Prof. univ. Cătălin Tănase, noul director la Grădina Botanică a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași! Au fost validați și noii directori ai Stațiunilor de Cercetare ale instituției de învățământ superior (EXCLUSIV)

Concursuri-interviu, coordonate de prof. univ. dr. Tudorel Toader, rector al Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași pentru director la Grădina Botanică „Anastasie Fătu” și noii directori ai Stațiunilor de Cercetare ale instituției de învățământ superior

Director Matt Reeves Shares His Insight Into ‘The Batman’

Rectorul, prof. univ. dr. Tudorel Toader, de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași a coordonat organizarea de concursuri pentru importante posturi de conducere în instituție. Principalul post vizat a fost de director la Grădina Botanică „Anastasie Fătu”. De asemenea, a fost vorba de poziții ce țin de institute de cercetare și de stațiuni științifice ale unității de învățământ superior

La Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași a continuat organizarea de concursuri pentru ocuparea unor importante funcții! În prim-plan s-au aflat cele de director la Grădina Botanică „Anastasie Fătu”, respectiv la Institutul de Cercetări Interdisciplinare-Departamentul Interdisciplinar Socio-Uman. De asemenea, au fost sunt vizate și cele de conducere la Stațiunile de Cercetare.

Nou director la Grădina Botanică a Universității „Cuza”! Au fost validați și noii directori ai Stațiunilor de Cercetare

Prof. univ. dr. Tudorel Toader, rector al Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași a coordonat concursurile pentru postul de director la Grădina Botanică „Anastasie Fătu”, dar și pentru noii directori ai Stațiunilor de Cercetare ale instituției de învățământ superior. Astfel, ca urmare a interviurilor derulate ieri, 16 septembrie 2020, la Grădina Botanică a participat actualul director, prof. univ. dr. Cătălin Tănase. Acesta va continua să coordoneze faimoasa grădină din toată România. Prof. univ. dr. Catalin Tanase, fost prorector la Universitatea „Cuza” din Iași, este și membru al Academiei Române. Este un biolog (specializat pe micologie și botanică), profesor la Facultatea de Biologie.

De asemenea, tot în data de 16 septembrie 2020, s-au desfășurat interviuri cu candidații pentru posturile de la conducerea Stațiunilor de Cercetare din România ale Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. Aici, coordonatorii erau interimari în ocuparea acestor posturi. Astfel, Stațiunea Biologică Marină „Prof. dr. Ion Borcea” de la Agigea îl va avea drept coordonator pe CS III Emanuel Ștefan Baltag, Stațiunea de Cercetare – Dezvoltare pentru Acvacultură și Ecologie Acvatică Iași, de la Ezăreni va fi coordonată de admin. fin. grad. I (S) dr. ing. Cristian-Alin Barbacariu.

La Stațiunea de Cercetare Științifică și Practică Studențească „Vasile Băcăuanu” din Ștefănești, Botoșani, șef lucrări este dr. Gabriel Ionuț Plăvan, urmând ca la Stațiunea de Cercetare și Practică Studențească „Ion Gugiuman”, Rarău, să fie nominalizat conf. univ. dr. Dan-Cristian Lesenciuc, iar la Stațiunea de Cercetare și Practică Studențească „Simion Mehedinți”, Tulnici, lect. dr. Ionuț Vasiliniuc. Stațiunea de Cercetări Fizico-Geografice și de Monitorizare a Calității Mediului de la Mădârjac, județul Iași, va fi condusă de conf. dr. ing. hab. Lilian Niacșu.

