Serviciu oferit de Departamentul MEDIA ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌
Citiți cele mai importante titluri din domeniul educației din presa locală și națională
Nu puteți citi acest email? Încercați versiunea web sau dezabonare
 
04/07/2025
Revista presei, 6 și 8 februarie 2021

 
 
  banner revista presei

6 februarie 2021

Cum se va face etapa de cazare pentru studenții căminiști, la Universitatea de Agronomie din Iași, în semestrul al doilea

La Universitatea de Agronomie din Iași se fac pregătiri pentru etapa de cazare, în semestrul al doilea din anul universitar 2020-2021, pentru cei care sunt studenți căminiști. Conform structurii anului universitar în curs, cel de-al doilea semestru va începe pe data de 15 februarie 2021, cazarea fiind prevăzută în perioada 12-14 februarie 2021 pentru studenții care au activitate didactică on-site în primele 7 săptămâni

Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară (USAMV) „Ion Ionescu de la Brad” din Iași pregătește etapa de cazare a studenților căminiști, pentru cel de al doilea semestru, în două etape. Conform structurii anului universitar în curs, cel de-al doilea semestru va începe pe data de 15 februarie, cazarea fiind prevăzută în perioada 12-14 februarie 2021 pentru studenții care au activitate didactică on-site în primele 7 săptămâni.

Cazarea la USAMV Iași începe cu tinerii aflați în anul I

În acest context, cazarea la USAMV Iași începe cu tinerii aflați în anul I.

„Cazarea studenților noștri care vor începe semestrul al doilea va fi realizată după un grafic, în perioada 12-14 februarie. Vom începe cu tinerii aflați în anul I, apoi pe 13 februarie studenții din anii terminali, ziua de 14 februarie fiind rezervată celor care nu au reușit să ajungă, fiind din zone mai îndepărtate. Vor fi luate toate măsurile de igienizare, de dezinfectare a camerelor, de instalare a dezinfectoarelor pentru mâini și încălțăminte. De asemenea, va fi păstrată distanțarea paturilor, deoarece studenții vor sta câte doi în camerele de cămin”, a declarat prof. univ. dr. Vasile Stoleru, prorector cu activitățile sociale de la Agronomie.

Cea de-a doua etapă de cazare în căminele USAMV Iași va avea loc la începutul lunii aprilie 2021 și va fi dedicată studenților care au activitate didactică on-site

Pe de altă parte, cea de-a doua etapă de cazare în căminele USAMV Iași va avea loc la începutul lunii aprilie 2021 și va fi dedicată studenților care au activitate didactică on-site în săptămânile 8-14, din cel de-al doilea semestru. Pentru studenții de la Universitatea de Agronomie urmează vacanța de o săptămână, care este programată în perioada 8-14 februarie. Reamintim că la USAMV Iași, Consiliul de Administrație (CA) a hotărât ca în semestrul al doilea al anului universitar 2020-2021, care va începe pe 15 februarie, pentru toate formele de învățământ, activitatea didactică se va desfășura în sistem hibrid, atât on-line, cât și față în față (on-site).

Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară din Iași a decis modalitățile de desfășurare a activităților didactice pentru semestrul al doilea

În semestrul care va începe pe 15 februarie 2021, pentru toate formele de învățământ, activitatea didactică se va desfășura în sistem hibrid, atât on-line, cât și față în față (on-site). La licență, învățământ cu frecvență (ZI), facultățile de Agricultură, Horticultură și Zootehnie, în săptămânile 1-7, studenții anilor I și IV, precum și studenții anului III de la Facultatea de Horticultură, vor efectua toate activitățile didactice față în față, iar studenții anilor II și III, mai puțin III Horticultură, vor efectua toate activitățile didactice on-line. În săptămânile 8-14 din semestrul al II-lea, vor efectua activități didactice față în față studenții anilor II și III, exceptând anul III Horticultură, iar studenții din anii I vor efectua toate activitățile didactice on-line.

Studenții anilor terminali vor efectua toate cele 10 săptămâni de activitate ale semestrului al doilea față în față

Studenții anilor terminali vor efectua toate cele 10 săptămâni de activitate ale semestrului al doilea față în față. La Facultatea de Medicină Veterinară, în primele 7 săptămâni din semestrul al doilea, studenții din anii I-V, subgrupele A, vor efectua toate activitățile didactice față în față, iar studenții din subgrupele B vor efectua toate activitățile didactice on-line. În ultimele 7 săptămâni ale semestrului (8-14), subgrupele B, din anii I – V de studii, vor efectua toate activitățile didactice față în față, iar studenții din subgrupele A vor efectua toate activitățile didactice on-line. Studenții anului VI vor efectua toate activitățile didactice din cele 10 săptămâni de activitate ale semestrului al doilea în sistem față în față.

Licență, învățământ la distanță, toate activitățile didactice se vor realiza în sistem on-line la USAMV Iași

Pe de altă parte, la licență, învățământ la distanță de la Universitatea de Agronomie, toate activitățile didactice se vor realiza în sistem on-line. La masterat, toate activitățile didactice se vor desfășura on-line, cu excepția unor lucrări practice care, pe baza unei programări aprobate de conducerile facultăților, se vor desfășura față în față. La doctorat, cei din anul I vor desfășura activitățile didactice doar on-line. Doctoranzii din anii II și III vor desfășura activități de cercetare, conform planului individual de pregătire. De asemenea, cazarea în căminele USAMV Iași se va face: între 12-14 februarie – pentru studenții care au activitate didactică on-site în săptămânile 1-7. Între 2-4 aprilie – pentru studenții care au activitate didactică on-site în săptămânile 8-14.

Publicație : Bună Ziua Iași

Sinuciderile de la UMF: un psiholog de la universitate explicp de ce recurg studenții la gesturi extreme

 În septembrie 2019, un student s-a omorât înaintea examenului de licenţă. În acest an, o studentă s-a sinucis înainte de sesiune. O altă tentativă a fost în 2017, când un tânăr a ameninţat că se omoară dacă nu ia nota 5 la un examen. Cât de mare este presiunea şi care ar fi cauzele.  Ziarul de Iaşi a apelat chiar la un psiholog din cadrul Universităţii de Medicină pentru a încerca explicaţii în cazul acestor tragedii

Tragedia cu care a început anul 2021 învăţământul superior ieşean nu a fost complet neprevăzută şi se înscrie într-un trend al ultimilor ani, spun specialiştii. La începutul lunii ianuarie, o studentă de 23 de ani de la Universitatea de Medicină şi Farmacie "Grigore T. Popa" din Iaşi şi-a pus capăt zilelor chiar înaintea sesiunii, în ipotezele cu privire la sinuciderea ei fiind luate în calcul şi examenele care urmau. Cu doi ani în urmă, în septembrie 2019, un alt student de la UMF s-a sinucis cu o zi înaintea momentului susţinerii licenţei, la care el nu s-a putut înscrie fiindcă nu a trecut un examen obligatoriu. Cu alţi doi ani înainte, în 2017, un student de la UMF a sunat la 112 spunând că dacă nu ia nota 5 la un examen care l-ar fi obligat, altfel, să repete anul, se va arunca de la etajul al II-lea al clădirii principale a universităţii. A fost convins, până la urmă, să coboare. Acestea sunt doar cazurile care au ajuns în atenţia publică, fiindcă specialiştii spun că studenţii, nu doar cei de la UMF, sunt în faţa unui stres mai mare decât faţă de alte generaţii, sunt mai volatili emoţional şi există riscul să apeleze la astfel de gesturi extreme.

