Ediție – dialog în Studioul BZI LIVE cu un special reprezentant al Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași! Prof. univ. dr. Cristina Gavriluță este prezentă cu subiecte sensibile și de impact în domenii esențiale pentru societatea contemporană

Miercuri, 3 iunie 2020, începând cu ora 15.00 în lumina reflectoarelor Studioului BZI LIVE este programată o ediție specială! Invitat este prof. univ. dr. Cristina Gavriluță, Departamentul de Sociologie și Asistență Socială a Facultății de Filosofie și Științe Social-Politice din cadrul Universității Alexandru Ioan Cuza (UAIC) din Iași. Alături de domnia sa se va dialoga plecând de la aspecte precum: educaţia, lectură sau învăţământul on-line. Un punct important al abordărilor din această emisiune va fi și evenimentul pe care l-a coordonat, intitulat frumos „Cărţile care ne-au făcut oameni”.

Aici, despre volumul conferinţei la care au fost 55 de lucrări participante (printre cei care au conferenţiat în plen pot fi enumeraţi: preşedintele Academiei Romane, prof. univ. dr. Ioan Aurel Pop, fostul rector al Universității București – prof. univ. dr. Mircea Dumitru – n. r.) vor fi alte elemente reliefate pe parcursul acestei ediții. De asemenea, despre rolul familiei tradiţionale, studiul pe care l-a coordonat și care a analizat cum au trecut studenții din România prin pandemia de COVID-19, negativul cotidianului, reprezentări sociale și practici corporale vor fi alte repere ale producției media ce o are ca invitată eleganta prof. univ. dr. Cristina Gavriluță. Cu un parcurs educaţional consistent, riguros și valoros, autor a numeroase lucrări extrem de utile pentru fiecare dintre noi, implicat în evenimente științifice și conferințe cu înaltă rezonanta intelectuală, prof. univ. dr. Cristina Gavriluță este una dintre figurile marcante, avizate și implicate pe plan local, național și internațional.

Cititorii noștri pot adresa întrebări în rubrica de comentarii, accesând www.bzi.ro sau în direct, pe http://www.facebook.com/cotidianul.bzi.

Publicație : Bună Ziua Iași

Un important reprezentant TUIASI a abordat aspecte ce țin de realitățile academice din perioada pandemiei de Covid-19, proiectele în care este implicat, dar și investițiile în oraș, în Studioul BZI LIVE – FOTO/ VIDEO

Pe 2 iunie 2020, la ora 15.00, în Studioul BZI LIVE a fost invitat prof. univ. dr. ing. Alexandru Sălceanu, Facultatea de Inginerie Electrică, Energetică și Informatică Aplicată (FIEEA) din cadrul prestigioasei Universități Tehnice (TUIASI) Gheorghe Asachi din Iași.

Acesta este și proaspătul vicepreședinte al Senatului TUIAȘI. Ideile și aspectele ce au fost abordate cu interesantul și elegantul universitar s-au axat pe: noua postură pe care o are, realități academice din perioada pandemiei de COVID-19, proiecte în care este implicat, investițiile în oraș, atât din perspectiva educațională dar și a infrastructurii, resursei umane în variate domenii. De asemenea, având în vedere că profesorul Sălceanu este președintele Consiliului de Administrație (CA) al ApaVital, acesta a discutat despre importanţa și impactul „Proiectului regional de dezvoltare a infrastructurii de apă și apă uzată din județul Iași”. În valoare de peste 500 milioane euro, proiectul derulat de ApaVital presupune extinderea și modernizarea rețelei de apă-canalizare în comunele din județ, fiind cel mai valoros proiect realizat vreodată în regiunea de Nord-Est.

„Trebuie să avem studenți flexibili și care să fie creativi”

Plecând de la toate acestea, profesorul Salceanu arată că în actuala realitate socială și educațională, Universitatea trebuie să aibă studenți flexibil, cu o bază teoretică solidă dar care să fie completată de practică și care să-i implice pe segmentul creativității. „În actuala societate contemporană, noi, profesorii universitari trebuie să avem o manieră deschisă de pregătire care să ducă la formarea unor studenți flexibili, creativi și care, dincolo de bază pe care o oferă teoria, să aibă experiența practică și care să le permită să se adapteze la necesitățile de pe piața muncii.

Apoi, și marile companii au înțeles că e important să investească în ei, pentru a-i avea ca viitori foarte buni angajați și să-i lase să-și termine studiile. Desigur, acum, chiar cu o creștere salarială în învățământ, încă suntem deficitari atunci când vine vorba de veniturile oferite celor care intră în sistem. Cred că Educația trebuie să fie una prioritară pentru țara noastră și să avem o strategie națională”, consideră cadrul didactic. Prof. univ. dr. Alexandru Sălceanu este unul dintre cei mai activi și implicați din Politehnica ieșeană în evenimente și manifestări științifice, inovatoare și de creație, cu impact național și internațional.

