UAIC, pe locul al doilea în România conform clasamentului RankPro 2023

Cea mai recentă ediție a clasamentului RankPro poziționează Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC) pe locul al doilea în România și locul 627 la nivel mondial. În ultimii trei ani, UAIC a înregistrat o evoluție constantă în clasamentul RankPro, respectiv de pe locul 3 național, 309 la nivel european și locul 655 la nivel mondial în anul universitar 2020/2021, până pe locul 2 național, 289 european și locul 627 mondial în anul universitar curent.

Clasamentul RankPro este realizat de Consiliul Internațional al Oamenilor de Știință prin programul Global World Communicator – Education and Science și ia în calcul următoarele 3 dimensiuni în clasificarea universităților: academic (50%), public ranking (25%) (alte clasamente internaționale în care instituția apare) și BC-index (25%) (transparența și volumul de informații publice din pagina de internet a UAIC).

UAIC, pe locul al doilea în România conform clasamentului RankPro 2023

Datele sunt colectate de experții RankPro din bazele de date publice specifice internaționale, dar se solicită și universităților o serie de informații.

UAIC este una dintre cele 4 instituții de învățământ superior din România prezente în World TOP 1000 a clasamentului RankPro. Ierarhia completă poate fi consultată aici: https://www.cicerobook.com/en/rankpro

Începând cu anul 2023, Consiliul Internațional al Oamenilor de Știință realizează și clasamentul „Favorable Environment for International Students” (FEIS), în care doar Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași este prezentă dintre instituțiile de învățământ superior din România.

Clasamentul „Favorable Environment for International Students” este o listă a universităților care furnizează cele mai bune condiții de studiu, viață și dezvoltare comprehensivă pentru studenții străini. Metodologia FEIS se bazează pe analiza experților RankPro a următoarelor 5 dimensiuni:

  1. Viața studenților și serviciile în campusurile universității (UAIC obține calificativ A+);
  2. Cazarea, masa, servicii catering (UAIC obține calificativ B);
  3. Informații pentru studenții internaționali (UAIC obține calificativ B+);
  4. Comunitatea universitară (țări reprezentate de studenții internaționali, studenți internaționali, profesori internaționali (UAIC obține calificativ B+);
  5. Resursele academice (UAIC obține calificativ A+).

Lista universităților incluse în clasamentul „Favorable Environment for International Students” (FEIS) este publicată aici: https://www.cicerobook.com/en/feis

Publicație : Bună Ziua Iași

Concurs de produse tradiționale pregătite de elevi sau studenți, la USV Iași

Preparate care mai de care mai gustoase și apetisante, realizate după rețete bine păstrate în timp vor putea fi jurizate și degustate în cadrul Concursului Național ,,IDENTIFICARE DE PRODUSE TRADIȚIONALE”.

Organizat de către Facultatea de Ingineria Resurselor Animale și Alimentare (FIRAA) din cadrul Universității de Științele Vieții „Ion Ionescu de la Brad” din Iași (USV), în parteneriat cu Direcția pentru Agricultură Județeană Iași, concursul a ajuns la ediția a V-a și este dedicat atât elevilor, cât și studenților, care s-au înscris individual sau în echipă, coordonați fiind de un cadru didactic.

Cu ocazia acestei ediții, organizatorii vor să pledeze și mai mult pentru nevoia de a fi susținută și de a fi mai mult abordată oportunitatea creării așa-numitelor „trasee gastronomice și culturale”, care pot constitui importante repere de afaceri și de reprezentare.

„Ne propunem promovarea unei alimentații sănătoase și încurajarea consumului de produse culinare realizate după rețete tradiționale românești și, totodată, urmărim stimularea spiritului antreprenorial al elevilor și studenților prin valorificarea superioară a producțiilor agroalimentare obținute în fermele de mărime medie și mică. De asemenea, se dorește asocierea produselor tradiționale înscrise în concurs cu posibile trasee gastronomice, elemente ale turismului local”, a declarat prof. univ. dr. Mircea Pop, decan al FIRAA.

Prezentarea produselor înscrise în competiție va avea loc sâmbătă, 18 martie 2023, ora 10:00, în Holul de Marmură a FIRAA, iar la ora 11:00 va avea loc degustarea preparatelor.

