UAIC oferă cursuri gratuite de integrare europeană

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi organizează începând de mâine un curs gratuit, facultativ, de integrare economică europeană. Acesta este organizat de Centrul de Documentare Europeană „Jean Monnet” din cadrul instituţiei de învăţământ superior din Iaşi, poartă acelaşi nume ca centrul de documentare şi este liber pentru toţi cei care sunt interesaţi. 

rocedura de înscriere constă în completarea unui formular de înscriere electronic, disponibil la adresa www.cse.uaic.ro, până la data de 28 februarie 2019. Organizatorii anunţă că este un număr limitat de locuri şi că vor face selecţia prin evaluarea motivelor care i-a determinat pe candidaţi să solicite urmarea cursului.

„Modulul are drept scop familiarizarea cursanţilor cu ideea de integrare în Europa, regăsind în sinteză principalele idei şi momente din perioada anterioară semnării Tratatului de la Roma (1957), ca moment al declanşării procesului de integrare sub formula unei Comunităţi Economice – pilon central al formării şi funcţionării Uniunii Europene astăzi. Tematica cursului satisface atât nevoia generală de a înţelege procesul de integrare europeană, cât şi nevoia de a cunoaşte politicile cu impact major asupra diferitelor aspecte de natură economică”, au precizat organizatorii. Cursurile au fost iniţiate de UAIC cu sprijinul Comisiei Europene prin intermediul programului „Jean Monnet”, lansat încă din 1989 pentru a susţine cercetarea academică privind integrarea europeană în statele membre.

Publicație : Ziarul de Iași

  Universitatea „Cuza“ va testa cum stimulează şahul inteligenţa la copii

 Universitatea „Alexandru Ioan Cu­za“ din Iaşi a încheiat un contract de cercetare cu Federaţia Română de Şah pentru evaluarea inteligenţei elevilor din ciclul primar care practică şah. Specialişti din cadrul Facultăţii de Educaţie Fizică şi Sport, a Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei şi a Centrului de Cercetări Interdisciplinare în Ştiinţa Motricităţii Umane de la UAIC vor realiza un studiu privind influenţa practicării şahului asupra inteligenţei elevilor din ciclul primar.

Durata contractului este de doi ani, iar valoarea este de 11.000 de lei. Acesta a fost prezentat într-o conferinţă de lansare organizată la UAIC ieri, de la ora 11.00, la care au participat reprezentanţi ai universităţii şi ai federaţiilor române şi europene de şah. „Ne bucurăm foarte mult că suntem parteneri în acest proiect şi că avem şansa de a demonstra că sportul contribuie semnificativ la dezvoltarea fizică şi intelectuală a copiilor“, a declarat prof.dr. Ionel Mangalagiu, prorector responsabil cu activitatea de cercetare la UAIC. Practic, studiul va presupune analizarea felului în care practicarea şahului îi influenţează sau nu pe elevi, dacă le dezvoltă activitatea, abilitatea de a înţelege şi de a rezolva mai uşor probleme de matematică etc.

Astfel de studii au fost realizate până acum în Europa şi în SUA, când unor clase de elevi le-a fost înlocuită o oră de matematică din curriculă cu una de şah, iar testele comparative au arătat că aceştia din urmă au ieşit mai câştigaţi. În prezent, şahul se predă ca disciplină în mai multe universităţi din lume, existând cursuri similare şi la Universitatea „Dunărea de Jos“ din Galaţi. Cercetarea se va desfăşura pe o durată de 24 luni, iar testările vor fi efectuate la fiecare şase luni.

 Publicație : Ziarul de Iași și Bună Ziua Iași

 

Editie speciala despre cele mai noi dispozitive pentru recuperare medicala, cercetare si inovare, in dialog cu universitarul Marian Poboroniuc de la TUIASI

