Facultatea de Economie si Administrarea Afacerilor a UAIC participa cu un proiect digital inovator in competitia „Tara lui Andrei”

Facultatea de Economie si Administrarea Afacerilor (FEAA) din cadrulUniversitatii „Alexandru Ioan Cuza” din Iasi participa, pentru prima data, cu un proiect in competitia „RO SMART in Tara lui Andrei”.
Proiectul inscris se numeste SMART FEAA si este un sistem digital inovator de monitorizare a prezentei studentilor la cursuri. Proiectul se va baza pe NFC(Near Field Communication), o tehnologie dezvoltata in 2004, dar care este tot mai utilizata in ultimul timp. Un exemplu poate fi Universitatea de Tehnologie si Economie din Budapesta, unde, printr-un sistem similar, s-a monitorizat activitatea a 1100 de studenti in cadrul a 8 cursuri care se desfasurau in 7 amfiteatre diferite. In cadrul proiectului pilot s-au utilizat carduri de student, dar SMART FEAA va functiona prin utilizarea telefoanelor personale. De asemenea, vor fi plasate in salile de curs cititoarele NFC care sunt terminale capabile sa accepte date transferate de telefoane NFC prin taguri NFC. Sistemul va fi integrat cu platforma actuala de e-learning – Moodle, dar si cu aplicatii deja existente in FEAA – precum aplicatia pentru sali de curs, seminar si laboratoare, aplicatia de generare orare sau portalul de informare. Tehnologia folosita are costuri reduse si poate fi usor scalabila. Infrastructura creata va permite facultatii sa extinda functiile si beneficiile oferite catre studenti, dar si catre profesori sau personal administrativ.

„Fiind un proiect pilot realizat la nivelul facultatii doar pentru salile de curs, urmarim ca in viitor proiectul sa fie extins si la nivel de sali de seminarii si laboratoare. Estimam ca efectele proiectului vor rezista in timp si vor avea impact asupra institutiei, dar si asupra comunitatii. In primul rand, acest proiect implica digitalizarea facultatii si a proceselor suport ale actului formativ (monitorizarea prezentei) ceea ce este un trend necesar a fi urmat. Mai mult, inovatia tehnologica pe care o propunem prin NFC are potentialul de a fi aplicata pe viitor in facultate si pe alte procese, cum ar fi examinarea studentilor, acces la biblioteca, acces la infrastructura de co-working sau creare de comunitati de invatare.” – lect. univ. dr. Patricia Bertea, initiatoarea proiectului

Printre beneficiile SMART FEAA putem mentiona o raportare a prezentei la nivel de facultate, cursuri individuale, profesor si student. Practic, se va putea urmari rapid prin intermediul tehnologiei, in timp real, care este numarul de studenti care participa la cursuri.

Iulian Clain, administrator FEAA, vorbeste despre impactul unui asemenea sistem la nivel de institutie:
„Smart FEAA este un proiect cu un impact major la nivel institutional deoarece este un pas inainte in digitalizarea educatiei, un pas mai aproape de studentii nostri, aducand transparenta si ajutand la eficientizarea timpilor de lucru pentru cadrul didactic si echipa administrativa. Un astfel de sistem este doar inceputul si arata deschiderea catre tendintele actuale de evolutie. As mai adauga ca suntem foarte incantati de implicarea companiilor in comunitate si felicitam OMV-Petrom pentru astfel de initiative.”
Organizata de OMV Petrom, competitia „RO SMART in Tara lui Andrei” are un buget de 500.000 de euro, fondurile per proiect fiind de max. 45.000 euro. Directiile de finantare urmarite de Tara lui Andrei sunt educatia, transportul, infrastructura, mediul si sanatatea. Competitia se desfasoara in perioada 5-28 iunie, iar proiectul SMART FEAA poate fi votat pana pe 19 iunie aici: https://www.taraluiandrei.ro/ro-smart?i=105#/proiecte-semifinaliste
Ulterior, juriul va selecta 25 de proiecte din cele cinci domeniii care vor intra in competitia finala unde echipele vor trebuie sa prezinte pitchul in fata juriul si, in final, se vor decide proiectele castigatoare.

