Universitatea „Cuza” din Iași, o nouă infuzie financiară de aproape 2 milioane de lei pentru dezvoltare instituțională

Universitatea „Cuza” din Iași a primit o nouă infuzie financiară de aproximativ 2 milioane de lei în dezvoltarea unor proiecte speciale. Este vorba de o finanțare de peste 1,9 milioane de lei la competiția FDI 2021, organizată de Ministerul Educației și Cercetării prin Consiliul Național pentru Finanțarea Învățământului Superior

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași a câștigat 6 noi proiecte finanțate prin Fondul de Dezvoltare Instituțională (FDI).

Este vorba de peste 1.9 milioane de lei la competiția FDI, organizată de Ministerul Educației și Cercetării (MEC) prin Consiliul Național pentru Finanțarea Învățământului Superior (CNFIS). Toate cele 6 proiecte propuse de UAIC au fost aprobate. Este vorba de „Șanse egale la educație – echitate în societate!”, buget 355.000 lei; „Internaționalizare prin creșterea vizibilității ofertei educaționale și susținerea mobilității academice”, buget 320.000 lei; „Centrul de Practică și Studii Ornitologice – OrnitoCenter. Formarea de abilități practice în monitorizarea mediului cu ajutorul păsărilor”, buget 400.000 lei.

Suma maximă care putea fi obținută de o universitate pentru fiecare proiect a fost de 400.000 lei, cu o serie de excepții

Este vorba și de „Consolidarea ecosistemului antreprenorial din Universitatea «Alexandru Ioan Cuza» din Iași”, buget 200.000 lei; „UniTeach UAIC – Performanță și inovație în activitatea didactică la Universitatea «Alexandru Ioan Cuza» din Iași, 380.000 lei; „Consolidarea activității de CDI din Unitățile de cercetare ale UAIC, prin dezvoltarea bazei materiale și susținerea resursei umane de cercetare„, buget 332.000 lei. Suma maximă care putea fi obținută de o universitate pentru fiecare proiect a fost de 400.000 lei, cu următoarele excepții: Domeniul 3 (doar pentru grădini botanice) – 600.000 lei și Domeniul 4 (societăți antreprenoriale studențești – SAS) – 250.000 lei. Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași a obținut, prin cele 6 proiecte aprobate, suma de 1.987.000 lei.

FDI are ca scop susținerea proiectelor de dezvoltare instituțională de la nivelul universităților de stat din România

Fondul de Dezvoltare Instituțională are ca scop susținerea proiectelor de dezvoltare instituțională de la nivelul universităților de stat din România, finanțate din bugetul Ministerului Educației și Cercetării, în vederea creșterii capacității instituționale și îmbunătățirii calității sistemului național de învățământ superior.

În acest sens, FDI urmărește finanțarea proiectelor de dezvoltare realizate de universități care se încadrează în 6 domenii strategice: Domeniul 1: creșterea echității sociale, în vederea incluziunii sociale și sporirea accesului la învățământul superior, corelarea ofertei educaționale cu cererea pieței muncii (inclusiv cele privitoare la consilierea și orientarea în carieră); Domeniul 2: internaționalizarea învățământului superior din România; Domeniul 3: asigurarea funcționării în bune condiții a grădinilor botanice universitare, a stațiunilor didactice, a bazelor de practică și a altor infrastructuri de susținere a activităților didactice din cadrul universităților; Domeniul 4: susținerea activităților societăților antreprenoriale studențești (SAS) din cadrul universităților; Domeniul 5: îmbunătățirea calității activității didactice, inclusiv a respectării deontologiei și eticii academice; Domeniul 6: dezvoltarea capacității instituționale pentru cercetare în universități.

