UAIC Iași și USM au convenit asupra condițiilor de funcționare a extensiunii de la Chișinău

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași și Universitatea de Stat din Moldova (USM) au semnat un nou document în vederea stabilirii condițiilor de funcționare a extensiunii UAIC din Chișinău, începând cu anul universitar 2023-2024.

Documentul a fost semnat de prof. univ. dr. Tudorel TOADER, Rectorul UAIC și conf. univ. dr. Igor ȘAROV, Rectorul USM.

După ce la data de 15 decembrie 2022, cele două universități au semnat protocolul de colaborare în vederea înființarea Extensiunii universitare a UAIC la Universitatea de Stat din Moldova, prin acest nou document USM s-a angajat să ofere studenților înmatriculați la extensiune accesul la baza sportivă, bibliotecă și aula de festivități în același regim de care beneficiază și studenții Universitatea de Stat din Moldova.

De asemenea, acordul prevede actualizarea anuală a contractelor care asigură desfășurarea activităților didactice (curs, seminar, laborator) în spațiile USM.

În cadrul extensiuni UAIC de la Chișinău va funcționa programul de studii de licență Teologie Ortodoxă Pastorală, cu o durată de 4 ani. Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași mai are o extensiune la Chișinău, la Universitatea de Stat de Educație Fizică și Sport dar și o extensiune la Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălţi.

Publicație : Bună Ziua Iași

Consorțiul Universitaria își propune intensificarea implicării în politicile și deciziile publice naționale în domeniul educației și al cercetării

Consorțiul Universitaria – cel mai reprezentativ consorțiu universitar din România – a decis, în cadrul reuniunii găzduite în perioada 16-19 martie 2023 de Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB), să formuleze o serie de propuneri menite să crească nivelul calității și al coerenței politicilor publice naționale în domeniul educației și al cercetării din România, urmând ca președinția consorțiului să fie asigurată în următoarele 12 luni de rectorul UBB, prof. univ. dr. Daniel David.

În urma discuțiilor derulate la nivelul rectorilor și al grupurilor de lucru organizate pe domenii strategice universitare, s-a stabilit necesitatea creșterii coordonării consorțiului prin adoptarea tuturor deciziilor în Consiliul de Administrație al acestuia prin consens al celor 9 rectori, precum și necesitatea acțiunilor concertate și coerente pe modelul alianțelor universitare europene.

Consorțiul Universitaria își propune intensificarea implicării în politicile și deciziile publice naționale în domeniul educației și al cercetării

De asemenea, membrii Consorțiului Universitaria au decis:

