16 mai 2020

Conferință internațională depre reglementări financiare, afaceri și economie în Uniunea Europeană, organizată on-line la Universitatea „Cuza” din Iași

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” – UAIC din Iași a organizat, on-line, o prestigioasă conferință internațională depre reglementări financiare, afaceri și economie în Uniunea Europeană. Acesta este intitulată European Finance, Business and Regulation – EUFIRE și se află la a IV-a ediție. Aici au fost puse în discuție subiecte importante legate de cerințele actuale ale reglementărilor financiare în Uniunea Europeană și încercarea de a identifica soluții pentru consolidarea cadrului juridic în vigoare

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași, gazdă pentru a IV-a oară și, de data aceasta on-line, a prestigioasei conferințe internaționale depre reglementări financiare, afaceri și economie în Uniunea Europeană. Acesta este intitulată European Finance, Business and Regulation (EUFIRE).

Ce a abordat conferința internațională depre reglementări financiare, afaceri și economie în Uniunea Europeană, de la Universitatea „Cuza” din Iași

Manifestarea a implicat 150 de cercetători înregistrați, prin cele 85 de lucrări acceptate pentru prezentare de către membrii comitetului științific. Aceștia au pus în discuție subiecte importante legate de cerințele actuale ale reglementărilor financiare în Uniunea Europeană și au încercat să identifice soluții pentru consolidarea cadrului juridic în vigoare.

Participanții au avut ocazia să prezinte rezultatele cercetărilor în domeniu și să le supună dezbaterilor, atât în cele trei sesiuni plenare, cât și în cadrul discuțiilor în grupurile de lucru. Lucrările selectate vor fi publicate în volumul conferinței, care va fi supus evaluării spre indexare în baza de date internațională Conference Proceedings Citation Index (CPCI). Invițați speciali au fost: prof. univ. dr. Denis Hyams-Ssekasi (Universitatea din Bolton, Regatul Unit Al Marii Britanii), prof. Ulrike Stefani (Universitatea din Konstanz, Germania), prof. univ. dr. Ovidiu Constantin Bunget (Universitatea de Vest din Timișoara). Conferința a fost organizată de Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor în cadrul proiectului Jean Monnet CHAIR European Financial Regulation.

Publicație : Bună Ziua Iași

 Spectaculos! S-a redeschis Grădina Botanică din Iași! IMAGINI și un material VIDEO SUPERB cu ce pot admira vizitatorii

Ieri, 15 mai 2020, a fost ridicată Starea de Urgență în România! În acest context, o serie de restricții au fost anulate. Unul dintre cele mai spectaculoase și vizitate locuri din Iași s-a redeschis. Este vorba despre Grădina Botanică „Anastasie Fătu” a Universității „Alexandru Ioan Cuza” – UAIC din Iași. Încă din prima zi, dar mai ales în aceste zile de weekend, mii de persoane sunt așteptate să ajungă în acest loc. În premieră, publicul are ocazia să admire și primul soi de lalea creat vreodată în Olanda care cinstește memoria unei personalități din spațiul românesc. Pe de altă parte, în ultimele săptămâni au fost plantați 50 mii de bulbi, 240 soiuri de lalele, respectiv 20 de specii. La acestea se adaugă 97 specii de narcise și zece specii alături de 12 specii de zambile. Cotidianul BUNå ZIUA IAȘI – BZI vă prezintă IMAGINI și un VIDEO superb, acestea fiind surprinse chiar în interiorul locului – simbol al orașului. Vizitatorii vor avea posibilitatea să se plimbe, deocamdată, doar pe aleile din secțiile exterioare.

Unul dintre cele mai spectaculoase și vizitate locuri din Iași s-a redeschis. Este vorba despre Grădina Botanică „Anastasie Fătu” a Universității „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC din Iași). Încă din prima zi, dar mai ales în aceste zile de weekend, mii de persoane sunt așteptate să ajungă în acest loc. Programul de vizitare este zilnic, între 9:00 și 20:00, prețul unui bilet de intrare fiind de 6 lei, iar pentru elevi, studenți și pensionari este de 3 lei.

S-a redeschis Grădina Botanică din Iași! Ce pot admira vizitatorii

Fie că era vorba despre plante exotice, azalee și camelii, faimosul lac, toate acestea vor fi punctele de atracție pentru public. Cu siguranță, ieșenii vor alege să se relaxeze și să petreacă clipe minunate în locul care, anual, strânge peste 300 de mii de vizitatori.

„De semnalat că, pentru prima dată în Grădină a înflorit și soiului de lalea «Doamna Maria Brâncoveanu», pe care l-am primit de la Asociația Femeilor Ortodoxe Române «Doamna Maria Brâncoveanu» a parohiei «Sfântul Grigorie Teologul» din Schiedam/ Rotterdam. Este primul soi de lalea creat vreodată în Olanda care cinstește memoria unei personalități din spațiul românesc”, a precizat prof. univ. dr. Cătălin Tănase, directorul Grădinii Botanice.

„Vizitatorii vor avea posibilitatea să se plimbe, deocamdată, doar pe aleile din secțiile exterioare”

El a mai arătat că, în acest interval, sunt plantați 50 mii de bulbi, 240 soiuri de lalele, respectiv 20 de specii. La acestea se adaugă 97 specii de narcise și 12 specii de zambile. De asemenea, având în vedere măsurile de precauție pe fondul pandemiei de COVID-19, vizitatorii vor avea posibilitatea să se plimbe, deocamdată, doar pe aleile din secțiile exterioare.

„Astfel, începând cu ziua de 15 mai, porțile Grădinii Botanice s-au redeschis după două luni, iar vizitatorii vor avea posibilitatea să se plimbe, deocamdată, doar pe aleile din secțiile exterioare, unde vor admira numeroase specii și soiuri de bujori, între care Paeonia peregrina (bujorul românesc), specie protejată inclusă în Cartea Roșie a Plantelor Vasculare din România.

De asemenea, vor putea fi remarcate exemplare de iriși sau stânjenei, garofițe parfumate, ai de pădure, căldărușe, scânteiuțe, glicine, margarete, caprifoi, micsandre, arbore lalea, maci de California, arborele prințesei, nuferi, precum și alte specii de plante anuale și perene cu importanță alimentară sau medicinală. Spre sfârșitul lunii mai vor înflori și trandafirii, reuniți într-o colecție reprezentativă la nivel național și internațional, recunoscută de World Federation of Rose Societies. În prezent, în secția Rosarium sunt cultivate 50 specii și 780 de soiuri și hibrizi”, a mai completat directorul Grădinii Botanice din Iași.

Anul acesta se vor face investiții importante în modernizarea Grădinii Botanice

Dincolo de toate acestea, profesorul Tănase anunță că, încă de anul acesta, în Grădina Botanică demarează o investiție spectaculoasă! Deja, aproape un milion lei a fost alocat pentru a se demara lucrările. Este vorba despre o clădire cu turn, ingenios realizată și unică, din sticlă cu iluminat nocturn, respectiv de construcții pe zeci de hectare. De asemenea, proprietarul va amenaja totul într-un stil exotic. Se are în intenție și punerea în valoare a unui lac, respectiv a unor specii de plante și alte vietăți ale naturii.

