EXCLUSIV! Locurile ocupate de universitățile din Iași, în cel mai nou și prestigios Top Shanghai

Top Shanghai, cel mai valoros și apreciat top mondial academic din lume, a dat publicității ultimul clasament al universitarilor din întreaga lume. Reporterii Cotidianului „Bună Ziua Iași” (BZI) va prezintă clasamentul instituțiilor de învățământ din Romania. Acesta este:

Universitatea Babeș Boyai din Cluj Napoca, locul 881, Universitatea Politehnica București 917, Universitatea București, locu 955, Universitatea de Medicină și Farmacie Carol Davila București, locul 1.145, Universitatea de Vest din Timișoara, locul 1.260, Universitatea Alexandru Ioan Cuza, locul 1.350, Universitatea de Medicină din Cluj Napoca, locul 1.425, Universitatea de Medicină și Farmacie Grigore T. Popa din Iași, locul 1.527, Universitatea Tehnică Gheorghe Asachi din Iași, locul 1.651. Universitățile din ultimul Top Shanghai, cel mai pretențios pe plan internațional a clasificat primele 2000 de universitati din lume.

„Pozitionarea Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași in prestigiosul clasament Shanghai ne onoreaza si ne obliga. Universitatea nostra are un potential uman si de cercetare stiintifica de cel mai ridicat nivel competitiv”, a declarat prof. univ. dr. Tudorel Toader, rectorul Universității Cuza din Iași.

Ce este Academic Ranking of World Universities (ARWU)

Academic Ranking of World Universities (ARWU) a fost publicat pentru prima data în 2003, de catre Center for World-Class Universities al Universitatii Jiao Tong din Shanghai, China, iar din 2009 este elaborat de organizatia independenta ShanghaiRanking Consultancy.

„Indicatorii utilizati pentru realizarea top-ului se bazeaza pe performanta academica în cercetarea stiintifica, pornind de la date disponibile la nivel international, din surse ca Web of Science si InCites (ale Clarivate Analytics), studiul ShanghaiRanking’s Academic Excellence, Journal Impact Factor: numarul de publicatii ale unei institutii. De asemenea, sunt luate în considerare ponderea citarilor publicatiilor unei institutii, numarul de publicatii care au fost gasite cu cel putin doua tari diferite în adresele autorilor împartite la numarul total de publicatii si numarul de lucrari publicate în Top Journals si numarul personalului unei institutii care a câstigat un premiu semnificativ”, arata oficialii de la Cuza.

Shanghai Ranking’s Global Ranking of Academic Subjects 2018 clasifica universitatile din lume în cinci domenii principale: Stiintele naturii, Inginerie, Stiintele vietii, Stiinte medicale si Stiinte sociale, respectiv 54 de subdomenii.

Publicație : Bună Ziua Iași

Un important universitar a dialogat despre educație, lectură, învățământul online, dar și despre rolul familiei tradiționale, în lumina reflectoarelor Platoului BZI LIVE – FOTO/ VIDEO

Miercuri, 3 iunie 2020, la ora 15.00 în lumina reflectoarelor Studioului BZI LIVE a fost programată o ediție specială! Invitat a fost prof. univ. dr. Cristina Gavriluță, Departamentul de Sociologie și Asistență Socială a Facultății de Filosofie și Științe Social-Politice din cadrul Universității Alexandru Ioan Cuza (UAIC) din Iași. Alături de domnia sa s-a dialogat plecând de la aspecte precum: educaţia, lectură sau învăţământul on-line. Un punct important al abordărilor din această emisiune a fost și evenimentul pe care l-a coordonat, intitulat frumos „Cărţile care ne-au făcut oameni”.