Creierul "nu iese din priză": relaxarea şi studiul, în faţa ecranului

Psihologii de la UMF Iaşi au analizat, pentru "Ziarul de Iaşi", felul în care s-a modificat actuala generaţie de studenţi faţă de cele de până acum şi au apreciat că unele constatări făcute de cadrele didactice se susţin şi în realitate: există o "labilitate emoţională" mai mare. "Aş vrea să am un studiu în spate să spun că aşa este, dar da, sunt de acord, am constatat acest lucru atât eu, cât şi colega mea. Poate este din cauză că acum, având uşurinţa de a căuta resurse pe Internet, avem acces uşor la ele, nu mai face un efort conştient dacă vrem să aflăm ceva. Înainte, când se căutau cărţi la bibliotecă, efortul de a obţine o informaţie era mult mai mare şi aveam activităţi care ne ajutau să ne relaxăm. Acum, relaxarea şi studiul se fac în acelaşi mediu, în faţa laptopului, şi săracul nostru creier nu mai înţelege când ne relaxăm, când muncim şi când învăţăm", a explicat Monica Ciolacu, psiholog în cadrul UMF.

O mare problemă, explică aceasta, o reprezintă presiunea pusă de părinţi asupra studenţilor. Mulţi dintre studenţii care apelează la psiholog în universitate spun că resimt această presiune, că se simt condiţionat, iar unii spun că este chiar "prea mult" pentru ei. Studenţii ar vrea poate să facă altceva, dar părinţii nu îi sprijină, ba chiar se simt ameninţaţi, în unele circumstanţe. "Îi ameninţă că nu vor fi susţinuţi în niciun fel dacă schimbă direcţia, ba chiar îi ameninţă că nu vor fi susţinuţi în niciun fel dacă schimbă direcţia. Apoi este şi problema volumului, este un termen mult mai lung de studiu, aproape dublu, şase ani faţă de trei, cât e la alte facultăţi. Nu există o satisfacţie imediată, şi pentru unii e greu să înţeleagă că pentru efortul depus acum vor fi recompense mai târziu, mai ales comparativ cu colegii de liceu care termină studiile, se angajează, pleacă în concedii, în timp ce studenţii de la UMF sunt încă la cursuri", a explicat Monica Ciolacu.

Taxe mari, aşteptări mari de la părinţi

Una dintre cele mai mari presiuni pe care le simt studenţii ţine de competiţia între taxă şi buget, în condiţiile în care taxa la UMF trece de 7.000 de lei, dublu faţă de alte majoritatea facultăţilor. Vulnerabili sunt, explică Monica Ciolacu, acei studenţi care provin din familii cu posibilităţi reduse, chiar din mediul rural, iar pentru aceşti studenţi, învăţarea se transformă din necesitatea de a acumula cunoştinţe într-o luptă directă pentru notă. "Ei conştientizează că părinţii nu şi-ar putea permite aceste taxe, iar acest lucru contribuie la nivelul de stres şi de presiune. Toţi factorii contribuie la deteriorarea stării psihice, iar cei care poate nici nu au curajul să ceară ajutor de specialitate, gândindu-se la ce vor spune colegii despre ei, sperând că pot să se descurce şi singuri, pot ajunge şi la cazurile în care aleg să meargă pe această variantă nefericită şi la aceste situaţii tragice", a precizat Monica Ciolacu.

Niciunul dintre studenţii care au recurs la aceste gesturi nu se aflau în evidenţele psihologilor de la UMF. Însă cei care au curajul de vorbi despre astfel de temeri sunt, în multe rânduri, recomandaţi unui specialist, inclusiv unui psihiatru care poate oferi şi un tratament medicamentos. Ei continuă şi şedinţele cu psihologii de la UMF, care au găsit o metodă de a le oferi sprijin şi în pandemie: au creat o platformă virtuală, cu sprijinul universităţii, unde studenţii îşi fac programări şi discută în spaţiul virtual cu specialiştii. Aceştia spun că platforma a avut un succes atât de mare încât îşi doresc să continue acest sistem şi după revenirea la programul normal de studiu. "Dar aici rămâne şi la latitudinea studentului: da, avem studenţi care au şi gânduri mai negre, din păcate, şi ne dăm toată silinţa să îi ajutăm să înţeleagă de unde vin acestea, ce se poate face, de unde putem cere ajutorul", a completat Monica Ciolacu.

Publicație : Ziarul de Iași

Dezvăluirile unui cercetător român: aparatul care „miroase” coronavirusul, folosit acum în Olanda, putea ajunge în România încă de acum patru ani

Ultimul „răcnet” în testare SARS-CoV-2, SpiroNose, aparatul care ”miroase” coronavirusul, ar putea fi introdus în şcolile şi în companiile din Olanda în următoarea perioadă.

România putea avea încă dinaintea pandemiei un aparat asemănător cu aparatul care ”miroase” coronavirusul, folosit acum în Olanda. Este vorba despre SpiroNose, un dispozitiv care cere unei persoane să respire în el pentru a detecta o posibilă infecţie cu coronavirus.

Serviciul de Sănătate din Olanda a comandat circa 1.800 de astfel de dispozitive, iar planul oficialilor este de a le introduce în centrele de testare în următoarele luni.

Cercetătorul Silviu Gurlui, propunea în 2017, o tehnologie pentru descifrarea unor afecţiuni, prin aceleaşi metode folosite acum de SpiroNose, dar totul a rămas la stadiul de propunere, deoarece profesorul ieşean nu a primit sprijin pentru începerea unor cercetări avansate.

„Aerul expirat de oameni conţine mii de compuşi chimici, parte din ei încă necunoscuţi. Dacă le descifrăm tipul şi concentraţia, vom putea monitoriza instantaneu evoluţia unor afecţiuni. Această tehnică e la început. Un echipament ar putea fi legat la un smartphone pentru transmiterea rezultatelor la servere de monitorizare”, spunea cercetătorul ieşean Silviu Gurlui, profesor la Facultatea de Fizică din Iaşi, în urmă cu patru ani.

La acea vreme, noua tehnologie propusă de Silviu Gurlui ar fi putut fi destinată pentru urmărirea unui bolnav care suferea de diferite tipuri de cancer. Dacă propunerea profesorului ieşean ar fi fost luată în considerare, acum, respectiva tehnologie ar fi putut fi folosită de România şi în timpul pandemiei de coronavirus, aşa cum face Olanda cu SpiroNose.

„Eu propuneam o tehnologie care poate fi orientată pentru anumite afecţiuni. Adică, un gen de afecţiune dă un anume răspuns. În esenţă, e vorba despre a identifica un compus chimic, din aerul expirat. La vremea aceea, mă gândeam la analiza, detectarea precoce şi urmărirea evoluţiei unui bolnav ce suferă de cancer, aflat sub tratament. Sunt multe afecţiuni care pot fi oglindite prin calitatea funcţiei pulmonare. La acea vreme intuiam aceste probleme, care pot fi uşor urmărite, fără costuri (în afara echipamentului şi a unei duze de unică folosinţă, asemănătoare celei folosite la alcooltest). Un astfel de echipament, branşat la aparatul respirator la ATI, ar descifra multe necunoscute şi ar ajuta oamenii. Evident, în 2017, nu se ştia evoluţia coronavirusului, dar sigur coronavirusul este una din aplicaţiile directe ale acestei tehnologii.”, a mai declarat, pentru ”Adevărul”, Silviu Gurlui.

În Olanda, verificările pentru SpiroNose au durat câteva luni, dar acum specialiştii au ajuns la concluzia că aparatul este de încredere în cazul rezultatelor testărilor negative.