De reamintit că, în capitala Moldovei se înființa în anul 1856 prima Grădină Botanică din România modernă, de către medicul și naturalistul Anastasie Fătu. Inițial a fost amplasată pe un teren cumpărat din fonduri proprii ale acestuia, în apropiere de Râpa Galbenă. În 1960, cu ocazia sărbătoririi centenarului fondării Universității „Cuza” s-a ales ca teren de amplasare a unei noi grădini chiar în Dealul Copoului pe strada Dumbrava Roșie. Suprafețelor de teren preluate inițial li s-au adăugat treptat altele, ajungând astăzi la peste 80 de hectare.

Publicație : Bună Ziua Iași

Veşti bune şi pentru animăluţul tău! Se redeschid clinicile de la USAMV

Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad“ a anunţat că Facultatea de Medicină Veterinară a luat decizia de a redeschide clinicile pentru tratarea animalelor începând de luni, 18 mai.

Atunci îşi vor relua activitatea cele mai importante şi solicitate servicii ale facultăţii – destinate ieşenilor, dar cu pacienţi din toată Moldova – Clinica Medicală şi Serviciul de Radiologie. Ele vor asigura asistenţa veterinară pentru toate cazurile, inclusiv urgenţele.

În această perioadă, reprezentanţii facultăţii au luat toate măsurile de prevenţie necesare în contextul pandemiei cu COVID-19, iar consultaţiile se vor realiza pe bază de programare telefonică, de luni până vineri între orele 9.00 – 14.00 şi sâmbătă în intervalul 10.00 – 12.00. Doar urgenţele se pot prezenta fără programare, dar în acelaşi interval de timp.

„Proprietarii se vor prezenta cu pacientul la ora programată, fiind echipaţi cu mască şi mănuşi de protecţie. Doar o singură persoană va însoţi pacientul în clinică. Se va păstra distanţa minimă de 1,5 metri între proprietar şi personalul medical, precum şi faţă de alţi proprietari“, a declarat prof.dr. Mihai Mareş, decanul Facultăţii de Medicină Veterinară.

Programă­rile pentru Clinica Medicală pot fi făcute la numărul de telefon 0232.407.456, iar pentru Serviciul de Radiologie, la 0232.407.571.

Publicație : Ziarul de Iași și Bună Ziua Iași

 Vrei să devii inginer? Iată cum poţi să afli tot ce vrei direct de la sursă!

Idee inedită la TUIASI: „Zilele Porţilor Deschise“, online! Se apropie admiterea

Studenţi sau profesori politehnişti vor intra în legătură cu elevii amatori, unde pot afla tot ce-i interesează despre viaţa de student aici.

Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi“ (TUIASI) a creat o platformă online unde profesorii şi studenţii politehnişti se vor întâlni cu elevii interesaţi de o carieră de inginer. Astfel, acest demers, intitulat „OpenDays@TUIASI“, reprezintă o reinterpretare virtuală a manifestării Zilelor Porţilor Deschise.

Timp de trei zile, în perioada 20 – 22 mai, elevii vor putea descoperi ce înseamnă viaţa de student, colectivul academic urmând să susţină activităţi online în intervalul orar 13-19. Activităţile presupun prelegeri interactive şi dezbateri, fiecare cu un timp de desfăşurare de o oră, acestea fiind susţinute de către profesori din facultăţile TUIASI, de profesionişti din cadrul Centrului de Consiliere, dar şi de reprezentanţi ai Societăţii Antreprenoriale Studenţeşti, în colaborare cu cei ai mediului economic.

Platforma, creată integral de către angajaţii Politehnicii ieşene, poate fi accesată la adresa www.opendays.tuiasi.ro, unde cei interesaţi pot să se înscrie, completând formularul online, la prelegeri şi dezbateri. Tot acolo pot fi consultate galerii foto şi video cu studenţii şi profesorii TUIASI, proiectele organizate, informaţii despre admitere, tururi virtuale ale campusul didactic şi a celui studenţesc sau broşuri de prezentare a facultăţilor.

„Evenimentul şi site-ul dedicat Open Days reprezintă o dovadă a faptului că în această perioadă nu numai că nu s-au redus activităţile universităţii noastre, ba chiar s-au intensificat, în încercarea de a suplini interacţiunea directă cu actualii şi viitorii studenţi. Promovarea Politehnicii ieşene continuă, în variante adaptate şi mult mai atractive şi mai aproape de elevi. Trebuie să recunosc, şi o fac cu bucurie, că site-ul constituie o reuşită a echipei mixte de cadre didactice, colegi de la Biroul de presă, consilieri profesionali, dar, în acelaşi timp, constituie o dovadă a abilităţilor artistice pe care le oferă educaţia tehnică“, a subliniat prof.dr.ing. Dan Caşcaval, rectorul TUIASI.

Participarea publicului la prezentări este gratuită, accesul fiind permis după completarea formularului de înregistrare ce se regăseşte pe site-ul oficial al evenimentului.

Publicație : Ziarul de Iași

Ministerul Educaţiei şi Cercetării lansează competiţia pentru proiecte de cercetare. Cine poate participa

Programul pentru proiecte de cercetare fundamentală şi de frontieră se adresează cercetătorilor cu performanţe demonstrate prin calitatea şi recunoaşterea internaţională a publicaţiilor ştiinţifice, inclusiv celor care activează în străinătate.

Ministerul Educaţiei şi Cercetării a aprobat lansarea competiţiei 2020 pentru Proiecte de Cercetare Exploratorie (PCE) din cadrul Programului 4 – Cercetare fundamentală şi de frontieră, Planul Naţional de Cercetare-Dezvoltare şi Inovare pentru perioada 2015-2020 (PNCDI III). Proiectele de Cercetare exploratorie (PCE) au ca scop susţinerea şi promovarea cercetării ştiinţifice fundamentale, interdisciplinare şi/sau exploratorii din România, se arată într-un comunicat al MEC.

Programul se adresează cercetătorilor cu performanţe demonstrate – români sau străini – care doresc să conducă proiecte de cercetare de înalt nivel ştiinţific în instituţii din România.

Competiţia are alocată suma de 90.000.000 de lei, iar proiectele contractate în urma evaluării cererilor de finanţare depuse şi admise la finanţare în cadrul Programului 4 – Cercetare fundamentală şi de frontieră au ca principale obiective:

  • creşterea prestigiului cercetării ştiinţifice din România, cuantificat prin rezultate ştiinţifice de nivel internaţional;
  • identificarea, susţinerea şi dezvoltarea echipelor de cercetare pentru a le permite să atingă, să menţină şi să consolideze masa critică necesară competitivităţii acestora pe plan internaţional;
  • atragerea resurselor umane naţionale şi internaţionale de calitate pentru dezvoltarea cercetării ştiinţifice din România;
  • implementarea principiului „finanţarea urmează performanţa” în cercetare.

Asigurarea finanţării şi monitorizarea proiectelor intră în atribuţiile Unităţii Executive pentru Finanţarea Învăţământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării (UEFISCDI), în confomitate cu prevederile legale în vigoare şi în limita resurselor destinate acestui instrument de finanţare.

