UAIC a câștigat un proiect de un milion de euro pentru dezvoltarea profesională a studenților

Proiectul intitulat „Start experiență-START.EXE”, depus de Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, a fost selectat pentru finanțare în cadrul competiției din Programul Operațional Capital Uman 2014 – 2020, apelul 626/6/13 „Stagii de practică pentru studenți”- Regiuni mai puțin dezvoltate.

Prin intermediul acestui proiect se urmărește formarea și dezvoltarea de competențe profesionale, transversale și antreprenoriale pentru un număr de 325 de studenți din cadrul UAIC.

Cu un buget de 4,722,977.82 lei, din care 4.628.518,20 lei asistență financiară nerambursabilă, proiectul a obținut 91 de puncte în urma evaluării.

Proiectul are ca scop efectuarea de investiții în domeniul educației pentru dobândirea competențelor profesionale, transversale și antreprenoriale necesare la intrarea pe piața muncii, dar și creșterea numărului de absolvenți din învățământul universitar care își găsesc un loc de muncă sau inițiază afaceri, ca rezultat al accesului la activități de învățare în cadrul unui potențial loc de muncă.

Activitățile proiectului au în vedere creșterea ratei de participare a studenților din grupul țintă la programe de învățare la locul de muncă prin organizarea stagiilor de pregătire practică, în domeniile de studiu, dar mai ales în acelea care pun accentul pe sectoarele economice cu potențial competitiv și de specializare inteligentă, în cadrul unor parteneriate dezvoltate între Universitate și potențiali angajatori, care să faciliteze inserția pe piață muncii a absolvenților de studii superioare.

În cadrul proiectului vor fi recrutați 325 de studenți care au domiciliul în regiunile mai puțin dezvoltate ale României, în special în Regiunea Nord- Est, din cadrul următoarelor facultăți ale UAIC: Biologie, Chimie, Drept, Economie și Administrarea Afacerilor, Educație Fizică și Sport, Filosofie și Științe Social-Politice, Fizică, Geografie și Geologie, Informatică, Istorie, Matematică, Psihologie și Științe ale Educației. Studenții selectați vor fi din anul al II-lea și al III-lea/ al IV-lea de la studii universitare de licență sau din anul I și al II-lea de la studii de master.

Activitățile care se vor desfășura pe parcursul implementării proiectului presupun: crearea unui sistem de informare coordonată între angajatori și Universitate, sprijinirea încheierii unor parteneriate sustenabile cu sectorul privat pentru facilitarea tranziției de la educație la un loc de muncă prin instituirea unui sistem funcțional de stagii de practică la un potențial angajator, dar și furnizarea de servicii de consiliere și orientare profesională axate pe dobândirea de competențe transversale corelate cu necesitățile pieței muncii și organizarea de stagii de practică (în țară și în străinătate).

În cadrul apelului „Stagii de practică pentru studenți în regiuni mai puțin dezvoltate” au fost depuse 155 de proiecte, în valoare de 682,95 milioane lei. Totalul finanțărilor solicitate a fost de 4,8 ori mai mare decât bugetul disponibil în cadrul acestui apel.

Din cele 155 de proiecte depuse la nivel național, doar 33 de proiecte au fost aprobate, „Start experiență-START.EXE” fiind singurul proiect depus de UAIC în competiție. Proiectul va fi implementat prin intermediul Serviciului pentru Studenți, Orientare în Carieră și Inserție Profesională și Alumni din cadrul UAIC.

