Acestea sunt ultimele transformări din Grădina Botanică din Iași! Totul este surprins în secvențe și imagini spectaculoase de colecție – GALERIE FOTO EXCLUSIV

Transformări spectaculoase în Grădina Botanică din Iași. Încă din lunile februarie-martie 2021 au fost prezentate diverse soiuri de plante exotice, colecții cu azalee, camelii, orhidee, crotoni, cactuși, bonsai, plante carnivore, pereți vegetali verticali și o grădină uscată japoneză. În această primăvară, până la jumătatea lunii mai, se pot remarca eșalonat, în secțiile exterioare, crocuși, zambile, dediței, magnolii, liliac, dar și 24 specii, respectiv 271 soiuri de lalele, reunite în 11 grupe horticole, precum și 5 specii și 98 de soiuri de narcise, reunite în 13 diviziuni horticole

Noi transformări în Grădina Botanică „Anastasie Fătu” a Universității „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași. Din lunile februarie-martie 2021 au fost prezentate diverse soiuri de plante exotice, colecții cu azalee, camelii, orhidee, crotoni, cactuși, bonsai, plante carnivore, pereți vegetali verticali și o grădină uscată japoneză. În această primăvară, până la jumătatea lunii mai, se pot remarca eșalonat, în secțiile exterioare, crocuși, zambile, dediței, magnolii, liliac, dar și 24 de specii, respectiv 271 de soiuri de lalele, reunite în 11 grupe horticole. Între care și unicul soi creat în Olanda, denumit în cinstea „Doamnei Maria Brâncoveanu”. Vorbim și de 5 specii și 98 de soiuri de narcise, reunite în 13 diviziuni horticole.

Grădina Botanică din Iași aniversează anul acesta 165 de ani de transformări istorice

Grădina Botanică din Iași, înființată la 10 august 1856, poartă numele fondatorului său, medicul și naturalistul Anastasie Fătu. În acest an, va aniversa 165 de ani de transformări istorice pe diferite amplasamente din municipiul Iași, fiind prima grădină botanică universitară românească.

„În același timp, este cea mai mare din țară, unică prin numărul mare de specii vegetale și prin măsurile speciale de conservare aplicate. Încă de la înființare, tinerii studioși aveau posibilitatea să învețe și să descopere aspecte inedite referitoare la specii de plante indigene și exotice, metode de cultură și importanța acestora”, precizează prof. univ. dr. Cătălin Tănase, directorul Gradinii Botanice din Iași.

Nu se cunoaște un plan referitor la organizarea inițială a „grădinii lui Fătu”, însă au fost păstrate aprecierile unor personalități ale timpului: Gheorghe Asachi în „Gazeta de Moldavia” (1856), Ion Ionescu de la Brad în Catalogul oficial al Expoziției Florale Naționale de la Frumoasa (Iași, 1865), Dimitrie Brândză prezenta speciile de plante la cursurile de botanică susținute pentru studenți (1870-1873). Și Nicolae Leon, rectorul Universității din Iași, în volumul intitulat „Amintiri” (1922), menționa aspecte referitoare la rolul grădinii în educație și importanța colecțiilor de plante pentru cursurile de botanică.

În anul 1870, în „Revista Științifică”, editată la București, Anastasie Fătu a indicat scopul acestei grădini

În anul 1870, în „Revista Științifică”, editată la București, Anastasie Fătu a indicat scopul acestei grădini, iar în anul 1871, în lucrarea „Enumerațiunea specieoloru de plante cultivate în Grădina botanică din Iassy până în anul 1870”, sunt menționate 2.500 specii de plante, care erau cultivate în aer liber sau în sere. În această lucrare există mențiuni referitoare la semințe aduse de la Viena de către farmacistul Th. Steiner sau la colecțiile donate de profesorul Dimitrie Brândză și de către economistul Petre S. Aurelian, directorul Școlii de Agricultură și Silvicultură de la Herăstrău.

În anul 1921, profesorul Alexandru Popovici începe plantările pe terenul din jurul noii clădiri a Palatului Universității, organizată pe o suprafață de aproximativ un hectar, care a servit peste 40 de ani învățământului din domeniul științelor naturii. Activitatea de organizare a acestei grădini, de diversificare a colecțiilor de plante și a activităților cu studenții a fost continuată de profesorii: Constantin Papp (1937-1958), Constantin Burduja (1958-1962) și Constantin Dobrescu (1962-1963).

În 1960, cu ocazia sărbătoririi Centenarului Universității, s-a hotărât organizarea unei grădini botanice care să corespundă cerințelor

În 1960, cu ocazia sărbătoririi Centenarului Universității din Iași, s-a hotărât organizarea unei grădini botanice care să corespundă cerințelor activităților didactice și de cercetare în domeniul botanicii și conservării naturii. „Un rol remarcabil în inițierea și definitivarea acestui proiect l-au avut personalități ale Universității – profesorii Elena și Pierre Jeanrenaud, Neculai Macarovici, Constantin Burduja, Constantin Papp și Constantin Dobrescu, dar și Mihai Ravarut de la Institutul Agronomic.