Competiţia organizată în cadrul acestui apel este organizată conform HG 1265/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind contractarea, finanţarea, monitorizarea şi evaluarea programelor, proiectelor de cercetare-dezvoltare şi inovare şi a acţiunilor cuprinse în Planul Naţional de Cercetare-Dezvoltare şi Inovare, cu modificările şi completările ulterioare.

Publicație : Adevărul

Examens en ligne à l’université: quand la triche devient la norme

ENQUÊTE – La mise en place des partiels à distance pose de grandes difficultés aux établissements qui ne parviennent pas à neutraliser les nombreux tricheurs.

Le système est parfaitement rodé. Avant son partiel, Laurie*, étudiante à l’université de Lille, prépare son poste de travail: les cours sont judicieusement disposés sur son bureau, le téléphone portable est posé devant elle, et l’ordinateur est à sa place. Sur son téléphone, elle se connecte sur Messenger, l’application de messagerie instantanée de Facebook, et ouvre une conversation dans laquelle sont présents tous les étudiants de sa promotion. Depuis ce matin, les réponses ont déjà commencé à circuler sur le groupe. Sur son ordinateur, elle se connecte au site de son université et termine en quelques minutes seulement, le QCM faisant office d’examen. «Entre mes cours, Google et les camarades de promo qui publient la moitié des réponses sur Facebook, je suis assez sereine pour l’obtention de mon semestre», lâche l’étudiante, avec un grand sourire.

Comme Laurie, de nombreux étudiants se sont mis à tricher lors des partiels du second semestre, cette année. La raison est simple: à cause de la pandémie de coronavirus, la quasi-totalité des universités ont décidé de faire passer ces examens à distance, laissant ainsi leurs étudiants composer sans aucune surveillance. Depuis quelques semaines, chaque jour, des dizaines de jeunes se vantent même publiquement de frauder lors de leurs partiels. «J’ai triché à chaque partiel bien salement et je suis fière de mes capacités de tricherie»«Update de mon partiel: j’ai jamais autant triché de ma vie»«J’ai tout préparé pour mon partiel d’esp, je suis prêt pour la maxi triche»: voilà quelques exemples du type de messages que l’on peut lire quotidiennement, sur Twitter.

Valider son année n’a jamais été aussi simple

Lorsque l’on contacte ces jeunes pour les faire témoigner, certains paniquent et suppriment les messages pouvant les incriminer. D’autres, au contraire, assument: non, ils n’ont eu absolument aucun scrupule à tricher, et ils continueront à le faire. «Dans ma fac, la plupart des étudiants qui passent leurs examens à distance trichent. C’est le cas de tous mes camarades de promotion, mais aussi, de tous mes amis d’autres filières», raconte Audrey*, étudiante à l’université de Toulon. «Tous les étudiants que je connais ont triché ou vont le faire, avec les cours sous les yeux ou en dialoguant avec des amis», enchérit Laurie. Voyant leurs camarades s’entraider, certains jeunes, qui n’avaient pas l’intention de le faire, passent tout de même à l’acte: «Tout le monde le fait, je ne vois pas pourquoi je m’en priverais, si ça peut me permettre de valider plus facilement mon année», confie Mathilde*.

«Si certains veulent tricher, on ne peut pas y parer»Sandrine Rui, vice-présidence formation de l’université de Bordeaux

Pour tricher, les techniques sont nombreuses. Certains passent simplement leurs partiels en consultant leurs cours ou en cherchant les réponses sur Google. D’autres mettent en place des systèmes bien plus élaborés. «Personnellement, j’ai passé mes partiels confinée avec mon copain. On a fait tous nos examens à deux: le premier lisait les questions pendant que l’autre faisait des recherches sur internet et donnait les réponses», raconte Chloé*, étudiante dans une université de région parisienne. «Avant chaque épreuve, avec une dizaine d’amis de ma promotion, on se connecte sur Discord (une plateforme de discussion très utilisée par les joueurs de jeux vidéo, NDLR). Au fil de l’examen, ceux qui connaissent de manière certaine les réponses les envoient aux autres. Cela permet à tout le monde d’avoir les bonnes réponses», explique Mathilde. Théo* et ses camarades étudiants à l’université de Rennes 2 ont même trouvé une technique encore plus rusée. «On demande à quelqu’un qui abandonne la filière de passer le QCM avec son compte, il copie colle les questions dans un document Word qu’il nous envoie. Cela nous permet de chercher les réponses sur internet, et enfin, de passer officiellement le test avec notre compte personnel», raconte-t-il.

«Ils doivent se montrer responsables»

La parade est difficile à trouver, pour les universités. Pour réduire les fraudes, elles essayent de limiter les tests en QCM et de donner plus de «devoirs maison», ces derniers demandant aux étudiants plus de réflexion et les obligent à un travail personnel plus important. Pour le reste, les établissements comptent sur le bon sens des étudiants. «Si certains veulent tricher, on ne peut pas y parer, avoue fataliste Sandrine Rui, vice-présidence formation de l’université de Bordeaux. Au fond, nous avons comme un contrat moral avec eux: ils doivent se montrer responsables car ce n’est pas dans leur intérêt de ne pas jouer le jeu», explique-t-elle. D’ailleurs avant leurs partiels, les étudiants de l’université bordelaise doivent cocher une case pour attester qu’ils s’engagent sur l’honneur à «composer seul» et à ne pas tricher.

Les universités comptent donc sur leurs étudiants pour éviter les abus. «Il est évident qu’il est plus facile de tricher à distance qu’en présentiel, mais nos étudiants sont très soucieux d’avoir un diplôme qui ne soit pas dégradé cette année. Et puis, les QCM ayant une durée limitée, cela minimise les risques», plaide Michel Deneken, président de l’université de Strasbourg.

«Tout le monde triche. C’est démoralisant et inutile. C’était ma première année à l’université et ça m’a sincèrement dégoûté»Un étudiant

Des diplômes dévalués?

L’université de Rennes 1 est allée plus loin. Pour éviter la triche, l’établissement a mis en place un logiciel de télésurveillance qui permet d’accéder à la webcam de chaque ordinateur. «Des photos sont prises de façon aléatoire, à intervalles irréguliers. L’intelligence artificielle de la plateforme compare ensuite deux photos successives et détecte la présence d’une deuxième personne près de l’étudiant ou si l’environnement dans lequel il se trouve a évolué», explique Erwan Hallot, vice-président en charge de la formation de l’université. Mais les élèves ne sont pas filmés en continu, et la surveillance ne peut donc se faire tout au long des examens. «La prestation pour avoir accès à la totalité de la visiosurveillance était trop coûteuse, nous n’avons pas pu la prendre. Si les étudiants veulent tricher, ils peuvent le faire», admet Erwan Hallot.

De quoi relancer le débat sur la valeur des diplômes qu’obtiendront les étudiants cette année? Les présidents d’université en sont certains, il n’y aura pas de dévaluation. «La continuité pédagogique fait que ce ne sont pas ces quelques mois de confinement qui vont rendre moins qualitatifs des diplômes préparés sur trois ou cinq ans», estime Gilles Roussel, le président de la CPU (Conférence des présidents d’universités). Mais les étudiants eux, en doutent. «La majorité de nos partiels du second semestre sont des QCM. Tout le monde triche. C’est démoralisant et inutile. C’était ma première année à l’université et ça m’a sincèrement dégoûté. On se demande vraiment ce que vont valoir nos diplômes avec tout ça», conclut un étudiant, dépité.

