Astăzi, Senatul Universității „Cuza” din Iași are o ședință de maximă importanță! Rectorul Toader vine cu măsuri radicale

Astăzi, Senatul Universității „Alexandru Ioan Cuza” – UAIC din Iași are programată o ședință de maximă importanță! Rectorul instituției, prof. univ. dr. Tudorel Toader, vine cu măsuri radicale în fața membrilor forului, în special la nivel de poziții esențiale din conducerea Universității „Cuza”. Concret, acesta va prezenta noua echipă de prorectori, Metodologia de alegere a decanilor celor 15 facultăți și de concurs pentru un nou director al Grădinii Botanice „Anastasie Fătu”, respectiv a instituțiilor de cercetare de la „Cuza”

Zi importantă pentru Senatul Universității „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași! Astfel, astăzi, 14 mai 2020, rectorul instituției, prof. univ. dr. Tudorel Toader, vine cu măsuri radicale în fața membrilor forului, în special la nivel de poziții esențiale din conducerea Universității „Cuza”. Concret, acesta va prezenta noua echipă de prorectori, Metodologia de alegere a decanilor celor 15 facultăți și de concurs pentru un nou director al Grădinii Botanice „Anastasie Fătu”, respectiv a instituțiilor de cercetare de la „Cuza”.

Ce va prezenta astăzi, în cadrul importantei ședințe de Senat, rectorul Toader de la Universitatea „Cuza” din Iași

Pe acest plan, la propunerea rectorului Toader va fi prezentată, în ședința de Senat, echipa de prorectori. Aceasta a rămas neschimbată, ca cea din ultimii patru ani. Este vorba despre: prof. univ. dr. Cătălin Tănase (actual director al Grădinii Botanice și membru al Academiei Române – n.r.) – prorector pentru programe de masterat și studii doctorale; prof. univ. dr. Ionel Mangalagiu – prorector pentru programe de cercetare științifică și transfer de cunoștințe; prof. univ. dr. Corneliu Iațu – prorector pentru strategie, dezvoltare instituțională și managementul calității; prof. univ. dr. Henri Luchian (împlinește vârsta de pensionare în septembrie, anul acesta – n.r.) – prorector pentru relații internaționale și parteneriate de studii și cercetare; prof. univ. dr. Mihaela Onofrei – prorector pentru activități studențești și parteneriate cu mediul economic și sectorul public, prof. univ. dr. Lucia Cifor – prorector pentru programe de licență și activități de formare a personalului didactic din învățământul preuniversitar.

Până la mijlocul lunii viitoare se aleg și decanii

Apoi, după prezentarea Metodologiei de concurs în ședința de Senat a UAIC, rectorul Toader va demara procesul de selecție a viitorilor decani. Această etapă urmează a se încheia în jurul datei de 15 iunie. „Pe 11 iunie este planificată o altă ședință de Senat, unde mă voi prezenta cu propunerile de noi decani la cele 15 facultăți”, a menționat rectorul. Nici aici nu se anunță schimbări.

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” – UAIC din Iași întră în cea mai importantă fază a alegerilor academice, după cea a rectorului instituției! În acest context, prof. univ. dr. Tudorel Toader a făcut precizări cu privire la eventualele schimbări. De precizat că procesul îi vizează pe noii prorectori, cei 15 decani ai facultăților de la „Cuza” sau directori de departamente.

„E un moment important deoarece, la fiecare patru ani, se schimbă echipa managerială de la Universitatea «Cuza». Aici, mereu am spus că rezultatele foarte bune din precedentul mandat nu au fost meritul meu exclusiv, ci al întregii echipe de conducere. Așadar, dacă echipa a mers foarte bine, se pune întrebarea: de ce să faci schimbări? Așadar, în principal, dar și cu unele excepții, vreau să merg mai departe cu actuala echipă de prorectori și de decani”, a declarat rectorul Toader.

