UAIC organizează activități de consiliere educațională online pentru elevi

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC) organizează o serie de activități de consiliere și informare online pentru elevi în perioada mai-iulie 2021. În acest context marcat de nesiguranță și de impredictibilitate, Caravana UAIC își adaptează oferta mediului digital și propune activități online de orientare educațională pentru elevii din clasele X-XII. Beneficiarii pot alege una sau mai multe activități precum: prezentări ale ofertei educaționale la nivelul liceului, discuții informative despre facultate la orele de dirigenție sau participarea la un workshop educațional pe tema „Cum să-ți alegi facultatea”.

Liceele, profesorii coordonatori și grupurile de elevi pot solicita organizarea oricărei din cele trei activități prin intermediul unui formular online: https://bit.ly/Caravana-UAIC

Profesori, studenți și consilierii în carieră ai Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași stau la dispoziția elevilor cu organizarea unor sesiuni de prezentare în licee, pentru grupuri de mai multe clase, într-o zi și la o oră convenită de comun cu fiecare liceu în parte. Reprezentanții UAIC vor oferi informații utile și vor fi la dispoziția elevilor pentru răspunsuri la întrebări. Universitatea are o ofertă specială și pentru diriginții, care pot solicita, pentru ora de dirigenție, o sesiune de prezentare a opțiunilor educaționale din Iași și discuții libere despre facultate și studenție cu actuali profesori și studenți ai UAIC.

UAIC vor susține de două ori pe lună un workshop educațional

De asemenea, consilierii în carieră ai UAIC vor susține de două ori pe lună un workshop educațional despre „Cum să-ți alegi facultatea”. Specialiștii îi vor ghida pe elevi în identificarea opțiunilor educaționale pe care le au, descoperirea celor mai potrivite alegeri la nivel individual și criteriile care trebuie avute în vedere în alegerea parcursului educațional pe viitor. La aceste workshop-uri deschise pot participa atât grupuri de elevi pre-înscriși de profesorii lor, cât și, individual, toți elevii interesați. Următoarele sesiuni de workshop-uri au loc pe 20 mai, 3 iunie, 12 iunie și 1 iulie. Informații despre workshop-uri pot fi accesate pe pagina admitere.uaic.ro (https://admitere.uaic.ro/admitere-licenta/workshop-gratuit-cum-sa-ti-alegi-facultatea/).

Prin aceste activități, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași dorește să vină în sprijinul liceenilor care se vor afla în curând în fața unor decizii pe plan educațional privind alegerea continuării studiilor în domeniul învățământului superior. Astfel, UAIC le pune elevilor la dispoziție resursele de care au nevoie pentru a lua decizii informate și oferindu-le serviciile de consiliere educațională realizate de specialiști din cadrul instituției.

Oferta de admitere a UAIC pentru anul 2021 cuprinde 78 de programe de studii de licență. La majoritatea facultăților, admiterea se va realiza exclusiv pe baza mediei generale de la examenul de bacalaureat. Șase facultăți iau în calcul la admitere, pe lângă media generală de la examenul de bacalaureat, media anilor de studii, media la diferite discipline studiate în liceu sau nota la diverse probe din cadrul examenului de bacalaureat.

Publicație: Bună Ziua Iași și Ziarul de Iași

 Handbalista Narcisa Lecușanu va lansa cartea „Povestea vieții mele” la UAIC Iași

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași vă invită la lansarea cărții „Povestea vieții mele” a handbalistei Narcisa LECUȘANU, care va avea loc marți, 11 mai 2021, la ora 11.30 în Sala Senatului din corpul A.

Narcisa LECUȘANU este apreciată drept una dintre cele mai valoroase handbaliste ale României, membră în Comitetul Executiv al Federației Internaționale de Handbal (IHF). Cartea a fost scrisă cu gândul de a
inspira tinerii, prezentând povestea sportivului care a muncit pentru realizările sale, trecând de-a lungul carierei prin toate stările și etapele, de la succes la eșec.

Publicație: Bună Ziua Iași

Medalii pentru studenţii politehnişti la un concurs internaţional de matematică

Studenţii Universităţii Tehnice „Gheorghe Asachi“ din Iaşi (TUIASI) au obţinut şase medalii, dintre care una de aur, una de argint şi patru de bronz, la o competiţie internaţională de matematică.

