EXCLUSIV! Aceasta este noua echipă de prorectori ai rectorului Tudorel Toader, la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” – UAIC din Iași are o nouă echipă de prorectori. Aceștia au fost desemnați de rectorul instituției, prof. univ. dr. Tudorel Toader. Chiar mâine, 14 mai 2020, universitarul Toader se va prezenta în fața Senatului instituției pentru ca forul să-i valideze pe prorectori. Concret, în lista celor șase profesori nu sunt schimbări pentru mandatele prorectoratelor din perioada 2020-2024.

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” – UAIC din Iași are o nouă echipă de prorectori. Aceștia au fost desemnați de rectorul instituției, prof. univ. dr. Tudorel Toader. Având în vedere că, în repetate rânduri, rectorul reales de la „Cuza” a arătat că-și dorește continuitate, strategia este de a duce mai departe proiectele începute și cele viitoare cu aceiași membri importanți ai Biroului Executiv al Consiliului de Administrație (BECA) al UAIC.

Care este noua echipă de prorectori aleasă de rectorul Tudorel Toader – Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași

Este vorba de: prof. univ. dr. Cătălin Tănase (actual director al Grădinii Botanice și membru al Academiei Române – n.r.) – prorector pentru programe de masterat și studii doctorale; prof. univ. dr. Ionel Mangalagiu – prorector pentru programe de cercetare științifică și transfer de cunoștințe; prof. univ. dr. Corneliu Iațu – prorector pentru strategie, dezvoltare instituțională și managementul calității; prof. univ. dr. Henri Luchian (împlinește vârsta de pensionare în septembrie, anul acesta – n.r.) – prorector pentru relații internaționale si parteneriate de studii și cercetare; prof. univ. dr. Mihaela Onofrei – prorector pentru activități studențești și parteneriate cu mediul economic și sectorul public, prof. univ. dr. Lucia Cifor – prorector pentru programe de licență și activități de formare a personalului didactic din învățământul preuniversitar.

De precizat că, mâine, 14 mai 2020, universitarul Toader se va prezenta în fața Senatului instituției pentru ca forul să-i valideze pe prorectori. De asemenea, tot acum, rectorul va prezenta și Metodologia de alegere a decanilor celor 15 facultăți de la UAIC, programată în intervalul 15 – 31 mai. Aici, conform legii, trebuie să fie minimum doi candidați. Întreg procesul este coordonat de rectorul reales.

Publicație : Bună Ziua Iași

EXCLUSIV! Schimbare importantă la Universitatea „Cuza” din Iași! Grădina Botanică va avea un nou director

Schimbare extrem de importantă la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” – UAIC din Iași! Astfel, după 13 ani, profesorul Cătălin Tănase a renunțat la poziția de director al Grădinii Botanice „Anastasie Fătu”. La acest moment nu s-au conturat viitorii candidați, dar, foarte probabil, vor fi specialiști și cercetători care lucrează în interiorul celebrei atracții turistice din oraș

Schimbare la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași! După 13 ani, prof. univ. dr. Cătălin Tănase a renunțat la poziția de director al Grădinii Botanice „Anastasie Fătu”. Acesta a decis, la propunerea rectorului de la Universitatea „Cuza”, prof. univ. dr. Tudorel Toader, să continue ca prorector pentru programe de masterat și studii doctorale și în mandatul 2020-2014. În acest context, după data de 14 mai 2020, profesorul Toader va stabili calendarul și Metodologia de alegere a noului director de la Grădină. La acest moment nu s-au conturat viitorii candidați, dar, foarte probabil, vor fi specialiști și cercetători care lucrează în interiorul celebrei atracții turistice din oraș.

La Universitatea „Cuza” din Iași are loc o schimbare importantă! Grădina Botanică va avea un nou director

Prof. univ. dr. Cătălin Tănase este director al Grădinii Botanice din anul 2007. El este și membru al Academiei Române. Este un biolog (specializat pe micologie și botanică – n.r.), profesor la Facultatea de Biologie din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza”. Două din ultimele sale proiecte, din această poziție, sunt câștigarea unui proiect de un milion lei ce vizează modernizarea Grădinii și investiții pe zona științifică și de cercetare. De asemenea, recent și în timpul mandatului său, pentru prima dată, în Grădină a înflorit și soiului de lalea „Doamna Maria Brâncoveanu”, pe care instituția l-a primit de la Asociația Femeilor Ortodoxe Române „Doamna Maria Brâncoveanu” a parohiei „Sfântul Grigorie Teologul” din Schiedam/Rotterdam. Este primul soi de lalea creat vreodată în Olanda care cinstește memoria unei personalități din spațiul românesc.

Pe de altă parte, în ultimele săptămâni, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” – UAIC din Iași are o nouă echipă de prorectori. Aceștia au fost desemnați de rectorul instituției, prof. univ. dr. Tudorel Toader. Au fost plantați 50 mii de bulbi, 240 soiuri de lalele, respectiv 20 de specii. La acestea se adaugă 97 specii de narcise și 12 specii de zambile.

