Universitatea „Cuza” din Iași, reper pentru noua clasificare a învățământului superior din România

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, într-un proiect național de pilotare. Acesta este legat de realizarea noilor criterii de ierarhizare academică, pe plan național. Totul sub coordonarea Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS). Partener este și Ministerului Educației Naționale, exact pe acest areal. Anunțul a fost făcut de prof. univ. dr. Mihaela Onofrei, prorector la „Cuza”.

„Cuza”, model de transparență universitară și administrativă

Anunțul a fost făcut, în exclusivitate, de prof. univ. dr. Mihaela Onofrei, prorectorul în relația cu studenții și cu mediul de afaceri de la Universitatea „Cuza”. Totul în emisiunea BZI LIVE. De precizat că universitarul este și membru marcant în Consiliul Național de Finanțare a Învățământului Superior.

„Da, noi facem parte din acest proiect pilot ce vizează noua ierarhizare a universităților din România. Am fost aleși pentru că am dovedit transparență și echilibru în tot ceea ce înseamnă date raportate la nivel național. Asta atât ca număr de studenți fizici, articole ISI sau felul în care funcționează zona administrativă a Universității noastre”, a reliefat prorectorul Onofrei.

Transformări radicale

În acest context, Universitatea „Cuza” este cea de la care se vor face reperele pentru noul top academic.

„Da, noi ne-am asumat și un mare risc când am acceptat acest lucru. Nu a fost ceva impus, ci un lucru pe care noi am decis să-l facem. Principiul de bază este tocmai acela de a renunța la raportări fictive, între studenți fizici și cei echivalenți, care nu e același lucru! Acum suntem în plină analiză și sperăm că la final vor fi concluzii pertinente și exigente”, concluzionează prorectorul Onofrei.

Publicație : Bună Ziua Iași

Procesul anului, la Iaşi – Tudorel Toader a dat în judecată Universitatea Tehnică!

Rectorul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi nu a uitat de anunţul făcut înainte de începerea anului universitar şi a anunţat că a dat în judecată Universitatea Tehnică, revendicând jumătatea din Palatul Universitar în care îşi are sediul UTI Iaşi.
Proprietatea Palatului Universitar din Copou a ajuns în instanţă. Rectorul Tudorel Toader a anunţat aseară, pe contul său de socializare, acolo unde obşinuieşte în ultima vreme să facă anunţurile pe care le consideră importante, că instituţia pe care o conduce şi-a chemat în judecată vecinii, adică Universitatea Tehnică.
„Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iaşi revendică de la Universitatea Tehnică Gh. Asachi din Iaşi suprafeţele ocupate abuziv din Palatul Universitar Iaşi!”, a anunţat Tudorel Toader.
Decizia a fost luată în baza hotărârii unanime a Biroului Executiv al Consiliului de Administraţie al UAIC şi „pornind de la faptul că, în precedent, Senatul UAIC a îngăduit rămânerea în ospeţie a Politehnicii, în spaţiile UAIC, până la finalizarea construcţiei sediilor proprii din zona Bucşinescu”. Alte argumente aduse de Tudorel Toader sunt legate de faptul că după finalizarea construcţiei sediilor proprii, Politehnica a continuat să ocupe „în mod abuziv” spaţiile UAIC, şi că „toate documentele atestă dreptul neîntrerupt de proprietate al UAIC”.
În postarea sa, Tudorel Toader susţine că a fost depusă la Tribunalul Iaşi „acţiunea în revendicare privind suprafaţa de 5.891,34 mp arie construită, din Palatul Universitar Iaşi, şi teren în suprafaţa de 9.636 mp

Publicație  Evenimentul  și Ziarul de Iași și Ziarul de Iași

 