Organizatorii vor recompensa participanții la concurs cu diplome și premii.

 Publicație : Bună Ziua Iași și Evenimentul și Ziarul de Iași

 Generali, IT-işti, rectori şi medici dezbat la Iaşi riscurile şi oportunităţile inteligenţei artificiale în domeniul medicinei

 Centrul de Inovare şi Transfer Tehnologic MAVIS din cadrul Universităţii de Medicină şi Farmacie „Grigore T. Popa” Iaşi (UMG) organizează o conferinţă naţională pe o temă inedită: „Cyber Security şi Inteligenţa artificială în medicină. Oportunităţi şi riscuri într-o lume digitalizată”. Manifestarea se va desfăşura în perioada 23 – 24 martie 2023, în Aula „Alexandru Brăescu” din clădirea Nicolae Leon din Iaşi.

Printre invitaţii care vor susţine o conferinţă în cadrul manifestării se numără şi prof.dr. Viorel Scripcariu, rectorul UMF Iaşi, Anton Rog, general de brigadă, directorul Centrului Naţional Cyberint din cadrul SRI, Gabriel Constantinescu, general de brigadă, şeful Direcţiei Regionale de Informaţii Moldova Nord, sau Loredan Temneanu, general de brigadă, şeful Direcţiei Judeţene de Telecomunicaţii Speciale Iaşi. Pe această temă vor mai vorbi profesori universitari din Iaşi, medici primari, specialişti în IT şi în comunicaţii, inclusiv de la Agenţia pentru Dezvoltare Regională Nord-Est. O prezenţă relevantă va fi cea a coordonatorilor firmelor din IT specializate pe Cyber Security sau pe inteligenţă artificială în medicină. Doar în prima zi vor fi directori sau manageri locali de la patru astfel de companii, inclusiv de la BitDefender.

„În cadrul conferinţei vor fi abordate teme de actualitate, precum riscurile atacurilor cibernetice la care sunt supuse spitalele publice: echipamentele medicale şi bazele de date care pot fi atacate; nevoile de Securitate Cibernetică şi de Inteligenţă Artificială din spitalele publice, prezentate de managerii celor mai importante spitale din Iaşi; soluţii de Cyber Security şi Inteligenţă Artificială pentru domeniul medicină, prezentate de companiile de software şi telecomunicaţii; componenta legislativă, prezentată de reprezentanţi ai serviciilor publice de reglementare în domeniul securităţii cibernetice; nevoia de Securitate cibernetică şi Inteligenţă Artificială în UMF Iaşi”, a declarat conf.dr. Ionuţ Nistor, director al Centrul de Inovare şi Transfer Tehnologic MAVIS şi organizator al conferinţei.

Publicație : Ziarul de Iași

Înscrierea la facultate ar putea să se facă online, printr-o platforma unică la nivel național – proiect de lege

 Candidaţii pentru admiterea în învăţământul universitar se vor putea înscrie online, pe o platformă unică digitală, la nivel naţional, propune o inițiativă legislativă depusă recent la Camera Deputaţilor, potrivit Hotnews

Proiectul de lege prevede înfiinţarea unei platforme unice la nivel național care să faciliteze înscrierea candidaţilor la admitere în cadrul programelor de studii universitare ale instituţiilor de învăţământ superior de stat sau particulare, autorizate provizoriu sau acreditate, după caz, din România.

Prin platforma „Univedu”, instituţiile de învăţământ superior de stat sau particulare ar asigura posibilităţile candidaţilor de a depune în format electronic înscrisurile necesare întocmirii dosarului de înscriere la admiterile în programele de studii universitare.

În expunerea de motive a proiectului de lege, platforma ar urma să fie administrată de Ministerul Educaţiei, iar costul acesteia să fie asigurat din bugetul Ministerului Educației, suma aproximată la acest moment fiind de maximum 50.000 de euro.

„Candidatul declarat admis într-un program de studii universitare are obligaţia de a depune originalele înscrisurilor transmise în termen de maximum 20 de zile de la publicarea listelor finale privind candidaţii admişi, sub sancţiunea eliminării acestuia de pe lista de admitere. Candidatul îşi asumă responsabilitatea cu privire la autenticitatea şi conformitatea înscrisurilor încărcate electronic pe platformă şi cele originale”, se arată în proiectul de lege.