Publicație : Bună Ziua Iași

Cum se va intra la facultate în 2020? Universitățile din Iași au renunțat la examenele de Admitere, pe fondul crizei de coronavirus. Doar la UMF se va da un test grilă

Ca urmare a situației grave actuale și a deciziilor luate de Guvernul României, și universitățile din Iași au renunțat la examenele de Admitere pe fondul crizei de coronavirus. Concret, acolo unde era programat un test sau o probă practică, Admiterea 2020 la facultate se va da pe baza notelor de la Bacalaureat și anumite discipline, fie prin interviu sau testare on-line. Din Iași, doar Universitatea de Medicină și Farmacie – UMF „Grigore T. Popa” a stabilit ca Admiterea 2020 să se facă în baza unui test grilă, programat pe 26 iulie

Metodă complet diferită la Admiterea 2020 la facultate. Universitățile din Iași au renunțat la examenele de Admitere pe fondul crizei de coronavirus. Concret, acolo unde era programat un test sau o probă practică, fie Admiterea 2020 la facultate se va da pe baza notelor de la Bacalaureat și anumite discipline, fie prin interviu sau testare on-line.

În afară de UMF, universitățile din Iași au renunțat la examenele de Admitere pe fondul crizei de coronavirus

Din Iași, doar Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) „Grigore T. Popa” a stabilit ca Admiterea 2020 să se facă în baza unui test grilă, programat pe 26 iulie. Aici, perioada înscrierilor este programată între 13-18 iulie. Pe de altă parte, ca urmare a deciziei Ministerului Educației și Cercetării (MEC), în plină pandemie de coronavirus, examenele în universități, inclusiv lucrările de licență, se vor susține on-line. Condiția este ca acestea să fie înregistrate și arhivate la nivelul fiecărei unități de învățământ superior.

„În această perioadă, examenele se pot derula în on-line, inclusiv cele de licență, acolo unde lucrul acesta este posibil. Cursurile se desfășoară în on-line, dar sunt activități practice care necesită experiment, care necesită interacțiune față în față. Pentru toate acestea, fiecare universitate, în baza autonomiei și cu asumarea responsabilității publice, va stabili un grafic de recuperare a acestor activități practice în sistem modular intensiv astfel încât toți studenții să parcurgă materia aferentă semestrului al II-lea”, a declarat secretarul de stat pentru învățământul universitar din cadrul MEC, Gigel Paraschiv.

Acesta a precizat, de asemenea, că universitățile au posibilitatea de a susține în on-line, cu acces public, examenele pentru cei înscriși în ciclul doctoral.

La „Cuza” și Politehnică, Admiterea 2020 la facultate se face on-line în perioada coronavirusului

Având în vedere toate acestea, prof. univ. dr. Tudorel Toader, rectorul Universității „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași anunță că:

„Suntem pregătiți pentru orice! Avem suportul tehnic necesar pentru derularea cursurilor on-line și, dacă e nevoie, și a licențelor”, a punctat universitarul.

Aici, perioada de Admitere la facultate va fi între 13 și 18 iulie. În acest context, și Consiliul de Administrație (CA) al Universității Tehnice (TUIAȘI) „Gheorghe Asachi” a stabilit condițiile în care studenții din anii terminali, de la licență și master, își vor susține lucrările de finalizare a studiilor, cât și Metodologia de desfășurare a Admiterii din această vară. Întreg procesul de Admitere se va desfășura on-line. Toate facultățile Universității Tehnice vor organiza un concurs de dosare, cu excepția Facultății de Arhitectură. Aceasta va propune o soluție pentru a susține on-line probele profesionale. Aici, selecția viitorilor studenți politehniști va avea loc în luna iulie.

La Agronomie și la Arte se face selecția viitorilor studenți tot on-line

De asemenea, și la Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară (USAMV) „Ion Ionescu de la Brad”, respectiv Națională de Arte „George Enescu” (UNAGE), selecția viitorilor studenți la Admiterea 2020, din cauza pandemiei de coronavirus, se va face tot on-line. Desigur, procesul virtual include posibilitatea derulării unui interviu sau a unor teste, respectiv probe practice, dar tot în fața calculatorului. Astfel, la USAMV Iași, criteriile de Admitere vor fi după notele de la Bacalaureat: 50 la sută nota de la proba scrisă de Limba și literatura română și 50 la sută nota de la o altă probă scrisă, la alegere. Procesul va avea loc între 13 și 25 iulie. La UNAGE, Admiterea se va face în intervalul 15-22 iulie.

Publicație : Bună Ziua Iași

„Antreprenori SMART în SAS TUIASI“: competiţie de granturi dedicată studenţilor

 Universitatea Tehnică „Gh. Asachi“ (TUIASI) oferă granturi în cadrul unei competiţii din domeniul antreprenorial, la această competiţie putând aplica ligile stundeţeşti de la toate cele 11 facultăţi ale Politehnicii.