Un nou director șI la Editura Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, mandatul 2020-2024

De reamintit este că și prestigioasa Editură a Universității „Alexandru Ioan Cuza” are un nou director. După derularea concursului, pentru mandatul 2020-2024, prof. univ. dr. Constantin Dram de la Facultatea de Litere a fost numit drept director. Mai departe, au avut loc concursuri și pentru funcția de director la: Institutul de Cercetări Interdisciplinare, Departamentele Interdisciplinare (Științe Socio-Umane) și Centrele de Cercetare Cernesim, Ramtech și ArheoInvest. Aici, la Institutul de Cercetări Interdisciplinare, concursul a fost câștigat de prof. univ. dr. Tudor Luchian de la Facultatea de Fizică, la Departamentul Interdisciplinar, noul director este cercetător științific I dr. Mariana Neamțu. Urmează, ca nou director la Cernesim – prof. univ. dr. Romeo-Iulian Olariu, la Ramtech – cercetător științific II, dr. Sorin Tașcu, iar la ArheoInvest- cercetător științific III – dr. Andrei Asăndulesei.

Publicație: Bună Ziua Iași

Prorectorul USAMV Iași a relatat despre activitatea sa educațională și de cercetare, Admiterea 2020, dar și despre începerea noului an academic la universitate, în Studioul BZI LIVE

Prof. univ. dr. Costel Samuil, prorector cu activitatea didactică la Universitatea de Agronomie şi Medicină Veterinară a venit în Studioul BZI LIVE

Miercuri, 16 septembrie 2020, la ora 15.00 a fost programată o ediţie specială despre Admiterea 2020 şi începerea noul an academic la Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară (USAMV) „Ion Ionescu de la Brad” din Iaşi. În Platoul BZI LIVE a fost invitat prof. univ. dr. Costel Samuil, prorector cu activitatea didactică la Universitatea de Agronomie şi Medicină Veterinară. De asemenea, alături de domnia sa au fost abordate şi aspecte ce ţin de prorectoratul pe care-l coordonează dar şi despre activitatea sa educaţionala şi de cercetare pe care o are în cadrul Facultăţii de Agricultură.

USAMV Iaşi a finalizat cu succes Admiterea de toamnă

Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” din Iaşi a finalizat cu succes Admiterea de toamnă 2020, la studiile de licenţă şi masterat. În cele 4 zile dedicate înscrierilor, la USAMV Iaşi şi-au depus dosarele, atât on-line cât şi la sediul facultăţilor, peste 440 de candidaţi pe 74 locuri finanţate de la buget şi 122 cu taxa. Cea mai mare concurenţa a fost înregistrata la Facultatea de Agricultură unde au fost 3.5 candidaţi pe un loc, la mare căutare fiind specializările din cadrul Ingineriei produselor alimentare, agronomiei, managementului şi dezvoltării rurale. În top urmează Facultatea de Zootehnie cu aproape 3 candidaţi pe loc, Facultatea de Medicină Veterinară cu 2.44 candidaţi pe loc, iar la Facultatea de Horticultura au fost aproape 2 candidaţi pe un loc.

Programele de studiu oferite la masterat au fost, de asemenea, căutate de candidaţi, aici pe cele 42 locuri bugetate scoase la concurs s-au înscris 66 de candidaţi

Reamintim că şi în sesiune din iulie, USAMV Iaşi a înregistrat un record în ceea ce priveşte numărul de dosare depuse pentru înscrierea la programele de studiu oferite de instituţia de învăţământ ieşeana, fiind peste 2.000 de dosare pe cele 674 locuri fără taxă. Conform deciziilor luate de către conducerea USAMV, în primele 7 săptămâni din semestrul I, studenţii de la ciclul de licenţă, învăţământ cu frecvenţă, de la Facultăţile de Agricultură, Horticultura şi Zootehnie, din anii I şi ÎI efectuează activităţi didactice practice (laboratoare/seminarii) fata în faţă, iar studenţii din anii III şi IV efectuează aceste activităţi didactice on-line. Studenţii de la Facultatea de Medicină Veterinară, din subgrupele A, din toţi anii de studii, desfăşoară activităţi didactice practice fata în faţă, iar studenţii din subgrupele B, din toţi anii de studii, vor efectua aceste activităţi on-line.