  • instituționalizarea deciziei adoptate în anul 2018 de asociere a Universității de Stat a Republicii Moldova, prin semnarea unui parteneriat strategic și acordarea statutului de invitat permanent la reuniunile Consorțiului Universitaria;
  • dezvoltarea unui parteneriat strategic cu Academia Română;
  • conturarea cu prioritate a unor programe educaționale comune și parteneriate între membrii Consorțiului Universitaria pentru a se înscrie în competițiile de proiecte de cercetare sau de dezvoltare instituțională. Ca universități complexe și comprehensive susținem atât dezvoltările disciplinare, cât și dezvoltările multi-/inter-/trans-disciplinare mai ales în formula STEM dezvoltată cu abordări socio-umane transversale (STEAM), acestea având cea mai mare șansă de realizări în universități cu astfel de profiluri academice. În acest context, Consorțiul Universitaria susține dimensiunea umanistă a universității pe toate cele trei misiuni esențiale ale ei: educație, cercetare și relația cu societatea. Tot în acest cadru, solicităm Ministerului Educației emiterea cu celeritate a unui ordin de ministru care să stabilească combinațiile posibile pentru programe de licență cu dublă specializare care să producă efecte începând cu anul universitar 2023-2024;
  • promovarea intereselor legitime comunităților academice din consorțiu în spațiul academic și de cercetare din România, mai ales în vederea unei reprezentări a Consorțiului Universitaria corespunzătoare tradiției istorice și contribuției cantitative și calitative a celor nouă (9) universități la componentele de educație și cercetare ale mediului academic din România. Acest demers trebuie să fie în echilibru adecvat cu alte consorții naționale;
  • formarea unor grupuri de experți care să ofere consultanță și propuneri de politici asumate de Consorțiul Universitaria pentru autoritățile naționale, inclusiv în dezbaterea unor proiecte legislative. În acest sens, în zona de cercetare-dezvoltare-inovare Consorțiul militează pentru o mai mare integrare a universităților și institutelor de CDI, iar în zona educației susține pentru ancorarea domeniului în noile direcții de dezvoltare și noile strategii europene (ex. microcertificări, cercetare fundamentală și inovație, reorganizarea educației profesionale/învățământului dual, diferențierea misiunii universităților);
  • în condițiile în care complexitatea instituțiilor academice moderne este uneori însoțită și de abateri de la etica academică, acestea trebuie abordate preventiv și corectiv obligatoriu prin raportarea la bunele practici internaționale, etica și integritatea trebuind să fie implementate ca mecanisme transversale în toate demersurile academice proprii și în mediul academic românesc mai larg. De asemenea, complexitatea instituțiilor academice și a activităților asociate nu trebuie să afecteze starea de bine a comunității academice, universitățile din Consorțiul Universitaria fiind preocupate de a promova și susține acest indicator la nivel intern și la nivelul politicilor naționale și în coordonare cu angajamentul umanist menționat anterior;
  • solicitarea și facilitarea coordonării acțiunilor comisiilor și instituțiilor naționale precum ARACIS, CNATDCU, CNCS, CNFIS, etc., pentru a crește coerența deciziilor în sistemul de învățământ superior. Coordonarea este necesară și în cazul autorităților naționale cu contribuții în mediul academic (ex. domeniile academice strategice definite în zona educației și CDI trebuie să fie coordonate);
  • organizarea unor acțiuni comune cu conducerea CNATDCU pentru a promova criterii adecvate și echitabile între domenii academice, pentru transparență și consultare în procesul de elaborare sau modificare a acestora;
  • promovarea, în cadrul CNFIS, a criteriilor și standardelor de finanțare bazate pe calcului costului real pe student și pe raportarea performanțelor la valorile optime ale indicatorilor pentru finanțarea suplimentară. Spre exemplu, solicităm redimensionarea metodologiei existente privind cofinanțarea universităților românești membre în alianțe europene, astfel încât valoarea cofinanțării să fie cel puțin egală cu suma primită din partea Comisiei Europene pentru fiecare universitate.
  • colaborarea cu Autoritatea Națională pentru Calificări (ANC) și Ministerul Muncii și Protecției Sociale pentru a se evita dezvoltarea unor calificări și ocupații care se suprapun peste cele deja existente prin programele academice sau care le afectează printr-o fragmentare neconformă bunelor practici internaționale. De asemenea, este nevoie de clarificarea rolului unor ocupații din zona pseudoștiințelor (ex. numerolog/astrolog) în relație cu confirmarea și protecția acestora din partea statutului și a mesajului transmis cetățeanului;
  • formularea unor solicitări adresate autorităților pentru evitarea excluderii nejustificate a universităților din categoria beneficiarilor anumitor tipuri de proiecte asociate fondurilor naționale și europene, evitarea promovării egalității în detrimentul echității în finanțarea proiectelor și adaptarea plafoanelor de finanțare la dimensiunile grupurilor de beneficiari din fiecare regiune, precum  și promovarea unor demersuri transparente și competitive în distribuirea fondurilor naționale și europene, care să contribuie la o dezvoltare echilibrată a țării;
  • identificarea și definirea, prin dialog cu Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Educației, Inspectoratul General pentru Imigrări, respectiv Ministerul Muncii, de soluții privind scurtarea termenelor de obținere a vizelor, a permiselor de ședere, a permiselor de muncă pentru studenții și colaboratorii din țări terțe non-UE;
  • Alte solicitări și recomandări fundamentale, dar mai specifice, vor fi direct adresate autorităților și vor fi ulterior diseminate public.