Publicație: Bună Ziua Iași

Universitatea „Cuza” din Iași, într-un parteneriat național pe tema „Protecția copilului după 30 de ani”

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, în parteneriat cu Universitatea de Vest din Timișoara, organizează, în perioada 24-26 mai 2021, Conferința Națională „Youtalks – Protecția copilului după 30 de ani”. Totul alături de Asociația „YouHub Association România”. Scopul este de a constitui un cadru de comunicare a celor mai relevante rezultate ale cercetării științifice realizate de participanți, un spațiu al ideilor și dialogului, al spiritului inovator și al creativității în educație, cercetare și cunoaștere din domeniul Protecției copilului

Asociația „YouHub Association Romania” și Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași, în parteneriat cu Universitatea de Vest din Timișoara organizează, în perioada 24-26 mai 2021, Conferința Națională „YOUTALKS – Protecția copilului după 30 de ani”. Conferința are scopul de a constitui un cadru de comunicare a celor mai relevante rezultate ale cercetării științifice realizate de participanți, un spațiu al ideilor și dialogului, al spiritului inovator și al creativității în educație, cercetare și cunoaștere din domeniul Protecției copilului.

Proiectul își dorește să genereze un spațiu de discuție și participarea tinerilor, profesioniștilor din serviciile publice și private

Prin interemediul acestui eveniment, organizatorii își propun să genereze un spațiu de discuție și participarea tinerilor, profesioniștilor din serviciile publice și private, alături de reprezentanți ai autorităților naționale și județene, cadre didactice universitare și cercetători, doctoranzi și reprezentanți ai organizațiilor neguvernamentale, naționale și internaționale, care să: abordeze posibile direcții de acțiune în sprijinul tinerilor care au părăsit sistemul de protecție a copilului; susțină participarea copiilor și a tinerilor la dialogul constant și structurat cu instituțiile și organizații de profil naționale și internaționale; mobilizeze participarea și angajamentul tuturor participanților prin semnarea unui document de asumare privind implementarea soluțiilor identificate propuse de participanți.

Programul conferinței va cuprinde și prezentări în plen pe tematici specifice protecției copilului

Programul conferinței va cuprinde atât prezentări în plen pe tematici specifice protecției copilului, dar și o serie de workshop-uri cu tematici subordonate. Participanții care doresc să prezinte lucrări în cadrul conferinței sunt invitați să se înregistreze până cel târziu la data de 8 mai 2021, la următorul link: https://www.youhub-association.ro/inscriere-you-talks/. Mai multe detalii sunt publicate la adresa: https://www.youhub-association.ro/acasa/youth-talks/. Pe de altă parte, Universitatea „Cuza”, inclusiv prin facultățile de Psihologie și Științe ale Educației respectiv de Filosofie și Științe Social-Politice, derulează și alte acțiuni, inclusiv remediale și educative, ce au în prim-plan sensibilul areal ce ține de protecția copilului și a minorilor.

Publicație: Bună Ziua Iași

Directorul Centrului de Cercetare RAMTECH din cadrul UAIC Iași a discutat despre extinderea competitivității, activitatea de cercetare din cadrul centrului, dar și despre activitatea din cadrul Senatului UAIC, în Studioul BZI LIVE

Marţi, 27 aprilie 2021, la ora 15.00, în Studioul BZI LIVE a fost programată o ediţie despre proiecte şi realităţi din cercetarea românească. Totul alături de cercetător ştiinţific II dr. Sorin Tascu, director al Centrului de Cercetare RAMTECH (Research Center on Advanced Materials and Technologies) din cadrul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iaşi. De precizat că RAMTECH are drept scop extinderea competitivităţii, prin crearea unui grup de experţi de înalt nivel ştiinţific focalizat pe domenii de cercetare care până acum nu au fost abordate teoretic şi experimental. Astfel, alături de acesta au fost abordate aspecte ce ţin de: activitatea de cercetare din cadrul centrului RAMTECH, proiecte de Cercetare în derulare, competiţii viitoare de granturi de cercetare, activitate în cadrul Senatului UAIC şi a Comisiei de Cercetare a Senatului, din care face parte cercetător ştiinţific II dr. Sorin Tascu.

