12 decembrie 2020

UAIC, în parteneriat cu Universitatea București, vrea să deschidă o filială comună în Vrancea – Exclusiv

Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași, în parteneriat cu Universitatea București, vrea să deschidă o filială comună în Vrancea. Anunțul a fost făcut de către rectorul UAIC, prof. univ. dr. Tudorel Toader. Acesta a avut o întrevedere on-line cu Cătălin Toma, președintele CJ Vrancea și Marian Preda, rectorul Universității din București unde au discutat despre acest proiect.

„Cătălin Toma, președintele CJ Vrancea,
Marian PREDA, rectorul Universității din București,
Tudorel TOADER, rectorul Universității «Alexandru Ioan Cuza» din Iași,

întrevedere referitoare la înființarea de filiale ale celor două universități, la Focșani !

Astăzi, 11 decembrie 2020, la Consiliul Județean Vrancea, a avut loc o întrevedere între președintele instituției, Cătălin Toma, rectorul Universității București, prof. univ. dr. Marian PREDA (prin sistem online) și rectorul Universității «Alexandru Ioan Cuza» din Iași, prof. univ. dr. Tudorel TOADER, referitoare la filialele pe care cele două prestigioase instituții de învățământ superior urmează să le deschidă la Focșani. Universitatea București are în curs de acreditare specializările «Managementul afacerilor» și «Geografia turismului», în contextul în care are deja înscriși 250 de studenți la «Științele educației» și la programul de Master, ambele derulate de mai mulți ani în Vrancea.

Universitatea din Iași urmează să deruleze, la Focșani, mai multe specializări, la nivel de licență și master, printre care și specializarea «Management și expertiză vitivinicolă», cu specialiști din Iași și Bordeaux, Franța, acolo unde tot ceea ce ține de cultura viței de vie este recunoscut la nivel mondial, precum și expertiza judiciară în domeniu”, se arată în mesajul trasnmis de prof. univ. dr. Tudorel Toader.

Cătălin Toma: „Vrem ca tinerii să rămână să studieze la Focșani”

De asemenea, în mesajul transmis de prof. univ. dr. Tudorel Toader se regăsește și declarația președintelui Consiliului Județean, Cătălin Toma de la finalul întâlnirii.

„«Vrem ca tinerii să rămână să studieze la Focșani. Salutăm intenția celor două universități de a deschide noi specializări în orașul nostru. Le vom oferi tot sprijinul, prin punerea la dispoziție a fostului sediu al Prefecturii Putna, pentru derularea cursurilor în minunatul edificiu aflat în patrimoniul CJ Vrancea. Totodată, apreciem că aducerea de noi specializări la Focșani reprezintă și o oportunitate pentru profesorii din Vrancea calificați să predea la cel mai înalt nivel», a precizat la finele întâlnirii președintele Consiliului Județean, Cătălin Toma”

În încheiere prof. univ. dr. Tudorel Toader a menționat că anul viitor se vor stabili detaliile clare ale parteneriatului dintre cele două universități și administrația județeană.

„Urmează ca în prima parte a anului viitor să se stabilească detaliile concrete ale parteneriatului dintre administrația județeană și cele două universități”, se arată în mesajul postat de prof. univ. dr. Tudorel Toader.

Publicație : Bună Ziua Iași

Veste uriașă pentru universitățile din Iași! Sute de angajați, profesori, vor primi bani în plus la salarii (EXCLUSIV)

Informație proaspătă pentru sute de profesori, angajați în marile universități din Iași! Aceștia vor primi bani în plus la salarii. Totul are la bază faptul că instituțiile de învățământ superior au primit (de la Guvernul României) suma aferentă Legii 85/2016 privind plata diferențelor salariale cuvenite personalului didactic din învățământul de stat pentru perioada octombrie 2008 – mai 2011. Este vorba despre 35 la sută din leafa pe care o încasează aceștia acum. În funcție de grad și vechime, universitarii au primit sau vor primi, aproximativ, între 1.800 și 3.800 lei (brut)

Sute de profesori, angajați în marile universități din Iași, vor primi bani în plus la salarii. Deja, la universitățile de Agronomie și Științe Agricole și Medicină Veterinară (USAMV) „Ion Ionescu de la Brad” sau cea Tehnică (TUIAȘI) Gheorghe Asachi, sumele au intrat în conturile acestora. Spre exemplu, la TUIAȘI a fost virată suma de 3.700.000 lei. De acești bani au beneficiat 280 de angajați.

„Suma care ne-a parvenit a fost în jur de 3.700.000 lei. Un număr de 280 de colegi au primit 35 la sută în plus la salarii. De asemenea, au fost achitate și dobânzile aferente pe hotărârile judecătorești„, a precizat prof. univ. dr. ing. Dan Cașcaval, rectorul Politehnicii ieșene.

Pe de altă parte, și prof. univ. dr. ing. Gerard Jităreanu, rectorul de la USAMV Iași, a confirmat că sume similare au fost achitate angajaților care beneficiază de acești bani. În funcție de grad și vechime, universitarii au primit sau vor primi, aproximativ, între 1.800 și 3.800 lei (brut).

La Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași au ajuns 9.984.997 lei. De bani vor beneficia 1.061 de angajați

De asemenea, la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași a ajuns cea mai consistentă sumă, respectiv 9.984.997 lei. De bani vor beneficia 1.061 de angajați.

„Este vorba despre 9.984.997 lei pe care i-am primit și care fac parte din banii care trebuie să fie achitați pe Legea 85. De bani vor beneficia 1.061 dintre colegii noștri. Este vorba despre tranșa ce înseamnă 35 la sută din salariu. Am anunțat comunitatea academică de această stare de fapt bună. Acum are loc finalizarea cu salariile pentru luna noiembrie și se pornesc calculele pentru luna viitoare. Țin să arăt că plata va putea fi făcută vinerea viitoare, 18 decembrie 2020”, a precizat și prof. univ. dr. Tudorel Toader, rectorul Universității „Cuza” din Iași.

