Serviciu oferit de Departamentul MEDIA ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌
Citiți cele mai importante titluri din domeniul educației din presa locală și națională
Nu puteți citi acest email? Încercați versiunea web sau dezabonare
 
01/06/2025
Revista presei, 3 martie 2020

 
 
  banner revista presei

Alegeri la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. Psihologul Daniel David și teologul Ioan Chirilă candidează marți la funcția de rector

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca își alege marți, 3 martie 2020, rectorul pentru mandatul 2020-2024. Candidații înscriși în alegerile UBB pentru poziția de rector sunt Daniel David – psiholog, prorector responsabil cu Cercetarea, și Ioan Chirilă – teolog, președintele Senatului universitar. În prezent, rectorul UBB este, pentru al doilea mandat, Ioan Aurel Pop, care în 2018 a decis să cumuleze și funcția de rector, și funcția de președinte al Academiei Române. “Într-o universitate world class, predarea trebuie făcută altfel, nu după formula: stai jos și scrie și te verificăm la examen!”, a declarat David, în cadrul dezbaterii organizate de UBB înainte de alegeri. “În măsura în care vom adopta soluții menite să restaureze o recompensație în zona echității, atunci vom putea elimina discrepanțele și vom genera un alt entuziasm pentru sporirea excelenței în nivelul diactic”, a spus Chirilă.

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca anunță într-un comunicat remis Edupedu.ro că “peste 1.600 de cadre didactice, cercetători și studenți ai Universității Babeș-Bolyai vor alege marți, 3 martie 2020, persoana care va ocupa funcția de rector în perioada 2020-2024”.

Daniel David (48 de ani) este prorector, din 2016, al Universității Babeș-Bolyai. A absolvit în 1996 Facultatea de Psihologie și Științele Educației la UBB, obținând titlul de psiholog licențiat. “Ultimii doi ani de studiu (1995-1996) au fost parcurși într-un singur an”, precizează acesta, în CV-ul său. În 1999 a obținut titlul de doctor în psihologie, cu lucrarea “Mecanisme inconștiente de reactualizare a informațiilor”. Până în 2002 a urmat studii postdoctorale la Albert Ellis Institute for Rational Emotive Behavior Therapy (REBT), în New York, SUA, și la Academy of Cognitive Therapy în SUA, precum și un program postdoctoral de cercetare și practică în psihologie clinică la Mount Sinai Medical Center, New York, SUA.

Din 2007 este profesor universitar la Universitatea Babeș-Bolyai, Facultatea de Psihologie și Științele Educației, iar din 2008 la Mount Sinai School of Medicine în New-York, SUA.

David este directorul Departamentului de Psihologie Clinică și Psihoterapie din cadrul Universităţii Babeș-Bolyai, autor al monografiei Psihologia poporului român – profilul psihologic al românilor apărută la Polirom. A fost Vicepreședintele Comisiei Prezidențiale pentru elaborarea și analiza politicilor în domeniile educației și cercetării, comisie condusă de Mircea Miclea și al cărui proiect a stat la baza legii educației 1/2011.

în 2008 a fost decorat de președintele Traian Băsescu “pentru merite în educație/cercetare cu gradul de Cavaler”.

