Rectorii a cinci universități au decis să se autosuspende, în semn de nemulțumire față de situația învățământului superior din România

Mai mulți rectori au decis să se autosuspende din Consiliul Național al Rectorilor, ca reacție la situația în care învățământul superior din România se află în prezent.

Printre decidenți se află rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Ioan-Aurel Pop, rectorul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Tudorel Toader, rectorul delegat al Universității din București, Romiță Iucu, rectorul Universității de Vest din Timișpara, Marilen Pirtea, rectorul Academiei de Studii Economice din București (ASE), Nicolae Istudor.

Ei denunță lipsa unei viziuni/strategii pentru evoluția învățământului superior din România, recentele abordări ale Consiliului Național al Rectorilor în îndeplinirea misiunii academice,cer necesitatea modificării procedurilor de adoptare a hotărârilor Consiliului Național al Rectorilor, prin luarea în considerare a ponderii fiecărei Universități, necesitatea creșterii rolului Consiliului Național al Rectorilor în procedurile normative referitoare la învățământul universitar.

Puvlicație : România Liberă și Evenimentul și Bună Ziua Iași

Concluzia tristă la care au ajuns şefii celor mai mari universităţi din ţară

Finanţarea per student ucide performanţa

ală, învăţământul universitar românesc este finanţat în funcţie de numărul de studenţi sau, altfel spus, per student echivalent * deşi la prima vedere numărul mare de studenţi pare a fi un avantaj, în realitate, acest tip de finanţare pare să descurajeze competivitatea şi să distrugă performanţa * rectorii celor mai mari universităţi din ţară îşi doresc ca finanţarea instituţiilor de învăţământ să se facă diferenţiat, în raport cu nivelul de performanţă

 Finanţarea învăţământului superior reprezintă, de câţiva ani buni, una dintre cele mai arzătoare probleme a marilor universităţi, întrucât statul acordă finanţare în funcţie de numărul de studenţi şi nu în funcţie de rezultate. Deşi prin modalitatea aceasta de finanţare autorităţile au dorit să încurajeze performanţa şi să evidenţieze universităţile care ţin cont de cerinţa existentă pe piaţa muncii, realitatea ultimilor ani a demonstrat contrariul: calitatea învăţământului superior românesc a suferit grave modificări, iar numărul studenţilor şomeri a crescut.

Numărul mare de studenţi ucide performanţa

În concepţia rectorilor celor mai mari universităţi din ţară, finanţarea pe numărul de studenţi nu numai că nu stimulează performanţa, dar diminuează şi competivitatea, lucruri extrem de grave, care nu fac decât să ducă la plafonarea învăţământului universitar. „Finanţarea este extrem de importantă. În acest moment, ea nu stimulează performanţa, pentru că este egalitară şi este per student echivalent. Ceea ce crează ideea unei băltiri generalizate, care nu e bună. Performanţa este fundamentală pentru mersul înainte al acestei lumi şi competivitatea este la fel de importantă, de asemenea”, a opinat prof. univ. dr. Ioan – Aurel Pop, rectorul Universităţii „Babeş Bolyai” din Cluj Napoca.

Numărul mare de studenţi nu aduce după sine şi calitate mai mare, pe de o parte, iar acolo unde este cantitate mare şi cheltuielile pentru calitate de excepţie sunt imense.

Mai mult decât atât, pentru a beneficia de finanţare mai mare, foarte multe unităţi de învăţământ superior au apelat la măsuri precum scăderea mediei de admitere, schimbarea admiterii prin concurs cu admiterea prin dosar sau creşterea numărului de locuri disponibile la anumite specializări, al căror efect a fost scăderea calităţii învăţământului sau scăderea performanţelor academice. De asemenea, rectorul Universităţii „Babeş Bolyai” din Cluj Napoca este de părere că, atunci când vine vorba de performanţă, universităţile româneşti ar trebui comparate cu universităţi europene şi nu cu instituţii de învăţământ de peste ocean. „Eu spun mereu, mai puţină lume înţelege, că universităţile noastre s-au situat pe locuri comparabile cu universităţile din Cracovia, Varşovia, Budapesta, Ljubljana sau Bratislava, de pildă. Adică, trebuie să ne comparăm cu universităţi care au drag de comparaţie, nu cu Harvard-ul şi cu Yale-ul, pentru că acolo mai avem un pic de cale până să ajungem”, a completat prof. univ. dr. Ioan – Aurel Pop.