Reamintim că Legea 85/2016 prevedea ca sumele datorate profesorilor să fie plătite în tranșe

De arătat că Legea 85/2016 prevedea ca sumele datorate profesorilor să fie plătite în tranșe. Asta după cum urmează: 2016 – 5 la sută din valoarea diferențelor salariale; 2017 – 10 la sută din valoarea diferențelor salariale; 2018 – 25 la sută din valoarea diferențelor salariale; 2019 – 25 la sută din valoarea diferențelor salariale; 2020 – 35 la sută din valoarea diferențelor salariale. Ministerul Educației Naționale (MEC) anunța, pe 7 august 2019, la precedenta rectificare bugetară, că în buget au rămas suficienți bani pentru plata acestor sume. Suma rămasă după rectificare asigura plata salariilor până la sfârșitul anului, plata titlurilor executorii, precum și plățile ce derivă din aplicarea Legii nr. 85/2016.

Salariile pentru cadrele didactice din universități (brute), la 1 septembrie 2020, sunt cele prevăzute în grila pentru 2022. Un profesor universitar cu peste 25 de ani vechime are un salariu de bază de 10.880 lei pe lună, în timp ce un profesor universitar cu 5-10 ani vechime are 5.625 de lei pe lună. Un conferențiar universitar cu peste 25 de ani vechime are un salariu de bază de 7.546 de lei pe lună, iar un lector cu aceeași vechime, 5.212 lei. Pentru un asistent universitar, salariul de bază este de 4.130 lei până la 4.554 lei, în funcție de vechimea în învățământ.

Publicație : Bună Ziua Iași

Cetate, cu ruine misterioase și simboluri sacre, la doar câțiva kilometri de Iași! Acum, specialiștii au luat o decizie istorică

Ruine de la o cetate misterioasă și cu simboluri sacre ce țin de originea și trecutul poporului român se află la doar câțiva kilometri de orașul Iași! După decenii, specialiștii și autoritățile au luat o decizie istorică. La Direcția Județeană pentru Cultură Iași a fost depus proiectul pentru restaurarea Bisericii „Sfântul Ierarh Nicolae” – sat Poiana cu Cetate, comuna Grajduri. Aflate în apropierea orașului celor Șapte Coline, „Poiana cu Cetate” și „Biserica lui Cujbă” sunt de o valoare culturală, monumentală și spirituală inestimabilă

cetate misterioasă, aflată în ruine și cu simboluri sacre ce țin de originea și trecutul poporului român, amplasată la doar câțiva kilometri de orașul Iași! Aici, după ani și ani, specialiștii și autoritățile au luat o decizie istorică. La Direcția Județeană pentru Cultură (DJC) Iași este depus proiectul pentru restaurarea Bisericii „Sfântul Ierarh Nicolae” – sat Poiana cu Cetate, comuna Grajduri. Cele două obiective, „Poiana cu Cetate” și „Biserica lui Cujbă”, sunt de o valoare culturală, monumentală și spirituală inestimabilă. Obiectivul cu numărul 3.363 din 25 noiembrie 2020 se află în faza de Documentație de avizare a lucrărilor de intervenție (DALI). Proiectanți sunt arh. Cristina Andrei și arh. Daniel Vișan, elaborator S.C. Atelier de Proiectare Vișan S.R.L.. Beneficiar este Parohia „Sfântul Nicolae”, Poiana cu Cetate. Regimul de protecție: IS-II-m-B-04225, Biserica lui Cujbă, sat Poiana cu Cetate, comuna Grajduri.

Apel public pentru a demara procesul de reabilitare a unui celebru monument istoric de la „Biserica lui Cujbă” din localitatea ieșeană „Poiana cu Cetate”

De reamintit că, tot în această perioadă, proprietarul a făcut un apel disperat pentru salvarea sa de la ruină și dispariție.

„O parte din studiile necesare restaurării bisericii au fost deja realizate, însă pentru a finaliza proiectul tehnic în vederea restaurării «Bisericii lui Cujbă» sunt necesari 100.000 lei. Dacă sunt prieteni ai Sf. Nicolae care doresc să ne ajute, contul parohiei este următorul: RO33RNCB0175165162340001″, anunța, pe o rețea de socializare, proprietarul.

În acest context, deja, Direcția Județeană pentru Cultură (DJC) Iași a susținut acest demers cu suma de 15.000 lei, banii din veniturile proprii ale instituției.

„În Iași, mai exact în jurul Iașilor, locuri minunate păstrează întipărit în pământ «memoria timpului»”, anunță și istoricul și arheologul Vasile Cotiugă

Legat de toate acestea, trebuie menționat că „Poiana cu Cetate” și „Biserica lui Cujbă” sunt dovezi materiale unicat care țin de trecutul județului Iași.

„În Iași, mai exact în jurul Iașilor, locuri minunate păstrează întipărit în pământ «memoria timpului», dar mai ales a oamenilor care odată au dat viață acestora… Între acestea se găsește și satul «Poiana cu Cetate», din comuna Grajduri, loc unde găsim adânc ampretată «memoria timpului» și a oamenilor prin monumente de piatră sau pământ ridicate. Aflat undeva la 20 de kilometri sud de orașul Iași, pe drumul vechi al Țarigradului (actualul Istanbul din Turcia), satul Poiana cu Cetate este amintit documentar pentru prima dată în prima jumătate a secolului al XV-lea, când era amintită o cetate a lui Duma Negru.

În următoarele două secole, documentele ne vorbesc despre o poiana numită «cu Cetate», aflată în proprietatea Mănăstirii Bârnova, nume care face trimitere, evident, la cetatea lui Duma Negru, ce s-ar afla în zonă”, punctează arheologul conf. univ. dr. Vasile Cotiugă de la Facultatea de Istorie a Universității „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași.

Pe urmele unei frumoase biserici medievale din piatră

De reliefat că, la mijlocul secolului al XVII-lea, marele vornic Ionasco Cujbă ridica o frumoasă biserică de piatră, probabil la marginea amintitei poieni, spre fostul sat Răuleni (azi, cătun al satului Protopopești, com. Tăcuta, județul Vaslui, la doar trei kilometri sud de „Poiana cu Cetate”, unde, probabil, a avut și o curte).

