17 aprilie 2021

Irina-Mălina Strugaru, studentă la Facultatea de Fizică, va reprezenta UAIC Iași la finala națională FameLab

Irina-Mălina STRUGARU, studentă în anul al III-lea la Facultatea de Fizică a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași a fost selectată vineri, 16 aprilie 2021, în cadrul unui eveniment online, să reprezinte UAIC la finala națională a competiției internaționale FameLab, una dintre cele mai importante competiții de comunicare a științei din lume.

La selecția regională organizată de Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași și British Council România s-au înscris 3 concurenți. Aceștia au avut la dispoziție doar 3 minute pentru a fascina juriul cu o prezentare a unui subiect științific, fără a se folosi de prezentări tip PowerPoint sau alte resurse media.

După ce criterii au fost evaluate prezentările concurenților

Prezentările concurenților au fost evaluate de juriul selecției regionale FameLab în baza a trei criterii: conținut, claritate și carismă. Astfel, câștigătoarea semifinalei de la UAIC a reușit să convingă juriul prin prezentarea unei teme despre soft robotics (robotica moale sau flexibilă), despre funcționarea și aplicațiile acestor tehnologii în medicină și în alte domenii de interes.
În anul 2019, Irina-Mălina STRUGARU a obținut locul al II-lea la faza națională a concursului FameLab unde a abordat, într-o manieră originală și accesibilă publicului larg, o temă complexă privind procesele neliniare și de autoorganizare.

„Mi-a plăcut întotdeauna să explic știința altor oameni. Îmi place să cred faptul că, comunicarea științei poate înlătura stereotipurile rigide create în jurul disciplinelor STEM și să îi facă pe cât mai mulți oameni să vadă nu doar frumusețea și distracția experimentelor, dar și să înțeleagă mai bine ce se petrece în spatele acestora. Prin intermediul acestei competiții, îmi doresc să îmi îmbunătățesc abilitățile de prezentare și vorbire în public, dar și să cunosc alți oameni pasionați de știință și să aflu mai multe despre activitatea acestora”, a declarat câștigătoarea selecției regionale.

Locul al II-lea a fost ocupat de Ioana Mihaela NECHIFOR, studentă în anul al II-lea la Facultatea de Biologie a UAIC, cu o prezentare despre proprietățile regenerative ale amfibienilor, specia Urodela – Axolotl. Pe locul al III-lea s-a clasat Teodora MATEI, masterandă în cadrul Facultății de Fizică, cu o prezentare despre caleidoscop, o incursiune în legile fizicii optice.
Juriul competiției a fost format din prof. univ. dr. habil. Luminița BEJENARU – Facultatea de Biologie, conf. univ. dr. habil. Ionuț TOPALĂ, prodecan al Facultății de Fizică și câștigător al competiției FameLab 2009 și lect. univ. dr. Iustinian Gabriel BEJAN – Facultatea de Chimie, iar moderatorul evenimentului a fost dr. Vlad-Alexandru LUKACS, asistent cercetător în cadrul Facultății de Fizică și câștigător al competiției naționale FameLab 2013.

De asemenea, din partea British Council Romania au fost prezenți la eveniment Nigel BELLINGHAM, Country Director și Gabriel IVAN, Project Manager Higher Education and Science.

Finala națională a competiției FameLab România va avea loc în luna mai a acestui an

Concurenții din finala națională vor beneficia de un masterclass de comunicare susținut de specialiști din Marea Britanie și România, iar câștigătorul va avea ocazia de a reprezenta țara la finala mondială FameLab International, organizată în toamna acestui an.

Organizată în peste 20 de țări și cu o rețea de peste 10 000 de studenți, cercetători sau profesioniști în discipline STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) din universități, organizații și centre de cercetare din întreaga lume, competiția FameLab urmărește să le ofere o voce pe scena globală pasionaților de știință care doresc să comunice rezultatele activității de cercetare către publicul larg, pentru a promova astfel înțelegerea și susținerea cercetării și a reduce decalajele în educația științifică.

În România, competiția se află la a XII-a ediție și este organizată de British Council și Cheltenham Science Festival, în parteneriat cu Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași și alte universități și organizații de știință partenere din țară.

