UAIC urcă în clasamentul internațional SCImago Institutions Rankings

Best Political Movies Of All Time

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC) este situată pe locul patru în România și pe locul 720 în lume, conform ediției 2021 a clasamentului internațional al instituțiilor academice și de cercetare SCImago Institutions Rankings (SIR). Față de ediția 2020, UAIC înregistrează o urcare de 40 de locuri în ierarhia mondială și 3 poziții pe plan național.
În ceea ce privește clasificarea pe domenii ale UAIC, același clasament prezintă următoarele rezultate:

Știința mediului – locul 1 la nivel național și locul 496 în lume;

Arte și științe umaniste – locul 2 la nivel național și locul 450 în lume;

Economie, econometrie și finanțe – locul 2 la nivel național și locul 407 în lume;

Business, Management și Contabilitate – locul 3 la nivel național și locul 624 în lume;

Științele vieții și ale pământului – locul 3 la nivel național și locul 524 în lume;

Farmacologie și toxicologie – locul 3 la nivel național și locul 645 în lume.

Indicatorii utilizați în elaborarea clasamentului SCImago Institutions Rankings (SIR)

Indicatorii utilizați în elaborarea clasamentului SCImago Institutions Rankings (SIR) sunt grupați în 3 categorii principale: cercetarea (pondere de 50%), inovarea (pondere de 30%) și impact social (20%). În ceea ce privește cercetarea, categoria de indicatori cu cea mai mare pondere, UAIC ocupă locul 3 în România și 382 în lume.

SIR publică din 2009 un top internațional al instituțiilor academice și de cercetare. Este realizat de SCImago Research Group, o organizație de cercetare din Spania ai cărei membri fac parte din Consiliul Național al Cercetării din Spania, Universitatea din Granada, Universitatea Charles III din Madrid, Universitatea din Alcalá, Universitatea Extremadura și alte instituții din Spania. Clasamentul face măsurători referitoare la rezultatele cercetării, colaborarea internațională, impactul cercetării și numărul de publicații. Indicatorii sunt divizați în grupe care vizează caracteristicile instituțiilor din punct de vedere științific, economic și social.

Clasamentul SCImago Institutions Rankings (SIR) cuprinde 4126 de instituții academice din întreaga lume, dintre care 31 din România. Ierarhia completă este publicată aici: HYPERLINK „https://www.scimagoir.com/rankings.php?sector=Higher%20educ” https://www.scimagoir.com/rankings.php?sector=Higher%20educ.

Publicație : Bună Ziua Iași și Evenimentul

Afacerea imobiliară a primăverii la Iași! Un faimos proprietar intenționează să facă o tranzacție, cu o casă din Copou, ce valorează sute de mii de euro

Aceasta ar putea fi afacerea imobiliară a primăverii, la Iași! Un cunoscut proprietar negociază să achiziționeze o casă din Copou, cu teren de câteva sute metri pătrați. Concret, Universitatea „Cuza” din Iași vrea imobilul pentru Școala Primară „Junior”. Deja sunt negocieri cu un proprietar de imobil pe strada Gheorghe Asachi, la intrarea în Campusul Studențesc „Codrescu”. Valoarea tranzacției ar putea ajunge la 700.000 de euro

Afacerea imobiliară a primăverii, la Iași! Totul are în prim-plan o casă și teren, amplasate în Copou. În zonă, prețul unui metru pătrat trece de 1.000 euro. Astfel, surse din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași au confirmat că e vorba de o casă, cu o curte interioară, pe strada Gheorghe Asachi, la intrarea în Campusul Studențesc „Codrescu”. Valoarea tranzacției ar putea ajunge la 700.000 euro.

 „Da, este o soluție pentru Școala «Junior», pe care Universitatea și-a propus să o dezvolte. Avem acreditarea de la Ministerul Educației și Cercetării și finanțarea de la bugetul de stat, pentru dezvoltarea acesteia la nivel de gimnaziu și de liceu. Imobilul e unul potrivit și aproape de Universitatea «Cuza». E spațiu suficient și prețul este unul bun”, arată sursele din cadrul UAIC.