În urma analizării câtorva variante de amplasare, profesorii Alexandru Buia (Universitatea din Craiova), Ion T. Tarnavschi (Universitatea din București), Nicolae Sălăgeanu (Universitatea din Cluj), Ștefan Csürös (Universitatea din Cluj) și Constantin Burduja (Universitatea din Iași) avizează științific Proiectul nr. 252/1963 privind organizarea grădinii botanice pe versantul vestic al Podgoriei Copou, pe o suprafață de 60 de hectare, cu posibilitatea de extindere până la 150 de hectare. Prin acest proiect urma să fie înființată o grădină botanică universitară reprezentativă pe plan național și internațional, cu scop didactic și de cercetare în domenii ale biologiei vegetale și horticulturii.

Colecțiile Grădinii Botanice reunesc 11.000 de taxoni vegetali, care provin din diferite regiuni biogeografice

Pentru organizarea noului amplasament, la conducerea Grădinii Botanice este invitat, în anul 1963, profesorul Emilian Țopa, care avea o experiență remarcabilă dobândită în instituții similare din Cernăuți și Cluj. Amenajarea pe Dealul Copou a fost continuată și este dezvoltată prin proiectele inițiate de conducerea Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, în colaborare cu personalități din domeniul biologiei vegetale: academicianul Constantin Toma (1970-1973), respectiv profesorii Mandache Leocov (1973-1990) și Mihai Mititiuc (1990-2007).

„Pe actualul amplasament, în prezent ocupă o suprafață de 88 de hectare, fiind organizată în 10 secții: Sistematică, Fitogeografică, Complexul de Sere, Floră și Vegetația României, Silvostepa Moldovei, Biologică, Plante Utile, Dendrarium, Ornamentală și Rosarium. Tematicile științifice ale secțiilor au fost elaborate și diversificate periodic de biologi și ingineri. În prezent, colecțiile Grădinii Botanice reunesc 11.000 de taxoni vegetali, care provin din diferite regiuni biogeografice, fiind cultivați în condiții protejate în sere și în secțiile exterioare”, arată prof. univ. dr. Cătălin Tănase, directorul Gradinii Botanice din Iași.

Publicație: Bună Ziua Iași

De senzație! Simbolul a mii și mii de studenți din orașul Iași, schimbat într-o manieră spectaculoasă! Proprietarul investește câteva zeci de mii de euro – GALERIE FOTO EXCLUSIV

De câteva decenii bune, acest loc este un simbol pentru mii și mii de studenți care aleg să studieze la Iași! Acum, proprietarul a decis ca acesta să fie schimbat într-o manieră radicală. Concret, Universitatea „Cuza” din Iași achiziționează, prin cumpărare directă, lucrări de reparații și amenajare Cafenea „Erasmus”, punct de lucru „La Balena”

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași continuă seria investițiilor în importante proprietăți pe care le deține! De data aceasta este vorba de simbolul a mii și mii de studenți care au învățat, învață sau vor face acest lucru în urbea moldavă. Astfel, „Cuza” achiziționează, prin cumpărare directă, lucrări de reparații și amenajare Cafenea „Erasmus”, punct de lucru „La Balena”. Aceasta este amplasată în Campusul Studențesc „Titu Maiorescu” – Copou. Investiția este estimată la 145.978 lei, fără TVA. Anunțul ce vizează această construcție și zona din jur a fost lansat public pe 16 aprilie 2021. De asemenea, termenul de execuție este de 60 de zile lucrătoare de la ordinul de începere al lucrărilor. Totul implică lucrări la fațadă, reparații la acoperiș, finisaje exterioare și un nou paviment, instalații electrice de iluminat, exterior și interior, respectiv demolări și decopertări.

„La Balena”, locul boemilor, al muzicii folk și al depănării amintirilor, din Campusul Studențesc „Titu Maiorescu” din Copou

Important este că „La Balena” reprezintă locul boemilor, al muzicii folk și al depănării amintirilor, din Campusul Studențesc „Titu Maiorescu” din Copou, pentru studenți. Aici, generații și generații au cântat, dansat, derulat evenimente culturale sau educaționale. Zona se află într-un parc dendrologic, cu arbori protejați și cuprinde o construcție, chiar în formă de balenă, umplută cu apă și care are și o fântână arteziană. Mai departe, arealul are și o terasă, respectiv spații unde pot fi băute o cafea, un suc sau mânca o gustare. Serile de vară, toamnă, primăvară sau iarnă sunt momentele în care studenții de la UAIC, dar și colegi de la alte universități de stat din Iași, se întâlnesc pentru a socializa sau pune la punct proiecte comune.

Investiții, fără precedent, de milioane de euro bune, la Universitatea „Cuza”

Pe de altă parte, Universitatea „Cuza” derulează și alte investiții, fără precedent, de milioane de euro bune. Este vorba inclusiv despre construirea a noi clădiri în zone selecte din Iași. De aproape 3 ani, „Cuza” reabilitează clădiri istorice, proiectează noi imobile, respectiv o bază sportivă ultra-modernă în Zona Sărărie din oraș. Deja, lucrările sunt avansate la Casa Universitarilor (finalizare preconizată pentru 2021), Corpul E (finalizare preconizată pentru 2021) sau Observatorul Astronomic din Copou. Pe de altă parte, lucrări și investiții au loc și în Stațiunile de Cercetare ale UAIC din România. Nu trebuie uitat că celebrul Corp O va fi transformat în cea mai modernă bibliotecă din oraș. Nu în ultimul rând, a fost realizată o modernă Stațiune de Cercetare Arheologică în localitatea ieșeană Băiceni, dedicată faimoasei Culturi Cucuteni.