De altfel, cercetările arheologice de suprafață au pus în evidență existența unei așezări din secolul al XVII-lea în jurul bisericii, care formează nucleul actualului sat. Cutremurele de la sfârșitul secolului al XVII-lea și cel de la începtul veacului următor au dus la prăbușirea bolții bisericii, care avea să fie refăcută din cărămidă, fiind încă în funcțiune la mijlocul secolului al XIX-lea. Vremurile au făcut, însă, ca aceasta să fie abandonată și, astăzi, biserica cu o arhitectură deosebită, să fie doar o ruină. Apoi, în partea de vest a satului, în Pădurea Bordea dintr-o altă poiană frumoasă ce datează cel mai probabil din secolul al XVIII-lea, călugării de la Mănăstirea Bârnova au organizat un schit, cu o mică biserică de piatră, aflată și ea astăzi în ruină. Aici, oamenii au redescoperit frumoasa poiană și au organizat, în trecut, o tabără de sculptură.

Publicație : Bună Ziua Iași

UMF a celebrat 141 de ani de învăţământ superior medical: “am ieşit învingători”

 Festivitatea aniversară a Zilelor UMF Iaşi a gravitat în jurul trecutului – celebrarea a 141 de ani de învăţământ superior medical, a prezentului – îmbrăcat, în vreme de pandemie, într-un cuvânt puternic, „rezilienţă” şi a viitorului – prin inaugurarea unuia dintre cele mai moderne centre de simulare din România. Evenimentul a avut loc vineri, 11 decembrie, de la ora 9.30, în Aula „Alexandru Tzaicu” a Centrului de Simulare „Prof. Dr. Cristian Dragomir” . La festivitate au participat, alături de conducerea UMF Iaşi, şi oaspeţii tradiţionali ai Universităţii – reprezentanţi ai celorlalte universităţi ieşene, precum şi oficialităţi ale Iaşului.

Amfitrionul evenimentului, prof. univ. dr. Viorel Scripcariu, a omagiat, în discursul său, generaţiile de profesori şi de cercetători care, de-a lungul celor 141 de ani de când s-a înfiinţat la Iaşi Facultatea de Medicină, şi-au îndeplinit menirea şi au adus contribuţii atât dezvoltarea învăţământului medical, cât şi la menţinerea stării de sănătate a populaţiei. 141 de ani care nu au fost uşori: „Să ne aducem aminte ce spunea marele istoric Xenopol, când guvernul de atunci voia să desfiinţeze proaspăt înfiinţata Facultate: «Iaşul a jertfit pentru consolidarea României întâietatea lui politică şi singurul lui mijloc de susţinere sunt şcolile şi o puternică viaţă culturală. Dacă şi acestea sunt stinse, oraşul este ucis şi este totdeauna primejdie de a distruge marile centre create de istorie şi de dezvoltarea ei»”.

Prof. univ. dr. Viorel Scripcariu a subliniat şi implicarea totală a întregii comunităţi academice a UMF Iaşi în a face faţă provocărilor unei crize sanitare extrem de grave. „A fost un an greu, dar iată că am supravieţuit şi pot spune că am ieşit învingători din această luptă, pentru că am ştiut a fi solidari, empatici şi rezilienţi. Rezilienţa este un termen folosit în ultima perioadă de timp. Este definită drept capacitatea fiinţelor umane de a se adapta într-o manieră pozitivă la situaţii nefavorabile. Exact ce parcurgem noi în aceste momente”.

Rezilienţa Universităţii de Medicină şi Farmacie „Grigore T. Popa” din Iaşi s-a arătat atât prin adaptabilitatea cadrelor didactice şi a studenţilor la învăţământul online, cât şi la organizarea impecabilă a celor două concursuri: de admitere şi de rezidenţiat. „Prestigiul universităţii noastre este certificat de prezenţa noastră constantă în cele mai importante clasamente de evaluare universitară naţionale şi internaţionale, dar valoarea se arată mai ales în momente de criză şi le mulţumesc tuturor colegilor, dar şi studenţilor, pentru activitatea şi conduita ireproşabile pe care au avut-o în toată această perioadă. Am trecut de la învăţământul obişnuit în cel online într-un timp record. De asemenea, ne putem mândri cu organizarea concursului de admitere, cel mai mare examen organizat vreodată în centrul universitar Iaşi: 2.337 de candidaţi au dat examenul grilă de trei ore în 95 amfiteatre şi săli din patru universităţi din Iaşi, fiind supravegheaţi de peste 600 de cadre didactice şi personal auxiliar al instituţiei de învăţământ superior medical. Astfel, s-au folosit 61 de amfiteatre şi săli de la UMF Iaşi şi 31 de la celelalte universităţi. Concursul de admitere organizat de UMF iaşi a fost un succes, înregistrând cea mai mare concurenţă pe ţară la Medicină, dar şi din istoria recentă a Universităţii. Recent, am organizat şi concursul de rezidenţiat, care a necesitat un efort substanţial în plină perioadă de pandemie, necesitând săptămâni de pregătire. Au fost angrenate sute de cadre didactice şi personal administrativ, iar pregătirea a 73 de săli pentru 2.116 candidaţi a fost posibilă şi cu sprijinul universităţilor de Medicină Veterinară, Universitatea Alexandru Ioan Cuza şi Universitatea Tehnică.”