Consorțiul Universitaria

Consorțiul Universitaria s-a întâlnit, în perioada 16-19 martie 2023 la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, la dezbateri participând, alături de reprezentanții personalului academic și ai studenților din consorțiu, și reprezentanți ai Academiei Române, autorităților naționale în domeniu și ai consiliilor și comisiilor naționale cu atribuții în domeniul academic.

Consorțiul Universitaria a fost creat în anul 2009, cu sediul la UBB, prin decizia celor patru membri fondatori, reprezentând universitățile istorice ale țării din centrele academice tradiționale (București / Cluj-Napoca / Iași / Timișoara): Universitatea din București, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași și Universitatea de Vest din Timișoara. În anul 2012, Consorțiul s-a extins cu Academia de Științe Economice din București, o universitate istorică mai specializată, iar din 2021/2022 și cu alte universități deja reprezentative regional și vizibile și cu impact național (Universitatea din Craiova / Universitatea Dunărea de Jos din Galați / Universitatea Lucian Blaga din Sibiu / Universitatea Ovidius din Constanța). Universitatea de Stat din Chișinău este membru cu statut de observator în Consorțiul Universitaria din 2018.

Consorțiul Universitaria devine astfel cea mai complexă structură academică de profil din România sub aspectul tradiției academice, al mărimii (ex. include aproximativ 40% din studenții din România), al distribuției regionale (fiecare regiune de dezvoltare a țării fiind reprezentată), al diversității programelor de studiu (membrii fiind în majoritatea lor universități comprehensive) și al performanțelor în rankingurile internaționale de referință

 Publicație : Bună Ziua Iași

Ziua Internațională a Păsărilor, sărbătorită în Rezervația Dunele Marine de la Agigea a UAIC Iași

Stațiunea Biologică Marină „Prof. Dr. Ioan Borcea” din Agigea a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași organizează sâmbătă, 1 aprilie 2023, o serie de activități pentru a sărbători Ziua Internațională a Păsărilor.

Începând cu ora 9.00, iubitorii de păsări vor putea lua parte la tururile ornitologice organizate în cadrul Stațiunii de Cercetare, alături de ghizi ornitologi, precum și la demonstrații de inelare a păsărilor sălbatice, organizate de Agigea Bird Observatory, stația de inelare din cadrul Stațiunii de Cercetare. Pentru cei mici (și mari) vor fi organizate ateliere de creație, concepute special pentru această zi.

Toate activitățile vor avea loc în cadrul Stațiunii Biologice Marine „Prof. Dr. Ioan Borcea”, Agigea, din str. Nicolae Titulescu, nr 163, loc. Stațiunea Zoologică Marină, comuna Agigea, iar intrarea este liberă.

Ziua Internațională a Păsărilor, sărbătorită în Rezervația Dunele Marine de la Agigea

Ziua Internațională a Păsărilor este celebrată în fiecare an în 1 aprilie. Această zi este anual marcată în cadrul programului UNESCO Omul și Biosfera. Ziua de 1 aprilie nu a fost aleasă întâmplător. Aceasta marchează semnarea Convenției Internaționale pentru Protecția Păsărilor la 1 aprilie 1906, unul din primele documente internaționale pentru conservarea naturii.

Stațiunea Biologică Marină „Prof. Dr. Ioan Borcea” din Agigea a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași a fost înființată în 1926 pentru studierea ecosistemelor marine. În prezent, Stațiunea de Cercetare abordează teme de studiu din domeniul Biologiei, atât acvatice cât și terestre, dezvoltând proiecte în domeniul ornitologiei, entomologiei, ecotoxicologiei, botanicii, biologiei marine și conservării ecosistemelor naturale.

