Proiect de cercetare privind influenta practicarii sahului asupra inteligentei elevilor din ciclul primar

În data de 28 februarie, joi, ora 11, in sala de conferinte Ferdinand(corp A, etaj 2, Rectorat) din cadrul Universitatatii „Alexandru Ioan Cuza” din Ias, va avea loc conferinta organizata cu prilejul lansarii unui proiect de cercetare privind influenta practicarii sahului asupra inteligentei elevilor din ciclul primar, in colaborare cu Federatia Romana de Sah, Inspectoratul Scolar Judetean Iasi, Scoala Gimnaziala „Otilia Cazimir” Iasi si Palatul Copiilor Iasi.

Au confirmat participarea Ionut Serban DOBRANAUTEANU – European Chess Union (ECU), Sorin Avram IACOBAN – Presedinte Federatia Romana de Sah (FRS), prof. dr. Genoveva Aurelia FARCAS – Inspector Scolar General, prof. Lacramioara DONCEAN – Director Scoala Gimnaziala „Otilia Cazimir” Iasi,  Vasile Manole – Presedintele Clubului Politehnica Iasi dar si Vlad Ionut STEGARIU – vice-campion european la sah (masterand la Facultatea de Educatie Fizica si Sport – UAIC).

Publicație : Bună Ziua Iași

USAMV Iasi finalizeaza un proiect de anvergura europeana

Universitatea de Stiinte Agricole si Medicina Veterinara (USAMV) „Ion Ionescu de la Brad” Iasi finalizeaza un proiect de anvergura europeana.

Concret, este vorba despre proiectul ZOE (Zoonoses Online Education), prin intermediul caruia s-a urmarit realizarea unor cursuri on-line, video, în domeniul comunicarii veterinare cu privire la preventia, diagnosticarea si tratarea unor boli care se pot transfera de la animale la oameni.

Proiectul coordonat de USAMV Iasi a fost realizat în parteneriat cu Fundatia EuroEd Iasi, Universitatea de Medicina si Farmacie (UMF) „Grigore T. Popa” din Iasi, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iasi, Facultatea de Medicina Veterinara de la Universitatea din Zagreb (Croatia), Universitatea de Stiinte Aplicate si Soros International House din Vilnius (Lituania), Institutul Zooprofilactic Experimental din Teramo (Italia), Asociatia „Pixel” din Florenta (Italia) si Societatea „Connectis” din Prato (Italia). Activitatile din cadrul proiectului au demarat în octombrie 2016, iar finalizarea acestora este programata pe 1 martie 2019. Conferinta de închidere a proiectului este dedicata prezentarii realizarilor propuse.

Workshop-ul ce va fi organizat pentru acest eveniment va avea loc în data de 28 februarie, ora 14:00, în Sala «Verde» a USAMV”, a subliniat coordonatorul acestui proiect, prof. univ. dr. Liviu Miron, prorector al USAMV.

Proiectul se încadreaza în programul Erasmus+, actiunea privind parteneriatul strategic pentru educatie universitara si s-a adresat educabililor de toate vârstele, de la studenti, profesori si specialisti din domeniul medical-veterinar si medical-uman, profesori si viitori profesori, educatori, medici de libera practica, pâna la copii cu vârste cuprinse între 6-12 ani si parinti.

Publicație : Bună Ziua Iași

In direct, la BZI LIVE a fost invitat profesorul Lidia Gaiginschi, prorectorul responsabil de relatia cu studentii de la Universitatea Tehnica Gheorghe Asachi din Iasi

 Luni, 25 februarie 2019, incepand cu ora 15.00, in lumina reflectoarelor Studioului BZI LIVE a fost invitat, la un dialog deschis, de actualitate si impact profesorul care este responsabil de parteneriatul cu aproximativ zece mii de studenti, cazati intr-unul dintre cele mai mari Campusuri din Estul Europei – Tudor Vladimirescu din Iasi • Este vorba de conf. univ. dr. ing. Lidia Gaiginschi, de la Facultatea de Mecanica, validata la mijlocul acestei luni în functia de prorector responsabil de relatia cu studentii la Universitatea Tehnica  – TUIASI Gheorghe Asachi • Alaturi de domnia sa au fost abordate problematici ce tin de acest areal academic, proiecte pe care intentioneaza sa le implementeze, activitatea de pana acum pe care a derulat-o • Prorectorul Gaiginschi a precizat ca numirea o onoreaza din doua puncte de vedere: în primul rând, fiindca va face parte din echipa de management a Universitatii Tehnice, si a doua pentru ca are oportunitatea de a continua munca „unuia dintre cei mai bun profesori si oameni ai Universitatii>>, prof. univ. dr. ing. Cezar Oprisan, care s-a stins din viata anul trecut • Emisiunea completa cu universitarul de la TUIASI poate fi urmarita AICI:

Pe 25 februarie 2019, incepand cu ora 15.00, in lumina reflectoarelor Studioului BZI LIVE a fost invitat, la un dialog deschis, de actualitate si impact profesorul care este responsabil de parteneriatul cu aproximativ zece mii de studenti, cazati intr-unul dintre cele mai mari Campusuri din Estul Europei – Tudor Vladimirescu din Iasi. A fost vorba de conf. univ. dr. ing. Lidia Gaiginschi, de la Facultatea de Mecanica, validata la mijlocul acestei luni în functia de prorector responsabil de relatia cu studentii la Universitatea Tehnica (TUIASI) Gheorghe Asachi.

Alaturi de domnia sa au fost abordate problematici ce tin de acest areal academic, proiecte pe care intentioneaza sa le implementeze, activitatea de pana acum pe care a derulat-o. Prorectorul Gaiginschi a precizat ca numirea o onoreaza din doua puncte de vedere: în primul rând, fiindca va face parte din echipa de management a Universitatii Tehnice, si a doua pentru ca are oportunitatea de a continua munca „unuia dintre cei mai bun profesori si oameni ai Universitatii>>, prof. univ. dr. ing. Cezar Oprisan, care s-a stins din viata anul trecut. „A fost unul dintre maestrii mei; de la el am învatat ca într-o astfel de munca trebuie sa pui suflet, sa fii tenace si întelept, si sa tratezi problemele profund si cu mult echilibru.