Arhitecţi celebri ai lumii vin la Iaşi, în această săptămână

 Fondatorul companiei „Sanjay Puri Architects”, din India, companie cu peste 140 de premii pentru proiecte la nivel internaţional, va conferenţia în faţa tinerilor arhitecţi ieşeni
Ieri, la Iaşi a debutat cea de-a cincea ediţie anuală a MUST-ului de Arhitectură, care se va finaliza vineri, 15 noiembrie. Evenimentul, dedicat mediului arhitectural şi comunităţii ieşene, va avea loc la sediul Facultăţii de Arhitectură „G. M. Cantacuzino” şi este organizat de Ordinul Arhitecţilor din Iaşi. Principalul obiectiv îl reprezintă evidenţierea importanţei îmbinării educaţiei tehnice cu talentul creativ, pentru aceasta fiind organizate conferinţe, lansări de carte, concursuri, mese rotunde, ateliere şi discuţii pe diverse teme de specialitate.
Anul acesta, la eveniment au fost invitate, să conferenţieze, personalităţi importante din lumea arhitecţilor de pretutindeni. Ultima zi a MUST-ului de arhitectură va fi alcătuită din Conferinţa „New Cities”, unde vor lua cuvântul Sanjay Puri, fondatorul companiei „Sanjay Puri Architects” din India, companie premiată cu peste 140 de premii pentru proiecte la nivel internaţional, şi Kerem Yazgan, fondatorul companiei „Yazgan Design Architecture” din Turcia, specialist în domeniul îmbinării mediului urban cu natura prin utilizarea unor tehnici avansate de design arhitectural.
Tot vineri, va avea loc un atelier de concepte vizuale şi o discuţie pe tema „Alţii – cum parametrizează?”, moderată de Andrei Pădure, fondatorul platformei internaţionale de educaţie „digitalMatters”.
Accesul în cadrul activităţilor este gratuit, atât studenţii cât şi persoanele pasionate de arhitectură fiind aşteptate să participe într-un număr cât mai mare.

Publicație: Evenimentul

 

University strikes: Students demand tuition fee refunds for planned walkouts

‘Customers who don’t get what they pay for are entitled to a refund’

Students are demanding tuition fee refunds for university strikes set to take place later this month.

Members of the University and College Union (UCU) will hold eight days of strike action at 60 universities across the UK amid disputes over staff pensions, pay and working conditions.

Just hours after the action was announced last week, a petition was launched calling for students to each be reimbursed hundreds of pounds for lost teaching and learning time.

It comes after a number of institutions were forced to pay compensation to students over missed teaching hours when universities were brought to a standstill last year by strikes.

Thousands of students, who pay up to £9,250 a year in tuition fees, are facing disruption to their lectures and seminars for the second time during their degrees.

A petition, from students at Bangor University in Wales, is calling for the university to pay out more than £4m in compensation as it claims students will “lose £380 each” during the planned strikes.

Katie Medlin, who set up the petition, hopes students at other universities will take similar action.

“We hope to inform the student body of the strikes and why they’re happening and gain support for our striking lectures,” the master’s student told The Independent.

UCU members at 60 universities will walk out from 25 November until 4 December following votes in favour of action.

As well as the eight strike days, union members will begin other forms of industrial action when they return to work. This will include working strictly to contract, not covering for absent colleagues, and refusing to reschedule lectures lost to strike action.

Bottom of Form

Elaena Shipp, another student at Bangor University behind the petition, tweeted: “If universities want to run themselves like businesses and treat students like customers, that cuts both ways – customers who don’t get what they pay for are entitled to a refund.”

On the calls for compensation, Nick Hillman, director of think tank Higher Education Policy Institute (HEPI), said: “I think they have every right to seek redress for teaching they do not receive.

“But it is a more complicated question than many people realise. For example, it is not clear how much each lost hour of teaching is worth and, given that taxpayers still cover much of the cost, perhaps we are all owed a refund just as much as the students?”

He added: “Students demanding refunds make the strike even more serious for institutions rather than less.”

University staff will pay around £40,000 more into their pension – but they will receive nearly £200,000 less in retirement following reforms to the pension scheme, the UCU says.

Increased contributions and other changes to the universities superannuation scheme (USS) mean many people are suffering substantial losses, the union has previously warned.