 Joi, 28 februarie 2019, incepand cu ora 15.00, in lumina reflectoarelor Studioului BZI LIVE a fost invitat unul dintre profesorii universitari, inventatorii si oamenii creativi care, prin ceea ce realizeaza, face MINUNI in recuperarea medicala dupa accidente sau probleme grave de sanatate • Este vorba de prof. univ. dr. ing. Marian Poboroniuc, de la Facultatea Inginerie Electrica, Energetica si Informatica Aplicata – FIEEIA din cadrul Universitatii Tehnice (TUIASI) Gheorghe Asachi din Iasi • Pentru acesta, tot ceea ce inseamna Inteligenta Artificiala (IA), realizarea unor mecanisme aparte care ne pot ajuta, atat acasa sau la locul de munca, recuperarea medicala nu mai reprezinta un secret •  De reamintit ca, in anul 2016, profesorul Poboroniuc a inventat o manusa mecatronica pentru bolnavii de paralizie •”Acesta a inventat o manusa robotica, unica în lume, menita sa ajute persoanele care au ramas cu paralizii în urma unui atac cerebral vascular. Cu ajutorul acesteia, pacientii se pot recupera mult mai repede decât cu terapia clasica. Profesorul lucreaza împreuna cu alti patru specialisti de la facultatea noastra, dar si de la doua spitale din Iasi si din Cluj-Napoca. Ideea i-a venit profesorului Marian Poboroniuc acum zece ani, iar pâna acum manusa mecatronica a fost testata pe 12 pacienti”, au transmis reprezentantii Politehnicii iesene • Pe de alta parte, prof univ. dr. ing. Poboroniuc  a aratat ca „am avut un pacient care nu mai putea de patru ani sa-si miste mâna, iar dupa 12 sedinte a reusit sa faca singur o miscare de extensie a pumnului. Aceste echipamente pot fi puse într-un spital de reabilitare, de recuperare sau clinici de recuperare sportiva • Emisiunea completa cu acesta poate fi urmarita AICI:

Pe 28 februarie 2019, incepand cu ora 15.00, in lumina reflectoarelor Studioului BZI LIVE a fost invitat unul dintre profesorii universitari, inventatorii si oamenii creativi care, prin ceea ce realizeaza, face MINUNI in recuperarea medicala dupa accidente sau probleme grave de sanatate. Este vorba de prof. univ. dr. ing. Marian Poboroniuc, de la Facultatea Inginerie Electrica, Energetica si Informatica Aplicata (FIEEIA) din cadrul Universitatii Tehnice (TUIASI) Gheorghe Asachi din Iasi • Pentru acesta, tot ceea ce inseamna Inteligenta Artificiala (IA), realizarea unor mecanisme aparte care ne pot ajuta, atat acasa sau la locul de munca, recuperarea medicala nu mai reprezinta un secret •  De reamintit ca, in anul 2016, profesorul Poboroniuc a inventat o manusa mecatronica pentru bolnavii de paralizie. „Acesta a inventat o manusa robotica, unica în lume, menita sa ajute persoanele care au ramas cu paralizii în urma unui atac cerebral vascular.

Cu ajutorul acesteia, pacientii se pot recupera mult mai repede decât cu terapia clasica. Profesorul lucreaza împreuna cu alti patru specialisti de la facultatea noastra, dar si de la doua spitale din Iasi si din Cluj-Napoca. Ideea i-a venit profesorului Marian Poboroniuc acum zece ani, iar pâna acum manusa mecatronica a fost testata pe 12 pacienti”, au transmis reprezentantii Politehnicii iesene. Pe de alta parte, prof univ. dr. ing. Poboroniuc  a aratat ca „am avut un pacient care nu mai putea de patru ani sa-si miste mâna, iar dupa 12 sedinte a reusit sa faca singur o miscare de extensie a pumnului.

Aceste echipamente pot fi puse într-un spital de reabilitare, de recuperare sau clinici de recuperare sportiva. Important de menionat ca in cel putin trei luni de terapie clasica combinata cu sedinte cu aceasta manusa, un pacient ar putea ajunge la recuperare completa. „Echipa profesorului Poboroniuc urmareste acum sa breveteze inventia, sa gaseasca o firma care sa produca acest tip de echipament, care ar putea costa si pâna la 7.000 de euro si în trei ani ar putea fi pe piata. Însa, Marian Poboroniuc si echipa sa nu se opresc aici, urmatoarea inventie fiind o casca ce ar transmite impulsurile nervoase ale creierului catre mâini. Acesta este intitulata generic << comanda prin puterea gândului. E vorba de o casca cu electrozi ce culege semnalul EEG si intentia pacientului”, au mai aratat cei de la Politehnica ieseana. Emisiunea completa cu acesta poate fi urmarita AICI:

Publicație : Bună Ziua Iași

 

  UPA s-a mutat în clădirea unei vechi rivale. Negocierile au început în urmă cu doi ani

 Universitatea „Petre Andrei“ a plecat de pe Splai Bahlui şi a ajuns în sediul Universităţii „Mihail Kogălniceanu”, aflată în proces de dizolvare

La doi ani de când inaugura noul sediu de pe Splai Bahlui, în urma unui parteneriat cu o companie care deţinea clădirea din mijlocul facultăţilor Universităţii Tehnice „Gheorghe Asachi“ din Iaşi, conducerea Universităţii „Petre Andrei“ a luat decizia mutării sediului, după ce existau presiuni imobiliare din partea asociaţilor, care au şi început un şantier în zonă. Astfel s-a anulat o rivalitate începută încă din primii ani de după Revoluţie între Universitatea „Mihail Kogălniceanu“, aflată momentan în proces de dizolvare, şi UPA din Iaşi, acestea încheind un contract de asociere pe baza căruia UMK a cedat clădirea din Bucşinescu, ce a devenit noul sediu al UPA din Iaşi, iar cadrele didactice care nu plecaseră din universitate, în special din domeniul Drept, au fost asimilate de UPA.