Actualii decani sunt: Fizică – conf. univ. dr. Sebastian Popescu, Psihologie și Științe ale Educației – conf. univ. dr. Ștefan Boncu, Matematică – prof. univ. dr. Răzvan Dinu Lițcanu, Chimie – prof. univ. dr. Aurel Pui, Biologie – conf. univ. dr. Lăcrămioara Carmen Ivănescu, Geografie și Geologie – prof. univ. Adrian Grozavu, Filosofie și Științe Social Politice – prof. univ. Conțiu Tiberiu Șoitu, Istorie – prof. univ. dr. Petronel Zahariuc, Informatică – conf. univ. dr. Adrian Iftene, Litere – conf. univ. dr. Ion Constantin Lihaciu, Economie si Administrarea Afacerilor – a început cu prof. univ. dr Dinu Airinei (ieșit la pensie la finalul anului trecut – n.r.), actualmente fiind decan prof. univ. dr. Teodora Roman, Teologie Romano-Catolică – conf. univ. dr. Ștefan Lupu, Teologie Ortodoxă – prof. univ. dr. pr Ion Vicovan, Educație Fizică și Sport – conf. univ. dr. Beatrice Aurelia Abălașei, iar la Facultatea de Drept – lect. univ. dr. Septimiu Vasile Panainte. Aici, fie că nu se vor înscrie la concurs sau vor ocupa alte funcții, se anunță posibile schimbări la facultățile de: Biologie, Geografie și Geologie, Fizică, Drept, Istorie, Psihologie și Științe ale Educației.

Publicație : Bună Ziua Iași

Vor fi sau nu surprize? Rectorul Toader prezintă azi noua echipă de prorectori

 El va da şi un nou test de moralitate în faţa Senatului, în legătură cu prelungirile de activitate după 65 de ani

Tudorel Toader, rectorul Universităţii „Al.I. Cuza“, va propune Senatului în cadrul şedinţei de astăzi noua echipă de prorectori ai instituţiei de învăţământ superior. Conform surselor din interiorul universităţii, noua echipă este, de fapt, şi cea veche, pentru că rectorul s-a decis să meargă cu aceiaşi şase prorectori cu care şi-a încheiat primul mandat.

Astfel, cei mai longevivi prorectori (care au fost şi în ambele mandate ale prof.dr. Vasile Işan) devin prof.dr. Cătălin Tănase, responsabil pentru programe de masterat şi studii doctorale, care este şi director al Grădinii Botanice, şi prof.dr. Henri Luchian, responsabil cu relaţiile internaţionale, parteneriate de studii şi cercetare. Alţi trei prorectori au un singur mandat, primul al rectorului Toader: prof.dr. Ionel Mangalagiu, responsabil cu programe de cercetare ştiinţifică şi transfer de cunoştinţe, prof.dr. Corneliu Iaţu, responsabil cu strategia, dezvoltarea instituţională şi managementului calităţii, şi mâna dreaptă a rectorului, Mihaela Onofrei, responsabilă cu activităţi studenţeşti şi parteneriate cu mediul economic şi sectorul public. Aceasta din urmă a fost şi ordonator de credite în timpul contestatului mandat al lui Toader la conducerea Ministerului Justiţiei. Ultima venită în echipă este prof.dr. Lucia Cifor, responsabilă cu programele de licenţă şi activităţi de formare a personalului didactic din învăţământul preuniversitar, în locul prorectorului prof.dr. Gheorghe Iacob.

