După 10 ani de chirie, Universitatea „Cuza“ a cumpărat clădirea Telekom la preţul cerut de vânzător

Pentru imobilul din Fundaţie, universitatea va achita 2,165 milioane de euro. Tinând cont de suprafaţa utilă, tranzacţia s-a realizat la 600 euro/mp. Preţul pare bun raportat la poziţionare, numai că modul de compartimentare ridică probleme u clădirea este scoasă de mai mult timp la vânzare de Telekom.

Epopeea contractului dintre Universitatea „Alexandru Ioan Cuza“ din Iaşi şi Telekom România cu privire la fostul sediu Romtelecom din Fundaţie, actual Corp R al UAIC, a luat final ieri, când instituţia de învăţământ superior a luat decizia de a achiziţiona imobilul pentru 2,165 milioane de euro, fiind scutită de TVA. După ce achiziţia a fost validată atât de către Ministerul Educaţiei Naţionale, care a aprobat fila de buget pentru ca universitatea să poată cumpăra clădirea, cât şi de Consiliul de Administraţie al Telekom România, care a acceptat oferta UAIC, ce avea drept de preemţiune, Corpul R devine oficial al Universităţii „Cuza“ urmând a rămâne cu destinaţia de spaţiu pentru desfăşurarea activităţii doctorale.

„Ne bucură faptul că, după 10 ani în care universitatea a închiriat imobilul, reuşim să finalizăm procedura de achi­ziţie şi să asigurăm continuitate pentru activitatea celor 13 şcoli doctorale din universitate. De asemenea, intrăm în posesia unui spaţiu cu o poziţionare atât centrală, cât şi foarte aproape de campus, prin care nu doar că ne îmbogăţim patrimoniul, dar mai ales oferim studenţilor şi profesorilor noştri un spaţiu propice cercetării ştiinţifice şi schimbului de idei“, a declarat prof.dr. Mihaela Onofrei, ordonator de credite al UAIC. Clădirea are o amprentă la sol de 592 de metri pătraţi, cinci etaje şi o suprafaţă totală desfăşurată de 4.581 de metri pătraţi, însă doar 3.594 de metri pătraţi reprezintă suprafaţă utilă, în timp ce 222 de metri pătraţi ocupă terasele. Aceasta se află pe un teren de 900 de metri pătraţi care este proprietatea Primăriei Municipiului Iaşi. „În perioada în care universitatea a închiriat imobilul s-a investit în recompartimentarea spaţiilor şi transformarea lor în săli de curs şi de seminarii, reparaţia instalaţiilor electrice şi a celor sanitare, dotarea cu mobilier şi aparatură electronică. În prezent, clădirea asigură buna funcţionare a şcolilor doctorale ale UAIC, dar este şi gazda unor evenimente organizate de facultăţi. De asemenea, în corpul R îşi desfăşoară activitatea şi alte entităţi, precum Centrul Alumni, Clubul IQ sau Centrul de Reuşită Universitară“, au transmis reprezentanţii universităţii.

UAIC închiriază spaţiul din octombrie 2008, iar de atunci a plătit chirii în valoare de cel puţin 3,7 milioane de euro. Practic, dacă adăugăm şi sumele investite în clădire pentru recompartimentare şi diferite dotări, UAIC a plătit peste 6 milioane de euro, în total, pentru Corpul R. „Ulterior intrării în proprietatea universităţii, imobilul îşi va păstra destinaţia şi va asigura în continuare buna funcţionare a şcolilor doctorale ale UAIC, precum şi facilităţi de organizare a evenimentelor“, au precizat reprezentanţii universităţii.

Publicație : Ziarul de Iași și Adevărul  și Bună Ziua Iași

 

SPECIAL! Conferinta a unui renumit profesor francez despre TOTALITARISM, la Universitatea Cuza din Iasi

Eveniment interesant si valoros gazduit de Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iasi! Acesta il are in prim-plan pe un renumit profesor francez care va aborda o tema extrem de actuala: TOTALITARISMUL.

„Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei, din cadrul Universitatii Alexandru Ioan Cuza din Iasi organizeaza luni, 12 februarie 2018, de la ora 17:00, în Sala Ferdinand, conferinta Qu’est-ce que le totalitarisme? – Ce este totalitarismul?, sustinuta de André Sirota, profesor emerit de psihopatologie sociala clinica la Universitatea Paris Ouest Nanterre. De asemenea, acesta este si psihanalist de grup si presedinte al Societatii Franceze de Psihoterapie Psihanalitica de Grup”, au precizat membrii organizatori de la Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei de la UAIC.

 Publicație : Bună Ziua Iași

 

 

Elevii si studentii din Iasi pot participa la actiunile Parlamentului European al Tinerilor

Tinerii ieseni cu varsta intre 16 si 21 de ani pot participa la actiunile Parlamentului European al Tinerilor – European Youth Parliament (EYP). In perioada 13 – 15 aprilie, la Busteni, structura educationala care functioneaza pe langa si dupa modelul Parlamentului Europeanva organiza Sesiunea Regionala de Selectie Primavara 2018 pentru tinerii din Moldova. Persoanele care vor trece de selectia nationala pot participa la evenimente precum a LXXXIX-a Sesiune Internationala, care va avea loc la Erevan (Armenia), iar membrii activi ai proiectului la a XC-a Sesiune Internationala a EYP, organizata in Valencia (Spania). „Toate evenimentele la care am participat au fost unice: inteleg lumea mai bine, am capatat o maturitate pe care nu as fi putut s-o obtin altfel, iar fiecare sesiune sau forum mi-a oferit sansa de a dezvolta prietenii cu persoane din colturi diferite ale tarii si chiar din afara ei. Medicinisti, pasionati de fizica sau umanisti, Parlamentul European al Tinerilor este pentru toti un atu ce nu se limiteaza doar la un CV sau la o cariera de viitor politician. Personal am avut ocazia sa particip la o sesiune in Armenia, tara din afara Uniunii Europene, dar care mi-a demonstrat ca limitele nu sunt impuse de granite, ci de noi insine. Inca tin legatura cu cei de acolo si sper sa nu fie ultima experienta de acest tip. Sunt mandra ca fac parte dintr-o comunitate ce imi permite sa ma dezvolt si, mai ales, ca am sansa de a colabora cu oameni extraordinari!”, a declarat ieseanca Stefania Pila, responsabil PR & Media al EYP Romania, eleva in clasa a XI-a la Colegiul National „Costache Negruzzi” din Iasi.

Anual, EYP organizeaza 600 evenimente in peste 40 de tari, adunand un total de 35.000 de tineri. In Romania EYP activeaza in 24 de judete, in Iasi fiind activi aproape o suta de tineri. Prima participare a romanilor la actiunile EYP a avut loc in anul 1996, odata cu Sesiunea Internationala de la Salonic. Primele evenimente din interiorul tarii s-au desfasurat in anul 2007 si de atunci EYP Romania organizeaza anual sesiuni de selectie la nivel regional, national, forumuri internationale si traininguri in care este explicata structura proiectului la nivel intern, detalii organizatorice si despre contributia academica sau tehnica a fiecarui membru ce doreste sa se implice in acest sens.

Criteriile de participare la Sesiunea Regionala de Selectie

Persoanele interesate sa participe la eveniment trebuie sa indeplineasca urmatoarele criterii:

  •  Sa fie elevi/studenti cu varsta cuprinsa intre 16 – 21 ani;
  • Sa nu mai fi participat la sesiunile de selectie ale proiectului;
  • Sa aiba cunostinte temeinice de limba engleza;
  • Sa fie pasionat de domeniile economice si administrativ – politice;
  • Delegatia aplicanta trebuie sa fie formata din 11 membri (participarea profesorului este optionala);
  • Sa achite taxa de participare (270 lei/candidat).

Publicație: Bună Ziua Iași

 

Universitatea Tehnica din Iasi a demarat proiectul intitulat „Sustinerea Mediului Antreprenorial din Romania prin Tactici Economice Regionale”

Universitatea Tehnica (TUIASI) „Gheorghe Asachi” din Iasi a demarat, la mijlocul lunii trecute, proiectul „SMARTER – Sustinerea Mediului Antreprenorial din România prin Tactici Economice Regionale” contract POCU/82/3/7/106188 cu finalizare în 15 ianuarie 2021. Acesta este co-finantat prin Programul Operational Capital Uman2014-2020 Axa prioritara 3 – Locuri de munca pentru toti.