„Cele două părţi au ca scop dezvoltarea programelor existente şi colaborarea în proiecte educaţionale, culturale şi ştiinţifice. Parteneriatul are o durată de şase ani, cu posibiitatea prelungirii lui“, au precizat reprezentanţii universităţii la debutul anului universitar. Unul dintre fondatorii UPA, prof.dr. Doru Tompea, a descris pentru „Ziarul de Iaşi“ faptul că negocierile între cele două părţi au început în urmă cu doi ani de zile, când prof.dr. Genoveva Vrabie, la rândul său unul dintre fondatorii UMK, era încă în viaţă. Fiica acesteia nu ar fi fost de acord cu asocierea într-o primă fază, dorind să vândă, conform lui Doru Tompea, însă părţile au ajuns la un consens vara trecută, iar de la 1 octombrie UPA s-a transferat cu sediul în clădirea din Bucşinescu, iar cursurile se desfăşoară acolo. Mai mult, Tompea susţine că numărul studenţilor a şi crescut faţă de anul trecut, când scăzuseră sub 1.000, la aproximativ 800, până la circa 1.300, în condiţiile în care UPA oferă şi cursuri de Asistenţă Socială şi Psihologie, domenii care au avut în ultimii doi ani la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza“ din Iaşi cea mai mare concurenţă pe numărul de locuri. UMK este acum în aşteptarea unei legi de desfiinţare, însă chiar şi după ce Klaus Iohannis va promulga acea lege, sunt obligaţi să administreze în continuare patrimoniul până când toţi studenţii care au absolvit acolo vin să îşi ridice diplomele.

Conform unor surse, ar fi vorba de peste 500 de diplome care nu au fost încă ridicate. „Contractul de asociere a fost negociat timp de doi ani şi semnat vara trecută. Eu am vrut în trecut să fac un consorţiu al universităţilor private în Iaşi, care să rivalizeze şi să fie competitiv sistemului de stat, căci aşa, cu forţe risipite şi cu criza din piaţa academică şi cea economică, universităţile private au fost lovite puternic. Ajunsesem la un acord cu toţi din Iaşi, de principiu, dar văzând toate procesele şi plângerile lui Niculescu (n.r. – fondator al UPA, alături de Doru Tompea) s-au speriat“, a precizat prof.dr. Doru Tompea. Noua înţelegere pică bine pentru UPA din Iaşi, care poate solicita acum vizita Agenţiei Române pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Superior, fiindcă una dintre prevederile legale pentru obţinerea unui aviz cât mai pozitiv este deţinerea unui sediu permanent sau într-un contract de închiriere pe mai mult de cinci ani. Fostul sediu de pe malul Bahluiului a aparţinut unui institut de cercetare privatizat, iar pentru renovarea spaţiului respectiv UPA din Iaşi plătise peste 2 milioane de lei, dar nu acceptaseră condiţia pentru un parteneriat pe durată mai mare de 2 ani, cât a şi fost contractul.

„Tot veneau persoane să ne ceară acordul să înceapă organizare de şantier, că sunt pe parcursul obţinerii autorizării deschiderii şantierului pentru o clădire de birouri şi în perspectivă se vor mai extinde. Au făcut organizarea de şantier, apoi au cerut să le permitem să intre prin spaţiile noastre, într-o săptămână au venit cu alte cereri şi tot aşa. Înţeleg că nişte italieni ar vrea să construiască acolo în perspectivă o serie de blocuri“, a mai precizat prof.dr. Doru Tompea. Fosta clădire a UPA din Iaşi, turnul de 13 etaje de vizavi de Hotel Europa, a fost renovat de UMF şi va fi inaugurat în această toamnă, investiţiile totale în renovări fiind realizate printr-un proiect de circa 16 milioane de lei.

Publicație : Ziarul de Iași

30 de universităţi britanice vin la World Education Fair în Bucureşti. Când are loc târgul de facultăţi

În pofida Brexit-ului, universităţile britanice vor studenţi români. Peste 30 de universităţi britanice şi alte câteva zeci din ţările nordice, Elveţia, Franţa, Germania, Austria, SUA şi Canada vin în weekend la târgul World Education Fair să-i convingă pe elevii români să-şi continue studiile în străinătate.