Concursul de granturi este intitulat „Scale Up@SAS TUIASI“, fiind prima activitate din cadrul proiectului FDI 2020 „Antreprenori SMART în SAS TUIASI“, obiectivul general al acestuia fiind consolidarea ecosistemului antreprenorial din universitate prin integrarea tehnologiei SMART în procesul de formare şi prin colaborarea cu structurile similare din alte universităţi sau cu comunitatea de afaceri.

„Prin activităţile ce urmează a fi desfăşurate în cadrul proiectului se doreşte, pe de o parte, replicarea anuală a unor competiţii în cadrul universităţii, precum şi alinierea activităţilor SAS TUIASI la strategia asumată pentru următoarea perioadă de transformare SMART a universităţii, dezvoltarea cursului de Antreprenoriat pentru M-Learning App. fiind doar un exemplu“, a declarat prof.dr.ing. Dan Caşcaval, rectorul TUIASI.

Scopul de anul acesta al proiectului este acela de a creşte accesibilitatea studenţilor la ofertele de formare antreprenorială prin intermediul noilor tehnologii, precum şi dezvoltarea colaborării cu structurile similare din cadrul altor universităţi.

„Fie­care dintre echipele situate pe primele trei locuri va avea la dispoziţie un grant pentru campania de promovare, iar responsabilii acestora vor fi angajaţi în echipa de implementare a proiectului“, a menţionat conf. dr.ing. Cristiana Istrate, preşedintele consiliului executiv al SAS – TUIASI, director al proiectului.

Publicație : Ziarul de Iași și Bună Ziua Iași

 Cum se va organiza admiterea la facultate anul acesta

Dosarul şi mediile obţinute la Bacalaureat şi în liceu rămân criterii după care se va face admiterea în cele mai multe facultăţi, anul acesta. Excepţie fac, până acum, Medicina, unde universităţile din întreaga ţară vor organiza admitere clasică la toate facultăţile, şi Dreptul de la Universitatea Bucureşti.

Admiterea în facultăţi anul acesta pune la grea încercare atât capacitatea organizatorică a universităţilor, cât şi nervii candidaţilor. Dacă în ceea ce priveşte înscrierea la studiile de licenţă lucrurile sunt clare – toate universităţile oferind candidaţilor posibilitatea de a-şi depune dosarele de înscriere prin mijloace electronice –, la unele facultăţi, admiterea se va organiza atât în formulă clasică – cu prezenţa fizică a candidaţilor –, cât mai ales într-o formulă combinată: dosar plus evaluare online.

Lucrurile nu sunt însă bătute-n cuie, oricând, în funcţie de evoluţia pandemiei, putând să ia o altă întorsătură, atrag atenţia rectorii universitari.

La Medicină, doar cu examen

Una dintre facultăţile unde concurenţa este mare este Medicina, unde, la Bucureşti, se înscriu, an de an, peste 4.000 de candidaţi pentru cele 1.500 de locuri existente la toate specializările. „La Medicină, de regulă, e bine să dăm examen. Pentru că a lua în considerare doar rezultatele de la Bacalaureat sau alte note din timpul liceului nu este o chestiune foarte obiectivă pentru calitatea viitorilor studenţi”, explică prof. dr. Viorel Jinga, rectorul Universităţii de Medicină şi Farmacie „Carol Davila” din Bucureşti.

Actualmente, împreună cu rectorii de la universităţile de medicină şi farmacie de la Cluj, Timişoara, Iaşi, Craiova, Târgu Mureş, Jinga încearcă să asigure prezenţa fizică a candidaţilor în săli. „Am stabilit data de 26 iulie ca dată de susţinere a examenului. E zi de duminică şi e mai puţină aglomeraţie în oraşele în care se organizează admiterea. Deci, împreună am stabilit să mergem pe aceeaşi dată, cu prezenţă fizică”, explică rectorul.

O astfel de organizare în condiţii de pandemie ridică numeroase probleme. „Am luat legătura cu mai multe universităţi – Universitatea din Bucureşti, Universitatea Politehnică, SNSPA, ASE –, eventual o să rugăm şi inspectoratul şcolar să ne dea nişte şcoli unde am putea aşeza în siguranţă candidaţii, cât mai puţini în sală”, mai spune prof. dr. Viorel Jinga.

Întreaga comunitate medicală din universitate va fi mobilizată pentru a asigura buna desfăşurare a examenului, ca supraveghetori în sălile de examene mai spune el. „Plus studenţii voluntari care vor ajuta mai ales la orientarea candidaţilor şi menţinerea distanţei fizice la intrare. Vom achiziţiona termometre, ca la fiecare intrare în săli să se ia temperatura, candidaţii vor avea măşti şi vor fi aşezaţi păstrând un loc liber între ei, precum şi în faţă/spate, la fel ca la Bacalaureat”, arată rectorul.