Finanţare în funcţie de performanţă

Consorţiul Universitaria, format din cinci mari universităţi – Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, Universitatea „Babeş Bolyai”, Universitatea din Bucureşti, Academia de Studii Economice şi Universitatea de Vest din Timişoara, reunit săptămâna trecută la Iaşi, şi-a arătat susţinerea pentru diferenţierea universităţilor pe baza unei ierarhizări care să ţină cont de prezenţa instituţiilor de învăţământ în evaluările internaţionale şi doresc ca finanţarea instituţiilor de învăţământ să se facă diferenţiat, în raport cu nivelul de performanţă al acestora. „Eu, personal, cred că va veni cât de curând momentul ierarhizării universităţilor, a şcolilor doctorale, a activităţilor de cercetare ştiinţifică şi atunci pe un principiu sacru şi care ar trebui să se respecte strict în toate domeniile, şi anume, cel al proporţionalităţii. Asta înseamnă ca statul, din bugetul centralizat, să aloce învăţământului, cercetării ştiinţifice, sume echivalente, proporţionale rezultatelor ştiinţifice academice. Pe de altă parte, la ultima reuniune a Consiliului Naţional al Rectorilor, toţi rectorii am convenit şi am înaintat către Ministerul Educaţiei o propunere echilibrată, rezonabilă, astfel încât în doi, trei ani de zile să se ajungă efectiv la cei 6% finanţare pentru învăţământ. Sigur, statul, ca gestionar al bugetului, va spune că nu are de unde, pentru că nevoi sunt multe, în toate sectoarele de activitate. Dar dacă în doi, trei ani de zile, ponderea alocată învăţământului şi cercetării creşte progresiv, se va ajunge la cei 6%. Nu ştiu dacă 6% ar fi arhisuficient, oricum ar fi mult mai bine decât în prezent”, a explicat prof. univ. dr. Tudorel Toader, rectorul UAIC Iaşi.

Clasament în premieră pentru România

Mai mult decât atât, anul acesta a avut loc o premieră în sistemul de învăţământ universitar: realizarea unui clasament românesc al celor mai bune universităţi, clasament care poate fi considerat o premisă de la care se poate începe acordarea finanţării în funcţie de rezultate. „Eu cred că sunt premise, acum avem acest Metaranking – un clasament care este primul din istoria noastră făcut după clasamente internaţionale. Deci nu este făcut în interiorul ţării, ci sunt luate în calcul cele mai importante nouă ranking-uri din lume. Dacă acest clasament ar fi, de la anul, o bază, fiindcă începem un nou an financiar, o bază de finanţare preferenţială pentru acele universităţi care s-au validat şi care au conferit rezultate în această ţară, eu sunt convins că stimularea ar fi şi mai bună şi că, în viitor, aceste universităţi vor performa şi mai bine. Universităţile noastre au dovedit acest lucru”, a declarat prof. univ. dr. Ioan – Aurel Pop, rectorul Universităţii „Babeş Bolyai” din Cluj Napoca.

În acest moment finanţarea nu stimulează performanţa, ci crează ideea unei băltiri generalizate”  prof. univ. dr. Ioan – Aurel Pop, rectorul Universităţii „Babeş Bolyai” din Cluj Napoca

Eu cred că va veni cât de curând momentul ierarhizării universităţilor pe un principiu sacru, cel al proporţionalităţii”  prof. univ. dr. Tudorel Toader, rectorul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi 

 Publicație: Evenimentul

 

Propuneri pentru un „Erasmus” românesc

 Rectorii celor mai mari universităţi din ţară au venit cu o idee cel puţin interesantă la prima vedere.

 După modelul programului european de schimb educaţional, Erasmus, universităţile româneşti doresc înfiinţarea unui program de mobilităţi interne între instituţiile de învăţământ din Consorţiul Universitaria. Astfel, studenţii de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, spre exemplu, ar putea studia la Universitatea „Babeş Bolyai” din Cluj Napoca un semestru, la întoarcere fiindu-le recunoscute creditele în integralitate. Consorţiul Universitaria a solicitat Ministerului Educaţiei să elaboreze cadrul legal pentru a se putea implementa această iniţiativă.