Organizatorii spun că Marea Britanie rămâne cea mai populară destinaţie de studiu, în ciuda Brexitului, arată Hotnews. Numărul românilor care au plecat anul trecut la studii în Marea Britanie a crescut cu 10% faţă de anul academic anterior, de la 2.540 în 2017-2018, la 2.800 în 2018-2019.

La ediţia din 2 şi 3 martie a World Education Fair, British Council devine partener oficial al evenimentului.

„Avem un mesaj foarte clar de transmis tinerilor români care doresc să studieze în Marea Britanie, din partea universităţilor şi liceelor din UK. Acestea îşi păstrează traseul pozitiv şi optimist în ceea ce priveşte primirea românilor în spaţiul britanic de învăţământ. De altfel, în acest an avem cea mai masivă participare a instituţiilor de învăţământ britanice la un astfel de eveniment, ceea ce demonstrează încă o dată deschiderea sistemului din Marea Britanie pentru a primi studenţii români”, a declarat Nigel Bellingham, director British Council România, citat de către Hotnews.

În privinţa schimbărilor de după Brexit, nimeni nu ştie prea mult. Cei care vor pleca la studii în 2019 vor avea aceleaşi condiţii de împrumut pentru studii ca până acum, pentru toată perioada studiilor.

„Situaţia se schimbă de la un moment la altul, dar noi ne dorim ca universităţile britanice să fie în continuare deschise. Ele sunt în topurile internaţionale tocmai datorită internaţionalizării. Sunt două site-uri de unde se pot obţine informaţii de ultim moment: Study UK care e al British Council şi Universities UK”, a mai spus Nigel Bellingham.

Pe lângă Marea Britanie, o altă destinaţie de studiu preferată de elevii români este Olanda. În 2018 numărul tinerilor români care au plecat la studii în Olanda a crescut cu 22%, faţă de 2017. La World Education Fair vor participa peste 70 instituţii de învăţământ din: Marea Britanie, Olanda, Austria, Germania, Danemarca, Elvetia, Spania, Grecia, Luxemburg, Cipru, Polonia, SUA.

Târgul se desfăşoară sâmbătă şi duminică între orele 10:00 şi 17:00, la Hotel Radisson Blu. Intrarea la eveniment este liberă. După Bucureşti, târgul de educaţie se va muta la Iaşi (4 martie, Hotel Internaţional) şi Timişoara (6 martie, Hotel Timişoara).

Publicație : Adevărul

  Silenzio-stampa pe subiectul OUG 7/2019 la Facultatea de Drept din Iaşi. Justificarea decanului, fost coleg al ministrului Tudorel Toader

Decanul Facultăţii de Drept a Universităţii „Alexandru Ioan Cuza”, Septimiu Panainte, a precizat că facultatea nu are niciun punct de vedere în privinţa OUG 7/2019, care a pus pe jar sistemul judiciar în ultimele zile.

Contactat telefonic de corespondentul „Adevărul”, Septimiu Panainte, care l-a succedat la şefia Facultăţii de Drept pe Tudorel Toader, actualul ministru al Justiţiei, a explicat motivele pentru care facultatea nu a expus un punct de vedere pe subiectul momentului în justiţia română.

Solicitarea ziarului a venit în contextul în care facultăţile de Drept din Bucureşti şi din Cluj şi-au exprimat puncte de vedere pe subiectul OUG /2019

Septimiu Panainte a precizat că, la nivelul consiliului facultăţii, nu a fost luată în discuţie prezentarea unei reacţii pe această temă. Mai mult, nu a fost convocată nicio şedinţă extraordinară a consiliului pentru a se discuta despre acest aspect şi nici data următoarei şedinţe ordinare a consiliului nu a fost stabilită, a mai precizat Panainte.

„De principiu, cu ocazia unor întâlniri formale anteriore, la nivelul consiliului facultăţii, s-a decis să nu ne expunem puncte de vedere pe subiecte care au legătură cu spectrul politic”, ne-a spus Panainte.

Facultatea de Drept la care acesta este decan în prezent a fost condusă, înainte ca Tudorel să devină rector, chiar de actualul ministru al Justiţiei.