Publicație : Bună Ziua Iași

Senatul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași a votat noii prorectori ai instituției! Cine sunt aceștia

Senatul Universității „Alexandru Ioan Cuza” – UAIC din Iași a votat în ședința de Senat derulată on-line, ieri (14 mai 2020 – n.r.), noii prorectori ai instituției! Aceștia sunt: prorector pentru programe de masterat și studii doctorale – conf. univ. dr. Florin Brînză, prof. univ. dr. Ionel Mangalagiu – prorector pentru programe de cercetare științifică și transfer de cunoștințe; prof. univ. dr. Corneliu Iațu – prorector pentru strategie, dezvoltare instituțională și managementul calității; prof. univ. dr. Mihaela Onofrei – prorector pentru activități studențești și parteneriate cu mediul economic și sectorul public, prof. univ. dr. Lucia Cifor – prorector pentru programe de licență și activități de formare a personalului didactic din învățământul preuniversitar

Senatul Universității „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași a votat echipa de prorectori ai instituției, pentru mandatul 2020-2024, propusă de rectorul – prof. univ. dr. Tudorel Toader. De precizat că, la prorectoratul pentru relații internaționale și parteneriate de studii și cercetare, unde timp de 16 ani a ocupat această poziție prof. univ. dr. Henri Luchian, nu a fost făcută o nominalizare. De precizat că acesta împlinește vârsta de pensionare în septembrie anul acesta și este posibil să nu primească prelungire de activitate. În consecință, e posibil ca alt membru al comunității academice de la „Cuza” să ocupe această funcție.

Cine sunt prorectorii instituției, votați de Senatul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași

Pe de altă parte, prof. univ. dr. Cătălin Tănase (actual director al Grădinii Botanice și membru al Academiei Române), ocupant al portofoliului de la prorectoratul pentru programe de masterat și studii doctorale, a renunțat la această poziție. El a decis să își continue activitatea ca director al Grădinii Botanice și activitatea ca membru al Academiei Române. În locul acestuia a fost votat de Senat, la propunerea rectorului Toader, conf. univ. dr. Florin Brînză de la Facultatea de Fizică, respectiv coordonator al Extensiunii de la Bălți – Republica Moldova a UAIC pe domeniul Fizică.

Astfel, prorectorii instituției sunt: prorector pentru programe de masterat și studii doctorale – conf. univ. dr. Florin Brînză, prof. univ. dr. Ionel Mangalagiu – prorector pentru programe de cercetare științifică și transfer de cunoștințe; prof. univ. dr. Corneliu Iațu – prorector pentru strategie, dezvoltare instituțională și managementul calității; prof.univ.dr. Mihaela Onofrei – prorector pentru activități studențești și parteneriate cu mediul economic și sectorul public, prof. univ. dr. Lucia Cifor – prorector pentru programe de licență și activități de formare a personalului didactic din învățământul preuniversitar. Pe de altă parte, tot în această ședință de Senat la UAIC, rectorul – prof. univ. dr. Tudorel Toader – a prezentat și Metodologia de alegere a decanilor celor 15 facultăți. Aici, pe 11 iunie vor fi prezentați și cei care vor ocupa conducerile facultăților de la „Cuza”.

Publicație : Bună Ziua Iași

UAIC organizează 12 școli de vară online pentru liceeni

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC) va desfășura, în perioada 6-19 iulie 2020, douăsprezece școli de vară online gratuite dedicate elevilor de liceu, finanțate din Proiectul privind Învățământul Secundar (ROSE) de către Banca Internațională de Reconstrucție și Dezvoltare (Banca Mondială). Școlile de vară au ca scop organizarea de cursuri și alte activități relevante destinate elevilor de liceu, cu precădere celor dezavantajați social, pentru încurajarea finalizării de către aceștia a studiilor liceale și facilitarea continuării educației la nivel terțiar.

„Pentru ca elevii să poată participa la activitățile online, Universitatea va achiziționa 550 de tablete cu trafic de internet mobil inclus, pe care aceștia le vor putea folosi și în continuare, pentru alte activități educaționale, precum orele de la liceu sau facultate. În plus, elevii de clasa a XII-a care participă la una dintre școlile de vară și care doresc să devină studenți ai Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași vor putea solicita sprijin pentru înscrierea online de la studenții implicați în program.

În cadrul școlilor de vară vor avea loc cursuri atractive pentru fiecare specializare în parte, ateliere de lucru, simulări de examen și activități recreative. Programul prevede şi activități de consiliere profesională şi de orientare în carieră, în care elevii vor beneficia de asistență de specialitate oferită de experți ai UAIC.

