Sute de studenți de la Universitatea „Cuza” din Iași vor beneficia de servicii de informare, consiliere și orientare profesională pentru dobândirea de competențe corelate cu necesitățile de pe piața muncii

Sute de studenți de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, implicați în proiectul „Start experiența – START.EXE” (POCU)/626/6/13/130654, co-finanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020. Participanții au manifestat disponibilitate și deschidere față de obiectivele proiectului

Studenți de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași, implicați în proiectul „Start experiență – START.EXE”. Aceștia vor beneficia de servicii de informare, consiliere și orientare profesională pentru dobândirea de competențe transversale corelate cu necesitățile pieței muncii și vor participa la stagii de practică. La Universitatea „Cuza”, 325 de studenți vor fi selectați pentru a beneficia de sprijin pentru tranziția de la școală la viața activă, prin dobândirea de competențe practice, în vederea creșterii oportunităților de angajare.

Sprijin pentru tranziția de la școală la viața activă, prin dobândirea de competențe practice, în vederea creșterii oportunităților de angajare

Astfel, scopul principal al proiectului este de a oferi sprijin pentru tranziția de la școală la viața activă, prin dobândirea de competențe practice, în vederea creșterii oportunităților de angajare.

„Prin intermediul acestui proiect, timp de doi ani, 325 de studenți selectați de la ciclul de licență (anii II și III/IV) și studenți la ciclul master (anii I, II) de la facultățile de Biologie, Chimie, Drept, Economie și Administrarea Afacerilor, Fizică, Educație Fizică și Sport, Informatică, Filosofie și Științe Social-Politice, Istorie, Geografie și Geologie, Matematică, Psihologie și Științe ale Educației vor beneficia de sprijin pentru tranziția de la școală la viața activă, prin dobândirea de competențe practice, în vederea creșterii oportunităților de angajare”, au transmis oficialii UAIC.

Valoarea totală a proiectului este de 4.722.977,82 lei, din care valoarea eligibilă nerambursabilă este de 4.628.518,20 lei

Vor fi premiate 20 de planuri de afaceri, realizate individual sau în grup, cu câte un premiu în valoare de 3.000 de lei fiecare

Candidații selectați vor pacurge două module de formare în cadrul proiectului „Start experiența – START.EXE”. Primul modul constă în participarea la sesiuni de training precum „Managementul carierei” sau „Educație juridică în antreprenoriat”, dar și la un bootcamp cu o durata de 3 zile, dedicat orientării în carieră. Cel de-al doilea modul presupune participarea la sesiunea de training „Formare de competențe antreprenoriale”, întocmirea unui plan de afaceri și participarea la concursul de planuri de afaceri. Vor fi premiate 20 de planuri de afaceri, realizate individual sau în grup, cu câte un premiu în valoare de 3.000 de lei fiecare. Studenții din grupul țintă vor efectua un stagiu de practică la una dintre companiile din România partenere în cadrul proiectului, vor participa la evenimente de carieră și se vor putea înscrie pentru unul dintre cele 30 de stagii de practică oferite de companii din străinătate.

Publicație : Bună Ziua Iași

TUIASI, a doua cea mai bună universitate tehnică din țară, conform clasamentului universitar QS EECA University Rankings 2021

Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași (TUIASI) se află pe poziția a doua la nivel național dintre toate instituțiile de învățământ superior cu profil tehnic în clasamentul QS „Emerging Europe & Central Asia” University Rankings 2021. Totodată, TUIASI se clasează pe poziția a 5-a la nivel național în acest clasament și pe poziția 93 dintre toate universitățile luate în calcul în realizarea clasificării.

TUIASI și-a păstrat o poziție constantă în ultimii ani în acest clasament, cel mai bun loc ocupat fiind 80 în ultimii doi ani, însă anul acesta poziția este cu atât mai onorantă cu cât numărul de cadre didactice a scăzut față de anii anteriori, în urma mai multor pensionări. Prof. univ. dr. ing. Carmen Loghin, prorector responsabil cu activitatea de cercetare, dezvoltare și inovare la TUIASI, a explicat că tocmai această situație întărește și mai puternic poziția universității în clasamentele internaționale.