Publicație : Bună Ziua Iași

O mie de studenți ieșeni, trimiși la munte, la mare sau în Delta Dunării cu 140 de lei pe zi

Iaşul va avea anul acesta peste 1.000 de locuri bugetate în taberele studenţeşti care se desfăşoară la mare, la munte sau în Delta Dunării. Mai exact, Iaşul a primit de la Ministerul Tineretului şi Sportului, prin Casa de Cultură a Studenţilor, 1.032 de locuri bugetate cu 722.400 de lei, cu aproape 200 de locuri mai puţin decât în anul 2018, când au fost bugetate 1.206 de locuri. Cu toate că numărul de locuri în tabere a scăzut, bugetul faţă de anul trecut a crescut cu mai bine de 100.000 de lei, în 2018 fiind alocaţi pentru Iaşi doar 603.000 lei.

Practic, anul acesta cazarea stu­denţilor se face în unităţile cla­si­ficate conform legislaţiei şi standardelor naționale în limita a ma­xi­mum 100 lei pe zi pentru fieca­re student, iar pentru masă vor fi alocate bonuri valorice de 40 de lei pe zi pentru fiecare student.

Casele de Cultură a Studenţilor sunt cele care achiziționează anual serviciile de masăşi cazare în funcţie de locurile disponibile în urma consultării cu organizaţiile studenţeşti, legal constituite din Centrele Universitare. Studenţii beneficiază de locuri gratuite în tabere în limita locurilor repartizate, în funcţie de rezultatele obţinute la învăţătură şi de activitatea depusă la diverse manifestări culturale, artistice, sportive sau de voluntariat, excepţie făcând cazurile sociale care au prioritate. De asemenea, cei care pot beneficia de aceste locuri în tabere sunt studenţii care sunt înmatriculaţi la forma de învăţământ cu frecvenţă, licenţă sau masterat, sunt integralişti şi au până în 35 de ani.

Publicație : Ziarul de Iași

Gelu Duminică, despre umilinţa la care sunt supuse studentele nevăzătoare de la Universitate: „Copiii cu dizabilităţi trebuie ascunşi de societate”

Sociologul Gelu Duminică, el însuşi profesor la Facultatea de Sociologie din cadrul Universităţii Bucureşti, este de părere că umilinţele la care sunt supuse studentele nevăzătoare de la Facultatea de Litere din cadrul UB  arată o problemă prezentă în întreg sistemul educaţional, şi că vina aparţine profesorilor care nu au menirea de dascăl. Conducerea Facultăţii promite să ajute studente nevăzătoare.

„Aceasta este mentalitatea în sistemul de educaţie, pentru că astfel de lucruri se întâmplă şi la nivel preuniversitar. Pentru noi, copiii cu dizabilităţi trebuie ascunşi de societate. Pentru noi aceştia nu sunt în stare să se dezvolte. Nimic nu-l împiedică pe profesor să se adapteze nevoilor studentului, însă este adevărat, atunci când eşti crescut într-o mentalitate superioară nu vrei acest lucru. Principalul vinovat este cel care nu-şi înţelege menirea de dascăl. Nici acum legea nu-i dă voie să nu ofere toate condiţiile de accesibilitate la cursuri însă, ca în orice altă meserie dobitoci există şi printre dascăli. Avem aceşti profesori care se consideră mici dumnezei. Vorbim de umanitate înainte de lege”, subliniază sociologul Gelu Duminică.

„Adevărul” a publicat joi cazul a trei studente nevăzătoare de la Facultatea de Litere şi Limbi Străine ce au povestit dificultăţile şi piedicile cu care se confruntă în cadrul universităţii: de la lipsa cursurilor în suport electronic, faptul că nu li se permite să înregistreze aceste cursuri până la faptul că instituţia nu are nicio încăpere marcată în sistem Braille, la care au dreptul potrivit legislaţiei în vigoare.