Potrivit paginii de internet proprii, membrii Consiliului Facultăţii de Drept a Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” sunt:

Conf. dr. Septimiu Vasile PANAINTE

Conf. dr. Ioana Maria COSTEA

Conf. dr. Marius Nicolae BALAN

Lect. dr. Dan Constantin TUDURACHE

Lect.dr. Daniel ATASIEI

Lect. dr. Emanoil Corneliu MOGÎRZAN

Lect. dr. Dan Constantin MÂŢĂ

Lect. dr. Nicolae Horia ŢIŢ

Lect. dr. Mihai DUNEA

Marius Cosmin MACOVEI – Student anul IV licenţă cu frecvenţă

Iuliana Lavinia DOBDĂ – Student anul III licenţă frecvenţă redusă

Sorin Petru SCORUŞ – Student anul I master

Reacţii de la Cluj şi Bucureşti   Printr-o scrisoare deschisă, colectivul didactic de la Facultatea de Drept din Bucureşti a criticat OUG 7/2019, exprimând astfel un punct de vedere similar cu cel al magistraţilor, care de câteva zile protestează. „ Constatăm că „reformele” introduse în ultimii doi ani privind administrarea şi punerea în aplicare a justiţiei, între care se înscrie, din păcate, şi OUG nr. 7/2019, au dezechilibrat mecanismele prin care justiţia poate funcţiona în mod prompt, competent şi eficient, după cum a fost semnalat atât de către instituţiile vizate – instanţe de judecată, parchete şi CSM, cât şi de către Parlamentul European, Comisia Europeană (inclusiv în cadrul MCV), Comisia de la Veneţia şi GRECO. Considerăm că aceste măsuri legislative trebuie înlăturate de urgenţă – inclusiv prin abrogarea OUG nr. 7/2019 – în vederea salvgardării valorilor statului de drept şi protecţiei drepturilor fundamentale ale cetăţenilor împotriva corupţiei, arbitrariului şi ingerinţei politice în independenţa magistraţilor.”

Şi profesorii de la Cluj au transmis un punct de vedere similar: „Facultatea de Drept a UBB îşi exprimă dezaprobarea cu privire la modalitatea de adoptare şi la unele dinter dispoziţiile recentei Ordonaţe de Urgenţă nr. 7/2019, de natură să aducă atingere independenţei magistraţilor şi normalei funcţionări a sistemului judiciar.“

Publicație : Adevărul și Ziarul de Iași

Universities switch on to YouTube student influencers

Student vloggers are the perfect ‘weapon to target university applicants’, increasingly regarded as more powerful than other marketing methods

As well as preparing prospectuses and hosting open days that show off their campuses, universities across the world are recognising the power of student influencers to sway prospective applicants’ decisions to attend university.

There’s a niche for everything on YouTube, from lottery scratchcard collectors to boiled sweet makers, and academic YouTube is no different. Some of the biggest names on the video-sharing site juggle uploading videos with their studies, and often talk about their on-campus experience on camera.

Creators like Durham University student Jack Edwards and University of Cambridge student Ibrahim Mohammed have over 100,000 subscribers, while University of Exeter student Ruby Granger has nearly 300,000 – all watching their every video. As a result, they are more powerful marketing tools than most other methods of reaching students, argues Simon Clark, a former University of Oxford master’s student, current PhD candidate at the University of Exeter and influential YouTuber.

“If you were to biologically create a weapon to target university applicants, you’d get the student vlogger,” he said. “In terms of a match of medium and audience, it’s absolutely perfect, and much more attuned to the audience than traditional university outreach techniques.”

Part of the power of student YouTubers is their connection with their audience. The site is the most-watched medium for 18-year-olds, according to research agency Kids Insights, and its stars can claim extraordinary sway over their viewers. The personalised, parasocial relationship YouTubers have with their audience (who consider them more friends than celebrities) makes their word more powerful than any traditional marketing material.

On a purely practical level, they also offer a much-needed resource. Mr Edwards has a significant number of viewers from abroad, who use his videos as a virtual tour of Durham and its campus. “Not everyone has the opportunity to fly over” from overseas, he said.

“My theory has always been that applicants will associate [official marketing materials] with institutions pushing them a product – whereas vloggers are perceived as being truthful,” said Mr Clark, who unsuccessfully tried to convince Oxford to partner with him back in 2013, when he started making videos answering questions his fans had about life at the university. The student vloggers are “just going about their lives and telling it how it is,” he added.

And that honesty can have a massive impact. Mr Clark said “dozens” of students at both Oxford and Exeter have approached him and said that his videos about each university helped convince them to apply.

“With Oxford in particular there have been more cases of people applying after thinking it was worth it after seeing my videos,” he said. “A lot of the time I reassure people about their decisions rather than changing their minds.”

The challenge for universities is how to harness that power without compromising it. Popular influencers can charge thousands of pounds for mentioning a brand on their channel and can be notoriously cagey about relinquishing editorial control of their content.

Mr Edwards was approached by Durham’s marketing department but decided to turn down a formal partnership with the university. “I made a decision to keep it completely separate, so it was a completely authentic, honest and reliable perspective about what the university actually is like,” he said.

