Serviciu oferit de Departamentul MEDIA ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌
Citiți cele mai importante titluri din domeniul educației din presa locală și națională
Nu puteți citi acest email? Încercați versiunea web sau dezabonare
 
31/05/2025
Revista presei, 25 februarie 2020

 
 
  banner revista presei

Coronavirus: Mai multe universităţi din România suspendă cursurile

 Două universităţi din Arad şi Târgu Jiu şi-au suspendat cursurile, în contextul evoluţiei infecţiilor cu coronavirus în Europa, în timp ce la UMF Timişoara au fost suspendate doar cele de la programele cu predare în limbile engleză şi franceză. Măsuri de autoizolare au fost dispuse şi la UMF Cluj.

Ministerul Educaţiei şi Cercetării a anunţat, luni seară, că, în actualul context epidemiologic, Universitatea de Vest "Vasile Goldiş” din Arad a decis suspendarea cursurilor în perioada 24 februarie - 8 martie.

De asemenea, Universitatea de Medicină şi Farmacie "Victor Babeş” din Timişoara a luat decizia că toţi studenţii şi cadrele didactice care au fost în ultimele 14 zile în zone cu risc de infecţie cu coronavirus (Covid-19) vor intra pentru o perioadă de 14 zile în carantină la domiciliu. Activităţile didactice la programele de studii cu predare în limba engleză şi franceză se suspendă timp de 14 zile, respectiv până la luarea unei decizii ulterioare.

La rândul său, Universitatea "Constantin Brâncuşi” din Târgu Jiu a decis suspendarea cursurilor până la sfârşitul săptămânii.

Universitatea de Medicină şi Farmacie "Iuliu Haţieganu” din Cluj-Napoca a anunţat că, începând din 24 februarie, persoanele revenite în ţară de mai puţin de 14 zile după o călătorie în nordul Italiei, cu precădere în regiunile Lombardia, Veneto şi Emilia Romagna, trebuie să rămână acasă pentru autoizolare până la 14 zile şi să evite orice contact cu alte persoane.

"Universităţile au obligaţia de a monitoriza starea de sănătate a studenţilor prin cabinetele medicale. În situaţia în care sunt depistaţi studenţi care manifestă probleme medicale, universităţile au obligaţia de a informa Direcţia de sănătate publică. Menţionăm că, în baza autonomiei universitare, decizia privind suspendarea procesului educaţional şi modalitatea de recuperare a activităţilor didactice aparţin conducerii universităţii, cu aprobarea Senatului Universitar şi a Consiliului de Administraţie, urmând a informa Ministerul Educaţiei şi Cercetării cu privire la decizia luată", arată MEC.

Publicație : Ziarul de Iași și Evenimentul

 Exclusiv! Universitarul Dan Caşcaval, reales rector al Universităţii Tehnice din Iaşi

Ieri , 24 februarie 2020, au avut loc alegerile pentru rector, respectiv noii membri ai Senatului Universităţii Tehnice Gheorghe Asachi din Iaşi. Actualul deţinător al mandatului de coordonator al unităţii de învăţământ superior, prof. univ. dr. ing. Dan Caşcaval a obţinut un nou mandat. Prezența la vot a fost de 87%. Dintre aceștia, 88 % l-au votat pe Dan Caşcaval.

 Publicație : Bună Ziua Iași

 

Exclusiv BZI LIVE, Rectorul Universității de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară, Vasile Vîntu: „Voi candida pentru președinția Senatului Univesității”

Luni, 24 februarie 2020, la ora 15.00 în Studioul BZI LIVE a revenit şeful uneia dintre cele mai importante şi prestigioase instituţii de învăţământ superior din România, cu un impact esenţial în viaţă şi societate anume Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară (USAMV) Ion Ionescu de la Brad din Iaşi. Astfel, rectorul – prof. univ. dr. Vasile Vîntu a fost așteptat la un dialog pe subiecte ce au ţinut de: realităţi din învăţământul superior, proiecte naţionale şi internaţionale pe segmente educaţionale, de cercetare, programe didactice, investiţii în infrastructura universitară şi studenţească, laboratoare, cămine şi cantine.