Cercetător ştiinţific II dr. Sorin Tascu are activitate de Cercetare în domeniul materialelor cu aplicaţii în optică neliniară, optică integrată, comunicaţii cuantice şi Fizică materialelor

Cercetător ştiinţific II dr. Sorin Tascu are activitate de Cercetare în domeniul materialelor cu aplicaţii în optică neliniară, optică integrată, comunicaţii cuantice şi Fizică materialelor. Pe de altă parte, 2016 şi până în prezent face parte din Centrul de Cercetare RAMTECH, Departamentul Interdisciplinar Ştiinţe, Institutul de Cercetări Interdisciplinare ICI-UAIC, în calitate de coordonator al Centrului de Cercetare RAMTECH. Din 2020 este Director al Centrului de Cercetare RAMTECH. Din 2017 este cadru didactic asociat, Facultatea de Fizică, Universitatea ” Cuza”.

Până în prezent, activitatea de cercetare a invitatului din Studioul BZI LIVE s-a materializat prin 50 articole cotate ÎŞI şi indexate Web of Science, 10 lucrări indexate în baze de date internaţionale, participarea la 10 conferinţe internaţionale în calitate de invitat, participarea la peste 60 conferinţe ştiinţifice internaţionale, 498 de citări (exclus autocitările) în reviste ştiinţifice indexate WoS. Acesta are un indice Hirsch h=14 (conform ÎŞI Clarivate Analitics). Pe de altă parte, are colaborări internaţionale pe tematici de cercetare comune cu grupuri din Franţa, Germania, Anglia, Italia, Rusia, Tunisia.

Publicație: Bună Ziua Iași

UMF Iaşi, gazda conferinţei „Vaccinare şi testare pentru învăţare!”

Vaccinarea este singura cale de a ne întoarce la o viaţă normală, este concluzia conferinţei „Vaccinare şi testare pentru învăţare!” care a avut loc marţi, 27 aprilie, de la ora 8.30, în Aula „George Emil Palade” a Universităţii de Medicină şi Farmacie „Grigore T. Popa” din Iaşi

  Evenimentul face parte dintr-o amplă campanie de informare şi conştientizare, iniţiată de Ministerul Educaţiei. Conferinţa, organizată la Iaşi de către Universitatea de de Medicină şi Farmacie „Grigore T. Popa” din Iaşi, în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi, s-a desfăşurat în format hibrid, cu participare fizică, dar şi cu numeroase intervenţii online. „Este esenţială revenirea la şcoală cu prezenţă fizică pentru că pierderile au fost foarte mari în orice sistem de educaţie – nu doar cel românesc. Recuperarea se poate face doar cu întoarcere la şcoală cu prezenţă fizică, iar acest lucru este posibil în funcţie de mai mulţi parametri, între care vaccinarea, singura care poate să pună capăt acestei crize sanitare”, a declarat, în intervenţia online, ministrul Educaţiei.

În alocuţiunea sa, amfitrionul evenimentului, prof. univ. dr. Viorel Scripcariu, rectorul UMF Iaşi, a punctat implicarea totală a universităţii în gestionarea crizei sanitare, dând ca exemplu deschiderea, încă de anul trecut, a laboratorului de testare Real Time PCR în cadrul CEMEX, dar şi a centrului de vaccinare din cadrul UMF Iaşi în urmă cu două luni. Rectorul a făcut şi un anunţ în premieră – realizarea unui maraton al vaccinării pentru ieşeni, după modelul UMF Timişoara. „Şi UMF Iaşi va desfăşura acest tip de acţiune, în perioada 14-16 mai, maraton care se va adresa tuturor ieşenilor. Nu ne propunem să atingem un target, dar dorim să venim încă o dată în sprijinul comunităţii locale”.

Au mai vorbit Genoveva Farcaş, şefa ISj Iaşi, Zoltan Kallos, secretar de stat în cadrul Ministerului Educaţiei, Marian Grigoraş, prefectul judeţului Iaşi, Marius-Sorin Dangă, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Iaşi şi directorul executiv al Direcţiei de Sănătate Publică din Iaşi, Vasile Cepoi. Au prezentat la conferinţă detalii ştiinţifice şi specialiştii UMF, prof.dr. Doina Azoicăi, preşedintele Societăţii Române de Epidemiologie, prof.dr. Luminiţa Smaranda Iancu, prorector al UMF, şi prof.dr. Cătălina Mihaela Luca, medic primar boli infecţioase.