Am colaborat adesea cu echipa de conducere; în decursul actualului mandat, ei au reusit sa înceapa transformarea TUIASI într-un important brand universitar românesc. Ma alatur echipei cu multa determinare, cu resursele mele de experienta, pricepere si implicare”, transmis  conf. univ. dr. Lidia Gaiginschi. In acest context, mii de privitor au urmarit productia, transmisa IN DIRECT, pe platforma de Facebook BZI sau BZI LIVE si care s-a axat pe o zona de maximum interes, nu doar pentru comunitatea locala dar si pentru cea nationala. Cu totii ne dorim ca in Romania sa fie cat mai multi tineri riguros formati pe zona Ingineriei, o resursa umana de calitate, implicata, mobila si activa.

Tocmai de aceea, prorectorul Gaiginschi a relefat importanta studiilor pe zona academica ce tine de inginerie, oportunitatea pe care o au absolventii celor 11 facultati de la Politehnica ieseana, viata in Campusul Tudor Vladimirescu, insertia pe piata muncii a acestora, activitati de voluntariat sau antreprenoriat in care sunt implicati tinerii. Emisiunea completa cu universitarul de la TUIASI poate fi urmarita AICI:

Publicație : Bună Ziua Iași

In lumina reflectoarelor studioului BZI LIVE sunt invitati coordonatorii, de la Casa de Cultura a Studentilor Iasi, care se ocupa de unele dintre cele mai frumoase domenii artistice dedicate studentilor

Marti, 26 februarie 2019, incepand cu ora 15.00 in lumina reflectoarelor Studioului BZI LIVE sunt invitati coordonatorii, de la Casa de Cultura a Studentilor (CCS) Iasi, care se ocupa de unele dintre cele mai frumoase domenii artistice dedicate, atat copiilor, adolescentilor dar mai ales studentilor. Astfel, intr-o editie aparte si originala, vor fi prezenti: Mihaela Cojocaru, coregraf al Ansamblului Folcloric Studentesc Doina Carpatilor Iasi, Romeo Cozma, profesor coordonator la Clubul de muzica usoara Richard Oschanitzky si Petran Paveliuc, profesor coordonator la Clubul chitara clasica si electrica, toti derulandu-si o activitate interesanta, atractiva, spectaculoasa si activa la Casa de Cultura a Studentilor.

Dialogul cu acestia se va axa pe o tematica extrem de importanta ce va reliefa rolul si impactul muncii lor pentru descoperirea, slefuirea si dezvoltarea celor cu talente native, proiecte pe care le au in derulare, cum te poti inscrie si exprima in cluburile pe care le coordoneaza, rolul dezvoltarii spiritului ludic in randul tinerilor. De asemenea, rezultatele pe care le au cei trei la concursurile nationale si internationale la care participa, cata pasiune si suflet depun in ceea ce intreprind, satisfactiile pe care le au alaturi de invataceii lor vor fi alte tinte ale dialogului programat in Studioul BZI LIVE.

Toti cei care doresc sa adreseze intrebari invitatilor, o pot face la rubrica de comentarii sau in direct, accesand pagina de facebook.

Publicație : Bună Ziua Iași

 Un student va deveni ghid turistic la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” Iaşi

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi (UAIC) oferă o bursă lunară în valoare de 500 de lei unui student care doreşte să devină ghidul instituţiei de învăţământ superior.

Aceasta urmează să lucreze 20 de ore pe săptămână, începând din luna martie până în luna septembrie, cu posibilitatea de a-şi păstra funcţia şi anul următor.

„Sunt necesare abilităţi precum capacitatea de a vorbi în public, o dicţie foarte bună, un nivel de limbă engleză excelent şi o prezenţă plăcută. Candidatul va urma un parcurs de formare în tehnica ghidajului şi în documentare realizat de Departamentul de Geografie şi de Serviciul MEDIA al UAIC”, arată reprezentanţii UAIC prin intermediul unei comunicări.

Studentul va trebui să realizeze turul ghidat al UAIC, zilnic în cursul săptămânii, între orele 11.00-12.00, tururi ghidate la cerere în Universitate sau oraş şi să sprijinie instituţia în cadrul unor evenimente precum „Ziua Porţilor Deschise”, „Caravana UAIC” sau „Bun venit la UAIC”.  De asemenea, acesta se va ocupa şi de stabilirea relaţiilor  cu celelalte universităţi legat de locurile în care aceştia vor să permită accesul publicului. Studentul va fi ales în urma unui interviu ce va avea loc la sfârşitul lunii.

Publicație : Adevărul

 Tânăra care a studiat în Marea Britanie, victimă a birocraţiei româneşti

Revoltător. O tânără care a studiat în Marea Britanie Ştiinţele Educaţiei şi Limba Franceză şi a decis să se întoarcă  să predea în ţară a aflat cu stupoare că nu îi este recunoscută diploma primită la Canterbury Christ Church University.

În timp ce în spitalele româneşti de stat sau private medicina este practicată şi de persoane cu 8 clase, iar doctoratele se dau în baza unor teze plagiate, statul român refuză să recunoască diplomele obţinute în occident.

Este şi cazul unei tinere, Aurelia Răducea din Vâlcea care se luptă de mai bine de doi ani să îşi echivaleze, fără succes, diploma cu dublă specializare obţinută în Anglia, la Canterbury Christ Church University. Tânăra a terminat în 2010 dubla specializare în Ştiinţele Educaţiei şi Limba Franceză şi a lucrat ca profesor asistent la Newinton Community Primary School din Ramsgate.