Va candida la președinția Senatului de la Agronomie

Ediția vine în contextul alegerilor (programate miercuri, 26 februarie 2020 – n. r.) la poziția de rector și unde (a deținut două mandate consecutive iar Legea Educației Naționale din 2011 limitează la acest număr posibilitatea ca un cadru didactic universitar să ocupe această funcție – n. r.), actualul deținător al acestei pozițiii anume profesorul Vinţu nu mai candidează. Astfel, domnia sa a abordat elemente din ceea ce a semnat activitatea sa din ultimii opt ani, recenta prezentare a raportului de activitate în faţa noului Senat de la Agronomie, candidatura sa pentru conducerea acestui esențial for academic, viitorul instituției de învățământ superior (prof. univ. dr. ing. Gerard Jităreanu, actualul președinte al Senatului USAMV și fost rector este singurul care va candida pentru un nou mandat de rector – n. r.), realităţi din mediul universitar românesc, modificările legislative anunțate în acest domeniu.

USAMV Iași, progrese substanțiale pe line academică în ultimii opt ani. Posibilităţi de practică la cel mai înalt nivel pentru studenţi, masteranzi şi doctoranzi

Pe de altă parte, rectorul de la Agronomie a arătat, într-un alt interviu pentru reporterii Cotidianului Bună Ziua Iași (BZI.) ca instituţia pe care o coordonează pune la dispoziţie studenţilor, masteranzilor şi doctoranzilor centre de pregătire practica ultra-moderne. „Studenţii USAMV Iaşi beneficiază de multiple posibilităţi de pregătire în afara ţării, mobilităţi Erasmus+ şi stagii de practică în ţara sau străinătate, în urma cărora pot fi obţinute competente specifice programului urmat. De asemenea, mai trebuie menţionat ca pe lângă competentele profesionale dobândite, studenţii au posibilităţi diverse de socializare în bazele proprii de practică din Iaşi, Vatra Dornei, Facaieni şi Frasin.

Nu lipsesc nici condiţiile foarte bune de cazare, masa şi recreere în campusul studenţesc, cămine renovate şi dotate cu săli de bucătărie şi spălătorie, precum şi de o bază sportivă completă, cu terenuri şi sala de sport multifuncţionala. Calitatea învăţământului şi diversitatea posibilităţilor de angajare fac posibilă inserţia rapidă a absolvenţilor pe piaţa muncii, atât în ferme agricole, horticole, piscicole sau de creşterea animalelor, cât şi în firme de prelucrarea produselor alimentare, în instituţii descentralizate ale statului pentru agricultură, birouri de consultanţă, firme şi unităţi de turism, firme pentru întocmirea proiectelor de accesare a fondurilor europene, în cele de distribuţie a input-urilor pentru sectorul agricol şi agroalimentar şi în circumscripţii sanitar-veterinare”, transmite rectorul instituţiei, prof. univ. dr. ing. Vasile Vîntu.

Investiţii uriaşe în centre de cercetare avansată de top în Europa de Est

De asemenea, rectorul a vorbit de recepţia lucrărilor la un centru pe zona industriei alimentare cu şase alteliere de micro-productie, de Institutul de Cercetări pentru Agricultură şi Mediu (ICAM) anume cel mai mare proiect din istoria de peste un secol al USAMV Iaşi. Alături de acestea, universitarul a arătat că e în plină derulare proiectul ce ţine de Centrul regional de cercetare avansată capabil să efectueze cercetare interdisciplinară, aplicată şi experimentală privind microorganismele înalt patogene cu potenţial de răspândire în masă, bolile infecţioase. „Toate sunt centre de cercetare de top, în România şi la cele mai înalte standarde din această regiune a Europei. În premieră vă pot spune că, chiar astăzi > am făcut recepţia la clădirea pentru Ingineria produselor alimentare unde avem şase ateliere de microproducţie precum cel pentru bere, produse din carne afumate sau patiserie.

Mergem, pe fonduri europene, cu investiţia pentru Laboratorul de virusologie, vom continua procedurile pentru construirea unui Spital veterinar regional pentru cabaline şi animale de rentă şi a unui Institut Regional de Cercetări Horticole. Desigur, avem în funcţionare de ceva ani Institutul de Cercetări pentru Agricultură şi Mediu >. Cu o valoare de aproximativ 42 milioane de lei, ICAM-ul dispune de cinci departamente de cercetare din care amintim fitotronul cu 11 camere de creştere în condiţii controlate de umiditate, temperatura şi lumina, unde se pot testa pe tot parcursul anului diverse soiuri sau hibrizi, simulându-se condiţii diverse de creştere”, punctează şeful de la Agronomie.