„În acest moment cercetăm ce nemulţumiri au avut studentele, vom veni în întâmpinarea nevoilor lor, şi dacă au fost greşeli vom lua măsurile care se impun. Ne-am mobilizat în cadrul facultăţii şi urmează să avem o discuţie cu toţi profesorii pentru ca acest tip de incidente să nu se mai petreacă. Este o problemă ce vrem să o ridicăm la nivelul universităţii. Este un prilej de mâhnire să avem un astfel de incident, pentru că de-a lungul timpului am mai avut elevi nevăzători. În astfel de situaţii, contează foarte mult raporturile umane şi trebuie să vedem dacă cineva a fost «mai puţin atent», pentru a nu se mai ajunge la aceste situaţii”, a declarat joi pentru „Adevărul”, Emil Ionescu, decanul Facultăţii de Litere.

Însă înainte de a recunoaşte realitatea situaţiei cu care se confruntă studentele nevăzătoare şi de a promite remedierea acestora, decanul Facultăţii de Litere a transmis un comunicat de presă unde studentele erau acuzate că nu s-au adresat întâi facultăţii. „În cursul zilei de 12 iunie, conducerea facultăţii a avut discuţii cu studentele menţionate mai sus. Aceste discuţii au însemnat începutul unei anchete interne. În calitate de profesor al facultăţii, decanul le-a solicitat, în primul rînd, celor două studente să precizeze dacă au nemulţumiri faţă  de modul în care au fost tratate la examenul la care decanul  era titular de curs. A rezultat că studentele nu aveau nemulţumiri faţă de acest curs şi examenul aferent”, se arată în comunicatul citat.

Mădălina Turza, preşedintele Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi, susţine că atitudinea decanului este mai degraba una de restrângere a drepturilor studentelor.  „În condiţiile în care ele au semnalat dificultăţile cu care se confruntă iar conducerea facultăţii a ales în schimb să ridice o serie de suspiciuni cu privire la neregulile semnalate, atunci ne aflăm sub incidenţa victimizării. Nu este vorba în acest caz despre încadrarea juridică a faptei de discriminare, dacă ele consideră că au fost discriminate sau nu. Este vorba de o obligaţie obiectivă a Universităţii Bucureşti de a lua toată măsurile necesare pentru a asigura nevoile acestor studente”, spune Mădălina Turza.

Indiferenţa faţă de problematica studenţilor cu dizabilităţi

Mult mai dur însă a reacţionat deputatul PNL, Adriana Săftoiu, cea care a adus iniţial în atenţia publicului situaţia celor 3 studente. „Domnul decan ţine să informeze opinia publică despre faptul că le-a contactat pe cele trei studente. E un demers salutar, chiar dacă vine după doi ani. Firesc ar fi fost să se intereseze în urmă cu doi ani dacă tinerelor nevăzătoare li s-au acordat toate facilităţile pentru a studia şi a-şi susţine examenele, conform Legii 448/2006, care obligă instituţiile de învăţământ să ia toate măsurile legate de accesibilizare. Domnul decan anunţă opinia publică despre faptul că va întreprinde o… anchetă internă. Nu cred că e nevoie de o anchetă internă ca să constaţi că, având persoane cu dizabilităţi de vedere, sălile de curs (inclusiv birourile decanatului) nu sunt semnalizate în sistem Braille. Nu e nevoie de tevatura unei anchete interne să constaţi că majoritatea profesorilor nu acceptă, la cursuri sau la examene, folosirea tehnologiei asistive, respectiv folosirea computerelor personale cu sinteză vocală ori a înregistrării audio pentru notiţe. Consecinţa celor mai sus subliniate se vede în rezultatele lor la examene – sub nivelul lor de pregătire şi de dăruire, cu multe examene neluate, inclusiv din pricina refuzului de a li se aloca un profesor de sprijin. Îi reproşez indiferenţa faţă de problematica studenţilor cu dizabilităţi în cadrul facultăţii pe care o păstoreşte”, a scris joi Adriana Săftoiu pe Facebook.