Publicație : Adevărul

Gavin Williamson plans phased return to English universities in March

Education secretary targets 8 March but vice-chancellors warn Covid will keep most students away

Gavin Williamson is drawing up plans for students to make a phased return to universities in England from 8 March, although vice-chancellors warned that many were unlikely to be back on campus before summer.

The education secretary is expected to announce on 22 February that final-year students in practical subjects will be able to return to face-to-face teaching, with students taking other subjects to follow soon afterwards. But unions said as much tuition as possible should remain online for the rest of the academic year to put the safety of staff and students first.

It comes amid fierce debate over the timetable for lifting the national lockdown, and as universities and the government fear the financial fallout of extended closures while students continue to pay tuition fees and rent.

Schools across England are also expected to reopen from 8 March. But with infection rates still high and the UK reproduction number, or R value, down slightly to 0.7-1, compared with 0.7-1.1 last week, no dates have been given for socialising to be permitted or shops, pubs and restaurants to open.

While the new higher education timetable was welcomed by senior leaders, they also fear that the education secretary’s waning influence with Downing Street means the Department for Education’s plan may be ignored in favour of other concerns.

Ministers want to avoid a repeat of the scenes last autumn when thousands of students travelled to university only to be forced to isolate within their campus accommodation as Covid outbreaks swept through halls of residence.

Michelle Donelan, the universities minister, said universities would follow the same roadmap as schools for reopening, with the government looking at data up to 15 February and planning to announce on 22 February that both schools and universities in England will reopen in some form.

Donelan told the Tab that the government “will be looking at data including death rates, the virus rate, the vaccination programme and the pressure on the NHS. Then the decision will be announced on 22 February. From the 8 March, more students will be able to go back, should that be what we decide, and that does include higher education students.”

Priority is expected to be given to final-year students on undergraduate courses or taught postgraduate degrees in practical subjects including performing arts and lab-based science courses. But many students may struggle to be allowed back before the Easter holidays at the end of March, when teaching in effect ends for many courses before exams.

With most exams being delivered remotely, that means many of England’s 1.3 million undergraduates will not have any reason to return in person.

Currently only students taking laboratory-based courses such as medical and veterinary science, and courses deemed to be important such as nursing, teaching and social work, are able to be on campus to receive face-to-face tuition.

Some institutions, such as the London School of Economics, have already said students will be taught remotely for the rest of the academic year, but Donelan said the government “will be giving them the option to alter those plans”.

For universities that have given rent refunds or rebates to students with rooms in their halls of residence which they have been unable to use, the lost income will run into millions of pounds for each institution, increasing the financial pressure they have been under since the pandemic began.

The government has given no direct financial aid to universities or students in England, other than hardship funds. In contrast, Northern Ireland this week announced £500 “disruption” grants to all of the region’s 40,000 UK and EU students, as well as hardship funding and other support, in a package worth nearly £40m.

Jo Grady, the general secretary of the University and College Union, said: “The priority right now must be to keep as much teaching as possible online for the rest of the academic year, and putting staff and student safety first.

“Instead, ministers and universities seem intent on reopening campuses due to financial pressures. We need to learn the lessons of last term and prevent further outbreaks.”

The government in Scotland appears to be following a similar timetable to that proposed in England, with an announcement later this month in preparation for a return for some students in early March.

Prof Peter Mathieson, the vice-chancellor of the University of Edinburgh, said: “We have indicated to undergraduate students that we don’t think there will be any substantial face-to-face teaching for the rest of this semester, which means until Easter. We still hope it will be possible for postgraduate students. Sadly undergraduate students are not going to get a lot of teaching in this academic year.”

In defiance of the government’s orders to stay at home, several universities report that students are “returning to campus in droves”, even without the prospect of face-to-face teaching or the use of university facilities.

One university is said to have about 70% of its usual student numbers on or around campus, in part due to high numbers of students on exempt courses such as nursing. Most others estimate that 30% to 40% of students are back, and some have more than half.

Mathieson said his university was keen to follow the regulations but he was aware some students had returned even though they had been advised not to. “Some students have voted with their feet, it’s been reported by just about all the universities I’ve heard from, Russell Group and elsewhere. It’s interesting, it reflects the fact students start to identify university as their new home,” he said.

Universities UK, which represents vice-chancellors at mainstream institutions, said: “Universities are continuing to work with government on plans for the return of more students as soon as the public health situation allows. Once we know more about when and how restrictions are being lifted for the higher education sector, universities will be able to communicate directly with their students.”

Publicație : The Guardian

Huddersfield University's Bahrain degree 'providing torture hub with legitimacy'

 Forty MPs sign letter urging closure of police master’s course run in building where dissidents say they were tortured

Forty cross-party MPs and peers have urged the University of Huddersfield to close a master’s course it runs at the Royal Academy of Policing in Bahrain, after allegations that political dissidents were being tortured in the same building.

The MPs, led by Ian Blackford, the Westminster leader of the Scottish National Party, have written to Huddersfield’s vice-chancellor, Bob Cryan, saying the university is at risk of “indirect implication in human rights abuse” by running an MSc in security science solely for officers of the academy.

Huddersfield will not say how much it is being paid for the course, which was inaugurated by Prince Andrew in April 2018 when he was the university’s chancellor. It says the course is in line with UK government policy and will bring about improvements in Bahrain.

However, the Bahrain Institute for Rights and Democracy campaign group (Bird) has collected testimonies from 13 individuals arrested for political activism, who say officers abused them during interrogations in the academy where the Huddersfield course is based. Some report being electrocuted and beatings to their genitals. Four have reported sexual abuse.

This week’s letter, signed by MPs including Layla Moran, the Lib Dem spokesperson for foreign affairs, and John Cryer, chair of the parliamentary Labour party, says Ali Mohamed Hakeem al-Arab, 24, who was executed in Bahrain in July 2019 despite a human rights outcry, was tortured at the academy.

A Bahraini doctor now working in the NHS was granted asylum in the UK last year on the basis of his testimony about being tortured at the policing academy. Speaking out for the first time the doctor, who is treating Covid patients at a British hospital, says: “The academy is not a place of learning. It is a place of torture and human rights violation. The UK government must put restrictions on a British university training in such a place.”

The doctor, who asked to remain anonymous for fear of reprisals against his relatives in Bahrain, said he was one of more than 200 suspected activists arrested and taken to Jau prison, across the road from the academy, after political protests in May 2017. He said he was taken with other inmates to the academy on seven occasions to be interrogated and tortured, often through the night.

“I told the Home Office in my application for asylum that an officer said to me ‘See that water bottle we gave you to drink? You don’t deserve to drink it’. That water bottle was then used to rape me. They kept kicking me on my balls. They have a device which provokes electric shocks. They used that on my anus and my spine and buttocks. All of these things happened in the academy.”

He said officers threatened to rape his mother and sisters to try to make him confess to taking part in protests and to giving medical treatment to protesters.

Sayed Ahmed Alwadaei, Bird’s director of advocacy, escaped Bahrain after being tortured by police, and has evidence that his brother-in-law and cousin have since been tortured at the academy. He is concerned that Huddersfield’s MSc, which includes modules on forensics and terrorism, will allow officers at the academy to conceal evidence of torture. “The course provides this academy, which prisoners call a torture hub, with legitimacy. The partnership with this British university is a way of laundering their image,” he says.

They have a device that provokes electric shocks. They used it on my anus, spine and buttocks. This was in the academy

Huddersfield University said: “The delivery of this course is in line with the mission advocated by the UK government’s Department of International Trade.” It quoted Lord Ahmad, minister for South Asia and the Commonwealth, who said last year that the UK was committed to supporting Bahrain-led reform and that “disengaging or criticising from the sidelines is less likely to deliver the positive reform that Bahrain and the international community seek”.