Publicație: Bună Ziua Iași

Studenţii vor reducerea taxei de şcolarizare, deoarece cursurile se fac online

 Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) solicită universităților să reducă taxele de şcolarizare, deoarece cursurile se fac online, potrivit unui comunicat de presă. 

„În contextul în care activitatea didactică se va desfășura în sistem online și implicit a modificării costurilor specifice programului, Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) solicită universităților să prezinte clar studenților mecanismele prin care se stabilesc taxele de studiu, fundamentarea acestora pentru noul an universitar prin raportare la taxa stabilită pentru primul semestru și reducerea taxelor de școlarizare unde se impune conform fundamentării, pornind de la modificarea ponderii și a tipurilor de costuri specifice programului”, arată ANOSR.

În învățământul superior românesc universitățile pot admite la studii peste locurile finanțate de la bugetul de stat studenții care acceptă să suporte cheltuielile de școlarizare din resurse proprii, iar taxa de școlarizare aferentă se stabilește la nivel de Senat universitar în funcție de costurile specifice școlarizării, relatează Mediafax.

„Totuși, conform OMECTS nr. 3666/2012 privind aprobarea Codului drepturilor și obligațiilor studentului (CDOS), art. 15,și inerent modul în care se fundamentează acestea. Odată cu schimbarea bruscă a situației de fapt, se impune stabilirea taxei de studiu în raport cu noua realitate, întrucât taxa identificată de universitate ca fiind adecvată programului de studii în raport cu costurile aferente (astfel cum prevede Ordonanța de urgență nr. 133/2000 privind învățământul universitar și postuniversitar de stat cu taxă, peste locurile finanțate de la bugetul de stat la art. 3), cât și evaluarea studentului asupra raportului dintre taxă și serviciile oferite au suferit modificări din momentul luării deciziei. În contextul activităților didactice realizate integral online studenții nu mai beneficiază de baza materială oferită de universitate, începând cu serviciile bibliotecilor universitare, sălile de studiu, materiale pentru laborator și până la bazele sportive. Totodată, se reduc considerabil costurile universităților aferente cheltuielilor cu regia, cheltuielilor de întreţinere şi gospodărie”, arată ANOSR.

Având în vedere evidenta modificare a structurii cheltuielilor universităților cu programele de studiu, reprezentanții ANOSR spun că se impune reevaluarea, refundamentarea acestora în raport cu cheltuielile prognozate pentru semestrul întâi, consultarea cu organizațiile studențești, studenții reprezentanți și informarea studenților cu privire la modul în care se vor diminua cheltuielile și, în corolar, taxele de școlarizare, astfel încât dreptul cu valoare de garanție prevăzut de Codul drepturilor și obligațiilor Studentului să fie respectat.

„Reducerea taxei de școlarizare în contextul educației online trebuie privită însă și din perspectiva dificultăților financiare ale studenților ale căror familii sunt afectate financiar de criza economică generată de pandemie. Sprijinirea acestora reprezintă un punct cheie în combaterea fenomenului de abandon universitar prezent de mult timp în spațiul învățământului superior și accentuat de criza economică. Un eșec al instituțiilor de învățământ superior de a răspunde corespunzător solicitărilor contextului pandemic în toată complexitatea sa ar determina pierderi semnificative pentru societate în ansamblul său. Asumarea răspunderii față de comunitatea universitară obligă la realizarea unui plan efectiv de susținere a studenților. Astfel, după reflectarea asupra scăderii realiste a serviciilor oferite, credem că singura soluție alternativă scăderii taxelor de școlarizare este aprobarea unui plan de investiții în resursa educațională digitală accesibilă studenților, corelat cu crearea de mecanisme adiționale de sprijin pentru studenți”, mai spun cei de la ANOSR.