Publicație : Adevărul

University students more anxious amid increased assignments and challenging courses, survey suggests

Two in three undergraduates want their mental health issues shared with parents, report finds

Levels of anxiety among university students are rising because of an increased number of assignments and a feeling that courses are too challenging, according to a new poll of more than 14,000 undergraduates.

More than two in three students believe universities should tell parents or guardians if they are worried about their mental health issues “under extreme circumstances”, the survey suggested.

It comes as higher education institutions have faced calls to do more to prevent student deaths. Last year, Bristol University introduced an opt-in scheme following a spate of suicides at the institution.

he Student Academic Experience Survey 2019 found only 16 per cent of students said they had low anxiety, compared to 21 per cent in 2016.

This was lower than 37 per cent of all young people aged between 20 and 24 who report low anxiety, according to the report from the Higher Education Policy Institute and higher education company Advance HE.

Where students reported a worse experience than expected, young people were more likely to blame themselves for not putting in enough effort, rising from 30 per cent last year to 35 per cent.

Black and minority ethnic (Bame) students were also more likely (42 per cent) to blame themselves for their university experience not meeting their expectations.

Meanwhile, 21 per cent of students, whose experience was worse than expected, blamed their course for being too difficult – a rise on last year when only 16 per cent cited this as a reason.

“In this context, perhaps an increase in anxiety is not surprising,” the report says. “Although workload and challenge often contribute to a rewarding experience, too high a level of challenge may also be having negative impacts.”

The survey, which asked students about disclosing their mental health problems to parents or guardians for the first time, found only 18 per cent did not want their data shared.

Alison Johns, Advance HE chief executive, said: “Student wellbeing remains a huge concern, and if a green light were needed for changes to allow universities to contact parents and guardians where an individual may have mental health problems, we have a very strong signal here in support of that change.”

Nicola Dandridge, chief executive of the Office for Students, said: „The survey provides further worrying confirmation of the extent to which students are struggling with mental health. While an increased willingness to talk openly about mental health in recent years is welcome, these figures provide a stark reminder that more work is needed in this area.”

The study also revealed that the proportion of students feeling they were getting value for money from their course had risen from 38 per cent to 41 per cent.

But still 29 per cent say their course was poor value for money – and tuition fees were the main factor for students who perceive poorer value, with 62 per cent saying this was a consideration.

Nick Hillman, director of the Higher Education Policy Institute, said: “Fortunately, it is clear how to deliver for students. They want to be stretched, they want clearer feedback and they want more support for mental health challenges.”

Publicație : The Independent

Support for UCL worker ‘disciplined over trade union activities’

Latest hearing due next month in case of Tony Brown, who refused to shut down unmoderated staff email list

A UCL employee who was disciplined for taking part in trade union activities, according to an employment tribunal, has said that his treatment has had a “chilling effect” on industrial relations at the university.

UCL has appealed against the tribunal ruling in favour of Tony Brown, an IT systems administrator, with the latest hearing set to take place next month.

A motion carried at last month’s University and College Union congress called on the national executive committee to declare the matter a “dispute of national significance”.

Meanwhile, a petition sent to UCL’s president, Michael Arthur, calling on the institution to drop the “senseless appeal process and respect trade union rights”, has attracted hundreds of signatures.

The dispute centres on UCL’s decision to introduce moderation on an all-staff email distribution list in its information services division, which had been unmoderated for more than 14 years. The move meant that all messages had to be approved before being circulated.

When Mr Brown, the UCU branch secretary at UCL, created a new email list, management told him to take it down but he refused.

A disciplinary hearing in March 2017 resulted in him receiving an oral warning, a sanction upheld at an appeal in June the same year.

Mr Brown, who has worked at UCL since 2007, took the university to the employment tribunal, claiming that he had been unlawfully disciplined because he took part in trade union activities.