However, the Liberal democrat peer Lord Scriven, who signed this week’s letter, said the university had failed to provide any evidence of improvements.

“I’m from Huddersfield. It’s where all my family live and I feel very proud of it. This stain of blood on the local university which is carrying out a so-called academic course in a regime where human rights are being severely questioned really worries me,” he says.

Scriven says he wrote to Huddersfield’s vice-chancellor about his concerns but says he received only a “standard reply”. He felt this way of dealing with it was a “pompous and unethical” response. “I would go so far as to say he doesn’t care about what is happening there,” he says.

Ahmed al-Qassab, a Bahrainian student of HR management at Huddersfield who was granted asylum in the UK in 2018 on the basis of his testimony about being tortured by police in Bahrain, has also written urging Cryan to abandon the course.

He says: “Anybody familiar with the Bahraini regime knows that they are not interested in educating their police force or improving standards. They are seeking new ways to cover up their violations and clean up their violent reputation. When I was granted asylum in the UK, I finally began to feel safe after years spent living in fear. Finding out my university is training the very people who tortured me has made me feel unsafe again.”

While Huddersfield has few supporters in higher education on this issue, the controversy taps into broader concerns about universities’ relationships with authoritarian states. An inquiry by the foreign affairs select committee in 2019 criticised the then Foreign and Commonwealth Office for playing a “nonexistent” role in advising universities on how to stop “autocratic” countries trampling on academic freedom. The MPs found “alarming evidence” of Chinese interference on British campuses, some of which appeared to be coordinated by the Chinese embassy in London.

The committee said officials at Confucius institutes, joint ventures between the host university and a partner university in China, were involved in confiscating papers that mentioned Taiwan at an academic conference. They also cited evidence that China was attempting to control dissidents studying in the UK, including an Uighur Muslim called Ayeshha, who was monitored and her family in China harassed.

Prof John Heathershaw, a member of a new Academic Freedom and Internationalisation working group, set up by the all-party parliamentary group on human rights, says universities should not be prevented from partnering with authoritarian states, but they need to be more transparent about the terms on which they are doing so. The group has launched a code of conduct to ensure universities protect themselves, and decisions are not driven only by financial return.

Heathershaw, an expert in international relations at the University of Exeter, says: “If you make an agreement with a Chinese institution there might be stipulations of joint approval of appointments with that institution. I have seen that.”

He says not all institutions will have the reputational power to play hard ball on partnership terms. “If you’re Oxford University making an agreement with a Chinese institution, you have a great deal of autonomy and can insist on your independence. But if you’re a modern university like Huddersfield, you won’t have the same power to negotiate.”

But Simon Marginson, professor of higher education at Oxford University, says fears about Chinese influence over UK universities are exaggerated. He says Chinese universities have “a good deal of autonomy” and can be held accountable for what they do, but should not be blamed for government agencies’ behaviour.

“If we follow that logic we should boycott everything to do with China,” he says. “That would be like boycotting the University of Texas because the US military is responsible for more than 100,000 civilian deaths in Iraq, or because of Trump’s separation of children from their families on the Mexican border.”

Bahrain has previously denied accusations of torture.

Publicație : The Guardian

Ce que l’on sait des tests salivaires qui vont être déployés dans les écoles et universités

Olivier Véran, le ministre de la Santé, a annoncé l’arrivée de ces tests dans les établissements «au retour des vacances scolaires».

Des tests pour tous dans les écoles et les universités. Le ministre de des Solidarités et de la Santé a annoncé jeudi lors d’une conférence de presse que des tests salivaires de détection du Covid-19 allaient être effectués dans les écoles et les universités «au retour des vacances scolaires». «Nous allons multiplier les opérations collectives de dépistage, notamment en direction des établissements scolaires (…), mais également des universités», a-t-il déclaré.

« Ce serait formidable si on pouvait disposer de tests salivaires qui vous rendent un résultat en quelques minutes, mais à ce stade, les études ne sont pas favorables à leur utilisation»Olivier Véran

Après un avis favorable de la Haute autorité de santé (HAS), ces «techniques» seront déployées «sous 10 jours», a précisé Olivier Véran, ajoutant que «plusieurs centaines de milliers de tests» pourront ainsi être faits. Un moyen de se faire tester de manière moins désagréable et d’éviter «l’écouvillon dans le nez», a vanté le ministre, ajoutant que l’examen se poursuivrait toutefois ensuite «en laboratoire de la même manière» que les autres tests. Et écartant ainsi l’utilisation des tests salivaires rapides, donnant le résultat en un peu plus d’une demi-heure: «Ce serait formidable si on pouvait disposer de tests salivaires qui vous rendent un résultat en quelques minutes, mais à ce stade, les études ne sont pas favorables à leur utilisation, parce que la sensibilité des tests qui existent aujourd’hui est trop faible», a regretté le ministre.

Des tests à la demande dans les universités

Contacté par Le Figaro, les ministères de l’Éducation nationale comme celui de l’Enseignement supérieur précisent qu’ils n’ont encore «aucun détail» concernant la mise en place de ces tests salivaires. La Conférence des présidents d’université (CPU) précise toutefois avoir reçu une circulaire des ministères de la Santé et de l’Enseignement supérieur «pour déployer des stratégies de test en accompagnement de la reprise progressive des étudiants». La mise en place de ces tests devra répondre à deux logiques: «Nous ferons des tests à la demande. Dans toutes les universités, un guichet de tests sera mis en place pour les étudiants souhaitent se faire dépister. Il sera tenu par nos médecins, nos infirmières mais aussi par des étudiants en santé», précise Guillaume Gellé, vice-président de la CPU et président de l’université de Reims.

Puis, les universités devront être en capacité, avec l’aide des agences régionales de santé, de contribuer à un dépistage massif, si nécessaire. «Les tests antigéniques feront partie de cette stratégie, les tests salivaires en feront probablement partie aussi. Reste toutefois à savoir si les universités auront le choix entre les uns ou les autres ou si elles devront déployer les deux», précise Guillaume Gellé.

Les collèges et lycées «probablement pas concernés»

Les collèges et lycées, que n’a pas cités Olivier Véran lors de son annonce, ne seront «probablement pas concernés» par les tests salivaires, précise une source au ministère de l’Éducation nationale. «Les tests antigéniques et PCR ont été mis en place dans ces établissements depuis plusieurs semaines, il n’y a pas besoin d’ajouter les tests salivaires», réagit cette même source.

Depuis le 16 janvier, une campagne de dépistage massif a commencé dans les collèges et lycées, avec comme objectif, de tester un million d’élèves d’ici les vacances de février. Le but sera ensuite d’atteindre un rythme d’un million et demi de tests par mois. Ces dépistages concernent tous les élèves, mais aussi, les adultes travaillant dans les établissements. D’après le ministère de l’Éducation nationale, 2000 médecins et infirmiers sont mobilisés pour cette campagne, épaulés par des infirmiers indépendants.

Publicație : Le Figaro

Les étudiants qui ont besoin d’aide pourront demander 500 euros au Crous

Sur la chaîne Twitch du youtubeur Hugo Travers, la ministre de l’Enseignement supérieur a répondu à la détresse des étudiants et a indiqué qu’ils vont pouvoir à nouveau manger sur place dans les restos U.

La ministre de l’Enseignement supérieur a répondu aux questions du youtubeur Hugo Travers (HugoDécrypte) en direct sur sa chaîne Twitch. Devant près de 20 000 spectateurs, Frédérique Vidal est revenue sur la détresse des jeunes dans le contexte de la crise sanitaire.