Elevii care studiază la unul dintre liceele eligibile în cadrul Proiectului ROSE se pot înscrie, în perioada 15 mai -11 iunie, la una dintre următoarele școli de vară:

  1. „Vreau să fiu student la Litere! – Şcoală de vară pentru elevi – LiteratIS” – Facultatea de Litere;
  2. „Vacanță juridică DREPT în Iași – Drept în Iași!” – Facultatea de Drept;
  3. „Şcoală de vară pentru Economiști – EconomIS” – Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor;
  4. „Descoperim Pământul spre culmile cunoaşterii! GEO-GEO” – Facultatea de Geografie și Geologie;
  5. „Experiență universitară timpurie pentru elevii aflați în situații de risc: program-punte în domeniile Educație Fizică şi Sport şi Teologie Romano Catolică – TEOSPOR” – Facultatea de Educație Fizică și Sport și Facultatea de Teologie Romano-Catolică;

Proiect european Erasmus la Liceul Tehnologic „Dimitrie Leonida” din Iași

  1. „Şcoală de vară pentru Ştiințe: program punte pentru tranziția de la liceu la universitate – Vara Ştiințelor” – Facultatea de Biologie și Facultatea de Chimie;
  2. „Şcoala de vară în domeniul Teologiei Ortodoxe şi Istoriei pentru îmbunătățirea oportunităților de participare la învățământul universitar a elevilor cu risc de abandon – TEOIST” – Facultatea de Teologie Ortodoxă și Facultatea de Istorie;
  3. „De-ale viitorului: informatică și matematică – INFORMAT – Facultatea de Informatică și Facultatea de Matematică;
  4. „Hai la facultate! Să descoperim împreună vara universitară la Cuza! VINOlaUAIC!” – Facultatea de Filosofie și Științe Social-Politice și Facultatea de Psihologie si Științe ale Educației;
  5. „Descoperă-ţi vocaţia prin educaţie! Şcoala de vară – Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei – DEVO” –Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei;
  6. „Vino la Facultatea VERDE” – Facultatea de Biologie;
  7. „Cum ajung profesor/antrenor?” Şcoala de vară – CAPA -Facultatea de Educație Fizică şi Sport.

Mai multe informații în vederea participării la una dintre cele 12 școli de vară ROSE pe care le implementează UAIC găsiți AICI.”, potrivit UAIC

Publicație : Bună Ziua Iași

Școală de Vară, pentru studenții Universității „Cuza” din Iași, inițiată în parteneriat cu Agenția Universitară a Francofoniei

Oportunitate de studiu interesantă! Este vorba despre o Școală de Vară, derulată la Universitatea Politehnică din București! Inițiată în parteneriat cu Agenția Universitară a Francofoniei, la această Școală de Vară au șansa de a participa și studenții Universității „Alexandru Ioan Cuza” – UAIC din Iași. Evenimentul, programat între 6 și 8 iulie 2020, se va derula on-line și va conține două seminarii și o competiție în cadrul căreia vor lua parte studenții provenind din universitățile membre ale Agenției Universitare a Francofoniei. Tinerii sunt invitați să propună idei inovatoare și proiecte durabile cu privire la scăderea cantității de deșeuri precum și reciclarea/reutilizarea acestora cu scopul de a accelera tranziția la o economie circulară

Șansă pentru studenții Universității Alexandru Ioan Cuza (UAIC) din Iași! Evenimentul, programat între 6 și 8 iulie 2020, se va derula on-line și va conține două seminarii și o competiție în cadrul căreia vor lua parte studenții provenind din universitățile membre ale Agenției Universitare a Francofoniei.

