Măsuri esențiale, decise astăzi, la Universitatea „Cuza” din Iași. Se stabilește ce se va întâmpla cu activitatea instituției

Conducerea și Senatul Universității „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași au programate ședințe importante. Acestea se vor derula astăzi, 30 aprilie 2020. Totul se leagă de cum va continua activitatea didactică și cum se vor derula examenele de finalizare a studiilor pe parcursul acestui an școlar.

Astăzi, 30 aprilie 2020, conducerea și Senatul Universității „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași au programate ședințe importante. Acestea se leagă de cum va continua activitatea didactică și cum se vor derula examenele de finalizare a studiilor pe parcursul acestui an școlar. Astfel, măsurile vor fi analizate și decise în cadrul Biroului Executiv al Consiliului de Administrație (BECA), coordonat de rectorul – prof. univ. dr. Tudorel Toader alături de echipa de prorectori. Având în vedere anunțurile făcute de autoritățile centrale, cursurile față în față la UAIC nu vor fi reluate. Pe de altă parte, se are în vedere ca examenele din această Sesiune, respectiv examenele de licență sau disertație să se deruleze în sistem on-line. Nu în ultimul rând, Senatul de la „Cuza” va discuta și înainta spre aprobare o serie de aspectele din sfera metodologiilor, actelor și documentelor necesare spre buna funcționare a instituției.

Publicație : Bună Ziua Iași

Studenții-economiști de la Universitatea „Cuza” din Iași, implicați într-un proiect de combatere a muncii la negru

Un grup de studenți ai Facultății de Economie și Administrarea Afacerilor – FEAA de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” – UAIC din Iași au luat inițiativa! Aceștia, sub egida „#Students4FairWork”, se alătură campaniei Comisiei Europene „#EU4FairWork”, prima campanie despre beneficiile muncii declarate. Acesta se desfășoară la nivel european prin intermediul Platformei Europene de Combatere a Muncii Nedeclarate. Totul cu participarea Autorității Europene a Muncii. „Prin această inițiativă studențească ne dorim să dezvoltăm o comunitate unde studenții pot interacționa și pot învăța lucruri utile pentru viitoarea carieră. Noi, cei șapte
masteranzi de la Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor din Iași, luptăm pentru o lume mai bună, dar și pentru depășirea propriilor limite prin lansarea acestei provocări”, au menționat tinerii

În actualul context difici economic, pe fondul pandemiei de COVID-19, un grup de studenți ai Facultății de Economie și Administrarea Afacerilor (FEAA) de la „Universitatea Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași se implică în lupta împotriva muncii la negru. Concret, sub titulatura „#Students4FairWork”, Claudiu Dogaru, Vlad Faraonel, Cosmin-Alexandru Macovei, Răzvan Rotariu, Cosmin – Alexandru Macovei, Cătălina Rusu, Sabina-Ruxandra Savinescu și Liviu Ștefan sunt tinerii care au inițiat demersul. Ei sunt coordonați de conf. univ. dr. Ioana Alexandra Horodnic, Departamentul de Management, Marketing și Administrarea Afacerilor.

În grupul Comisiei Europene „#EU4FairWork” ce dezvoltă campania despre beneficiile muncii declarate

Studenții ieșeni contribuie la realizarea unei campanii de educare și conștientizare privind efectele negative ale muncii nedeclarate, dedicată tinerilor. Inițiativa vine ca urmare a discuțiilor legate de diferite probleme economice și sociale în cadrul orelor de profil de la Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor din Iași.

„Subiectul propus este de actualitate, mai ales în contextul socio-economic în care ne aflăm. Criza COVID-19 a lăsat fără protecție socială mai multe categorii de persoane, printre care și cei care lucrau nedeclarat (la negru). Deși munca nedeclarată este o practică întâlnită frecvent de-a lungul timpului, generează acum efecte negative majore celor care au lucrat nedeclarat, întrucât aceștia nu pot beneficia de protecție precum îndemnizații de șomaj sau de șomaj tehnic. Prin campania pe care am inițiat-o, ne dorim să educăm tinerii pentru a evita astfel de situații neplăcute prin creșterea gradului de conștientizare asupra beneficiilor muncii declarate și asupra drepturilor lor”, au transmis studenții de la Economie.