«Les étudiants ne seront pas obligés de repartir avec leur sachet et de manger dehors»Frédérique Vidal

Ainsi la ministre a d’abord assuré que dans les universités, «les étudiants auront toujours le droit de suivre les cours en présentiel 20% du temps. Et ce sera le cas, tant que les écoles seront ouvertes». Elle a par ailleurs annoncé qu’un décret paraîtra dans les prochains jours permettant aux étudiants de «manger dans les espaces Crous avec des règles sanitaires très strictes». «Les étudiants ne seront pas obligés de repartir avec leur sachet et de manger dehors ou à quatre dans une voiture.» De même, il sera bientôt possible pour les restaurants universitaires de faire de la vente à emporter au-delà de 18 heures.

Avec une vidéo regroupant les témoignages d’étudiants en détresse psychologiques qui cumule plus de 7 millions de vues, Hugo Travers est évidemment revenu sur ce point très attendu par les internautes. Frédérique Vidal a alors indiqué que le gouvernement «met tout en place pour prendre en compte cette détresse.» Avant d’ajouter: «On a vu une augmentation du nombre de demandes de consultation. Donc on a doublé le nombre de psychologues. On a recruté 80 psychologues. Mais il ne faut pas confondre le nombre de psychologues recrutés dans les établissements et le nombre de psys à disposition des étudiants.»

«Le Crous attribuera 500 euros à tous les étudiants»

Plus tard durant l’interview, la ministre de l’Enseignement supérieur est revenue sur la prise en charge «d’au moins trois séances» chez un spécialiste de psychologie, dont l’explication jusqu’ici donnée était jugée floue par les étudiants. «À l’issue de ces consultations, le psychologue dira s’il estime qu’il faut plus de séances ou si le psychiatre estime qu’il faut prolonger le traitement», explique Frédérique Vidal. Les séances suivantes sont alors elles aussi prises en charge.

Frédérique Vidal a rappelé avoir «doublé les aides spécifiques». Elle a ajouté: «Aujourd’hui, 100% des étudiants qui ont besoin d’aide peuvent aller au Crous, même s’ils ne sont pas boursiers. On a fait en sorte que les directeurs des Crous puissent attribuer directement 500 euros avec un examen a posteriori des raisons pour lesquelles ces 500 euro sont attribués».

Pour plus d’informations sur l’aide d’urgence du Crous qui va en effet jusqu’à 500 euros, ce site vous apportera toutes les informations. «La demande peut être effectuée par les étudiants boursiers comme non boursiers et par les étudiants de nationalité française comme les étudiants internationaux. Elle est accordée sur la base d’une enquête sociale», rappelle le site gouvernemental. Afin de mieux vous informer sur les aides et les démarches à effectuer, vous pouvez appeler le 0 806 000 278.

Publicație : Le Figaro

« Deux fois plus d’étudiants en dix ans » : la licence Staps, à bout de souffle

Avec 70 000 étudiants en première année, la filière Sport est victime de son succès. Le manque d’infrastructures et d’enseignants conjugué à la crise sanitaire accentue la pression sur cette filière.

A vos masques, prêts, partez ! Réunis autour de la piste d’athlétisme, des étudiants en première année en licence de Staps de l’université Paul-Sabatier de Toulouse sont à pied d’œuvre pour leur examen pratique de demi-fond. « Le sport avec le masque, c’est vraiment très compliqué », s’essouffle Matthias. Le masque peut toutefois être retiré pour « les pratiques physiques qui libèrent beaucoup de CO2 à l’expiration – le sprint, le demi-fond – afin d’éviter les risques d’hypoxie », précise Alain Boudard, responsable de la section athlétisme de l’université.

Pour cet enseignant en Staps depuis vingt-deux ans, la nouvelle façon de faire du sport est un vrai casse-tête : « Par définition, le demi-fond c’est un peloton. Il nous faut recalculer les distanciations, séparer les élèves, mettre en place des logiques de couloirs ». D’autres sports, comme le judo, doivent totalement se réinventer pour limiter les contacts.

Une exaspération éprouvée au sein du corps enseignant tout comme chez les étudiants, constamment rappelés à l’ordre pour garder leur masque sur le nez. « On se bat tous les jours pour faire respecter les gestes barrières, observe Jean-Paul Doutreloux, doyen de la faculté des sciences du sport de Toulouse. Les élèves ne sont pas éduqués pour ça. Je suis à la sixième relance auprès de professeurs pour leur faire respecter. »

Filière en difficulté

En dehors de quelques heures de pratique, depuis novembre, à Toulouse, 80 % des cours de la licence Staps sont enseignés à distance, estime le doyen. Au grand dam de nombreux élèves. « Les cours à distance, c’est très compliqué… On n’est plus dans un cadre, et j’ai du mal à me concentrer », souligne Garance, en première année de licence Staps à Toulouse. « Le lien entre les étudiants, surtout de licence, a été rompu. L’esprit sportif et de partage qui règne traditionnellement dans la filière n’est plus le même », regrette Loïc Rosetti, président de l’Association nationale des étudiants en sciences et techniques des activités physiques et sportives (Anestaps).

« La licence Staps connaît une pression de plus en plus forte ». Aurélien Pichon, président de la Conférence des directeurs et doyens d’UFR Staps (C3D)

Cette situation sanitaire ne vient qu’aggraver les difficultés que connaît la filière depuis quelques années. De plus en plus attractive, la filière Staps regroupe aujourd’hui près de 70 000 étudiants. En dix ans, le nombre d’étudiants en première année a doublé, alors que le nombre d’enseignants n’a progressé que de 30 %, et que les infrastructures « n’ont pas suivi cette augmentation exponentielle », constatent l’Anestaps et le Syndicat national de l’éducation physique (SNEP) dans un communiqué publié mi-décembre 2020. Un déséquilibre qui met « une pression de plus en plus forte sur la filière » déplore Aurélien Pichon, président de la Conférence des directeurs et doyens d’UFR Staps (C3D).

Publicație : Le Monde

Les étudiants vont à nouveau pouvoir manger sur place dans les restaurants universitaires

Jusqu’ici, seule la vente à emporter était possible dans les « restos U ».

C’était une annonce attendue par les étudiants. Ils vont pouvoir à nouveau « manger sur place » dans les restaurants universitaires « dans les jours à venir », a annoncé, vendredi 5 février, la ministre de l’enseignement supérieur, Frédérique Vidal, interrogée sur la chaîne Twitch de HugoDécrypte.

Jusqu’ici, seule la vente à emporter était possible dans les « restos U », qui rouvrent progressivement depuis une semaine, avec le retour partiel des étudiants dans les facs.

« Parmi les choses très demandées, il y avait la possibilité de se restaurer sur place, donc c’est chose faite, l’arbitrage a été pris, j’ai préparé avec les établissements un protocole qui a été validé », a dit Frédérique Vidal.

Deux repas par jour à un euro

Selon la ministre, « le décret va être pris dans les prochains jours et on va pouvoir remanger dans les espaces Crous, avec des règles sanitaires très strictes, mais on ne sera pas obligé de partir avec son sachet et d’aller manger dehors ou à quatre dans une voiture ».

Frédérique Vidal a également annoncé que les restaurants universitaires pourraient rester ouverts plus tard, « au-delà de 18 heures », pour permettre aux étudiants de récupérer leur repas à un euro en fin de journée. « Ce sont des protocoles sanitaires qui sont actés, ça date de ce matin », a-t-elle poursuivi.