Rectorul Universităţii a amintit şi de prezenţa constantă a instituţiei pe care o conduce în cele mai importante rankinguri naţionale şi internaţionale, dar şi de contractul UNESS: „În acest an, UMF Iaşi a devenit prima universitate din Europa Centrală şi de Est care a semnat un contract de parteneriat cu UNESS International – filială a Universităţii Digitale Francofone a Sănătăţii şi a Sportului din Franţa, pe baza căruia studenţii noştri de la programele de studii de licenţă în limba franceză vor avea acces la un sistem digital global, gândit pentru a permite modalităţi de învăţare complete. În Franţa, examenul de intrare în internat se desfăşoară, din 2016, online, iar studenţii francezi se pregătesc intensiv pentru acesta pe platforma digitală SIDES, în care sunt prezentate diverse exemple de cazuri clinice, dosare medicale şi subiecte de examen. Studenţii francofoni de la UMF Iaşi, interesaţi să-şi continue studiile medicale în Franţa, vor avea sansa, datorită acestui contract de parteneriat cu UNESS International, de a se antrena precum colegii lor francezi”.

O recunoaştere a valorii UMF Iaşi a venit, pe 1 decembrie, şi de la preşedintele României: „În numele comunităţii academice a UFM Iaşi am primit, pe 1 decembrie, ordinul şi medalia „Meritul Sanitar” în grad de Cavaler de la preşedintele României, în semn de recunoştinţă pentru calitatea procesului educaţional şi a excelenţei academice, pentru efortul important depus în contextul măsurilor de combatere a pandemiei de COVID-19. Preşedintele României, domnul Klaus-Werner Iohannis, a conferit Ordinul Meritul Sanitar în grad de Cavaler celor şase Universităţi de Medicină şi Farmacie tradiţionale, precum şi unor profesionişti din domeniul medical, printre care preşedintele Senatului UMF Iaşi, prof. univ. dr. Ioana Grigoraş”.

Rectorul UMF Iaşi a vorbit şi despre importanţa, pentru învăţământul medical ieşean, a Centrului de Simulare, idee accentuată în discursul său şi de prof. univ. dr. Ioana Grigoraş, preşedintele Senatului UMF Iaşi. „În primul rând pentru că a fost iniţiativa şi viziunea modernă a domnului profesor Dragomir, pe atunci rector, şi pentru că viziunea şi-a găsit, în echipele următoare de conducere ale UMF-ului, puterea dar şi strategia de a o aplica în practică. În al doilea rând, pentru că acest proiect curajos a fost pornit cu fonduri proprii. Până la urmă, trăim într-o lume pragmatică, puterea unei organizaţii stă în performanţa ei, în imaginea ei publică şi nu în ultimul rând în puterea ei financiară. Universitatea noastră şi-a permis să înceapă acest demers şi, mai mult, a avut înţelepciunea să găsească soluţii pentru rambursarea acestor sume, astfel încât să folosească aceşti bani pentru alte proiecte. Acest centru este cel mai mare centru de simulare din ţară, şi nu mă refer doar la clădire, dar şi la concept, la oferta educaţională pentru aproape toate specialităţile. Este viitorul de formare în medicină. Începând de astăzi, vom putea mai întâi să exersăm pe simulatoare, şi apoi să mergem la pacient. În plus, centrul are echipamente pentru toate nivelele de studii: şi pentru studenţi, pentru rezidenţi, specialişti în formare, dar, şi mai mult, pentru cursuri de perfecţionare şi educaţie medicală continuă în tehnici extrem de performante”. Centrul de Simulare a fost numit după prof. univ. dr. Cristian Dragomir, personalitate marcantă a UMF Iaşi. Rector al Universităţii de Medicină şi Farmacie . „Grigore T. Popa” din Iaşi în perioada 2006-2008, reputat chirurg, specialist în chirurgia oncologică, esofagiană, hepatică, pancreatică, senologică, precum şi în cea plastică şi reconstructivă, cu un palmares de peste 25.000 de intervenţii chirurgicale. Este membru al Academiei de Ştiinţe Medicale din România, membru de onoare al Academiei Republicii Moldova, membru al Academiei de Ştiinţe din Ucraina, al Societăţii Internaţionale de Chirurgie şi al Colegiului Regal al Chirurgilor din Anglia. Invitat de onoare al festivităţii, prof. univ. dr. Cristian Dragomir a felicitat conducerea Universităţii pentru finalizarea acestui centru important, dar şi pentru celelalte realizări, rezultate ale unui management performant.

Ceremonia aniversară a continuat cu discursurile de felicitare adresate comunităţii UMF Iaşi ale reprezentanţilor celorlalte universităţi: prof. univ. dr. Dan Caşcaval, rectorul Universităţii Tehnice Gheorghe Asachi, conf. univ. dr. Constantin-Iulian Damian, prorector al Universităţii Alexandru Ioan Cuza din Iaşi, conf. univ. dr. Constantin Nicolae Ungureanu, prorector al Universităţii de Rte George Enescu din Iaşi, dar şi ale oficialităţilor locale: domnul Mihai Chirica, primarul Iaşului, domnul Marius Dangă, vicepreşedintelui Consiliului Judeţean Iaşi şi domnul Marian Grigoraş, prefectul Iaşului. De asemenea, preotul Constantin Sturzu, consilier eparhial al Arhiepiscopiei Iaşilor, a transmis un mesaj de mulţumire, felicitare şi binecuvântare din partea Înaltpreasfinţitului Părinte Mitropolit Teofan.

La finalul festivităţii, rectorul UMF Iaşi a premiat profesorii emeriţi şi profesorii onorifici ai Senatului, dar şi pe absolventul Facultăţii de Medicină din cadrul Universităţii care a obţinut cel mai mare punctaj din ţară la concursul de rezidenţiat. Programul Zilelor Universităţii a continuat vineri, de la ora 11.00, cu o conferinţă de excepţie: „Provocările ştiinţei şi tehnicii în secolul al XXI-lea”, susţinută de academician Bogdan C. Simionescu, vicepreşedintele Academiei Române.

Publicație : Ziarul de Iași

Students voice concerns over accuracy of rapid Covid tests in UK

 Alarm raised over unreliable results and limited availability of rapid tests in UK universities before Christmas break

Students and staff have expressed concern over the accuracy and availability of the rapid tests that have been rolled out in UK universities ahead of the Christmas holidays and will be deployed again in January at the start of the new year, after experts warned that they were not fit for use in the scheme.