Descarcă de aici CV-ul lui Daniel David
Daniel David, cele mai importante declarații în cadrul dezbaterii organizate de UBB între candidați:
  • Este o dinamică extraordinară a mediului academic european. Eu cred că este foarte important ca modelul nostru de universitate să fie ancorat în această dinamică europeană, să nu rămânem mereu în logica decalajului.
  • Programul managerial este un program participativ, care are 3 constructe fundamentale: UBB ca universitate de clasă mondială, principiul încrederii și prinicpiul deschiderii. Noi putem construi o universitate clujeană care joacă după reguli europene.
  • O universitate world class înseamnă trei lucruri fundamentale. Orice universitate world class valorizează ca primă misiune predarea, că de-aia avem studenți, de-aia nu suntem institut de cercetare și nici companie. Numai că într-o universitate world class predarea trebuie făcută altfel, nu după formula: stai jos și scrie și te verificăm la examen! Predarea trebuie să fie făcută în logica în care noi transferăm cunoștințe, împreună cu modalitatea de generare a cunoștințelor și împreună cu modalitatea de utilizare a cunoștințelor.
  • Și pentru a putea face acest lucru performant, avem nevoie de laboratoare didactice foarte bune. Pentru mine, ca prioritate în acest mandat ar fi în primul moment să dezvoltăm laboratoarele didactice.
  • O universitate care nu înțelege că misiunea didactică și dotarea laboratoarelor este fundamentală nu are cum sa fie una de tip world class.
  • A doua misiune este de cercetare-dezvoltare-inovare care vine la pachet cu ceea ce numim creativitatea artistică. De ce creativitatea artistică? Fiindcă avem teatru, avem film, avem literele. Cercetarea-dezvoltarea-inovarea trebuie să fie legată de aspectele specifice domeniilor.
  • Nu se poate să nu avem tehnicieni, laboranți, personalul didactic auxiliar. Nu pot tot profesorii și studenții să asigure infrastructura de cercetare din granturi care durează o perioadă limitată. Pentru mine, asta e o componentă fundamentală.
  • A treia misiune se referă la legătura cu societatea. În zonele vocaționale, legătura cu societatea trebuie să fie puternică. În anumite zone, în funcție de specificul lor, legătura cu mediul socio-economic trebuie să fie puternică. Dar sunt zone în care universitatea nu trebuie să aibă legătură cu societatea. Sunt zone în care trebuie să gândim lucruri care acum nu au nicio implicare socială. Sunt libertățile pe care noi trebuie să le avem, ca universitate, și aceste lucruri se vor transforma poate, cândva, în noi paradigme de gândire, în noi valori pe care le vom transfera către societate.
  • Principiul încrederii înseamnă că nu trebuie să vină managementul să ne spună de sus în jos ce trebuie să facem. Noi ar trebui să gândim într-un plan individualizat, personalizat, de carieră. Fiecare dintre noi sa ne planificam care sunt obiectivele noastre academice, iar managementul să verifice doar dacă ai făcut ceea ce ai zis că faci
  • Principiul deschiderii înseamnă că trebuie să renunțăm la ideea imperialistă că noi transferăm lucruri spre societate. E o societate tot mai educată în jurul nostru. Hai să fim atenți la ea, să deschidem universitatea spre această societate și, în același timp, să fim partenerii acestor grupuri în proiectele pe care ei le au, fiindcă altfel se vor inventa mini-universități în afara universității.
  • Eu aș aștepta, spre exemplu, dacă ar fi să câștig această competiție, ca în primele 6 luni să primesc 21 de proiecte de facultăți. Noi am ajuns în situația în care ne este frică să visăm normalitatea europeană. Cuprinși de subfinanțare, ne gândim mereu aci, pe viitor și în termen scurt, nu pe viitor și în termen lung. Altfel spus, când vom avea acele proiecte, o să vedem o discrepanță între unde suntem și unde ar trebui să fim. Dar este rolul managementului și al decanatului să lucreze un mandat întreg pentru a reduce discrepanța respectivă.
  • Rectorul trebuie să creeze contextul pentru a normaliza lucrurile. Ne-am putea imagina faculățile ca niște motoare. Rolul rectorului este să se asigure că creează un cadru în care le putem coordona. Să nu avem 2 motoare care trag în stânga, 2 care trag în dreapta, 3 care vor să ne ducă în față, 4 care ne trag în spate. Rolul rectorului este să se asigure că creează acest context, coordonează motoarele și mergem în zona europeană. Nu de dragul nostru, de dragul studenților care nu trebuie să aibă bariere între Cluj și Europa. De dragul culturii române, care poate să fie mult mai internaționalizată într-o astfel de logică.