Il y a deux semaines, Emmanuel Macron avait annoncé que l’ensemble des étudiants pourraient avoir accès à deux repas par jour pour le prix d’un euro dans ces restaurants, afin de mieux faire face aux conséquences de la crise du Covid-19. Jusqu’ici, le repas à un euro n’était proposé qu’aux élèves boursiers, une fois par jour.

Situation épidémiologique fragile

Les annonces ainsi faites par Mme Vidal arrivent, pour une partie de la France, la veille des vacances scolaires, alors que la situation épidémique reste fragile et que le gouvernement a demandé de renouveler les efforts. Avec plus de 143 000 nouveaux cas détectés la semaine dernière (contre plus de 141 000 la semaine précédente), la circulation du coronavirus s’est stabilisée, « à un niveau très élevé » toutefois, a relevé Santé publique France dans son bulletin hebdomadaire.

Cette stabilité « ne permet pas d’écarter l’hypothèse d’une aggravation de la situation épidémiologique dans les prochaines semaines, liée à la poursuite de la circulation [des] variants », note l’agence sanitaire. « Il est probable que le R effectif [le taux de reproduction qui mesure la dynamique de l’épidémie], dans un avenir proche, passe largement au-dessus de 1, et donc que des mesures plus strictes que celles qui sont aujourd’hui en place devien[ne]nt nécessaires », a expliqué Daniel Lévy-Bruhl, responsable de l’unité des infections respiratoires de Santé publique France, vendredi.

Après avoir augmenté tout au long du mois de janvier, le nombre de personnes hospitalisées souffrant du Covid-19 s’est stabilisé cette semaine, demeurant juste au-dessous des 28 000 personnes (27 572 vendredi soir, dont 3 235 en service de réanimation – soit environ 60 % des capacités d’avant la crise sanitaire). Le premier ministre, Jean Castex, a rappelé jeudi que « nombre de nos hôpitaux » devaient encore « décaler des soins moins urgents pour libérer des lits ». Sur les sept derniers jours, quelque 3 300 personnes sont mortes du Covid-19 en milieu hospitalier, portant le total des décès (hôpital et ailleurs) à plus de 78 000 depuis le début de l’épidémie.

Publicație : Le Monde

Une session d’examens marquée par le stress et la baisse du niveau

Le bilan des partiels laisse apparaître des lacunes dans les apprentissages, même si la ministre de l’enseignement supérieur refuse de parler de « décrochage ».

Les examens du premier semestre ? Ils se résument en un mot, lâche Guillaume Beaussonie : « catastrophiques ». Pour le professeur de droit à l’université Toulouse-I-Capitole, qui, comme 80 % des établissements, a organisé les partiels à distance, le principe même consistant à tester un étudiant absent physiquement relève de l’invraisemblable. « La visioconférence peut permettre de compenser des enseignements même s’ils se délitent dans le temps, mais des examens à distance, c’est juste impossible », argue-t-il, s’estimant dans l’incapacité de vérifier certaines attentes.

D’abord, les étudiants sont « moins efficaces car moins disponibles d’esprit. Ils se dispersent dans les sources dont ils disposent et, à la fin, ils produisent un travail moins substantiel que s’il avait été écrit à la main dans l’amphithéâtre ». D’ailleurs, Guillaume Beaussonie n’a collecté aucune excellente copie et observe « un tassement vers le milieu » de devoirs « moyens qui se ressemblent tous ».

Circonstance aggravante : le stress généré par les examens en ligne, qui est aussi intense, voire davantage, que lors d’une session classique et les incompréhensions qui peuvent en résulter. A l’image de cet étudiant qui, effaré d’avoir obtenu 1/20 à une épreuve de droit, a souhaité consulter sa copie. « Sauf que je n’ai jamais trouvé cette copie dans ma base, relate Guillaume Beaussonie, qui a accepté de corriger le devoir a posteriori. Pour moi, il ne l’a pas déposée et s’il a eu 1 c’est parce qu’on ne met jamais zéro… » La copie d’écran présentée par l’étudiant pour attester d’un dépôt en bonne et due forme n’a fait qu’aggraver les choses au sein du département de droit, certains enseignants trouvant « louche » le fait d’avoir pensé en amont à disposer d’une telle pièce à conviction.

Peur de noter à la baisse

A l’université de Paris-Nanterre, Aurelle Levasseur s’étonne d’avoir rempli dix à quinze procès-verbaux de fraude dans chacune de ses promotions, de la licence au master, contre un en moyenne quand les examens sont en présentiel. En cause : du « plagiat idiot de Wikipédia » ou un « travail collaboratif » avec des paragraphes entiers de réponses identiques, fautes d’orthographe comprises. « Le cours d’histoire du droit en première année est complexe et il est rare que les étudiants y réussissent, concède-t-elle. Mais en deuxième année, le niveau a baissé, car nous avions un peu plus ouvert les portes en 2020. C’était la fin du premier confinement et, dans le doute, on les avait laissés passer. »

Nombreux sont ceux qui déplorent des lacunes chez leurs étudiants sans toujours oser les noter à la baisse, de peur de nuire à une promotion déjà fort éprouvée par la crise sanitaire. Erreurs sur des notions fondamentales, mauvaise utilisation d’un raisonnement… A l’université Lyon-I, où les partiels ont eu lieu en présentiel, les enseignants du département de mathématiques ont décidé de remonter les notes, quitte à entretenir une illusion de réussite. « Les étudiants sont quasiment tous venus, la fleur au fusil, sans doute parce qu’ils n’ont pas conscience de leur niveau véritable, explique Anne Perrut, maîtresse de conférences en deuxième année de licence. Au vu des résultats, nous avons changé nos exigences et adopté un coefficient multiplicateur pour augmenter leur moyenne de trois à quatre points. On ne pouvait tout de même pas les enfoncer. » Pour la suite, l’enseignante affiche son inquiétude : « On continue, on fait un peu semblant, mais les bases ne sont pas acquises et ça va se ressentir très vite. »

La ministre de l’enseignement supérieur, Frédérique Vidal, s’est pourtant voulue rassurante lors de son audition par la commission des affaires culturelles de l’Assemblée nationale, le 27 janvier. Refusant l’image d’une session réalisée dans « la pagaille », elle a assuré que les étudiants n’avaient « pas plus décroché que l’an dernier, leur présence aux examens étant la même ». Si des lacunes dans les apprentissages « se révèlent à la correction des copies », celles-ci confortent à ses yeux l’intérêt du déploiement des 20 000 étudiants tuteurs, dont 8 000 étaient recrutés à cette date.

« On attribue une valeur immense au diplôme en France, mais il y a aussi des compétences issues des parcours de vie », a-t-elle fait valoir, convaincue que la promotion Covid saura « mettre en avant le fait d’avoir obtenu un diplôme dans une année aussi difficile ».

Publicație : Le Monde

 

8 februarie 2021

Universitatea „Cuza” din Iași, implicată în promovarea unică a uneia dintre cele mai frumoase și mai bogate arii naturale din România

Universitatea „Cuza” din Iași și Romfilatelia sunt implicate în promovarea unică, în premieră, a uneia dintre cele mai frumoase și mai bogate arii naturale din România, așa-numita Deltă a Moldovei (arealul Larga Jijia), care cuprinde Eleșteiele Jijiei și Miletinului și a fost recent declarată primul sit Ramsar din Regiunea Moldovei (Convenția Ramsar este un tratat inter-guvernamental asupra zonelor umede de importanță internațională, în special ca habitat al păsărilor acvatice)

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași și Romfilatelia au dezvoltat un parteneriat, în premieră, care implică promovarea unică a uneia dintre cele mai frumoase și mai bogate arii naturale din România, așa-numita Deltă a Moldovei (arealul Larga Jijia). Ea cuprinde Eleșteiele Jijiei și Miletinului și a fost recent declarată primul sit Ramsar din Regiunea Moldovei (Convenția Ramsar este un tratat inter-guvernamental asupra zonelor umede de importanță internațională, în special ca habitat al păsărilor acvatice).