Dozens of students who wrote into the Guardian in response to a callout expressed concerns about the lateral flow tests, which were initially piloted in Liverpool. Some said they were alarmed that the tests were not more accurate, and feared inadvertently bringing home the virus to their families, and one said she had only been able to get one test due to capacity, rather than the recommended two.

Isabella Grönevik, a 23-year-old media and communications student at the University of the Arts London, got two rapid tests, three days apart, on 2 and 5 December. The first came back negative, but the second was positive.

“I was sure I was negative. I haven’t left my house and had no symptoms or anything. I really only did the test to make sure,” she said. “When I got my results, I was so confused. It took me by surprise and sent me into a panic.”

Grövenik booked a standard NHS test, known as a polymerase chain reaction (PCR) swab test, immediately and was swabbed a couple of hours later. Her result came back the next day as negative.

“I am very concerned about the accuracy of these results,” she said. “Students thinking they are negative when they are in fact positive and vice versa is scary to think about, considering they are getting tested so they can go home to see their families. I don’t think rapid testing is accurate enough yet to be able to be used in these scenarios.”

Echoing Grövenik’s concerns, Sophie Ciurlik Rittenbaum, a 19-year-old student at the University of East Anglia, said that while her experience getting a test was “easy”, it was their reliability that was a problem.

“I’m frustrated with the rapid testing scheme because it seems to be less accurate compared to PCR testing,” she said. Unlike Grövenik, when asked if she was planning to get another test, she said no, even though she “would have preferred to have been offered PCR tests”.

Others got in touch to tell the Guardian of the pressures they were facing with the testing process in general. Joe, a PhD student and teaching assistant at a Scottish university, said she was concerned that the window to get the tests and travel home was too short.

Some students who contacted the Guardian said their exams finished after the testing window, meaning they would have to sit assessments at home, where quiet study spaces and fast internet connection can’t be guaranteed. “At home, my students might not have a desk or a quiet space for studying,” Joe said. “They also won’t have access to physical books that are in the university library.”

She also said the short window meant the testing scheme wasn’t always helpful for many postgraduate or mature students.

“I booked my tests as late as I could, and I’ve been told I should leave as quickly as possible once I test negative. However, my partner, who lives with me and isn’t a student nor eligible for asymptomatic testing, might not be able to travel with me or bubble up with another household until 23 December,” she said. “Between now and then we could easily get infected, so probably won’t be able to travel or see anyone indoors at Christmas.

“It’s great that there’s an option to get a test, but I think universities and the government have forgotten about postgraduate and mature students,” she added. “It would’ve been great if they offered a later date.”

Emily, a 21-year-old sociology student from Durham, said the testing process was easy to administer and that her college had provided each student with two tests, which would allow them to travel home safely.

But as young people faced the brunt of the blame for spikes on university campuses, some students felt they had been put under “unfair” pressure by the testing process. “Students haven’t been perfect, but I think they are seen as a cause of some of the spikes in cases,” Emily said. “We’re not independent actors – we do what the university and the government tells us is the best thing to do.

“The travel window meant most people left university before the end of term or when they didn’t want to, and it’s already been a really hard time for students. There’s just a lot going on.”

Publicație : The Guardian

Exam board invites university students to mark some GCSEs and A-levels

 AQA places adverts for recruits to take part in pilot scheme covering religious studies and economics

 University students are being recruited to mark some GCSE and A-level papers this summer, the Guardian has learned.

AQA, the UK’s largest provider of academic qualifications, is inviting “postgraduates and undergraduates who have completed their first year of studies” in theology, philosophy and economics to undergo assessments in January and February, as part of a new pilot scheme. “Those who are successful will have the opportunity to join our community of examiners,” the job advertisements state. The students are being recruited “with the view to marking … exams in the summer of 2021”.

Two adverts have appeared on the King’s College London careers and vacancy website, under the headings “GCSE religious studies examiner” and “A-level economics examiner”.

One says: “We are seeking theology, religion and philosophy experts to mark our GCSE exams … If successful, you will be able to mark the Christianity paper from our GCSE [religious studies] specification.”

The other advert reveals AQA is looking for “economics experts” to mark “either paper 1 or paper 2” of its A-level economics exam.

All of these papers include long-form essay questions. The GCSE Christianity paper can determine half of a candidate’s religious studies GCSE grade while each A-level economics paper is usually worth a third of an A-level.

“I would be concerned about the lack of experience of these young people in this marking experiment at any time,” said Kevin Courtney, joint general secretary of the National Education Union. “But this year, when our students are going to need fairness in their exams more than any other, because of the difficulties of the pandemic, I don’t think this is the right year to carry out this experiment.” He added: “We’re talking about religious studies and economics, where there could be more questions of judgment than on some other papers. It really doesn’t seem sensible.”

Helen Webb, AQA’s resourcing and talent manager, said the board was doing a “very small and very controlled pilot as we look to expand our pool of expert examiners in certain subjects”. There are some subjects and topics, she said, where it is “always a challenge to recruit enough good examiners. So we have to be open-minded if we want students to get their results on time and all our marking to be high quality.”

She said the pilot would “probably involve around 50 people” out of its 30,000-plus examiners. “They’ll receive training and have to pass two different tests before they’re allowed to do any real marking – and anyone allowed to mark real student answers will be constantly monitored in real time, to make sure they’re doing it well. If not, they’ll be stopped.”

It is not yet clear what proportion of AQA’s 10m exam scripts the examiners in the pilot will be asked to mark. An experienced AQA economics examiner, who has been teaching economics A-level for 15 years, told the Guardian that AQA usually started off new economics markers with 100 scripts each.

AQA said the focus of its pilot would be on graduates and postgraduates, but it is also “interested in assessing some undergraduates as well to see how they perform”. The exam board has used PhD and PGCE students (postgraduates who are training to be teachers) in the past and claims their marking has been “as good as that of new examiners who are qualified teachers”.

Research carried out by AQA and the University of Bristol in 2010 found that overall, undergraduates could mark part-scripts as accurately – but not as consistently – as existing GCSE English examiners, although there were some undergraduates who marked as well as the best examiners.