Valoarea totala eligibila a proiectului este de 11.123.069 lei, din care 11.047.248 lei reprezinta finantare nerambursabila. În contextul în care Regiunea Nord-Est ocupa locul VI la nivel national în ceea ce priveste numarul de companii locale active, detinând 10.66 la suta din numarul total al unitatilor înregistrate la nivel national si acest numar este un indicator care semnaleaza intensitatea spiritului antreprenorial dintr-un anumit teritoriu.

„Totul vizeaza cresterea gradului de ocupare în Regiunea de Dezvoltare Nord – Est prin crearea de noi locuri de munca în întreprinderi non-agricole din zone urbane, cu accent pe dezvoltarea competentelor si sustinerea initiativelor antreprenoriale. Categoriile de grupuri tinta vizate au fost stabilite prin aplicarea unui formular de identificare a nevoilor antreprenoriale si astfel proiectul SMARTER se adreseaza persoanelor cu statut de angajat, studentilor, antreprenorilor, somerilor si persoanelor inactive”, arata dr. ing. Ionut Dulgheriu – manager de proiect.

Mai departe, prin implementarea proiectului se asteapta obtinerea urmatoarele rezultate: cresterea gradului de ocupare prin intermediul înfiintarii a 47 de noi firme si implicit crearea a minim 94 de noi locuri de munca; imbunatatirea competentelor antreprenoriale prin intermediul unui program de formare antreprenoriala acreditat, la care vor participa 384 de persoane cu vârsta de peste 18 ani domiciliate în Regiunea de Dezvoltare Nord-Est; promovarea culturii antreprenoriale prin intermediul a 12 workshop-uri de informare si promovare, un workshop de diseminare a bunelor practici  precum si elaborarea unei propuneri de politici publice de sustinere

Publicație : Bună Ziua Iași

Şapte profesori universitari ieşeni, atac direct la ministrul Educaţiei

 Ei au semnat o virulentă scrisoare, alături de 123 de universitari din ţară, în care se arată „consternaţi de primele decizii ale ministrului Valentin Popa.

Şapte profesori universitari ieşeni au semnat, alături de alte 123 de nume din principalele centre universitare din România, o scrisoare prin care deciziile ministrului Educaţiei, Valentin Popa (foto), sunt atacate. Astfel, prof.dr. Stan Chiriţa, prof.dr. Codrin-Liviu Cuţitaru, asist.dr. Dumitrel Ghiba, prof.dr. Cătălin Lefter, prof.dr. Simona Modreanu şi prof.dr. Constantin Zălinescu, toţi de la Universita­tea „Al.I. Cuza“, cât şi prof.dr. Constantin Fetecău, de la Universitatea Tehnică „Gh. Asachi“, au semnat scrisoarea în care se declară „consternaţi“ de atitudinile ministrului.

„Ne-a consternat pe toţi faptul că, în calitatea de nou ministru al educaţiei şi de rector al unei universităţi de stat, aţi minimalizat nepermis frauda academică prin declaraţii publice încă de la învestirea în funcţie. Aşteptăm ca orice urmă de îndoială cu privire la poziţia dumneavoastră faţă de etica academică să fie risipită prin acţiuni ferme şi neechivoce, prin măsuri structurale de amploare şi susţinute cu consecvenţă. Astfel de strategii nu pot fi înlocuite de vreun ordin ce impune cursuri de etică şi integritate academică în universităţi fără ca acestea să fi fost consultate în prealabil, ordin semnat, de altfel, în grabă a doua zi după declaraţia dumneavoastră stupefiantă cu privire la folosirea ghilimelelor“, se precizează în textul scrisorii.

Acelaşi document invocă faptul că activitatea ministerului trebuie să identifice soluţii pentru a îmbunătăţi situaţia învăţământului superior, dar nu prin decizii formale sau „pompieristice“. Aceştia au abordat şi situaţia salarizării, precizând că actuala conducere a statului doar s-a prefăcut că returnează sumele oprite de guvernările anterioare sau au majorat artificial salariile.