UCL argued that he had been given the warning for “wilfully disobeying” a reasonable management request.

The tribunal concluded that Mr Brown “was undertaking trade union activities in setting up a replacement open email list and in refusing to take it down, in order to preserve the free flow of communication on behalf of the union, which had pertained for at least the previous 14 years”.

On a balance of probabilities, the main motive “for changing to a moderated list to which only management could freely post, was to stem the free ‘venting’ on disputed issues between management and unions”, the tribunal ruled.

From the union’s point of view, the moderation “smacked of censorship and the shutting down of any dissenting voices”, said the judgment.

Mr Brown could be due compensation but the UCL appeal has put any remedy on hold.

“Clearly it’s an unpleasant situation to find yourself in for a long period of time,” he told Times Higher Education. “It is clear victimisation…it’s had a chilling effect, I think it would be fair to say, on industrial relations at UCL; it’s made everything we do a lot harder.

“The agenda has always been about controlling communication in the organisation and ensuring that varying layers of managers in UCL have complete control of the airwaves.”

The dispute came against the backdrop of staff unrest at UCL over the university’s £483 million plan to build a new campus in east London.

A spokesman for UCL said that the university would not be commenting because of the appeal but was “committed to engaging in constructive discussions to find a solution”.

Publicație : The Times

Teaching ‘may have to change to support student mental health’

University of Derby project will produce guidance on improving curricula, pedagogy and assessments

Academics may have to change the way that they teach and conduct assessments to help improve student mental health, according to the leaders of a new research project.

The £2 million project led by the University of Derby aims to produce guidance on curricula, pedagogy and assessments that facilitate better student mental health while improving educational outcomes.

It was one of 10 projects designed to tackle the sharp rise in reported student mental health issues which shared £14.5 million of funding from the English regulator, the Office for Students.

Gareth Hughes, research lead for student well-being at Derby, said that responsibility for mental health could not be left to support services – especially when academics were the one point of guaranteed contact between a university and its students.

“How we teach, how we assess, how our students are learning is a key element in student life so it needs to be making a positive contribution to student mental health if we really want to address this problem,” he said.

Mr Hughes said that examples of possible positive approaches included “scaffolding the curriculum”, under which lecturers teach students how to approach a task and are clear about what they are being asked to do, avoiding the risk that learners are left not knowing what to do and “feeling incompetent”.

“Clustering of assessments” where students have lots of different modules all with essay hand-in dates at the same time can also be “problematic” and “cause large amounts of stress” and should be avoided, Mr Hughes said.

“It’s about making sure you are using multiple types and points of assessment, so that it’s spread out, it’s not impacting all in one go,” Mr Hughes said.

The funding will help to support the gathering of evidence of good practice already going on across the higher education sector, as well as looking into areas not already covered by existing research such as “non-traditional teaching spaces”.

These include field trips, which “anecdotal reports” suggest can be “a bit of a risk moment” for student well-being, Mr Hughes said.

Aston University, one of the project partners, will be developing training to ensure that new academics have the skills to support mental health and learning through their teaching. This will result in the creation of a national module for postgraduate certificates in higher education.

Publicație : The Times

Pots-de-vin pour entrer à Stanford: la première sentence est tombée

Un ancien responsable des équipes de voile de Stanford a été condamné à deux ans de liberté surveillée pour avoir facilité l’admission de certains enfants à l’université. 50 personnes sont inculpées dans cette affaire.

Il est le premier à être condamné dans une affaire de corruption dont ont profité les enfants de plusieurs riches familles américaines pour entrer dans de prestigieuses universités. John Vandemoer, 41 ans et ancien responsable des équipes de voile de Stanford a été condamné ce mercredi à deux ans de liberté surveillée. Au mois de mars, il avait plaidé coupable et admis avoir accepté 610.000 dollars en échange de recommandations pour des lycéens dont il aurait prétendu, à tort, qu’ils feraient de bonnes recrues pour ses équipes, afin de faciliter leur admission dans l’université.