Mai multe informații sunt publicate pe pagina competiției FameLab: https://www.britishcouncil.ro/famelab

Publicație: Bună Ziua Iași și Evenimentul și Ziarul de Iași

Decanul Facultății de Horticultură din cadrul USAMV Iași a discutat despre cum decurge activitatea educațională în pandemie, proiectele aflate în derulare, dar și despre competențele profesionale ale inginerilor horticultori, în Studioul BZI LIVE

Vineri, 16 aprilie 2021, la ora 15.00, în Studioul BZI LIVE s-a dialogat despre cele mai noi proiecte, activităţi didactice, de cercetare sau ştiinţifice într-un domeniu esenţial în lumea contemporană alături de prof. univ. dr. Liviu Mihai Irimia, decanul Facultății de Horticultură din cadrul Universităţii de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară (USAMV) „Ion Ionescu de la Brad” din Iași. De asemenea, cum decurge activitatea educaţionala în pandemie, cele mai proaspete rezultate din activităţi şi proiecte aflate în derulare au fost alte puncte ale dialogului alături de decanul Facultății de Horticultura, prof. univ. dr. Liviu Mihai Irimia.

Profilul inginerului horticultor

Inginerii horticultori sunt specialiști în cultura viței de vie, a speciilor pomicole, floricole, legumicole, în depozitarea și prelucrarea fructelor și legumelor, în producția de vin și producția de material săditor horticol. Calificarea lor complexă le permite alegerea soiurilor adaptate zonelor de cultură, a amplasamentelor favorabile și tehnologiilor de cultură corespunzătoare.

Competențele profesionale ale inginerilor horticultori se bazează pe noțiuni fundamentale de biologie, ecologie și fiziologie a plantelor horticole, la care se adaugă noțiuni de agrometeorologie, botanică, genetică, agrotehnică, pedologie, topografie, informatică, management, marketing și contabilitate, dobândite pe parcursul celor patru ani de studiu universitar.

Perspective profesionale

Pe lângă competențele de bază, respectiv înființarea și managementul exploatațiilor horticole, absolvenții specializării Horticultură au o calificare ce le permite să activeze în:

  • agenții de plăți și intervenții pentru agricultură;
  • poliție vamală fitosanitară;
  • învățământ;
  • institute de cercetare;
  • pepiniere horticole;
  • depozite de legume și fructe;
  • agenții și oficii de dezvoltare rurală;
  • oficii și laboratoare zonale de pedologie, agrochimie și protecția plantelor;
  • primării, societăți horticole, oficii de consultanță agricolă;
  • industria legumelor și fructelor;
  • crame și combinate de vinificație.

De reliefat ca, anul trecut, o cercetare de la Facultatea de Horticultură din cadrul Universității de Științe Agricole și Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” din Iași contribuie la influența de a schimba o parte din zona de producție viticolă europeană. Astfel, timp de șase ani, cercetarea specialiștilor de la Universitatea de Agronomie a analizat impactul schimbărilor climatice asupra unora dintre cele mai importante podgorii europene Bordeaux și Valea Loirei (Franța), Valea Rhinului (Germania), La Rioja (Spania), Cotnari (România) – și arealului South Sussex din Marea Britanie. Cercetările, începute în anul 2014 și efectuate în cadrul proiectului european LIFE ADVICLIM, coordonat de Universitatea Rennes 2 din Franța, au reunit universități și instituții de cercetare de mare prestigiu din Europa: CNRS, INRA, IFV și Bordeaux ScienceAgro din Franța; Universitatea Geisenheim din Germania, Universitatea Publica Navarra din Spania, Plumpton College din Marea Britanie și USAMV Iași din România.

Cercetare care poate schimba întreaga producție viticolă europeană, la USAMV Iași

În site-urile pilot ale proiectului, amplasate în cele șase podgorii, s-au colectat date prin utilizarea senzorilor de temperatură, s-a urmărit fenologia soiurilor, s-a stabilit amprenta de carbon generată de practicile tehnologice și s-au prelucrat datele obținute prin utilizarea de softuri informatice.

„În contextul schimbărilor climatice, ne-am propus să studiem, alături de partenerii noștri din instituții europene, impactul acestui fenomen global asupra podgoriilor, să elaborăm prognoze privind evoluția viticulturii în următoarele decenii, să identificăm soluții de adaptare la acest fenomen și de diminuare a impactului său asupra viticulturii. Cercetările efectuate de noi au evidențiat modificarea profilului climatic al tuturor podgoriilor studiate, ca efect al creșterii temperaturilor, cu consecințe pozitive pentru cele din zona temperată, mai răcoroasă, precum Valea Rinului, Cotnari, Valea Loirei, dar și preocupante pentru podgoriile mai apropiate de climatul mediteranean, precum Bordeaux și La Rioja”, a punctat prof. univ. dr. Liviu Mihai Irimia, decanul Facultății de Horticultură din Iași, cercetător principal în cadrul proiectului.