„Politicienii s-au împăunat cu această falsă generozitate, dar au «uitat» să asigure universităţilor şi surplusul de finanţare pentru susţinerea acestor măsuri, obligându-le la costuri suplimentare din solduri şi resurse ce ar fi trebuit alocate cercetării, investiţiilor şi dezvoltării instituţionale“, se mai precizează în documentul citat. Printre semnatari se nu­mără Mircea Cărtărescu, Vladimir Tismăneanu, Vlad Ale­xandrescu, Marius Andruh, Andrei Cornea, Adri­an Papahagi etc.

Scrisoarea universitarilor:

„Domnule Ministru, în contextul recentelor evoluţii din sfera publică, în mod specific cu privire la educaţia naţională, membrii comunităţii academice semnatari ai acestei scrisori se declară îngrijoraţi de atitudinea Guvernului României faţă de învăţământul superior. Semnale ale acestei îngrijorări au fost deja transmise în spaţiul public de către colegul nostru, profesorul Mircea Dumitru, rector al Universităţii din Bucureşti, şi de către alţi distinşi intelectuali. Ne-a consternat pe toţi faptul că, în calitatea de nou ministru al educaţiei şi de rector al unei universităţi de stat, aţi minimalizat nepermis frauda academică prin declaraţii publice încă de la învestirea în funcţie.

Aşteptăm ca orice urmă de îndoială cu privire la poziţia dumneavoastră faţă de etică academică să fie risipită prin acţiuni ferme şi neechivoce, prin măsuri structurale de amploare şi susţinute cu consecvenţă, care să rezulte din consultarea instituţiilor de elită şi a personalităţilor neaservite politic, cu performanţe academice certe şi conduită morală ireproşabilă.

Vă atragem atenţia că orice iniţiativă ori decizie ministerială care abordează doar formal ori pompieristic, de sus în jos, calitatea actului educaţional nu face decât să diminueze resursele de integritate şi autonomia din universităţi şi are consecinţe negative directe asupra studentelor şi studenţilor noştri. Debusolarea lor şi scăderea prestigiului diplomei universitare sunt cauzate, printre altele, de lipsa unei viziuni unitare privind educaţia şi a unui context concurenţial predictibil, de stimulare a meritului şi excelenţei atât în cercetare cât şi în actul didactic.

Dar ce le putem spune noi acestor tineri când însuşi ministrul Educaţiei face afirmaţii care ignoră gravitatea plagiatului şi importanţa corectitudinii în munca de cercetare, iar apoi azvârle în spaţiul public o măsură impulsivă, nedezbătută cu nimeni? Aşteptăm „toleranţă zero” din partea ministrului şi faţă de ponderea aproape insignifiantă acordată criteriilor calitative în evaluarea universităţilor şi a membrilor comunităţii academice, criterii pe baza cărora ar trebui să fie încurajată performanţa ştiinţifică şi didactică.

MEN va trebui să se dedice cu seriozitate unui efort de a regândi maniera de evaluare a calităţii în cercetare şi predare şi de a o stimula prin finanţări diferenţiate în funcţie de performanţă. Pentru aceasta, trebuie evitată finanţarea egalitaristă, care permite unor surogate universitare să funcţioneze ca fabrici de diplome. Pe de altă parte, atragem atenţia asupra prejudiciilor provocate de desconsiderarea specificului ştiinţelor socio-umane, prin aplicarea unor criterii procustiene de evaluare, care fetişizează articolele ISI şi calculele scientometrice şi care sunt irelevante în cea mai mare parte pentru culturile academice umaniste. Nu în ultimul rând, evaluarea performanţelor instituţionale în diverse domenii şi discipline s-ar cuveni să ia în considerare şi poziţiile universităţilor în cele mai importante clasamente internaţionale.

Aşteptăm totodată o atitudine tranşantă din partea ministrului educaţiei naţionale faţă de manevrele populiste prin care guvernele politice s-au prefăcut doar că returnează sumele oprite de guvernările anterioare ori au majorat artificial salariile. Politicienii s-au împăunat cu această falsă generozitate, dar au „uitat” să asigure universităţilor şi surplusul de finanţare pentru susţinerea acestor măsuri, obligându-le să suporte astfel de costuri suplimentare din solduri şi din resurse ce ar fi trebuit alocate cercetării, investiţiilor şi dezvoltării instituţionale.

