Universităţile tehnice cer noului guvern creşterea bugetului pentru cercetare la 1% din PIB

Universităţile tehnice membre ale Alianţei Române a Universităţilor Tehnice (ARUT) au discutat în cadrul întâlnirii din această lună despre performanţele şi problemele din finanţare. Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi“ din Iaşi este membră a acestei alianţe, conducerea Politehnicii ieşene, alături de repre­zentanţii celorlalte patru universităţi din cadrul alianţei, au discutat despre mai multe teme legate de învăţă­mântul tehnic superior, însă unul dintre subiectele principale a fost legat de relevanţa cercetării în universi­tăţile româneşti şi de metodologia de alocare a fondurilor bugetare pentru finanţarea universităţilor de stat pentru anul 2020.

De asemenea, a fost pus în discuţie sistemul de credite transferabile şi modul în care acestea sunt implementate în universităţile membre ARUT, dar şi cum va fi continuată competiţia de granturi de cercetare în cadrul alianţei, cu propuneri pentru anul 2020.

În cadrul întâlnirii, care a avut loc la Universitatea Politehnica Timişoara, a participat şi rectorul Politehnicii ieşene, prof. univ. dr. ing. Dan Caşcaval. Acesta a afirmat faptul că „Indiferent de strategia adoptată de fiecare universitate privind domeniile pe care le consideră prioritare pentru depunerea şi implementarea proiectelor atât în cadrul Horizon 2020, cât şi în exerciţiul financiar următor, trebuie rezolvată problema comunicării dintre organismele care reprezintă cercetarea românească la Bruxelles, implicit direcţia de cercetare din cadrul Ministerului Educaţiei acum (anterior Ministerul Cercetării şi Inovării), şi potenţialii coordonatori ai acestor proiecte, universităţile şi institutele de cercetare“.

În cadrul întâlnirii ARUT universităţile membre au decis să îşi exprime public dezacordul faţă de modul în care s-a finanţat activitatea de cercetare la nivel naţional, fondurile acordate în ultimul an reprezentând doar 0,23% din PIB, unul dintre cele mai scăzute niveluri. Aceştia solicită oficial noului guvern creşterea bugetului pentru cercetare cu până la 1% din PIB în anul 2020. Acest lucru este, subliniază reprezentanţii ARUT, important şi în contextul în care cele cinci universităţi ale alianţei, care reprezintă circa 6% din numărul total al universităţilor româneşti, au obţinut 43% din suma totală a fondurilor europene atrase de toate universităţile din ţară în cadrul programului Horizon 2020. Cele cinci instituţii de învăţământ superior membre ARUT sunt Universitatea Politehnica din Bucureşti, Universitatea Tehnică „Cluj-Napoca“, Universitatea Politehnica din Timişoara, Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi“ din Iaşi şi Universitatea Tehnică de Construcţii Bucureşti.

Publicație : Ziarul de Iași și Evenimentul

 

 O companie privată a amenajat un laborator la Facultatea de Construcţii de Maşini

 Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi“ din Iaşi, în parteneriat cu compania ALTEN, a inaugurat în această săptămână un laborator de proiectare asistată. Laboratorul se află în cadrul Facultăţii de Construcţii de Maşini şi Management Industrial, acesta având 18 monitoare şi staţii de lucru HP şi un pachet software de 30 de licenţe academice, investiţia totală fiind de aproximativ 30.000 de euro. În cadrul întâlnirii, reprezentanţii firmei au menţionat că intenţionează să angajeze 100 de ingineri anul viitor doar la nivelul judeţului Iaşi.

„Este o investiţie de 30.000 de euro realizată de către firma ALTEN, reprezentând un număr de calculatoare destinate proiectării, dar şi softul aferent proiectării, unul dintre cele mai performante softuri de la acest moment, soft cu care se poate face proiectare şi soft cu care lucrează firmele mari din domeniu auto-motiv, în domeniu aeronautic. Aceste calculatoare şi aceste softuri vor fi folosite de studenţii de la ciclul de licenţă în primul rând, iar cu acest program putem realiza diferite proiecte, iar studenţii pot lucra cu aceste programe încă din anul I“, a afirmat decanul Facultăţii de Construcţii de Maşini şi Management Industrial, prof. univ. dr. ing. Cătălin Dumitraş.