Publicație : Bună Ziua Iași

Peste 1500 de locuri pentru admiterea la USAMV Iași

Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” din Iași (USAMV) oferă peste 1500 de locuri la admiterea din iulie 2020, atât pentru studii de licență cât și pentru masterat.

Numărul total de locuri aprobat de către Ministerului Educației și Cercetării pentru absolvenții de liceu este de 955, dintre care 650 locuri sunt cu finanțare de la buget, iar 305 locuri sunt cu taxă. Important de precizat este faptul că 25 de locuri de la buget sunt prevăzute pentru absolvenții liceelor din mediul rural.

În ceea ce privește studiile de masterat, absolvenții de facultate au la dispoziție 555 de locuri, dintre care 440 sunt de la buget.

Noutatea Admiterii 2020 este aceea că la USAMV Iași s-a eliminat taxa de înscriere, decizia fiind unică în țară.

Conform calendarului, în perioada 13 – 24 iulie 2020, va avea loc înscrierea candidaților pentru admiterea din sesiunea iulie 2020 la domeniile Agronomie, Horticultură, Zootehnie, Inginerie și management în agricultură și dezvoltare rurală, Ingineria produselor alimentare, Ingineria mediului, Biotehnologii, Biologie și Medicină Veterinară. Trebuie menționat că înscrierea poate fi realizată atât online, la adresa www.admitere.uaiasi.ro, cât și la sediul facultăților.

Admiterea candidaților la USAMV din Iași, se face pe baza notelor obținute la probele de Bacalaureat (Nota de la proba scrisă de Limba și literatura română – 50%, Nota de la o altă probă scrisă, la alegerea candidatului – 50%).

Studenții USAMV Iași beneficiază de numeroase facilități, condiții moderne de studiu, baze de practică proprii situate în mai multe regiuni ale țării, ateliere de microproducție a berii, procesare a laptelui, a cărnii, patiserie și panificație, cazare în campusul studențesc format din cămine dotate cu săli de bucătărie și cu spălătorie precum și de o bază sportivă completă la care au acces gratuit.

Mai multe detalii pe www.uaiasi.ro/admitere, https://www.facebook.com/uaiasi/.
Informații se pot obține și prin telefon, la numărul 0757 011416 sau pe e-mail, la adresa admitere@uaiasi.ro.

Publicație : Bună Ziua Iași

Le Coronavirus a eu un impact sur les choix d’orientation des jeunes

Selon un sondage, la crise du coronavirus influe sur les perspectives de formations des étudiants.

Depuis la crise sanitaire liée au Covid-19, les lycéens et étudiants ont parfois modifié leurs perspectives concernant la rentrée prochaine. Le critère géographique a notamment été un point de réflexion pour choisir leur formation. Ce jeudi 28 mai, un sondage à ce sujet a été publié par l’agence de conseil Canévet et associés, en partenariat avec l’Ifop. Il a été réalisé auprès de 250 lycéens et 752 étudiants. Selon les résultats, un futur bachelier sur quatre reconnaît que la crise a eu un impact sur ses choix d’orientation, qu’il s’agisse d’un changement sur Parcoursup ou d’une influence sur la hiérarchie de leurs vœux.

Pour 73% d’entre eux, ils envisagent de privilégier les formations les plus proches de leur domicile. Ils comptent également choisir une formation moins onéreuse pour 65%. Toutefois, le caractère sélectif ainsi que la durée des études ne semble pas les préoccuper. Concernant un projet d’études ou de travail à l’étranger, ils sont 45% des sondés à avoir décidé d’y renoncer. «Avec la crise, les futurs étudiants ont le réflexe de vouloir se préserver, de rester près de chez eux au cas où. Le volet économique influence également leur choix, car ils ne savent pas de quoi demain sera fait», analyse Manuel Canévet, consultant et fondateur de Canévet et associés.

Une inquiétude pour leur carrière

Les lycéens et étudiants sont bien souvent inquiets pour la poursuite de leurs études. Ils sont 60% à penser que les conditions d’enseignement à l’heure du Covid-19 ont eu ou vont avoir un impact négatif sur leurs études. Une crainte qui concerne davantage les étudiants en université (68% contre 51% hors université). «Une année scolaire amputée de plusieurs mois, des examens et concours bouleversés, tout cela laisse des traces», indique Manuel Canévet.

De plus, 42% des sondés estiment que les conditions d’enseignement à distance auront un impact négatif sur leur carrière. Un chiffre qui monte à 64% pour les étudiants en 5e année et plus, dont l’insertion professionnelle est imminente.