Eve Bennett, an Oxford fresher, carries a camera with her to college breakfasts and lectures. The flashy videos act as a prolonged advert for the university to Ms Bennett’s international audience, but are also frank about the downsides of a degree at a prestigious university. A recent video criticised the workload and structure of her course.

However, Ms Bennett has worked with the university, including informal “takeovers” of her college’s Snapchat account to expand its audience.

Other universities have worked more closely with student vloggers. Temple University in Philadelphia hired Brandon Kane, a film and media arts student, as its first paid vlogger in January 2017.

De Montfort University has enlisted a team of students who also have YouTube accounts to produce videos for the institution. “YouTube is somewhere prospective students are spending a lot of their time,” said Paul Hindle, senior communications manager at De Montfort.

The university paid the vloggers a “very small part of the marketing budget, considering the impact it had,” he added.

And the University of Lincoln has regularly attended a YouTube convention, Summer in the City, bringing popular vlogger and recent Lincoln graduate Alice Thorpe, to visit their stand. Thorpe was also paid by the university to visit open days and vlog, as well as take over their Snapchat account.

“I had quite a lot of control, and they weren’t too fussy with what I did,” she said. “They trusted that what I was doing was getting reach.”

Few universities co-opt the pulling power of YouTubers for fear of losing control, Mr Hindle suggested. “I think it feels like a risk – that you’re giving the keys away. It’s no longer the official voice. That’s a mental hurdle to get across.”

But it can reap dividends. “I used to joke I should get a commission for every person who said they picked Lincoln because of me,” said Ms Thorpe.

Publicație : The Times

Les présidents de dix universités du nord signent un texte contre l’antisémitisme

Les responsables des dix universités du Grand Est et des Hauts-de-France ont mis en ligne ce matin un texte pour lutter contre la violence anti-juifs dans leurs établissements. Cela fait suite à la multiplication des actes antisémites dans le pays.

Ils ne veulent pas que l’antisémitisme s’immisce dans leurs universités. Dans une période marquée par les réminiscences de violences contre la communauté juive, avec notamment les insultes proférées à l’encontre du polémiste Alain Finkielkraut ou les profanations de cimetières dans un cimetière juif du Bas-Rhin, les universités du Grand Est et des Hauts-de-France veulent se liguer contre le racisme et l’antisémitisme. Un texte cosigné par les responsables des dix universités de ces deux régions s’attaque entre autres à «l’humour corrosif» des milieux universitaires qui «salit la mémoire de millions de morts». L’objectif est notamment d’encourager les victimes d’actes antisémites dans les universités à témoigner.

» VOIR – Alain Finkielkraut subit des injures antisémites lors de l’«acte XIV» des «gilets jaunes»

«Sanctuaires contre le racisme»

«L’initiative vient de nos ‘référents racisme et antisémitisme’», explique Guillaume Gellé, le président de l’université de Reims Champagne-Ardenne (UCRA). Ce sont les deux «référents» de l’UCRA et de l’université de Picardie Jules Verne qui ont lancé cette idée, avant de rassembler avec eux les dix universités des deux régions. «Nous partageons la nécessité de lutter contre l’antisémitisme durant cette période de trouble au niveau national. L’université est à l’image de la société, elle n’échappe pas à ses travers. Rien qu’à Reims, nous sommes 40 000, donc on retrouve tout ce qui fait la nation. Or, notre entière communauté doit se retrouver dans un certain nombre de valeurs, dont le fait qu’il est inacceptable de ne rien faire face à la montée de l’antisémitisme».Guillaume Gellé explique aussi le rôle social et pédagogue qu’ont selon lui les universités. «Nos établissements doivent être des sanctuaires contre le racisme. Nous avons un rôle de formateurs, d’enseignants, donc nos établissements doivent éclairer la société sur ces sujets».

Fêtes étudiantes et réseaux sociaux

Le président de l’université de Reims explique ne pas avoir eu connaissance directement de cas d’antisémitisme dans son établissement, et en conséquence de n’avoir jamais ouvert d’enquête administrative en interne. «Nous

«Les étudiants n’osent pas porter plainte et n’osent pas signaler »Guillaume Gellé, président de l’université de Reims Champagne-Ardenne

n’avons jamais été sollicités directement par des victimes à l’université, mais ça ne veut pas dire qu’il ne se passe rien. Des associations extérieures à la fac nous alertent sur des cas, mais les étudiants n’osent pas porter plainte et n’osent pas signaler.»

C’est aussi pour encourager les victimes d’actes racistes ou antisémites à parler que ce texte a été signé. «Une victime qui témoigne ou porte plainte peut empêcher l’éclosion d’autres cas dans le futur», conclut Guillaume Gellé, qui précise que les cas les plus fréquents relevés par les associations sont pendant les soirées étudiantes ou sur les réseaux sociaux.