„Dacă nu apar alte evenimente nedorite în perioada următoare, vom face un examen cu prezenţă fizică”, menţionează acesta. Examenul va fi un test grilă şi va dura trei ore. Cât priveşte înscrierea, aceasta se va face online cu toate documentele scanate. „Candidaţii vor fi anunţaţi unde vor susţine examenele, mă gândeam poate punem pentru fiecare clădire câte un prodecan care să răspundă şi care să ia eventual şi legătura cu candidaţii înainte tot online”, mai subliniază dascălul.

Candidaţii vor fi rugaţi să vină la examene fără părinţi sau alţi membri ai familiei. „Încercăm să respectăm toate măsurile pentru a nu avea apoi infecţii cauzate de examen”, arată Jinga.

La Drept, în Bucureşti, tot cu examen

O altă facultate care intenţionează să organizeze admitere cu prezenţa fizică a candidatului este Facultatea de Drept a Universităţii din Bucureşti. „Facultatea de Drept a luat decizia de a organiza examen grilă, cu distanţare. Nu va fi deloc simplu pentru că organizarea e mult mai complicată, e nevoie de mult mai multe săli, dar şi-au făcut calculele şi vor putea acoperi această nevoie. Deci, candidaţii vor fi repartizaţi cu respectarea distanţării, cu măşti, cu tot ce trebuie şi dau un singur test grilă într-una dintre zile. Au o propunere de dată, dar totul depinde de Bacalaureat. Până nu se dau rezultatele la Bacalaureat nu putem avea o dată finală certă”, detaliază prof. dr. Marian Preda, rectorul Universităţii din Bucureşti – UB.

17 facultăţi din cele 19 ale UB au decis deja că admiterea va fi pe bază de dosar, aplicând diverse criterii de selecţie, mai spune prof. dr. Marian Preda. „Adică, luând în calcul media de la Bacalaureat, anumite note specifice domeniului sau combinaţii între acestea şi mediile pe anii de studii. Deci, în orice caz, admitere pe bază de dosar, criteriile fiind diferite, de la o facultate la alta. Cea de-a 19-a facultate, Jurnalistica – încă nu a decis. Votul final în senatul universitar va fi pe 20 mai, în care se vor aproba toate aceste decizii ale facultăţilor”, precizează Preda.

Admitere combinată la Politehnica bucureşteană

Candidaţii care-şi doresc să ajungă ingineri şi ţintesc un loc la Facultatea de automatică şi calculatoare din Bucureşti – o altă specializare foarte căutată – nu vor trece anul acesta printr-un examen clasic. „N-am luat decizia finală, zilele acestea o vom lua, însă puţin probabil să organizăm admitere ca în alţi ani. Noi aveam examen de admitere la 12 din cele 15 facultăţi. Nu am cum să aduc 10.000 de oameni la Bucureşti. Nu am aviz de la DSP, eu nu ştiu cum îl vor obţine ceilalţi. Aşteptăm normele Ministerului Educaţiei. Dacă ele vor fi mai lejere, poate că ne permitem să organizăm examene în formulă clasică”, spune prof. dr. Mihnea Costoiu, rectorul Universităţii Politehnica Bucureşti.

„Dacă se va susţine examenul de Bacalaureat, subliniez acest lucru, atunci, ca variante de admitere, avem în vedere, într-o formulă care va fi decisă în aceste zile, mediile de la Bacalaureat. Dacă nu, gândim o altă formulă – poate media de la intrare în liceu sau mediile din anii de liceu, mai puţin clasa a XII-a, şi o evaluare online. Ideal ar fi să avem o evaluare naţională. Dar nu este o decizie luată, repet”, spune Costoiu.

Teste grilă online în loc de teste clasice

Nici la Universitatea Babeş-Bolyai – UBB – din Cluj-Napoca nu se va organiza în acest an admitere în stil clasic. „Cel puţin deocamdată, pentru că nu-mi permit reglementările. Am regândit o variantă online, criteriile fiind nota de la Bacalaureat, notele de la examenele din cadrul Bacalaureatului care au legătură cu profilul facultăţii respective, iar la unele facultăţi – care au tradiţia şi au experienţa cu testele scrise – vor fi teste grilă online, în timp ce la alte facultăţi vocaţionale va fi un interviu online”, a explicat prof. dr. Daniel David, rectorul Universităţii Babeş-Bolyai. Toate aceste criterii vor avea o pondere diferită în media de admitere, în funcţie de fiecare facultate în parte.

„Teste grilă online vor fi cel mai probabil la chimie, dar este posibil să fie la mai multe facultăţi. Săptămâna viitoare, joi, am cerut procedura şi varianta finală de la fiecare facultate”, a conchis rectorul UBB.