Ioan Chirilă (58 de ani) este din 2012 președinte al Senatului Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. A fost decan (2004-2012) al Facultății de Teologie Ortodoxă, cancelar (1997-2004) și director al Seminarului Teologic Liceal Ortodox Român din Cluj-Napoca (1995-1998).

A absolvit în 1983 Seminarul Teologic Ortodox din Cluj-Napoca, în 1988 și-a obținut licența în teologie la Institutul Teologic de grad universitar din Sibiu, cu lucrarea Ființa harului – din punct de vedere interconfesional. “Între anii 1991-1996 a frecventat cursurile Școlii doctorale a Facultății de Istorie și Filosofie a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, sub îndrumarea prof. univ. dr. Ladislau Gyemant, cu teza Relații cultural-bisericeşti româno-ebraice în Transilvania în secolele XVIII-XIX”, potrivit CV-ului său.

Între anii 1992-1993 a urmat un curs de specializare în limba ebraică la Universitatea din Budapesta, în cadrul Institutului de Asirologie și Babilonistică. Între anii 1994-1995, a fost bursier al Universității din Tel Aviv, studiind la Institutul Goren- Goldstein, la École biblique et archéologique française de Jérusalem, la Studium Biblicum Franciscanum și în cadrul Arhivelor Sionismului.

În anul 1999 a devenit doctor în teologie (specializarea Studiul Vechiului Testament și Limba ebraică) al Facultății de Teologie Ortodoxă „Andrei Șaguna” din Sibiu, cu teza intitulată: Cartea Profetului Osea – introducere, traducere, comentariu şi teologia cărții”, coordonată de pr. Prof. univ. dr. Dumitru Abrudan.

Între anii 1996-2001, a efectuat stagii de documentare în Israel și Grecia.

Între anii 1999-2006, a efectuat misiuni didactice în Grecia (Aristoteleo Panepistimo din Tesalonic și Universitatea din Atena) și în Franța (Institutul Catolic din Paris).

Din 2004 este profesor la Facultatea de Teologie Ortodoxă a Universității Babeș- Bolyai din Cluj-Napoca.

Descarcă de aici CV-ul lui Ioan Chirilă
Ioan Chirilă, cele mai importante declarații în cadrul dezbaterii organizate de UBB între candidați:
  • Aș începe prezentarea proiectului managerial prin a sublinia o carcateristică a universității noastre, caracteristică care s-a desprins în cadrul acestor festivități dedicate centenarelor (…): universitatea nu este doar o instituție care generează și realizează programe educaționale, ci intersectează problematicile care vin dinspre societate, le asumă și generează soluții.
  • Universitatea s-a născut ca rod al Unirii celei mari și pe viitor cred că i-ar sta bine să genereze în sine și după aceea în societate formule concrete menite să genereze un climat al unității.
  • În cazul UBB putem să vorbim de o diversitate care are niște rădăcini istorice extraordinare și care de la bun început s-a realizat într-un creuzet de cultură, de creație științifică, care în stadiile actuale, mă refer în finishul de secol XX, început de secol XXI, s-a realizat ca multiculturalitate.
  • Multiculturalitatea specifică universității noastre este un atribut, iar pentru noi multiculturalitatea este o responsabilitate.
  • Tot ceea ce se produce ca să fie un rezultat care rămâne trebuie să se dezvolte plecând de la un fundament axiologic bine afirmat, conștientizat deplin de cei care își desfășoară activitatea.
  • În procesul de interacție în formare-educare, noi, cei care desfășurăm actul de formare, trebuie să avem o atitudine deschisă, de comunicare într-o ecuație a onestității și să considerăm studenții parteneri, iar studenții pe lângă considerația noastră trebuie să asume și ei această responsabilitate
  • Ceea ce ne dorim să dezvoltăm este faptul că trebuie să devenim o universitate deschisă.
  • În ceea ce privește resursele umane, am sugerat ideea de predictibilitate și am sugerat că ar fi bine să revenim la concursuri și că trebuie să realizăm o recompensare a activității pe criterii de echitate.
  • Am abordat în proiectul meu și chestiunea cercetării. Atunci când am vorbit de chestiunea cercetării, m-am gândit la cultura muncii în echipă
  • Mi-am exprimat nădejdea că, în măsura în care vom adopta soluții menite să restaureze o recompensație în zona echității, atunci vom putea elimina discrepanțele și vom genera un alt entuziasm pentru sporirea excelenței în nivelul diactic, de cercetare, de comunicare cu mediul național și internațional