*Afin de protéger leur anonymat, tous les prénoms des étudiants ont été modifiés

Publicație : Le Figaro

Ces étudiants contraints de faire leurs stages depuis leurs chambres

De nombreux étudiants ont démarré leur stage depuis leur chambre d’étudiant. Une situation inédite pour ces jeunes parfois déboussolés.

Solenn s’imaginait pédaler tous les matins pour se rendre en entreprise. En février, pour sa dernière année de droit des activités maritimes à Brest, l’étudiante est recrutée par un syndicat mixte de protection du littoral breton. Son vélo est resté au garage. Elle a commencé le 1er avril, sans jamais sortir de chez son oncle, où elle est confinée. La jeune femme s’épanche, inquiète de ne jamais pouvoir côtoyer ses collègues dans les locaux du syndicat: «Je n’ai pas l’impression de faire un stage. J’ai l’impression de faire des recherches pour la fac».

«Le confinement a créé des situations inédites», relate Adrien Ledoux, le fondateur de Job Teaser. Selon une étude réalisée du 1er au 8 avril par la plateforme de recrutement, 68% des étudiants et jeunes diplômés ont conservé leur offre d’emploi ou de stage. La plupart des offres se faisant en mars avril, les stagiaires des universités ou des grandes écoles ont commencé à travailler… Depuis leur chambre.

Et ce n’est pas toujours facile. Toutes les semaines, Solenn s’entretient par visioconférence avec sa tutrice. Elle lui présente ses avancées sur le cas juridique du Tanio, un pétrolier qui a coulé au large de la Bretagne, en 1980. Elle dépose son travail sur un site de partage et consulte celui de ses collègues. Le stage de Solenn se fait sans problème à distance: «J’ai fait tout ce qu’il faut pour travailler au mieux», assure la jeune femme. Pourtant, elle n’est pas moins stressée: «Je suis toute seule», confie la juriste, qui n’avait jamais été en stage auparavant. Sa tutrice est très réactive mais Solenn est mal à l’aise. Difficile pour elle d’envoyer un mail «simplement pour poser une question». Lorsqu’elle a des problèmes, elle les note et attend le rendez-vous hebdomadaire.

«C’est déstabilisant, les étudiants ne sont pas prêts à ça», concède Frank Bournois, président de la commission formation de la Conférence des grandes écoles (CGE). En interne, la CGE a appelé à renforcer le suivi des établissements: «Dans cette tempête, en plus de la bizarrerie apparente de la dématérialisation, il y a le risque de se sentir moins soutenu».

Confinée chez ses parents à Singapour

Car commencer directement en télétravail tue les discussions à la machine à café ou en déjeuner d’équipe. Auteur du livre de management Moteurs d’engagement (Marabout), Alexia de Bernardy soulève l’importance des premiers jours en entreprise: «C’est plus qu’une présentation des locaux et des missions. Les jeunes recrues n’ont pas connaissance des rituels, des codes cachés et du fonctionnement des entreprises».

Alexia de Bernardy a accueilli au sein de sa start-up de conseil managérial, laWEbox, une stagiaire, confinée chez ses parents à Singapour: «Nous avons six heures de décalage horaire. Ce n’était pas prévu dans la convention de stage», s’amuse-t-elle. Si les moments d’échanges informels disparaissent, l’étudiante risque de ne pas acquérir toutes les compétences relationnelles qu’aurait dû lui apporter son séjour en entreprise. Pour que la jeune recrue travaille son écoute et son sens de l’interaction, Alexia de Bernardy lui propose de la rejoindre lors de réunions virtuelles ou d’appels importants. Comme si la tutrice et la stagiaire s’étaient croisées dans l’open space.

Apprendre à se connaître malgré la distance

Commencer une carrière par des visioconférences et des documents partagés comporte toutefois un intérêt. Avec le Covid, les entreprises devront de toute façon apprendre à fonctionner en télétravail sur le long terme. Laurent Choain, le directeur des ressources humaines du groupe Mazars y réfléchit sérieusement. Depuis chez eux, les collaborateurs sont plus productifs et ne perdent pas de temps dans les transports.

Mazars a choisi de conserver ses 200 stagiaires, à distance: «Ce ne sont pas des compétences perdues mais l’émergence d’un nouveau socle d’aptitudes, que nous n’avions pas nous-mêmes. Les stagiaires construisent l’avenir avec nous», affirme Laurent Choain. Pour compenser l’absence de relations de visu, la branche française a créé une «communauté virtuelle». Il s’agit d’un chat interne réservé aux stagiaires, pour qu’ils apprennent à se connaître malgré l’éloignement.

Le télétravail peut même développer des rapports plus complices, plus intimes. Le premier jour de son stage dans le service indemnisation d’une grande compagnie d’assurances, Mathilde, en deuxième année de master de droit à Brest envoie un SMS à sa tutrice, Laury. «C’est parti pour 6 mois». Les deux avocates ne se connaissent pas mais partagent une «proximité digitale», selon Mathilde. Elles ont presque le même âge et utilisent les nouvelles technologies de la même manière. Mathilde a même osé envoyer à Laury une photo de son chat sur leur conversation WhatsApp.

Publicație : Le Figaro

Laboratoires fermés et thèses en « visio » : les projets des doctorants bouleversés par le coronavirus

Empêchés dans leurs recherches, contraints de reporter la soutenance de leur thèse ou de l’organiser à distance… De nombreux doctorants voient leur trajectoire chamboulée. Au prix de certaines opportunités professionnelles.

Ces dernières semaines, Leonardo Orlando, 38 ans, a eu le sentiment de perdre son temps. Ce doctorant à Sciences Po Paris avait prévu de franchir l’étape la plus symbolique de son travail de recherche le 19 mars, avec la soutenance de sa thèse de géopolitique sur les eaux transfrontalières. Un moment important. « C’est comme un permis de conduire : le sas qui nous permet d’entrer dans la vie active après des années épuisantes de recherche », estime-t-il. Mais, à trois jours du but, le confinement entraîné par la crise sanitaire est venu doucher ses plans. Soutenance repoussée. Date ? Toujours indéterminée.

Au début du confinement, les processus de soutenance de thèse ont en effet été arrêtés, et de nombreux doctorants ont été plongés dans le flou. La doctrine générale a d’abord consisté à les reporter au maximum dans l’espoir de pouvoir les reprogrammer lors de jours meilleurs. Mais, face à la perspective de plus en plus incertaine d’un retour à la normale en septembre, les consignes commencent à changer. Les écoles doctorales peuvent désormais s’appuyer sur un arrêté qui, depuis le 21 avril, encadre davantage les soutenances à distance, permettant de passer outre la présence obligatoire du candidat et du président du jury dans la même salle.