Publicație: Bună Ziua Iași

Trei reprezentanți ai ELSA Iași au discutat despre asociația din care fac parte, cum se îmbină pregătirea academică a tinerilor juriști cu dezvoltarea lor socială, acțiuni umanitare, activități educaționale, dar și despre noua generație de succes a României, în Studioul BZI LIVE

Marţi, 20 aprilie 2021, la ora 15.00 a fost programată o interesantă producţie media BZI LIVE despre implicare, atitudine, acţiuni umanitare, activităţi educaţionale, civice, într-o ediţie BZI LIVE despre şi pentru noua generaţie de succes a României alături de Roxana Chihaia (Secretar General şi student în anul al III-lea), Ilinca Agrosoaie (Vicepreședinte Resurse Umane și studentă în anul întâi) respectiv Codrin Zaharia (Președinte și student în anul al III-lea), reprezentanţi ai „The European Law Students’ Association” (ELSA) Iaşi şi studenţi ai Facultății de Drept a Universității „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iaşi. Alături de aceştia au fost oferite detalii despre o cauză umanitare aleasa.

„Cu ocazia sărbătorilor Pascale, Biroul Local ELSA Iași, supune atenției dumneavoastră o nouă cauză umanitară. Cadrul executiv al Școlii Gimnaziale Bivolari ne-a prezentat situația dificilă în care se află 20 dintre elevii acestei instituții. În perioada 12 – 23 aprilie am demarat o strângere de fonduri în vederea susținerii acestei cauze. Donația minimă este de 10 lei, iar aceasta se poate depune în contul RO39BRDE240SV77583662400, deschis pe numele Lupu Leia Maria”, a transmis ELSA Iaşi.

De asemenea, alături de cei trei tineri s-a dialogat despre asociația din care fac parte, despre activitatea sa și despre cum se îmbină pregătirea academică a tinerilor juriști cu dezvoltarea lor socială și implicarea acestora în cauze umanitare.

ELSA (The European Law Students’ Association) este o organizaţie internaţională, independentă, apolitică şi non-profit

ELSA (The European Law Students’ Association) este o organizaţie internaţională, independentă, apolitică şi non-profit, condusă de/şi pentru studenţi. ELSA a fost înfiinţată la nivel internaţional în anul 1981, conectând în prezent aproximativ 40.000 de membri, studenţi de la peste 300 de universităţi europene localizate în cele 42 de ţări membre.

Datorită activităţilor desfăşurate şi angajamentului său în comunitatea internaţională, ELSA a câştigat un statut special pe lângă o serie de instituţii internaţionale: statut consultativ pe lângă Consiliul Europei, Consiliul Economic şi Social al ONU (ECOSOC), Comisia pentru Comerţ Internaţional a ONU (UNESCO); stătut de cooperare cu înaltul Comisariat pentru Refugiaţi a ONU (UNHR).

Fiind o verigă a acestei reţele internaţionale începând cu anul 1991, ELSA România are în componenţa sa 12 Grupuri Locale: Arad, Brașov, Bucureşti, Cluj-Napoca, Constanţa, Craiova, Galaţi, Iaşi, Oradea, Sibiu, Târgu Mureș, Timişoara. ELSA România are un număr de aproximativ 1500 de membri.
ELSA Iaşi a fost fondată în anul 1999, având o evoluţie dinamică, obţinând chiar în primul an de activitate Premiul pentru cel mai bun Grup Local din ELSA România. ELSA Iaşi numără astăzi aproximativ 200 de membri organizaţi în cele cinci departamente.

Departamente şi proiecte. Activități Academice

Moot Court Competition: Un concurs de procese simulate pe o speță dată, organizat conform unor norme specifice prestabilite. Proiectul presupune transpunerea studentului în rolul de procuror ori avocat. Clubul de dezbateri. Concursul de Eseuri. ABC-ul. Avocaturii. L@W- Lawyers at Work
Legal Research Group- grup de cercetare juridică. Iudicium – Vizite la tribunal. Seminarii și Conferințe. Seminarii. Conferințe. Prelegeri

Discuții în plen. Școli de Drept. Vizite de studio

Vizitele de studiu instituţionale. Student Trainee Exchange Programme. Postuniversitaria: Programul naţional Postuniversitaria presupune stagii de pregătire în central universitar organizator, care se desfăşoară în cursul celor două semestre şi chiar în perioada de vacanţă. Acesta poate avea o durată cuprinsă între 2 şi 6 săptămâni și implică efectuarea unui stagiu de practică de către un număr limitat de studenți selectați în urma unui interviu în principalele instituții cu specific juridic. Student Trainee Exchange Programme este cel mai de succes program de practică pentru studenţi şi tineri jurişti. Prin STEP, în fiecare an, studenţii la Drept şi tinerii jurişti fac practică în aproape toată Europa.