Au fost dezvoltate tehnologii adaptabile podgoriilor europene

Pentru a demonstra importanța managementului local al strategiilor de adaptare și atenuare, în cadrul proiectului ADVCLIM au fost dezvoltate tehnologii adaptabile podgoriilor europene – rețele de senzori de temperatură pentru fiecare podgorie și o platformă web care permit viticultorilor să evalueze impactul schimbării climatice asupra propriilor parcele, să experimenteze metode de adaptare și să măsoare emisiile de gaze cu efect de seră, pe care le generează propriile lucrări de întreținere. Toate aceste tehnologii sunt experimentate pe siturile demonstrative din cele șase podgorii: Saint Emilion – Bordeaux, Coteaux du Layon – Valea Loirei, Rüdesheim – Valea Rinului, Rock Lodge – South Sussex, Ausejo – La Rioja și Cotnari, din podgoria Cotnari, România.

„Concret, USAMV a coordonat, în cadrul proiectului ADVICLIM, activitatea «Demonstrații pe site-urile pilot europene», a efectuat spațializarea și analiza indicilor bioclimatici din perioadele 1951-1990 și 1991-2010 din cele șase podgorii, a stabilit prognoza evoluției potențialului viticol al podgoriei Cotnari pentru perioada 2020 – 2100 și a studiat comportamentul viței de vie în diferite contexte de mediu și tehnologice din arealul Cotnari”, a mai arătat prof. univ. dr. Liviu Mihai Irimia.

Scenariile climatice pentru deceniile viitoare și valorile amprentei de carbon ale podgoriilor sunt integrate în platformă, cu scopul de a atrage atenția asupra impactului major al schimbării temperaturii globale

Platforma web creată în cadrul proiectului – CLIMAVISTA WINE – permite reunirea datelor obținute de cercetători, a datelor de la stațiile meteorologice, a datelor furnizate de sateliți, rezultate ale modelelor de adaptare, rezultatele calculului amprentei de carbon și reprezintă o interfață ce oferă producătorilor din viticultura europeană date relevante pentru procesul de decizie. Scenariile climatice pentru deceniile viitoare și valorile amprentei de carbon ale podgoriilor sunt integrate în platformă, cu scopul de a atrage atenția asupra impactului major al schimbării temperaturii globale.

Publicație: Bună Ziua Iași

English universities to be told to work harder to stop sexual misconduct

 Office for Students will publish new guidance requiring robust reporting procedures

Universities in England will be asked to step up their efforts to tackle sexual harassment and violence on campus or face sanctions, amid accusations that they have ignored repeated warnings to tackle rape culture.

The higher education regulator, the Office for Students, will publish new guidance next week asking institutions to take responsibility for protecting their students with “robust” reporting procedures and increased mental health support, as well as bystander and consent training for staff and students.

In a statement, the OfS said: “We could use our enforcement powers where universities and colleges do not have robust, fair and effective complaints procedures in relation to harassment and sexual misconduct.”

Whitehall sources said that Gavin Williamson, the education secretary, is backing the OfS’s move, and that he is concerned that sexual abuse should “not be swept under the carpet”.

The government wants to see universities involving the police when serious crimes such as revenge porn and harassment may have been committed, rather than dealing with such cases internally.

The guidance, which has been in development since last year, follows the publication of data shedding light on the scale of sexual misconduct at universities by the campaign website Everyone’s Invited, which was set up to expose sexism and violence against women in educational institutions.

Within a week, more than 1,000 testimonies of sexual harassment, abuse, misogyny and assault were shared by students at more than 80 UK universities. Seventeen UK universities – including 15 in the Russell Group of research-intensive institutions – have more than five mentions, while 12 universities garnered more than 30 disclosures.

The initial focus of Everyone’s Invited was on schools, prompting the government to announce a review of sexual abuse in schools by Ofsted in early April.

As universities are independent organisations, the Department for Education is unable to intervene directly beyond the regulatory guidance, which asks that they make a “visible commitment” to tackling sexual misconduct.