„E timpul să facem o reformă morală în mediul academic. E nevoie de o nouă clasificare a universităţilor româneşti”

Două alte subiecte sensibile, abordate deschis și echilibrat de profesorul Vinţu se axează pe reforma morala care trebuie făcută în mediul academic românesc şi de o nouă clasificare a universităţilor romaneşti. „Da, cred că trebuie să existe reguli clare care să ţină de Etică şi Morală din mediul academic românesc şi de stoparea plagiatelor, care direct spus înseamnă Furt. Apoi, avem nevoie şi de o nouă clasificare a universităţilor romaneşti. Asta pentru a exista concurenţă şi o mai bună prezentare a instituţiilor de învăţământ superior, pe baza calităţii actului didactic, al cercetării şi al dotărilor şi performantelor acestora. Apoi, să se vadă şi rata de inserţie pe piaţa muncii a absolvenţilor, pe domeniul specializării lor”, a concluzionat prof. univ. dr. ing. Vasile Vîntu.

 Publicație : Bună Ziua Iași

 La UMF va conferenția unul dintre românii care au predat la Cambridge

Profesorul Viorel Barbu este al doilea român care a predat la prestigioasa universitate britanică Cambridge, după medicul Grigore T. Popa

Conferințele „Grigore T. Popa” continuă la Universitatea de Medicină și Farmacie din Iași și anul acesta cu prof. univ. dr. Viorel Barbu, unul dintre cei mai importanți matematicieni contemporani, președintele Filialei Iași a Academiei Române, fost rector al Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași și fost președinte al Institutului de Matematică „Octav Mayer” Iași. Acesta va  susține marți, 3 martie, începând cu ora 16, în Aula „George Emil Palade”, conferința Matematica și oportunitățile sale pierdute”. „Multe teorii si rezultate matematice de profunzime nu au fost apreciate sau chiar ignorate de oamenii de știință contemporani lor și chiar de comunitatea matematică în ansamblul său.Este cazul printre altele cu teoria conicelor a lui Appolonius, calculul infinitesimal dezvoltat de Arhimede,teoria grupurilor, ecuatiile lui Maxwell, teoria lui Godel, formularea lui Poincare a ecuațiilor relativității restrânse. Dacă ar fi intrat în atenția savanților la vremea lor, teorii știintifice fundamentale ar fi putut fi anticipate cu zeci și chiar sute de ani. Acestea sunt oportunitățile pierdute ale matematicii”, a explicat acad. Viorel Barbu tema aleasă.

Cine este Viorel Barbu

Viorel Barbu s-a născut la 14 iunie 1941 în Deleni, Vaslui. A urmat studiile liceale la Liceul „Mihail Kogălniceanu” din Vaslui și Liceul „Costache Negruzzi” din Iași (1954-1959), iar studiile universitare la Universitatea „Al. I. Cuza” din Iași, Facultatea de Matematică (1959-1964).

A fost profesor la Universitatea „Al. I. Cuza” din Iași (1980-2011). Profesor invitat la Universitățile din Roma (1970), Școala Normală Superioară Pisa (1980, 1990, 1995), University of Cincinnati (USA) (1991-1993), Ohio University (USA) (1995, 2000), University of West Virginia (USA) (2005) și Visiting Scholar la Universitățile din Bonn (2006), Bielefeld (Germany), Paris VI (Franța), Trento (Italia).

Membru al Academiei Române (titular din 1993); Membru al Academiei Europene de Științe (din 2007); Președintele Secției de Matematică a Academiei Române (din 2010) și Președinte al Filialei Iași a Academiei Române.

Autor a 10 monografii de matematică în editurile Springer-Verlag, Academic Press, Birkhäuser, Kluwer, Pitman (London), Noordhoff (Leyden).

Viorel Barbu este al doilea român care a predat la prestigioasa universitate britanică Cambridge, după medicul Grigore T. Popa, matematicianul ieșean fiind invitat, alături de profesori din mari universități ale lumii, la „Isaac Newton Institute for Mathematical Sciences”

Publicație : Evenimentul

I quit my boring job for university at 30. The expense was daunting, but my self-worth soared

I felt stuck in a dull but cushy career. When I left it, my limitations and inhibitions seemed to drop away – and I found creative satisfaction

Three years ago, I felt stuck. Life was a monotonous routine dominated by work and fitting in the odd bit of fun around it – my job was no longer fun. I was in my 10th year at the same retail company, having switched from working in shops to a communications role at head office. It was my job to inform people about the business for the staff magazine, and although my title was reporter, I felt more like a PR person promoting the company to its own employees. It was good experience but work felt corporate and stuffy. I had been there too long and worried that I would never leave, although that I was dissatisfied.