Datele colectate în Platformă vor fi prelucrate în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE, precum şi ale legislaţiei naţionale aplicabile domeniului protecţiei datelor.

Iniţiatorii propunerii legislative sunt deputaţii Diana Buzoianu (USR), Gabriela Horga (PNL), Bogdan Gruia (PSD) şi senatorul USR Ştefan Pălărie, împreună cu 54 de parlamentari PNL, UDMR şi neafiliaţi.

„Este vorba despre crearea unei platforme naţionale digitale, gestionate de Ministerul Educaţiei, prin care elevii să poată depune electronic documentele pentru admiterea la facultăţi şi, dacă sunt acceptaţi, să poată trimite fizic documentele dacă facultăţile cer acest lucru. Prin acest proiect dorim să luăm de pe umerii elevilor cheltuielile inutile pentru copii legalizate cu documente pe care nu le vor mai folosi niciodată. (…) Ne dorim să digitalizăm un proces care acum este birocratic, ineficient, pentru că sistemul educaţional din România trebuie să ţină şi el pasul cu avansul tehnologic, să beneficieze de instrumentele digitale care sunt astăzi disponibile, în anul 2023”, a declarat Diana Buzoianu, co-iniţiatoare a proiectului, citată de agenția Agerpres.

Senatorul USR Ştefan Pălărie susține că proiectul reprezintă o şansă în plus pentru acei tineri care şi-ar dori să urmeze o facultate, dar nu o mai fac pentru că trebuie să cheltuie bani şi timp cu drumurile pentru înscriere.

„Tinerii au nevoie de acces mai rapid şi uşor atunci când se înscriu la o facultate. Să o poată face de la distanţă, rapid şi fără costuri. Ministerul Educaţiei e cel care trebuie să conducă această schimbare, să ofere universităţilor şi tinerilor o platformă digitală complet accesibilă. Este un cost mic pentru statul român şi care ridică mult standardele”, a precizat senatorul USR.

Camera Deputaţilor este prima cameră sesizată, Senatul fiind forul decizional.

 Publicație : Ziarul de Iași

Burse de studii în străinătate, acordate de Ministerul Educației. În ce constă concursul

Studenții și cercetătorii sau profesorii universiatri pot beneficia în anul universitar 2023 – 2024 de 540 de luni de burse în străinătate pentru stagii de studii universitare de master și de doctorat, stagii postdoctorale și de cercetare. Acestea se acordă prin concurs pentru stagii cu durata de minimum 2 luni și maximum 10 luni, arată un ordin al Ministerului Educației publicat în Monitorul Oficial (MO).

Un ordin al Ministerului Educației arată că se vor oferi 540 de ore de bursă pentru studiile în străinătate. Tipurile de burse în străinătate pentru care se va organiza concurs în anul 2023 sunt: 340 de luni pentru stagii de studii universitare de masterat și de doctorat și 200 de luni pentru stagii postdoctorale și de cercetare. Documentul arată și domeniile de cercetare preferate de studenți, iar printre acestea se numără: administrarea afacerilor, drept, cibernetică, gerografie, relații internaționale și studii europene și marketing. Bursele pot fi acordate pentru stagii de cu durata între 2 și 10 luni.

Potrivit documentului publicat în Monitorul Oficial (MO), se vor acorda burse în 40 de țări, iar valoarea lor pornește de la 1200 de euro pe lună și ajunge până la cel mult 2000 de euro pe lună.

Țările unde pot merge studenții

Potrivit documentului, bursele în valoare de 1200 de euro pe lună se acordă pentru țările: Bulgaria, India, Serbia, Slovacia, Slovenia, Turcia și Ungaria. Tinerii care doresc să plece în Albania, Cehia, Hong Kong și Mexic vor primi burse de 1400 de euro pe lună. Suma crește la 1500 de euro pe lună pentru țările Croația, Egipt, Estonia, Grecia, Italia, Noua Zeelandă și Portugalia.

Tinerii care optează pentru Cipru și Spania primesc 1600 de euro pe lună, iar pentru Australia, Austria, Belgia, Danemarca, Franța, Germania, Japonia, Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord și Olanda, bursa ajunge la valoarea de 1800 de euro pe lună.