Ce pot afla studenții Universității „Cuza” din Iași de la Școala de Vară derulată alături de Agenția Universitară a Francofoniei

Studenții Universității „Cuza” din Iași care vor participa la Școala de Vară derulată alături de Agenția Universitară a Francofoniei sunt provocați pe domenii extrem de interesante. Totul va conține două seminarii și o competiție în cadrul căreia vor lua parte studenții provenind din universitățile membre ale Agenției Universitare a Francofoniei. Tinerii sunt invitați să propună idei inovatoare și proiecte durabile cu privire la scăderea cantității de deșeuri, precum și reciclarea/reutilizarea acestora cu scopul de a accelera tranziția la o economie circulară. Este vorba deapre a II-a ediție a Școlii de Vară găzduite la Universitatea Politehnică din București. Toate detaliile despre înscriere pot fi găsite pe pagina oficială a evenimentului: https://upbaufsummerschool.com/. Participarea este gratuită.

Publicație : Bună Ziua Iași

Profesorul Cătălin Tănase va continua să conducă Grădina Botanică din Iași

Chiar dacă a avut intenția să renunțe la poziția de director a Grădinii Botanice „Anastasie Fătu” a Universității „Alexandru Ioan Cuza” – UAIC din Iași, prof. univ. dr. Cătălin Tănase a decis să continue pe această linie. El a renunțat, în schimb, la poziția de prorector pentru programe de masterat și studii doctorale la „Cuza”. Acesta este director al Grădinii Botanice din anul 2007. El este și membru al Academiei Române. Este un biolog (specializat pe micologie și botanică – n.r.), profesor la Facultatea de Biologie din cadrul Universității „Cuza”

Chiar dacă inițial, prof. univ. dr. Cătălin Tănase a fost la un pas să renunțe la conducerea Grădinii Botanice „Anastasie Fătu” a Universității „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași, acesta a decis să ducă mai departe munca frumoasă și importantă dusă de 13 ani în acest loc – simbol a orașului și României. În schimb, a renunțat la poziția de prorector pentru programe de masterat și studii doctorale la „Cuza”

Cine este profesorul Cătălin Tănase, directorul Grădinii Botanice din Iași

De arătat că, prof. univ. dr. Cătălin Tănase este director al Grădinii Botanice din anul 2007. El este și membru al Academiei Române. Este un biolog (specializat pe micologie și botanică – n.r.), profesor la Facultatea de Biologie din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza”. Două din ultimele sale proiecte, din această poziție, este câștigarea unui proiect de un milion lei ce vizează modernizarea Grădinii și investiții pe zona științifică și de cercetare.

De asemenea, recent și în timpul mandatului său, pentru prima dată în Grădină a înflorit și soiului de lalea „Doamna Maria Brâncoveanu” pe care instituția l-a primit de la Asociația Femeilor Ortodoxe Române „Doamna Maria Brâncoveanu” a parohiei „Sfântul Grigorie Teologul” din Schiedam/Rotterdam. Este primul soi de lalea creat vreodată în Olanda care cinstește memoria unei personalități din spațiul românesc. Pe de altă parte, în ultimele săptămâni au fost plantați 50 mii de bulbi, 240 soiuri de lalele, respectiv 20 de specii. La acestea se adaugă 97 specii de narcise și 12 specii de zambile.

Publicație : Bună Ziua Iași

Michigan forced to recognize right to literacy after students take legal action

 Suit was brought by seven students in 2016 who argued they were deprived access to literacy due to lack of books and teachers

A landmark battle over four years resulted Thursday in the state of Michigan agreeing to settle a lawsuit with Detroit students that aimed to improve school facilities and learning conditions.

The settlement comes weeks after a federal appeals court issued a groundbreaking decision to recognize education and literacy as a constitutional right.

“This landmark court decision recognizes that every child in Michigan deserves an opportunity to obtain an education, which is essential to having a strong foundation in life and a brighter future,” the governor, Gretchen Whitmer, said in a press conference Thursday announcing the settlement.

In a joint statement with the governor, the plaintiffs said the settlement “will help secure the right of access to literacy for students in Detroit who faced obstacles they never should have faced”.

It was brought by seven Detroit students who, in 2016, argued they were deprived access to literacy because of a lack of books, teachers and poor building conditions.

The first alleged that the city’s public schools were in “slum-like conditions” and “functionally incapable of delivering access to literacy”. The suit was sent back to a federal judge in Detroit, after being rejected by the appeals court.