Aici, despre volumul conferinţei la care au fost 55 de lucrări participante (printre cei care au conferenţiat în plen pot fi enumeraţi: preşedintele Academiei Romane, prof. univ. dr. Ioan Aurel Pop, fostul rector al Universității București – prof. univ. dr. Mircea Dumitru – n. r.) au fost alte elemente reliefate pe parcursul acestei ediții. De asemenea, despre rolul familiei tradiţionale, studiul pe care l-a coordonat și care a analizat cum au trecut studenții din România prin pandemia de COVID-19, negativul cotidianului, reprezentări sociale și practici corporale au fost alte repere ale producției media ce o are ca invitată eleganta prof. univ. dr. Cristina Gavriluță. Cu un parcurs educaţional consistent, riguros și valoros, autor a numeroase lucrări extrem de utile pentru fiecare dintre noi, implicat în evenimente științifice și conferințe cu înaltă rezonanta intelectuală, prof. univ. dr. Cristina Gavriluță este una dintre figurile marcante, avizate și implicate pe plan local, național și internațional.

Publicație : Bună Ziua Iași

Totul despre situaţia învăţământului superior în perioada pandemiei de Covid-19 la BZI LIVE. Prof. univ. dr. Doru Tompea şi prof. univ. dr. Sorin Bocancea de la Universitatea Petre Andrei din Iaşi vor prezenta pe larg detalii din sistemul universitar

Joi, de la ora 15.00, în platoul BZI LIVE vor fi prezenţi prof. univ. dr. Doru Tompea, preşedintele Consiliului de Administraţie de la Universitatea Petre Andrei (UPA) din Iaşi şi prof. univ. dr. Sorin Bocancea, rectorul marii universităţi private de învăţământ superior. Profesorii universitari ieşeni vor dialoga cu moderatorul Valentin Huțanu despre situaţia sistemului de învăţământ superior din ţară în perioada pandemiei de Covid-19, despre măsurile luate de UPA pentru studenţi, dar şi alte aspecte ce ţin de problemele din învăţământ în aceste vremuri.

Cititorii noștri pot adresa întrebări în rubrica de comentarii, accesând www.bzi.ro sau în direct, pe http://www.facebook.com/cotidianul.bzi.

Publicație : Bună Ziua Iași

UMF a obținut finanțare de 11 milioane de euro pentru un proiect de screening

 Universitatea de Medicină şi Farmacie „Grigore T. Popa“ din Iaşi a obţinut, în cadrul programului POCU 2014 – 2020, o finanţare de aproape 11 milioane de euro pentru Programul regional integrat de prevenire, depistare precoce (screening), diagnostic şi direcţionare către tratament al pacienţilor cu boli hepatice cronice secundare infecţiilor virale cu virusuri hepatice B/D şi C din regiunile Nord-Est şi Sud-Est – LIVE(RO) 2 – EST.

„Suntem singura universitate de medicină din ţară care a obţinut finanţare în cadrului apelurilor de tip programe de prevenţie, depistare precoce şi diagnostic şi dintre proiectele depuse am luat cel mai mare punctaj, fiind la egalitate cu Institutul Fundeni. România se află în topul european al numărului mare de pacienţi infectaţi cu virusurile hepatice, iar unul dintre obiectivele OMS, vital pentru derularea programului în România, este gratuitatea screening-ului, tratamentului şi urmăririi. O bună parte din populaţia ţării este săracă, iar împovărarea financiară cauzată de vizitele medicale, investigaţii sau tratament poate duce la diminuarea succesului demersului. Accesarea acestui tip de proiect permite îndeplinirea acestui deziderat şi sunt convins că va salva multe vieţi“, a declarat prof. univ. dr. Viorel Scripcariu, rectorul UMF Iaşi.

Proiectul, realizat în parteneriat cu Asociaţia Română Anti-Sida şi cu Spitalul „Sf. Spiridon“, se va desfăşura pe durata a 42 de luni. Valoarea totală eligibilă a proiectului este de 52,5 milioane de lei şi va fi derulat în judeţele Bacău, Botoşani, Iaşi, Neamţ, Suceava, Vaslui, Brăila, Buzău, Constanta, Galaţi, Tulcea şi Vrancea.

„Proiectul presupune identificarea şi mobilizarea către screening a unor categorii populaţionale vulnerabile din punct de vedere geografic şi social, de înfiinţarea şi funcţionarea centrelor de prevenţie şi de creşterea numărului anual de pacienţi diagnosticaţi timpuriu şi trataţi la standarde îmbunătăţite, în vederea scăderii ratei de mortalitate cauzată de ciroza hepatică“, a declarat prof. univ. dr. Anca Trifan, manager de proiect.