AQA revealed that “for some time now” it has been using newly qualified teachers and PGCE students as markers in some subjects. It also said university students would only be approved to mark the types of questions that they have shown they can mark well. “While the vast majority of our examiners will always be experienced teachers, that doesn’t mean that no one else can ever be suitable for the job,” said Webb. “For some types of questions in some qualifications, being good at following a mark scheme – combined with some knowledge of the subject – is enough.”

Ben Wood, chair of the National Association of Teachers of Religious Education (NATRE), said he thought pupils sitting the AQA religious studies GCSE in the summer may feel “concerned” and “worried” about the idea of an undergraduate marking their Christianity papers. “You do need to know what you’re talking about to mark this. You need to know some of the intricacies of Christian theology, particularly.”

He teaches the course himself and said experienced teachers who mark the paper understand how the course fits together, and how GCSE students might pull information from one area of the syllabus and use it appropriately in another area. “Being a humanity subject, it’s also not as simple as providing mark schemes and checking exam scripts against that,” he said.

Wood said the current cohort of GCSE and A-level state school students had been enormously disadvantaged by the pandemic and some had missed a huge amount of teaching time. “The thought of them potentially having somebody marking their paper who’s not well qualified to do that – it feels to me like we’re adding potentially more disadvantage on to more disadvantage. And they deserve better.”

An economics A-level teacher who works as a “team lead” examiner for AQA and wished to remain anonymous, said he was worried it might be possible for wrongly marked scripts to slip through AQA’s “strict” quality control system: “There are checks in place and they are good – but you don’t check every single bit of marking.”

An AQA spokesperson said this marker did not have knowledge of the pilot’s tests or monitoring processes and was jumping to the wrong conclusions.

Joe Kinnaird, a religious studies GCSE teacher and AQA examiner, said even if university students passed all of AQA’s standardisation and quality control tests, he does not think they will be capable of marking exams well. “Ultimately, I think you have to be a classroom teacher. It actually undermines the teaching profession to assume that people who are not qualified teachers are able to mark exam papers.”

Sarah Hannafin, a policy adviser at the National Association of Head Teachers, said when young people took an exam, their expectation was that markers were “experienced, serious teachers”.

With confidence already “quite rocky”, due to what happened with the exams last summer, she thinks it is vital young people and their parents feel they can rely on the exam-marking process. “I’d go so far as to say I think it would be a mistake for them [AQA] to go ahead with it.”

Ofqual, the exams regulator, said exam boards must ensure markers were competent. “What matters most is that markers are conscientious and follow the exam board’s mark schemes,” a spokesperson said. “Students can ask for the marking of their paper to be reviewed if they believe an error has been made.”

In response to the criticisms, a spokesperson for AQA said the pilot would in no way disadvantage this year’s students or affect the accuracy of their results.

Publicație : The Guardian

Universités: le Conseil d’État rejette la demande de reprise urgente des cours en présentiel

Cette demande avait été formulée par 77 enseignants de l’université Paris I Panthéon-Sorbonne.

Le Conseil d’État a rejeté vendredi la demande d’universitaires de Paris 1 Panthéon-Sorbonne d’avancer à début janvier la réouverture des universités, une possibilité qui semble, depuis le dépôt du recours, privilégiée par le gouvernement pour un public ciblé.

Quelque 77 universitaires de cette faculté parisienne, menés par le professeur de droit public Paul Cassia, ont demandé début décembre, dans un recours auprès du juge des référés, d’avancer d’un mois la réouverture des universités afin d’éviter des «désastres psychologiques» que la situation occasionne chez certains étudiants. Ils proposaient notamment «l’instauration d’une jauge» pour respecter les mesures de distanciation sociale.

«Faire face à l’aggravation rapide de l’épidémie»

Leur requête a été rejetée par la plus haute juridiction administrative, qui rappelle que «les restrictions d’accès aux établissements d’enseignement supérieur ont été décidées pour faire face à l’aggravation rapide de l’épidémie». Or «la circulation du virus sur le territoire métropolitain reste, malgré l’amorce d’un recul du nombre de nouveaux cas positifs, à un niveau élevé».

Le lendemain du dépôt du recours, Emmanuel Macron a cependant assuré que le gouvernement allait «tout faire pour pouvoir commencer un peu plus tôt en janvier, pour rouvrir travaux dirigés et demi-amphis» dans les universités.

Une reprise progressive en janvier

Les «effets psychologiques et sociaux d’un enseignement entièrement à distance sur les étudiants» ont été pris en compte par le gouvernement, souligne dès lors le Conseil d’État.

Jeudi, lors d’une conférence de presse, le Premier ministre Jean Castex a reconnu que certains étudiants étaient actuellement «dans une situation psychologique très difficile».

Il a maintenu l’objectif d’une reprise progressive de cours en présentiel en janvier pour un public ciblé, notamment pour des étudiants de première et deuxième années, mais aussi des étudiants étrangers, qui se trouvent «en situation d’isolement».

Publicație : Le Figaro

Intégrer HEC, l’Essec ou l’ESCP via les admissions parallèles

Partir ou non à l’étranger? Suivre une autre filière que l’économie-gestion? Quels sont les meilleurs moyens d’intégrer les trois meilleures écoles françaises via les admissions sur titre?

HECEssecESCP… Des milliers de candidats rêvent chaque année d’intégrer l’une des trois écoles franciliennes qui monopolisent les premières places des classements nationaux. Si la voie «royale» pour rejoindre le programme grande école reste la classe prépa, elle n’est pourtant pas la seule. Ces business schools intègrent des étudiants, français comme étrangers, via les admissions parallèles, aussi appelées admissions sur titre (AST).