Evenimentul va fi organizat în cadrul proiectului „Implementarea de măsuri active de conservare pe teritoriul sitului Natura 2000 ROSCI0073 Dunele marine de la Agigea și a ariei naturale protejate de interes național Dunele Marine de la Agigea”, finanțat prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014 – 2021. Proiectul își propune implementarea măsurilor de conservare activă identificate în cadrul elaborării Planului de Management al ariei naturale protejate Dunele Marine de la Agigea. Statutul ariei naturale protejate depinde în foarte mare măsură de punerea imediată în aplicare a măsurilor de conservare întrucât acest sit a fost afectat în decursul timpului de mai multe lucrări de infrastructură (construirea Portului Constanța, sistemul de apărare din al II-lea Război Mondial). De asemenea, având în vedere locația sa centrală, în rândul stațiunilor turistice de la Marea Neagră, proiectul își propune și elaborarea unei strategii de educare a publicului larg, care să se concretizeze într-un punct de informare cu privire la structura, funcționarea și importanța ecosistemelor litorale de la Marea Neagră. Acest proiect este derulat de Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate împreună cu Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași.

Proiect cofinanțat din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020

 Publicație : Bună Ziua Iași

Rectorul UMF Iaşi va primi titlul de „Ordre des Palmes Académiques” din partea ambasadorului Franţei în România

 Prof.dr. Viorel Scripcariu, rectorul Universităţii de Medicină şi Farmacie „Grigore T. Popa” din Iaşi, va fi distins, joi, 23 martie, cu „Ordre des Palmes Académiques” al Republicii Franceze, în grad de Ofiţer. Distincţia va fi înmânată de Excelenţa Sa, Laurence Auer, ambasador al Republicii Franceze în România, în semn de recunoaştere a efortului depus pentru consolidarea cooperării universitare, ştiinţifice şi culturale între Franţa şi România.

Ceremonia de decernare va avea loc joi, de la ora 14.00, în Aula „George Emil Palade” a UMF Iaşi.

„Sunt extrem de onorat şi recunoscător. Sunt foarte fericit să împărtăşesc acest moment special cu toţi colegii mei, alături de care am lucrat şi voi lucra în continuare pentru a face din universitatea noastră un loc al excelenţei în educaţia medicală. Împreună am atins multe obiective importante, iar această distincţie nu este doar o realizare personală, ci o recunoaştere a contribuţiei noastre colective”, a declarat prof.dr. Viorel Scripcariu.

Conform reprezentanţilor UMF Iaşi, „Les Palmes Académiques” este cel mai vechi ordin onorific civil din Franţa. A fost creat de către Napoleon Bonaparte în 1808, cu denumirea de Ofiţer al Academiei, şi a fost reinstituit pe 4 octombrie 1955, de către Edgar Faure (preşedintele Consiliului de Miniştri francez între 23 februarie 1955 – 24 ianuarie 1956), cu denumirea „Ordre des Palmes Académiques”.

Acest titlu este acordat de Republica Franceză tuturor celor care au adus o contribuţie remarcabilă în domeniul educaţiei. De asemenea, este acordat persoanelor din afara Franţei care, prin munca lor, contribuie în mod deosebit la promovarea limbii şi culturii franceze în lume. Distincţia are trei grade: cavaler, ofiţer şi comandor (cel mai înalt grad).

Publicație : Ziarul de Iași

Burse în străinătate pentru studenți și cercetători. Până când se fac înscrierile

Ministerul Educației, prin Agenția de Credite și Burse de Studii, organizează un concurs în vederea acordării unor burse în străinătate între 1.200 și 2.000 de euro pentru stagii de studii universitare de masterat și de doctorat, pentru stagii postdoctorale și de cercetare, se precizează într-un comunicat al instituției.

Înscrierea la concursul național se face prin depunerea unui dosar de candidatură la Registratura Agenției de Credite și Burse de Studii/prin transmiterea acestuia prin poștă/prin curier/online la adresa dosare.candidatura@roburse.ro, până la termenul-limită anunțat: 2 mai 2023.  

Se acordă burse cu următoarea durată: 340 de luni pentru stagii de studii universitare de masterat și de doctorat și  200 de luni pentru stagii postdoctorale și de cercetare.