Şi de la Universitatea de Vest din Timişoarra vor lipsi anul acesta examene de admitere în formula obişnuită. „Până acum, noi organizam, în fiecare an, examene în formulă clasică. Anul acesta, fiind un an excepţional, vom face totul online. Şi mă refer de la înscriere, fiecare candidat putând să-şi deschidă un cont la noi pe site, şi acolo să-şi posteze toate actele. Ultimul lucru adăugat va fi diploma de Bacalaureat”, explică prof. dr. Marilen Pîrtea, rectorul Universităţii de Vest din Timişoara.

Dar nici măcar de diploma de Bacalaureat nu va mai fi nevoie pentru că, în baza unui protocol semnat cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării, universităţile au acces în acest an la sistemul integrat informatic al învăţământului preuniversitar în care, pe baza CNP-ului candidatului, se poate intra şi verifica seria şi numărul diplomei de Bacalaureat, precum şi notele obţinute, mai spune prof. dr. Marilen Pîrtea.

Prin urmare, la admiterea de anul acesta, toate facultăţile de la această universitate vor ţine cont de media de la Bacalaureat, în diverse procente. „Situaţia finală se va transmite online, candidatul nu trebuie să vină la universitate până la 1 octombrie, când începe şcoala. Iar după primul semestru, vom face reclasificarea studenţilor pe locurile cu taxă sau fără taxă, clasamentul fiind mult mai corect decât examenul de Bacalaureat. Candidaţilor care nu au mijloace tehnice le vor fi oferite device-uri pentru a se putea înscrie online, prin generarea de centre de admitere în municipiile judeţelor unde sunt ei. Şi până acum am avut centre de admitere la Turnu Severin, la Deva sau la Vâlcea”, a conchis prof. dr. Marilen Pîrtea.

Publicație : Adevărul și Ziarul de Iași

Premieră. O universitate din România devine ”Universitate online”

Admiterea la cea mai importantă universitate din vestul României va fi exclusiv online, au anunțat oficialii instituției. A început perioada de preînscrieri.

Rectorul Universităţii de Vest Timişoara (UVT), Marilen Pirtea, a anunţat, marţi, că instituția a devenit, în contextul pandemiei, ”universitate online”. Adică admiterea din acest an va avea loc exclusiv online. ”Vă anunţăm premiera trecerii în format exclusiv online a procesului admiterii din această vară.

Pentru a veni în sprijinul siguranţei candidaţilor, pentru a respecta normele de sănătate publică recomandate şi pentru a valorifica epoca digitalizării în care trăim, procesul de admitere la Universitatea de Vest din Timişoara a fost simplificat şi modelat digital, pentru desfăşurare exclusiv în online. (…)

E foarte posibil ca integrarea online a etapelor admiterii din acest an să motiveze suplimentar tinerii pentru a se înscrie la facultate, chiar suntem optimiști în acest sens, creșterea numărului de candidați ar reprezenta o confirmare a speranțelor noastre față de relansarea pe care o așteptăm, după cele două luni de stare de urgență”, a transmis Marilen Pirtea.

UVT desfășoară, cu toate resursele disponibile, transformarea rapidă în ”Universitate online”, ca formă adaptată a realizării proceselor de predare-învățare-examinare, completând, prin utilizarea mijloacelor digitale moderne, formatul clasic al activităților universitare față în față, o adaptare firească în contextul limitărilor impuse de starea de urgență și epidemia noului coronavirus.

După ce toate procesele educative au fost migrate în semestrul al doilea din acest an universitar spre formatul online, dar și după ce a fost inițiată și organizarea Ceremoniei Digitale de Absolvire 2020, care va fi difuzată live streaming în 18 iulie, în această săptămână au fost elaborate procedurile necesare admiterii online, într-o formă structurată, care va cuprinde toate etapele admiterii.

Candidații se vor putea înscrie pe o platformă digitală, accesibilă la adresa web unde vor completa date personale, vor încărca documentele justificative și își vor exprima opțiunile pentru programele de studii universitare pe care doresc să le parcurgă. Tot acolo vor și confirma locul, în cazul în care sunt admiși, și vor accepta condițiile contractului de studii, nefiind nevoie să se prezinte fizic la sediile Universității de Vest din Timișoara în această vară.

Până la începutul anului universitar 2020-2021, fiecare candidat va trebui să prezinte și în original documentele încărcate pe platforma de admitere, pentru certificarea acestora de către responsabilii procesului de admitere, dar ulterior acestui proces.

Astfel, începând de marți, candidații se pot preînscrie, accesând platforma de admitere și intrând în contact cu echipa UVT. Procesul de înscriere se poate finaliza în momentul în care candidatul intră în posesia diplomei de Bacalaureat – pentru înscrierea la un program de studii de licență – respectiv a diplomei de licență (pentru înscrierea la studiile universitare de masterat).