A US appeals court judge had previously dismissed the case in 2018, insisting the constitution doesn’t guarantee a fundamental right to literacy. But on 23 April, the appeals court said students at poor-performing, dilapidated Detroit schools are entitled to a basic minimum education.

Protesters had reportedly urged Whitmer and her Republican predecessor, Rick Snyder, to reach a settlement in the case. The decision could now lead to millions of dollars in new spending.

On 23 April, a federal appeals court panel ruled the constitution provides a remedy to “children relegated to a school system that does not provide even a plausible chance to attain literacy”.

Earlier this month, the Republican-led state legislature asked the full appeals court to set aside the ruling by the three-judge panel and hear the case due to its “exceptional importance’”.

The long-term impact of a substandard primary public education was among several legal arguments raised in the high-profile civil suit. At the time of the its filing, the plaintiffs were students at five low-performing schools in Detroit: three at public schools and two charter schools.

State board of education member Tiffany Tilley, an alumna of Detroit public schools, called the settlement “historical” and said expects the board to receive updates and details from the state attorney general’s office.

“This is going to affect education in every zip code across America,” she told the Associated Press. “Now, we need to make sure to find the funding to the change the structure of how we fund schools here in Michigan.”

Michigan can still expect a cut in education funding due to the coronavirus pandemic, which Tilley called concerning.

Legal experts debate whether this case will set a new precedent that could change the way states are required provide education to its youth. Currently, the US constitution does not explicitly guarantee the right to education.

Although some considered this case to be a possible avenue, so far, the supreme court has not weighed in.

Publicație : The Guardian

Études de santé: les chiffres du numerus clausus 2020 dévoilés

Après une grosse augmentation l’année dernière, le numerus clausus n’enregistre pas de forte hausse pour sa dernière année d’existence.

Le nombre d’étudiants admis en deuxième année de médecine, pharmacie, dentaire et sage-femme à la rentrée de septembre sera quasiment stable par rapport à l’an dernier, selon un arrêté paru jeudi au Journal officiel.

Après une hausse de 10% en 2019, le «numerus clausus» n’a pas poussé le bouchon pour son dernier millésime: dans les quatre filières, 14.997 places seront ouvertes, toutes voies d’accès confondues, soit à peine 67 de plus.

Seulement 46 places de plus en médecine

Dans le détail, la hausse sera de 46 places en médecine (9.361), 4 en pharmacie (3.265), 11 en dentaire (1.332) et 6 en maïeutique (1.039). Très attendu cette année, le numerus clausus n’enregistre donc qu’une minuscule hausse. «Les remontées de l’ensemble des facs de médecine vont dans le sens d’une augmentation du numerus clausus», annonçait pourtant Patrice Diot, en début de semaine, sur le Figaro.

La plupart des places seront attribuées via le concours de fin de première année commune des études de santé (Paces), qui sera «organisé à partir de la troisième semaine de juin par chaque faculté», comme l’ont annoncé fin avril les ministres de la Santé, Olivier Véran, et de l’Enseignement supérieur, Frédérique Vidal.

Ces épreuves seront les dernières, la Paces et le «numerus clausus» devant être supprimés à partir de la rentrée 2020, comme prévu par la loi Buzyn de juillet 2019.

Plus de numerus clausus l’année prochaine

Des quotas seront toutefois maintenus pour les futurs étudiants, dont les effectifs admis en 2e ou 3e année seront déterminés à partir de 2021 par les universités, en accord avec les agences régionales de santé, selon les capacités et les besoins du territoire. L’arrêté rappelle ainsi que «des objectifs nationaux» seront définis «pour chacune des formations» et «pour une durée de cinq ans» après «un large processus de concertation».

Voulue par Emmanuel Macron – qui considérait le «numerus clausus» comme une «absurdité» – cette réforme avait notamment pour but d’«augmenter de 20% à peu près le nombre de médecins formés», selon l’ancienne ministre de la Santé, Agnès Buzyn. Pour y parvenir, de nouvelles «licences axées santé se mettent en place à partir de cette année», qui viendront «compléter des dispositifs de parcours d’accès santé», a déclaré Frédérique Vidal jeudi sur France Info.