Concursul național pentru acordarea acestor burse se desfășoară conform Regulamentului privind organizarea și desfășurarea concursului național de acordare a burselor în străinătate pentru stagii de studii universitare de masterat și de doctorat, pentru stagii postdoctorale și de cercetare, aprobat prin ordinul nr. 3.790/2023, se arată în document.

Țările unde pot merge studenții

Bursele în valoare de 1200 de euro pe lună se acordă pentru țările: Bulgaria, India, Serbia, Slovacia, Slovenia, Turcia și Ungaria. Tinerii care doresc să plece în Albania, Cehia, Hong Kong și Mexic vor primi burse de 1400 de euro pe lună. Suma crește la 1500 de euro pe lună pentru țările Croația, Egipt, Estonia, Grecia, Italia, Noua Zeelandă și Portugalia.

Tinerii care optează pentru Cipru și Spania primesc 1600 de euro pe lună, iar pentru Australia, Austria, Belgia, Danemarca, Franța, Germania, Japonia, Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord și Olanda, bursa ajunge la valoarea de 1800 de euro pe lună.

Cea mai mare sumă  acordată este de 2000 de euro pe lună și este valabilă pentru țările: Canada, Coreea de Sud, Elveția, Finlanda, Irlanda, Luxemburg, Singapore, Suedia și SUA.

Condițiil de înscriere și de participare la concurs

La concursul național pot participa cetățenii români, cu domiciliul stabil în România, din cadrul instituțiilor de învățământ superior de stat și particular acreditate, din Academia Română și din institutele de cercetare din subordinea sau din structura acestora, care se încadrează în una din următoarele categorii:

– studenți în ultimul an la studii universitare de licență;

– studenți la studii universitare de masterat;

– studenți – doctoranzi;

– cadre didactice titulare din instituțiile de învățământ superior de stat și particular acreditate;

– cercetători.

Ce conține dosarul

Dosarul de înscriere trebuie să conțină:

– formular-tip de înscriere la concurs;

– copie după cartea de identitate/pașaport și certificatul de căsătorie, dacă este cazul; – curriculum vitae (CV), însoțit de următoarele documente în copie: foi matricole, situații școlare, diplome — licență, studii aprofundate, masterat, doctorat — lista de lucrări comunicate/publicate în țară și/sau în străinătate, alte diplome/premii/ certificate sau atestări ale participării la manifestări științifice/ artistice/sportive;

– adeverință care atestă calitatea candidatului;

– acceptul instituțiilor de învățământ superior/institutelor de cercetare din străinătate;

– proiect de studiu/cercetare/creație artistică ce justifică, în 5—10 pagini, activitatea pe durata stagiului de bursă — va fi realizat avându-se în vedere o terminologie adecvată domeniului pentru care se solicită bursa, o exprimare coerentă și logică a ideilor și va fi structurat după cum urmează: motivație, justificare; obiective clare, precise; fezabilitate; activități prevăzute în vederea realizării obiectivelor; mod de valorificare a rezultatelor obținute în timpul stagiului; bibliografie selectivă;

– adeverința medicală care atestă faptul că persoana este declarată aptă pentru efectuarea stagiului în străinătate și dovada achitării taxei de procesare a dosarului de candidatură „Documentele redactate într-o limbă străină sunt însoțite de traducerea autorizată în limba română”, conform documentului citat.

Concurs

  1. „verificarea administrativă a dosarelor;
  2. evaluarea candidaturilor, care presupune: a) evaluarea academică a dosarelor, pe baza baremelor de evaluare; b) susținerea interviului fizic sau online, candidatul fiind obligat să își asigure prezența/funcționarea mijloacelor tehnice pe toată durata interviului; în eventualitatea în care interviul nu se poate susține fizic/online din diverse motive, responsabilitatea este în exclusivitate a candidatului;
  3. selecția și nominalizarea candidaților realizate de Consiliul Agenției de Credite și Burse de Studii, pe baza punctajelor obținute.

Publicație : Adevărul și Edupedu