Școala „Junior” a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași face parte din rețeaua publică de Stat

Universitatea „Cuza” din Iași intenționează să dezvolte învățământul preuniversitar prin înființarea unei structuri gimnaziale și, ulterior, un liceu. În acest context, începând cu anul școlar 2020-2021, Școala Primară „Junior” a fost inclusă în rețeaua școlară a unităților de învățământ preuniversitar de stat. Având în vedere calitatea procesului instructiv-educativ din cadrul Școlii Primare „Junior”, instituție care și-a dobândit un loc binemeritat în ansamblul învățământului preuniversitar ieșean datorită rezultatelor obținute de la înființare până în prezent, s-a constatat că absolvenții de „Junior” doresc să își continue studiile la „Cuza”. În plus, datorită numărului mare de solicitări primite din partea părinților care doresc să își înscrie copiii la Școala Primară „Junior”, s-a decis constituirea unei noi clase pregătitoare, pe lângă cea existentă, în anul școlar 2021-2022. Înscrierile pentru locurile rămase disponibile în urma primei etape de selecție au avut loc în perioada 24 martie – 2 aprilie 2021.

„Absolvenții primelor promoții ai Școlii «Junior» sunt studenți la UAIC, iar dorința – deopotrivă a părinților și elevilor școlii – este de a se putea continua studiile gimnaziale în cadrul acestei instituții, dorință aflată în consonanță cu strategia de dezvoltare abordată de conducerea Universității, care își dorește înființarea unei structuri gimnaziale, apoi liceale”, a declarat prof. univ. dr. Tudorel Toader, rector al Universității „Cuza”.

Școala „Junior” funcționa ca Departament în cadrul Universității „Cuza”

Școala „Junior” funcționa ca Departament în cadrul Universității „Cuza”. Este vorba despre prima școală cu clasele I-IV din România, care funcționează în cadrul unei instituții de învățământ superior.

„Noi am făcut toate aceste demersuri și, iată, că un prim rezultat este tocmai că am obținut avizul de la MEC. Este o dorință mai veche a comunității academice de la «Cuza» ce se leagă de a dezvolta și ciclul gimnazial, respectiv liceal. Practic de a avea un liceu al nostru, de a completa tot ceea ce înseamnă pregătirea educațională a unui individ, de la grădiniță și până la studii de doctorat sau post-doctorat. Acum, căutăm și un spațiu, sau un nou teren în care să funcționeze toate acestea”, a scos în evidență prof. univ. dr. Tudorel Toader, rector de la UAIC din Iași.

Școala „Junior” funcționa ca Departament în cadrul Universității. Este vorba despre prima școală cu clasele I-IV din România, care funcționează în cadrul unei instituții de învățământ superior

Școala a fost inaugurată la 17 septembrie 2007. Dotată modern și adecvat, aceasta asigură educația unui număr de 90 de elevi

Școala „Junior” a fost inaugurată la 17 septembrie 2007. Dotată modern și adecvat, aceasta asigură educația unui număr de 90 de elevi, repartizați în 5 clase. Unitatea se adresează copiilor angajaților de la „Cuza”, dar sunt acceptați și micuți din exterior. La nivelul anului 2019-2020, 750 de lei era taxa de școlarizare pentru elevii angajaților Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași și 1.200 de lei – taxa de școlarizare pentru elevii din afară. Directorul Școlii și Grădiniței „Junior” este Liliana Minea, profesor pentru învățământ primar.

Publicație : Bună Ziua Iași

Veste importantă pentru viitorii candidați care doresc să devină studenți la cea mai veche instituție de învățământ superior a țării, UAIC din Iași

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași oferă viitorilor candidați la Admiterea 2021 posibilitatea de preînscriere on-line, începând cu data de 5 aprilie. Tinerii care intenționează să susțină concursul de Admitere la programele de studii de licență sau masterat organizate de „Cuza” au posibilitatea completării on-line a fișei de preînscriere și a dosarului de concurs. Acest lucru poate fi realizat prin accesarea platformei inscriere.uaic.ro (http://inscriere.uaic.ro/SitePages/Home.aspx)

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași oferă candidaților la Admiterea 2021 posibilitatea de preînscriere on-line, începând cu data de 5 aprilie. Tinerii care intenționează să susțină concursul de Admitere la programele de studii de licență sau masterat organizate de UAIC au posibilitatea completării on-line a fișei de preînscriere și a dosarului de concurs. Acest lucru poate fi realizat prin accesarea platformei inscriere.uaic.ro (http://inscriere.uaic.ro/SitePages/Home.aspx). Candidații pot formula opțiuni privind programele de studii la care ar dori să fie admiși și pot încărca documente doveditoare privind datele personale, studiile absolvite, rezultatele obținute etc. Prin preînscriere sunt eliminate eforturile implicate de deplasarea până la Iași a candidaților la Admitere.