În urmă cu doi ani, Aurelia a decis să se întoarcă în ţară şi să aplice ce a învăţat în Marea Britanie, dar ca să profeseze în sistemul educaţional trebuia să-şi echivaleze studiile. Demersurile ei au pornit însă cu stângul.

Iniţial diploma i-a fost tradusă greşit, respectiv în domeniul Litere şi Limba franceză. Ulterior, la o reanalizare a dosarului, după ce Aurelia Răducea le-a atras atenţia asupra greşelii, oficialii Consiliul Naţional pentru Recunoaşterea Diplomelor (CNRED) au revenit cu un nou răspuns, menţionând că pentru echivalarea documentului în Ştiinţele Educaţiei este nevoie de efectuarea unui stagiu de practică în România. Numai că acest stagiu, potrivit legislaţiei, nu putea fi făcut decât dacă Aurelia Răducea era înrolată, din nou, ca studentă, de această dată ca studentă a unei facultăţi de profil de la noi. Crezând că e subiectul unei glume, femeia a contactat mai multe universităţi din România.

„Am vorbit la Universitatea Lucian Blaga, am scris la Universitatea din Piteşti, la Spiru Haret Râmnicu Vâlcea, la Universitatea din Craiova. Mai mulţi rectori au încercat să mă ajute, foarte mulţi mi-au spus că nu e posibil să fac acest stagiu, că nu au cum să mă înmatriculeze pentru un singur stagiu. Eu nu pot de exemplu nici măcar să mă apropii de o grădiniţă. Deşi am studii efectuate în Anglia, aici sunt considerată absolvent de 12 clase, este frustrant”, a mărturisit Aurelia Răducea.

Spre exemplu, Universitatea Spiru Haret Râmnicu Vâcea i-a transmis că nu se organizează stagii de practică pedagogică decât pentru studenţii de la programul de studii de licenţă de profil, care sunt la forma de învăţământ cu frecvenţă. Răspunsuri similare a primit şi de la celelalte universităţi contactate.

Nu se gândea că nu i se recunosc studiile

Aurelia Răducea spune că în 2010, când a decis să plece pentru studii în Anglia, nu s-a gândit în niciun moment că diploma sa nu va fi recunoscută, odată revenită în ţară. „Am decis să o luăm de la zero, eu am început să îmi echivalez studiile, am depus un dosar pentru echivalare la Consiliul Naţional pentru Recunoaşterea Diplomelor (CNRED), şi mă aşteptam sincer ca în cel mult un an să îmi rezolv cu echivalarea şi să pot să îmi dau examenele şi să profesez în România”, a explicat Aurelia.

Nu a fost să fie. După doi ani de umilinţe, Aurelia a început să spere odată cu apariţia unui ordin dat anul trecut de fostul ministru al Educaţiei, Valentin Popa, care prevede metodologia prin care se pot susţine măsurile compensatorii în vederea recunoaşterii actelor de studii de nivel de licenţă, master sau postuniversitar eliberate de instituţii acreditate de învăţământ superior din străinătate.

„Într-un final, a fost posibil să mă înscriu la o universitate pentru a face acest stagiu de practică didactică, dar încă nu am început cursurile. Deci încă aştept. Eu sunt supărată pentru că de doi ani durează tot acest caz iar cei de la Consiliul Naţional pentru Recunoaşterea Diplomelor nu au făcut nimic măcar să încerce să se rezolve cumva situaţia mea. E anormal. Am contactat o avocată şi mai departe îi vom da în judecată. Nici măcar voluntar nu pot să mă duc într-o grădiniţă pentru că nu mi se recunosc studiile”, a conchis Aurelia Răducea.

Publicație : Adevărul

Dons revolt against Oxford’s new ‘university-run’ college

Plans for Park College seen as a power grab by central management

Academics have criticised plans for the University of Oxford’s new graduate college, which they say is a push from central management to diminish the collegiate system.

Earlier this month, the university announced that the college, which has been given the temporary name Parks College, would have an initial intake of 50 graduate students in 2020, growing to 200 by 2022.

However, critics have pointed out it will not be an official “college” and hence not an autonomous legal entity, but will in fact be a department of the university. This means that the university would make the new college’s domestic legislation, not its members.

Oxford, like the University of Cambridge and Durham University, operates a collegiate system that is fiercely protected, and past attempts to centralise functions at Oxford have proved unpopular.

The planned location, the Radcliffe Science Library, part of the Bodleian Library, is another point of contention. According to Oxford, the college and the science library will be integrated and users of both “may make optimal use of [the site] at different times of the day on different days of the week”.

Peter Edwards, professor of inorganic chemistry at Oxford, said he and colleagues were “surprised” to learn that “a laboratory necessary for training the next generation of synthesis scientists is now earmarked for a college dining hall, functioning as a science area interdisciplinary hub mainly at lunchtime and in the late afternoon or early evening”.

An article in Oxford Magazine says that one interpretation “is that the creation of the new college is a part of a drive by the centre to take over the collegiate system according to its own model of direct administrative control”. When the central administration operates “to subvert the collegiate structure of the university and diminish the university’s prized Bodleian Library, something is going seriously awry”, it says.

Also writing in Oxford Magazine, Peter Oppenheimer, an economist and fellow of Christ Church, Oxford, points out that staff working at what would in effect be a university “society” would be employees of the central university. This facilitates “increased uniformity and centralisation in the operation, and the culture, of the university. Academic autonomy is narrowed…The more ‘societies’ proliferate, the greater the threat,” he writes.

Parks College would become the third such society at Oxford, alongside St Cross College and Kellogg College.

One academic told Times Higher Education that they were “concerned about the patronising and self-important attitudes of the superfluous senior administrators, notably pro vice-chancellors, who nowadays think they run the place”.

According to Gill Evans, emeritus professor of medieval theology and intellectual history at the University of Cambridge, the new entity will need the congregation’s approval but “first it needs to be a great deal clearer what it is actually going to be. The hurry to rush it into existence…surely requires great clarity about the nature of the entity into which they are to come?”