Un număr ridicat de tineri cu vârste cuprinse între 15 și 24 de ani ar accepta să fie plătiți „la negru”

Mai departe, ei arată că rezultatele ultimului Eurobarometru privind munca nedeclarată precizează că un număr ridicat de tineri cu vârste cuprinse între 15 și 24 de ani ar accepta să fie plătiți «la negru».

„Vorbim de 24 la sută, aproape dublu față de media la nivelul populației. Prin urmare, noi, un grup de masteranzi, am dezvoltat și implementăm în momentul de față campania «#Students4FairWork». Campania își dorește să încurajeze studenții și în general tinerii să își cunoască drepturile și să înțeleagă de ce este mai bine să își declare veniturile. Scopul campaniei este de a-i aduce pe tineri mai aproape de beneficiile muncii declarate (precum: asigurări sociale, de sănătate, posibilitatea de a demonstra experiența de muncă etc.), de a le face cunoscute drepturile prevăzute în Codul Muncii și astfel, de a-i determina să încurajeze, la rândul lor, un comportament responsabil.

Vor să ducă „#Students4FairWork” în toată România

De asemenea, studenții menționează că au primit semnale pozitive în legătură cu ceea ce au demarat și vor să ducă acțiunea „#Students4FairWork” în toată România.

„Deși am debutat cu pași mici, în ideea testării campaniei, în doar trei săptămâni de la lansare am înregistrat rezultate pozitive, peste așteptări. Acest fapt ne încurajează să dezvoltăm campania și să o extindem. Ne dorim să depășim limitele județului Iași și să dezvoltăm o campanie națională, la care să ni se alăture instituții publice cu atribuții legate de combaterea muncii nedeclarate, universități de prestigiu din țară, studenți și orice persoană care crede”, au concluzionat cei de la FEAA.

Publicație : Bună Ziua Iași

Mai mulţi studenţi din UAIC au lansat o petiţie pentru eliminarea taxei de şcolarizare pe semestrul doi

Mai mulţi studenţi din cadrul Universităţii Alexandru Ioan Cuza au lansat o petiţie prin care solicita reducerea, sau anularea taxei de şcolarizare aferente semestrului 2. În textul petiţiei, studenţii explica faptul că mulţi dintre studenţii care îşi plăteau taxa, o făceau din propriile buzunare. În contextul pandemiei, mulţi dintre studenţi au rămas fără locul de muncă, sau au intrat în şomaj tehnic, această situaţie făcând dificila sarcină de a plăti integral taxa

”Având în vedere situația actuală, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași ar trebui să fie mai înțelegătoare cu studenții, astfel cerem anularea sau cel puțin micșorarea taxei pe semestrul doi. Mulți dintre studenți își plătesc singuri studiile iar acum, dintr-o sumă infimă primită prin șomajul tehnic, nu toți își permit să o plătească și nici nu vor să renunțe la studii, dar probabil unii dintre ei vor fi nevoiți să o facă. Cum pentru elevii din anii terminali s-au luat măsuri de reducere a materiei din programa pentru bacalaureat și evaluarea națională, considerăm că și noi studenții suntem îndreptăţiţi să nu plătim semestrul acesta taxa, cel puțin nu întreagă.

În plus, nimeni nu a prevăzut o asemenea situație, iar profesorii nu sunt atât de bine pregătiți în ceea ce privește orele online și predarea materiei pe diferite platforme.” se arată în textul petiţiei online.

Până la această oră, petiţia a fost semnată de peste 600 de persoane.