Publicație: Ziarul de Iași și Adevărul

Conservative MPs call Bristol University a ‘hotbed of antisemitism’

 Tories say university has failed to swiftly address allegations that a professor used offensive tropes

Conservative MPs have attacked the University of Bristol for being a “hotbed of antisemitism” and fostering a climate similar to “1930s Nazi Germany” over its failure to swiftly address accusations that a professor used offensive tropes.

The university is investigating David Miller, professor of political sociology, after allegations that he criticised Israel for wanting to “impose its will over the world” and said some Jewish students were being used as “political pawns by a violent, racist foreign regime”.

In an education select committee meeting on Tuesday, several MPs pressed the universities minister, Michelle Donelan, on why she had not spoken directly to the university or threatened sanctions such as a withdrawal of funding.

“Why would you not intervene? Tell Bristol University and the vice-chancellor that enough is enough, we’re not living in 1930s Germany, and they should deal with this problem and make sure the university is not a hostile environment to Jewish students,” asked Robert Halfon, MP for Harlow and committee chair, citing reports from Jewish students that they feel “unsafe and unprotected” on campus.

Donelan said that the government would speak to Bristol’s vice-chancellor once the internal investigation is finished but that she was unable to directly intervene since universities are independent.

She added that she will work with the higher education regulator for England, the Office for Students, to work out how to apply further pressure to universities beyond encouraging them to sign up to the International Holocaust Remembrance Alliance (IHRA) definition of antisemitism. The case at Bristol University, which is a signatory, underscored how the definition is “not a panacea”, she said.

“It is deeply concerning that some Jewish students feel put off from applying to certain universities. That is not modern Britain,” Donelan said.

One remedy the government is considering would require universities to publish details of antisemitic incidents to enable prospective students “to have a clearer picture of what those universities represent in terms of tolerance”, she added.

Jonathan Gullis, MP for Stoke-on-Trent North, asked the government to impose tougher sanctions on universities which do not address accusations of antisemitism. He cited as a further example the investigation into Goldie Osuri at Warwick University, whose speculation on Israel’s role in spreading accusations of antisemitism against the Labour party was cleared on grounds she was exercising her right to free speech.

“We need to start sacking people … until we start bringing that kind of scrutiny and action into our university sector, like you would do in primary or secondary school, these incidents will keep happening,” Gullis said.

Unlike in schools, the government is unable to sack university leaders and staff since they are not employed by the state, Donelan said.

A Bristol University statement published in March said the investigation into Prof David Miller was “confidential”.

The statement added: “We recognise that this matter has caused deep concern for some members of our community, and also that people hold very different views on the issues raised.”

An open letter to the university from the Support David Miller campaign has been signed by hundreds of public intellectuals and academics, including high profile names such as Noam Chomsky. The letter states: “Professor Miller is an eminent scholar. He is known internationally for exposing the role that powerful actors and well-resourced, co-ordinated networks play in manipulating and stage-managing public debates, including on racism.”

Earlier this year a group of eminent lawyers, including two former appeal court judges, accused Gavin Williamson, the education secretary, of “improper interference” with universities’ autonomy and right to free expression, after his insistence that universities adopt the IHRA definition of antisemitism or face sanctions.

 Publicație: The Guardian

Précarité étudiante: les femmes représentent 70% des bénéficiaires

Une enquête de l’association Co’p1, publiée le 26 avril, met au jour certains faits relatifs à la précarité étudiante.

«79% des bénéficiaires répondants ont sollicité une aide alimentaire pour la première fois à la rentrée universitaire 2020-2021.» C’est ce que révèle l’enquête de l’association Co’p1, créée en septembre 2020 par six amis étudiants. Pour ceux qui pouvaient encore en douter, la crise sanitaire a des conséquences très importantes sur les étudiants, davantage paupérisés. Cet état des lieux mené d’octobre à décembre 2020, intitulé «Enquête sur la précarité étudiante», publié le 26 avril, a été mené pour «en connaître un peu plus sur les bénéficiaires afin d’identifier les besoins les plus urgents et démarcher des partenaires pour répondre le plus précisément possible», révèle Paul Bouscary, directeur des études de l’association.