Cea mai mare sumă  acordată este de 2000 de euro pe lună și este valabilă pentru țările: Canada, Coreea de Sud, Elveția, Finlanda, Irlanda, Luxemburg, Singapore, Suedia și SUA.

Bursele se acordă prin concurs, arată documentul publicat în MO: „Art. 2. — (1) Selecția persoanelor care vor beneficia de burse pentru stagiile prevăzute la art. 1 se face prin concurs organizat la nivel național de Ministerul Educației, prin Agenția de Credite și Burse de Studii, conform calendarului anual aprobat prin decizie a conducătorului Agenției de Credite și Burse de Studii. (2) Concursul național constă în depunerea și evaluarea candidaturilor pe baza baremelor elaborate pe categorii de candidați și aprobate prin decizie a conducătorului Agenției deCredite și Burse de Studii.

Condiții de participare la concurs

Pentru a participa la concurs, persoanele trebuie să fie cetățenii români, cu domiciliul stabil în România, din cadrul instituțiilor de învățământ superior de stat și particular acreditate, din Academia Română și din institutele de cercetare din subordinea sau din structura acestora. În plus, ele trebuie să îndeplinească și una dintre următoarele condiții: sunt studenți în ultimul an la studii universitare de licență; sunt studenți la studii universitare de masterat; sunt studenți doctoranzi; sunt cadre didactice titulare din instituțiile de învățământnsuperior de stat și particular acreditate sau sunt cercetători.

Înscrierea la concursul național se face prin depunerea unui dosar de candidatură la Registratura Agenției de Credite și Burse de Studii prin poștă,  curier sau online, până la termenul-limită anunțat. Dosarul de înscriere trebuie să conțină: formular-tip de înscriere la concurs; copie după cartea de identitate/pașaport și certificatul de căsătorie, dacă este cazul; curriculum vitae (CV), însoțit de următoarele documente în copie: foi matricole, situații școlare, diplome — licență, studii aprofundate, masterat, doctorat — lista de lucrări comunicate/publicate în țară și/sau în străinătate, alte diplome/premii/ certificate sau atestări ale participării la manifestări științifice/ artistice/sportive; adeverință care atestă calitatea candidatului; acceptul instituțiilor de învățământ superior/institutelor de cercetare din străinătate; proiect de studiu/cercetare/creație artistică ce justifică, în 5—10 pagini, activitatea pe durata stagiului de bursă — va fi realizat avându-se în vedere o terminologie adecvată domeniului pentru care se solicită bursa, o exprimare coerentă și logică a ideilor și va fi structurat după cum urmează: motivație, justificare; obiective clare, precise; fezabilitate; activități prevăzute în vederea realizării obiectivelor; mod de valorificare a rezultatelor obținute în timpul stagiului; bibliografie selectivă —; adeverința medicală care atestă faptul că persoana este declarată aptă pentru efectuarea stagiului în străinătate și dovada achitării taxei de procesare a dosarului de candidatură. „Documentele redactate într-o limbă străină sunt însoțite de traducerea autorizată în limba română”, conform documentului citat.

Etapele concursului

Concursul pentru acordarea burselor în străinătate constă în două etape: verificarea administrativă a dosarelor și evaluarea candidaturilor. Cea de-a doua etapă presupune: evaluarea academică a dosarelor, pe baza baremelor de evaluare; susținerea interviului fizic sau online, candidatul fiind obligat să își asigure prezența/funcționarea mijloacelor tehnice pe toată durata interviului; în eventualitatea în care interviul nu se poate susține fizic/online din diverse motive, responsabilitatea este în exclusivitate a candidatului; selecția și nominalizarea candidaților realizate de Consiliul Agenției de Credite și Burse de Studii, pe baza punctajelor obținute.

Interviul se va organiza la sediul Agenției de Credite și Burse de Studii sau online și este realizat de doi evaluatori — cadre didactice titulare în învățământul superior, specialiști în domeniul pentru care se solicită bursa.

Rezultatul evaluării candidaturii constă în media ponderată a punctajului obținut la evaluarea academică a dosarului de concurs, cu ponderea de 70%, și a punctajului obținut de candidat la interviu, cu ponderea de 30%. Punctajul maxim stabilit este de 100 de puncte, iar cel minim de 70 de puncte. Consiliul Agenției de Credite și Burse de Studii realizează selecția și nominalizarea bursierilor, în ordinea punctajelor obținute, putând include pe liste și categoria de rezerve.