Au programme de ces concours: tests d’aptitude au management, d’anglais et, surtout, étude du dossier et entretien. Si l’Essec exige au moins un master 1 ou un équivalent, HEC ou l’ESCP recrutent dès le niveau licence. Mais au-delà même du diplôme, il faut parvenir à se distinguer. «Pour nos admissions parallèles, nous cherchons de la diversité. La très grande majorité des admis français n’ont pas fait éco-gestion. Nous avons plutôt comme logique de recruter des profils ingénieurs, juristes ou encore pharmaciens», détaille Felix Papier, directeur général adjoint de l’Essec. «Il est plus difficile pour un élève français d’intégrer HEC via cette voie : il est mis en concurrence avec les meilleurs du monde entier»Julien Manteau, directeur exécutif « Stratégie et développement » à HEC

Attention, mettent en garde les écoles, un étudiant français n’a pas plus de chance d’intégrer une de ces business schools via les admissions parallèles que par la voie plus classique du concours prépa. À HEC, il y avait 5869 candidats au concours AST 2020 contre 5319 pour le concours prépa. Si en CPGE, 400 ont été admis, ils n’étaient que 358 via les admissions parallèles dont… 327 internationaux. «Nous avons une logique d’interclassement: les étudiants français et internationaux ont la même procédure d’admission. Il est donc plus difficile pour un élève français d’intégrer HEC via cette voie: il est mis en concurrence avec les meilleurs du monde entier», explique Julien Manteau, directeur exécutif «stratégie et développement» à HEC. Pour l’ESCP et pour l’Essec, des concours sont réservés aux élèves ayant fait leurs études en France et d’autres à ceux qui ont suivi un cursus à l’étranger.

Faut-il partir à Oxford après le bac?

Faut-il alors partir à l’étranger après le bac pour intégrer une de ces grandes écoles par la suite? C’est un pari risqué. «Nous repérons rapidement les étudiants qui ont cherché à contourner le système de classes préparatoires et c’est assez rédhibitoire», assure Cécile Kharoubi, directrice du programme grande école à l’ESCP. Ces étudiants sont d’ailleurs souvent démasqués au moment d’exposer leur motivation, les écoles étant attachées à la cohérence du parcours d’études. Cependant, certaines destinations peuvent aider à sortir du lot. «Nous avons rarement des étudiants français qui partent loin, après le bac, en Asie ou aux États-Unis, pour mieux venir chez nous par la suite. Or, ce sont des profils qui peuvent nous intéresser: ces élèves sont sortis de leur zone de confort», estime Cécile Kharoubi.

Cependant, si vous souhaitez tout de même suivre un cursus à l’étranger ou une autre filière que le management tout en gardant dans un coin de votre tête la possibilité de rejoindre plus tard une des plus grandes écoles de commerce, convoitez les meilleurs établissements. «Si vous visez l’étranger, il faut aller à Oxford ou à Cambridge par exemple», prévient Julien Manteau.

Une mention bien ou très bien en licence

«Et dans les cursus qui ne sont pas forcément extrêmement sélectifs, à Paris 1 ou Paris 2 par exemple, vous devrez décrocher une mention bien ou très bien en licence», ajoute-t-il. Le maître-mot reste en effet l’excellence académique. Vous devrez vous glisser parmi les 10% des meilleurs de votre promotion et décrocher des stages prestigieux que vous pourrez valoriser.

Surtout, il est nécessaire de choisir un cursus qui vous plaît. «Il faut que l’étudiant puisse révéler son potentiel, avoir des notes excellentes et réaliser des stages de grande qualité. Il est difficile d’exceller sur une thématique qui n’intéresse pas. Or, il faut réussir à être très très bon parmi les très bons», conclut Cécile Kharoubi.

Publicație : Le Figaro

Prime d’équipement informatique : les professeurs documentalistes se mobilisent

Une pétition a obtenu plus de 14 000 signatures après le décret publié le 6 décembre qui officialise la prime d’équipement de 150 euros aux seuls enseignants et psychologues.

« A l’exception des professeurs de la discipline de documentation. » Ces quelques mots du décret publié lundi 6 décembre au Journal officiel privent les 11 000 enseignants documentalistes de la prime d’équipement informatique – soit 176 euros bruts (150 euros net). Décidé dans la foulée du premier confinement, qui avait révélé les besoins en équipement des professeurs, ce coup de pouce ne sera finalement versé qu’aux psychologues de l’Education nationale stagiaires et titulaires, ainsi qu’aux enseignants stagiaires et titulaires qui exercent des missions d’enseignement.

Déjà, samedi 28 novembre, Jean-Michel Blanquer, devant les sénateurs, avait averti que « la nature de cette prime fait que nous l’avons réservée aux professeurs qui sont devant les élèves », ajoutant que son ministère allait « traiter cette question avec une approche spécifique pour les professeurs documentalistes ». Pas de quoi les amadouer. D’autant plus que les professeurs documentalistes donnent justement cours devant des élèves. Une pétition « pour la reconnaissance du métier de professeur documentaliste », lancée le 25 novembre, a déjà recueilli plus de 14 000 signataires.

« Après l’assassinat de notre collègue Samuel Paty, on s’attendait à un investissement dans l’éducation aux médias et à l’information que l’on dispense, rapporte Catherine Novel, présidente de l’Association des professeurs documentalistes de l’Education nationale (APDEN). Aujourd’hui, on doit se battre pour 150 euros de prime d’équipement ! »

« Déconsidération »

Au-delà de l’exclusion de la prime, les professeurs de documentation critiquent le mépris du ministère. « En soi, la prime de 150 euros est dérisoire ; ce n’est pas pour ça qu’on se bat, parce qu’elle ne permet pas de s’équiper véritablement, dit Joséphine – qui a requis l’anonymat –, enseignante dans l’académie de Rennes. Le fait d’inscrire noir sur blanc que l’on n’est pas concernés par cette prime est une déconsidération difficile à accepter. »

Les professeurs documentalistes ne comprennent pas pourquoi ils seraient exclus de cette prime alors qu’ils utilisent aussi leurs outils personnels pour préparer les séances. Dans l’académie de Lille, Mélanie – qui a également requis l’anonymat – est devenue professeure documentaliste il y a cinq ans. Elle raconte travailler avec les collègues de son établissement pour des projets pédagogiques et dispense aussi, entre autres, des séances sur l’éducation aux médias et à l’information.