Decanul explică faptul că acest soft „este foarte util doarece la ora actuală, pe piaţă, este o plajă foarte mare şi o cerere foarte mare de in­gineri mecanici pregătiţi în diverse tipuri de softuri. Ori noi la ora actuală reuşim să acoperim o parte dintre aceste softuri, cu ajutorul companiilor din domeniu“.

Reprezentanta companiei ALTEN, Delia Orhei, director operaţional ALTEN Delivery Center România, a menţionat faptul că această investiţie îşi are originea în dorinţa companiei de a recruta, dar şi de a pregăti absolvenţi pentru nevoile proprii. Astfel, Delia Orhei a menţionat şi faptul că angajaţi ai companiei vor susţine periodic cursuri în cadrul facultăţii. „Avem o creştere semnificativă pentru anul următor, peste 100 de ingineri în domeniul mecanicii, şi am observat că este foarte dificil de a găsi persoane care sunt pregătite în programarea asistată de calculator. Şi atunci am luat decizia de a investi în acest lucru, bineînţeles în colaborare cu facultatea, astfel încât să pregătim viitorii noştri ingineri, să reducem din perioada de training, de formare în momentul în care îi vom angaja“, a menţionat reprezentanta companiei.

Prezent la inaugurarea laboratorului, prorectorul Universităţii Tehni­ce, prof. univ. dr. ing. Neculai Seghedin, a menţionat că astfel de parteneriate sunt benefice în special pentru studenţi, care pot să se pregătească mult mai bine pentru piaţa muncii, dar şi pentru universitate şi companiile care realizează astfel de parteneriate cu universitatea. „În universitatea noastră astfel de evenimente au devenit o obişnuinţă, un lucru comun. Cred că lunar se deschide câte un spaţiu de învăţământ sau de cercetare cu sprijinul agenţilor economici. Suntem foarte bucuroşi atunci când observăm că ai noştri absolvenţi ajung în poziţii înalte, în diverse firme, şi apoi întorc binele pe care noi l-am făcut, întorc binele către studenţii de astăzi ai universităţii, către instituţie, astfel încât universitatea să ţină pasul cu tot ceea ce înseamnă progresele din ştiinţă şi tehnică“, a punctat prorectorul TUIASI.

La inaugurarea laboratorului au participat şi Didier Marchet director tehnic în cadrul companiei ALTEN la nivelul Europei, dar şi Daniel Varlan, director tehnic ALTEN de al nivelul ţării, şi Marius Cuzub, coordonator Mechanical Engineering Projects.

 Publicație : Ziarul de Iași

 

 Laborator de automatizare în procese industriale, inaugurat de Politehnica Bucureşti şi Honeywell

Honeywell şi Facultatea de Inginerie Electrică, din cadrul Universităţii Politehnice din Bucureşti, au inaugurat joi, 14 noiembrie, un laborator, cu cele mai noi tehnologii la nivel mondial în proiectele de automatizare a proceselor industriale.

Laboratorul universitar, primul din România care va fi dotat cu tehnologii Honeywell de ultimă generaţie folosite în procesele de automatizare, va oferi studenţilor universităţii acces la multe dintre soluţiile inovatoare bazate pe software folosite de companiile din domeniul industrial din întreaga lume pentru creşterea productivităţii, eficienţei şi siguranţei operaţiunilor.

Investiţia Honeywell în noul laborator, sponsorizare în valoare de aproximativ 50.000 de dolari, va permite studenţilor să simuleze şi să testeze tehnologiile Honeywell pentru a optimiza rezultatele unei game largi de activităţi de control, mentenanţă şi automatizare folosite în cadrul proceselor industriale. Prin utilizarea celor mai avansate tehnologii interconectate, bazate pe software, cum sunt cele dezvoltate de Honeywell, studenţii vor avea ocazia să pună cunoştinţele tehnice în practică şi să se pregătească pentru o carieră în inginerie, specializare care devine din ce în ce mai digitalizată şi automatizată.