Publicație : Bună Ziua Iași

Prorectorul Mihaela Onofrei de la Universitatea „Cuza” din Iași: „Ne dorim ca structura anului universitar actual să rămână neschimbată”

La fel ca întreaga activitate din mediul academic național, și cea de la Universitatea „Alexndru Ioan Cuza” – UAIC din Iași trece prin momente speciale. Grava pandemie de COVID-19 a dus la suspendarea cursurilor față în față și la modificarea radicală a modului în care se derulează procesul educațional. Pe acest segment, prof. univ. dr. Mihaela Onofrei, prorector pentru activități studențești și parteneriate cu mediul economic și sectorul public, a transmis un mesaj important studenților. Vorbim de eventualitatea ca examenele să se deruleze on-line. Pe de altă parte, fiind economist la bază, universitarul îndeamnă la prudență financiară pentru instituție, pe fondul recesiunii

În contextul pandemiei de COVID-19, studenții celei mai vechi instituții de învățământ superior a României, „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași, au intrat în dialog cu reprezentanții Universității. Aceștia au solicitat lămuriri legate de multe aspecte ce țin de cum se vor derula actualul an academic și examenele.

„Ne dorim ca structura anului universitar actual să rămână neschimbată”

Pe acest segment, prof. univ. dr. Mihaela Onofrei, prorector pentru activități studențești și parteneriate cu mediul economic și sectorul public, a transmis un mesaj important.

„Întâlnirea virtuală cu studenții a avut un rol important, de a le transmite că suntem alături de ei și că depunem toate eforturile de a ne adapta, de a decide în timp real, într-un timp al faptelor, pentru a-i ajuta. Mai sunt patru săptămâni de școală pâna la intrarea în Sesiunea de vară și acest program al anului universitar actual, stabilit încă din luna mai 2019, dorim să rămână neschimbat”, a precizat prorectorul.

„Suntem pregătiți pentru examene în sistem on-line”

În completare, profesorul universitar a arătat că UAIC este pregătită pentru ca, inclusiv examenele cu studenții să se desfășoare în regim on-line.

„Suntem pregătiți pentru examene în sistem on-line, atât pentru cele din timpul sesiunii, cât și pentru finalizarea studiilor (licență, master și doctorat). Îi încurajăm pe studenții noștri din anii terminali să finalizeze lucrările de licență și disertație, pentru că le vor susține conform programului și vor deveni absolvenții UAIC, promoția 2020. Să apeleze la tutori, la profesorii îndrumători, la colegii din biroul de consiliere și orientare în carieră. Pentru studenți, cea mai bună investiție este în propria lor educație, iar ritmul mai liniștit din perioada «școlii de acasă» le creează condiții pentru a se pregăti mai bine și a transforma criza actuală într-o oportunitate viitoare. Deși este o Stare de Urgență, mesajul este de normalitate și încredere că vom reuși să ducem lucrurile la un final fericit, iar liniștea nefirească din Universitate va deveni, în câteva luni, o amintire”, a declarat prof. univ. dr. Mihaela Onofrei

E necesară o prudență financiară pentru instituție, pe fondul recesiunii

Pe de altă parte, fiind economist la bază, universitarul îndeamnă la prudență financiară pentru instituție, pe fondul recesiunii. Asta în condițiile în care este esențial ca UAIC să deruleze inclusiv investiții, dar să asigure și plata salariilor, a burselor și a utilităților.

„E un fapt îmbucurător că Universitatea noastră are multe șantiere deschise, inclusiv în această perioadă, ce vizează reabilitarea unor importante clădiri, dintre care unele de patrimoniu. De asemenea, sunt investiții și în Stațiunile de Cercetare, ceea ce este o plusvaloare pentru noi. Sunt sume importante alocate pentru aceste investiții. Peste toate acestea, în această perioadă e nevoie de prudență, pentru a asigura stabilitatea financiară a Universității, plata salariilor, burselor studenților și a utilităților”, a conchis profesorul Onofrei.

Publicație : Bună Ziua Iași

Studenții, scoși din campusul Tudor Vladimirescu începând cu data de 18 mai

 Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi“ din Iaşi (TUIASI) a luat o serie de decizii administrative şi a stabilit o serie de strategii educaţionale la foarte puţin timp după declaraţiile preşedintelui Iohannis cu privire la încetarea cursurilor din amfiteatre până în luna septembrie. 