Perspectivele juridice și non-juridice. Jobfest Resurse Umane

Departamentul se axează pe realizarea coeziunii interne şi promovarea spiritului ELSA în interiorul organizaţiei. Activităţile sale specifice sunt: recrutări de noi membri, instruirea lor, orientarea, consilierea şi motivarea membrilor. Prin activităţile sale, Departamentul Marketing asigură promovarea proiectelor, programelor şi acţiunilor ELSA. Asigură totodată şi corespondenţa între identitatea ELSA şi modul în care aceasta este percepută în exterior. Prezintă două componente: publicitatea (advertising) şi relaţiile publice (public relations). Principalele îndatoriri sunt: asigurarea unei bune şi eficiente comunicări între membrii ELSA din toată lumea; popularizarea evenimentelor ELSA prin intermediul internetului; asigurarea logisticii evenimentelor ELSA; promovarea unei noi ramuri de drept, I.T. Law; facilitarea obţinerii informaţiilor necesare în desfăşurarea proiectelor; arhivarea electronică a tuturor proiectelor. Înscrierile au loc semestrial, în octombrie, respectiv martie. Numai studenții Facultății de Drept se pot înscrie.

 Publicație: Bună Ziua Iași

USAMV Iași a lansat campania de preînscriere pentru admiterea 2021

Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară din Iași (USAMV) vine în ajutorul viitorilor candidați permițându-le completarea informațiilor necesare pentru preînscrierea la admitere, oferind un acces mai bun la oferta educațională și la familiarizarea cu procedurile de admitere on-line.

USAMV Iaşi pune la dispoziția elevilor de clasa a XII-a şi absolvenţilor de liceu interesaţi posibilitatea de preînscriere online începând de astăzi, 20 aprilie și până pe 30 iunie 2021.

Astfel, candidații care doresc să participe la concursul de admitere organizat de cele patru facultăţi ale USAMV Iaşi, atât pentru programele de studii de licență, cât şi de masterat au posibilitatea completării on-line a fișei de preînscriere. Concret, acest lucru poate fi realizat prin accesarea link-ului https://admitere.uaiasi.ro/ unde se regăsesc toate informațiile incluse în fișa de înscriere la concursul de admitere, dar şi toate detaliile despre condiţiile de admitere, înmatricularea olimpicilor şi numărul locurilor propuse pentru admiterea programată în intervalul 12 – 23 iulie 2021.

Prin preînscriere se urmăreşte reducerea eforturilor implicate de deplasarea până la sediul facultăţilor a candidaților, dar şi oferirea de informaţii importante în ceea ce priveşte oferta educaţională. Informații complete despre admiterea din acest an, de la USAMV Iaşi, pot fi consultate pe site-ul www.uaiasi.ro/admitere şi pe facebook la https://www.facebook.com/uaiasi/.

De asemenea, vă informăm că USAMV Iași va organiza ”Zile Porților Deschise” pe 28 și 29 aprilie, eveniment dedicat liceenilor care doresc să devină studenți ai USAMV Iași. Tinerii vor avea astfel posibilitatea vizionării de clipuri cu locațiile principale, Biblioteca, amfiteatrele, laboratoarele, Serele, Institutul de Cercetări pentru Agricultură și Mediu, dar și a Spitalului veterinar, a camerelor de cămin, a cantinei și a bazei sportive. Doritorii vor avea posibilitatea de a beneficia de asistență online cu întrebări și răspunsuri live de la studenți și profesori. Scopul principal al evenimentului este ca elevii să își poată creiona, din online, o idee despre cum va arată viața de student la USAMV Iași, condițiile de studiu, de cazare, dar și de practică.

Publicație: Evenimentul și Bună Ziua Iași

USAMV caută director general administrativ. Condițiile pentru a participa la concurs

Directorul general administrativ de la Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad“ din Iaşi, ing. Adrian Neagu, care a ieşit la pensie anul trecut, va fi înlocuit la nivelul instituţiei de învăţământ superior. USAMV Iaşi a anunţat scoaterea postului la concurs pe data de 19 aprilie, iar condiţiile specifice pentru a participa sunt destul de restrictive.

Spre exemplu, se cer studii superioare de lungă durată absolvite în domeniul agronomie, horticultură, zootehnie sau medicină veterinară, dar şi o vechime în funcţii de conducere în instituţii de învăţământ superior de minimum 15 ani. Se mai cer studii universitare de doctorat, cunoaştere a legislaţiei aplicabile în sistemul de învăţământ superior şi experienţă în managementul universitar.

„Trebuie să facem toate procedurile de rigoare. Se va înscrie la competiţie cu siguranţă domnul Boişteanu, şi-a anunţat deja intenţia. El a fost director interimar în această perioadă, pentru că, în timpul stării de urgenţă şi, parţial, în starea de alertă, concursurile au fost blocate“, a declarat prof.dr. Gerard Jităreanu.

Termenul limită pentru depunerea dosarelor este data de 4 mai, ora 16, proba scrisă va avea loc pe 17 mai, iar interviul este programat pentru 19 mai.

 Publicație: Ziarul de Iași

 Students applying to university should get places on actual grades, says Ucas

 Admissions service will give ‘cautious backing’ to post-qualifications system

Students applying to university should be offered places based on their actual results rather than their predicted grades, the universities admissions service will say this week.

As part of a long-awaited policy change aimed at making the system fairer, Ucas will give “cautious backing” to a post-qualifications admissions (PQA) system in which students apply to universities before they get their results, as they do now, but will not receive offers until after they know their final grades.

The proposed new system would take at least three years to implement, according to Ucas, and the government would need to ensure that schools and colleges have the resources and support in place over the summer holidays to support students decide on their future.

The admissions service rejected a more radical proposal to delay both applications and offers until after A-level results as impractical.

