Clujul este promovat ca un rai pentru studenţi. Universităţile din Iaşi aşteaptă să le cadă o pară mălăiaţă!

 Autorităţile din Cluj nu ratează nici o ocazie să îşi promoveze oraşul. Un astfel de moment îl constituie şi prezentarea municipiului eventualilor studenţi, un segment de public foarte important pentru orice localitate care vrea să aibă o bază de recrutare foarte mare. Într-un videoclip inedit, Clujul se recomandă ca un oraş dimanic, cu numeroase oportunităţi de distracţie pentru studenţi. 

Sunt vizate toate domeniile: sport, teatru, spectacole de muzică clasică, cafenele şi desigur festivalul UNTOLD. Nu sunt uitate nici prezentarea instituţiilor academice, dar într-un mod prietenos, care să-i atragă pe tineri. Proiectul, unic în mediul universitar românesc, a încercat să surprindă şi să redea atât oferta universitară a Clujului, cât şi spiritul oraşului ca spaţiu cotidian, economic, cultural şi sportiv în permanentă dinamică, în continuă evoluţie adaptată aşteptărilor comunităţii, dar şi pretenţiilor studenţilor care îl populează.

„Am încercat să surprindem spiritul Clujului ca oraş al comunicării, al strategiilor comune, cu alte cuvinte al parteneriatului, între universităţi, mediul de afaceri şi autorităţile publice locale. Este pentru prima dată când toate universităţile publice ale unui centru universitar din România colaborează pentru realizarea şi promovarea unei oferte comune, pentru constituirea unei comunităţi închegate şi coerente, indiferent de concurenţa din timpul admiterii”, afirmă iniţiatorii proiectului, potrivit cărora „caracterul multicultural al învăţământului superior şi oferta educaţională multilingvistică transformă Clujul într-un spaţiu deschis şi foarte primitor pentru studenţii din întreaga ţară şi din afara graniţelor României, fie că sunt sau nu vorbitori de limba română”.

Proiectul realizat de cele şase universităţi publice din Cluj-Napoca – Universitatea Babeş-Bolyai, Universitatea Tehnică, Universitatea de Medicină şi Farmacie „Iuliu Haţieganu”, Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară, Universitatea de Artă şi Design, Academia de Muzică „Gheorghe Dima” – este doar primul dintr-un şir de proiecte comune care vizează promovarea Clujului universitar.

Publicație : Ziarul de Iași

 

Cine îi va lua locul lui Maleon la BCU. Ministerul ar vrea o rezolvare rapidă, dar „Cuza“ încă analizează dosarele

 Situaţia cu privire la viitorul conducător al Bibliotecii Centrale Uni­versitare „Mihai Eminescu“ din Iaşi nu s-a lămurit nici până în acest mo­ment, deşi au trecut aproape două luni de la moartea prof.dr. Bogdan-Petru Maleon. 

Surse din instituţia de învăţământ superior au precizat că doresc ca situaţia să fie tranşată într-una dintre cele două şedinţe ale Senatului UAIC ce sunt programate pentru luna februarie, însă nu este limpede încă ce anume se va întâmpla. Cele două candidaturi depuse, a prof.dr. Lucian Leuştean, de la Facultatea de Litere a UAIC, şi a conf.dr. Ioan Milică, de la Facultatea de Litere, sunt analizate de aproape două săptămâni, dar încă nu s-a trecut de stadiul verificării eligibilităţii acestora conform criteriilor cerute de conducerea universităţii pentru a se determina persoana ce va fi recomandată către Ministerul Educaţiei Naţionale.

Sursele noastre au precizat că, în momentul de faţă, niciunul dintre cele dosare nu pare a respecta toate criteriile impuse de universitate, însă se caută metode pentru a se echivala experienţa celor doi candidaţi din anumite domenii cu respectivele cerinţe. Problema este că încă nu s-a stabilit cum anume se va proceda în continuare – Consiliul de Administraţie va propune o persoană către Senat sau pe amândouă? Senatul va putea valida două propuneri către minister sau trebuie să aleagă una singură? În plus, metodologia de alegere a directorului BCU Iaşi, pe baza căreia prof.dr. Bogdan-Petru Maleon a susţinut concursul de director „plin“, după perioada de interimat, specifica necesitatea unei recomandări a Senatului, însă în cazul de faţă, reprezentanţii Ministerului Educaţiei Naţionale au explicat pentru „Ziarul de Iaşi“ că era suficientă o hârtie oficială semnată de rector cu recomandarea unui cadru didactic sau a unui cercetător pentru a se numi directorul interimar.