Astfel, pe 28 aprilie, Politehnica ieşeană a stabilit modul în care se vor desfăşura examenele, cum vor fi susţinute examenele de diplomă şi chiar şi cum va fi organizată admiterea la facultăţi. Un alt aspect important decis marţi priveşte modalitatea prin care studenţii cazaţi în campusul universitar al Politehnicii se vor putea decaza. În acest sens, TUIASI a realizat un plan detaliat cu privire la momentul în care se vor face decazările şi ce măsuri de protecţie trebuie respectate. Astfel, decazarea se va realiza începând cu data de 18 mai, deoarece în acest moment sunt impuse o serie de restricţii de circulaţie. De asemenea, decazarea se va realiza după o programare pe fiecare cămin în parte pentru a evita aglomeraţia, aceasta urmând să fie publicată la începutul lunii viitoare pe site-ul universităţii.

Una dintre principalele întrebări ale studenţilor cu privire la decazare a fost legată de plata taxei de cazare. Astfel, studenţii nu vor trebui să plătească căminul decât până pe data de 11 martie, iar studenţilor care au plătit anticipat pentru toată luna li se vor returna banii prin virament bancar. În cadrul procedurilor de decazare detaliate „in extenso“ pe site-ul politehnicii, la secţiune „Campus“, este menţionat şi modul în care pot proceda studenţii care nu pot ajunge la datele stabilite în programarea pe fiecare cămin, cum îşi pot lăsa studenţii frigiderul pentru a-l putea recupera în următorul an universitar, dar şi care sunt toate măsurile de igienă şi de protecţie pe care studenţii trebuie să le respecte atunci când se vor decaza. În ceea ce priveşte studenţii din Republica Moldova, cazaţi în campusul Tudor Vladimirescu, reprezentanţii Politehnicii ieşene nu au putut lua nicio decizie în acest sens. Mai exact, având în vedere că aceşti studenţi ar sosi din afara graniţelor la Iaşi, ar trebui să intre în carantină timp de 14 zile. Prin urmare, în cazul acestor studenţi se va lua o decizie după data de 15 mai, urmând ca mai apoi, în funcţie de cât de mult se vor relaxa măsurile impuse de către Guvern, vor fi stabilite modalităţile prin care se vor putea decaza şi studenţii din Republica Moldova.

Publicație : Ziarul de Iași

To solve the problems of this pandemic, we need more than just ‘the science’

The government will unveil some of its strategy for ending lockdown this week. It must consult academics across disciplines

Politicians make mistakes all the time. There is no getting away from it, as being wrongfooted by public opinion can spell the end of a political career. In that sense, they’re a bit like academics: we are also bound to get things wrong. But unlike politicians, we see the advantages in uncovering and learning from our errors and biases, in discovering new things and constantly thinking beyond the immediate problem.

That’s why the national academies – the British Academy, representing the humanities and social sciences, among them – are drawing together the country’s most distinguished researchers to support the government’s response to the Covid-19 pandemic by sharing different perspectives, knowledge and insight.

It is understandable that the government is focusing on short-term decisions about the pandemic, and gratifying that they aim to follow “the science” (ie data and evidence). Much of this science involves epidemiological, medical, engineering and technological capabilities.

But it is important to also focus on how to address many of the social and economic challenges in the wake of the pandemic: we need “science” in the broadest sense of the word.

Even now, we need to understand the long-term consequences of the government’s strategy for tackling the pandemic. This week, the government plans to unveil elements of its strategy for easing lockdown. It is vital that ministers seek a wide range of advice to inform this. Schools, businesses and other employers are counting on it.

We need to understand how people cope with medical and other threats to their lives and livelihoods, and how differing views and backgrounds affect responses to such challenges. We need to identify and address the weak points in our legal, educational, and informal care structures.

This pandemic may bring changes in many people’s work, roles and social relations, with significant implications for mental health and wellbeing. It has exposed new vulnerabilities not addressed by our health and benefits systems. With so much in flux, we need to work out what the new social contract will be.

