Top specializări căutate de absolvenții de liceu la universități din Iași ! Criza COVID-19 a produs schimbări în preferințele candidaților care se înscriu la admiterea 2020.

Publicație : Bună Ziua Iași

Criză de candidaţi la universităţile ieşene

Chiar dacă, deocamdată, candidaţii la facultate se lasă aşteptaţi, după primele zile de înscrieri putem spune că Automatica şi Calculatoarele este cea mai râvnită facultate din Iaşi * la mare căutare sunt şi alte facultăţi din domeniul IT, precum Facultatea de Informatica, Facultatea de Electronică, Telecomunicaţii şi Tehnologia Informaţiei * căutată este şi Facultatea de Mecanică sau cea de Medicină Veterinară * în topul preferinţelor absolvenţilor de liceu continuă să fie Facultatea de Drept sau Facultatea de Administrare a Afacerilor. 

Debut timid la înscrierea la admiterea la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iaşi, unde sunt scoase la concursul de admitere 4.035 locuri la buget pentru studiile de licenţă.  În prima zi de înscrieri pentru admiterea în anul 2020-2021 la UAIC au fost depuse 970 de dosare. Dinte acestea, 697 dosare de înscriere au fost depuse online, şi 273 dosare au fost depuse la secretariatele celor 15 facultăţi din cadrul UAIC. La Facultatea de Istorie şi Facultatea de Fizică  au fost depuse câte 5 dosare, iar la Facultatea de Teologie Ortodoxă – 2, şi la Teologie Romano Catolică – 4.  Ca şi în anii anteriori, cele mai multe dosare înscrise au fost la Informatică – 264, Economie şi Administrarea Afacerilor – 193, Drept – 157. La Biologie au fost înscrise 42 dosare, Chimie -20, Educaţie Fizică şi Sport – 66, Filosofie şi Ştiinţe Social Politice – 11, Geografie – 59, Litere – 51, Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei – 46.

Automatica şi Calculatoarele este şi anul acesta cea mai râvnită facultate, însă la mare căutare sunt şi facultăţi precum Mecanica sau Electornica şi Telecomunicaţii.

TUIASI – 687 la Facultatea de Automatică şi Calculatoare

La Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi”, pentru anul universitar 2020 – 2021 sunt scoase la concursul de admitere 2.269 locuri la buget şi 849 la taxă. Până acum au fost depuse 1.624 dosare. Cele mai multe dosare sunt depuse la Facultatea de Automatică şi Calculatoare – 687, urmată fiind la o distanţă condiderabilă de Facultatea de Mecanică, unde au fost depuse 200 de dosare, Facultatea de Electronică, Telecomunicaţii şi Tehnologia Informaţiei – 163 dosare, Facultatea de Construcţii şi Instalaţii– 134 dosare, Facultatea de Arhitectură – 130 dosare, Facultatea de Inginerie Electrică, Energetică şi Informatică Aplicată – 90 dosare, Facultatea de Design Industrial şi Managementul Afacerilor, Facultatea de Construcţii de Maşini şi Management Industrial – 37 dosare, Facultatea de Hidrotehnică Geodezie şi Inginerie Mediului – 37,  Facultatea de Inginerie Chimică şi Protecţia Mediului – 57, Facultatea de Ştiinţă a Materialelor -15.

USAMV – 235 candidaţi la Medicină Veterinară

Dacă Ştiinţa Materialelor, Istoria sau  Fizica nu mai sunt un domeniu de mare interes pentru mulţi dintre absolvenţii de liceu, ştiinţele agronomice sau cele de medicină veterinară devin un adevărat trend pentru tineri. Drept dovadă, numărul mare de înscrieri.

La Universitatea de Ştiinţe Agronomice şi Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” au fost scose la concurs, pentru admiterea în anul universitar 2020 – 2021,  623 locuri la buget şi 295 cu taxă. Până acum la Facultatea de Agricultură au fost depuse 157 dosare, la Horticultură – 27, Zootehnie – 78, iar la Facultatea de Medicină Veterinară – 235

Publicație: Evenimentul

 Admiterea la universităţi, motoarele la maximum: mii de dosare depuse în primele zile

Pandemia nu a afectat interesul studenţilor pentru studiile universitare la Iaşi, ba chiar majoritatea universităţilor remarcă o creştere semnificativă a numărului de dosare depuse.

USAMV – La Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” au fost depuse deja, la nivelul zilei de ieri, după două zile de admitere, un număr de aproape 500 de dosare, în contextul în care numărul total de locuri scoase la concurs la licenţă este de 623. La Facultatea de Medicină Veterinară, deja este o concurenţă de aproape 3 candidaţi pe un loc, în contextul în care au fost depuse 235 de dosare pe cele 93 de locuri disponibile la buget, ocupându-se, în acest moment, şi locurile de la taxă – 105 la număr. Cele mai puţine dosare au fost depuse la Facultatea de Horticultură, 27 din 123 de locuri, dar admiterea mai continuă până în data de 24 iulie.