Oferta educațională prin care cele 11 facultăți ale UVT vin în întâmpinarea candidaților reunește 75 de programe de studii universitare de licență și peste 100 de programe de studii universitare de masterat, din 34 de domenii de studii universitare aparținând sferei științelor exacte și ale naturii, științelor sociale și economice, științelor umaniste, artelor și științei sportului și educației fizice.

Publicație : Evenimentul Zilei

Microplastics discovered blowing ashore in sea breezes

 Finding could help solve mystery of where plastic goes after it leaks into the sea

Hundreds of thousands of tonnes of mismanaged waste could be blowing ashore on the ocean breeze every year, according to scientists who have discovered microplastics in sea spray.

The study, by researchers at the University of Strathclyde and the Observatoire Midi-Pyrénées at the University of Toulouse, found tiny plastic fragments in sea spray, suggesting they are being ejected by the sea in bubbles. The findings, published in the journal Plos One, cast doubt on the assumption that once in the ocean, plastic stays put, as well as on the widespread belief in the restorative power of sea breeze.

Around 359m tons of plastic was manufactured globally in 2018, and some studies suggest as much as 10% of it ends up in the sea each year.

Steve Allen, a PhD candidate at Strathclyde who co-led the study, said: “Sea breeze has traditionally been considered ‘clean air’ but this study shows surprising amounts of microplastic particles being carried by it. It appears that some plastic particles could be leaving the sea and entering the atmosphere along with sea salt, bacteria, viruses and algae.”

The “bubble burst ejection” of particles in sea fog or spray, described by Allen as “like soda in a glass when it hits your nose”, is a well-known phenomenon. But the new study is the first time microplastics have been shown to be ejected from the ocean.

“We keep putting millions of tonnes of plastic into the ocean every year,” said Allen. “This research shows that it is not going to stay there forever. The ocean is giving it back to us.”

Plastic debris, such as plastic bags and bottles, breaks down into smaller microplastic in the sea, often invisible to the eye. The microplastics in the sea spray were between five micrometres and up to 140 micrometres long. The researchers estimated that up to 136,000 tons of microplastic could be blown on shore by sea spray every year.

Dr Deonie Allen, the study’s co-research lead, said this was the result of “our mismanaged waste that comes from the terrestrial environment”.

She said the findings could help solve the mystery of where “missing” oceanic plastic goes after it leaks into the sea, a puzzle scientists have been trying to solve for years.

“The transport mechanism is quite complicated” said Allen. “We know plastic comes out of rivers into the sea. Some goes into gyres, some sinks and goes into the sediment, but the quantity on the sea floor doesn’t match the amount of plastic that would make up this equation. There’s a quantity of missing plastic.”

At least an estimated 8m tonnes of plastic enters the sea from land and coasts every year. One study estimates just 240,000 tonnes floats on the surface, leaving a puzzle as to where the rest goes. Various plastic ocean transport models have suggested “leaky basins” to explain areas that do not contain the quantities of plastic predicted.

“We know plastic moves in the atmosphere, we know it moves in water,” Allen said. “Now we know it can come back. It is the first opening line of a new discussion.”

The researchers captured water droplets from sea spray at Mimizan beach in Aquitaine, on the south-west Atlantic coast of France in the Bay of Biscay, using a “cloud catcher” and filters, set up on top of a sand dune. They analysed the water droplets for microplastics, sampling various wind directions and speeds, including a storm and sea fog. The sea fog generated by the surf produced the highest counts, of 19 plastic particles per cubic metre of air.

Previous studies, including one by the same authors that found microplastic pollution in a remote region of the Pyrenees mountains, have already shown that wind can transport microplastics in the atmosphere for long distances.

Publicație : The Guardian

 Women’s research plummets during lockdown – but articles from men increase

Many female academics say juggling their career with coronavirus childcare is overwhelming

 In April Dr Elizabeth Hannon, deputy editor of the British Journal for the Philosophy of Science, noticed that the number of article submissions she was receiving from women had dropped dramatically. Not so from men.

“Negligible number of submissions to the journal from women in the last month,” she posted on Twitter. “Never seen anything like it.” The response was an outpouring of recognition from frustrated female academics, saying they were barely coping with childcare and work during the coronavirus lockdown.

“I was taken aback by the nerve I seem to have hit,” she says. “I have now heard many stories from women of abandoned projects, collaborations they have felt unable to continue with, and so on. It’s extremely worrying, especially so for philosophy, which already has so much work to do in terms of gender equality among its ranks.”

Having articles published in academic journals is key to being promoted at many universities, and is a critical measure of success in the government’s all-important Research Excellence Framework, which distributes around £2bn of annual funding to universities.

Hannon is worried that the additional lockdown childcare, as well as caring for older family members and an increase in chores such as cooking and cleaning, is slowing up female researchers far more than their male colleagues.

Meanwhile, though, at another leading research publication, the Comparative Political Studies journal, submissions from men were up almost 50% in April, according to its co-editor, David Samuels.