Noul spaţiu de studiu este al cincilea laborator universitar inaugurat de Honeywell începând cu 2015, compania finalizând alte asemenea spaţii educaţionale prin intermediul unor parteneriate încheiate cu trei universităţi tehnice de top din ţară: Universitatea Tehnică de Construcţii Bucureşti, Universitatea Politehnica din Timişoara şi Universitatea Politehnica din Bucureşti.

Investiţiile în dotarea cu soluţii de ultimă generaţie a laboratoarelor universitare din ţară sunt parte a  programului de responsabilitate socială al companiei, Honeywell Hometown Solutions. În România, compania oferă resursele şi cadrul practic de care profesorii şi studenţii au nevoie în procesul de predare, pentru îmbunătăţirea abilităţilor tehnice.

Publicație: Adevărul

 

Could job sharing solve universities’ big gender pay gap problem?

Job sharing is often still seen by university employers as weak management or a special favour. Attitudes must change

This year’s Equal Pay Day falls on 14 November. It’s the day women in the UK effectively start working the remainder of the year for free because of the gender pay gap. There are differences between sectors and industries but education is among the worst, with a pay gap of 25.9% as opposed to the national average of 17.9%. This means that a woman employed in education works, on average, 95 days a year without being paid.

This is a problem across the education system, but is particularly bad in leadership. Despite increases in recent years only 27% of university vice-chancellors and chairs of the governing bodies which run universities are women. There is similar underrepresentation of women leading academic faculties and schools.

There are a number of reasons for this. The upper echelons of universities can feel like an old boys’ club, deterring women interested in senior roles. Equally, evidence suggests that women will only apply for a position if they meet all of the criteria. With the increasing complexity of some roles, particularly at senior level, this further limits the number of women applying. Even if women do decide to apply for a senior management role, research shows that they are twice as likely to fail when compared to men.

But perhaps most importantly, women in the UK still lead on the majority of parental and caring responsibilities. This may lead them to accept lower-paid jobs offered on a part-time basis. In fact, women currently fill more than 74% of part-time jobs in the UK.

An obvious solution is to expand leadership job sharing. We shared a senior role in a university for three years, which has informed our academic research into the area. We found that leadership job sharing benefits both the organisation and individuals. Job shares enable organisations to retain talented women and attract new employees. Our job share enabled one of us to spend more time with her young children and the other to study part-time: a single role became tenable for us both when we shared it for three days a week each.

If more roles were advertised as job-share compatible, the pipeline of women holding senior management positions in higher education would be developed. This matters: studies have shown that increasing the number of women in senior roles not only broadens diversity at the top, but improves productivity and innovation.

There are other less obvious benefits to having two people share a role. They can bounce ideas off each other, play to one another’s strengths and collectively shoulder responsibility. This enables them to build complete faith and trust in one another and develop a meaningful mentoring relationship. And this, in turn, can lead to increased self-confidence, which can be a barrier for women applying for senior roles.

Of course, these challenges are not unique to higher education. The most recent figures show that there are 32% of women on the boards of FTSE 100 companies, and 27.3% of women on the boards of FTSE 250 companies. While the target of 33% female board representation in FTSE companies by 2020 will likely be reached, we need to aim higher to reach genuine gender equality.

How can organisations get better at job sharing? The government’s 2019 modern families report warned that attitudes must change: we would argue it is neither weak management nor a special favour. Instead, job sharing should be seen as a route to increased business productivity, a valuable leadership development tool and an excellent way to increase employee engagement.

Offering all roles as available as job shares is an important starting point. At present, it is down to whether a role is suitable for job sharing, with management roles less likely to meet the criteria. But job sharing should be rolled out widely across all levels. Having more female role models benefits the next generation of employees (as well as students studying at these institutions), and could be instrumental in addressing equal pay.

Publicație : The Guardian

Can this student’s flatshare reviews beat dodgy landlords?

Universities abound with renting horror stories. But a new rate-your-accommodation site could give power back to tenants

In their final year, most students get their heads down and focus on exams. But Natasha Hopewell combined the third year of her law degree at the University of Lincoln with building a website so students could find good digs, share their renting horror stories and avoid being ripped off by rogue landlords.

Working with two friends, she created CribAdvisor which, like the travel and restaurant review site TripAdvisor, allows students to anonymously rate and review accommodation provided by landlords, letting agents or universities. The site also provides guidance on tenant rights and how to enforce them.