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași, alături de Romfilatelia, a pus la punct un proiect de promovare, în premieră, care implică promovarea unică a uneia dintre cele mai frumoase și mai bogate arii naturale din România, așa-numita Deltă a Moldovei (arealul Larga Jijia). Ea cuprinde Eleșteiele Jijiei și Miletinului și a fost recent declarată primul sit Ramsar din Regiunea Moldovei (Convenția Ramsar este un tratat inter-guvernamental asupra zonelor umede de importanță internațională, în special ca habitat al păsărilor acvatice).

Mapă filatelică a Romfilatelia, realizată cu sprijinul Universității „Cuza”, ce are în prim-plan Delta Moldovei

În acest context, Romfilatelia mulțumește Universității „Cuza” din Iași – Stațiunea Biologică Marină „Prof. Dr. Ioan Borcea” de la Agigea, dr. Emanuel Ștefan Baltag, cercetător științific și drd. Lucian Fasolă-Mătăsaru, pentru sprijinul documentar și fotografic acordat în realizarea unei aparte emisiuni de mărci poștale. Mapa filatelică este realizată în tiraj limitat de 203 exemplare și este echipată cu blocul special de 7 timbre dantelate, al emisiunii, având ștampila aplicată în clar cu folio aur. Blocul filatelic este numerotat de la 001 la 203. Emisiunea de mărci poștale „Delta Moldovei” este disponibilă începând din 3 februarie 2021, în magazinele Romfilatelia din București, Bacău, Brașov, Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, precum și în magazinul on-line: http://romfilatelia.ro/store/.

Delta Moldovei este formată dintr-o varietate de habitate amplasate în partea inferioară a râului Jijia, înainte de vărsarea sa în râul Prut

Delta Moldovei  este formată dintr-o varietate de habitate amplasate în partea inferioară a râului Jijia, înainte de vărsarea sa în râul Prut. Dintre habitatele umede de aici pot fi enumerate: râuri, bălți temporare, stufărișuri, mlaștini ierboase. Acestea sunt mărginite de pășuni, tufărișuri și chiar terenuri arabile cultivate predominant tradițional. Această arie de 19.432,5 ha este casa a 225 de specii de păsări, dintre care 140 de specii cuibăresc aici, iar în perioadele de migrație poate oferi loc de popas pentru peste 40.000 de indivizi. Aici poate fi întâlnit: Stârcul galben (Ardeola ralloides), Stârcul de noapte, Bătăușul (Calidris pugnax), Nagâțul (Vanellus vanellus), Eretele de stuf (Circus aeruginosus), Chira de baltă (Sterna hirundo), Egreta mică (Egretta garzetta) sau Piciorongul (Himantopus himantopus)

Publicație : Bună Ziua Iași

 Paşi înainte pentru deschiderea unei extensiuni a UAIC la Botoşani

 Săptămâna trecută, o delegaţie a Universităţii „Alexandru Ioan Cuza“ din Iaşi a mai făcut un pas pentru înfiinţarea extensiunii din judeţul Botoşani. Aceştia s-au deplasat la Botoşani, unde a avut loc o întâlnire de lucru la Primăria Botoşani şi la Colegiul Naţional „A.T. Laurian“ cu reprezentanţii autorităţilor locale, pentru a stabili exact spaţiul în care va fi desfăşurată activitatea şi ce paşi urmează.

Universitatea a fost reprezentată de rectorul Tudorel Toader, trei prorectori şi decanii de la facultăţile de Drept, Filosofie şi Ştiinţe Social-Politice şi Litere. Din partea oficialităţilor din judeţul vecin au participat la întâlnire primarul municipiului Botoşani, Cosmin Andrei, preşedintele Consiliului Judeţean, Doina-Elena Federovici, deputatul Marius Budăi şi Gabriel Hârtie, inspectorul şcolar general.

„Reprezentanţii UAIC au subliniat că pentru programele de studii propuse să funcţioneze la această extensiune vor fi declanşate în cel mai scurt timp procedurile de avizare şi apoi de acreditare la Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS). La propunerea Primăriei Municipiului Botoşani, conducerea Colegiului Naţional «A.T. Laurian» şi-a exprimat sprijinul în vederea desfăşurării activităţilor didactice ale extensiunii în amfiteatrul şi sălile moderne ale acestui liceu“, au precizat reprezentanţii UAIC.

Aceştia au precizat că îşi propun să deruleze la Botoşani şase programe de studiu. Trei dintre acestea vor fi la licenţă - Asistenţă Socială, Finanţe şi Bănci şi Administraţie publică, toate urmând a fi la învăţământ la distanţă. Alte trei sunt la master, de data aceasta cu frecvenţă - Drept Privat, Discursul Retoric - Construcţie şi efecte şi Politici Publice şi Publicitate.

Reprezentanţii UAIC au precizat că s-au făcut demersuri şi pentru deschiderea unei astfel de extensiuni la Focşani, în contextul în care universitatea are trei astfel de module: la Bălţi, Chişinău şi Piatra Neamţ.

Publicație : Ziarul de Iași

„Lumea românească în context epidemic. Perspective istorice și interpretări contemporane”, într-o inedită prezentare la Academia Română, filiala Iași

„Lumea românească în context epidemic. Perspective istorice și interpretări contemporane”, într-o inedită prezentare la Academia Română, filiala Iași. Totul este programat joi, 11 februarie 2021, de la ora 16:30, pe Platforma Zoom. Evenimentul are în centrul discuției lucrarea dr. Sorin Grigoruță, cercetător științific în cadrul Institutului de Istorie „A. D. Xenopol”

Joi, 11 februarie 2021, de la ora 16:30, pe Platforma Zoom este programată o Masă rotundă cu tema „Lumea românească în context epidemic. Perspective istorice și interpretări contemporane”. Evenimentul are în centrul discuției lucrarea dr. Sorin Grigoruță, cercetător științific în cadrul Institutului de Istorie „A. D. Xenopol”, „Epidemiile de ciumă în Moldova la începutul secolului al XIX-lea. Studiu și documente”, publicat în anul 2020 la Editura Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, ca rezultat al unui proiect de cercetare derulat prin intermediul Academiei Române, filiala Iași și finanțat de Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI).

Evenimentul „Lumea românească în context epidemic. Perspective istorice și interpretări contemporane” se va desfășura on-line

Evenimentul „Lumea românească în context epidemic. Perspective istorice și interpretări contemporane” va avea loc on-line. Acesta are drept scop o analiză adaptată tematicilor actuale și noilor condiții de diseminare și dezbatere științifică interdisciplinară.
Invitați să dezbată pe marginea volumului sunt: acad. Viorel Barbu, președintele filialei din Iași al Academiei Române și președintele Secției de Matematică a Academiei Române, prof. univ. dr. Doina Azoicăi, președinte Societatea Română de Epidemiologie, prof. univ. dr. Dana Baran, Disciplina de Istoria Medicinei, Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) „Grigore T. Popa” Iași, prof. univ. dr. Eugen Târcoveanu din partea Societății de Medici și Naturaliști Iași, prof. univ. dr. Traian Mihăescu, pneumolog (moderatorul dezbaterii). Organizatori: Academia Română, Societatea Română de Epidemiologie și Societatea de Medici și Naturaliști Iași.