Dr Jenny Hallam, a senior lecturer in psychology at the University of Derby, who is currently home schooling her two boys, aged seven and four, while trying to do her job, isn’t surprised. She loves doing research, but it has become a luxury she can no longer squeeze into her exhausting lockdown schedule.

Two days a week she is the sole home teacher, snatching the chance to work where she can. The other three days she and her husband, who is also an academic, do relay childcare. In the evenings she catches up with emails from students who are struggling to adjust to online teaching. She is coping, she says, but it is “overwhelming and tiring” and the days feel very long.

“Research has fallen by the wayside,” she says. “It’s important and I want to do it, but it’s not as urgent as supporting my students. My students and my children have to be my priority.”

On top of that, Hallam has heard back from a research journal to which she submitted a paper before the lockdown, wanting her to make revisions by early June that she can’t find the time to do. She notes the journal took two months less than usual to respond. “Perhaps the reviewers aren’t parents,” she says drily.

“I wrote back explaining why I would struggle to make the deadline. The editor declined an extension, saying deadlines were important,” she says.

Dr Anneli Jefferson, a lecturer in philosophy at Cardiff University who is also home schooling her two boys, of nine and 12, agrees that research is the first thing to suffer when time is short. “Research is really important, but it’s not urgent. It’s not usually the thing that someone’s breathing down your neck about.”

She thinks anyone with a family will be slowed down by lockdown – “but women will probably be disadvantaged more strongly”.

“Many female academics will have partners with a more structured job with online meetings that are non-negotiable,” she says. “And it must be even harder for single mothers, because they are doing all this on their own.”

Prof James Wilsdon, director of the new Research on Research Institute based at the Wellcome Trust, worries that the coronavirus is skewing a playing field that wasn’t ever level in the first place. “We have to be very cautious that we are not privileging those who are able to use the coronavirus situation as time to race ahead of their peers, who are held back not by talent or aspiration but by the need to do homeschooling and put three meals a day on the table,” he says.

He agrees that research is not really compatible with family life in lockdown. “Research requires headspace and the ability to immerse yourself over a prolonged period.”

Wilsdon, who is himself juggling work and four children at home, says: “This is also about the division between those who have caring responsibilities and those who don’t. But I’d be the first to admit that women bear the brunt of the problem.”

And the issue goes beyond journals, he says. UK Research and Innovation, the national funding body for research, and other funding bodies, are fully aware that many women will also be struggling to find time to enter competitions for new research funding.

Wilsdon points out that raising money for new research is extremely important to universities, but it is less of apriority than the challenges of shifting teaching online. “No one is standing over you saying you must apply for a grant, so in a sense that becomes even more of a luxury than writing a research paper for a journal.” This worries funders, he says, but there is no easy solution.

Dr Viki Male, an immunologist at Imperial College London, says there is “definitely a danger” that female academics might be taking more of a hit in the lockdown than their male colleagues and competitors. She is looking after her children, aged three and six, as well as trying to run her lab, give lectures – including a new one on Covid-19 immunity – and check in with her research students. She often notches up 16-hour days of work and childcare.

She is quick to point out that her husband has taken on a lot at home too, but because she earns less, and can be more flexible about when she works, the bulk of the childcare falls to her.

“It made sense for me to be on domestics from 9 to 5,” she says. “I suspect, around the country, couples have had the same sorts of conversations we had. It probably reflects systemic ways in which men’s and women’s jobs often differ.”

She is concerned that women might be falling behind in the race to publish their research, and argues that even if all universities and funders agreed to make allowances for researchers who couldn’t publish during lockdown, those with caring responsibilities would still be left behind because others had had extra time to progress their research.

Wilsdon, however, says that in his more optimistic moments he hopes some good might come out of the lockdown for women, and that universities might be forced to confront calls for more flexible working.

“All the juggling and the hidden labour of domesticity that is part of many academics’ real lives is now being brought into view ,” he says. “Maybe when those things are raised in the future, universities will be better at understanding.”

Publicație : The Guardian

Étudiants précaires: comment obtenir l’aide financière exceptionnelle de 200 euros?

Dès ce mardi après-midi, il sera possible de demander l’«aide COVID» sur une plateforme mise en ligne par le gouvernement.

Le 4 mai dernier, lors de la présentation du plan de déconfinement devant le Sénat, le premier ministre Édouard Philippe annonçait la création d’une aide financière de 200€, désormais appelée «aide COVID», pour les étudiants les plus démunis et isolés durant cette crise sanitaire du coronavirus. «Certains jeunes se sont retrouvés dans une situation que je sais dramatique. Nous avons donc décidé de verser une aide de 200 euros à 800.000 d’entre eux», avait ainsi expliqué le premier ministre.

Une semaine après cette annonce, il est donc désormais possible de demander cette aide financière, via la plateforme messervicesetudiants.gouv.fr. Comme détaillé par Frédérique Vidal sur Europe 1 mardi dernier, cette aide concerne pour le moment «tous les étudiants qui ont perdu leur emploi, ainsi que ceux qui ne peuvent effectuer leur stage et ainsi bénéficier d’une potentielle gratification», ainsi que «les étudiants ultramarins qui sont isolés depuis 2 mois, et qui souhaitent rentrer chez eux».