Voici le texte signé par les responsables des dix universités des régions Hauts-de-France et Grand Est et révélé par le quotidien L’Union:

«Face à l’antisémitisme et à toutes les discriminations, réaffirmons les principes et les valeurs fondatrices de l’Université!

Par voie de connaissance chacun libérera l’avenir de ce qui aujourd’hui le défigure», écrivait Walter Benjamin en 1915. Nul mieux que l’écrivain, qui n’était alors qu’un jeune étudiant juif en Allemagne, n’a su saisir le rôle progressiste de l’université, lieu d’une émancipation individuelle «par voie de connaissance».

L’antisémitisme s’insinue sournoisement dans nos espaces publics et défigure ainsi notre démocratie soumise à des tensions inquiétantes. L’humour corrosif de certains milieux universitaires a remplacé l’esprit «potache» et salit la mémoire de millions de morts. «Shoah must go on» a-t-on pu lire sur les réseaux sociaux étudiants. De telles formules traduisent une forme de dérision qui pulvérise le fardeau d’une réalité historique insoutenable et signifient sans doute que le lien avec la Seconde Guerre mondiale peut – ou veut – être rompu par la nouvelle génération, qui réclame le droit à l’apesanteur historique. Une telle volonté d’oubli rend difficile la compréhension de l’Histoire et fait le lit du complotisme et du négationnisme qui prospèrent dans tous les milieux, comme l’a montré un sondage récent.

L’Université, fondée sur des valeurs humanistes, de respect et de tolérance, se doit d’alerter la communauté universitaire afin de rappeler à tous les principes démocratiques et les valeurs républicaines. L’antisémitisme tue en France aujourd’hui. Ces derniers jours ont été marqués par des actes antisémites effarants qui témoignent d’un âge de régression.

L’université est le lieu par excellence de l’intégration de tous par l’intelligence, le savoir et la coopération intellectuelle internationale. Telle est la tradition, telle est la culture et le seul horizon pensable du monde universitaire, surtout dans une société en crise. Nous ne pouvons tolérer au sein de nos établissements des discours racistes, antisémites et discriminatoires. Les universités sont au contraire des ressources vivantes au service de la société et de l’humanité. Il leur incombe un devoir d’exemplarité et dans cette mesure, elles seront aussi pleinement éducatrices.»

Liste des signataires:

  • Mohammed Benlahsen, Président de l’Université de Picardie Jules Verne avec Céline Masson, Référente Racisme et Antisémitisme, UPJV
  • Jean-Christophe Camart, Président de l’Université de Lille avec Martine Benoit, Référente Racisme et Antisémitisme, Université de Lille
  • Guillaume Gellé, Président de l’Université de Reims Champagne Ardenne avec Isabelle de Mecquenem, Référente Racisme et Antisémitisme, URCA

Avec:

  • Abdelhakim Artiba, Président de l’Université Polytechnique Hauts-de-France avec Abdelhak Kabila, Référent Racisme et Antisémitisme, Université Polytechnique Hauts-de-France
  • Michel Deneken, Président de l’Université de Strasbourg avec Isabelle Kraus, Vice-présidente déléguée Egalité-Parité
  • Christine Gangloff-Ziegler, Présidente de l’Université de Haute-Alsace avec Evelyne Aubry, Référente Racisme et Antisémitisme, UHA
  • Pierre Koch, Président de l’Université de Technologie de Troyes avec Geneviève Robert, Référente discrimination, UTT
  • Pasquale Mammone, Président de l’Université d’Artois avec Pascal Deprez, Référent Racisme et Antisémitisme, Université d’Artois.
  • Pierre Mutzenhardt, Président de l’Université de Lorraine avec Pascal Tisserant, vice-président en charge des questions de diversités et d’égalité
  • Hassane Sadok, Président de l’Université du Littoral Côte d’Opale avec Audrey Lière, Référente Racisme et Antisémitisme, ULCO

Publicație : Le Figaro

Università, le nuove regole per i dottorati di ricerca: meno burocrazia

Procedure più snelle anche per i percorsi industriali. Ma l’Adi è critica: „Senza risorse nessun avanzamento vero”

Sarà più semplice per le università accreditare i dottorati di ricerca. E sarà snellita la burocrazia per favorire la convenzione con le aziende. È quanto previsto dalle nuove linee guida per l’accreditamento dei corsi di dottorato messe a punto, su indicazione del ministro Marco Bussetti, dal Dipartimento per la formazione superiore e la ricerca guidato da Giuseppe Valditara. Una riforma annunciata che modifica alcuni aspetti importanti. Ma che a giudizio dell’Associazione dottorandi e dottori di ricerca in Italia (Adi) senza risorse non cambia il sistema.