Politehnică – La Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iaşi au fost depuse deja aproximativ 1.700 de dosare pentru studiile de licenţă, după mai puţin de o săptămână de la începutul perioadei de admitere pentru 10 dintre cele 11 facultăţi. Doar în ultimele două zile au fost depuse aproape jumătate din numărul total de dosare depuse până în prezent. Politehnica ieşeană are aproximativ 4.400 de locuri pentru licenţă, iar candidaţii au posibilitatea să opteze pentru mai multe facultăţi şi specializări cu un singur dosar şi plătind o singură taxă. Dintre dosarele depuse până în cursul zilei de ieri, o treime, adică aproximativ 700 de dosare pentru locurile la buget şi taxă, au fost depuse pentru Facultatea de Automatică şi Calculatoare, unde admiterea a început de luni, 6 iulie, cu două zile înaintea celorlalte zece facultăţi. Începând de luni, 13 iulie, Universitatea Tehnică din Iaşi a început admiterea şi pentru studiile de masterat, fiind scoase la concurs 1.600 de locuri la buget şi 821 de locuri la taxă pentru toate cele 11 facultăţi. Pentru studiile doctorale, perioada de admitere pentru prima sesiune va începe pe 27 iulie. La

„Cuza” – La Universitatea „Al.I. Cuza” au fost depuse un număr de aproximativ 1.000 de dosare în prima zi de admitere, luni, 13 iulie, nefiind disponibile până la închiderea ediţiei cifrele la zi, pentru data de ieri. Din cele 970 de dosare depuse cele mai multe au fost depuse la Facultatea de Informatică – 264 în contextul în care aici sunt 274 de locuri la buget şi 90 la taxă. Mai multe dosare au fost depuse din prima zi şi la Facultatea de Drept, 157 pe 191 de locuri la buget, fiind şi 225 la taxă, iar la FEAA au fost 193 de dosare pe 822 de locuri la buget şi 1133 la taxă. Cele mai puţine dosare au fost la facultăţile de teologie, 4 la catolici şi 2 la ortodocşi.

 Publicație: Ziarul de Iași

Prevent doesn’t stop students being radicalised. It just reinforces Islamophobia

The government says radicalisation is a problem in UK universities. But the evidence shows there’s self-censorship, not terrorism

The UK government has long maintained that radicalisation is a problem in universities and that Prevent, the national counter-terror programme, is an essential means of tackling it. Yet recently the Office for Students reported very little such activity: in 2017-18, only 15 referrals were made by universities to Channel in England (the Prevent rehabilitation programme), and it is unlikely that all 15 were found to be terrorism-related.

Despite a clear lack of evidence of radicalisation in universities, Prevent training continues for staff. Indeed, a major new report of a three-year study of Islam on campus shows that almost 10% of all students believe there may be some risk on their campus. Our research reveals that Prevent reinforces negative stereotypes of Islam and Muslims: 20% of students believe that Islam is not compatible with British values; among those supportive of Prevent, the figure rises to 35%.

This project, led at Soas University of London by myself and Dr Aisha Phoenix, with Professor Mathew Guest (Durham), Dr Shuruq Naguib (Lancaster) and Assistant Professor Dr. Sariya Cheruvallil-Contractor (Coventry), is the largest data set yet collected about Islam on campus. In total, 2,022 students attending 132 universities answered a detailed online survey. We also collected and analysed 140 hours of interviews from six campuses.

Our research finds that Prevent discourages discussion about culture, identity and religion – especially, but not exclusively, about Islam. Students and staff are discouraged from raising concerns about Prevent. They self-censor their discussions in order to avoid becoming the object of suspicion and are sometimes discouraged from exploring, researching or teaching about Islam. They see this as a counterproductive policy in the light of the perceived need for securitisation to fight terrorism, which trumps all other human rights.

On the other hand, 59% of students said they’d never heard of Prevent, yet many of those then expressed opinions about it, from an apparently non-existent knowledge base. When students are kept ignorant, this creates a democratic deficit: the student population should be fully informed about Prevent, about perceived and actual risk, about the facts and figures, and encouraged to debate these issues. Honesty and clarity are urgently required.

There’s so much more that the campus offers. The university population is religiously and culturally diverse, and despite the secular tone of the modern campus, most of our student sample believe that religion is an important source of moral values. Almost 70% of Muslim students and 56% of Christian students believe that university provides a valuable opportunity to develop their faith in new ways. And 79% of Muslim students believe that the university experience should encourage critical thinking about matters of faith.

Great energy and enthusiasm emerged in discussion and in focus groups: students and staff expressed sincere support for debate and for multifaith, culturally diverse campus activities. They explained how friendships between Muslims and non-Muslims dispel the effects of media coverage of terrorism that depicts Islam as dangerous. This is a crucial finding, because a quarter of all students say they depend on the media for information about Islam.

In discussion, staff and students offered practical suggestions for ways to improve and increase these interactions on campus. These include calling on universities to create opportunities for difficult discussions, to increase inter-faith activities with staff support for student societies, and to develop knowledge of Islam and Muslims.

Many see the university as part of the solution, not the problem. Universities can remedy concerns expressed in the British Muslim population about Islamophobia and extremism developed as a result of overexposure to ruthless social media misinformation.

Our research shows how Prevent reinforces negative views of Islam and Muslims beyond the university campus, at a time when it’s vitally important to keep the impetus going to support Black Lives Matter and concerns about black and minority ethnic Covid-19 deaths. Our work can trigger real change, because we explain how unequal treatment stigmatises individuals: an inhibiting vacuum can arise in a conversation when significant worries are not shared, as shown in our stop-start animation.

Our research shows what universities achieve already and how they can do even more to dismantle stereotypes by challenging policies, improving communication and deepening understanding. This is more important than ever with huge, unpredictable socioeconomic transformation ahead.

Publicație: The Guardian