Documentul precizează că Agenția de Credite și Burse de Studii colaborează cu cadre didactice titulare, cu titlul științific de doctor, din instituțiile de învățământ superior de stat și particular acreditate din România pentru a corecta și evalua lucrările. De asemenea, aceasta elaborează și aprobă prin decizie baremele de evaluare, pe categorii de candidați: studenți, licențiați fără doctorat și licențiați cu titlul de doctor.

Cum și unde se pot face contestații

Comunicarea rezultatelor se face prin afișare la sediul Agenției de Credite și Burse de Studii și prin publicare pe site-ul www.roburse.ro. Candidații nesatisfăcuți de rezultate pot depune contestații doar la evaluarea academică a dosarelor personale de candidatură. Rezultatele interviului, asumate prin semnătură de către candidați, nu se contestă.

Contestațiile rezultatelor evaluării academice se pot depune la Registratura de la sediul Agenției de Credite și Burse de Studii, cu confirmare de primire din partea Agenției de Credite și Burse de Studii, în termen de 3 zile lucrătoare de la afișare, sau online, la adresa de e-mail indicată în comunicatul de lansare a concursului. Contestațiile se soluționează conform calendarului de doi evaluatori, alții decât cei de la evaluarea inițială. În cazul în care rezultatul obținut în urma contestației diferă față de rezultatul evaluării inițiale, punctajul final rămâne cel stabilit ca urmare a soluționării contestației. Candidații nominalizați devin beneficiari ai burselor și primesc finanțare numai după emiterea de către Ministrul Educației a ordinului nominal.

În vederea emiterii ordinului, candidații nominalizați vor depune la sediul Agenției de Credite și Burse de Studii următoarele documente: cererea de plecare în străinătate; documentele de accept de la universitatea/instituțiile din străinătate, din care să reiasă data începerii și durata stagiului; dovada obținerii vizei de intrare, dacă este cazul; contractul încheiat între candidatul acceptat și Agenția de Credite și Burse de Studii, în 2 exemplare originale.

Decontarea cheltuielilor

Documentul precizează că bursele sunt acordate în euro, în tranșe, la două luni, în conturile internaționale ale beneficiarilor, de Ministerul Educației, prin Agenția de Credite și Burse de Studii.

Cheltuielile de transport internațional din România până la locul de stagiu și retur, o singură dată într-un an universitar, sunt suportate în lei de Ministerul Educației, prin Agenția de Credite și Burse de Studii. Orice modificare privind biletele de transport internațional achiziționate de Agenția de Credite și Burse de Studii va fi suportată de către bursier din fonduri proprii.

Cheltuielile pentru obținerea vizei de intrare în țara respectivă și, eventual, de tranzit ori de ieșire sunt suportate de către bursier, care va face personal demersurile necesare în acest sens. În termen de 30 de zile de la terminarea stagiului de bursă aprobat, bursierul are obligația de a transmite documentele necesare pentru decontarea sumelor primite în lei și în valută. În cazuri temeinic justificate, bursierul poate solicita în scris aprobarea amânării decontului.

Documentele necesare pentru decont sunt: documentul eliberat de instituția-gazdă din străinătate, în traducere autorizată în limba română, din care rezultă perioada efectivă a stagiului și care atestă finalizarea acestuia; raportul bursierului privind activitatea sa științifică din perioada stagiului în străinătate; orice document elaborat în perioada stagiului în care să fie menționat expres sprijinul Ministerului Educației, prin Agenția de Credite și Burse de Studii; biletele de tren/autobuz sau tichetele de îmbarcare, în original; neprezentarea acestora la decont atrage suportarea de către bursier a contravalorii sumelor aferente achiziționării acestora și a penalităților aplicate în conformitate cu legislația în vigoare. În cazuri excepționale, când achiziționarea biletelor de transport internațional se face de către bursier, Agenția de Credite și Burse de Studii decontează contravaloarea acestora în baza documentelor privind plata lor, în limita bugetului aprobat.

Publicație : Adevărul