La moitié affirme ne pas avoir mangé à sa faim

Cette dernière a organisé ses premières distributions alimentaires en octobre 2020. Au bout de trois semaines, ayant pris en compte l’amplitude des besoins des étudiants précaires, Co’p1 se met à distribuer des produits hygiéniques et sanitaires, comme du gel hydroalcoolique et des masques. Aujourd’hui, entre 750 et 800 étudiants bénéficient des colis, à l’occasion de trois distributions dans deux lieux différents, à Paris. Pour mener l’enquête, un questionnaire de 36 questions a été envoyé sous forme de document numérique, couplé à des entretiens physiques à l’occasion de distributions. Co’p1 a récupéré les réponses de 1122 étudiants, dont la moitié affirme ne pas avoir mangé à sa faim depuis le début de la rentrée universitaire.

Beaucoup de femmes ont perdu leur job

Quels sont les grands enseignements? Les femmes représentent 67% des bénéficiaires. Paul Bouscary, par ailleurs étudiant en troisième année de licence de droit et sciences politiques à la Sorbonne, tente d’expliquer: «Les femmes ont des dépenses que les hommes n’ont pas, notamment les protections hygiéniques qui sont un poids dans les dépenses.» Et d’ajouter: «Beaucoup de jobs étudiants où les femmes étaient très représentées ne peuvent plus se pratiquer, notamment dans le social ou la restauration.» Les étudiants étrangers, qui ne sont pas éligibles aux bourses d’État, constituent 63% des bénéficiaires de l’association. Enfin, plus surprenant, «si la bourse est un critère phare de la mesure de la précarité étudiante», comme le rappelle l’enquête, seuls 27% des étudiants en sont bénéficiaires. «Beaucoup ne le sont pas car les échelons sont calculés sur les salaires des parents d’il y a un ou deux ans. Donc avant la crise. De plus, beaucoup de bénéficiaires sont étrangers», éclaire Paul Bouscary.

Un quart des étudiants a déjà renoncé à une aide médicale

La crise sanitaire n’a pas qu’impacté le portefeuille. L’enquête est multidimensionnelle à cet égard. Sur le plan financier, 59% des bénéficiaires estiment que le confinement a eu un effet négatif sur leurs ressources financières. Sur le plan psychologique, les chiffres sont plus importants: 76% déclarent être«préoccupés, tourmentés ou anxieux». Un chiffre qui corrobore les études déjà menées à ce sujet.

Si 92% des étudiants ne vivent plus chez leurs parents, 52% ne peuvent pas compter sur l’aide de leur entourage pour une aide matérielle ou financière. «Beaucoup de personnes sont au chômage partiel ou ont tout simplement perdu leur travail, commente Paul Bouscary. Ça se répercute directement sur leur capacité à venir en aide à leur enfant.»

Et aussi la santé

L’enquête s’intéresse de même à l’extrascolaire, 82% des sondés assurent de pas pouvoir subvenir à des dépenses de loisirs après avoir effectué leurs dépenses élémentaires. La santé est aussi un indicateur dont il faut se soucier. Selon l’enquête de Co’p1, «55% des bénéficiaires ne parviennent pas à subvenir» à leurs dépenses de santé, et 23% «affirment avoir déjà eu à renoncer à une aide médicale».

«C’est alarmant, alerte Paul Bouscary. On ne s’en rendait pas du tout compte.» L’association distribue donc des colis alimentaires pesant jusqu’à 10 kilos. Pour s’approvisionner, Co’p1 fait appel à des banques alimentaires, épiceries solidaires, à des associations et des particuliers. La Mairie de Paris aide avec des subventions, ainsi que l’association Abbé Pierre pour acheter des denrées ou encore du matériel. «L’objectif, c’est de faire une enquête comme celle-ci chaque année, conclut Paul Bouscary. Et à chaque fois d’avoir plus d’informations

Publicație: Le Figaro

Aux oraux de l’ESC Clermont: «Ne pas voir les visages me déstabilise un peu»

 REPORTAGE – L’école de commerce clermontoise a maintenu ses oraux en présentiel . Une formule adaptée dont se félicitent les équipes, pour la plus grande satisfaction des candidats.