La ministre de l’Enseignement supérieur et de la recherche a également affirmé que le «numerus clausus» avait été «augmenté de plus de 15% depuis 2017», ce qui n’est qu’en partie exact: la hausse a bien été de 15% en médecine, mais seulement de 10% en dentaire, 5% en pharmacie et 4% en maïeutique, soit au total 11,6% en trois ans.

Publicație : Le Figaro

Les internes en médecine déplorent des conditions de travail insupportables

 La situation difficile que vivent de nombreux internes en médecine est taboue. Mais des associations souhaitent briser le silence.

Les internes se rebiffent. Après les étudiants infirmiers, c’est leur tour de se mobiliser afin d’obtenir de meilleures conditions de travail. Il s’agit de futurs médecins qui travaillent à l’hôpital dans le cadre de stages, afin de finaliser leur cursus. Durant la pandémie, ils ont été particulièrement mobilisés, mais le problème ne date pas d’hier. Entre un temps de travail parfois insensé, une pression permanente de la part des supérieurs et des cas de harcèlement, ces étudiants tirent la sonnette d’alarme.

Des internes surexploités et peu reconnus

Selon une enquête publiée par le Conseil national de l’ordre des médecins en 2016, 14% des étudiants et jeunes médecins ont déjà eu des idées suicidaires. Un chiffre trois fois supérieur à la moyenne nationale. Selon l’ANEMF (Association nationale des étudiants en médecine), «depuis novembre 2016, 5 internes se sont donné la mort». C’est le cas d’Élise, une jeune interne de 24 ans, qui a mis fin à ses jours le 2 mai 2019 à Lyon. Afin de mettre en lumière la situation des internes, son père a créé le 2 mai dernier la Ligue pour la santé des étudiants ou internes en médecine (LIPSEIM). À travers cette association, cette famille veut rassembler toutes les personnes qui souhaitent améliorer les conditions de formation, de travail, d’exercice et de vie des étudiants et internes en médecine.

«Ils font des heures de folie»

«Ce que vivent les internes, c’est un chemin de croix. Ils ont des conditions de travail désastreuses, personne ne les respecte, ils font des heures de folie mais ils ne sont pas préparés à ça. Il existe des textes de lois limitant le temps de travail mais ils ne sont pas respectés, il n’y a pas d’inspection du travail. Ma fille travaillait jusqu’à 80 heures par semaine», déplore le père d’Élise. Concernant le temps de travail, le Syndicat autonome des internes des hôpitaux de Lyon a publié une enquête datant de mai 2019, dans laquelle elle révèle que 83% des internes dépassent le plafond légal des 48 heures de travail par semaine, et que 30% d’entre eux déclarent travailler plus de 60 heures par semaine.

Le père d’Élise ne veut pas rester les bras croisés. «Personne ne réagit. Nous voulons mobiliser l’opinion publique et mettre les pouvoirs publics devant leurs responsabilités. Les internes eux-mêmes sont culpabilisés quand ils disent leur souffrance, et n’ont plus la force de se révolter. C’est honteux, et c’est pour cela que notre objectif est de briser le silence, briser cette omerta, il faut libérer la parole». L’association, via son adresse mail (lipseimcontact@gmail.com), propose d’aider ces internes moralement, mais également de «tendre la main aux familles qui ont perdu un proche».

Un temps de travail peu respecté

Les syndicats d’internes tels que l’Intersyndicale nationale des Internes (ISNI) luttent pour faire évoluer la situation. «Depuis 2015, un interne ne doit pas travailler au-delà de 48 heures, mais ce n’est jamais respecté. C’est pour ça que nous demandons un décompte horaire du temps de travail. Sans ça, nous ne pourrons pas mettre en lumière cette situation très difficile», nous explique la première vice-présidente de l’ISNI, Nawale Hadouiri, qui demande aussi «l’obligation du respect de repos de sécurité» après une garde ou une astreinte. En effet, dans son rapport d’enquête datant de mai 2019, le Syndicat autonome des internes des hôpitaux de Lyon a indiqué que 80% des internes effectuant des astreintes ne bénéficient pas d’un repos de sécurité après leur travail de nuit. Enfin, l’ISNI demande également la prévention et la prise en charge des risques psychosociaux.