An Oxford spokesman said the college “will promote cross-disciplinary interaction, offering workshops, seminars, reading groups and lectures to stimulate new thinking”, as well as integrating “the redevelopment of the Radcliffe Science Library, offering a fresh, 21st century service which includes access to scientific information of all kinds and support from specialist science library staff who will be an integral part of the college’s research culture”.

Publicație : The Times

Trailing spouse academics ‘face pay discrimination’

US study suggests hiring panels may offer worse terms to female scientists seeking jobs at their partner’s institution than to equally qualified solo candidates

Female scientists are likely to receive lower salary offers and smaller research start-up grants if hiring panels know that their partner has been offered a job at the same institution, research indicates.

With more than half of all US scientists believed to have a spouse or partner who is also a faculty member, many universities have begun to take into account the “two-body problem” faced by academic couples who wish to work in the same institution or region.

However, a new study published in the journal Equality, Diversity and Inclusion suggests that women may be disadvantaged, rather than advantaged, if selectors are aware that their partner is taking a job at the same university.

In a test to determine whether such “dual-career” candidates are treated differently, researchers asked 60 health science faculty members involved in recruitment to assess a range of applicants for an assistant professor position, explains the paper, written by Jill Allen, Jessi Smith and Lynda Ransdell.

The only difference between the applicants, who had near identical education, experience and publication records, was the inclusion of a note from a different university department stating that the candidate was “a partner of our finalist, who informed the committee of the need for an academic partner accommodation” before they could take a role at the institution.

While the note did not influence the male or female selectors’ willingness to make a job offer to the applicant, male selectors recommended lower salaries to them than they did to solo candidates, on average about $2,000 (£1,530), or 7 per cent, less.

Male evaluators also offered less generous research start-up packages to candidates with academic partners, recommending 40 per cent more on average to equally qualified solo candidates.

These differences in pay or start-up packages could “result in an accumulation of disadvantage” if the same bias is replicated over time, leading to a “death by a thousand cuts” in terms of career advancement, the authors argue.

Bias could be explained by the fact that some departments resented a faculty hire being “forced on” them as part of a “two-body hire”, despite the candidate’s suitability.

With some 84 per cent of female academic scientists and 54 per cent of male scientists having an academic partner, according to a 2008 study by Stanford University professor Londa Schiebinger, the paper suggests that bias training is needed to change “implicit attitudes” towards two-body appointments, “especially among men who are most often in positions of power to transform their institutions”.

Dr Allen, assistant professor of psychology at Drake University in Iowa, told Times Higher Education that the findings were “a call to action for academic science, including universities that are interested in attracting (and retaining) a diverse STEM faculty through dual-career and affirmative action hires”.

“When you consider the issue of dual-career hires as a two-body ‘opportunity’ rather than a two-body ‘problem’, the entire narrative shifts,” Dr Allen said.

“Such systemic change to reduce bias begins with policies and procedures that are consistent with institutional diversity initiatives, directly influencing individuals involved in the hiring process.”

Publicație : The Times

Victory for the UCU requires a unified front

In the wake Sally Hunt’s resignation and pay ballot turnout, the UK’s University and College Union needs to come together to discuss its long-term strategy, says Matt Waddup

On 22 February University and College Union members were celebrating the one-year anniversary of the USS pension strikes – historic action that stands as the most effective in shifting the ground that I have seen in 30 years.

This week, as members continue to digest the disappointing result of the higher education pay and equality ballot announced on Friday, comes the sad news that our general secretary Sally Hunt is stepping down due to ill health.

Without Sally, and the similarly determined former National Association of Teachers in Further and Higher Education leader Paul Mackney, there would have been no UCU. Both put aside personal interest to forge a union which, 12 years on, has significant political and industrial influence.

Managing the new union would have been a challenge for anyone. The union’s faction-driven electoral politics loom large in any big decision UCU takes, which is why, to me, Sally’s best moment was her building of the coalition for sustained strike action on USS in 2017.

I was there when Sally told Universities Superannuation Scheme branches and UCU staff that we needed a month of strikes if we were to stop the employers destroying the guaranteed pension. The intake of breath in the room was palpable, but members delivered and together we did save the guaranteed pension.

Last week’s ballot result has been much debated by UCU members already. From my perspective, the union sent out more than a million individual communications to members and the outstanding work of branches probably doubled that. Our activists and organising staff worked their backsides off knocking on tens of thousands of doors and phone banking.

The local “get the vote out” (GTVO) strategy of most branches in this ballot was significantly improved compared with the first ballot and the USS vote. The result, alas, was not.

We cannot ignore the impact of the Tories’ pernicious anti-union laws, nor should we discount the union’s efforts to overcome them. UCU’s GTVO strategy has improved ballot turnout from an average of 38 per cent before the Trade Union Act to 49 per cent since. So if it wasn’t for lack of trying, what was it?

One reason may be that the USS dispute is not yet fully resolved. Members are watching developments closely and there is little doubt that they are prepared to act again if benefits are threatened. Another is that in some institutions other priorities, such as fighting redundancies, dealing with financial scandals or breakdowns in governance loom large.

In my view, the issue goes deeper than that. There is no doubt that members want the union to take action to improve job security and reduce workload. Look at the substantial progress made in places such as The Open University with its landmark agreement to improve security for more than 4,000 casualised teachers.

But what members are not sufficiently clear about is what the UCU sector conference’s strategy is. While the sector conference that took the decision to re-ballot members passed many motions, the debates were almost all focused on short-term tactical questions such as whether to aggregate the ballot or its timing.

If the union is serious about replicating our USS success elsewhere, we need to discuss and agree our underlying, long-term strategy. I believe one of the most important legacies of Sally’s leadership will be her commission on effective industrial action.

The commission recommended a new approach to disputes based on long-term planning, consultation to establish key issues, prioritisation of resources and gradual mobilisation running up to ballot – in essence a strategic approach that starts with the membership.