Selon plusieurs médias américains, une famille chinoise aurait été jusqu’à payer 6,5 millions de dollars pour faire entrer leur fille à Stanford avec l’appui de M. Vandemoer.

La juge fédérale Rya Zobel l’a condamné à deux ans de liberté surveillée -dont les six premiers mois assignés à résidence- et 10.000 dollars d’amende. De son côté, le procureur du Massachusetts (nord-est), qui gère toutes les poursuites liées à ce scandale, avait requis treize mois de prison. «Nous allons continuer à demander des peines importantes dans ces dossiers», a prévenu le procureur Andrew Lelling, cité dans ce communiqué. Au total, cinquante personnes sont inculpées dans cette affaire. Vingt-deux d’entre elles ont préféré plaider coupable.

Les actrices Felicity Huffmann et Lori Loughlin parmi les personnes inculpées

Le scandale avait éclaté mi-mars: l’ancien patron d’une société californienne spécialisée dans la préparation aux examens, William Singer, a reconnu avoir mis sur pied un système bien rôdé, combinant triche aux examens et corruption de responsables sportifs, pour garantir l’entrée d’enfants de milieux fortunés dans des établissements réputés. Parmi les familles concernées figurent les actrices, Felicity Huffman («Desperate Housewives») et Lori Loughlin («La fête à la maison»).

Felicity Huffman a plaidé coupable et devrait connaître sa sentence le 13 septembre. Lori Loughlin et son mari plaident non coupable, leur procès n’est pas attendu avant plusieurs mois. M. Singer, dont la peine doit être prononcée le 19 septembre, aurait reçu au total 25 millions de dollars de la part de parents désireux de voir leurs enfants être admis dans des universités prestigieuses, dont Yale, Georgetown, Stanford ou UCLA.

Publicație : Le Figaro

La carica dei nuovi rettori, ventuno università cambiano il Magnifico

Ancora decisiva Medicina, ma crescono gli economisti ai vertici. L’Aquila perde l’informatica Inverardi e alla Sant’Anna di Pisa s’insedia una studiosa della sanità: le donne al comando restano solo sei su sessantuno. A settembre lo scontro di Roma Tor Vergata, La Sapienza si prepara al cambio nel 2020

ROMA – Quattordici università italiane hanno appena cambiato il loro rettore, sette lo stanno facendo in questi giorni. Ventun sostituzioni tra aprile e settembre, un terzo degli atenei pubblici e statali del Paese coinvolti. Medicina si conferma il bacino egemone: sei nuovi Magnifici vengono da lì. Tre gli economisti, due gli ingegneri. Un professore di Diritto, un matematico, un chimico. Le elezioni a cavallo della primavera-estate 2019 portano due nuove donne nel novero e due escono: erano sei su sessantuno le rettrici e restano sei. L’Università Bicocca di Milano ha sostituito una donna con una donna. L’Aquila torna con un „primus” maschio mentre il cambio in favore di una accademica avviene alla Scuola superiore Sant’Anna di Pisa. Gli altri atenei italiani con una donna al vertice, oltre a Bicocca e Sant’Anna, sono l’Università per Stranieri di Perugia, L’Orientale di Napoli, la Basilicata e Cagliari. L’età media dei nuovi rettori, di entrambi i generi, è 57 anni e mezzo. Governeranno, come i loro predecessori, per sei anni con un mandato non rinnovabile.