Campaigners in universities have argued that leaders have long been aware of an epidemic of sexual harassment on campus, which has left them exposed to reputational damage and lawsuits. Support for students is patchy while reporting procedures vary by institution, they said.

In 2010, a National Union of Students report, Hidden Marks, found that 68% of students had experienced verbal or physical sexual harassment. A recent Guardian investigation uncovered more than 160 accounts of staff-to-student sexual harassment, while, in 2016, Universities UK’s Changing the Culture report told institutions to embed a zero-tolerance attitude to sexual violence into their policies and create better reporting systems.

Publicație: The Guardian

 

19 aprilie 2021

Mental ill-health is a bigger threat to university students than Covid

A mother of three undergraduates is worried about their wellbeing after students were told face-to-face teaching would not return until May at the earliest

Students should have been returning to their studies on campus over the next two weeks, but universities have now been told they cannot return to face-to-face teaching until 17 May (Report, 13 April).

I am a widow with three children who worked extremely hard through very difficult circumstances to get to university. While studying for their GCSEs and A-levels, they were also caring for me, as I was having treatment for breast cancer. However, I am now more worried about their mental health than I have ever been.

The vast majority of students have done exactly as they have been asked to do. They have been working from home, with dodgy internet connections, inadequate working areas, no access to libraries, isolated from friends and peers, all while paying around £17,000 (plus 6% interest per year) for a course that is not as advertised and accommodation that they cannot use.

Every other part of society seems to be returning to normal life. Even my elderly parents are now having dinner parties, as “it’s okay, we have been vaccinated”.

Exams are due this month, and waiting until the middle of May will be far too late for many students. The mental health of our students is now a real concern and I worry about how many more young people will be affected before the government allows these people back to fulfil their potential.

Mental ill-health is a greater threat to these young people than Covid ever was, and I am scared for this generation of students. In 10 years’ time, this group will be funding our pensions and they need to have necessary tools so that we can build a successful economy in this country.
Name and address supplied

Publicație: The Guardian

Rise in students asking to repeat year after campus shutdowns

 Final exam worries grow with in-person teaching still banned at universities in England

Anxiety is mounting among students who are feeling underprepared for their final exams after more than 12 months of major disruption, with some universities reporting that more students than usual are asking to repeat the year.

Students in England were told last week that those who are not studying for practical courses will not be permitted to return to campuses until 17 May, prompting frustration that they will not receive any in-person teaching or access to study spaces and libraries until the teaching term has ended.

Several universities, including the University of the West of England and Nottingham Trent University, have reported that higher numbers of students than usual are asking to repeat the year due to mental health and academic concerns.

One professor said that students are cracking under the pressure of disruption and uncertainty. “Students are suddenly facing the prospect of assessment and it’s becoming very evident to them that they are behind. I’m dealing with five cases of suicidal thoughts among my own advisees,” he said.

Students who choose to repeat a year will also have to pay for another year of accommodation, while a further year of fees – which for many is the maximum of £9,250 – will be added to their debt.

The National Union of Students is calling on the government to fund an extra year for students. “Any student who needs to repeat this year should be able to do so while fully funded and at no additional impact to their loan entitlement,” said NUS vice-president for education Hillary Gyebi-Ababio.

“Given the disruption that students have seen this year, it is sad but unsurprising that many universities are reporting increases in deferrals.”

Responding to the government’s decision to delay the wider return to campus, university leaders warned that students may struggle to meet academic standards, as well as missing out on catchup activities that had been planned, including in areas that are difficult to teach online such as employability and skills.

Students who spoke to the Observer said they have struggled to gain access to the materials they need to complete their courses properly during the pandemic.

Olivia, a student at Oxford University, said there was fierce competition among students who have returned for slots to access the library as well as for books which need to be quarantined for two days between use as part of strict covid rules. “I’m in my second year so I’ll be able to catch up, but it will be a lot of extra work over a summer when I don’t really want to be working because, hopefully, more things will be open,” she said.

Ariff Castronovo, a second-year medic at Oxford, asked his university about repeating the year when he felt overwhelmed by the twin pressures of his course and the pandemic. He credits subsequent weekly meetings with his personal tutor as giving him the confidence to be able to cope.

“It came to January and I was preparing for my mock exams and I wasn’t sure if I’d be able to keep my head above water. That was the feeling of worry, that it can only get worse because I’m already behind, and then I had another term’s worth of work to get through,” he said.