John Cope, director of strategy, policy and public affairs at Ucas, speaking on Tuesday at an online event hosted by the AQA exam board, said: “The idea of moving the academic year to January is a step too far for us. It would put us out of sync internationally so it would make it very difficult in the international student market.”

He went on: “We will be cautiously backing post-qualification offers. There are certainly issues around predicted grades and moving away from them is something that Ucas would welcome.”

Vice-chancellors have already given their backing to a post-qualifications system after an 18-month review by their representative body, Universities UK (UUK), but debate has raged in the sector for years.

The Department for Education has launched a consultation on moving to a post-qualifications admissions (PQA) system in England which closes next month. The education secretary, Gavin Williamson, is known to be in favour of reform to ensure greater fairness for disadvantaged young people, including students from black and minority ethnic (BAME) groups.

Under the current system, sixth-formers apply to university by January using grades predicted by their teachers, then sit A-levels in late spring and accept university offers by June. Results are published in August, meaning those who missed out on their required grades face a scramble to join clearing and find another course. Critics are concerned not only about the unreliability of predicted grades but the lack of transparency about entry requirements.

Colin Hughes, chief executive of AQA, said: “Post-qualification admissions could help more young people get the university places they deserve, but schools, exam boards and higher education all need to be willing to give a little to make it happen.”

Publicație: The Guardian

Comment réviser l’épreuve de maths aux concours des écoles de commerce?

Magali Rocher est professeur de mathématiques au lycée Stanislas à Paris. Elle donne ses conseils de dernière minute pour réussir l’épreuve des concours de la BCE et Ecricome.

À quelques jours de l’épreuve, les candidats ont peur de manquer de temps. Pour Magali Rocher, professeur au lycée Stanislas à Paris, le piège est la surabondance des ressources à leur disposition: annales, exercices.. «Le risque pour l’étudiant est de s’enliser, de s’épuiser, de friser le burn-out et d’arriver épuisé le jour de l’épreuve», constate t-elle. Pour réussir, le candidat doit adopter une stratégie. Elle regrette de voir trop souvent des élèves qui enchaînent des heures de travail, sans progresser». Selon l’enseignante, «pour améliorer ses résultats, il faut faire sienne la célèbre phrase de Socrate: «Connais-toi toi même».

Ainsi, poursuit l’enseignante, «en fonction de ses connaissances, il faut viser un objectif réaliste et avancer par palier». Elle conseille de se montrer réaliste sur les attendus du concours, et lire attentivement les rapports du jury. «Ainsi, ce qui est souligné, c’est que les correcteurs n’attendent pas comme en prépa scientifique un brio mathématique mais une bonne connaissance du cours, une maîtrise des fondamentaux, des outils».

Son conseil est de partir de ses lacunes, soit de reprendre toutes ses copies déjà corrigées et de les relire attentivement. «Souvent, quand l’étudiant a eu une note décevante, il va vite mettre de côté sa copie car c’est un mauvais souvenir. Ce que je conseille au contraire, c’est de relire les annotations, toutes les remarques des professeurs, car c’est une mine d’informations, pour voir le type d’erreurs. Est ce qu’on fait des erreurs de calculs? est ce qu’on ne maîtrise pas son cours? C’est ce qu’il y a de mieux pour progresser», conclut l’enseignante.

Publicație: Le Figaro

Gaétan Casanova (Isni): «L’urgence, c’est qu’il y a des internes qui se suicident»

INTERVIEW – Depuis le début de l’année, cinq internes se sont suicidés. Le président de l’Intersyndicale nationale des internes revient sur l’état mental de ces jeunes médecins épuisés.

Temps de travail démultiplié, burnout, harcèlement… Les 35 000 internes, des étudiants qui ont fini leurs 6 ans de médecine, qui sont en voie de spécialisation et qui exercent à l’hôpital, sont épuisés. L’Intersyndicale nationale des internes (Isni) déplore un suicide d’interne tous les 18 jours en 2021. Son président, Gaétan Casanova, interne en anesthésie réanimation, fait le point sur l’état mental «catastrophique» de ces jeunes médecins que la crise a profondément affecté.

LE FIGARO-. Depuis le 1er janvier 2021, cinq internes se sont donné la mort. Qu’est-il en train de se passer?

Gaétan CASANOVA-. La situation est très grave. Les internes ne devraient pas travailler plus de 48 heures par semaine. Or, ils travaillent en moyenne 58 heures hors période de Covid-19, selon l’une de nos dernières études. En chirurgie, c’est plus de 70 heures. Les internes sont épuisés. Depuis la crise, les heures de travail ont explosé. On est désormais sur du 80, 90 voire 100 heures par semaine. Ces heures ne sont ni récupérables ni payées. Ce dernier point ne m’intéresse pas. L’urgence, c’est qu’il y a aujourd’hui des internes qui se suicident.

Une garde, en temps normal, c’est 24 heures. Imaginez que demain, l’un de vos proches est hospitalisé et que le médecin qui le prend en charge dit: «J’en suis à ma 80e heure de la semaine et cela fait 22 heures que je n’ai pas dormi». Vous allez rentrer chez vous et vous n’allez pas fermer l’œil de la nuit. Ce serait légitime. Il y a dans la culture médicale l’idée qu’un médecin, ça ne dort pas. Mais toutes les études montrent que c’est faux: quand vous n’avez pas dormi, vous êtes dans un état qui est similaire à celui dans lequel vous seriez si vous aviez bu. C’est dangereux et pour le soignant et pour le patient.