„Conducerile universităților ar trebui să prezinte studenților care conform deciziilor luate în ultimele zile vor învăța cel puțin o parte din semestrul I într-o formulă exclusiv online, măsurile propuse pentru creșterea numărului și calității resurselor oferite în comparație cu experiența semestrului al II-lea din anul universitar 2019-2020. O certitudine este legată de scăderea unor componente de cost și diminuarea accesului la servicii care erau disponibile anterior, aspecte care în lipsa unor alternative ample, efective și utile pentru studenți ar trebui să ducă la scăderea taxei de studiu. Deși nu este o surpriză că majoritatea cheltuielilor țin de componenta cheltuielilor salariale, o scădere a taxei demonstrează aplicarea unui principiu și conștientizarea situației studenților”, a declarat Horia-Șerban Onița, președintele ANOSR.

 

Publicație: Ziarul de Iași   și Adevărul

Absolvenţii UMF Iaşi vor depune Jurământul lui Hipocrate în cadrul unei ceremonii speciale

După un an complicat şi plin de incertitudini, absolvenţii Universităţii de Medicină şi Farmacie „Grigore T. Popa” din Iaşi vor putea rosti, în sfârşit, Jurământul lui Hipocrate, în cadrul unei ceremonii speciale.

Cei 1669 de absolvenţi ai Universităţii de Medicină şi Farmacie „Grigore T. Popa” din Iaşi – Promoţia 2020 vor putea rosti Jurământul lui Hipocrate în cadrul unei ceremonii speciale.

 

Evenimentul se va desfăşura, din cauza situaţiei epidemiologice, pe parcursul a patru zile, în perioada 17-20 septembrie, în intervalul orar 10.00-14.00, pe Esplanada UMF Iaşi, după următorul program: pe 17 septembrie, pentru absolvenţii de Medicină, pe 18 septembrie, pentru absolvenţii facultăţilor de Medicină Dentară şi Farmacie, pe 19 septembrie, pentru absolvenţii specializărilor Asistenţă Medicală Generală, Nutriţie şi Dietetică, Balneofiziokinetoterapie şi recuperare şi Bioinginerie, iar pe 20 septembrie pentru absolvenţii de Medicină şi Medicină Dentară de la liniile de predare în engleză şi franceză.

Întreaga ceremonie va fi transmisă live.

„Ne-am asigurat că Ceremonia de Absolvire se va desfăşura în condiţii de siguranţă epidemiologică. Pentru a respecta numărul maxim de participanţi admişi la o adunare, am hotărât ca aceasta să se întindă pe parcursul a patru zile, iar durata unei întâlniri să nu fie mai mare de 4 ore. Din păcate, nu va fi posibil să aveţi familiile şi prietenii alături, dar se vor putea bucura de reuşita voastră vizionând, live, transmisia întregii ceremonii”, a transmis absolvenţilor prof. univ. dr. Viorel Scripcariu, rectorul UMF Iaşi.

În fiecare zi, accesul absolvenţilor în areal se va face începând cu ora 9.00, prin patru porţi, unde se va face triajul epidemiologic şi vor primi măşti. Toţi absolvenţii vor intra în zona de festivităţi până la ora 10.00 (chiar dacă sunt programate mai multe specializări în ziua respectivă) şi nu vor ieşi din areal până la final. Sunt organizate panouri foto, iar absolvenţii vor putea face fotografii după ceremonie.

În cadrul ceremoniei vor ţine scurte alocuţiuni rectorul, decanii facultăţilor şi de promoţie, şefii de an şi de promoţie, se va striga catalogul, iar finalul este rezervat depunerii de către absolvenţi a Jurământului lui Hipocrate.

Publicație: Adevărul

Women gain more than men from master’s degrees, finds IFS

 Uplift not enough to stop UK female postgrad’s pay being lower than male postgrads at 35

Women get the greatest financial benefits from taking postgraduate degrees, although their pay levels still lag well behind those of men with master’s degrees and doctorates, according to research published by the Institute for Fiscal Studies.