Publicație : Ziarul de Iași și Evenimentul

 Conferinţă internaţională cu specialişti în mecanică, organizată online de TUIAȘI

 Specialişti în mecanică se întâlnesc astăzi şi mâine în mediul online la cea de-a IX-a ediţie a Conferinţei Internaţionale ACME – Advanced Concepts in Mechanical Engineering, eveniment organizat de către Politehnica ieşeană. Manifestarea este organizată în acest an exclusiv online, având în vedere restricţiile impuse pentru protejarea împotriva Covid – 19.

Astfel, deschiderea oficială a evenimentului va avea loc astăzi, de la ora 10.00, în spaţiul virtual, fiind primul an, de la organizarea manifestării în 2004, când specialiştii se reunesc în online. Manifestarea ştiinţifică a fost planificată încă de la început să se desfăşoare o dată la doi ani, la începutul lunii iunie, precizează reprezentanţii Universităţii Tehnice „Gheorghe Asachi“ din Iaşi, iar până în prezent au fost organizate opt astfel de conferinţe.

„În ciuda condiţiilor vitrege din anul acesta, Facultatea de Mecanică a decis ca să se păstreze datele de susţinere a conferinţei, introducându-se forma online, utilizată, de altfel, şi în străinătate sau la alte universităţi din ţară. Scopul conferinţei este de a reuni specialişti din domeniul ingineriei mecanice, din ţară şi din străinătate, pentru a se promova concepţiile avansate în domeniul proiectării, a inovării şi a cercetării sistemelor mecanice şi mecatronice, în contextul progresului tehnologic şi informaţional actual“, au precizat reprezentanţi ai Facultăţii de Mecanică.

Anul acesta, conferinţa se desfăşoară pe domenii specifice Facultăţii de Mecanică, care includ inclusiv energii regenerabile, sisteme şi echipamente termice, tehnologii în agricultură sau procesarea produselor agricole, pe lângă robotică, mecanisme, mecatronică, organe de maşini sau mecanica corpurilor deformate.

Programul integral al întâlnirii de anul acesta poate fi consultat pe site-ul conferinţei, iar lucrările primelor cinci conferinţe sunt publicate în Buletinul I.P. Iaşi.

La conferinţa de anul acesta sunt acceptate peste 150 de lucrări ştiinţifice, acoperind toate domeniile de specializare ale facultăţii. De la prima ediţie din 2004 au participat specialişti şi personalităţi marcante ale lumii ştiinţifice din întreaga lume, de la instituţii de învăţământ sau de cercetare din Europa, dar şi din SUA, Japonia sau India.

Publicație : Ziarul de Iași

Students shouldn’t pay tuition fees next year – the government should

 No matter what universities say, students won’t get an equivalent experience in September

The Covid-19 crisis has put universities in an impossible position: on the one hand, they need students to enrol in order to keep the doors open, staff paid and the nation’s research infrastructure going. On the other, no one knows what September will look like when students arrive back on campus.

As Universities UK’s latest proposals outline, many universities will endeavour to open, possibly by introducing small “social bubbles”. Meanwhile, online and blended learning will be developed rapidly to give students a supposedly “world-class” experience.

But students, when asked, say they rather wait for a full university experience. That does not simply include access to lectures, but the social life of living in halls and going to pubs.

And will social bubble measures work? We need only look at any public park today to see how many young people are likely to follow this guidance. Some will follow to the letter, while others might bend the rules.

It is simply implausible that face to face teaching will not be considerably disrupted when any case of Covid-19 will necessitate entire seminars, modules, social bubbles and dorms to self-isolate for two weeks at a time. There will be rolling “local lockdowns” affecting different groups at different rates, with no track or trace infrastructure in place. September will be simply too soon, especially when universities are also expected to provide gold standard, full-fee’s worth online instruction.