Consorţiul Universitaria este format din Universitatea „Alexandru Ioan Cuza din Iaşi, Universitatea „Babeş Bolyai”, Universitatea din Bucureşti, Academia de Studii Economice şi Universitatea de Vest din Timişoara şi s-a reunit săptămâna trecută la Iaşi, unde au fost abordate probleme precum inexistenţa unei strategii a infrastructurii de cercetare, necesitatea lărgirii autorităţii universităţilor în domeniul stabilirii capacităţii de şcolarizare şi a admiterii la master şi debirocratizarea admiterii studenţilor internaţionali.

 Publicație : Evenimentul  

 

Cercetarea ştiinţifică, sub supravegherea specialiştilor

 Ministrul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, Mircea Dumitru, a aprobat prin ordin componenţa noului Consiliu Naţional al Cercetării ştiinţifice (CNCS), respectiv regulamentul de organizare şi funcţionare al acestui organism consultativ.

 Misiunea CNCS este de a sprijini Ministerul Educaţiei şi Autoritatea Naţională pentru Cercetare ştiinţifică şi Inovare (ANCSI) în procesele de coordonare, finanţare, monitorizare şi evaluare a activităţilor de cercetare ştiinţifică din România, în conformitate cu Strategia Naţională de Cercetare-Dezvoltare-Inovare. CNCS este format din 21 membri, inclusiv preşedintele şi cei doi vicepreşedinţi ai acestuia, numiţi prin ordin al ministrului Educaţiei pentru un mandat de patru ani. Membrii CNCS au fost desemnaţi în urma unui proces transparent demarat în luna septembrie, pe criterii de prestigiu profesional şi moral.

Aria de selecţie a fost formată din cadre didactice universitare şi cercetătorii cu performanţe ştiinţifice cu relevanţă internaţională, având cel puţin titlul de conferenţiar sau de cercetător ştiinţific II ori titluri echivalente obţinute în străinătate, sau îndeplinind cerinţele, condiţiile şi criteriile pentru obţinerea acestor titluri. În exercitarea misiunii sale, CNCS are ca atribuţii principale: stabilirea standardelor, criteriilor şi indicatorilor de calitate pentru cercetarea ştiinţifică, evaluarea periodică a cercetării ştiinţifice universitare sau contribuirea la evaluarea calităţii cercetării studiilor universitare de doctorat.

 Publicație : Evenimentul

Universitatea de Agronomie din Iasi lanseaza o noua provocare academica

Saptamana aceasta, Universitatea de Stiinte Agricole si Medicina Veterinara (USAMV) Ion Ionescu de la Brad din Iasi a avut loc deschiderea oficiala a unui nou proiect european, realizat intr-un consortiu academic preponderent local. Acesta este intitulat „Erasmus+ KA2 Strategic Partnerships for higher education”.
„Acesta face parte din cadrul parteneriatului strategic pentru educatie universitara si a fost castigat in ultima competitie cu punctajul cel mai mare din Romania, derulandu-se pe o perioada de 30 de luni, cu un buget total de 249.000 euro. Din proiect fac parte 10 parteneri, coordonati de USAMV Iasi. Dintre parteneri face parte si Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iasi. In acest consortiu mai este implicata si Universitatea de Medicina si Farmacie Grigore T. Popa. In cateva cuvinte, proiectul este conceput pentru informarea atat a publicului larg cat si specialistilor in domeniul medical, despre aparitia si evolutia unor boli cu transmitere vectoriala, care au o re-emergenta potentata de incalzirea globala”, a declarat managerul – prof. univ. dr. Liviu Miron, de la Facultatea de Medicina Veterinara a USAMV.

Concret, prin metode educationale inovative, partenerii isi propun sa descrie epidemiologia unor zoonoze (boli transmisibile de la animale la om), sa realizeze cursuri on-line video pentru educabili de toate varstele, cu metode pedagogice aplicate astfel incat, pe langa o informare larga asupra riscului evolutiei acestor boli, sa se poata descrie metode de preventie, dar si de control a acestora.

Publicație : Bună Ziua Iași