Cei doi candidați, Daniel David și Ioan Chirilă, “și-au prezentat, în cursul lunii februarie, programele manageriale în cadrul întâlnirilor organizate în toate cele 21 de facultăți ale Universității, precum și cu ocazia dezbaterii publice organizate vineri, 28 februarie 2020”, informează universitatea.

VIDEO Dezbaterea de vineri, 28 februarie 2020, dintre candidații la funcția de rector al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca:

Pentru alegerea viitorului rector al UBB au fost amenajate 22 de secții de votare, câte una în fiecare dintre cele 21 de facultăți ale Universității, precum și o secție suplimentară în clădirea Colegiului Academic, iar alegătorii din cadrul UBB vor putea vota marți, 3 martie 2020, între orele 9.00 și 17.00. Viitorul rector al Universității Babeș-Bolyai își va începe în mod oficial mandatul după confirmarea sa prin ordinul Ministrului Educației şi Cercetării, anunță UBB.

Publicație : Edupedu

To help 'left behind' Britain, more adults need to feel able to go to university

Adult learning is at a 20-year low because mature students can’t study flexibly. This must change

High on the new government’s priority list is supporting the people who feel “left-behind” in regional economies, and spreading economic growth across the UK. UK universities can play a central role in meeting this ambition: by developing people’s skills. This is vital to build the nation’s prosperity, meet the needs of public services and businesses, and to support people in finding good jobs and fulfilling employment.

The problem is that the current university funding system is not set up to encourage learners from all walks of life. That’s why universities and colleges need to work with the government on a new, more flexible system capable of encouraging more adults to develop higher level skills and retrain.

The current system is built around the traditional full-time, three-year degree course. Yet this is not the best option – or an option at all – for everyone. Joint research by Universities UK and the CBI shows a generation of “lost learners” who cannot easily balance studies with their other life commitments. Participation in adult learning is at a 20-year low according to the Learning and Work Institute, while the Social Mobility Commission found that half of the poorest adults have received no training since leaving school, compared to one-in-five of the richest.

To make access to education truly equal, we must enable people from every background across the UK to learn in a way that works for them. This means providing better support for studying short courses and a more bite-sized approach to funding.

Currently, students are only eligible for fee and maintenance support if they commit to a qualification and take on at least 25% of the work of a full-time student. If you’re an adult learner thinking of returning to education - potentially after many years outside it – making that commitment upfront is a potentially a significant disincentive. A more “bitesize” approach, with qualifications gradually built up over time, would better suit lots of adult learners – but only if they can access equivalent loans to those who study full-time.

Universities UK has written to ministers to to ask that the upcoming budget include funding to target priority areas with skills shortages. We would also like the government to explore how greater financial support for studying on a module-by-module basis would work in practice. We could use this to find out what works for adult students, students with disabilities, those with caring responsibilities, and commuter students. This could lead to radical longer-term change, which would give “lost learners” a second chance, boost productivity across the UK and fill local skills gaps.

The economy needs more highly skilled workers. There is increasing employer demand for highly skilled employees, coupled with the risk of lower skilled jobs being made obsolete by automation. The UK population offers a wealth of untapped potential, but we will only be able to take advantage of this if we take a new approach to higher education.

Economically, socially and culturally, universities can support the government in creating opportunities and growth across the UK – but we need government help to trial new funding and regulatory approaches. Together we can drive social mobility and productivity, and give everyone a fair chance to succeed.

