UAIC va îmbutelia „Apa lui Cuza”

 * Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași a încheiat, cu un producător industrial, un contract de punere în funcțiune a unei linii de îmbuteliere de apă minerală carbogazoasă și plată în pet-uri de 0,5 și 2 litri * lucrările sunt în faza de finalizare, urmând a se efectua recepția * apa din izvorul 3 – Copou, care va fi îmbuteliată de UAIC, are beneficii importante pentru sănătatea consumatorilor, întrucât este singura apă minerală naturală din România care conține mai mult magneziu decât calciu

Consecventă în demersurile sale de a valorifica apa minerală din sursa Izvor 3, zăcământ – Copou, care se află pe teritoriul Grădinii Botanice „Anastasie Fătu”, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași a încheiat, încă din anul 2018, un acord de parteneriat cu Societatea Națională a Apelor Minerale (SNAM), care își propune să faciliteze acțiunile necesare în vederea încadrării în limitele maxime admise pentru indicatorul nitrați și valorificării apei minerale, dar și asigurarea condițiilor optime pentru participarea studenților UAIC la stagii de practică pe tema administrării și exploatării zăcământului Iași – Copou.

Prin încheierea acestui parteneriat, UAIC își asuma demararea procedurilor de punere în funcțiune și valorificare a apei minerale din Copou, iar SNAM se obliga să asigure consultanță, în limita competențelor, pentru punerea în funcțiune a capacităților de îmbuteliere a apei.

La 15 ianuarie 2019, UAIC a înregistrat marca „Apa lui Cuza” la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM), pentru o perioadă de zece ani, cu posibilitatea de prelungire. Marca este înregistrată pentru clasa de produse și servicii 32: apă (băuturi), apă plată, apă carbogazoasă, apă minerală, apă îmbuteliată, apă minerală plată, apă minerală carbogazoasă, apă de izvor, apă masă, apă gazoasă (sifon), ape minerale, dar  și clasa 35 – publicitate, gestiunea afacerilor comerciale, administrație comercială, lucrări de birou, servicii de vânzare cu amănuntul, marketing.

În urma unei licitații, UAIC a încheiat, pe 21 ianuarie 2020, un contract de proiectare și punere în funcțiune a unei linii de îmbuteliere de apă minerală carbogazoasă și plată în pet-uri de 0,5 și 2 litri cu producătorul de echipamente industriale Eurodac Consulting, în valoare de 833.000 lei. Lucrările sunt în faza de finalizare, urmând a se efectua recepția.

Conform Caietului de sarcini, scopul principal al acestei inițiative este acela de a asigura, în baza legii, „apa minerală către angajații proprii în perioade caniculare, precum și furnizarea apei îmbuteliate către structurile interne de alimentație publică, ce pot degreva bugetul instituției de sume importante, ca urmare a asigurării acestor produse din resursele proprii”.

Apele minerale din zona Copou-Breazu sunt recunoscute internațional încă din 1940, când au obținut o medalie la Paris. Începând din anul 1960, Institutul de Balneologie din Iași repetă periodic analizele fizico-chimice ale acestor ape, iar ultimele date arată că au o mineralizare de până la 1.000 mg/litru și au un caracter de ape hidrogencarbonatate – magneziene cu un pH slab alcalin.

Mai mult, din studiile efectuate rezultă că apa din izvorul 3 – Copou are beneficii importante pentru sănătatea consumatorilor, întrucât este singura apă minerală naturală din România care conține mai mult magneziu decât calciu.

Societatea Națională a Apelor Minerale deține, în zona Grădinii Botanice din Dealul Copou, licența de exploatare a apelor minerale înmagazinate în depozitele de terasă constituite din nisipuri și pietrișuri de vârstă pleistocenă superioară. Apa minerală din aceste depozite este exploatată prin două izvoare captate (izvorul 3 și izvorul 5)

Publicație :Evenimentul

Reacţia ministrului Educaţiei, Sorin Cîmpeanu legată de decizia UMF Iași de a permite intrarea la examene doar a studenţilor vaccinaţi

Sorin Cîmpeanu, ministrul Educaţiei, a avut o primă reacţie cu privire la decizia conducerii UMF Iași de a permite participarea la examene doar a studenţilor vaccinaţi. Ministrul a explicat că în mediul universitar există o autonomie universitară şi că, din aceste considerente, conducerea unităţilor de învăţământ superior îşi poate stabili propriile reguli.