« Je risque de me retrouver pendant plusieurs mois sans poste et sans contrat », s’inquiète Marion, doctorante en sociologie

Pour les doctorants, les reports occasionnés ont eu des conséquences très concrètes. « J’ai déjà raté deux candidatures en postdoc qui m’intéressaient », s’agace Leornardo Orlando, qui craint de voir de nombreuses autres opportunités s’envoler d’ici à l’obtention de son diplôme. Marion (son prénom a été modifié), doctorante parisienne en sociologie, dont la soutenance, initialement prévue le 1er juillet, reste incertaine, appréhende aussi la suite. « La bourse que j’avais obtenue pour travailler dans un laboratoire de recherche américain devait débuter en septembre, mais il n’est pas sûr que je puisse soutenir d’ici là et encore moins voyager à cette période. Je risque de me retrouver pendant plusieurs mois sans poste et sans contrat », raconte-t-elle.

« On ne peut pas accumuler le retard indéfiniment jusqu’à un déconfinement quasi total, admet Thomas Coudreau, président du réseau national des collèges doctoraux et directeur de celui d’Université de Paris. Partout, on travaille à présent à une généralisation du passage en visioconférence. Les soutenances sont peu nombreuses à cette période, mais elles s’intensifient dès septembre : il ne faut pas créer d’embouteillage pour les 15 000 doctorants qui soutiennent chaque année. »

Publicație : Le Monde

 

18 mai 2020

Schimbări importante în modul de acordare a gradațiilor de merit la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași

Schimbări importante în modul de acordare a gradațiilor de merit la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” – UAIC din Iași. Totul a fost decis în Senatul instituției de la finalul lunii trecute. Este vorba despre revizuirea Metodologiei privind acordarea gradației de merit și a sporului de performanță academică pentru personalul didactic și de cercetare

La Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași a fost revizuită Metodologia privind acordarea gradației de merit și a sporului de performanță academică pentru personalul didactic și de cercetare. Totul a avut loc într-o ședință a Senatului UAIC din 30 aprilie, 2020.

Care sunt schimbările importante în modul de acordare a gradațiilor de merit la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași

Este vorba despre Hotărârea cu privire la aprobarea revizuirii art. 3 alin. (1) lit. a) și a art. 6 lit. a) din Metodologia privind acordarea gradației de merit și a sporului de performanță academică pentru personalul didactic și de cercetare, care vor avea următorul cuprins: Art. 3 alin. (1) lit. a) Direcția Resurse Umane calculează, pentru anul următor, numărul total de sporuri de performanță academică și gradații de merit care ar putea fi acordate și transmite Biroului Executiv al Consiliului de Administrație, cu avizul Rectorului, un document care cuprinde, pentru fiecare Facultate (și defalcat pentru fiecare departament, acolo unde este cazul) din cadrul UAIC.

Asta separat pentru posturile didactice, respectiv pentru posturile de cercetare, cu următoarele informații: numărul total al gradațiilor de merit care ar putea fi acordate potrivit legii; numărul gradațiilor de merit disponibile (calculat ca diferență între numărul total de gradații de merit care ar putea fi acordate și numărul gradațiilor de merit acordate și care nu expiră în anul de referință).

Rectorul va aproba calendarul de concurs

Pe de altă parte, Biroul Executiv al Consiliului de Administrație, cu avizul rectorului UAIC, aprobă calendarul de concurs, care cuprinde: perioada în care se propun și aprobă Comisiile de evaluare a dosarelor de acordare a gradațiilor de merit și Comisiile de soluționare a contestațiilor la nivelul facultăților; perioada depunerii dosarelor de concurs; perioada de evaluare a candidaturilor; termenul privind comunicarea rezultatelor evaluării; perioada de depunere a contestațiilor; perioada de evaluare a contestațiilor; termenul de comunicare a rezultatelor evaluării contestațiilor; termenul de întocmire a propunerii centralizate privind acordarea gradațiilor de merit și de transmitere a acesteia către Senatul Universității „Cuza” în vederea validării.

Publicație : Bună Ziua Iași

Școli de Vară, on-line și gratuite, oferite de Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” elevilor de liceu

Și anul acesta, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” – UAIC din Iași oferă elevilor șansa de a cunoaște cea mai veche instituție modernă de învățământ superior a României. Totul prin intermediul a 12 Școli de Vară care se vor derula on-line și unde participarea este gratuită. Acestea au ca scop organizarea de cursuri și alte activități relevante destinate elevilor de liceu, cu precădere celor dezavantajați social, pentru încurajarea finalizării de către aceștia a studiilor liceale și facilitarea continuării educației la nivel terțiar

Școli de Vară, on-line și gratuite, oferite de Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași, elevilor de liceu. Astfel, vara aceasta, instituția va desfășura, în perioada 6-19 iulie 2020, douăsprezece Școli de Vară on-line, gratuite, dedicate elevilor de liceu, finanțate din Proiectul privind Învățământul Secundar (ROSE) de către Banca Internațională de Reconstrucție și Dezvoltare (Banca Mondială). Acestea au ca scop organizarea de cursuri și alte activități relevante destinate elevilor de liceu, cu precădere celor dezavantajați. Asta pentru încurajarea finalizării de către aceștia a studiilor liceale și facilitarea continuării educației la nivel terțiar.

Tablete speciale oferite elevilor în cadrul Școlilor de Vară on-line derulate de Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”

Pentru ca elevii să poată participa la activitățile on-line, Universitatea „Cuza” va achiziționa 550 de tablete cu trafic de internet mobil inclus, pe care aceștia le vor putea folosi și în continuare, pentru alte activități educaționale, precum orele de la liceu sau facultate. În plus, elevii de clasa a XII-a care participă la una dintre Școlile de Vară și care doresc să devină studenți ai UAIC vor putea solicita sprijin pentru înscrierea on-line de la studenții implicați în program.

Cursuri atractive pentru fiecare specializare în parte, ateliere de lucru, simulări de examen și activități recreative.

În cadrul Școlilor de Vară vor avea loc cursuri atractive pentru fiecare specializare în parte, ateliere de lucru, simulări de examen și activități recreative. Programul prevede și consiliere profesională și de orientare în carieră, în care elevii vor beneficia de asistență de specialitate oferită de experți. Elevii care studiază la unul dintre liceele eligibile în cadrul Proiectului ROSE se pot înscrie, până pe 11 iunie, la una dintre următoarele Școli de Vară: 1.

„Vreau să fiu student la Litere! – Școala de Vară pentru elevi – LiteratIS”- Facultatea de Litere; 2. „Vacanță juridică DREPT în Iași – Drept în Iași!” – Facultatea de Drept; 3. „Școală de Vară pentru Economiști – EconomIS” – Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor; 4. „Descoperim Pământul spre culmile cunoașterii! GEO-GEO”- Facultatea de Geografie și Geologie; 5. „Experiența universitară timpurie pentru elevii aflați în situații de risc: program-punte în domeniile Educație Fizică și Sport și Teologie Romano-Catolică – TEOSPOR – Facultatea de Educație Fizică și Sport și Facultatea de Teologie Romano-Catolică; 6. „Scoala de Vară pentru Științe: program punte pentru tranziția de la liceu la universitate – Vara Științelor- Facultatea de Biologie și Facultatea de Chimie; 7. „Școala de Vară în domeniul Teologiei Ortodoxe și Istoriei pentru îmbunătățirea oportunităților de participare la învățământul universitar a elevilor cu risc de abandon – TEOIST” – Facultatea de Teologie Ortodoxă și Facultatea de Istorie; 8.