Publicație : The Guardian

Sexisme dans l’enseignement supérieur: le HCE pointe du doigt les écoles d’ingénieurs

Dans son dernier état des lieux du sexisme en France, le Haut conseil à l’égalité (HCE) qualifie les écoles d’ingénieurs de «bastions virilistes».

Depuis janvier 2017, sa réalisation et sa publication est une obligation. Le rapport annuel sur l’état des lieux du sexisme en France réalisé par le Haut conseil à l’égalité (HCE) a planché cette année sur la place des femmes dans trois domaines bien précis: les médias, la politique, et le monde du travail. Afin d’introduire ce dernier, quelques pages du rapport sont dédiées au sexisme au sein de l’enseignement supérieur. Les grandes écoles sont particulièrement ciblées.

Une «réelle prise de conscience» dans l’enseignement supérieur

Le rapport salue la mise en place de quatre «mesures prioritaires» par Frédérique Vidal lors du comité interministériel aux Droits de femmes et à l’égalité entre les femmes et les hommes du 8 mars 2018. Il s’agit de la mise en place d’une cellule d’accueil et d’écoute dans toutes les universités et de l’objectif d’étudiantes en filières scientifiques, fixé à 40% dès 2020. Le lancement d’une campagne de communication sur les violences sexistes et sexuelles dans l’enseignement supérieur, la sensibilisation des agents du CROUS en font également partie. «La mise en mouvement de l’enseignement supérieur sur la lutte contre les violences sexistes et sexuelles est donc réelle», souligne le HCE.

Mais il reste encore à faire. La recommandation numéro 6 du rapport suggère par exemple de «favoriser une orientation scolaire et professionnelle sans stéréotypes de sexe, dès le plus jeune âge». Les femmes représentent effectivement 69% des étudiants dans les disciplines littéraires (langues, lettres et sciences humaines) tandis qu’elles sont minoritaires dans les formations scientifiques (28% dans les formations d’ingénieurs).

Par ailleurs, si le monde de l’enseignement supérieur commence tout juste à prendre des mesures pour lutter contre le sexisme dans les établissements, le HCE pointe du doigt «la grande concentration des postes de responsabilité des universités et des Grandes écoles dans la main des hommes». Il s’agirait, selon le Haut conseil à l’égalité, d’un réel frein à «la prise en compte de ces sujets d’égalité et de lutte contre le sexisme».

Une «forme d’institutionnalisation du sexisme» dans les grandes écoles

Le rapport salue l’arrêt de la diffusion certaines «publications à connotation sexiste» dans les grandes écoles, comme «Headache» (Edhec), ou «L’impertinent» (Essec), qui ont cessé de paraître en 2017. Le site internet «sortievauhallan.com» (HEC) a également fermé en 2019.

Mais «le sexisme ordinaire et les violences persistent», tout particulièrement au sein des associations étudiantes, comme les clubs de sports par exemple, et des évènements festifs qu’elles organisent. «Nous avons identifié des zones à risques, et les week-ends d’intégration en font partie», confirme Pascale Colisson, responsable pédagogique et chargée de la mission égalité des chances à l’Institut Pratique du journalisme Dauphine PSl. «C’est pourquoi il est très important de fixer le cadre de ce qui est acceptable ou non, avec des paroles fortes, dès le jour de la rentrée», rappelle-t-elle.

Les écoles d’ingénieurs, des «bastions virilistes»?

Les écoles d’ingénieurs sont tout particulièrement dans la ligne de mire du Haut conseil à l’égalité. Dans ces institutions où les femmes ne représentaient que 32% des étudiants en 2019 selon le baromètre de la Conférence des grandes écoles, les «normes sexistes» seraient «intériorisées». Le rapport cite notamment une étude réalisée en 2016 par l’association «Femmes ingénieurs», dans laquelle 63% des étudiantes interrogées affirment avoir déjà subi ou été témoins de violences verbales sexistes ou sexuelles sur leur campus. Et 10% affirment avoir déjà subi une agression sexuelle sur le campus.