«Il y a une décharge totale du travail de beaucoup de praticiens sur les internes»Gaétan Casanova, président de l’Intersyndicale Nationale des Internes

Dans quelles conditions les internes travaillent-ils et quel rôle ont-ils aujourd’hui?

Un interne, c’est un étudiant en médecine qui se spécialise. S’il met une fois par trimestre les pieds dans un amphi, il est à temps plein à l’hôpital. Quelques chiffres: 40% du personnel médical des hôpitaux sont des internes et les trois quarts des prescriptions dans les CHU sont faites par des internes. Quand vous allez visiter un proche ou que vous êtes hospitalisé, le médecin que vous voyez à la visite, celui qui va vous faire votre sortie, c’est un interne. C’est un médecin qui n’est pas encore docteur mais de fait, il n’y a pas de différence fondamentale entre un médecin senior et un interne.

Seulement, il y a une décharge totale du travail de beaucoup de praticiens sur les internes. La facilité est de leur déléguer une grande partie des tâches administratives. Or, les internes ont une charge médicale qui est au moins aussi importante que leurs seniors. Comme les internes suivent des stages de six mois, ils sont perçus comme des consommables. Pendant la première vague, beaucoup de chefs de services et de professeurs, qui étaient des réanimateurs, sont allés sur les plateaux. Ils ont passé beaucoup de temps à la télévision et peut-être aurait-il été plus pertinent de le passer au sein de leur service. Les conditions de travail sont mortifères pour les soignants.

Dans quel état psychologique se trouvent les internes?

En 2017, nous avons fait une enquête qui révélait que 66% des internes avaient des symptômes anxieux et 23% ont déjà eu des idées suicidaires. Enfin, 4% disaient avoir déjà tenté de se suicider: c’est plus de 700 personnes… L’état mental des internes est catastrophique d’autant que depuis 2017, les choses se sont aggravées. Il ne faut négliger une mentalité qui règne dans le milieu médical et qui participe à ce phénomène: si vous êtes épuisé, ce n’est pas important.

Ce qu’un interne trop épuisé peut faire, c’est aller voir le médecin du travail qui lui propose de l’arrêter. Ce que l’interne refusera parce qu’il ne voudra pas que ses gardes soient subies par les autres. Si tout de même, il finit par accepter de prendre une semaine ou deux parce qu’il est au bord du burnout, il n’est pas inhabituel qu’à son retour, on lui dise: «Maintenant, tu vas pouvoir récupérer les gardes que tu n’as pas faites.» Et la spirale recommence. Il y a un mal-être terrible chez les internes. Ils serrent les dents parce que ce sont des personnes dures, qui en ont bavé, qui ont passé des concours difficiles et qui travaillent sans compter. Mais le mal-être est bien là et il touche l’ensemble des internes.

«Un interne est un être humain ; il vit les mêmes tristesses que le Français moyen depuis le début de la crise»Gaétan Casanova, président de l’intersyndicale Nationale des Internes

Qu’entendez-vous par «le mal-être touche l’ensemble des internes»?

Les internes qui ont mis fin à leurs jours n’avaient pas de fragilités préexistantes à part l’un d’entre eux dont le cas était particulier. Lorsque j’ai parlé à la mère d’Élise, décédée à 24 ans en 2019, elle m’a expliqué qu’elle adorait son métier, qu’elle était joyeuse tout le temps. Élise a travaillé plus de 80 heures par semaine pendant deux mois et a fini par faire une attaque de panique. Elle a avalé des bêtabloquants. L’hôpital tue ses internes.

Un interne est un être humain ; il vit les mêmes tristesses que le Français moyen depuis le début de la crise. Il vit des deuils, des séparations. Cela fait un an je n’ai pas pris ma grand-mère dans les bras. Cela fait un an que nous sommes éloignés des gens qu’on aime. Ajoutez à cela l’explosion du temps de travail et la confrontation permanente aux souffrances.

Il y a aussi la question de la pression des supérieurs, et même des cas de harcèlement, qui n’est pas nouvelle…

Oui et il y a une omerta autour de cette question. Les agresseurs des internes sont souvent leurs supérieurs hiérarchiques. Ces derniers sont en médecine les supérieurs universitaires et hospitaliers. Ce sont eux qui décident de l’avenir de l’interne. Ainsi, il est impossible de dire quelque chose et il est impossible de fuir puisque, une fois spécialisé, un interne ne peut pas changer de ville sauf pour un motif impérieux. Il y a donc des internes qui se retrouvent avec quelqu’un de malveillant, qui a tous les pouvoirs, et ils sont bloqués.

Vous avez rencontré le ministre de la Santé Olivier Véran la semaine dernière. Que retenez-vous?

Le ministre nous a dit que d’ici la fin de l’été, on aura élaboré ensemble des indicateurs afin de pouvoir commencer à réfléchir à la situation. Mais la fin de l’été, pour moi, c’est 5 mois donc potentiellement 10 morts. La voilà ma temporalité. Il faut évaluer le temps de travail, c’est le plus important si on veut faire évoluer la situation. C’est l’une de mes demandes principales: un décompte horaire du temps de travail.