Vă aducem aminte faptul că intervenția șefului Educației a venit în contextul în care mii de studenţi de la UMF Iași au depus o petiţie prin care contestă decizia conducerii universitării de a permite participarea la examene doar a studenţilor imunizați împotriva noului coronavirus.

Poziția ministrului Sorin Cîmpeanu în scandalul de la UMF Iași

În direct, într-o intervenţie telefonică la un post de televiziune, ministrul Educaţiei și Cercetării a avut o intervenție în contextul în care doar studenţilor vaccinaţi li se va permite accesul la examene. Ministrul a subliniat faptul că universitățile pot decide singure.

„În învățământul universitar există autonomie universitară. Fiecare universitate își stabilește propriile reguli. Aceste reguli sunt adoptate în senatele universitare. În senatele universitare sunt reprezentați atât profesorii, cât și studenții. Depinde de fiecare universitate. Am prezentat acest lucru ca fiind o posibilă inițiativă a unei universități. În măsura în care această inițiativă va fi validată la acea universitate, ea va fi în perfectă siguranță, pentru că va reflecta dorința acelei universități, atât studenți, cât și profesori”, a declarat Sorin Cîmpeanu la Antena 3.

Studenţii de la UMF Iași sunt revoltaţi de decizia luată de conducerea universităţii

Reporterii BZI.RO au publicat, în cursul zilei de ieri şi astăzi, detalii despre revoltă studenţilor de la UMF Iași. Menţionăm faptul că aceştia au depus o petiţie prin care cer conducerii universităţii să abroge decizia luată pe data de 28 aprilie, hotărâre care nu le-ar permite studenţilor care nu sunt vaccinaţi să participe la examenele viitoare:

„Din informațiile pe care le deținem, conducerea UMF Iași  intenționează să o publice abia la începutul sesiunii de examene pentru a putea împiedica atacarea hotărârii în instanță în timp util. Actele administrative produc efecte abia de la comunicarea lor. În perioada 5 – 9 mai, adică în plină vacanță de Paște, conducerea universității a distribuit un formular on-line pentru a se consulta cu studenții cu privire la decizia luată. Văzând că rezultatele chestionarului nu merg în direcția urmărită de către conducerea executivă, dupa 2.992 de răspunsuri primite, completarea acestuia a fost oprită”, arată LS IAȘI

Publicație: Bună Ziua Iași

Mai multe locuri la admitere şi doctorat, la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi“

 Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi“ Iaşi (TUIASI) va scoate la concurs la admiterea din acest an 400 de locuri pentru studenţii români de pretudindeni, 63% dintre acestea fiind locuri cu bursă.

Astfel, Politehnica ieşeană va avea în acest an, pentru studiile universitare de licenţă, 211 locuri cu bursă şi 100 fără bursă, pentru studiile universitare de master sunt 38 cu bursă şi 50 fără, iar pentru studiile de doctorat există un loc fără plata taxelor de şcolarizare cu bursă, iar două fără. Locurile alocate de către Ministerul Educaţiei nu au fost încă distribuite către cele 11 facultăţi, urmând ca acest lucru să fie decis de către Consiliul de Administraţie al TUIASI, la propunerea rectorului.

Reamintim că Ministerul Educaţiei a transmis în urmă cu aproximativ o săptămână către Politehnica ieşeană numărul de locuri la admitere pentru următorul an universitar. Astfel, TUIASI va scoate la concurs 2.400 de locuri pentru licenţă, 1.600 de locuri la master şi 130 la doctorat, dintre care 64 cu bursă şi 66 fără bursă. Şi în acest caz, spre deosebire de anul anterior, sunt mai multe locuri la licenţă şi la doctorat.