The prize for agreeing a common agenda across the union is substantial, but it means that we need to talk to each other rather than lock horns about what went wrong. We also need to talk to, rather than insult, those who chose not to vote.

Like many in the union, I believe we need serious action to persuade employers to address workload, casualisation and pay inequalities.

However, to achieve this we need a vote as big as USS and a strategy just as clear. That means persuading a good chunk of those non-voters that we have a credible plan. Put simply, without a non-sectarian discussion with our membership about how we reach our shared goals, we simply won’t get there.

I believe that the best response to the ballot result is to reach out to each other and create a plan to change the failed employment model that every member can support.

After all, as Monty Python’s Life of Brian famously showed, while the various factions and sects argued the toss about the rights and wrongs of old battles, the Romans ruled uninterrupted. If we want to win, we need to lift our heads up and talk to each other.

Publicație : The Times

Tanja Bueltmann: thick-skinned in fight for EU citizens’ rights

Northumbria historian discusses how her research has informed her advocacy and the abuse she has suffered for her campaigning

When David Cameron won the 2015 British general election, Tanja Bueltmann “wrote an email to a friend saying that if he runs a referendum he would lose it”.

But while she predicted the UK’s vote to leave the European Union, she “never in a million years thought” that she and the roughly 3.7 million EU citizens living in the UK – plus the 1.2 million Britons in other EU countries – would become “bargaining chips in the negotiation”.

A professor of history at Northumbria University, Professor Bueltmann now spends most of her spare time campaigning for the rights of the “5 million people who are essentially at the heart of the EU because they exercise freedom of movement – they live the EU” and are now being “punished” for it. She has set up a campaign called EU Citizens’ Champion and produced a pamphlet for a German political foundation, the Friedrich Ebert Stiftung, about how Brexit affects the rights of EU citizens. She is also one of the most vocal advocates on social media for EU citizens’ rights.

Even while campaigning, she recognised “the overlap and relevance of my research all the time”. She has worked, for example, on Scottish as well as wider British “migration away from the British Isles to somewhere around the world. I find what is happening now very interesting…British people do not see themselves as migrants, when they are among the most prolific migrants there are.”

Professor Bueltmann also cited research that suggested that “English identity is on the whole quite weak. What is Englishness? There is hooliganism, which obviously isn’t a good way to define yourself, and then a version of the London Olympics opening ceremony, from morris dancing to a bit of Shakespeare.”

Although grateful that “Northumbria has been incredibly supportive of EU staff”, Professor Bueltmann noted that “the emails sent out by other [universities’] HR departments were quite shocking, because there wasn’t any warmth in them at all”.

Professor Bueltmann acknowledged that her advocacy had exposed her to some bitter attacks. Shortly after the referendum, Professor Bueltmann recalled, she “was walking through Newcastle and speaking on my mobile to family in Germany and was told, ‘Fuck off back to your own country!’” More recently, she has “had someone follow me in London, thankfully when I was not on my own, and after that for several days I jumped sideways if someone just happened to walk a little more directly at me”. On social media, she has had to put up with appalling abuse, “see[ing] all the time that many Brexiters generally hate experts, women and foreigners. It’s a sort of perfect storm.”

Despite the inevitable upset, Professor Bueltmann claimed to have “a fairly thick skin”, perhaps partly because she “used to be a fat child and [knew] one or two things about having crap thrown at me. That probably made a difference. There has always been someone who said some sort of nonsense to me.”

Her new public role has certainly required Professor Bueltmann to develop new skills, such as speaking to “a march of 15,000 [people] or even more”. But if emotion largely trumped evidence and argument in the Brexit vote, didn’t that leave academics rather ill-equipped to intervene?

“Being a little bit more emotive doesn’t mean you have to forget about the facts,” responded Professor Bueltmann. “It doesn’t mean you abandon objectivity, abandon your standards, [but] it does mean that you have to use the knowledge you are generating more openly to try to inform debate.”

Given that much of her earlier research had involved working with community groups, she has found it “absolutely possible to engage with Brexiters if one breaks it down to the more personal level…One of the biggest hurdles is that people think it won’t affect them, but you can speak to them about the National Health Service or who their doctors are, and then you explain to them how what’s happening now relates to those people. In many cases, there is a sort of ‘Aha!’ moment and it does really help to get people to understand what the impact is. They don’t think about their dentist or the person who cuts their hair.”

Publicație : The Times

Polish higher education reforms ‘emulate Anglo-Saxon model’

Deputy minister says new law will open universities ‘to the needs of the people’, after it sparked mass student protests

Poland’s controversial higher education law, which sparked the biggest student protests since the fall of communism, aims for an “Anglo-Saxon” university model that will help institutions “diversify”, according to the nation’s deputy higher education minister.

One of the most fiercely opposed measures in the Law on Higher Education and Science creates a new element of university governance – councils that will draw half their membership from outside academia. The changes introduced in the law, which became effective in the autumn but will be fully implemented in 2022, also increase the power of rectors over university budgets.

One critic had described the law as reflecting both “Poland’s broader authoritarian turn” and “the sweeping neoliberalisation of academia across Europe”.

But Piotr Dardziński, Poland’s deputy higher education minister in the Law and Justice Party government, said the law was needed to “create a policy for higher education which would be similar to Western standards”, following a dramatic increase in participation after the fall of communism.

Excellent Polish scientists were working abroad as their work would be “impossible at Polish universities” because of organisational structures, he told Times Higher Education during a visit to London.

The previous system “regulated every minute element” of universities’ operations and allowed “no differentiation between the universities and no freedom [for] the management of universities to shape [their] own organisation”, argued Dr Dardziński, who is also an assistant professor in the department of politics and international relations at Kraków’s Jagiellonian University.

The university council policy has “provoked a lot of discussion” among academics, who see it “as something foreign, not their own”, he said.