Publicație : Le Figaro

L’IE University: la fac espagnole qui fait un tabac auprès des étudiants français

REPORTAGE - Les deux campus d’IE University, une université privée, accueillent plus de 250 étudiants français.

À quelques mètres de la rivière Eresma, dans les hauteurs de Ségovie, ce ne sont pas des touristes qui pénètrent dans l’ancien couvent dominicain Santa Cruz la Real, créé deux ans à peine après la fondation de l’ordre en 1218. Sacs sur le dos, trois étudiants d’IE University se saluent devant l’église, accolée à l’entrée de cette université privée, comme il en existe en Espagne, en plus des universités publiques et catholiques. Présente à Ségovie et Madrid, IE University compte plus de 8600 étudiants, issus de 100 nationalités. Parmi eux, 247 sont Français (153 à Madrid et 94 à Ségovie). C’est la nationalité étrangère la plus représentée. Rien d’étonnant, de plus en plus de Français choisissent de venir étudier en Espagne. Chaque année, ils sont près de 5500 à passer les Pyrénées hors programme d’échange selon Campus France

«L’Angleterre me tentait bien, mais quand j’ai vu à quel point l’IE était renommée, j’ai préféré postuler ici en priorité, à cause de la langue et aussi pour le mode de vie espagnol et la vie nocturne à Madrid», raconte avec franchise Anselme, 18 ans, en première année de bachelor de relations internationales. Réputée dans tout le pays, IE University est surtout renommée pour son école de commerce IE Business school, classé 8 ème au palmarès européen du Financial Times 2019. Mais parmi les formations proposées, celles d’architecture, de design, de sciences sociales, de communication ou encore de relations internationales sont également plébiscitées. Le gros atout de cette université est de proposer un enseignement entièrement en anglais. L’université attache également une grande importance aux stages en entreprise. Un enseignement qui a un coût plutôt élevé: une année est facturée aux étudiants 20 000 €.

Ségovie, un petit campus pour étudier au calme

Les étudiants ont le choix entre Madrid et Ségovie. «Ils y viennent pendant deux ans et vont ensuite à la capitale pour suivre le reste de leur scolarité», note Miguel Larranaga, vice-directeur des études. Un choix très rarement regretté par les étudiants. «J’ai eu un coup de cœur pour le campus de Ségovie. Je viens de Cannes, qui est une assez petite ville. Je ne me voyais pas débarquer à Madrid», explique Allan, 18 ans, en deuxième année de relations internationales. «On se sent bien ici. Les gens sont sympas, les profs et les cours intéressants, et la ville est cool», ajoute Anselme.

Les murs ornés du blason de l’ordre des Dominicains

Dans les couloirs du cloître, un silence religieux plane. On en oublierait presque que l’on est au cœur d’une université. Avec ces hauts plafonds, difficile de parler à voix haute tant l’écho résonne entre les murs. Au-dessus des portes, des blasons rappellent l’histoire. «Dans certaines pièces, il est possible d’apercevoir les lettres “F” et “I” en l’honneur des rois catholiques Fernando et Isabel», explique Miguel Larranaga.

Classée au patrimoine national depuis 1931, IE University fait régulièrement des travaux de modernisation. Une tâche qui peut parfois s’avérer compliquée car les murs sont très épais, et il n’est pas toujours facile de faire passer le Wifi.

Madrid, campus ultramoderne

Et puis étudier dans une petite ville de campagne n’est pas du goût de tout le monde. Certains jeunes Français, comme Calvin, en 4e année de BBA, ont préféré Madrid pour rester proche du marché de l’emploi. Depuis plusieurs mois, le quartier des affaires du nord de la ville communément appelé «Cuatro torres» («quatre tours», NDLR) s’apprête à accueillir un cinquième gratte-ciel tout en verre d’ici juin prochain. Et dès cet automne, 32 des 35 étages de la tour seront occupés par l’IE University et ses étudiants de bachelor. «C’est génial, on a tous vraiment hâte de pouvoir enfin découvrir l’immeuble», confie Philippine, 19 ans, en deuxième année de relations internationales.