În ceea ce priveşte metodologia de admitere, aceasta a fost aprobată încă din luna ianuarie de către Senatul TUIASI, urmând să se implementeze acelaşi sistem introdus în 2017 prin care înscrierea la cele 11 facultăţi se face cu un singur dosar şi o singură taxă de admitere.

Totodată, spre deosebire de anii anteriori, conducerea universităţii a decis îmbunătăţirea acestui proces în urma feedbackului primit de la cadre didactice şi foşti candidaţi, actuali studenţi.

În acest an, sesiunea de admintere de vară se va desfăşura în perioada 12 iulie – 2 august, în timp ce sesiunea de toamnă va fi desfăşurată în perioada 6 – 24 septembrie. Procesul de admitere va avea loc integral online, însă pentru cei care nu au acces la o conexiune stabilă de internet vor exista centre pentru înscriere la faţa locului.

Publicație: Ziarul de Iași

Dans les pays nordiques, les étudiants sont moins sujets à la crise

Si la pandémie de Covid-19 et la fermeture des universités ont affecté le moral des étudiants du nord de l’Europe, leur situation économique est restée relativement stable, grâce au dispositif universel d’aide aux études, combinant allocations et emprunts.

Ce n’est pas vraiment ainsi qu’elle avait imaginé son année universitaire, mais Puk Willemoes fait bonne figure : « Nous sommes quinze dans le couloir de ma cité universitaire et nous avons pu nous confiner ensemble. C’est devenu ma seconde famille. Et puis ma chambre ne fait que neuf mètres carrés, alors j’ai un petit loyer. » Longs cheveux châtains et sourire facile, la jeune femme de 26 ans étudie l’anthropologie à l’université d’Aarhus, dans la province danoise du Jutland.

Depuis la mi-mars 2020, elle n’a quasiment pas mis les pieds à l’université en raison de la crise sanitaire. Son emploi, dans un grand magasin, a disparu. Financièrement, pourtant, elle ne s’en sort pas trop mal : « Je paie 2 700 couronnes [environ 360 euros] de loyer par mois. J’ai un peu d’argent de côté et je reçois 5 300 couronnes net d’allocations d’étude. Pour le moment, je n’ai pas eu besoin de prendre l’emprunt garanti par l’Etat. » Fixé à 3 200 couronnes par mois, son montant a été doublé au printemps 2020, pour venir en aide aux étudiants en difficulté.

71 % des élèves inscrits en collèges universitaires en Suède jugeaient que leur situation économique en 2020 était bonne

Au Danemark, le Statens Uddannelsesstotte (SU), le système de « soutien à l’éducation par l’Etat », établi en 1970, est une institution. Il fonctionne sous la forme de 72 « bons mensuels », à utiliser tout au long de la vie, sous la forme d’une allocation (environ deux tiers du montant) et d’un emprunt, qu’environ un tiers choisit de souscrire, à un taux de 4 % pendant les études, puis de 1 % ensuite, remboursable dans un délai de sept à quinze ans. « Les études sont considérées comme une forme d’emploi et donnent donc lieu à une rémunération », résume Eva Lykkegard, professeure associée à l’université d’Odense (Sud).

Outre la gratuité de l’enseignement supérieur, ce dispositif existe dans tous les pays nordiques depuis une cinquantaine d’années. Malgré des différences, ces systèmes ont un point commun : l’accès aux aides ne dépend pas du revenu des parents. Car, à la fin du lycée, « les jeunes sont considérés comme des adultes et quittent en général le domicile familial », précise Mathias Tolstrup Wester, consultant auprès de l’Institut d’évaluation du Danemark.

Isolement et cours à distance

Depuis l’irruption de la pandémie de Covid-19, ces systèmes d’aide financière ont permis aux étudiants des pays du nord de l’Europe d’éviter le pire. S’ils ont souffert de l’isolement et des cours à distance, l’impact sur leurs finances a été limité. Et ce n’est qu’à la marge que les gouvernements ont dû procéder à des ajustements pour compenser, par exemple, la perte de revenus de ceux qui avaient un emploi à côté de leurs études.

Publicație: Le Monde