Publicație: Le Figaro

A Paris-I, 170 étudiants dans un amphithéâtre pour une épreuve

Un professeur de droit a tenu à organiser un examen blanc début avril qui a réuni 170 étudiants dont certains étaient positifs au Covid.

A l’université Paris-I, le professeur de droit François-Xavier Lucas s’est montré inflexible. « Il avait décidé de faire de la résistance et de passer outre les mesures de sécurité sanitaire », relate Maxime (le prénom a été modifié), qui a passé un examen blanc en présentiel le 3 avril – avant l’interdiction qui entrait en vigueur à la date du 6 avril.

Alors que l’université venait de voter le 31 mars le passage en distanciel de tous les examens comme au premier semestre, l’enseignant n’a pas souhaité changer les modalités de cette épreuve, un « galop d’essai », qui relève du contrôle continu et non d’une épreuve terminale. Les multiples échanges entre les étudiants de première année de master de droit des affaires et de droit bancaire et le professeur n’y ont rien changé, celui-ci menaçant de « ne pas recruter en M2 l’année prochaine ceux qui ne se présenteraient pas », rapporte Maxime.

« Des cas de Covid se sont déclarés parmi nous et des cas contacts aussi, mais au regard de sa menace, les 170 étudiants sont venus et ont composé dans un amphi où aucune mesure n’a été prise. Pas un mètre entre chacun, pas de gel, aucune aération, des gens malades, des copies qui circulent à la main entre les élèves… », détaille-t-il. Contacté, François-Xavier Lucas n’a pas donné suite.

« Peur pour ses études »

Elu au conseil de l’école de droit de la Sorbonne, Marco Demichelis rapporte qu’après le 3 avril, une dizaine d’étudiants lui ont signalé avoir contracté le Covid. « Un autre m’a indiqué qu’étant positif, il était venu quand même car il avait peur pour ses études, complète-t-il. Certains ont commencé à composer seulement 10 minutes après le début de l’épreuve, car il n’y avait pas assez de sujets à distribuer et il a fallu en réimprimer. Cela montre bien que la préparation d’un examen en présentiel en période de Covid ne peut être envisagée à Paris-I et au sein de nos universités. »

La présidente de l’établissement, Christine Neau-Leduc, rappelle que le format d’une épreuve de contrôle continu relève du libre choix de l’enseignant et restait possible en présentiel à la date du 3 avril. Elle reconnaît toutefois que l’examen a rassemblé « plus d’étudiants que ce qui avait été prévu par l’administration »« Après un moment de flottement, les personnels se sont rendu compte que l’amphithéâtre était trop petit et ont réparti les étudiants sur deux amphithéâtres », raconte-t-elle, assurant que la distanciation a été respectée ensuite. Elle ajoute que, même si la salle ne dispose pas de fenêtres, « ce qui peut susciter l’inquiétude », il existe « évidemment un système de ventilation et d’extraction d’air ».

Publicație: Le Monde

« Voler les données des universités peut engendrer des dommages économiques irréversibles »

Les cours et le travail à distance ajoutent une pression supplémentaire quant au respect des bonnes pratiques en matière de confidentialité et sécurité, affirme Vincent Lomba, responsable Sécurité chez Alcatel-Lucent Enterprise.

Alors que les universités sont soumises à un risque accru de cyberattaques, les utilisateurs – enseignants et étudiants – ne sont pas toujours suffisamment formés au risque de piratage des données, estime Vincent Lomba, responsable sécurité chez Alcatel-Lucent Enterprise.

Pourquoi les universités françaises sont-elles les cibles de cyberattaques ?

Le phénomène de cyberattaque s’est très fortement accéléré depuis la crise sanitaire, exposant ainsi des organisations non préparées à des risques majeurs. Toutes les institutions, privées ou publiques, sont des cibles potentielles, et plus précisément quand l’attaque est motivée par la nature des biens à protéger. Les laboratoires universitaires manipulent des informations critiques, comme les données provenant d’études avancées ou de collaborations avec des industriels, aussi bien que des données confidentielles sur les étudiants et les chercheurs, français ou étrangers, qu’ils accueillent.

Le vol, l’altération des données ou la compromission de leur confidentialité peuvent engendrer des dommages économiques irréversibles : perte de brevets, perte de contrats publics-privés, coût de gestion de contentieux juridiques…

Dans les universités, le travail et les études à distance sont-ils des facteurs de risque supplémentaires ?

Bien entendu. Les cours et le travail à distance mettent une pression supplémentaire quant au respect des bonnes pratiques en matière de confidentialité et de sécurité. Celles-ci se doivent d’être appliquées, y compris chez soi ; même surtout chez soi, puisqu’on sort du réseau sécurisé de l’université. Le domicile n’est pas, a priori, traité comme un lieu sensible. Or, en situation de télétravail, il le devient.

De nombreuses universités utilisent des logiciels dont les données sont hébergées par des serveurs situés en dehors de l’espace européen. Qu’en pensez-vous ?

Les organisations qui ne sont pas sous contrôle de la loi européenne en matière de protection des données ne bénéficient pas des mêmes protections que celles sous juridiction française ou européenne. L’utilisation non contrôlée de solutions de collaboration qui ne relèveraient pas du droit européen ou français expose à un risque élevé de perte de confidentialité.