Ultimately, Universities UK’s solution to this impossible dilemma is simple: promise the impossible and hope for the best. And what alternative do university leaders have when there is no higher education strategy from government?

We should fill that gap with a simple solution: eliminate fees all together for at least one academic year, 2020-21. This would focus universities’ priorities on what is most important: providing the highest quality learning resources for students in a safe and economical way.

If there ever was a functioning market for higher education, it is wholly disrupted at present. Why should we retain the idea that the £9,250 price tag is the best way of distributing resources to universities in a pandemic?

After all, the government has already admitted the market needs regulation, by reintroducing number caps, and insisting that universities consider the structural integrity of the sector rather than aggressively competing for students.

If fees are waived, students will no longer feel let down by a subpar course, since we can all acknowledge universities are doing the best they can in an exceptional year. It is simply unfair that students enrolled this year should be the only cohort responsible for paying for this crisis.

Universities can in turn dedicate themselves to providing high quality online materials and aspects of campus infrastructure that need to be made safe and require in person attendance – for example, libraries, laboratories, some dormitories, especially for vulnerable and less mobile students.

By removing the consumer relationship between universities and students, a tuition fee holiday would encourage a return to an older, collegiate model of higher education.

At some point in recent decades, politicians decided that only young people attending universities should be expected to fund the entire university sector and research infrastructure of the nation. Perhaps those politicians will use this time to reconsider. In the meantime, we must decide what are we going to do together as we move forward into an uncertain future.

Publicație : The Guardian

Packed lecture halls won’t return soon, but students can still go to university

 Universities are starting to unveil their plans for September – including protective bubbles, virtual events and digital tools

The UK’s universities haven’t gone anywhere – we are still teaching, supporting students remaining on campus, and running essential research projects, including to help us beat Covid-19. Universities are also starting to be ready to share more on their thinking about what next term will look like – and for most it will be a blended teaching approach: in-person when it can be done safely for both students and staff, with interactive online alternatives also available.

Providing digital learning tools isn’t new for universities. Today’s students have an anytime, anywhere attitude to learning, choosing to engage with content, their tutors and their peers in a variety of different ways. We already know that students benefit from the ability to replay lectures – this is something many universities have been providing for a long time.

But since the outbreak of the pandemic, there has been an extraordinary effort to deliver advanced online teaching and assessments of the highest possible quality. In the last few months we have seen positive feedback from students across the country. This includes students on virtual field trips, such as those from Bangor University and Imperial College, innovative online Shakespeare productions from determined students at the University of Northampton and the medical students diagnosing virtual patients at virtual clinicsat St. George’s, University of London.

We fully understand, however, that the university experience is not just about learning through lectures and other classes. We are doing all we can to ensure that students feel part of a community of learners in which they can share ideas, make connections, build networks and make lifelong friends. We know that this has not been easy in recent months, but our students have already been using their social media skills to keep in touch with classmates and find study partners.

We know that students are keen to continue their studies in person as soon as it safe to do so and, as president of Universities UK, I want to reassure them that universities are doing everything in their power to realise this. This of course also applies to our international students, who will be welcome as always across the UK.

It’s true that large lectures held in halls full of hundreds of students are unlikely to go ahead any time soon – I know they won’t at Brunel University London – but this doesn’t mean that teaching and learning will not be happening. We are still waiting to understand the next phase of the government’s unlocking strategy and to learn lessons from other countries and industries, but this isn’t stopping us from developing plans for 2020/21. At the heart of these is the safety and wellbeing of our students and staff.

We know that several universities are looking at how students can initially live and study with the same group to minimise mixing in the autumn term. This is just one of many social distancing approaches that are being explored in the UK and internationally to ensure that universities can protect staff and students while providing in-person teaching where possible.

Crucially, UK universities are working together. Our members have committed to a set of principles which will help with planning and provide reassurance for students and staff. We will remain flexible, particularly as no one is sure how the virus might progress. Students will be at the heart of the approach, and every university will set out how teaching and services will be provided in the coming months, in line with government advice.