Eventually this feeling of disaffection began to seep into other areas of my life. I struggled to find purpose and, especially, creativity. The lack of both ate at my mind while I contemplated what to do about it. I had thrived on creative expression since I was young and writing was my strongest outlet. A short story about a talking hamster written when I was eight – to critical acclaim from my mother and my primary teacher – was as far as my creative writing career went. But as a journalist, I longed to write about other people’s creativity in the arts and culture. That desire endured but lay dormant. I feared it would become extinct as I lacked the confidence to apply for jobs in the field due to my lack of experience.

A friend suggested another path – education. I had toyed with the idea of studying for a master’s degree but self-doubt stood in my way. My first degree was almost a decade ago and the idea of going back to school felt daunting. Yet, as I looked into it, that began to change. I found a course at London College of Communication, quit my job and enrolled.

At 30, I wasn’t even the oldest student. In my class, we treated each other as equals and if anything, my age helped

During the 18 months that followed, I began to flourish. Not only had I found the courage to take my life forward in a new, exciting direction, but the self-doubt that had followed me around like a shadow began to fade. Before the course, I questioned myself: can I really go back to university? Will I do well? Am I too old for this? I was 30 then and foolishly equated my relative maturity to being a grandma in student years, but it wasn’t. I wasn’t even the oldest student there. We treated each other as equals – in fact, if anything, my age helped: younger students valued my experience and knowledge when it came to group work. I made new friends, joined committees, became editor of a student magazine, led projects, took up internships and started to freelance for publications I admired.

I also decided to move out of home for the first time. Living in student halls was an experience, that ranged from heavenly to horrific. I had my own space with a stunning view of the city but had to share a kitchen which often looked like a crack den, with mould and spilled milk stuck to every surface. Yet halls life added to my sense of independence and, with it, confidence. I was learning new things every day. Even making myself a meal or managing my small living space felt empowering. All my limitations and inhibitions seemed to drop away – here was the creative and emotional satisfaction I craved. I found my journalistic voice, drawing on my Middle Eastern heritage and Muslim identity when I wrote articles, and steadily built up a portfolio I was proud of. I wanted to keep studying for ever, but it had to come to an end – my new-found sense of worth, thankfully, didn’t.

After completing my master’s, I continued to freelance and it wasn’t long before I made my way back through the university gates – this time to teach. I am now a part-time lecturer on the same course that I took and I also run journalism workshops for prospective students. My teachers and other staff entrusted me to use the knowledge and experience I gained to teach others, something I could never have envisaged doing two years ago. I look back on the person I was before, trapped inside a cushy, corporate box, and smile. She didn’t yet know her worth.

It sounds like a cliche, but going back to university has given me so much; best of all, the boost in self-esteem to do what I love and push myself creatively. It was a huge financial commitment, but it was an investment in myself – the best one I have ever made.

Publicație : The Guardian

 

 

 
//
 

Important:

  • Revista presei conţine fragmente preluate, fără nici o modificare, din articolele despre învăţământul superior ce apar în presa locală, regională şi naţională.
  • Revista presei este o reflectare imparţială a presei educaţionale, cu misiunea clară de a prezenta noutăţile şi ştirile cu adevarat importante pentru mediul academic.
  • Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" atrage atenţia că nu îşi asumă responsabilitatea pentru corectitudinea informaţiilor apărute în presă, redate pe această pagina exact în forma în care au aparut în publicaţiile respective.
  • Responsabilitatea juridică pentru conţinutul articolelor aparţine în totalitate autorilor acestora (sursei).

Serviciul de monitorizare a presei

Realizator: Dr. Bogdan Baghiu
Contact: promovare@uaic.ro

 
Ați primit acest email deoarece v-ați abonat la newsletterul Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași cu adresa . Dacă doriți să nu mai primiți aceste mesaje, vă puteți dezabona: dezabonare
© 2025 Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Toate drepturile rezervate