Critics argue that the councils are a step towards the dominance of business interests and will reduce academic democracy.

But Dr Dardziński said that council members will be appointed by university senates. “We wanted the universities to have 50 per cent of people [on councils] coming from the outside so universities would open to the needs of the people,” he added. “We wanted to increase the impact of universities on the social and economic environment.”

Dr Dardziński argued that some did not treat government consultations on the law “seriously” as they thought it would never come into force. He suggested that some protesters “thought this law would never see the light of day, because of how profound it is and how ambitious this new system is. Because people say such things may be done in the United States and the UK but not in Poland.”

Dr Dardziński joked that “although my government is called oppressive by some, the rectors of Polish universities cannot be forced to do anything. If they support a law it is only of their free will.”

And he also said: “In the future [Polish] universities will diversify, they will have different organisational cultures, which will give Polish students the opportunity to choose among different universities. But it will give academics and researchers the opportunity to choose the teams which are best managed.”

The minister said that UK universities “are a sort of benchmark for us. This Anglo-Saxon model is a very interesting one for us.” Although there are no tuition fees in Polish universities, “in the reforms we have tried to apply as much as possible from that [Anglo-Saxon] model,” he added.

Publicație : The Times

Une photo révélatrice du manque de femmes dans l’enseignement supérieur fait polémique

Après la polémique suscitée par la photo de huit hommes lors de la signature d’un accord entre HEC et l’Institut polytechnique de Paris, Le Figaro Etudiant revient sur la place des femmes dans l’enseignement supérieur.

Sur Twitter, une brève du Figaro Étudiant annonçant la signature d’une convention de coopération entre l’Institut polytechnique de Paris qui regroupe 5 écoles d’ingénieurs, et HEC a fait polémique ce week-end. Sur la photo, huit hommes d’une cinquantaine d’années représentent les différentes écoles concernées. «Où sont les femmes?» demandent de nombreux internautes. L’article tweeté par l’Ecole polytechnique a suscité l’indignation de la sénatrice de l’Oise Laurence Rossignol, de la députée LREM Aurore Bergé ou encore de l’économiste et ancien conseiller de François Mitterand Jacques Attali. Contacté par Le Figaro, Polytechnique n’a pas souhaité réagir.

Honte a vous! Cette photo est un désastre pour les deux écoles et pour le pays. Elle est une preuve de la fermeture sur elles mêmes d’élites françaises dépassées par les mouvements du monde . Ces écoles méritent mieux que cette caricature.

« Ces écoles méritent mieux que cette caricature »Jacques Attali

Parmi les detracteurs de ladite photographie, la députée de la majorité Aurore Bergé, très présente sur Twitter, a déclaré: «Ce qui est fascinant, c’est que personne, ni sur la photo ni dans ceux qui l’ont prise, n’ait vu le problème. Comme si par évidence le rayonnement à l’international de nos grandes écoles n’appartenait qu’à un sexe». Jacques Attali, lui, s’est fendu d’un tweet particulièrement âpre envers ces deux écoles: «Honte à vous! Cette photo est un désastre pour les deux écoles et pour le pays. Elle est une preuve de la fermeture sur elles-mêmes d’élites françaises dépassées par les mouvements du monde. Ces écoles méritent mieux que cette caricature.»

La vice-présidente de l’université de Lille Sandrine Rousseau, elle, a déclaré que cette photo montrait «la réalité des grandes écoles», et que la situation était «violente». «Quand une femme ose candidater, alors là… l’impression d’être une Femen dans une église tellement c’est perçu comme subversif» a-t-elle conclu.

Au mois d’octobre, une photo semblable avait pourtant déjà été postée sur le compte Twitter de Polytechnique, mais n’avait pas créé la même polémique. À l’époque Elisabeth Crépon, la directrice de l’Ensta ParisTech, l’une des six écoles concernées par la création de l’institut Polytechnique qui regroupe ces établissements, était présente. La semaine dernière, elle a dû se faire remplacer par son vice-président, ce qui a renforcé l’aspect «club de garçons». Au delà de l’aspect purement comptable, cette photographie reflète les difficultés des grandes écoles françaises comme des universités à faire davantage de place aux femmes au sein de leurs directions.

The deans of the five „Écoles” (including l’X) and the presidents of IMT and GENES signed yesterday the cooperation agreement approved by their boards, enabling the development of a new institution, temporarily named NewUni. Read more about it here: https://bit.ly/2OCl1lF 

Un problème de parité

«Il y a un vrai problème de parité, mais cela concerne tout l’enseignement supérieur et la recherche: grandes écoles, universités, et organismes de recherche, souligne Anne-Lucie Wack, présidente de la Conférence des Grandes écoles (CGE). Dans les 214 grandes écoles membres de la CGE (commerce, ingénieurs, etc.), seules 33 femmes sont directrices, soit 15%». Le problème n’épargne pas les universités: en 2018, seulement 12% des présidents d’université élus étaient des présidentes, selon les derniers chiffres du ministère de l’Enseignement supérieur. À noter: dans les grands établissements (comme le Collège de France ou le Conservatoire nationale des arts et métiers) la différence s’aggrave selon que le président soit élu ou nommé: on compte 17% de femmes à la tête des 6 grands établissements dont le dirigeant est élu, mais ce chiffre passe à 14% dans les 14 grands établissements dont le dirigeant est nommé.

Surtout, cette situation est loin d’être en voie de résolution. «Lorsque j’ai été élue présidente de la CGE, cela a été vu comme un signe que les choses bougeaient, mais si l’on continue sur ce rythme-là, on aura atteint la parité en 2060», continue Anne-Lucie Wack. Aujourd’hui, la Conférence des Grandes écoles est la seule organisation de ce type à être présidée par une femme: à la tête de la Conférence des présidents d’université (CPU) ou de la Conférence des directeurs des écoles françaises d’ingénieurs (CDEFI), on trouve toujours des hommes.