Oferta de Admitere a UAIC pentru anul 2021 cuprinde 200 de programe de studii, 78 pentru studii de licență și 122 pentru studii de masterat

Oferta de Admitere a UAIC pentru anul 2021 cuprinde 200 de programe de studii, 78 pentru studii de licență și 122 pentru studii de masterat. La majoritatea facultăților, admiterea pentru studii de licență se va realiza exclusiv pe baza mediei generale de la examenul de Bacalaureat. 6 facultăți iau în calcul la Admitere, pe lângă media generală de la examenul de Bacalaureat, media anilor de studii, media la diferite discipline studiate în liceu sau nota la diverse probe din cadrul examenului de Bacalaureat.

Admiterea la studii de master se va face, în cazul majorității facultăților, pe baza unei medii în care examenul de licență va conta în proporție de 60 la sută, iar nota la prezentarea CV-ului și/sau a scrisorii de intenție sau interviul va avea o pondere de 40 la sută. În cazul Facultății de Drept, media examenului de licență va avea o pondere de 50 la sută, media anilor de studii 25 la sută și tot 25 la sută nota obținută în urma analizei dosarului, pe baza scrisorii de intenție și CV.

Candidații la Admiterea 2021 au la dispoziție și 27 de specializări în limbi străine, 6 la studii de licență și 21 la studii de masterat

Candidații la Admiterea 2021 au la dispoziție și 27 de specializări în limbi străine, 6 la studii de licență și 21 la studii de masterat.
Laureații olimpiadelor școlare și a concursurilor naționale și internaționale au dreptul să fie admiși, pe locuri finanțate de la buget, fără susținerea concursului de Admitere. Detalii sunt disponibile aici: https://admitere.uaic.ro/wp-content/uploads/2016/03/Anexa_IV_OLIMPICI_2021-1.pdf
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași pune la dispoziția elevilor de liceu, gratuit, și o serie de cursuri deschise de la toate cele 15 facultăți, care pot fi urmărite în direct, on-line, în perioada 7 – 28 aprilie 2021. Programul complet al cursurilor deschise pentru elevi poate fi accesat aici: https://www.uaic.ro/cursuri-online-2021/. Înscrierile pentru sesiunea din iulie a Admiterii 2021 la UAIC vor avea loc în perioada 12-17 iulie. Oferta completă de studii pentru anul universitar 2021-2022, precum și condițiile de Admitere pot fi consultate pe site-ul admitere.uaic.ro (https://admitere.uaic.ro/).

Publicație : Bună Ziua Iași și Evenimentul și Ziarul de Iași

 Veste importantă pentru viitorii medici și farmaciști! Schimbări la examenul de Rezidențiat 2021. Proba ar putea fi organizată de UMF Iași

Se anunță schimbări pentru viitorii medici și farmaciști! E vorba despre modificări la examenul de Rezidențiat 2021. Principala noutate este că Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași ar putea fi organizatorul testului. Concret, rectorii celor 6 universități de Medicină și Farmacie tradiționale din țară au organizat o sesiune de lucru pentru stabilirea unui punct de vedere comun privind organizarea pregătirii prin Rezidențiat a viitorilor medici și farmaciști

Rectorii celor 6 universități de Medicină și Farmacie tradiționale au organizat o sesiune de lucru pentru stabilirea unui punct de vedere comun privind organizarea pregătirii prin Rezidențiat a viitorilor medici și farmaciști. Alianța propune ca toate activitățile din cadrul programului de Rezidențiat să treacă din subordinea Ministerului Sănătății, în subordinea Ministerului Educației, adică în responsabilitatea universităților de Medicină și Farmacie. Propunerea va fi înaintată către Comisia pentru Învățământ a Senatului României.

„Datorită formei specifice de învățământ, care se adresează doar absolvenților din domeniile medicale și farmaceutice, cât și faptului că activitatea de pregătire a rezidenților este una normată ca activitate didactică pentru cadrele didactice din universitățile de profil, considerăm că organizarea Rezidențiatului, în întregimea sa, de la admitere și până la examenul de specialitate, trebuie să fie gestionată de către cele 6 centre universitare de profil din țară”, a precizat prof. univ. dr. Anca Dana Buzoianu, rectorul UMF „Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca și noul președinte ales al Alianței Rectorilor Universităților de Medicină și Farmacie – G6-UMF.