We need psychologists to establish the potentially damaging impact of virtual learning on young children, ethical philosophers to scrutinise the value given to care work in society, legal scholars to interpret the powers devolved administrations have when implementing emergency measures, and urban geographers to turn the “test, track and trace” strategy into a reliable method to ease lockdown. These are just a few examples of the challenges society will face before it resolves the coronavirus crisis.

One example of how this is working already is research by social psychologists at several different universities, which has helped form our understanding of the dynamics of social distancing and crowd behaviour in emergencies. Their research has helped public policy makers identify the stress points, and develop social norms that people will actually be willing to comply with.

One lesson we must take from this pandemic is that governments need to understand the value of deferring to multiple scientific perspectives. Sars and Ebola have led to growing recognition that epidemics are social and anthropological – as well as medical – phenomena. A team of anthropologists at the Institute of Development Studies worked closely with communities in Sierra Leone to trace the social practices, such as burial rites, that might be involved in transmitting Ebola and replace these with temporary, risk-free alternatives. Thanks to this experience, the World Health Organisation now regularly relies on social scientists in shaping its public health emergency measures.

As Levi Strauss said, an expert knows all the answers – if you ask the right questions. Our quest is not to find the one truth or “the science”, but to deploy our different academic insights to best effect under the circumstances.

It is then perfectly possible to get multiple experts to work together to identify how we can get things less wrong. That is what we need to be doing now by drawing on every sphere of academic insight across the humanities, social and natural sciences. If we can get that right and stick with it, we will lay the foundations for shaping a better future.

Publicație : The Guardian

Plusieurs écoles et universités autorisent le report des stages en septembre

Plusieurs universités ont accepté de prolonger l’année scolaire pour permettre aux étudiants de réaliser leur stage.

L’année universitaire pourrait être plus longue pour certains stagiaires. En raison du confinement qui empêche de nombreux étudiants de réaliser leur stage de fin d’études, plusieurs universités et grandes écoles ont prolongé l’année scolaire au 31 décembre 2020. Ainsi, les étudiants peuvent obtenir de leur établissement une convention de stage, sans avoir à se réinscrire administrativement et engager des frais supplémentaires.

Une mesure qui n’est toutefois pas obligatoire pour les établissements d’enseignement supérieur. «Nous n’imposons pas aux universités et écoles de mettre en place un report de l’année universitaire, mais nous leur donnons la possibilité de la faire», explique le ministère de l’Enseignement supérieur au Figaro ÉtudiantSur son site internet, il précise que le «report de calendrier doit notamment être privilégié lorsque le stage est partie prenante d’un diplôme fortement professionnalisant ou constitue la condition de délivrance d’un titre professionnel (ce qui est le cas du titre de psychologue notamment)».

Cela peut également être le cas pour les «masters en recherche, dont les stages nécessitent d’être réalisés en présentiel», ajoute Guillaume Gellé, président de la commission de la formation et de l’insertion professionnelle de la Conférence des présidents d’université (CPU).

Plusieurs universités ont adopté la mesure

À l’université de Poitiers, cette mesure a été mise en place le 16 avril dernier, uniquement pour les étudiants qui n’ont pas pu réaliser leur stage en télétravail. «Le report de la fin de l’année au 31 décembre 2020 (au lieu du 30 septembre) n’implique pas que tous les étudiants d’une même promotion soient concernés», précise toutefois l’institution.

Même son de cloche pour l’université Lyon Lumière II. Pour les étudiants de master 2 et de licences professionnelles, les stages peuvent être décalés jusqu’en décembre prochain. «Les soutenances et jurys devront impérativement avoir lieu avant le 18 décembre 2020, date de fermeture de l’université pour les vacances de fin d’année», indique l’université. Avant d’ajouter: «Si votre formation est concernée, vous pourrez réaliser votre stage sans qu’il vous soit demandé une nouvelle inscription ni le paiement de nouveaux droits. Votre assurance suit son cours jusqu’à la fin de l’année 2020.»