„Este un nou exemplu prin care cercetarea științifică contribuie la creșterea vizibilității universității în clasamentele internaționale. Mai ales în contextul în care în ultimii ani remarcăm o scădere a numărului de cadre didactice, sunt mai multe ieșiri decât intrări în sistem. Dar comunitatea academică este din ce în ce mai conștientă de importanța clasificărilor internaționale, ne desfășurăm activitatea într-o societate globală, iar competitorii noștri nu mai sunt doar universitățile din România. Suntem bucuroși că tinerii noștri colegi și-au asumat de la intrarea în universitate rolul de membri responsabili ai comunității științifice contribuind în mod dinamic la creșterea numărului de publicații, atragerea de fonduri pentru cercetare și, în consecință, la vizibilitatea internațională a TUIASI”, a declarat prof. univ. dr. ing. Carmen Loghin.

Pe prima poziție din țară se află Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, pe poziția a doua Universitatea din București, pe a treia Universitatea Politehnica din București, urmată de Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași și de TUIASI.  Topul QS EECA University Rankings a apărut pentru prima dată în 2014 și include cele mai bune 400 de universități din zona emergentă a Europei și din Asia Centrală. Clasamentul folosește o metodologie adoptată după clasamentul general QS World University Rankings și ține cont de 10 factori în total, fiecare contribuind într-o anumită proporție la scorul general al instituției.

Cel mai mare procent în evaluarea finală îl are reputația academică, 30%, care este măsurată prin două sondaje internaționale în care utilizatorilor din domeniul universitar li se cere să identifice universitățile care sunt percepute ca fiind cele mai bune în domeniile în care se specializează. Pe locul al doilea este reputația în ochii angajatorilor, cu 20%, raportul număr de studenți / cadru didactic contează în proporție de 10%, la fel și numărul de lucrări științifice publicate în bazele de date internaționale (reper fiind SCOPUS) raportat la numărul de cadre didactice din universitate.

În continuare, gradul de deschidere internațională în contextul colaborării pe proiecte de cercetare este evaluat cu 10% din nota finală, iar în proporție de câte 5% contează prezența în online a universității, numărul de cadre didactice care au doctoratul luat și numărul de citări a lucrărilor științifice publicate. În final, evaluarea include în procente de câte 2,5% numărul de cadre didactice și studenți care sunt membri ai comunității internaționale.

Publicație : Bună Ziua Iași și Ziarul de Iași

 Facultatea de Agricultură și-a premiat studenții cu tablete digitale

Facultatea de Agricultură din cadrul Universității de Științe Agricole și Medicină Veterinară ”Ion Ionescu de la Brad” din Iași a oferit astăzi, 16 decembrie 2020, 30 de tablete digitale studenților merituoși, cu performanțe academice deosebite și celor care au nevoie de echipamente electronice (gadget-uri) pentru a putea participa la procesul didactic online, la examene etc. Evenimentul a fost organizat cu ajutorul a o parte din cele mai importante firme din mediul economic agricol, sub sloganul ”Agribusiness-ul românesc susține educația!

Din dorința de a premia performanța, au fost oferit tablete pentru cei mai buni studenți din anii II, III, IV și pentru cea mai mare medie de admitere în anul I, la Facultatea de Agricultură.
De asemenea, pentru a sprijini performanța tinerilor cu rezultate deosebite au fost dăruite tablete studenților care au nevoie cu adevărat. Două tablete au fost câștigate prin participarea la un concurs tip tombolă organizat pentru toți cei interesați și care nu au făcut parte din cele două categorii menționate mai sus. Valoarea totală a premiilor oferite ajunge la aproximativ 42.000 lei.