Si 67% des sondés ont trouvé les mesures assurant la continuité pédagogique efficace, ils ne sont que 56% à se dire prêts à continuer d’étudier à distance. Ce dont ils risquent d’être contraints, puisque le 7 mai dernier, la ministre de l’Enseignement supérieur Frédérique Vidal a «demandé aux établissements de prévoir que les cours magistraux puissent être offerts à distance». Selon le sondage, c’est bien moins que les actifs en entreprise qui ont eu une expérience davantage positive du télétravail. «C’est surtout le cas pour les étudiants scientifiques par exemple, qui ont perdu de la matière de travail puisqu’ils ne pouvaient pas réaliser de travaux pratiques», précise le fondateur de Canévet et associés.

Les étudiants font confiance aux établissements

En songeant à la rentrée de septembre, les lycéens et étudiants ont cependant pour trois quarts d’entre eux confiance en leur établissement concernant la garantie des enseignements de qualité et la valeur de leur diplôme. Ils sont près de deux tiers à leur faire confiance concernant leur protection face au virus dans les locaux.

En revanche, la majorité des sondés s’inquiète des conditions d’enseignement (64%), de la vie extrascolaire (56%), et des conditions sanitaires (55%) lors du retour en cours dans les écoles et universités. «S’ils sont inquiets pour leur avenir, les étudiants estiment que pendant la crise, les établissements ont été réactifs et ont confiance en eux», explique Manuel Canévet. Avant d’ajouter: «Pour la rentrée de septembre, le niveau d’attente des étudiants à l’égard des établissements va être très important. Ils devront réussir à maintenir leur confiance sur la qualité d’enseignement et l’insertion professionnelle, malgré un contexte compliqué.»

Publicație : Le Figaro

Séjours annulés et « Erasmus virtuels » : à la rentrée, l’incertitude des études à l’étranger

Avec la pandémie, les jeunes qui devaient partir pour pour un autre pays à la rentrée voient leurs projets contrariés. Les établissements s’adaptent. Ils redoutent des annulations.

Jade aurait dû, mi-août, commencer son année d’échange universitaire à Berkeley, mythique campus de la baie de San Francisco. Un événement que cette étudiante à Sciences Po attendait avec impatience, comme ses camarades de promotion, envoyés pour un an à l’étranger par leur établissement. Mais le coronavirus a bouleversé leurs plans. De Berkeley, Jade suivra les cours par écrans interposés, depuis la maison familiale de Montpellier. L’Occitanie plutôt que la Californie. L’étudiante, qui comptait profiter de son immersion dans ce berceau de la contre-culture américaine pour s’investir dans une association environnementale et randonner dans les parcs californiens, est forcément déçue. « C’est frustrant, je me sens en colère et impuissante. Mais on ne peut pas y faire grand-chose », soupire Jade, 19 ans. Elle espère rejoindre les Etats-Unis début 2021, pour le deuxième semestre – mais rien n’est moins sûr.

Echanges annulés, reportés ou basculés en ligne… Pour les étudiants qui comptaient faire tout ou partie de leurs études à l’étranger à la rentrée universitaire, l’heure est aux changements de plans, aux incertitudes et à la déception. Quand ces séjours s’inscrivent dans des parcours d’études, ils ne sont pas toujours facilement décalables d’une année. Beaucoup vont devoir renoncer à leur projet, passant à côté d’une expérience formatrice, et bien souvent unique dans une vie.

Les situations varient toutefois d’un cas à l’autre. Que cela soit en Espagne, en Australie, aux Etats-Unis ou en Allemagne, chaque établissement élabore sa propre ligne vis-à-vis de l’accueil des étudiants étrangers, selon divers paramètres : les perspectives d’ouverture des frontières, les règles concernant les visas, la capacité à proposer des cursus à distance, les capacités d’accueil tout en respectant les consignes sanitaires…

Du cas par cas

Les établissements français s’adaptent au cas par cas, avec quelques grandes tendances : si dans l’espace Schengen, les « Erasmus » pourront vraisemblablement avoir lieu au moins au second semestre voire dès le premier semestre, hors Europe, ce sont souvent des annulations pures et simples, des propositions de cours à distance, des reports à l’année suivante…

C’est pourquoi la Conférence des présidents d’université (CPU) conseille de limiter autant que possible les départs d’étudiants « hors Schengen », explique Mohamed Amara, président de l’université de Pau, à la tête de la commission internationale de la CPU : « Il y a encore trop d’incertitudes. On peut se retrouver avec des étudiants qu’il faudrait rapatrier, avec des billets d’avion hors de prix, des quatorzaines à financer… On a eu notre dose au début du confinement. On ne veut pas mettre les jeunes en difficulté. » Certains ont pris des décisions radicales : à Dauphine ou à l’EM Lyon, aucun étudiant ne partira au premier semestre, en Europe ou hors Europe.

Publicație : Le Monde