Decizia lui Toader ridică însă o serie de întrebări cu privire la judecarea unor situaţii cu dublă măsură la nivelul universităţii: în această vară, prof.dr. Henri Luchian va împlini 65 de ani, vârsta de pensionare, iar el va putea rămâne în funcţia de prorector dacă va obţine, an de an, aprobarea Senatului de a-şi continua activitatea didactică pe post. În ultimii ani, la UAIC a existat o politică la nivelul universităţii de a nu acorda astfel de aprobări decât pentru profesorii membri ai Academiei, iar prof.dr. Henri Luchian nu intră în această categorie. Un exemplu în acest sens (deşi ele sunt multiple) este al fostului rector prof.dr. Dumitru Oprea, care nu a primit acceptul Senatului de a continua activitatea ocupând un post, ci doar în regim de plata cu ora. Există şi precedent la UAIC: prof.dr. Gheorghe Iacob a pierdut postul de prorector după ce Senatul nu i-a acceptat prelungirea cu un an activităţii didactice, deşi anterior în Consiliul de Administraţie primise aviz pozitiv.

 Publicație : Ziarul de Iași

 Scandal la Casa Universitarilor. UAIC a pierdut procesul în primă instanță

 Firma care a folosit imobilul timp de 15 ani a câştigat procesul în primă instanţă, şi ar trebui, dacă sentinţa rămâne definitivă, să primească de la Universitate în jur de 200.000 de lei.

Universitatea „Al.I. Cuza“ a pierdut în primă instanţă procesul referitor la investiţiile făcute în ultimii ani an imobilul cunoscut sub denumirea de „Casa Universitarilor“. Evacuată cu scandal din acel local cunoscut în rândul cadrelor didactice, firma care a administrat restaurantul timp de 15 ani a dat în judecată încă din 2015 universitatea, pentru a-şi recupera banii investiţi în imobil.

Compact Impex a început să folosească acel imobil din 1998, prin contractul de asociere în participaţiune obligându-se să efectueze şi lucrări de investiţii interioare şi exterioare la imobil. „Casa Universitarilor Iasi a primit lunar suma de 2.000 dolari până la încetarea 0contractului. Lucrările de modernizare şi reamenajare a spaţiilor au constat în schimbarea tâmplăriei din lemn cu tâmplărie din aluminiu, montarea de instalaţii de aer condiţionat în bucătărie şi sălile restaurantului, placarea grupurilor sanitare cu marmură gresie şi faianţă, reparaţii capitale în bucătărie, placare cu gresie marmură şi faianţă, placarea cu gresie şi marmură a terasei, extinderea terasei, înfiinţarea unui salon separat pentru servirea mesei de către cadrele didactice ale Universităţii“, au precizat reprezentanţii firmei.

Aceştia au mai arătat în cererea lor că au mai construit o bucătărie pe terasă, au realizat reparaţii la acoperiş, au montat centrale termice şi au dotat bucătăria cu utilaje moderne.

Contractul de asociere s-a derulat până în 2013, iar un an mai târziu universitatea a obţinut în instanţă evacuarea firmei ieşene. Evacuarea s-a făcut pe 16 aprilie 2015.

La rândul lor, reprezentanţii universităţii ieşene au precizat că „eventualele îmbunătăţiri“ au fost făcute fără acceptul lor, iar contractul de asociere cu ministerul de resort ar fi fost nul, deoarece ministerul nu avea dreptul de a-l încheia. „Apărările pârâtei privitoare la ignorarea de către Ministerul Educaţiei a calităţii de titular a dreptului de proprietate deţinut de către pârâtă asupra Casei Universitarilor şi încheierea contractului de asociere în participaţiune de către minister prin fraudarea intereselor sale, nu fac obiectul prezentei cauze, pârâta urmând a-şi clarifica raporturile juridice sub acest aspect cu Ministerul Educaţiei“, se arată în motivarea primei instanţe.

Decizia finală din acest litigiu va aparţine Tribunalului Iaşi, pe rolul căruia dosarul a fost înregistrat zilele trecute. Până în prezent, însă, nu a fost stabilit primul termen de judecată.

Publicație : Ziarul de Iași

 Fără taxă și fără teste la admiterea de la USAMV Iaşi. Înscriere online

 Instituţia de învăţământ superior a mai anunţat şi că se va renunţa la testul grilă de la Medicină Veterniară.

La Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad“ (USAMV) a fost eliminată taxa de înscriere la admiterea din iulie 2020. Decizia a fost luată zilele trecute în şedinţa Consiliului de Administraţie, astfel, absolvenţii de liceu se vor putea înscrie la una dintre cele patru facultăţi ale USAMV fără a mai plăti taxa de înscriere în valoare de 150 de lei.

De asemenea, s-a decis şi eliminarea testului grilă de la Facultatea de Medicină Veterinară, urmând ca admiterea la toate facultăţile USAMV să se facă exclusiv pe baza notelor de la bacalaureat. Va fi luată în considerare nota de la proba scrisă de Limba şi literatura română în proporţie de 50% şi nota de la o altă probă scrisă, la alegerea candidatului, reprezentând tot 50%.

Conform calendarului, în perioada 13 – 24 iulie va avea loc înscrierea candidaţilor pentru admiterea la licenţă din sesiunea iulie 2020 pentru domeniile Agronomie, Horticultură, Zootehnie, Inginerie şi management în agricultură şi dezvoltare rurală, Ingineria produselor alimentare, Ingineria mediului, Biotehnologii, Biologie şi Medicină veterinară. Candidaţii se vor putea înscrie şi online pe platforma http://admitere.uaiasi.ro.

 Publicație : Ziarul de Iași

 Écoles de commerce: comment élaborer son programme de révision pour les concours?

VIDÉO – Pour Jean-Louis Chauve, le vice-président de l’APHEC, le travail doit être organisé afin qu’il n’y ait pas de «surinvestissement disciplinaire».

Dans ce deuxième épisode du «Rendez-vous des prépas», le Figaro Étudiant a interrogé Jean-Louis Chauve, professeur de classes préparatoires au lycée La Martinière-Duchère, à Lyon, et vice-président de l’Association des professeurs de classes préparatoires économiques et commerciales (APHEC).

Le RDV des prépas est une web série du Figaro Étudiant à retrouver toutes les semaines sur FacebookInstagram et Youtube .

Le Figaro.- Comment élaborer un bon planning de révisions?

Jean-Louis Chauve.- Nous sommes désormais à un peu plus d’un mois du concours. Pour les élèves qui étaient déjà prêts avant que les épreuves ne soient reportées et qui disposent donc de temps, il faut essayer de lire les différents thèmes du programme de manière transversale, de refaire un peu d’entraînement en temps limité avec le concours des professeurs qui ont normalement dû rester très disponibles. Mais il faut aussi prendre le temps de la respiration avant ces épreuves.

Pour les autres c’est une chance, ils ont du temps supplémentaire pour travailler sur les thèmes qui leur font défaut. Refaire un planning me paraît plutôt important. Je recommande de se concentrer sur les points de faiblesse et de fragilité.

Comment répartir le travail?

Chacun a ses priorités. Il faut organiser le travail de façon à ce qu’il n’y ait pas de surinvestissement disciplinaire. Je conseille de séquencer les révisions par demi-journées: une investigation sur un thème particulier le matin, les mathématiques par exemple, et puis, travailler l’économie-droit ou la géopolitique l’après-midi. Il faut trouver un équilibre.

Il faut se maintenir dans un état de tension intellectuelle positif et favorable. Le travail de révisions devait être fait antérieurement. Il ne faut donc pas se relancer dans un programme approfondi, il faut relire, revisiter, aller plus loin.

Quelles sont les plages horaires qu’il faut allouer à son travail?

Tout le monde n’a pas le même rythme de travail. Certains travaillent efficacement le soir, d’autres tôt le matin. Nous sommes désormais proches des épreuves écrites qui vont cette année être très resserrées. Le rythme sera soutenu. Je pense qu’il faut se caler sur ce rythme-là et donc éviter de consacrer ses soirées à un travail scolaire. Il me semble important de prendre le temps de consacrer du temps à soi, de prendre le temps de lire, de regarder un film, de prendre ce temps de la respiration avant la très importante séquence qui les attend. Un emploi du temps équilibré donc: matin et après-midi.