”Mulțumesc tuturor celor care au ales să susțină acest concurs și  celor care au avut inițiativa de a-l organiza. Sper să trecem cu bine peste acest hop în viețile noastre și să ne revedem cu toții sănătoși în campus”, a transmis Mihaela Macsim, studentă premiată. Inițiativele de acest gen vor continua la instituția de învățământ superior ieșeană. ”Ne bucurăm că, alături de o parte dintre cele mai importante firme din agribusiness-ul românesc am reușit să răsplătim efortul și susținerea studenților noștri. Am avut în vedere atât performanța cât și nevoia reală a studenților față de care ne dorim să rămânem mereu aproape, indiferent de conjunctură”, a declarat conf. univ. Dr. Denis Țopa, decanul Facultății de Agricultură a USAMV Iași. 

Publicație : Bună Ziua Iași

 Două noi specializări la UMF Iași de anul viitor! Admitere exclusiv online

 Senatul Universităţii de Medicină şi Farmacie „Grigore T. Popa“ din Iaşi a aprobat Metodologia proprie privind organizarea şi desfăşurarea concursului de admitere în UMF Iaşi în 2021.

Ca noutate, oferta educaţională numără două specializări în plus: Cosmetică medicală şi tehnologia produsului cosmetic (durata studiilor: 3 ani) şi Audiologie şi protezare auditivă (durata studiilor: 3 ani). Ambele sunt sub rezerva autorizării provizorii a programului de către ARACIS şi publicării în Monitorul Oficial a Hotărârii de Guvern privind aprobarea Nomenclatorului domeniilor şi al specializărilor/programelor de studii universitare şi a structurii instituţiilor de învăţământ superior.

„Ca măsură de siguranţă, dar şi pentru că anul acesta s-a desfăşurat fără probleme, păstrăm procesul de înscriere exclusiv online“, a declarat prof. univ. dr. Viorel Scripcariu, rectorul UMF Iaşi.

În cadrul concursului de admitere, selectarea candidaţilor ţine cont de nivelul pregătirii profesionale a acestora şi se realizează prin două modalităţi: susţinerea unui probe scrise (test-grilă), în limba română, pentru ocuparea locurilor subvenţionate de la bugetul de stat şi a locurilor cu taxă în lei, dar şi evaluarea performanţelor şcolare şi, eventual, universitare ale candidaţilor, pe baza dosarului personal depus, pentru locuri cu taxă în lei pentru a urma a doua specializare de studii universitare de licenţă. Candidaţii se vor înscrie la concursul de admitere exclusiv online, prin completarea unui formular tip, accesând platforma dedicată concursului de admitere, de pe portalul www.umfiasi.ro, conform calendarului Concursului de admitere.

Publicație : Bună Ziua Iași

Universitatea din România care e cel mai bine clasată într-un top de prestigiu. Locul este onorant

Doar două universități din țara noastră au fost incluse într-o ierarhie în care au intrat multe instituții de învățământ superio

Universitatea „Babeş-Bolyai” (UBB) din Cluj-Napoca se află pe prima poziție între universităţile româneşti în clasamentul QS pentru Europa Emergentă şi Asia Centrală

Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) ocupă prima poziţie între universităţile din România incluse în rankingul internaţional al universităţilor QS pentru Europa Emergentă şi Asia Centrală (Emerging Europe and Central Asia/EECA), făcut public miercuri, 16 decembrie 2020. Potrivit rankingului, UBB ocupă poziţia 40 în această arie geografică, din 400 de universităţi incluse în ranking”, se arată într-un comunicat al celor de la UBB.

Ce factori ia în calcul clasamentul

Clasamentul reprezintă componența regională a Clasamentului Internaţional al Universităţilor realizat de QS şi contribuie la diferenţierea universităţilor pe plan regional şi mondial în funcţie de indicatori precum reputaţia academică, productivitatea activităţii de cercetare bazată pe lucrările publicate de cadrele didactice, reputaţia universităţii în rândul angajatorilor, relevanţa internaţională a cercetării, impactul web, cadrele didactice cu titlul de doctor, factorul de impact al citărilor în lucrări, raportul dintre numărul de studenţi dintr-o universitate şi numărul de cadre didactice din acea instituţie şi perspectiva internaţională privind studenţii şi cadrele didactice.