Aussi, un hébergeur ou un opérateur de service non européen peut être soumis à une obligation de divulgation de données sensibles à l’Etat dont il est originaire. On peut prendre l’exemple d’Azure, le service d’hébergement de Microsoft, qui est soumis à des obligations très contraignantes de partage de données de par la réglementation américaine.

Publicație: Le Monde

Les universités, cible de choix des hackeurs

Données des étudiants et des laboratoires, brevets… Les cyberattaques contre leurs serveurs sont en hausse, sans que les universités soient toujours bien préparées.

Un haut grillage serpente sur plusieurs kilomètres, entourant l’un des sites de l’université d’Aix-Marseille. Devant deux portes d’accès, des vigiles gèrent le flux des entrants. Pour entrer, il faut montrer patte blanche et badge adéquat. Un dédale de bâtiments identiques fait office de second rideau de sécurité pour tout intrus mal intentionné. L’un abrite la salle des serveurs de l’université. Lequel ? Aucune carte ne le pointe, aucun panneau ne l’indique.

La maison fantôme est bien fermée et peu en ont la clé. Deux contrôles sont encore nécessaires pour s’introduire dans la salle sécurisée qui héberge les données pédagogiques, administratives et de recherche de l’université d’Aix-Marseille, mais aussi de l’Ecole centrale marseillaise, de Sciences Po Aix et, bientôt, d’une partie des données des universités de Toulon, Avignon et Nice. Un coffre-fort numérique qui héberge toute la data de l’établissement et qui doit permettre de contrer les cyberattaques dont sont victimes de plus en plus d’administrations et d’établissements publics.

En 2020, un prestataire de l’université fédérale Toulouse-Midi-Pyrénées a laissé s’échapper les données personnelles des 117 000 étudiants et personnels universitaires. En mars, c’est l’université de Franche-Comté qui reconnaît une fuite de l’un de ses serveurs : les données personnelles de 5 840 personnes ont été dérobées. Le 1er avril, c’est au tour de l’université de Montpellier d’être victime d’une attaque de type « rançongiciel », entraînant l’arrêt des services informatiques et numériques concernant le Wi-Fi, les connexions à distance et certains usages administratifs.

Cette liste n’est pas exhaustive – les établissements sont peu diserts pour parler de leurs failles. Le secteur de l’enseignement est considéré par les pirates informatiques « comme une cible facile, en retard sur le plan de la cybermaturité », estime Max Heinemeyer, directeur « traque et menace » de la société Darktrace, spécialisée en cybersécurité.

Publicație: Le Monde

Dans « La Tyrannie du mérite », la méritocratie, mère d’une nouvelle noblesse de robe

Le philosophe américain Michael Sandel explique dans son livre que l’orgueil d’une élite estimant devoir ses privilèges à son travail déstabilise nos démocraties.

Livre. Emmanuel Macron vient d’annoncer sa volonté de supprimer l’ENA, devenue pour beaucoup un symbole de l’entre-soi élitiste. Le chef de l’Etat estime cette décision nécessaire « parce que nous avons renoncé à gérer, bâtir des carrières de manière transparente et méritocratique ». Ce dernier mot prend une valeur particulière, tant il incarne un idéal auquel il est dur de renoncer, la promotion sur la base du mérite, la possibilité donnée à chacun d’améliorer sa condition sur la base du travail.

Pour le philosophe américain Michael Sandel, la méritocratie est aujourd’hui, aux Etats-Unis comme ailleurs, une tyrannie qui a installé une nouvelle noblesse de robe. Sandel poursuit ainsi la brillante critique du libéralisme politique qui est au cœur de son projet philosophique. Selon lui, l’orgueil d’une élite qui estime devoir ses privilèges à son travail déstabilise nos démocraties. Si l’on suit son raisonnement, il y a fort à craindre que de passer de l’ENA à un Institut du service public (ISP), comme le propose Emmanuel Macron, n’y changera sans doute rien, si les prémices restent les mêmes.

Mépris de classe

La réflexion du philosophe prend comme point de départ la question à laquelle chaque intellectuel américain est sommé de répondre : qu’est-ce qui explique le phénomène Trump ? Repoussant les explications traditionnelles, l’insécurité économique ou culturelle, Sandel estime que « la plainte populiste » est l’expression d’une colère contre une caste qui dénigre les milieux populaires. Ce mépris de classe est inspiré d’une culture de l’effort, selon laquelle les gagnants de la mondialisation, généralement détenteurs de prestigieux diplômes, ont réussi, car ils ont trimé dur dès le plus jeune âge. De façon plus ou moins implicite, l’orgueil de cette classe dominante dévalorise les moins fortunés, en laissant entendre qu’ils n’ont pas fait les efforts nécessaires à l’école et au-delà.

Ce système n’humilie pas seulement les classes populaires, mais plonge aussi les jeunes aspirants aux premiers rôles dans une réelle détresse psychologique

De l’éthique protestante du travail à la récente survalorisation des diplômes, Michael Sandel montre également que la méritocratie n’humilie pas seulement les classes populaires, mais plonge aussi les jeunes aspirants aux premiers rôles dans une réelle détresse psychologique. Entourés d’une riche coterie de coachs, de professeurs, de répétiteurs, les adolescents des familles aisées vivent dans la crainte de ne pas être reçus dans l’une des plus prestigieuses universités. La peur du déclassement les fragilise, si bien que la méritocratie continue de tourner grâce au soutien d’un cocktail d’antidépresseurs.

Publicație: Le Monde