Recommandez-vous des séances de révisions en groupe via Zoom ou d’autres logiciels?

Oui c’est même indispensable. Dans cette période où la socialisation fait défaut, il faut maintenir les liens avec ses camarades. On ne peut donc qu’encourager ces rencontres et essayer de leur donner une coloration scolaire. Certains de mes élèves s’interrogent par exemple mutuellement sur des thèmes pour avoir un avis différent de la part de leurs camarades.

Un dernier conseil pour la route?

Les épreuves qui les attendent sont stressantes. Il faut maintenant prendre le temps de se détendre, de regarder au-delà de ces épreuves et de se projeter dans le futur qui sera leur quotidien lorsqu’ils auront passé avec succès ces épreuves.

Publicație : Le Figaro

Aurélie Jean : « J’ai réussi à dépasser le syndrome de l’imposteur »

« J’avais 20 ans » : « Le Monde » interroge une personnalité sur ses années d’études et son passage à l’âge adulte. Aurélie Jean, 37 ans, chercheuse et entrepreneuse spécialiste des algorithmes, revient sur ses choix d’orientation.

Confinée à Paris, Aurélie Jean décroche son téléphone entre deux réunions avec ses équipes. Docteure en sciences et spécialiste des algorithmes, passée entre autres par Sorbonne Université, l’Ecole normale supérieure de Cachan, l’Ecole des mines de Paris et le Massachusetts Institute of Technology (MIT), Aurélie Jean, 37 ans, est aussi ancienne développeuse informatique au sein du groupe financier Bloomberg, à New York, mentor à la NASA et entrepreneuse. Spécialisée dans la modélisation numérique, elle a été classée par le magazine Forbes parmi « les 40 Françaises qui comptent en 2019 ». Son débit rapide, confiant, sa voix chaleureuse : Aurélie Jean semble n’avoir peur de rien, sauf de ses biais cognitifs et algorithmiques qu’elle décrit dans son dernier livre, De l’autre côté de la Machine (L’Observatoire, 149 pages, 18 euros). Celle qui vit habituellement entre Los Angeles et Paris revient sur ses choix d’orientation, ses études, et sur le fait d’être une femme dans un secteur très masculin.

Votre milieu social a-t-il eu un rôle dans l’éveil de votre curiosité scientifique ?

J’ai été élevée par mes grands-parents, et j’ai reçu une belle éducation libérale, associée à des valeurs traditionnelles. Mon grand-père était cadre administratif au Commissariat à l’énergie atomique et ma grand-mère était femme de ménage. J’ai grandi à Clamart (Hauts-de-Seine), dans un milieu de classe sociale moyenne, dans une cité HLM. Mes grands-parents ont joué un rôle fondamental pour la personne que je suis devenue. Dès la petite enfance, ils ont développé chez moi une grande curiosité. Ils m’encourageaient à me questionner sur le monde qui nous entoure : pourquoi le ciel est bleu ? Quels sont les mécanismes des marées ? Pourquoi l’eau bout ? D’une certaine façon, ils m’ont initiée à la méthode scientifique, qui s’articule autour de l’observation, de l’expérimentation, du raisonnement logique et de l’usage de la théorie pour adresser une question.

Quelle élève étiez-vous ?

J’ai toujours été une bonne élève. Je travaillais bien car je savais que c’était la bonne chose à faire. Il fallait faire plaisir à mes professeurs et à mes grands-parents. Je m’ennuyais un peu, mais je savais que c’était important. J’ai sûrement développé le syndrome de la bonne élève au cours de ces années d’école où je faisais tout pour « bien faire ». Mais l’école a eu un rôle déterminant dans ma vie, car elle m’a permis de grandir, de m’émanciper socialement et économiquement.

Publicație : Le Monde