The study of people who took master’s degrees earlier in their career found that – compared with similar individuals with undergraduate degrees – women gained a pay bonus worth 2% of their income, while men saw a -2% effect compared with what they would have earned without a postgraduate qualification.

By the age of 35, a woman with a master’s degree was earning more than £35,000 a year on average, compared with £32,000 for those with just a bachelor’s degree. For men, master’s graduates earned £55,800 on average, £5,000 above those with an undergraduate degree.

But the IFS said that men with postgraduate degrees would probably have earned as much without the qualification, based on the earnings of their peers.

“Most of these earnings differences can be accounted for by master’s graduates coming from better-off backgrounds, and having higher prior attainment, than those who do not pursue postgraduate qualifications,” the IFS said.

Laura van der Erve, co-author of the report and a research economist at IFS, said: “On average, master’s graduates do not see substantially higher earnings than otherwise similar individuals who don’t go beyond undergraduate level.

“However, this obscures huge differences across subjects, with some subjects such as law and business boosting earnings by more than 15% at age 35. But graduates of courses such as creative arts, English and philosophy have earnings more than 10% lower than similar individuals who did not pursue a postgraduate qualification.”

How much of an income boost individuals received for postgraduate study depended on the earning potential of their undergraduate subject. For those with first degrees in relatively low-returning courses such as humanities, completing postgraduate qualifications in teaching, law or economics was likely to improve their income.

For those taking doctorates, the earnings gains for women were even higher and the loss for men was larger. The IFS estimated that the returns for women with PhDs was 8%, while the comparative loss for men was -9%.

“There are several other possible advantages to postgraduate degrees – they potentially allow students to specialise in an area they are passionate about, and they also appear to have some insurance value,” said Jack Britton, co-author of the report.

The IFS’s main estimates were based on individuals who graduated with a first degree between the mid-1990s and the mid-2000s. The IFS cautioned that returns might be different for current students.

Publicație: The Guardian

Università, Manfredi: „Da lunedì ricominciano le lezioni, ma in aula solo con la mascherina”

Il ministro: „Didattica mista per raggiungere le persone fragili e gli stranieri. Servono 15 miliardi per la ricerca”

ROMA – Ricominceranno lunedì le lezioni all’università. E tutti gli studenti dovranno indossare la mascherina anche quando sono seduti in aula. „Quasi tutti gli atenei stanno riprendendo, alcuni hanno iniziato, la maggior parte riprende lunedì prossimo”, spiega il ministro dell’Università, Gaetano Manfredi. „C’è un modello misto che prevede una occupazione delle aule al 50% e in contemporanea la didattica a distanza per raggiungere i fuorisede e gli stranieri ma anche coloro che non sono in grado di seguire le lezioni per vari motivi. Si è cercato di privilegiare le matricole che hanno bisogno di una guida più robusta ma stiamo cercando di garantire il massimo della sicurezza convivendo con la pandemia”. Manfredi sottolinea che „tutte le aule sono state cablate per garantire un servizio di qualità”, ma „abbiamo imposto l’uso della mascherina all’interno dell’università, anche durante le lezioni. Sicuramente è un fastidio – ha detto a SkyTg24 – ma è una necessità”.

Manfredi ha rimarcato l’esigenza di più investimenti per la ricerca che in Italia sono di molto inferiori agli altri Paesi europei: servirebbero 10-15 miliardi nei prossimi anni aggiuntivi a quelli che abbiamo sempre investito. „Dobbiamo essere capaci di essere competitivi sulle grandi sfide globali e dobbiamo guardare anche alla ricerca di base e alle scienze umane e sociali”.

„Il Recovery Fund dobbiamo usarlo per superare quei gap anche nelle Università, per alzare il diritto allo studio, l’offerta formativa, dobbiamo guardare anche alle nuove competenze – digitali o green – a offrire più dottorati di ricerca perché abbiamo bisogno di maggiori competenze”.

Publicație: La Repubblica