Ce transmite cercetarea „Epidemiile de ciumă în Moldova la începutul secolului al XIX-lea. Studiu și documente”

Pornind de la resurse istoriografice și documentare generoase, cercetătorul Sorin Grigoruță își propune să înfățișeze, pas cu pas, povestea ciumei pe tărâm românesc la începutul veacului al XIX-lea. După câteva considerații de ordin teoretic, privitoare la epidemia ce a înspăimântat această parte de lume vreme de secole, sunt prezentate apoi, pe scurt, modul în care era percepută ciuma în Țările Române în primele decenii ale secolului al XIX-lea, insistându-se asupra factorilor care au favorizat apariția și răspândirea flagelului. Ulterior, sunt evidențiate reacțiile, individuale și colective, precum și măsurile administrative, atât în perioadele premergătoare dezlănțuirii epidemiilor, în timpul, cât și după stingerea maladiei.

Sorin Grigoruță (născut în 1985, Dorohoi) este cercetător la Institutului de Istorie „A.D. Xenopol” din Iași al Academiei Române, fiind membru în cadrul programului de editare a colecției naționale de izvoare „Documenta Romaniae Historica”; doctor în Istorie cu o teză privitoare la bolile și epidemiile din Moldova, publicată sub titlul „Boli, epidemii și asistență medicală în Moldova (1700-1831)”, Editura Universității „Cuza” din Iași, 2017, pentru care primește, în anul 2019, Premiul „A.D. Xenopol” al Academiei Române. Este autor al mai multor studii publicate în reviste de specialitate și volume colective; domenii de interes: editarea documentelor medievale și premoderne, istoria medicinii, istorie socială.

Publicație : Bună Ziua Iași

Cursuri online pentru lectori organizate de Episcopia Catolică din Iași

Episcopia Romano-Catolică din Iaşi anunţă desfăşurarea unui curs online de formare a lectorilor cu numele „lectorul - glasul speranţei creştine“.

Manifestarea este organizată şi coordonată de către Oficiul pentru Pastoraţia Liturgică şi Sacramente din Dieceza de Iaşi, cât şi de Facultatea de Teologie Romano-Catolică din Iaşi.

Cursul va cuprinde trei sesiuni care vor avea loc sâmbătă dimineaţă, în zilele de 27 februarie, 6 şi 13 martie, între orele 09.00 şi 11.30, pe platforma Zoom.

„Cursul se adresează tinerilor şi adulţilor care deja proclamă lecturile în adunările liturgice, credincioşilor care au primit de la păstorii comunităţilor lor propunerea să devină în viitor lectori, precum şi tuturor credincioşilor ce doresc să redescopere valoarea cuvântului lui Dumnezeu în viaţa lor liturgică. Tematica de fond a cursului este virtutea speranţei, care este însufleţită, hrănită şi împărtăşită printr-o proclamare eficientă şi rodnică a cuvântului lui Dumnezeu“, au transmis organizatorii.

Ei au specificat că vor să transforme cursul într-un „laborator al speranţei“ care să îi ajute pe cei interesaţi să redescopere în această perioadă motive şi temei pentru speranţă.

La fiecare sesiune vor fi prezentate şi aprofundate două teme de către formatorii invitaţi, făcându-se şi exerciţii aplicate în grupuri mici.

Publicație : Ziarul de Iași

Demand for arts and humanities still high despite Coalition university fee increases

 First preferences for society and culture uni degrees up 25% in Queensland and 5.7% in NSW even after 113% fee hike

Demand for arts and humanities university courses has risen in some states, despite the federal government’s fee increases aimed at pushing students into more “job-ready” degrees.

Students appear willing to pay increases of up to 113%, with university offers for society and culture degrees up 25% in Queensland among year 12 school leavers. Offers for the creative arts are also up 11.3%, according to early data from the Queensland tertiary admissions centre.

In contrast, offers for information technology, which had its student degree cost slashed from $9,698 to $7,700, are up only 18.8%, and engineering, with the same discount, is up 15%.

In New South Wales, preferences for society and culture rose 5.7%, and nearly 2,000 more students applied than at the same time last year.

Despite student fees more than doubling from $6,804 a year to $14,500, 40.6% of NSW prospective students chose it as their first preference, by far the largest cohort, although the figure is down slightly on 41.3% in 2020.

However, in Victoria the number of applications (at any preference) to study arts and the humanities fell 7.3%, to 15,494 – even as total undergraduate applications rose 1.5%. Arts and humanities still made up 23% of all applications.

Commerce and law, whose fees also rose, had a drop in Victoria. Commerce applications dropped 3.4% and law applications 3.6%.

Final enrolment numbers will not be known until after the census at the end of March. Until then, students can drop out or change courses without being charged.

Higher education expert Andrew Norton, from the Australian National University, said it appeared the government’s changes to student contributions were not having a “dramatic” effect on students’ choices.

“[Applications] are up overall, including in some states’ arts degree fields that have more than doubled in price,” he said.

In June last year, the architect of the Hecs scheme, Bruce Chapman, predicted the fee rises would not move students into the areas the government wanted to prioritise.

Norton said the dip in applications in Victoria was among any preferences, not just first preferences, which made its data different from NSW.

“In Victoria the number of arts applications at any preference level is down – $14,500 a year might be too much to pay for a second or lower preference course,” he said.

“But we have to wait for enrolment data to see the true effects of changed student contributions.”

Under last year’s changes, fees were reduced for agriculture and maths by 62%, teaching, nursing, English and languages by 46%, and science, health, architecture, IT and engineering by 20%.

The cost of humanities rose 113%, and law and commerce 28%.

The then-education minister, Dan Tehan, said the changes would “incentivise students to make more job-relevant choices … by reducing the student contribution in areas of expected employment growth and demand”.

“It’s common sense,” he said in a speech to the press club. “If Australia needs more educators, more health professionals and more engineers then we should incentivise students to pursue those careers.”

In NSW, overall applications rose 7.5%, meaning the percentage of humanities applications out of the total dropped slightly from 41.3% to 40.6%.

Applications for health degrees rose 13.5% and architecture rose by 10%.

Information technology rose 5.7%, and natural and physical sciences rose 4.3% – both slightly less than society and culture.

Applications for creative arts and management and commerce, which both had degree costs raised, were the only areas to drop – by 1.2% and 2.1% respectively.

In Queensland, offers for education rose 35.2%, natural and physical sciences rose 30%, architecture rose 18.8% and agriculture rose 8.8%.

Publicație : The Guardian

 
//
 

Important:

  • Revista presei conţine fragmente preluate, fără nici o modificare, din articolele despre învăţământul superior ce apar în presa locală, regională şi naţională.
  • Revista presei este o reflectare imparţială a presei educaţionale, cu misiunea clară de a prezenta noutăţile şi ştirile cu adevarat importante pentru mediul academic.
  • Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" atrage atenţia că nu îşi asumă responsabilitatea pentru corectitudinea informaţiilor apărute în presă, redate pe această pagina exact în forma în care au aparut în publicaţiile respective.
  • Responsabilitatea juridică pentru conţinutul articolelor aparţine în totalitate autorilor acestora (sursei).

Serviciul de monitorizare a presei

Realizator: Dr. Bogdan Baghiu
Contact: promovare@uaic.ro

 
Ați primit acest email deoarece v-ați abonat la newsletterul Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași cu adresa . Dacă doriți să nu mai primiți aceste mesaje, vă puteți dezabona: dezabonare
© 2025 Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Toate drepturile rezervate