„De-ale viitorului: informatica și matematica – INFORMAT” – Facultatea de Informatică și Facultatea de Matematică; 9. „Hai la facultate! Să descoperim împreună vara universitară la Cuza! VINOlaUAIC!” – Facultatea de Filosofie și Științe Social-Politice și Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației; 10. „Descoperă-ți vocația prin educație! Școala de Vară – Psihologie și Științe ale Educației – DEVO” – Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației; 11. „Vino la Facultatea VERDE” – Facultatea de Biologie și 12. „Cum ajung profesor/antrenor? Școala de Vară – CAPA, Facultatea de Educație Fizică și Sport.

Publicație : Bună Ziua Iași

În atenția studenților din Republica Moldova sau Ucraina! Cum se vor putea decaza din căminele marilor universități din Iași

Anunțuri importante pentru sutele de studenți din Republica Moldova sau Ucraina, cazați în căminele marilor universități de stat din Iași. Asta în condițiile în care, pe fondul pandemiei de COVID-19, acestea au fost închise de acum două luni. Astfel, față de studenții români, aceștia au un regim special. Aici, Hotărârea Comitetului Național pentru Situații de Urgență nr. 24/14.05.2020 arată că toate persoanele care vor intra în România vor intra în izolare la domiciliu sau carantină pentru 14 zile. Prin urmare, studenții din Republica Moldova nu trebuie să vină la Iași pentru a se decaza, anunță oficialii Universității Tehnice – TUIAȘI „Gheorghe Asachi”

În atenția studenților din Republica Moldova sau Ucraina! Cum se vor putea decaza din căminele marilor universități din Iași. Față de studenții români, aceștia au un regim special. Aici, Hotărârea Comitetului Național pentru Situații de Urgență (CNSU) nr. 24/14.05.2020 arată că toate persoanele care vor intra în România vor intra în izolare la domiciliu sau carantină pentru 14 zile.

Cum se vor putea decaza din căminele marilor universități din Iași studenții din Republica Moldova sau Ucraina

Prin urmare, studenții din Republica Moldova nu trebuie să vină la Iași pentru a se decaza, anunță oficialii Universității Tehnice – (TUIAȘI) „Gheorghe Asachi”.

„Având în vedere Hotărârea CNSU, studenții din Republica Moldova nu trebuie să vină la Iași pentru a se decaza din Campusul „Tudor Vladimirescu”. Ei se vor putea întoarce la cămin în momentul când se vor ridica aceste restricții. Lucrurile din cămin vor rămâne așa cum le-ați lăsat, putând a fi luate ulterior. Am programat pentru decazare toate camerele din campus, chiar și pentru studenții din Republica Moldova, pentru că o parte dintre aceștia au rămas în Iași sau în România în această perioadă pentru că lucrează. Prin urmare, aceștia vor putea să vină să se decazeze conform programării”, au precizat cei de la Universitatea Tehnică din Iași.

Anunțul Universități de Agronomie din Iași pentru studenții din Republica Moldova și Ucraina

Pe de altă parte, un anunț al Universității de Agronomie și Științe Agricole (USAMV) „Ion Ionescu de la Brad” face referire la aceeași situație.

„În atenția studenților din Republica Moldova și Ucraina! Prin OUG nr. 70/15.05.2020 și Hotărârea Comitetului Național pentru Situații de Urgență nr. 24/14.05.2020, toate persoanele care vor veni în România intră în izolare la domiciliu sau carantină pentru 14 zile. Prin urmare, studenții din Republica Moldova și Ucraina se vor decaza după încetarea restricțiilor sau își pot lăsa lucrurile personale în Campusul Agronomie până la începerea anului universitar 2020/2021”, au precizat cei de la USAMV.

Masuri similare au fost luate și de universitățile „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC), de Medicină și Farmacie (UMF) „Grigore T. Popa” sau Națională de Arte „George Enescu” (UNAGE).

Publicație : Bună Ziua Iași

Proiect de 1 milion de euro pentru practica studenților de la Universitatea Al. I. Cuza

 Proiectul „Start experienţă-START.EXE“, depus de Universitatea „Alexandru Ioan Cuza“ din Iaşi, a fost selectat pentru finanţare în cadrul competiţiei din Programul Operaţional Capital Uman 2014 – 2020, apelul 626/6/13 „Stagii de practică pentru studenţi“- Regiuni mai puţin dezvoltate.

Astfel, UAIC va primi circa 1 milion de euro fonduri europene nerambursabile pentru a forma şi dezvolta competenţe profesionale, transversale şi antreprenoriale pentru un număr de 325 de studenţi ai universităţii. „Proiectul are ca scop efectuarea de investiţii în domeniul educaţiei pentru dobândirea competenţelor profesionale, transversale şi antreprenoriale necesare la intrarea pe piaţa muncii, dar şi creşterea numărului de absolvenţi din învăţământul universitar care îşi găsesc un loc de muncă sau iniţiază afaceri, ca rezultat al accesului la activităţi de învăţare în cadrul unui potenţial loc de muncă“, au precizat reprezentanţii UAIC.

Activităţile proiectului au în vedere creşterea ratei de participare a studenţilor din grupul ţintă la programe de învăţare la locul de muncă prin organizarea stagiilor de pregătire practică, în domeniile de studiu, dar mai ales în acelea care pun accentul pe sectoarele economice cu potenţial competitiv şi de specializare inteligentă, în cadrul unor parteneriate dezvoltate între universitate şi potenţiali angajatori, care să faciliteze inserţia pe piaţă muncii a absolvenţilor de studii superioare. Cei 325 de studenţi selectaţi vor fi din anul al II-lea şi al III-lea/ al IV-lea de la studii universitare de licenţă sau din anul I şi al II-lea de la studii de master.

Publicație : Ziarul de Iași

Măsuri drastice de protecţie la examenele naţionale sau la admiterea în facultăţi

 Ministerul Educaţiei Naţionale a stabilit weekendul acesta, în urma unui ordin semnat comun atât de ministrul Educaţiei, cât şi de cel al Sănătăţii, care sunt măsurile de protecţie care vor fi luate pentru organizarea examenelor de evaluare la nivelul clasei a VIII-a şi bacalaureatul.

Astfel, s-a decis faptul că accesul în instituţii trebuie organizat astfel încât să existe o suprafaţă minimă de 4 metri pătraţi pentru fiecare persoană şi o distanţă minimă de 2 metri între oricare două persoane apropiate, iar accesul este interzis pentru persoanele care au o temperatură corporală ce depăşeşte 37,3 grade Celsius – temperatura va fi măsurată la intrarea în incinta instituţiei. Ministerul a precizat că suprafeţele expuse vor fi dezinfectate înaintea examenelor şi, sub orice formă, se vor evita aglomerările de persoane. Măsurile se aplică şi pentru universităţile care vor da examene în această vară, fie că e vorba de admitere, cum e cazul UMF, fie că este vorba de examene de finalizare a studiilor.