Une opportunité en or pour les élèves, qui seront à quelques mètres de grandes banques, cabinets d’audit ou encore de plusieurs ambassades, comme celle d’Australie. Pour les étudiants de Ségovie qui souhaitent se rendre à des événements sur le campus madrilène, la gare Chamartin qui relie les deux villes en une demi-heure est à deux pas du gratte-ciel.

Un MBA 100% virtuel

Actuellement, les locaux d’IE University envahissent un grand tronçon de la rue Maria de Molina, au nord de Madrid. Villas transformées en salles de classe et bureaux, hauts immeubles en verre.

L’accès au campus se fait par reconnaissance faciale. Il y a ceux qui exagèrent le sourire et d’autres qui se recoiffent pour être détectés par la caméra. Mais pour eux, rien d’anormal quand cette technique vient d’être interdite en France. Et dernièrement, l’école s’est dotée d’une classe entièrement virtuelle. «Notre équipe a développé le premier “tech MBA” d’Europe, adapté aux personnes qui veulent travailler dans le secteur technologique», explique José Esteves, professeur de systèmes d’information à IE University. Grâce à 48 écrans de 15m de long sur 3m de haut, un enseignant pourra interagir dès septembre prochain avec plus d’une trentaine d’étudiants, connectés par webcam dans le monde entier. De quoi attirer prochainement, encore plus de jeunes Français.

Publicație : Le Figaro

Les formations en tourisme plus « écolos » que la réalité du secteur

Au-delà de la niche de l’écotourisme, les licences ou masters prennent de plus en plus en compte les préoccupations environnementales. Au risque d’aller plus vite que l’évolution réelle des emplois.

A Saumur, dans une bâtisse du XVe siècle reconvertie en campus universitaire, Théo, Hugo, Stéphen et Pauline discutent à bâtons rompus de l’avenir du tourisme. Pourra-t-on continuer à prendre l’avion ? Comment ouvrir au public les espaces protégés sans les dégrader ? Quels types de séjours sont vraiment respectueux de l’environnement ? « Si les touristes connaissaient mieux la nature, ils voudraient davantage la protéger », lance Hugo.

Ces étudiants sont en licence professionnelle métiers du tourisme, option « concepteur de parcours en écotourisme et découverte de l’environnement ». Un diplôme créé il y a vingt ans par l’université d’Angers, et qui a accompagné l’essor de l’écotourisme – une pratique axée sur la découverte d’espaces naturels, la préservation de la biodiversité, les échanges culturels entre les communautés locales et les voyageurs.

« L’évolution de ces cursus se fera sous la pression des étudiants », affirme Sébastien Jacquot, enseignant-chercheur en géographie

L’année dernière, 130 étudiants ont postulé à cette licence, pour seulement 20 places. Parmi eux, Stéphen, titulaire d’un DUT en gestion, qui est allé de France jusqu’au Laos à bicyclette, et a choisi de s’orienter vers l’écotourisme pour conjuguer sa passion de l’aventure avec ses « valeurs environnementales ». Il a décroché un stage dans une agence de voyages de Rennes qui conçoit des séjours à vélo. Certains souhaitent devenir guide nature ou monter une ferme pédagogique. Un ancien de la licence a créé des parcours à cheval dans les Pyrénées, en immersion pendant plusieurs jours.

« Un effet de mode »

« Nous sommes conscients que l’écotourisme est un secteur de niche, mais plein de métiers sont à créer », affirment les étudiants d’un commun accord. La licence peut se targuer d’un taux d’insertion de 91 %, six mois après le diplôme. « Mais il ne faut pas seulement aimer la nature pour étudier l’écotourisme, il faut un projet professionnel. Souvent, les élèves se mettent en autoentrepreneurs et créent leur activité. Ils proposent à des offices du tourisme ou des réserves naturelles des concepts d’écotourisme », détaille Céline Barthon, responsable de la formation.