Launched in July for students in Lincoln, CribAdvisor has already received more than 450 reviews and will soon open to students at universities throughout the UK. The idea was born out of Hopewell’s own bad experiences renting. In their final year, she and co-founder Lawrence Thorpe had such a poor experience with their letting agent that the dispute was only resolved after they agreed to sign a non-disclosure agreement. Hopewell says that during her second year she was forced to live without hot water for weeks, and maintenance staff from the letting agent would let themselves in without notice.

“We didn’t have privacy and it didn’t feel like our house,” she says. “In one incident that has haunted me, I was lying in bed at 9am on a weekday and someone let themselves into my bedroom. If we were renting privately and we were not students, would that have happened? I don’t think so.”

The project was launched amid a growing trend of student activism to fight abuse by landlords. Hopewell says she wants to “improve the standards of tenancies by giving students the tools to take control of their tenancies and demand more from their providers”.

She hopes the platform will allow tenants to make informed decisions and hold providers to account. “Students renters are first-time renters. We are naive and inexperienced, with no idea of what to expect, our rights or what to do when things go wrong. Providers take advantage of students because they think they can get away it,” says Hopewell. “We want to mark a turning point in the student accommodation problem and we want to put it in the students’ hands to fix it.”

CribAdvisor allows students to anonymously rate and review accommodation provided by landlords, letting agents or universities. Photograph: CW Images/Alamy

The site is already seeing positive results. “One provider told us they have changed the way they check maintenance fixes because of a review posted on our site. And we have been able to provide a space for smaller providers – with less of an advertising budget but better tenant satisfaction – to be seen by prospective tenants.”

The way the site works is simple. The team creates profiles for different providers, and student users sign up free of charge to leave feedback. They can also add providers not already listed on the site.

“Posts are anonymous, but students need to have a valid student email address,” says Hopewell. “We want to encourage participation from both sides and create a dialogue between tenants and providers.”

Accommodation providers can reply to posts, as well as posting about themselves and the service they offer. The site operators can see all reviews; they do not seek to monitor posts, but operate a flagging system by which users can identify potentially inappropriate comments.

CribAdvisor has been set up as a company, but its three founders have so far worked for no financial reward – students users and providers both register free of charge. While they hope to attract advertising in the future, Hopewell says that will not come from accommodation providers or others involved in the letting business. “Working for the past year alongside studying in my final year was stressful, but I knew it needed to be done and the sooner we got it out, the sooner we could help people,” she says.

Publicație : The Guardian

Précarité : près de 20 % des étudiants vivent en dessous du seuil de pauvreté

Les syndicats étudiants demandent la réévaluation des bourses, après l’immolation par le feu, vendredi, d’un étudiant qui dénonçait sa précarité financière.

L’onde de choc se poursuit après l’immolation par le feu d’un étudiant de 22 ans, vendredi 8 novembre, devant le centre régional des œuvres universitaires et scolaires (Crous) de Lyon, pour dénoncer ses difficultés financières. Une journée de mobilisation s’est déroulée mardi dans plusieurs universités, et les principaux syndicats étudiants, reçus jeudi 14 novembre par le gouvernement, ont demandé une hausse des bourses. Tous dénoncent un accroissement de la p0récarité étudiante.

A la fin du mois d’août, l’Union nationale des étudiants de France (UNEF) publiait son rapport annuel sur le coût de la vie étudiante. Résultat : une augmentation de 2,83 % par rapport à 2018, alors que ce coût avait aussi crû de 1,31 % par rapport à 2017. Le coût de la vie étudiante augmente de manière constante depuis près de dix ans, les hausses les plus importantes ayant été constatées entre 2009 et 2012, plongeant un peu plus, à chaque rentrée, les étudiants dans la précarité.

Depuis 2009, le coût de la vie étudiante ne cesse d’augmenter

Taux d’évolution du coût de la vie étudiante depuis 2009.