Printre acestea, se numără şi asigurarea dezinfectanţilor pentru mâini la intrarea în fiecare sală de examen, cât şi o schiţă a felului în care sunt amplasate pupitrele, pentru ca elevii să nu se apropie prea mult unii de ceilalţi. În acelaşi timp, au fost impuse şi norme de protecţie pentru perioada de pregătire pe care o pot face elevii cu două săptămâni înaintea examinărilor. Vor fi grupe de cel mult 10 elevi, cu pauze de zece minute la fiecare oră, timp în care încăperile vor fi aerisite şi programul făcut ca să nu se întâlnească niciodată mai mult de două grupe de elevi. „Înainte de începerea activităţii, spaţiile vor fi dezinfectate cu substanţe biocide, pe bază de clor sau alcool, activitate urmată de aerisirea încăperii pentru o perioadă de cel puţin 30 de minute. Accesul în interiorul unităţii de învăţământ preuniversitar se va realiza doar după dezinfecţia mâinilor, verificarea temperaturii – temperatură care nu trebuie să depăşească 37,3 grade Celsius – şi sub rezerva absenţei simptomelor virozelor respiratorii. Elevii şi profesorii vor purta mască medicală simplă sau mască nemedicală, iar elevii vor fi aşezaţi în bănci astfel încât să aibă cel puţin un loc liber în stânga şi în dreapta şi un rând liber în faţă şi în spate. Măştile purtate vor fi colectate în locuri special amenajate“, au punctat reprezentanţii ministerului.

În ceea ce priveşte admiterea în învăţământul superior pentru candidaţii din afara graniţelor, aceştia vor trebuie să semneze o declaraţie pe proprie răspundere care să ateste că au respectat izolarea/carantina la intrarea în ţară şi că nu au avut contact apropiat cu o persoană confirmată cu COVID-19 în ultimele 14 zile, cât şi o adeverinţă medicală în limba română „din care să reiasă starea actuală de sănătate a deţinătorului şi, eventual, antecedente personale legate de boli cronice, respectiv SARS-CoV- 2“

Publicație : Ziarul de Iași

UK’s old university towns hit by Covid-19 ‘double whammy’

Local economies across country have been adversely affected by loss of students and tourists

Usually, St Andrews is thronged with students and its Old Course links fully booked by international golfing tourists.

Around 9,000 students make up one-third of the population, and Scotland’s oldest university, which generated £268.6m for the local economy in 2018, is the town’s major employer, supporting 4,260 jobs.

With the scenic coastline of north-east Fife, and the Royal and Ancient a golfing destination par excellence, tourism is the second major employer.

“But we are a long way from knowing how students will be able to come, and how many. It’s very difficult to see how international students will be able to return in any numbers at all if normal term times are able to start again,” said Alan Mitchell, chief executive of the Fife chamber of commerce. “Equally, it’s hard to see international golf tourism happening any time soon.”

Like many picturesque universities towns and cities, St Andrews is suffering heavily due to Covid-19. Reliant on higher education and tourism, they face a difficult challenge with no clear idea when students or travellers will return. Meanwhile they are lobbying for supportive government financial measures to take account of their special circumstances.

Students and tourists are vital to the economies of Oxford (about 24,000 students) and Cambridge (about 22,000).

Tourism generates £2.3bn and supports 40,000 jobs in Oxfordshire. “Oxford, the city of dreaming spires is an iconic global brand,” said Hayley Beer-Gamage, CEO of Experience Oxfordshire.

Oxford itself attracts 8 million visitors annually, worth £900m to the city, and though only 10% are international, they account for 40% of expenditure. An Experience Oxfordshire survey showed lockdown accounting for £137m a month in lost tourism in the county, set to reach more than £1bn this year.

The student population supported many businesses during term, and brought increased visitor numbers to Oxford and the nearby Cotswolds, said Beer-Gamage. “Their families come over and stay for long periods, particularly from the Indian market, the UAE and America.

“When the students go home in the summer months, the gap is plugged by tourists. But now we’ve got the double-whammy.”

The strategy now is to nurture the domestic market, and maximise the overnight stay, when measures allow. But Beer-Gamage hopes the Covid-19 crisis will force the government to recognise the value of the visitor economy, “a thriving world-class national economy that people aspire to”, and its major role as part of the pandemic recovery.

“Any town or city with either one very large university, or more than one, will be particularly badly affected,” said Nick Hillman, director of thinktank Hepi (Higher Education Policy Institute). “So, yes. It’s bad.”

While the Oxfords and Cambridges had other things going on, said Hillman, “there are other places where students may be even more important”. The Sheffield Central parliamentary constituency has the largest number of students in the UK at around 60,000. “Places struggling economically before the crisis with large student numbers, for example, are Sunderland, Huddersfield or Bolton,” said Hillman.

“Students spend money on accommodation, in cafes and restaurants, in bicycle shops and bookshops. A lot of these towns and cities have whole parts of their economy wholly aimed at students. So, it’s devastating for them.”

Bath’s two universities host 21,000 students, one quarter of the city’s population. Historic buildings and the Roman baths attract 6 million visitors annually, with large numbers from continental Europe, China and elsewhere in Asia.

If you have been affected or have any information, we’d like to hear from you. You can get in touch by filling in the form below, anonymously if you wish or contact us via WhatsApp by clicking here or adding the contact +44(0)7867825056. Only the Guardian can see your contributions and one of our journalists may contact you to discuss further.

Lockdown has seen a direct loss of £34m in income from tourism and related services to Bath & North East Somerset council. “But, in terms of what comes into the local economy you are looking at around £470m so far,” said the council leader, Dine Romero. With the student loss, too, “it is a double whammy”.

“It’s the unpredictability, that’s the problem. With other businesses, you could say the next quarter there will be X, and the quarter after there will be X-plus. And, we just don’t know, because so much is going to be based on that global confidence,” she added.

“We need to make sure those in a position to help us do understand that. We do have a unique set of circumstances, so this has hit us especially badly.”

Publicație : The Guardian

Les études supérieures en alternance stoppées dans leur envol par la crise

Pour limiter la baisse du nombre d’apprentis à la rentrée prochaine, les acteurs de l’apprentissage réclament des mesures fortes.

Tout se présentait bien pour Eva, étudiante à Sup de Pub, une école privée à Bordeaux. A la rentrée, elle devait commencer un contrat d’alternance dans une petite agence d’événementiel à Paris afin d’obtenir, au bout d’un an, son master en communication. Mais le confinement est tombé. Quelques jours plus tard, un message de l’agence a douché tous ses espoirs. « Nous ne savons pas si nous serons en mesure de prendre un alternant, nous n’avons aucune visibilité sur l’avenir, annonce le mail. Nous reviendrons vers vous. »

Depuis, Eva cherche une alternative malgré « les rares offres ». Confinée à Bordeaux, cette étudiante de 21 ans se dit stressée et son sommeil est agité : « Mon école coûte 10 000 euros l’année. Sans alternance, je suis perdue. » Contracter un prêt bancaire, prendre une année de césure ou mettre ses études entre parenthèses pour trouver un job alimentaire : avec tant d’incertitudes, Eva envisage toutes les possibilités.