Les services d’aides COVID ouvrent cet après-midi

Ces étudiants-là devront donc se rendre sur la plateforme mise en place, en possession de pièces justificatives. Pour les étudiants ayant perdu leur emploi, il faudra avoir une attestation de la perte d’emploi établie par l’employeur. Autres pièces demandées: une copie du contrat de travail en cours datant au plus tard du 16 mars 2020 afin de justifier d’une activité d’au moins deux mois depuis le 1er janvier 2020, une copie de la carte d’étudiant de l’année universitaire 2019-2020, et un relevé d’identité bancaire.

Les étudiants n’ayant pu réaliser leur stage obligatoire gratifié devront se munir d’une attestation de l’arrêt du stage ou de sa non-réalisation établie par l’employeur, d’une copie de la convention de stage prévoyant un début d’activité au plus tard le 1er juin 2020, d’une copie de la carte d’étudiant de l’année universitaire 2019-2020, et d’un relevé d’identité bancaire.

Les étudiants ultramarins concernés

Enfin, pour les étudiants ultramarins souhaitant demander cette aide COVID, il faudra fournir un justificatif de domicile de ses parents ou de son tuteur légal dans un département ou une collectivité d’Outre-Mer, ou en Nouvelle-Calédonie. Autres pièces justificatives à apporter: une quittance de loyer du mois d’avril à son nom pour un logement en métropole ou une attestation d’hébergement gratuit en métropole, une copie de la carte d’étudiant de l’année universitaire 2019-2020, un extrait du livret de famille et un relevé d’identité bancaire.

Selon le bulletin officiel du ministère de l’Enseignement Supérieur et de la recherche datant de ce mardi 12 mai, ce sera au directeur général du Crous de votre académie ou de votre territoire de décider de l’attribution ou non de cette aide COVID.

Publicație : Le Figaro

 « Le contact humain manque énormément » : pour les étudiants, l’inégale expérience des cours à distance

Le basculement des cours en ligne a mieux marché dans certaines formations que dans d’autres, tandis que le confinement a exacerbé les inégalités entre les jeunes.

Dès les premiers jours de confinement, Julia, étudiante en master « arts et culture visuelle » à l’université Paris Diderot, a compris que la « continuité pédagogique » ne serait pas évidente. « Rien n’est structuré dans mon master, avec une variabilité d’un professeur à l’autre, entre silence radio et demandes de gigantesques dossiers à rendre à la dernière minute », raconte la jeune femme de 21 ans.

Confinée dans sa cité universitaire, Julia bûche tant bien que mal son mémoire, sans avoir accès à toute la bibliographie nécessaire. « J’attends toujours de savoir si les délais de rendus sont maintenus, glisse-t-elle. Mes deux UFR [unités de formation et de recherche] ont des positions contradictoires. Un vrai flou artistique. »

Pour Léa, 21 ans, une organisation s’est au contraire rapidement mise en place dans son master « immunologie et inflammation », à l’université de Strasbourg. « Au départ, ça a été assez compliqué parce que les profs apprenaient à prendre en main l’informatique pour réaliser leurs cours en vidéos, se souvient-elle. Mais, aujourd’hui, tout va bien. Nos professeurs sont disponibles, même tard le soir, et essayent de tenir compte des difficultés de chacun. Une forte solidarité s’est créée entre élèves. »

Cours en ligne disparates

Perdus ou bien encadrés, tous les étudiants n’ont pas été logés à la même enseigne face à cette expérience inédite de huit semaines de cours à distance, alors que l’année universitaire s’achève pour de nombreuses formations. Dès l’annonce de la fermeture des universités et grandes écoles, effective au 16 mars, il a fallu, pour les équipes pédagogiques, se mettre de manière précipitée à l’enseignement en ligne, avec plus ou moins de succès.

« On a senti un mouvement de panique sur les campus, se remémore Céline Piqué, vice-présidente de l’université Rennes 2. Les enseignants se sont vus obligés de transformer leurs cours du jour au lendemain, et de prendre en main des outils numériques qui, s’ils existaient déjà, n’étaient pas encore utilisés par beaucoup d’entre eux. »

Les maîtrises individuelles et collectives de ces outils par les équipes pédagogiques ont rendu l’enseignement disparate. Alors que l’ordonnance du 27 mars déléguait à chaque établissement les modalités des cours à distance, étudiants et enseignants ont jonglé entre diverses plates-formes, mais aussi entre de multiples modalités selon les matières : cours en visioconférence, sur les horaires initiaux ou non, dossiers à éplucher ou absence de consignes… Jusqu’à parfois ne plus savoir où donner de la tête.

 Publicație : Le Monde