20092010201120122013201420152016201720182019

23 % des étudiants considèrent avoir des difficultés financières

En 2015, l’inspection générale des affaires sociales (IGAS) édite un rapport sur le plan de lutte contre la pauvreté et pour l’inclusion sociale mis en place sous le quinquennat Hollande. La mission, alors menée par François Chérèque, ancien secrétaire général de la Confédération française démocratique du travail (CFDT), constatait que 19,1 % des étudiants vivaient en dessous du seuil de pauvreté. Ici, le taux de pauvreté correspond à la proportion de personnes vivant avec moins de 60 % du revenu médian, soit 987 euros par mois. A noter que, dans ce calcul, cette somme est égale au revenu disponible du ménage auquel est rattaché l’étudiant. Pour déterminer le taux de pauvreté, le budget est ensuite divisé par le nombre de personnes constituant le foyer.

Près de 20 % des étudiants vivent en dessous du seuil de pauvreté

Part de Français vivant sous le seuil de pauvreté selon leurs activités en 2012. Le taux de pauvreté correspond à la proportion de personnes vivant avec moins de 60 % du revenu médian, soit 987 euros par mois.

Ce sont donc les étudiants qui ont massivement recours aux allocations sociales, APL (aide personnalisée au logement) en tête. En 2017, ils étaient 800 000 à obtenir ces aides au logement. Quant aux bourses sur critères sociaux, 712 166 étudiants – sur 2,7 millions recensés par l’Institut national de la statistique et des études économiques (Insee) – y ont eu droit pour l’année universitaire 2018-2019. Lorsqu’on ramène ce chiffre à la totalité des allocations financières directes accordées à l’ensemble des étudiants (bourses sur critères sociaux, bourses au mérite, aides ponctuelles, etc.), ce sont 730 000 étudiants qui sont concernés, soit 39,3 % des étudiants. Un chiffre en forte hausse ces dernières années.

En 2017, 39,3 % des étudiants percevaient au moins une aide financière directe

Part d’étudiants bénéficiant d’au moins une aide financière entre 2005 et 2017.

Pourtant, les syndicats étudiants ne considèrent pas ces solutions satisfaisantes. La majorité des étudiants ne peuvent prétendre à ces aides financières, alors que le coût de la vie s’accentue pour tous, qu’ils soient boursiers ou non. En témoigne le rapport de la Fédération des associations générales étudiantes (FAGE), rendu public le 18 août : sur l’ensemble du territoire, les loyers croissent en moyenne de 3,4 %. Globalement, le coût de la rentrée 2019 est en hausse de 1,96 % par rapport à la rentrée 2018, elle s’établit à 2 285,26 euros par étudiant.

De lourdes conséquences sur leur réussite

46 % des étudiants travaillent pendant l’année scolaire ; dans 19 % des cas, l’activité rémunérée est considérée comme concurrente, voire très concurrente des études, du fait de son amplitude horaire (minimum à mi-temps). Parmi ces étudiants travailleurs, 54 % d’entre eux estiment que leur emploi est indispensable pour vivre. Et plus le fait de travailler devient une nécessité, plus les étudiants sacrifient leurs chances de réussite, en acceptant des emplois en concurrence directe avec leurs obligations estudiantines.

Dans 88% des cas, l’activité très concurrente des études est considérée comme „indispensable pour vivre”

Jugement par les étudiants de leur activité rémunérée selon son impact et sa nécessité en 2016

020406080100L’activité est assez en lien ou très en lien avec le contenu des étudesL’activité est indispensable pour vivreL’activité permet d’améliorer le niveau de vieL’activité assure l’indépendance à l’égard des parentsL’activité permet d’acquérir une expérience professionnelleL’activité permet d’occuper le temps libreL’activité a un impact négatif sur les résultats d’étudesL’activité est source de stress et de tension nerveuseJobActivité concurrente desétudesActivité très concurrente desétudes

Logiquement, ils sont 18 % à estimer que leur activité rémunérée « a un impact négatif sur leurs résultats », qu’elle soit en lien avec les études ou pas. Et ils ne sont pas les seuls : en 2009, l’Insee s’est penché sur « l’impact du travail salarié » sur la réussite des études universitaires. Le constat est sans appel :

« Les résultats montrent que l’occupation d’un emploi régulier réduit significativement la probabilité de réussite à l’examen de fin d’année universitaire. S’ils ne travaillaient pas, les étudiants salariés auraient une probabilité plus élevée de 43 points de réussir leur année. »

Publicație : Le Monde