Le printemps est traditionnellement le moment-clé où se concluent les contrats pour la rentrée

Pourtant l’apprentissage, synonyme d’indépendance économique et de meilleure insertion professionnelle, est devenu un mode d’étude de plus en plus attractif dans l’enseignement supérieur. Ainsi, 166 000 étudiants préparent un diplôme de l’enseignement supérieur en apprentissage, selon le dernier décompte de 2017-2018, alors qu’ils n’étaient que 70 000 en 2005. L’entreprise signe un contrat de travail avec l’étudiant, prend en charge la totalité de ses frais de scolarité et lui verse un salaire selon son âge et son niveau d’étude. Le printemps est traditionnellement le moment-clé où se concluent les contrats pour la rentrée.

Mais la crise économique qui accompagne la pandémie de Covid-19 a précipité les entreprises dans la confusion et rend la recherche de contrats particulièrement compliquée pour les étudiants. Aurélien Cadiou, président de l’Association nationale des apprentis de France (ANAF) prévoit « une baisse d’au moins 50 000 apprentis à la rentrée prochaine ».

« Plus de chômage, moins d’apprentis »

En effet, l’apprentissage est en lien avec la santé économique d’un pays, explique Alexandre Léné, maître de conférences en économie à l’université de Lille. « En temps de crise, plus il y a de chômage, moins il y a de contrats d’apprentissage signés. Si une entreprise a des incertitudes sur sa pérennité, elle aura tendance à ne pas embaucher du tout, ou, au mieux, à recruter des apprentis comme substituts à une main-d’œuvre plus chère, et sans avoir à les garder », ajoute-t-il.

Publicație : Le Monde

Les concours des grandes écoles remodelés par la crise

Les écoles de commerce et d’ingénieurs ont dû annuler leurs épreuves orales, et vont ainsi opérer une sélection plus académique que d’habitude. Au grand dam des élèves de prépa.

Chaque année, les grandes écoles sélectionnent leurs étudiants des classes préparatoires au moyen d’un dispositif bien rodé, à base d’épreuves écrites communes et d’épreuves orales individuelles organisées dans chaque établissement. En ce printemps 2020, marqué par le Covid-19, ce rituel est bouleversé. Non seulement les écrits ont été reportés de plusieurs semaines – ils se dérouleront entre la fin juin et le début du mois de juillet –, mais les oraux n’auront tout simplement pas lieu.

« La décision n’a pas été facile à prendre, affirme Alice Guilhon, qui préside le Chapitre des écoles de management de la Conférence des grandes écoles. Mais à contexte exceptionnel, mesures exceptionnelles. » « Obliger des candidats stressés à faire le tour de France des écoles en plein été n’était pas raisonnable », argumente le directeur d’ESCP Business School, Frank Bournois.

« C’est pas de bol ! »

Du côté des élèves, « c’est une immense déception », se désole Robins, en prépa économique et commerciale à Montpellier. Comme plusieurs de ses camarades, il comptait sur les oraux pour « remonter des places » et se faire une idée de l’ambiance de chaque école en s’y rendant pour passer les oraux. « Les langues, dans lesquelles je suis à l’aise, représentent un gros coefficient, notamment à l’Edhec. Et j’avais bien préparé l’entretien de personnalité où je comptais mettre en avant mon expérience associative… »

Laura, au lycée Voltaire d’Orléans, est frustrée à l’idée de ne pas pouvoir se confronter à cette épreuve orale, et de mettre en pratique les techniques d’affirmation de soi qu’elle avait acquises au cours des séances d’entraînement. Sacha, qui redoublait sa deuxième année de « maths-spé », comptait capitaliser sur cette année de prépa supplémentaire pour décrocher de meilleures notes que les autres candidats à l’oral, et intégrer Saint-Cyr ou l’école Navale. « Franchement, c’est pas de bol ! », regrette-t-il.

Parmi les enseignants de prépas, qui préparent depuis deux ans leurs élèves à ces épreuves orales, « c’est le choc », résume Alain Joyeux, président de l’Association des professeurs des classes préparatoires économiques et commerciales. « Même si elle est frustrante, c’était la meilleure décision, estime le président de l’Union des professeurs de classes préparatoires scientifiques, Mickaël Prost. 

Polytechnique résiste

Seule Polytechnique, en raison de son petit nombre d’admissibles, sera en mesure d’organiser des oraux, dans le calendrier ministériel imparti. Resserrées autour des maths et de la physique, et groupées sur une journée maximum, les épreuves se dérouleront la deuxième quinzaine de juillet, dans les locaux de Palaiseau (Essonne).

Publicație : Le Monde

Sondaggio: la didattica a distanza non piace alla gran parte degli studenti

Per la rilevazione Di.Te./Cittadinanzattiva/Skuola.net è insoddisfatto il 54% degli studenti, un terzo dichiara che è più faticoso concentrarsi durante le lezioni e il 15% circa dichiara che la possibilità di poter utilizzare computer e smartphone diventa una tentazione per fare altro durante le lezioni

ROMA – C’è poco da fare, frequentare la scuola via web è una modalità che non ha conquistato gli studenti italiani: non piace al 54% di loro, la maggioranza. Un terzo dichiara che è più faticoso concentrarsi durante le lezioni e il 15% circa dichiara che la possibilità di poter utilizzare computer e smartphone diventa una tentazione per fare altro durante le lezioni. Agli studenti manca la presenza fisica a scuola e anche il contatto con i compagni. Sono i risultati dello studio „Giovani e quarantena” promosso dall’Associazione Nazionale Di.Te. (Dipendenze tecnologiche, Gap, Cyberbullismo) in collaborazione con Skuola.net, su 9 mila studenti tra gli 11 e 20 anni evidenzia gli effetti del lockdown sui giovanissimi e raccolti oggi da Cittadinanzattiva.
Lo studio evidenzia che a incidere sullo stato psico fisico dei ragazzi è stato, in primis, un cambio nel ritmo del sonno. L’80% degli intervistati, infatti, ha dichiarato di aver cambiato i propri ritmi sonno/veglia e circa la metà dichiara di subire risvegli notturni. Cambiano anche le abitudini alimentari dei giovani e circa la metà degli intervistati dichiara di mangiare di più (e a qualsiasi orario).

Negli ultimi due mesi, pur partendo da basi già elevate, è letteralmente lievitato il numero di ore che i ragazzi hanno passato online: il 25% dice di essere stato sempre connesso (per capire meglio l’importanza del dato basti pensare che in una precedente rilevazione sul tema, datata gennaio 2020, gli „iperconnessi” erano appena il 7%). La fetta più consistente (54%), però, continua a essere quella che ha trascorso online tra le 5 e le 10 ore al giorno (anche qui l’aumento in poche settimane è stato notevole, più che raddoppiato: a gennaio erano il 23%). Questi dati arrivano invece da una ricerca svolta da Università di Firenze insieme a Skuola.net per conto di Generazioni Connesse, sotto il coordinamento del ministero dell’Istruzione su 5.308 giovani fra i 14 e i 20 anni. La maggior parte del tempo è stata assorbita dalle attività di didattica a distanza: il 24% è rimasto connesso con la scuola in media 3 ore al giorno, il 26% si è assestato sulle 4 ore, il 20% sulle 5 ore, il 18% è andato anche oltre.

Publicație : La Repubblica