Ştiţi foarte bine că nu se atribuie universităţilor fonduri suficiente pentru internaţionalizare, pentru dotarea cu laboratoare şi tehnologii de cercetare şi de predare contemporane, pentru dezvoltarea ori reabilitarea căminelor şi a spaţiilor de învăţământ absolut necesare, pentru achiziţia ori abonarea la publicaţiile ştiinţifice din domeniu şi pentru atâtea altele.

Progresul real al educaţiei româneşti de azi nu poate fi decât cel al unei culturi academice cu performanţe autentice în domeniul cercetării, cu largă deschidere faţă de competiţia internaţională de înaltă calitate, cu onestitate intelectuală şi probitate profesională. Semnatarii acestei scrisori sunt cadre didactice din cele mai importante universităţi ale ţării, cei mai mulţi dintre ei cu o experienţă îndelungată şi cu funcţii de conducere în departamentele, facultăţile şi universităţile lor. Invităm şi alţi membri ai comunităţii academice care împărtăşesc aceste puncte de vedere să se alăture demersului nostru şi să adauge observaţii pe care le consideră relevante”, se afirmă în scrisoarea deschisă.

Publicație : Ziarul de Iași

 

MASURA importanta luata de Senatul Universitatii „Alexandru Ioan Cuza” din Iasi! Este vorba de LISTA acordarii GRADATIILOR de MERIT

 La finalul lunii trecute (25 ianuarie 2018 – n.r.), una dintre hotararile importante luate de Senatul Universitatii „Alexandru Ioan Cuza” – UAIC din Iasi a fost legata de aprobarea acordarii gradatiilor de merit pentru personalul didactic din cadrul tuturor facultatilor si departamentelor de la Cuza, în perioada 2018-2022 • In total, vor fi acordate 41 gradatii • Acestea reprezinta 25 la suta din salariul de baza si se acorda pe o perioada de cinci ani, incepand cu data de 1 septembrie 2018 • Urmeaza ca, pana la finalul anului universitar in curs (2017 – 2018 – n.r.), sa se analizeze si dosarele celor care se vor inscrie pentru obtinerea bonusului financiar

O noua hotarare importanta luata de Senatul Universitatii„Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iasi! Aceasta a fost legata de aprobarea acordarii gradatiilor de merit pentru personalul didactic din cadrul tuturor facultatilor si departamentelor de la Cuza, în perioada 2018-2022.

In total, vor fi acordate 41 gradatii. Aceasta reprezinta 25 la suta din salariul de baza si se acorda pe o perioada de cinci ani, incepand cu data de 1 septembrie 2018.

Urmeaza ca, pana la finalul anului universitar in curs (2017 – 2018 – n.r.), sa se analizeze si dosarele celor care se vor inscrie pentru obtinerea bonusului financiar. Astfel, la Facultatea de Chimie vor fi acordate doua gradatii, Facultatea de Drept – o gradatie.

La Facultatea de Economie si Administrarea Afacerilor (FEAA) vor fi acordate gradatii dupa cum urmeaza: Departamentul de Contabilitate, Informatica Economica si Statistica – 16 gradatii, Departamentul de Finante, Moneda si Administratie Publica – o gradatie, Departamentul de Management, Marketing si Administrarea Afacerilor – o gradatie.

La Facultatea de Educatie Fizica si Sport (FEFS) – doua gradatii, Facultatea de Filosofie si Stiinte Social Politice – Scoala Doctorala de Filosofie si Stiinte Social Politice – o gradatie, Facultatea de Fizica – o gradatie, Facultatea de Informatica – o gradatie, Facultatea de Istorie – sase gradatii.

La Facultatea de Litere, Departamentul de Românistica, Jurnalism, Stiinte ale Comunicarii si Literatura comparata – o gradatie, iar la Departamentul de Limbi si Literaturi Straine – doua gradatii.

La Facultatea de Matematica – o gradatie, Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei: Departamentul de Psihologie – o gradatie, Departamentul de Stiinte ale Educatiei – doua gradatii, Scoala Doctorala de Psihologie si Stiinte ale Educatiei – o gradatie, respectiv Departamentul pentru Pregatirea Personalului Didactic – o gradatie.

Publicație : Bună Ziua Iași