Cei 6 rectori s-au întâlnit cu scopul de a dezvolta noi proiecte comune

La discuțiile care au avut loc în aceste zile, la UMF „Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca, au participat toți cei 6 membri ai Alianței G6-UMF: prof. univ. dr. Leonard Azamfirei – rector Universitatea de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie „George Emil Palade” Târgu Mureș, prof. univ. dr. Anca Dana Buzoianu – rector UMF „Iuliu Hațieganu” Cluj-Napoca, prof. univ. dr. Octavian Crețu – rector UMF „Victor Babeș” Timișoara, prof. univ. dr. Dan Gheonea – rector UMF Craiova, prof. dr. Viorel Jinga – rector UMF „Carol Davila” București și prof. univ. dr. Viorel Scripcariu – rector UMF „Grigore T. Popa” Iași. Cei 6 rectori s-au întâlnit cu scopul de a dezvolta noi proiecte comune și, având în vedere particularitățile învățământului medical, pentru a promova interesele universităților de Medicină și Farmacie în peisajul educațional românesc.

Pe agenda întâlnirii de la Cluj-Napoca a Alianței G6-UMF s-au aflat și alte subiecte

Alianța G6-UMF a abordat și alte subiecte. Este vorba despre: elaborarea proiectelor de cercetare comune; modificarea criteriilor generale de acordare a burselor sociale pentru studenții și cursanții din învățământul superior de stat, învățământ cu frecvență; revizuirea Ordinului Ministerului Sanătății nr. 427 din 1979, privind criteriile medicale de orientare școlară și profesională pentru admiterea la universitățile de Medicină și Farmacie din România. Achiziționarea de către universitățile de Medicină și Farmacie a seturilor de manuale pentru pregătirea concursului național de intrare în Rezidențiat.

Anul trecut, Alianța G6-UMF a mai inițiat și alte propuneri legislative, precum cea privind revizuirea bibliografiei pentru concursul național de intrare în Rezidențiat, Ministerul Sanătății aprobând recent noile tematici și bibliografii, ce vor fi valabile începând cu sesiunea din noiembrie 2021. De asemenea, tot la propunerea Alianței rectorilor UMF, a fost elaborată o propunere legislativă de modificare și completare a Legii nr. 95/2006, referitoare la acordarea de indemnizații personalului didactic medico-farmaceutic din universități. Aceasta a fost adoptată de Camera Deputaților și apoi promulgată de președintele Klaus Iohannis.

Publicație : Bună Ziua Iași

Cursuri universitare plătite cu criptomonede. Care este prima instituție din România unde se acceptă acest lucru

Moda criptomonedelor a ajuns și-n mediul universitar. Prima instituție de acest fel care acceptă plata taxelor de admitere cu o criptomonedă e din Sibiu.

Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu (ULSB) va fi prima universitate din România care va permite plata taxelor pentru admitere din acest an într-o monedă virtuală. Criptomoneda în care se vor putea efectua plăţile va fi EGLD, dezvoltată de startup-ul sibian Elrond, anunță instituția.

„Universitatea noastră a fost şi va fi în continuare o susţinătoare a comunităţii şi afacerilor locale, iar decizia de a dezvolta acest parteneriat cu Elrond se înscrie în această strategie”, a declarat Sorin Radu, rectorul Universităţii „Lucian Blaga” din Sibiu.

Potrivit Coingecko, valoarea unui EGLD la data redactării articolului e undeva la 177 de dolari.

Cum plătești taxa de admitere la Universitatea Lucian Blaga din Sibiu
Posibilitatea de plată cu monedă virtuală urmează să fie implementată şi va fi disponibilă pentru prima dată în sesiunea de admitere din luna iulie a acestui an. ULBS a ales să convertească EGLD în RON prin intermediul unui procesator de plăţi, fără costuri suplimentare faţă de costul unei plăţi cu cardul bancar clasic.

Potrivit sursei citate, printre potenţialele beneficii ale criptomonedelor sunt: posibilitatea de a efectua transferuri fără limitări geografice; costuri reduse de tranzacţionare; posibilitatea de verificare publică a tranzacţiilor.