Il prorettore di Pavia e l’ordinaria della Bicocca

Nella Lombardia che offre al tessuto accademico ben otto atenei statali, hanno cambiato testa l’Università di Milano Bicocca e, a Pavia, sia l’Ateneo statale che l’Istituto universitario di studi superiori (Iuss). L’Università di Pavia ha salutato un rettore di peso come Fabio Rugge, contestato in finale di mandato per il suo invito in Aula Magna al ministro Marco Centinaio, eleggendo al primo scrutinio e con voto plebiscitario Francesco Svelto, 53 anni, vicepreside di Ingegneria e prorettore alla ricerca. Ha portato alle urne l’80 per cento del corpo docente e ha triplicato i voti dello sfidante Roberto Bottinelli: 784 contro 247. Appena eletto, il professor Svelto ha dichiarato: „Vorrei un’università capace di includere tutti gli studenti meritevoli a prescindere dal reddito familiare. L’esclusione di alcuni non è solo umanamente spiacevole, ma è una cosa che la società italiana non può più permettersi, visto il basso numero di laureati rispetto alla popolazione. Serve attrarre i migliori dal resto del mondo allestendo un canale privilegiato per studenti e studiosi che hanno bisogno di un visto o di un permesso di soggiorno”. L’ingegner Svelto, che va a guidare un ateneo in calo secondo le ultime rilevazioni Anvur, sarà rettore operativo dall’uno ottobre.

Nel discorso di ringraziamento del professor Svelto si è trovato lo spazio per il rapporto da consolidare con lo Iuss di Pavia, istituto accademico che, a sua volta, lo scorso 11 aprile ha eletto il nuovo rettore con il 96 per cento di preferenze. Il pisano Riccardo Pietrabissa, 63 anni, già professore di Bioingegneria industriale al Politecnico di Milano (dove si era candidato, perdendo, al rettorato), è presidente della Fondazione Eucentre e anima di Netval, il luogo del trasferimento tecnologico e dei brevetti italiani. Ha salutato il nuovo incarico con parole ambientali  ispirate ai 17 „Sustainable development goals” riconosciuti dall’Onu come i principali obiettivi per guidare il progresso del pianeta verso il 2030.
L’Università di Bicocca (Milano) ha confermato una donna, dopo i sei anni di successo di Cristina Messa (chiusi, tuttavia, con un declino del 4.44 per cento nelle immatricolazioni 2018-2019). Giovanna Iannantuoni, 49 anni (la più giovane leader di questa tornata), è ordinaria di Economia politica e presidente della Scuola di dottorato della stessa università. Eletta al quarto turno da 1.050 votanti totali, ha sorpreso la stessa uscente. Nata a Foggia, laurea alla Bocconi, la Iannantuoni ha trascorso diversi anni all’estero nei dipartimenti economici di Rochester, Carlos III di Madrid, Cambridge.

Ricostruttori del viso e odontoiatri

Nel Nord-Est si sono rinnovati tre atenei. Il 22 maggio l’Università di Veronaha proclamato, largamente, Pier Francesco Nocini, chirurgo maxillofacciale di 62 anni. Non sarà semplice sostituire Nicola Sartor, che ha impresso sull’accademia un’impronta internazionale. A Udine Roberto Pinton, ordinario padovano di Chimica agraria, a 63 anni è diventato il nono rettore dell’università. In questo Paese dove la maggior parte dei Magnifici si è laureato nell’ateneo che poi è andato a dirigere, un udinese ora regge l’Università di Trieste. E’ Roberto di Lenarda, 53 anni, odontoiatra che nel 2016 ha portato in Friuli il programma di Odontoiatria sociale pubblica. La sua elezione è in discontinuità con il precedente rettorato.

Sull’altra sponda settentrionale, il Nord-Ovest, il ricambio delle cariche ha toccato l’Università di Torino. Il medico Stefano Geuna, 59 anni, è il nuovo rettore, eletto negli ultimi due giorni di maggio. Succede a Gianmaria Ajani ed era dal 1984 che a Torino non veniva eletto un medico. „Le idee precedono i bilanci”, ha detto quando si è insediato.

In Toscana la celebre Scuola normale superiore di Pisa, andata alle elezioni con la crisi di Vincenzo Barone e della sua idea di esportare la Normale a Napoli, ha detto „sì” al matematico Luigi Ambrosio, 56 anni, candidato unico noto per i suoi contributi alla teoria geometrica della misura. Alla Scuola superiore Sant’Anna di Pisa, invece. l’economista della sanità Sabina Nuti, 60 anni, segue e sostituisce Pierdomenico Perata: è la seconda rettrice alla Sant’Anna dopo Maria Chiara Carrozza (poi ministra con Enrico Letta premier).