Dans la mesure du possible, l’université de Nanterre encourage ses étudiants à trouver un stage avant la rentrée de septembre, de façon à désengorger le planning des soutenances. Toutefois, elle propose à certains de ses étudiants d’être en stage jusqu’au 18 décembre. «Cela concerne les stages de licence professionnelle et master 2 que les étudiants n’auraient pas pu mener avant la coupure estivale. Ils sont couverts jusqu’au mois de décembre pour la sécurité sociale, sans qu’une nouvelle inscription soit nécessaire.»

Idem à Bordeaux. «Pour les futurs diplômés, la question qui revient principalement est celle du stage. Certains ont été maintenus et d’autres décalés. Nous voulons permettre à ces étudiants de fin de cycle de pouvoir décaler un stage à l’automne afin de le valider avant décembre», note Sandrine Rui, vice-présidente en charge de la formation à l’université bordelaise.

Un report possible aussi dans les grandes écoles

Les grandes écoles aussi sont concernées par ce dispositif. «Pour permettre aux étudiants de réaliser leurs stages de fin d’études , les écoles ont la possibilité de reporter la date de fin des stages», indique la Conférence des grandes écoles (CGE). C’est ce qu’a choisi de mettre en place l’école de commerce Audencia pour certains de ses élèves. «Des entreprises ont fait le choix de reporter le début des stages, notamment pour ceux dont la date de début était fixée en avril. Les conventions peuvent s’étendre jusqu’en décembre. Aucun frais supplémentaire n’est demandé aux quelques étudiants concernés», indique l’école.

D’autres établissements n’ont pour autant pas mis en place cette alternative. C’est le cas de Polytechnique, qui a préféré d’autres solutions, comme la réduction de la période de stage. «Aucune information concernant un éventuel report de l’année universitaire ne concerne à ce jour Polytechnique», indique l’école d’ingénieur.

Publicație : Le Figaro

Dépendantes des étudiants étrangers, les universités britanniques fragilisées par la crise due au coronavirus

Le marché des étudiants étrangers représente 17 % des revenus des universités britanniques. Les fleurons comme Oxford ou Cambridge tiendront, mais certaines autres grandes universités sont menacées.

« La plupart de mes amis chinois sont restés ici, au Royaume-Uni. Les étudiants chinois sont très informés sur les moyens de lutter contre une pandémie, notre pays a suffisamment d’équipements de protection, l’ambassade de Chine nous en fournit. Et les étudiants étrangers peuvent avoir accès aux hôpitaux britanniques comme les locaux », explique Peng Wu. Joint sur Twitter, le jeune homme est étudiant en master de droit international à Leeds (nord de l’Angleterre) et il se veut rassurant.

Pourtant, à en croire les responsables des universités britanniques, il serait l’exception qui confirme la règle : à cause de la pandémie due au coronavirus, nombre d’étudiants étrangers risquent de renoncer, en septembre, à entreprendre le voyage vers le Royaume-Uni, pour commencer ou terminer un cursus pourtant hautement valorisé dans leurs pays d’origine. Universities UK, le lobby des universités britanniques, a lancé un SOS au gouvernement du premier ministre, Boris Johnson, et espère une aide dès la semaine du 4 mai.

Amphithéâtres fermés, cours en ligne… Toutes les facultés européennes sont touchées par la pandémie, mais celles du Royaume-Uni plus que les autres. Ce qui a jusqu’à présent assuré leur santé financière et une part de leur renommée s’est brutalement transformé en talon d’Achille : leur forte dépendance aux frais de scolarité des étudiants non européens, en particulier les Chinois, facturés deux à trois fois plus que leurs camarades britanniques et européens (entre 20 000 et 30 000 livres par an, soit entre 23 000 et 34 000 euros).

Ces dernières années, les campus les plus prestigieux (Oxford, Cambridge, University College London, King’s College London et Imperial College), tout comme ceux de « deuxième rang » néanmoins de très bon niveau, tels Manchester, Edimbourg, Liverpool, Newcastle ou Leeds ont considérablement développé le recrutement hors les frontières.

Publicație : Le Monde