Elrond este un startup din Sibiu care dezvoltă o reţea de tip blockchain.

E o decizie care deschide calea, probabil, și pentru plata în Bitcoin, cea mai cunoscută monedă virtuală la ora actuală. Problema e, însă, volatilitatea extrem de mare a acestor criptomonede. E motivul pentru care toți economiștii cer precauție când vine vorba de astfel de investiții.

Piața criptomonedelor a depășit valoarea de două trilioane de dolari, o capitalizare la care nu sperau nici cei care au susținut cu frenezie investiția în Bitcoin și alte active digitale similare. Datele CoinGecko și Blockfolio arată că e vorba de depășirea unui vârf istoric, iar câștigurile din ultimele câteva luni au atras atât investitori instituționali, cât și mici investitori.

Ca să înțelegi mai bine despre câte zerouri vorbim, piața criptomonedelor a ajuns în acest moment la o capitalizare de 2.000 de miliarde de dolari. E o valoare uriașă. Creșterea a fost condusă de Bitcoin, care s-a menținut la o capitalizare de 1 trilion de dolari timp de o săptămână. Bitcoin s-a apropiat, de asemenea, de 60.000 de dolari.

Publicație  Evenimentul și Adevărul

Studenţii politehnişti îşi vor putea plăti taxele pe o platformă digital

Studenţii Universităţii Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iaşi vor putea să îşi plătească toate taxele de şcolarizare, cele care ţin de activitatea didactică, dar şi taxele din campus, pe o platformă realizată integral de specialiştii Politehnicii ieşene, de la Direcţia de Informatizare şi Comunicaţii Digitale şi Biroul de Informatizare, coordonaţi de către Prorectoratul Informatizare şi Comunicaţii Digitale. Platforma, care poate fi accesată la adresa taxe.tuiasi.ro, va servi studenţilor pentru a plăti în fiecare lună căminul, taxa de şcolarizare dacă este cazul sau alte tipuri de plăţi care pot fi făcute în sprijinul activităţii didactice, precum taxa de reexaminare, de reînmatriculare sau de înscriere după întreruperea studiilor sau pentru refacerea activităţii didactice.

. „Am dezvoltat integral sistemul intern şi am creat două platforme. Pe de o parte, avem portalul de taxe prin care studenţii pot să realizeze plata tuturor taxelor care ţin de activitatea didactică şi cele din campus, iar pe de altă parte avem un alt portal intern, prin care cei care administrează centrele de cost – facultăţi, cămine din campus etc. – pot să vadă în timp real toate plăţile fără să mai aştepte să vină de la bănci confirmările că s-au încasat banii”, a declarat Marius Şutu, director al Direcţiei de Informatizare şi Comunicaţii Digitale de la TUIASI.

Avantajul unui astfel de sistem, conform reprezentanţilor TUIASI, este acela că administratorii de la facultăţi sau cei de la cămine pot vedea în timp real când a fost plătită o taxă, fără a aştepta confirmări suplimentare de la unităţiile bancare. Astfel, un student care avea o taxă restantă ce nu i-ar fi permis să intre într-un examen poate să o facă chiar şi cu câteva minute înainte, iar de la secretariat primeşte confirmarea că plata a fost făcută. „Este încă un pas pe care îl realizează universitatea către obiectivul nostru de digitalizare a activităţii. Ne propunem ca în perioada următoare să transformăm cât mai multe dintre fluxurile şi procesele desfăşurate de universitate, atât în zona academică, dar şi în cea administrativă, în servicii digitale. Este un pas mic, dar important, fiindcă presupune mai puţină interacţiune fizică directă în acest context pandemic, timpi de aşteptare reduşi şi mai puţină aglomeraţie la punctele de plată”, a declarat conf. univ. dr. ing. Simona Caraiman, prorector responsabil cu informatizarea şi comunicaţiile digitale la TUIASI.

În această perioadă, conform celor de la TUASI, se lucrează la finalizarea platformei care să permită integral admiterea online, proiect lansat la Politehnica ieşeană încă din 2017, şi care permite înscrierea cu o singură taxă şi un singur dosar la toate facultăţile TUASI.