In Emilia Romagna il professor Carlo Adolfo Porro (Scienze biomediche, fisiologo, 64 anni) è diventato il primo professore di Unimore, l’Università di Modena e Reggio confederata: ha preso l’82 per cento dei voti. Maurizio Oliviero, 52 anni, ordinario di Diritto pubblico comparato, con il sostegno degli amministrativi e un accordo con lo sfidante Fausto Elisei ha preso la carica all’Università di Perugia. Sconfitto nel 2013, era al secondo tentativo. Nelle Marche c’è stato il rinnovo dell’Università Politecnica, sede centrale ad Ancona. Ed è passato alla prima Gian Luca Gregori, 58 anni, anche qui candidato unico. Già prorettore, Gregori è docente di Marketing e Business Marketing. Ha ottenuto il 94 per cento dei consensi tra docenti, tecnici-amministrativi e rappresentanti degli s

Un altro medico, Luca Brunese, docente di Diagnostica per immagini, ora è rettore a Campobasso: l’Università del Molise ancora oggi sotto gli standard minimi fissati dall’Agenzia nazionale di valutazione. Ha 53 anni, è cresciuto alla scuola della Federico II di Napoli e per le elezioni d’accademia aveva il rettore uscente contro. La doppia candidatura maschile dell’Università dell’Aquila  Edoardo Alesse e Carlo Masciocchi – ha poi portato via l’informatica pisana Paola Inverardi dal vertice. La gara tra i due medici si è risolta ieri al primo turno: 379 voti contro 117 e quorum raggiunto per il professor Alesse, 61 anni, ordinario di Patologia generale.

Salerno, chi sostituirà il sovranista Tommassetti

Due gare a breve in Campania. Per l’Università del Sannio si voterà dal 15 luglio e si sceglierà il successore di Filippo De Rossi. Da lunedì prossimo, invece, Salerno avrà cinque in corsa per sostituire l’Aurelio Tommassetti folgorato dal sovranismo salviniano (non è riuscito a farsi eleggere, però, alle ultime Europee). Tommassetti, entrato in conflitto con il suo storico mentore, l’ex rettore Raimondo Pasquino (lui candidato, e ugualmente non eletto, con Europa+), sarà riferimento elettorale per tutti. Pro o contro. In partenza, sono quattro oppositori dell’ex e uno in continuità: Vincenzo Loia, direttore del Dipartimento di Scienze aziendali. L’unica donna in corsa, qui, è la professoressa Genny Tortora, informatica, ex preside della facoltà di Scienze. Le elezioni di rettorato si svolgono nel momento in cui a Salerno approdano le complesse Universiadi.

Tre sono le scelte da fare in Puglia. E’ affollata la lotta (erano otto in avvio, ne sono rimasti quattro) per l’Ateneo di Bari: al secondo turno, mercoledì scorso, Stefano Bronzini, riconosciuto docente di Letteratura inglese, è ancora in testa con il 33,27 per cento delle preferenze. Anche il Politecnico di Bari è in fase di rinnovo: elezioni tra due settimane. Al Poliba sono cinque i candidati, tutti interni. Quattro i professori universitari che si sfidano per l’Università del Salento. L’8 luglio, piena estate, il primo turno di voto: Vincenzo Zara, rettore uscente e delegato per la Conferenza dei rettori per la didattica, ha spinto decisamente in avanti l’ateneo leccese.

E’ in piena bagarre elettorale l’Unical di Rende (Cosenza). Tre i candidati e l’informatico Nicola Leone è in testa. Non è gradito all’uscente Gino Crisci, ma fin qui ha preso diciotto schede in più del latinista Raffaele Perrelli. Staccato l’altro informatico, Luigi Palopoli.

Publicație : La Repubblica