Ulterior, la desfăşurarea concursului propriu-zis, era necesar avizul Senatului pentru fiecare candidat ce dorea să îşi depună oficial candidatura. „Mi s-a părut cumva foarte direct modul acesta al conducerii executive de a solicita o serie de dosare, câtă vreme sunt două instituţii distincte, iar Ministerul Educaţiei organizează concursul. Când domnul Maleon a candidat la concursul pentru post, nu s-a solicitat vreun aviz al conducerii executive. Am putea avea două abordări, în funcţie şi de ceea ce ne va cere să decidem Consiliul de Administraţie: fie le dăm recomandare amândurora, că nu noi organizăm concursul, fie o altă opţiune ar fi să analizăm şi să decidem prin vot cui acordăm nominalizarea. Asta dacă vom primi amândouă propunerile de la Consiliul de Administraţie şi nu vor selecta ei“, a explicat prof.dr. Ovidiu Iancu, preşedintele Senatului UAIC.

Reprezentanţii ministerului au mai precizat pentru „Ziarul de Iaşi“ că ar dori ca procedura să se desfăşoare cât mai repede, în condiţii în care ei erau dispuşi încă de la finele anului trecut să numească o persoană propusă de UAIC şi încă nu au primit recomandarea aşteptată.

 Publicație : Ziarul de Iași  

 

Propunere de la minister: locuri bugetate pentru studenţii din mediul rural

O altă propunere: în universităţi ar putea fi introduse defibrilatoare.

 Universităţile se aşteaptă la o serie de măsuri radicale ce urmează să fie luate în perioada următoare dacă propunerile discutate la Consiliul Naţional al Rectorilor de la începutul lunii februarie, desfăşurat la Braşov, au vreo şansă să fie puse în aplicare.

În contextul în care la eveniment a participat atât noul ministru ales al Educaţiei, cât şi consilierul de stat pentru Educaţie de la Adminsitraţia Prezidenţială, reprezentanţi ai tuturor organismelor care reglementează funcţionarea învăţământului superior, dar şi ai Departamentului de Stat pentru Situaţii de Urgenţă, concluziile au ieşit din cadrul standard al dezbaterilor academice. Spre exemplu, o propunere pentru care s-a promis sprijin de la noua conducere a Ministerului Educaţiei a fost cea ca instituţiile de învăţământ superior să îşi achiziţioneze propriile defibrilatoare pe care să le amplaseze în campusurile didactice şi în cele academice, dar şi să instruiască o parte din cadrele didactice şi din personalul administrativ să le poată folosi în caz de pericol. Măsura nu a fost primită cu mare entuziasm de reprezentanţii universităţilor, mai ales în condiţiile în care rectorii UMF-urilor din ţară au argumentat că legislaţia de intervenţie în afara spitalelor este neclară şi restrictivă chiar şi pentru medici.

O altă măsură care pare să continue politicile fostei conduceri a Ministerului Educaţiei ţine de promovarea învăţământului superior în rândul elevilor care provin din medii defavorizate, în special din zone rurale. Astfel, ministrul a avansat ideea ca, în noul an universitar, 2018 – 2019, universităţilor să le fie distribuite 2.000 de locuri finanţate complet de către statul român pe care să se poată înscrie doar acei studenţi care provin din medii rurale. Ele vor funcţiona cum func­ţionează locurile pe care se înscriu romii sau studenţii basarabeni – vor fi bugetate şi vor primi burse ce vor putea fi cumulate şi cu cele de merit din timpul anului universitar.