Publicație : Ziarul de Iași

University of Leicester threatens to strip professor of title over social media barbs

 Peter Armstrong, 81, has been critical of management’s financial competence and ‘bullying’ tactics

The University of Leicester has threatened to strip an 81-year-old professor emeritus of his title after he posted comments on social media criticising the institution, which is currently facing a strike ballot over redundancies.

Peter Armstrong, who accepted the offer of emeritus status when he retired from the university in 2010, told followers on Twitter that management had threatened to rescind the honorary title because his comments breached the university’s “dignity at work” policy.

Armstrong, a leading scholar in the field of critical accounting, is one of multiple academics to publicly criticise developments at Leicester University, where staff are holding a ballot for strike action over plans for up to 145 redundancies across five academic departments and three professional services units.

Criticism has focused not only on the way in which the redundancies have been handled, but also on governance of the university’s finances and broader concerns about restructuring and the direction in which the university is being steered. The university has also been accused of attempting to “intimidate and silence staff” who speak out.

Advertisement

The University and College Union, which is balloting its Leicester members over industrial action, says management have denied that there are financial reasons for the planned redundancies and have therefore refused to share data on finances with unions.

According to the UCU, however, the 2019-20 financial statements show the university’s finances are fragile. Leicester is one of a small number of universities to have accessed the Bank of England’s Covid corporate financing facility, borrowing £60m.

Armstrong, who has amended his profile page to read “former professor emeritus”, has posted numerous highly critical, often irreverent, comments on Twitter. On governance at the university, he posted: “There’s something drastically wrong with the governance @uniofleicester when a small cabal of no more than half a dozen people can steer it into near insolvency, then wreck cultures of research and teaching decades in the making to cover up their mistakes.”

In another, a follow-up to an earlier tweet, he said: “I accept that I should not have said that the @uniofleicester managers who were bullying a clearly distressed young academic ‘should be slapped across the neck with a stocking full of diarrhea’. I am sure that readers can suggest an appropriate alternative.”

Armstrong has since posted extracts from a letter from university management which stated: “If [your] social media activity continues in the same manner as I have outlined, the university will recommend to council that the title of professor emeritus conferred in you by council be removed.

“If approved, we would no longer support the privileges associated with the title, which include access to the library and the provision of an IT account.” According to the tweet, the letter was signed by Prof Henrietta O’Connor, pro vice-chancellor at Leicester.

Asked about Armstrong, the University of Leicester refused to comment on individual cases, but in a statement said: “All members of the university community are expected to behave with respect and courtesy at all times, and adhere to the values and behaviours outlined in our dignity and respect policy.

“We are firmly committed to creating an inclusive learning, working and research environment characterised by respect and dignity, and free from harassment, bullying, abuse and discrimination. We take any reports of unacceptable behaviours seriously and will investigate any concerns raised, taking action where necessary.”

On redundancies and criticism of management, a spokesperson said: “The proposed changes we are consulting on are not driven by the need for financial savings but focus on our long-term strategy for the university.

“Our decision to participate in the Covid Corporate Financing Facility (CCFF) from the Bank of England was a precautionary measure in a year where we have made capital investment in projects which will significantly improve the student experience, and contribute to the university’s pioneering work in space research.

“Pre-change engagement with staff and unions has been underpinned by the University’s Leading and Managing Change Principles, which were developed in consultation with, and then agreed by, the three recognised trade unions in 2018.”

Dr Sarah Seaton, chair of Leicester UCU, said: “Our leaders’ behaviour over the past months and years betrays the poverty of their vision and their abdication of moral responsibility. Our university celebrates its centenary this year. But if we are to flourish in our second 100 years as we did in our first, we need new leadership.”

Publicație : The Guardian

Macron announces closure of elite school that hothoused French leaders

 The grande école, or ENA, has been the pathway to power for top civil servants and four presidents

Emmanuel Macron has announced the closure of the École Nationale d’Administration, the elite French finishing school for the country’s leaders, where he himself studied.

Known as ENA, the grande école has been the hothouse for France’s top civil service and a pathway to power in the public and private sectors. Four French presidents, including Macron, have passed through its doors as have dozens of ministers and business leaders.

Founded by Gen Charles de Gaulle in October 1945 with the idea of breaking the upper-class hold over France’s higher echelons, ending nepotism and making the civil service more democratic, it has instead become a byword for an establishment elite and been accused by critics of encouraging groupthink.