Plus on monte dans la hiérarchie, moins les femmes sont présentes

Plus on monte dans la hiérarchie de l’enseignement supérieur, plus la place des femmes s’amenuise. Si elles représentaient 66% des maîtres de conférences en 2017, elles n’étaient que 24% parmi les professeurs des universités la même année. En moyenne et dans presque toutes les disciplines, les femmes se portent moins souvent candidates que les hommes lors du recrutement d’enseignants-chercheurs. La différence est particulièrement frappante en mathématiques et informatique, filière dans laquelle 342 hommes se sont portés candidats contre seulement 73 femmes. Ainsi, dans le secteur public, les femmes représentent 37% des chercheurs, mais sont bien plus présentes parmi les personnels de soutien, où elles sont 61%.

Publicație : Le Figaro

 Les formations aux métiers du tourisme bousculées par le virage numérique

Virage numérique, image négative, formations pas toujours adaptées… Malgré 100 000 emplois à pourvoir, le secteur peine à recruter des étudiants

« Vous apprenez quelque chose ? » Georges Gautheret, professeur d’économie-gestion en licence professionnelle « commercialisation des produits touristiques » à l’Institut universitaire de technologie d’Evry (Essonne), pose cette question avec un pincement d’inquiétude. Une seconde de silence, puis une élève lâche, comme pour rassurer le prof : « Ben oui ! »

Parfum de XXe siècle

Ils sont une douzaine d’étudiants (dont dix jeunes femmes) à suivre le module « entreprises et institutions du tourisme ». « Il s’agit de décrypter comment se commercialise un produit touristique et d’apprendre quelles sont les institutions du secteur : office du tourisme, comité départemental, régional… », détaille l’enseignant.

Il flotte dans la classe un parfum de XXe siècle. Sur les tables de classe en mélaminé, pas un ordinateur. Les étudiants ont un stylo à quatre couleurs, les notes sont prises sur de grandes feuilles de classeur à carreaux, des surligneurs fluo apportent de la couleur. Tous travaillent, deux jours par semaine, en alternance chez un employeur – agences, organisateurs de voyages, comités d’entreprise, tour-opérateurs… –, avec un objectif largement partagé : trouver un emploi à l’issue de leur formation.

Les métiers du tourisme sont un immense pourvoyeur d’emplois en France. « C’est 7 % à 8 % du PIB et 2 millions d’emplois directs et indirects dans les transports, l’hébergement, la restauration… »,énumère Frédérique Lardet, députée (LRM) de Haute-Savoie, à la tête d’une mission gouvernementale sur les moyens à mettre en œuvre pour adapter la formation aux besoins des entreprises dans le secteur du tourisme. « Rien que dans l’hôtellerie et la restauration, il y a cent mille emplois à pourvoir », abonde Jean-Luc Michaud, président de l’Institut français du tourisme (IFT), un observatoire du secteur.

80 millions de visiteurs étrangers par an

Alors que la France demeure la première destination internationale, avec plus de 80 millions de visiteurs étrangers par an, les jeunes boudent de nombreuses professions du tourisme. « Ces métiers ne bénéficient pas d’une image positive », reconnaît par une litote Marie Allantaz, directrice de l’Ecole supérieure de commerce et d’administration des entreprises du tourisme. Selon les professionnels, l’imagerie collective entretiendrait une vision obsolète de leurs métiers, limitée à des travaux saisonniers, en horaires décalés et mal payés. « Une image d’Epinal que les parents et les responsables d’orientation, qui ont une vision très éloignée de la réalité, véhiculent et transmettent aux lycéens », regrette Jean-Luc Michaud.

Publicație : Le Monde

Università, la rivolta dei rettori contro il ministero: „Giù le mani dall’Anvur”

La protesta contro il progetto Valditara unisce gli atenei da Ca’ Foscari a Salerno: „La valutazione è un cardine del sistema, deve restare indipendente”

ROMA – Giù le mani dalla valutazione universitaria, e anche dall’assetto organizzativo che oggi la gestisce. Oggi, quell’assetto, significa Anvur, un’agenzia nazionale larga, ben finanziata, che si occupa dei processi e dei risultati dei singoli atenei e che dice la sua su corsi di laurea e dottorati.

Alla lettera ai rettori del capo Dipartimento Giuseppe Valditarache rendeva noto agli atenei il progetto del ministero dell’Università e della ricerca di ridimensionare l’Anvur, accorparlo all’Invalsi (valutazione scolastica), togliergli poteri e responsabilità („un ente inquisitorio che ha imposto la dittatura dell’algoritmo”, è la frase del testo diventata logo), molti rettori hanno risposto. Valditara aveva assicurato che la sua lettera era stata ben accolta dai „magnifici dell’università”, ma al primo controllo si scopre che le cose non stanno così.
Il rettore di Venezia: „Valutazione cardine del sistema”

Gli atenei del Nord-Est, compatti, hanno difeso l’Anvur e contestato la proposta di riforma, in alcuni casi con inaspettata durezza. All’inaugurazione dell’Anno accademico il rettore di Ca’ Foscari (Venezia), Michele Bugliesi, ha detto: „La valutazione negli ultimi dieci anni è stata una dei cardini della conduzione del sistema universitario italiano e tale deve restare, così come è in tutti i Paesi dove la ricerca e l’innovazione sono strumenti fondamentali di progresso. Per essere efficace la valutazione deve rimanere riferita a soli parametri di qualità e non condizionata da obiettivi politici di redistribuzione delle risorse. Deve rimanere terza rispetto al decisore politico ed essere affidata a un’agenzia indipendente composta da pari, unici soggetti in grado di esprimere pareri competenti e affidabili”. È sorprendente, ha aggiunto Bugliesi, „che l’attenzione al mondo universitario da parte del ministro si sia rivolta alla valutazione come primo oggetto di interesse perché le priorità vere appaiono essere altre: semplificazione, programmazione stabile, risorse”.  Bugliesi ha assicurato che ripeterà i concetti in sede Conferenza dei rettori, „sperando che l’orientamento generale possa essere fermo nel sostenere la causa”.