Publicație : Le Monde

14 decembrie 2020

Cercetătorii de la „Cuza“ au descoperit o nouă cale prin care SARS-COV-2 atacă organismul

 O descoperire a cercetătorilor Facultăţii de Fizică a Universităţii „Alexandru Ioan Cuza“ din Iaşi a fost publicată într-un jurnal ştiinţific de top al American Chemical Society din Statele Unite ale Americii: ACS Applied Materials & Interfaces. Lucrarea este semnată de Alina Asandei, Loredana Mereuţă, Irina Şchiopu, Jonggwan Park, Chang Ho Seo, Yoonkyung Park şi Tudor Luchian. Cercetătorii au lucrat cu omologi şi parteneri din Coreea de Sud pentru a descoperi o nouă cale de atac a virusului SARS-COV-2 asupra organismului.

Aceştia au descoperit şi au publicat faptul că virusul, odată intrat în organism, identifică o serie de celule-ţintă pe care le destabilizează şi, ulterior, le infiltrează prin membrana lipidică, pe care o fac mult mai permeabilă. Importanţa acestei descoperiri este aceea că acest mecanism molecular de atac, spun cercetătorii, ar putea să explice alternativ virulenţa şi rata de infectare accentuată a SARS-COV-2 şi pot oferi şi variante de tratare a formelor medii sau uşoare de boală, pentru a nu se agrava.

Prof. univ. dr. Tudor Luchian, coordonatorul echipei de cercetare, spune că studiile lor au arătat şi că există un anticorp monoclonal care, dacă se află în organism, atenuează foarte puternic procesul de alipire a proteinei cu ţepi de membrana celulelor.

„Manage­mentul ştiinţific şi profesionist al epidemiei COVID-19, generată de virusul SARS-CoV-2, este condiţionat pretutindeni de înţelegerea mecanismelor moleculare de infecţie virală şi, în acelaşi timp, de utilizarea unor tehnologii ieftine, rapide şi uşor de folosit pentru detecţia timpurie a materialului viral, înainte de a se produce propagarea necontrolată a virusului. Conştienţi fiind de amploarea pandemiei Covid-19, considerăm că asemenea informaţii, transpuse în noi tehnologii, pot avea caracter disruptiv pentru evoluţia pandemică“, a declarat Tudor Luchian.

Acesta şi-a arătat disponibilitatea de a furniza companiilor farmaceutice cercetarea lor dacă vor să o utilizeze în dezvoltarea de produse.

Publicație : Ziarul de Iași

Universitatea Tehnică din Iași, prin Facultatea de Mecanică, este partener în a dezvolta, printr-un proiect de 390.000 euro, industria 4.0, respectiv robotica și mecatronica

Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași este partener într-un proiect transfrontalier cu valoarea de 390.000 de euro. Facultatea de Mecanică a instituției se implică în a dezvolta acest segment de amploare în întreaga lume, respectiv industria 4.0, legată direct de robotică și mecatronică. În cadrul acestui proiect, TUIAȘI este parteneră cu Universitatea Tehnică a Moldovei, cea care a și depus proiectul, ce poartă numele „Cooperarea transfrontalieră în educația mecatronică inginerească CBCinMEE”

Universitatea Tehnică (TUIAȘI) „Gheorghe Asachi” din Iași este partener cu Universitatea Tehnică a Moldovei! Asta într-un proiect transfrontalier cu valoarea de 390.000 de euro. Facultatea de Mecanică a instituției se implică în a dezvolta acest segment de amploare în întreaga lume, respectiv industria 4.0., legată direct de robotică și mecatronică. Proiectul are următoarele obiective: dezvoltarea domeniului „Robotică și mecatronică” în domeniul licenței, optimizarea curriculei disciplinelor bazate pe aceste domenii, dezvoltarea unui program de master la Universitatea Tehnică a Moldovei care să abordeze problematici din tema proiectului, cu numele „Mecatronica avansată”.

Vor fi aduse echipamente cu ajutorul cărora să poată fi dezvoltate, în laboratoare, secvențe din această industrie

Proiectul a fost depus în anul 2018 și, în urma selecției, a obținut un punctaj care l-a clasat pe poziția a treia din 13 proiecte depuse, pe secțiunea sa. În argumentația depusă de către Universitatea Tehnică a Moldovei s-a specificat faptul că trăim astăzi, ca societate, într-o „civilizație a produselor”.

„Din punctul de vedere al Universității noastre, vrem să dezvoltăm pe domeniul masterului o direcție spre industria 4.0, standardul de astăzi, care presupune automatizare, robotizare, inteligență artificială, Internet of Things etc. Este un nou salt în industrie și pentru aceasta dorim să ne aducem echipamente cu ajutorul cărora să putem simula în laboratoare măcar secvențe din această industrie. Acesta este obiectivul nostru principal”, a menționat prof. univ. dr. ing. Gheorghe Prisacaru, cadru didactic la TUIAȘI, membru al proiectului.

Produsele de mare complexitate încorporează, de multe ori, o spiritualitate comparabilă cu o carte sau o operă de artă

Având în vedere toate acestea, oficialii Universității Tehnice din Iași arată că, plecând de la avântul industriei 4.0, produsele de mare complexitate încorporează, de multe ori, o spiritualitate comparabilă cu o carte sau o operă de artă.

„Produsele generează un standard de viață, alimentează un nivel de conduită culturală. Produsele de mare complexitate încorporează, de multe ori, o spiritualitate comparabilă cu o carte sau o operă de artă. Una din tendințele de bază ale secolului al XXI-lea este elaborarea produselor industriale cât mai «inteligente cu conținut scientointensiv major» și «multifuncționale». Aceasta, de fapt, se încadrează perfect în paradoxul acestui secol – de a «obține mai mult din mai puțin»”, au precizat și reprezentanții Universități Tehnice a Moldovei.

Publicație : Bună Ziua Iași și Ziarul de Iași