Si cette licence est pionnière dans son domaine, d’autres formations ont émergé plus récemment afin d’associer tourisme et préoccupations environnementales. On peut citer la licence « tourisme et innovations durables » à l’université de Toulon, le master « tourisme et développement des territoires » proposé à Béziers par l’université de Montpellier, ou encore celui en « tourisme et environnement » de l’université de Versailles Saint-Quentin.

Publicație : Le Monde

Gli studenti di Brindisi fanno lezione a distanza ai bambini di Vo' in isolamento: "Le scuole fanno rete"

Salgono in cattedra gli apprendisti chimici dell'istituto Majorana di Brindisi: un gemellaggio speciale nato da un'idea del preside Salvatore Giuliano che lancia la campagna #adottaunascuola
Gli apprendisti chimici dell'istituto Majorana di Brindisi salgono in cattedra: la platea d'eccezione sarà collegata in streaming dalle singole case di Vò Euganeo, l'unico comune veneto in isolamento a causa del Coronavirus.

È uno speciale gemellaggio, quello nato nel picco dell'emergenza tra l'industriale e liceo delle scienze applicate di Brindisi e l'istituto comprensivo Lozzo Atestino di Vo', che raccoglie più di 650 studenti dalla scuola d'infanzia alle medie. Giovani alunni costretti da giorni a rimanere a casa nella zona rossa per evitare di diffondere il contagio, ma virtualmente in classe grazie alle modalità di didattica alternativa on line a distanza.

"È il nostro modo per lanciare una campagna, #adotta una scuola - annuncia il preside del Majorana, Salvatore Giuliano - Da questa situazione nasceranno nuove opportunità di confronto e crescita. Facciamo rete". E d'altronde l'ex sottosegretario all'Istruzione non è nuovo a iniziative d'avanguardia e originali, come dimostra il gradimento della scuola, trasformata in incubatore di buone pratiche digitali.

Tutto è cominciato con lo scambio di idee e di informazioni sui social network. "Conoscevo già il preside della scuola di Vo', Alfonso D'ambrosio - racconta Giuliano - e ci siamo subito organizzati in video conferenza con i rispettivi staff, concordando una lezione a distanza di chimica. L'idea è di non fermarsi al primo appuntamento, ma di stabilire un vero e proprio gemellaggio, per poi magari rendere disponibili e aperte a tutti le lezioni che i nostri ragazzi stanno preparando per gli amici di Vo'". La tecnologia, d'altronde, permette di annullare le distanze e fare sentire tutti un po' meno soli.

L'appuntamento è per il 3 marzo alle 9 in diretta dai laboratori dell'istituto brindisino: i chimici in erba della scuola superiore pugliese dimostreranno ai loro piccoli colleghi di medie ed elementari che si può imparare a comporre gli elementi e a scoprire le scienze della terra divertendosi. "Per i miei alunni si tratta di un'esperienza davvero motivazionale - garantisce Giuliano - e di un momento di solidarietà autentica tra scuole, tra docenti e studenti".

Publicație : La Repubblica

 
//
 

Important:

  • Revista presei conţine fragmente preluate, fără nici o modificare, din articolele despre învăţământul superior ce apar în presa locală, regională şi naţională.
  • Revista presei este o reflectare imparţială a presei educaţionale, cu misiunea clară de a prezenta noutăţile şi ştirile cu adevarat importante pentru mediul academic.
  • Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" atrage atenţia că nu îşi asumă responsabilitatea pentru corectitudinea informaţiilor apărute în presă, redate pe această pagina exact în forma în care au aparut în publicaţiile respective.
  • Responsabilitatea juridică pentru conţinutul articolelor aparţine în totalitate autorilor acestora (sursei).

Serviciul de monitorizare a presei

Realizator: Dr. Bogdan Baghiu
Contact: promovare@uaic.ro

 
Ați primit acest email deoarece v-ați abonat la newsletterul Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași cu adresa . Dacă doriți să nu mai primiți aceste mesaje, vă puteți dezabona: dezabonare
© 2025 Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Toate drepturile rezervate