Our universities will be open for business this autumn and students should have full confidence that they will be able to begin and continue to study for high-quality degrees. We will be supporting the national recovery effort and ensuring that our students are prepared for careers in an ever-changing jobs market and a rapidly evolving world. Our priority will always be the safety and welfare of our students and staff, and this includes being totally committed to providing students the world class university experience that they need to succeed and for which our universities are renowned globally.

Publicație : The Guardian

Écoles de commerce: comment réussir la dissertation de géopolitique?

Pour Frédéric Munier, professeur de prépa au lycée Saint-Louis, «l’introduction est le moment le plus important de la dissertation».

Comment réussir la dissertation de géopolitique lors des concours d’entrée dans les grandes écoles de commerce? Dans ce nouvel épisode du «Rendez-vous des prépas», Frédéric Munier, professeur de prépa au lycée Saint-Louis (Paris) et membre du conseil d’administration de l’APHEC (association des professeurs de classes préparatoires économiques et commerciales), livre ses conseils aux étudiants.

Quelles sont les règles de la dissertation de géopolitique?

Les épreuves de dissertation sont un peu techniques. Nous attendons une bonne introduction, d’une page voire un peu plus: c’est le moment le plus important de la dissertation. Elle doit définir les termes du sujet pour réussir à proposer une problématique.

Les correcteurs se font une idée assez nette de la dissertation à la lecture de l’introduction puisque l’on voit la qualité de la graphie, le style, la maîtrise de la langue, des outils, des concepts, et la capacité à poser une question. Ensuite, il y a l’annonce du plan dès la fin de l’introduction. Puis, l’argumentation.

Comment préparer efficacement cette épreuve?

Il y a des «trucs». Je recommande toujours aux étudiants de revoir tous les jours les plans de leurs cours. C’est une épreuve qui demande beaucoup de mémorisation, il faut revoir un chapitre tous les jours en enregistrant bien le plan afin d’avoir la claire lisibilité des idées fortes. Cela permettra aux candidats ensuite d’élaborer un plan.

À quelques semaines des épreuves, sur quoi faut-il axer ses révisions?

Lorsque l’on passe un concours, on a toujours l’impression de ne pas être prêt, mais ce n’est pas le cas. Il est inutile de faire des fiches supplémentaires, il faut consolider l’acquis, réviser ses cours, revoir les dissertations faites avec son professeur. Je recommande également la lecture des rapports de jurys qui sont tous en ligne, ils donnent de précieuses informations sur ce qu’attend le jury.

Est-il important de suivre l’actualité en ce moment pour réussir cette épreuve?

Je serai plus réservé pour cette année. Il n’y aura pas d’oraux en 2020. Je pense que le suivi de l’actualité est donc un peu moins nécessaire. L’écrit nécessite plutôt une consolidation de ce qui a été fait plutôt qu’une capacité à envisager l’actualité. En outre, depuis trois mois on ne parle que du Covid-19, et je pense qu’il serait très embêtant pour le jury de voir une dissertation sur deux commencer par une actualité sur cette pandémie.

Selon vous, quels types de sujets vont tomber cette année: plutôt globaux ou régionaux?

Dans les dernières années, tous nos pronostics ont été déjoués. La construction européenne est tombée trois fois ces trois dernières années. Cela n’était jamais arrivé. Je me garderais bien de faire des pronostics.

Tout sujet global doit s’enraciner dans des exemples régionaux, et inversement, tout sujet régional se nourrit de dimensions globales. Cette séparation entre régional et global existe, mais dans les sujets, la capacité qu’a un candidat à articuler une dimension globale et régionale sont des compétences que l’on valorise.

Avez-vous un dernier conseil pour les étudiants qui s’apprêtent à passer les concours?

Nous sommes dans une année très particulière. Comme il n’y a pas d’oraux, les candidats vont être sélectionnés encore plus que d’habitude sur leur solidité. Il va falloir faire preuve de sang-froid: je leur conseille de bien dormir, de travailler tous les jours mais pas 10 heures par jour, sinon ils vont s’épuiser. Il importe d’arriver en forme. Ce sera le meilleur des entraînements pour la vie qui vient.

Publicație : Le Figaro