L’ateneo di Trieste: „Progetto confuso e superficiale”

Il rettore dell’Università di Trieste, Maurizio Fermeglia, premettendo che le sue considerazioni saranno „severe”, ha scritto in risposta: „Il documento risulta molto confuso e affronta il tema a livelli diversi senza approfondirne alcuno. Lancia qua e là affermazioni, a volte anche sbagliate, senza di fatto proporre alcuna soluzione percorribile a fronte delle problematiche, certamente esistenti, relative al processo di valutazione”. Il documento „confeziona in diversi punti affermazioni generiche”, altre che „si potrebbero facilmente ritrovare nel blog Roars„, altre ancora „ovvie per tutti quelli che hanno un minimo di confidenza con la letteratura internazionale sulla valutazione”. Il rettore Fermeglia entra nello specifico e chiede: „Quando si propone la valutazione della ricerca dei dipartimenti fatta in modo automatico, come verrebbe realizzato tutto questo in pratica? Già adesso esiste un indicatore che è stato pensato esattamente a questo scopo, si tratta dell’Ispd, oggetto di innumerevoli critiche da parte della comunità accademica. E l’Ispd viene utilizzato nel finanziamento dei dipartimenti e nel processo di selezione dei dipartimenti di eccellenza”. Riferendosi all’attuale attività dell’Anvur, Fermeglia chiede: „Chi potrà fare la valutazione di un numero così elevato di prodotti? Ci si affiderà nuovamente ad algoritmi oppure si chiederà alla comunità nazionale di valutare tutta la produzione scientifica? Oppure si chiederà a valutatori internazionali?”. Ancora il rettore di Trieste: „La parte finale del documento contiene una lista di proposte di intervento di cui non si comprende facilmente la ratio. Il Consiglio di amministrazione futuro come potrebbe creare una strategia se fosse composto di persone che non conoscono il sistema da valutare? È difficile pensare a un sistema che eviti i passi attuali: raccolta dati, elaborazione dati, azioni conseguenti”. E poi: „L’equiparazione delle riviste tra loro per il solo fatto di essere dotate di un comitato scientifico internazionale è sbagliata e pericolosa, vista la sempre maggiore diffusione di giornali open access a carattere predatorio che hanno comitati scientifici internazionali fasulli”. Ancora: „L’iscrizione obbligatoria alla banca dati Reprise e il sistema di pagamento dei valutatori costituirebbero una significativa e indesiderabile spinta alla burocratizzazione della ricerca”. Per concludere, „penso che il documento andrebbe semplicemente riscritto specificando fin dall’inizio gli obiettivi da raggiungere ed elencando con un grado di dettaglio molto maggiore i metodi con cui si vogliono perseguire tali obiettivi”. Punto cruciale, l’indipendenza della valutazione: „Andrebbe definito in modo chiaro il rapporto tra ministero e Agenzia di valutazione (che a mio avviso deve restare terza rispetto al ministero)”.

Il rettore di Trieste ritiene „molto pericoloso delegittimare una struttura, certamente imperfetta, senza avere progettato un sistema di valutazione alternativo nei minimi dettagli: se così fosse, a vincere questa partita sarebbero coloro che la valutazione non la vogliono e che si sono sempre opposti ad essa con tutte le armi possibili”.

I quattro rettori del Nord-Est – Ca’ Foscari e Iuav di Venezia, Verona e Padova – hanno provato a sintetizzare in una lettera comune il loro punto di vista spesso simile a un disappunto. „L’attuale sistema di valutazione”, si legge, „può essere migliorato senza necessità di radicali mutamenti e attribuendo maggiore rilevanza alla valutazione dei risultati rispetto alla valutazione delle procedure. Quest’ultima è certamente suscettibile di semplificazione, ma non può essere abbandonata: la solidità delle procedure e degli iter decisionali costituiscono, infatti, presupposti fondamentali per il raggiungimento dei risultati”.
L’Università di Salerno: „Con la Vqr il Sud è cresciuto”

C’è anche una voce del Sud, nel dibattito sulla valutazione. È quella del rettore dell’Università di Salerno, Aurelio Tommasetti, convinto che „l’esperienza della Valutazione della ricerca abbia avuto un valore strategico per gli atenei meridionali”. Scrive Tommasetti: „Ci ha offerto una base e uno stimolo per rinnovare modelli operativi del corpo docente e strategie efficaci per la direzione degli atenei”. Ancora, in modo chiaro: „E’ necessario conservare questo nucleo centrale di valutazione nazionale, l’autonomia e l’eccellenza dell’Agenzia di valutazione, per potere operare con efficacia e soprattutto avere dati e risultati certificati”. L’applicazione metodica della valutazione ha prodotto, sostiene il rettore, „una maggiore mentalità competitiva, più aperta e meno autoreferenziale, e si è progressivamente compresa la necessità di una verifica affidabile, priva di logiche di arbitrarietà locali. Questa dinamica è servita a confrontarsi con standard e indicatori internazionali, classificazioni e agenzie comprese, producendo un visibile miglioramento della qualità della ricerca scientifica e del reclutamento”. Infine: „I dati della Vqr sono stati centrali per creare azioni di maggiore trasparenza e funzionalità nel governo degli atenei e hanno consentito, per la prima volta. di creare algoritmi generali attraverso dati esterni e certificati per spingere le strutture ad utilizzare al meglio le risorse interne: punti organico, borse di dottorato, premialità favorendo mentalità maggiormente disponibili al merito ed alla qualità. Non bisogna mai dimenticare le complicate condizioni di partenza da cui ci siamo mossi”.

La Conferenza dei rettori sta elaborando un documento unitario in risposta alla lettera del capo Dipartimento Valditara e al progetto di riforma della valutazione.

Publicație : La Repubblica