CNR cere evaluarea şcolilor doctorale

Într-o rezoluţie emisă la finalul şedinţei de la Braşov, conducerea CNR dedică un spaţiu semnificativ explicaţiilor voalate cu privire la susţinerea fostului ministru de către mai mulţi rectori din ţară. Deşi o treime din scrisoarea deschisă vorbeşte despre integritate şi despre faptul că universităţile nu ar trebuie să fie implicate „în chestiuni politice care exced intereselor directe ale educaţiei şi cercetării ştiinţifice“, se invocă apoi libertatea CNR de a vorbi public pe chestiunile importante din educaţie. „CNR va luat întotdeauna în considerare criticile care vin din socie­tate, astfel încât o abordare constructivă să conducă la acele măsuri menite a asigura progresul. Susţinerea membrilor comunităţii academice din România s-a făcut şi se va face cu argumente concrete. Un argument esenţial izvorăşte din convingerea că nimeni nu poate reprezenta interesele legitime ale unei comunităţi mai bine decât un membru al acesteia. În condiţiile în care există numeroase exemple de implicare a asociaţiilor profesionale în susţinerea membrilor lor, CNR nu i se poate interzice un astfel de drept“, se precizează în documentul citat. În ceea ce priveşte cerinţele CNR adresate ministerului, Guvernului şi tuturor factorilor implicaţi în procesul decizional, acestea se leagă de unele criterii ce au fost deja dezbătute, precum evaluarea şcolilor doctorale, clasificarea şi ierarhizarea universităţilor pe criterii de calitate.

Însă conducerea CNR vine şi cu o serie de cerinţe punctuale, printre ele numărânduse şi creşteri bugetare anuale succesive care să genereze până în 2020 alocarea unui procent de 6% din PIB pentru educaţie şi 1% pentru cercetarea ştiinţifică. Solicită implementarea de măsuri la nivel naţional cu privire la reducerea abandonului universitar şi se revine la solicitarea implementată prin Legea 1/2011 a Educaţiei, dar care nu a fost pusă în practică niciodată – finaţarea pe cicluri de studii universitare şi nu finanţarea per student. „CNR îşi exprimă totalul dezacord în raport cu propunerea de alocare a cifrei de şcolarizare bugetate în prezent, propunere care face totală abstracţie de domeniile de interes strategic asumate de România la nivel naţional şi european, dar şi de cerinţele pieţei muncii“, au completat reprezentanţii CNR.

 Publicație : Ziarul de Iași  

Universitatea de Medicina si Farmacie „Grigore T. Popa” din Iasi, prima care a stabilit OFICIAL CALENDARUL ADMITERII 2018

Universitatea de Medicina si Farmacie (UMF) „Grigore T. Popa” a stabilit prima, oficial, din randul institutiilor de invatamant superior publice de pe plan local din Iasi, calendarul admiterii 2018.

Acesta include testul grila care va avea loc pe 25 iulie. „Universitatea de Medicina si Farmacie a stabilit calendarul concursului de admitere la studii universitare de licenta pentru sesiunea iulie 2018. În perioada 16-21 iulie vor avea loc înscrierile, iar miercuri, 25 iulie, candidatii vor sustine testul grila, cu durata de trei ore.

Metodologia proprie privind organizarea si desfasurarea concursului de admitere în UMF Iasi, in 2018, nu a suferit modificari fata de cea de anul trecut. Clasificarea candidatilor se va face în ordinea descrescatoare a mediei, în care o pondere de 90 la suta va avea nota obtinuta la testul grila, iar zece la suta media de la Bacalaureat”, au transmis reprezentantii UMF.

Pe de alta parte, disciplinele de concurs sunt urmatoarele: pentru specializarile „Medicina si Medicina Dentara” – Biologie de clasa a XI-a, (Anatomia si Fiziologia omului) – obligatoriu si Chimie Organica sau Fizica – la alegere. Pentru specializarea „Farmacie – Chimie Organica” – obligatoriu si Biologie Vegetala sau Biologie – clasa a XI-a (Anatomia si Fiziologia omului) – la alegere. Pentru specializarile: „Asistenta Medicala Generala”, „Tehnica Dentara”, „Nutritie si Dietetica” – la alegere între Biologie de clasa a XI-a (Anatomia si Fiziologia omului) sau Chimie Organica. Pentru specializarea „Balneo-fiziokinetoterapie si recuperare” – Biologie de clasa a XI-a (Anatomia si Fiziologia omului).

Pentru specializarea „Bioinginerie” – la alegere între Matematica sau Biologie de clasa a XI-a (Anatomia si Fiziologia omului). Metodologia proprie privind organizarea si desfasurarea concursului de admitere în UMF Iasi în 2018 poate fi gasita, integral pe site-ul institutiei de invatamant superior.

Publicație : Bună Ziua Iași