«Je peux voir ton passeport?», lâche une voix enjouée par-dessus la musique qui envahit la pièce. Il ne s’agit pas d’un aéroport, pourtant le décor, les costumes et le protocole sanitaire y font penser. Des étudiants de première année en tenues de pilotes de ligne, stewards et hôtesses de l’air, accueillent avec énergie les candidats au bachelor de l’ESC Clermont dans une réplique de hall d’aéroport, avec ce qu’il comporte de comptoir d’enregistrement, et de salles d’attente. Ils reçoivent une feuille de vol sur laquelle est détaillé le programme de leur journée.

Les oraux du concours passerelle du bachelor management international de l’école ESC Clermont Business School entraient dans leur deuxième semaine, ce lundi 26 avril, dans l’école du centre historique de Clermont-Ferrand. Un soulagement, en cette période d’incertitude sanitaire pour les candidats, des élèves de terminale venu des quatre coins de la France, et les personnels de l’école, qui s’accompagne toutefois d’un cortège de contraintes.

Gel hydroalcoolique, lingettes et fenêtres ouvertes

Il y en a partout. À l’entrée, dans les salles de repos, dans les salles d’oraux… Des tubes de gel hydroalcoolique sont disséminés, ci et là, dans l’établissement. Les tables sont désinfectées à l’aide de lingettes entre chaque candidat, idem pour les manettes du baby-foot de la salle de repos. Les fenêtres, elles, sont ouvertes régulièrement, parfois durant la totalité d’un entretien. À leur arrivée, les candidats se voient remettre un sac dans lequel un masque est fourni. «Les contraintes sanitaires, oui, ce sont des coûts, mais surtout des coûts logistiques», admet Alexandra Ranc, responsable du concours. Quant aux candidats, ils apprécient de passer les entretiens en physique. «On a un contact direct avec les personnes», se réjouit Chloé, 18 ans. «C’était super important d’être là, j’ai pu visiter l’école», abonde Armand, 17 ans.

«La philosophie de l’école, c’est de faire un maximum de présentiel, se félicite Françoise Roudier, directrice générale du groupe ESC Clermont. Pour les étudiants, c’est crucial et ça peut être décisif pour leur choix. Pour nous, c’est essentiel pour mesurer l’adéquation entre l’élève et nos parcours».

Pour les étudiants n’ayant pas pu venir physiquement, l’école clermontoise a prévu des entretiens via la plateforme Teams. Derrière son écran Romane, 17 ans, qui habite dans le Finistère parle de ses passions pour les sports nautiques et les lectures fantastiques. «J’aurais préféré le passer en vrai, avoue-t-elle à la fin de l’entretien. Le contact avec les gens manque.» Membre du jury, Cédrine Zumbo-Lebrument pèse le pour et le contre de cette solution. «L’avantage pour eux est double: il n’y a pas ce choc physique d’être en face d’un jury et ils sont chez eux, donc dans leur zone de confort, admet l’enseignante-chercheuse en marketing à l’ESC Clermont depuis six ans. L’inconvénient, c’est qu’ils ne peuvent pas découvrir l’école, ce qui peut nous desservir au final». Un visio-entretien, donc? «C’est affreux, comme le différé où on répond à des questions automatiques sans personne en face lance Élie, 17 ans, dans son costume bleu nuit. Là, ça va, c’est mon cinquième entretien donc je ne suis plus stressé».

« Ne pas voir les visages me déstabilise un peu, car on ne sait pas si ce qu’on fait est bien»Églantine, 17 ans

Toutefois, même l’oral physique charrie avec lui de vraies complications pour certains candidats. «Les masques me bloquent beaucoup, je fonctionne beaucoup à la communication non-verbale, regrette Églantine, 17 ans, qui attend devant la porte de son jury. Ne pas voir les visages me déstabilise un peu, car on ne sait pas si ce qu’on fait est bien.» Pas de formule magique, donc.