Doar două universități din România au fost incluse

„Mă bucur să văd că UBB îşi menţine prima poziţie între universităţile româneşti, deoarece QS este unul dintre cele mai importante rankinguri internaţionale ale universităţilor. La nivelul rankingului QS general prezentat în vara anului 2020, din România au fost incluse doar două universităţi, pe aceeaşi poziţie (801-1000): Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) şi Universitatea din Bucureşti (UB).

Această analiză QS regională (EECA) detaliază nivelul de analiză QS general, reliefând astfel diferenţe care nu se observă atunci când analiza este mai generală. Dacă România doreşte o competitivitate globală, nu doar regională, universităţile româneşti trebuie susţinute prin programe dedicate, care să încurajeze concentrarea resurselor academice şi diferenţierea misiunilor, cu susţinere finanţare adecvată şi legislaţie modernă”, a declarat rectorul UBB, prof. univ. dr. Daniel David.

Publicație : Evenimentul Zilei

Mentorat, tutorat, parrainage… Quand des étudiants volent au secours d’autres étudiants

Alors que les jobs s’évaporent depuis le premier confinement, des milliers d’étudiants travaillent comme « tuteurs » au sein des universités, à distance ou non. L’Etat va financer 20 000 emplois supplémentaires dans ce domaine.

Un dispositif qui portera à 50 000 le nombre d’étudiants « seniors » qui aideront les « juniors ». ÉRIC GAILLARD / REUTERS

Pairs, tuteurs, mentors, référents, parrains ou marraines… les mots sont divers et variés mais la cause est la même : parler et s’aider entre étudiants. Rompre le silence, le non-dit, la solitude, l’isolement. Frédérique Vidal, la ministre de l’enseignement supérieur, en a pris l’engagement : les universités vont créer, en 2021, 20 000 emplois étudiants supplémentaires pour des missions de tutorat de quatre mois.

Ces emplois étudiants seront financés par une dotation de l’Etat aux universités, leur permettant de verser un salaire de 400 euros par mois aux tuteurs, pendant quatre mois. Les centres régionaux des œuvres universitaires et scolaires (Crous) mettent également la main à la pâte : ils auront recruté, entre novembre et janvier, 1 600 référents étudiants pour leurs cités universitaires, où résident quelque 174 000 étudiants.

Cette annonce vient donner un coup d’accélérateur à un système déjà en place, en particulier depuis la loi pour l’orientation et la réussite des étudiants (ORE) de 2018. Avec les 20 000 emplois de tuteurs annoncés, ce dispositif portera à 50 000 le nombre d’étudiants « seniors » qui aideront des « juniors » à s’y retrouver dans cette nouvelle vie universitaire.

L’accueil des étudiants isolés

Une vie où, depuis la pandémie, « rien n’est plus comme avant », comme le précise Pierre, 26 ans, en troisième année de licence de géographie et aménagement à Sorbonne Université. En quête d’un job étudiant, lui a postulé cette année pour être « étudiant relais santé » au service universitaire de médecine préventive et de promotion de la santé, au campus des Cordeliers, rue de l’Ecole-de-Médecine, à Paris. Sa petite équipe accueille les étudiants isolés qui viennent chercher un plateau de petit déjeuner gratuit préparé par le Crous de Paris, dans un local mis à disposition par la mairie, à deux pas de la fac, déserte.

« On n’est pas dans l’aide alimentaire. Venir prendre le petit déj, c’est l’occasion de sortir de son isolement. Nous ne sommes que des étudiants, pas des psychologues. Entre nous, on peut désacraliser certains tabous, le décrochage, les difficultés financières… Relâcher la pression, se sentir écouté. »

Outre le petit déjeuner composé de protéines végétales, de fruits, de sucres lents, Pierre présente à chacun les services auxquels on peut faire appel « pour se requinquer ou simplement se distraire » – ateliers bien-être, réflexologie plantaire, cocon à sieste, yoga du rire, etc. –, décrypte pour les nouveaux venus les coulisses de la fac, etc. « Ça m’a fait du bien de trouver un emploi étudiant qui a du sens », conclut le jeune homme.

Publicație : Le Monde