Competiţia la care au participat studenţii instituţiei de învăţământ superior din Iaşi este intitulată Concursul internaţional de matematică pentru studenţi „Open Mathematical Olympiad for University Students“, aceasta având loc în perioada 5 – 6 mai, fiind organizată de către de International University for the Humanities and Development din Ashgabat, Turkmenistan.

La această competiţie au participat 349 de studenţi din 16 ţări, studenţii români întrecându-se cu tineri din Argentina, Armenia, Azerbaijan, Bulgaria, Estonia, Grecia, Kazahstan, India, Indonezia, Polonia, Rusia, Turkmenistan, Ucraina, Uzbekistan şi Vietnam.

„Studenţii Universităţii Tehnice «Gheorghe Asachi» din Iaşi au avut o comportare excepţională, obţinând o medalie de aur, o medalie de argint şi 4 medalii de bronz. Performanţa este cu atât mai mare cu cât concursul a avut loc pe perioada vacanţei, online, şi a fost dificil să ne coordonăm. Spre exemplu, au fost studenţi în drumeţii, unii erau pe munte, alţii la Lacul Roşu, şi fiecare a intrat online de unde a putut. Cu toate acestea, rezultatele au fost foarte bune“, a declarat lect. univ. dr. Marcel Roman, directorul Departamentului de Matematică şi Informatică de la TUIASI.

Conform reprezentanţilor Politehnicii ieşene, medaliile au fost obţinute de către studenţii de la Facultatea de Automatică şi Calculatoare. Astfel, Gabriel Alexandru Scînteie, anul al II-lea, a luat medalia de aur, medalia de argint a fost obţinută de Stelian Cristian Grecu, anul al III-lea, în timp ce medalii de bronz au fost câştigate de Maria-Gabriela Fodor, anul I, Vlad Batalan, anul al III-lea, Robert Curpăn, anul al II-lea, şi Andrei-Iosif Iojă, anul I.

Studenţii au fost pregătiţi în cadrul „Centrului de Pregătire Performantă în Matematică“ de către profesorii Marcel Roman, Radu Strugariu şi Marian Panţiruc.

Publicație: Ziarul de Iași

Drive for more student diversity paying off, says Oxford University

 Institution doubles proportion of new students from disadvantaged backgrounds in five years

The University of Oxford says it has almost doubled the proportion of students from disadvantaged backgrounds starting their studies, as part of a five-year turnaround resulting in its most diverse ever intake.

The proportion of new students from socio-economically disadvantaged areas rose from 8.2% to 15.9% over the last five years. For the academic year 2020-21, the university also recruited record numbers of state school-educated students (68.4% of the total, a rise of 18% over five years), black, Asian and minority ethnic students (23.6%, a 50% increase) and students with disabilities (10.4%, a 44% rise), according to its annual admissions report.

“We have made a concerted effort to diversify the socio-economic backgrounds of our student body. There has been a real commitment across the university,” said Oxford’s vice-chancellor, Louise Richardson.

“Those who live and work in the university believe it to be a meritocratic institution, and that the public image is not consistent with day-to-day life. I’m enormously proud of the progress we’ve made.”

A university spokesperson said early figures for offers made for the 2021 intake suggest that progress will be maintained, with similar numbers of state school students receiving offers and an increase among those from disadvantaged backgrounds.

The university has continued its outreach activities online throughout the pandemic, and sent out laptops and wifi dongles to ensure that all students would be able to participate in online interviews.

Five years ago, state school applicants to Oxford received 56% of undergraduate offers, while 43% went to those educated at independent schools, generating widespread criticism from MPs and the media that the university was not doing enough to attract a wider range of students.

The university responded by introducing a target to boost the proportion of its undergraduate intake coming from underrepresented backgrounds from 15% to 25% by 2023.

The figure currently stands at 18.8% for 2020. Richardson said targeted initiatives were helping the university to be “firmly on track” to meet this goal, especially those that demystify the university.

Oxford has doubled the size of its Uniq summer school, and launched an Opportunity Oxford course that teaches study skills to help students from lower-performing schools catch up, and also a new scholarship targeted at black British undergraduates and black postgraduates.

Kane Moylett, a first-year law student from Scunthorpe, said Opportunity Oxford had helped him make the transition from a school where he had only been expected to achieve minimal grades to a highly pressurised environment. “It was quite a big jump,” he said.

But mostly he has benefited from the social connections. “Coming to a university like Oxford you’re apprehensive that everyone’s going to be very posh and from private school and you’re not going to find anyone like you, but I found so many friends on the programme.”