Des étudiants formés aux mesures sanitaires

Dans les couloirs, les candidats assaillent de questions les étudiants faisant partie de l’équipage. Léna, 19 ans, en est. «Mon travail d’aujourd’hui, c’est d’aiguiller les candidats, expose-t-elle, franchissant quatre à quatre l’escalier menant aux salles d’oraux, une feuille de route barrée de coups de surligneurs dans la main. Je les emmène dans les salles, je veille à ce que les horaires soient tenus.» C’est par talkies-walkies que la dizaine de membres du «staff» communique. Anthony et Rémi, 19 ans tous les deux, en font partie. «On a eu des journées de formations, avec notamment une grosse sensibilisation sur les mesures sanitaires.» Depuis un an, ils animaient des salons et forums virtuels. C’est donc d’un très bon œil que ces membres de l’association de promotion de l’école, GO2C, voient les flux physiques de candidats.

Des mères accompagnent leurs filles

À la cafétéria, Valérie, Laurence et Katy sympathisent autour d’un café. Noyées autour d’étudiants de l’école, ces trois mamans ont chacune accompagné leur fille dans cette étape importante de leur vie estudiantine. «La question ne s’est même pas posée, assure Katy. On veut voir à quoi ressemblent les endroits où nos filles étudieront». Dans la salle adjacente, les candidats patientent entre deux oraux en jouant au Loup-Garou, dans une ambiance chaleureuse. À l’issue de leurs entretiens, uniquement de motivation pour certains, d’anglais en plus pour d’autres, Sylvie Goncalves, responsable du recrutement, recueille leurs impressions. «Si on ne voit pas les candidats, mon travail est moins efficace, reconnaît-elle. Effectivement, ce n’est pas simple, mais on fait avec.»

Publicație: Le Figaro

 Universités : un rapport pointe une panne géante d’aiguillage à l’entrée en master

Saisis par des étudiants qui font valoir leur « droit à la poursuite d’études » après leur licence, les rectorats échouent à leur trouver des places au sein d’universités pas toujours coopératives

Le « droit à la poursuite d’études » aurait-il les atours d’une chimère ? Inscrit au code de l’éducation en 2017, il reste, en tout cas, largement théorique pour certains étudiants et extrêmement compliqué à mettre en œuvre pour les rectorats de région académique, qui en sont les garants.

Un rapport du Haut Conseil de l’évaluation de la recherche et de l’enseignement supérieur (Hcéres), que révèle Le Monde le 27 avril, dresse un bilan négatif d’une réforme qui visait à ne laisser « sans solution et sans choix » aucun diplômé d’une licence souhaitant poursuivre ses études dans un master, grâce au site Trouvermonmaster.gouv.fr.

En vertu de ce principe issu de la loi de décembre 2016 portant adaptation du deuxième cycle de l’enseignement supérieur français au système licence-master-doctorat, tout étudiant titulaire d’une licence qui n’a reçu aucune réponse positive à ses demandes d’admission en première année de master doit recevoir, s’il saisit le recteur de la région académique, au moins trois propositions d’admission dans un master correspondant à son projet professionnel.

Dans les faits, les étudiants non admis sont légion et les recours se multiplient devant les tribunaux administratifs, qui exigent régulièrement l’intégration dans la filière demandée. En septembre 2020, faute de pouvoir payer les services d’un avocat, un étudiant montpelliérain avait entamé une grève de la faim devant le rectorat. Cinq jours plus tard, il obtenait une place dans un master de droit des assurances au sein de sa faculté.

Davantage de saisines en droit et science politique

A l’issue de la campagne de recrutement 2020, ils sont 11 566 à avoir saisi leur recteur, contre 5 061 en 2019 (+ 129 %). En région Ile-de-France, où la tension entre offre et demande est la plus criante, 2 493 saisines ont été enregistrées, contre 1 179 en 2019 (+ 111 %). « L’impossibilité pour les services rectoraux de formuler trois propositions attendues par les candidats est une source extrême de tension avec ces derniers et avec leurs parents, mais également en interne, relate le rapport. A la détresse des candidats s’ajoute celle des agents trop souvent harcelés de messages, courriels ou appels téléphoniques, auxquels ils ne peuvent malheureusement apporter de réponse. » Au total, seuls 159 étudiants ont reçu trois propositions et 365, deux. En Ile-de-France, ils ne sont respectivement que 16 et 40.

Publicație: Le Monde