Claire Sosienski-Smith, vice president for higher education at the National Union of Students, said: “Students won’t be happy about having to miss lectures, but they’re also not happy about studying in institutions where their staff are underpaid and overworked.

“We’d encourage students to put pressure on their universities to bring about fairer and better working conditions for their lecturers, technical staff and postgraduate teaching assistants.”

A spokesperson for USS Employers said: “We understand that missed teaching time is frustrating. It’s important for all universities to ensure they are updating students about what is happening and any replacement teaching or resources that will be provided.

“Universities affected by strike action are working hard to ensure that any students affected do not miss out on the opportunity to learn.

“If students feel their studies have been negatively impacted and that the alternative arrangements that have been made are inadequate, they should complain through their university in the first instance.”

Publicație : The Independent

Olivia Chambard : « On veut former tous les étudiants à l’esprit d’entreprendre »

Pour la sociologue, il faut clarifier ce que l’on attend de ces formations parfois fourre-tout : veut-on une génération de créateurs d’entreprises ou inculquer un « esprit », sorte de compétence transversale ?

Olivia Chambard est sociologue, chercheuse affiliée au Centre d’études de l’emploi et du travail (CEET, programme transversal du Conservatoire national des arts et métiers). Elle étudie la construction sociale des vocations entrepreneuriales.

Article réservé à nos abonnés 

Quand sont nées les premières filières liées à l’entrepreneuriat dans l’enseignement supérieur ?

Elles apparaissent dès la fin des années 1970 – avec l’exemple de HEC, pionnière en la matière – mais restent spécialisées et limitées à quelques grandes écoles de commerce ou d’ingénieurs. Le tournant s’opère dans les années 2000, dans un contexte incitatif européen, avec cette idée que tous les étudiants pourraient être formés à « l’esprit d’entreprendre », même s’ils ne deviennent pas tous des entrepreneurs.

A partir de 2009, les pouvoirs publics décident d’organiser au niveau national les multiples initiatives locales qui existent alors, afin de les rendre plus efficaces. Chaque mandature est l’objet d’une nouvelle proposition. Le plan étudiants entrepreneurs, pendant la présidence de Nicolas Sarkozy, en 2009. Le plan pépite, sous François Hollande, en 2013. Le plan l’esprit d’entreprendre sous Emmanuel Macron, annoncé en mai 2019. A gauche comme à droite, les années 2010 représentent une volonté de « passage à l’échelle », pour reprendre le vocabulaire du monde de l’entrepreneuriat.

Vous distinguez l’emploi des termes « entrepreneurs », « entrepreneuriat » et « esprit d’entreprendre ». Pourquoi ?

Les premières filières créées, comme celle de « HEC entrepreneurs », renvoient explicitement à l’idée de création d’entreprises, même si les diplômés ne se lancent pas tous dans cette voie. Avec la diffusion du néologisme « entrepreneuriat » dans la France des années 2000, il y a un premier élargissement de la notion, encore plus marquée aujourd’hui avec celle « d’esprit d’entreprendre ». L’enjeu, derrière le choix des termes, est important : forme-t-on des futurs créateurs d’entreprise, ce qui concernerait une minorité d’étudiants ? Ou forme-t-on l’ensemble de la population à quelque chose de plus « soft », à un « état d’esprit » utile à tous, à une compétence transversale et générique ?

Le flou autour du vocabulaire entretient une forme d’ambiguïté. Derrière ce label, on trouve des dispositifs et des filières qui forment à la création d’entreprises au sens strict, mais aussi au montage de projets en général, ou encore à des « soft skills » potentiellement utiles dans n’importe quelle carrière. Dans le dernier cas, il s’agit de promouvoir des traits de caractère qui renverraient aux qualités intrinsèques de l’entrepreneur : être innovant et créatif, avoir du leadership, etc. Sans inciter tout le monde à devenir entrepreneur, on instille cette idée d’un débouché particulièrement valorisé et prestigieux. Les étudiants s’approprient des figures héroïques comme celle de Steve Jobs. Pour beaucoup d’entre eux, monter sa start-up, c’est le Graal.

Publicație : Le Monde