Des chefs de service intouchables

«Nous avons presque tous eu des problèmes avec des membres du personnel soignant. Le souci est qu’on ne peut jamais répondre parce qu’on sait que cela va forcément nous retomber dessus», déplore Léa*, interne en chirurgie. Comme de nombreux autres internes dans son cas, elle n’ose pas forcément en parler, par peur des répercussions, et vit mal la situation. «On est censés être en formation, mais je ne me sens pas suffisamment formée, il y a un problème, c’est évident», détaille ainsi cette interne. Elle pointe du doigt en particulier les chefs de service: «Ils sont intouchables, on ne peut rien leur dire, on doit se taire pour évoluer et valider nos stages, on n’a aucun moyen de pression».

* Elle a souhaité rester anonyme

Publicație : Le Figaro

« C’était dur, mais j’ai beaucoup appris » : le voyage initiatique des étudiants en santé mobilisés par l’épidémie

Près de 160 000 étudiants en médecine ou en écoles d’infirmiers sont venus en renfort dans les hôpitaux et les Ehpad. Un engagement éprouvant mais qui, pour beaucoup, les a confortés dans leur vocation de futurs soignants.

La vague, Marc Astrié, 24 ans, l’a vue se former « progressivement », d’abord au loin, comme la menace d’un tsunami, avant de la prendre de plein fouet. Fin février, le jeune interne est en stage au service de réanimation du CHU de Strasbourg quand l’épidémie de Covid-19 commence à flamber en France. Il ne le sait alors pas encore, mais son service sera l’un des premiers touchés dans l’Hexagone par cette pandémie sans précédent, à laquelle sa région, le Grand-Est, paiera un lourd tribut.

Les cas arrivent d’abord au « compte-gouttes » et, avec eux, la mise en place de nombreuses protections pour éviter toute contamination : surblouse, masque, gants, lunettes… « Cela a engendré, dès le début, de la fatigue et de la pression, car l’habillage et le déshabillage doivent être très précis et répétés à chaque visite de patient », témoigne Marc Astrié. Les premiers jours, internes et externes en médecine sont préservés, explique-t-il. Ce sont principalement les seniors qui, dans son service, ont pris en charge les malades du coronavirus, notamment lors des intubations.

« Mes premières gardes ont été très impressionnantes : je n’avais jamais vu de personnes intubées ni avec une saturation aussi basse. »

« Mais, très vite, cela a été l’explosion, se souvient l’interne strasbourgeois. Les chefs ne pouvaient plus se permettre de se passer de nous. Tout s’est accéléré : les gardes ont été doublées, la charge de travail renforcée. » Alors que même les plus chevronnés des soignants redoutent ce saut dans l’inconnu, face à une maladie dont on ne connaît encore rien, Marc Astrié monte soudain en première ligne, comme des milliers d’autres étudiants en santé dans toute la France.

Premières gardes impressionnantes

Des soins médicaux ou infirmiers à la régulation du SAMU, jusqu’au brancardage et au nettoyage… Près de 100 000 futurs médecins viennent en renfort face à l’épidémie, selon la Conférence des doyens de médecine, auxquels s’ajoutent quelque 60 000 étudiants infirmiers estimés par la Fédération nationale des étudiants en soins infirmiers (FNESI). Une « mobilisation exceptionnelle et très spontanée », salue Jean Sibilia, doyen de la faculté de médecine de Strasbourg : « Ils ont été nombreux à se porter volontaires très tôt dans les réserves sanitaires qui se sont formées. Répartis dans les services selon leur expérience, ils ont été accueillis avec soulagement par les soignants. Une vraie abnégation face à une crise d’une intensité sans précédent, pour ces jeunes qui ont été confrontés à une grande mortalité, comme ils n’en avaient jusque-là jamais fait l’expérience. »

Publicație : Le Monde