Despite the progress, Richardson acknowledged there remain disparities among geographical regions and ethnic groups. The report showed that just 2.6% of AAA+ students in north-east England received offers in 2020, compared with 19% in Greater London. Equally, Asian students made up 9.6% of UK students admitted, while students of black African or Caribbean heritage comprised 3.6%.

Samina Khan, director of undergraduate admissions, said the university is “increasing our focus on reaching regional cold-spots” by working with schools across the country.

One additional barrier for BAME students and those who are state school-educated or from disadvantaged backgrounds is that they are more likely to apply for the most competitive courses than their more privileged peers, the report noted. Richardson said this is due to a lack of understanding of the system, which the university is seeking to remedy by providing clear information on course popularity.

In 2020, the university also admitted 300 more students than usual following higher than expected results among A-level students; however, Richardson said Oxford would continue to keep tight number controls in place, unlike many other prestigious universities, to maintain its highly personalised model of education.

“That means it becomes more competitive to get into Oxford – every year more and more students are applying but there’s no growth in places, so we’re turning down more highly qualified students we would love to take,” she said.

Publicație: The Guardian

 Parcoursup : l’enseignement supérieur sans boussole face aux candidatures

Le tri est compliqué par la crise sanitaire et la réforme du lycée. Les enseignants du supérieur s’inquiètent d’une probable baisse de niveau des étudiants.

Comment départager les candidats de terminale au terme de cette année scolaire bouleversée par la crise sanitaire ? Comment évaluer leur niveau à l’entrée dans l’enseignement supérieur, quand la majorité d’entre eux n’ont pas suivi l’ensemble de leurs cours, souvent donnés à distance, ou n’ont pas rendu tous leurs devoirs ? Ces questions agitent les enseignants du secondaire, qui ont rempli les dossiers de leurs élèves sur Parcoursup, comme ceux du supérieur, qui sont en train d’en éplucher le contenu.

Certains enseignants de lycées, souvent privés, ont ainsi voulu se démarquer en apposant dans des dossiers la mention « 100 % présentiel », pour mieux souligner que d’autres ont été contraints à un système de demi-jauge handicapant. Une pratique vite dénoncée par les syndicats, qui y voient une rupture d’égalité entre candidats. Ce phénomène, marginal, apparaît comme le symbole d’un processus de sélection sans boussole, qui inquiète les élèves, alors que les premiers résultats seront donnés le 27 mai.

Dans les lycées, on admet avoir manqué de notes pour évaluer la progression des élèves. La continuité avec la première, notamment, ne s’est pas faite.

« En 2020, les élèves de 1re ont décroché pendant deux mois », rappelle François Desnoyer, professeur au lycée Stéphane-Hessel de Toulouse et syndiqué au SNES-FSU. « Cette année, quand les notes sont moyennes, on met en avant la participation, poursuit cet enseignant de mathématiques. Un élève toujours présent aux visios, qui renvoie le travail et revient vers nous avec des questions par mail, on le valorise. Surtout si on sait que la situation familiale est compliquée. » En revanche, lorsque l’élève n’a pas été au rendez-vous, il dit rester discret sur le sujet. Au risque de niveler tous les dossiers par le haut ? « Evaluer à distance en maths, de toute façon, je ne sais pas faire », concède-t-il.

Ailleurs, la politique a parfois été plus sévère. « Tout a été fait pour que les élèves puissent travailler à distance, insiste Pascale Le Flem, qui dirige une cité scolaire à Redon (Ile-et-Vilaine). Si des élèves ne répondent toujours pas et que les devoirs ne sont pas rendus, on finit par le prendre en compte. »

Les moyennes baissent

Enseignants et chefs avancent tous avec la crainte que leurs élèves puissent être défavorisés par rapport à d’autres établissements : ici parce qu’ils n’ont pas eu beaucoup de notes et présentent des moyennes calculées à partir d’un faible nombre de devoirs ; là parce qu’à l’inverse, le « 100 % présentiel » a multiplié les notes, faisant du même coup baisser les moyennes générales… « Je n’ai pas noté dans les dossiers que mon lycée était resté en 100 % présentiel, prévient Laurent Le Drezen, proviseur à La Seyne-sur-Mer (Var). En revanche, on a trouvé des formules pour insister sur l’assiduité, et c’est normal : avec plus de notes, mes élèves ont des moyennes plus basses ! »

Publicație: Le Monde