Macron told a gathering of state officials, including ambassadors, prefects – and a number of énarques, as graduates of the school are called – that it would be replaced by a new establishment called the Institute for Public Service (ISP). However, potential students would still be required to pass a tough entrance exam and follow a specific study syllabus.

Another change will mean that the top-ranking graduates will no longer have automatic access to the best administrative jobs until they have shown their worth in other official roles.

“The field is the first skill expected of state administrators,” an Elysée source said. “This decision puts an end to the job-for-life that has been the case until now. “Civil servants will not be permanently assigned to a function, a body or a sector.”

Another objective, the Elysée source said, is to make the senior civil service more attractive. “The state must continue to attract the best,” the source said.

The school was originally located in Paris but moved to Strasbourg, though it keeps a campus in the capital.

Advertisement

While the number of students from privileged families was 45% in the 1950s and 60s, this had risen to about 70% between 2005 and 2014, while those from working-class families fell to about 6%.

Macron’s decision to shut ENA was reportedly prompted by the gilets jaunes protest movement that began in 2018 and was sparked by a sense that the country’s leaders were out of touch with ordinary French people, especially those living outside the cities.

The text of a speech the president never delivered because it was postponed when Notre Dame Cathedral caught fire, was leaked to the French press in 2019. In it Macron said: “If we want to build a society of equal opportunity and national excellence, we must reset the rules for recruitment, careers and access to the upper echelons of the civil service. That’s why we will change the system of training, selection and career development by doing away with ENA and several other institutions.

“Do the upper echelons of our public service reflect our society? No …”

De Gaulle’s aim of installing more égalité in French higher education was never realised and a 2015 study from the European Centre For Sociology And Political Science to mark its 70th anniversary stated: “However it is calculated, the intake has not democratised during the last 70 years.” It concluded that the ENA founders’ dream had not been realised, while conceding that one point in ENA’s favour was that the number of female students had risen to 45%.

ENA officials have pointed out that the school’s socioeconomic profile is better than at some of France’s other elite higher education establishments, but critics have also attacked ENA as an echo chamber that trammels students along intellectually conformist positions.

Peter Gumbel, a British academic, has claimed that France’s grande école system, and especially the ENA, has the effect of perpetuating an intellectually brilliant yet out-of-touch ruling elite.

Although ENA has some high-profile alumni, the majority of its graduates are, as the school says, “largely unknown, lead quiet and useful careers in our civil service and don’t recognise themselves in the stereotypical images given about the school”.

In February 2020, Macron’s then prime minister, Édouard Philippe, suggested that it would be replaced by a “public administration school”.

French media reported that a new school would aim to attract a more socially diverse range of students, who would follow a course more in touch with modern life that included subjects such as laîcité – France’s version of secularism – poverty, ecology and sciences.

Advertisement

Students wishing to enter ENA take a competitive exam, usually after graduating from another of the country’s grandes écoles, involving essays on public law, economics, the role of public institutions in society and must show an understanding of public finances. An oral exam includes questions on European and international politics.

After a two-year study programme, ENA students are ranked by their results. The academic year is known as a promotion; graduation is ranked from one to 100 on their results. They are then asked, in order of merit, what job they would like. The best students usually join the Council of State, Financial Inspectorate and Court of Auditors, while those lower down the rankings enter less prestigious civil service jobs.

Famous alumni

Cameroon’s president, Paul Biya. Photograph: Charles Platiau/Reuters

Presidents Valéry Giscard d’Estaing, Jacques Chirac, François Hollande and Emmanuel Macron.

Prime ministers Jean Castex, Édouard Philippe, Dominique de Villepin, Lionel Jospin, Laurent Fabius, Alain Juppé, Édouard Balladur, Michel Rocard.

Current ministers Florence Parly (Armies Minister) and Bruno Le Maire (Finance Minister).

Business leaders Bernard Lathière (Airbus), Jean-Cyril Spinetta (PDG – Air France/KLM, Henri de Castries (AXA), Guillaume Pepy (SNCF), Stéphane Richard (France Telecom).

International figures Pascal Lamy (ex European Commissioner, DG of the WTO), Jean-Claude Trichet (ex governor of the Bank of France and the European Central Bank).

Foreign leaders Nicéphore Soglo (Benin), Adly Mansour (Egypt), Paul Biya (Cameroon).

Publicație : The Guardian și Le Figaro