Students on practical courses were permitted to resume in-person teaching and access study spaces from 8 March. However, Ruby Betts and Ellis Tree, two graphic design students at Kingston University, say in-person teaching is limited and it is difficult to gain access to studio spaces due to social distancing rules, leaving them worried about building the portfolios they need to get jobs after graduation.

The pair created a book titled “a message of protest”, which features handmade slogans from 25 art students including “a bed is not a studio” and “we have no materials” to draw attention to their struggles, which they have sent to the universities minister.

“Our creative course requires technical skills and we haven’t been able to get teaching or to access the facilities to get those skills. An online call doesn’t teach you how to make things with your hands. [£9,250 fees are] too much to pay for too little, that’s the consensus from arts-based students,” Tree said.

Students are angry that the year hasn’t lived up to the experience they were promised last summer.

One parliamentary petition asking for tuition fees to be reduced to £3,000 got more than 580,000 signatures , while the student-led Write Off, Right Now campaign group organised a day of social media action on 16 April and asked students to write to their MPs warning that “students have received little recognition for their struggles this year and little support from the government”.

Publicație: The Guardian

Sur table ou à distance, le grand dilemme des examens à l’université

Les facs ont dû annuler les examens en présentiel jusqu’au 2 mai. Seuls les concours et quelques autres épreuves sont maintenus dans un climat d’inquiétude sur le protocole sanitaire.

A l’approche de la fin d’année universitaire, les établissements se préparent à une session d’examens encore plus délicate qu’il y a un an lorsque les épreuves avaient intégralement basculé à distance, en catastrophe. Le troisième confinement et l’annonce par Emmanuel Macron – traduite dans un décret du 2 avril – du passage au distanciel ou du report des examens prévus entre le 6 avril et le 2 mai, contraignent à une nouvelle contorsion des universités qui pratiquent un équilibre précaire entre présentiel, distanciel et enseignement hybride depuis la rentrée.

Une circulaire publiée le 3 avril par le ministère de l’enseignement supérieur précise qu’aucun examen en présentiel ne peut être organisé durant cette période, à l’exception des épreuves en contrôle continu dans le cadre des travaux dirigés (TD) et des travaux pratiques (TP) – les étudiants conservant la possibilité de se rendre physiquement à la fac avec une jauge d’accueil fixée à 20 % des capacités. Seuls à être préservés : les concours des grandes écoles ainsi que les épreuves des études de santé qui se déroulent actuellement aux dates et lieux prévus.

Ces revirements constants exigent une grande capacité à réagir vite de la part des établissements. « Le président de la République parle en milieu de semaine puis le premier ministre nous demande d’être opérationnels la semaine qui suit, constate Jean-Christophe Saint-Pau, qui préside la conférence des doyens de droit. Mais nous sommes à la barre de véritables paquebots, chaque mouvement demande du temps ! » Pris de court, le doyen de la faculté de droit de Bordeaux a maintenu des examens le 6 avril. « En plein week-end de Pâques, nous n’étions pas en mesure de prévenir les étudiants de ne pas venir. Nous avons annulé ceux du 7 avril alors que de nombreux étudiants rentrés dans leurs familles avaient acheté leurs billets de train », relate-t-il.

Galops d’essai en petits groupes

A l’université de Lille, « beaucoup de collègues m’ont demandé pourquoi la filière santé avait droit au présentiel et pas les autres », rapporte Christophe Mondou, vice-président chargé de la formation. Par mesure d’équité, « les étudiants inscrits en licence avec option santé [L.AS] passeront des épreuves en présentiel au même titre que le reste des étudiants de leur licence de rattachement [qui sont pourtant hors-santé] », ajoute-t-il. Ainsi, à Caen, les 40 étudiants L.AS-économie ont permis à 330 autres étudiants de première année de licence en économie de composer sur table la semaine du 12 avril. « Parmi eux, aucun n’a demandé à passer d’épreuve de substitution pour un motif médical, nous supposons donc qu’ils étaient tous négatifs au Covid », confie Nicolas Le Pape, directeur du département de sciences économiques, gestion, géographie et aménagements du territoire. Sur le campus normand, un centre de dépistage enregistre une moyenne de 80 tests par semaine, avec un taux de positivité de 5 %.

Publicație: Le Monde