Tra le novità, cambiano i criteri di selezione del collegio dei docenti del dottorato: via la Vqr come metro di valutazione individuale, basterà essere nelle condizioni di poter superare un’abilitazione e aver pubblicato negli ultimi cinque anni su riviste nellle banche dati Scopus e Web of Science. Una linea indicata dal Cun, che ha approvato le nuove linee guida, già da tempo: per quel che riguarda il requisito della qualificazione del collegio dei docenti – scrive il comitato universitario nazionale – si „rileva con soddisfazione l’assenza di ogni riferimento ai risultati conseguiti nell’esercizio della Vqr dai docenti interessati, procedura che, come rilevato ripetutamente da questo consesso, configurerebbeun uso improprio degli esiti della Vqr, oltretutto di necessità non sincroni rispetto all’accreditamento dei corsi di dottorato”.

Nel documento – fa sapere il Miur in una nota – un’attenzione particolare viene riservata ai dottorati industriali favorendo convenzioni tra gli atenei e le aziende più attente a investire nella ricerca. Un provvedimento „che nella vita del dottorando non inciderà molto”, commenta Matteo Piolatto, segretario dell’Associazione dottorandi e dottori di ricerca in Italia (Adi). „La burocrazia delle regole è stata un po’ allentata, questo potrà forse incidere sulla distribuzione dei corsi a livello nazionale. Ma si tratta di un aggiustamento della metrica che risolve nel breve periodo ma non dà nessun respiro al sistema. Se non ci stanno risorse sui dottorati in termini di durata, posti e offerta formativa è difficile sperare in un grande avanzamento”. Per l’Adi non si risolvono alcuni problemi importanti: resta, per esempio, il limite che ci possa essere il 25% dei dottorandi senza borsa. „In realtà non dovrebbero proprio esistere – spiega il segretario -. Bisogna stabilire che un dottorando può non essere pagato dalla Stato solo se ha un altro lavoro”.

L’Adi ha appena avviato un questionario sullo stato dei dottorandi. Una specifica sezione è sul dottorato industriale: „Alcuni segnalano che venga usato come viatico all’assunzione a spese pubbliche”. Piolatto conclude: „Semplificare potrebbe essere una caduta invece che uno slancio in avanti, è un rischio”.

„Le sinergie tra università ed imprese vanno favorite ed i dottorati industriali possono rappresentare un ponte tra queste due realtà. Ben vengano le semplificazioni dei processi burocratici che al momento sono un grande ostacolo, ma allo stesso tempo bisogna garantire la qualità del percorso di formazione del dottorando” l’opinione di Mario Murari, presidente del Comitato per la valorizzazione del dottorato. Ogni anno escono dalle università italiane circa diecimila dottori di ricerca, un terzo rispetto alla Germania. „Ma se il settore privato, in particolare quello delle piccole e medie imprese, non riconosce le loro potenzialità difficilmente li potrà inserire nel settore aziendale”. Tra i punti Incentivi fiscali per assunzioni dei dottori di ricerca. Bisogna puntare su più borse di dottorato nell’industria”.

Le nuove linee guida rappresentano per il Miur un sistema più snello e più semplice di accreditamento dei corsi di dottorato. Lo scopo? „Favorire un aumento di proposte di dottorati innovativi, intersettoriali e interdisciplinari”. In concreto, l’obiettivo è agevolare dottorati di ricerca direttamente dentro le imprese. Così come inserire all’interno del collegio dei docenti degli imprenditori e strutturare i percorsi tenendo conto delle esigenze del mondo industriale.

I dottorati industriali, introdotti alcuni anni fa, non sono decollati. Secondo il Report 2017 dell’osservatorio università-imprese della Fondazione Crui la loro diffusione (ma i dati si riferiscono al 2016) è ancora limitata: i corsi di dottorato in convenzione con le imprese erano 35 su 915 corsi attivati nel XXXI ciclo, distribuiti in 15 atenei. E il problema più comunemente segnalato riguardava „una burocrazia gravosa associata a una non soddisfacente definizione delle prassi, particolarmente in merito ad attivazione e accreditamento”.

A seguito delle linee guida oggi sul sito del Miur sono state pubblicate le indicazioni operative sulle procedura di accreditamento dei dottorati per l’anno accademico 2019-2020. Le domande potranno essere presentate, esclusivamente sulla banca dati dottorati.miur.it, a partire dal 12 marzo e fino all’1 aprile.

 Publicație : La Repubblica