9 ianuarie 2021

Solicitări de ULTIMA ORĂ din partea rectorului Universității „Cuza” din Iași, prof. univ. dr. Tudorel Toader, către Guvernul României! Îi sunt alături reprezentanții marilor universități din țară

Rectorul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, prof. univ. dr. Tudorel Toader, a trimis solicitări importante către Guvernul României. Îi sunt alături și reprezentanții marilor universități din țară. Este vorba despre scrisoarea trimisă Executivului de Consorțiul „Universitaria”, din care fac parte: Universitatea București, „Babeș-Bolyai” din Cluj, Academia de Studii Economice din București, Universitatea de „Vest” din Timișoara și „Cuza”. Principalele Propuneri ale Consorțiului sunt: revizuirea finanțării universităților, bani pentru cercetare, creație și sport, sistem mai bun de acreditare, clasificarea universităților după misiune și anvergură, monitorizarea parcursului profesional al absolvenților

Prof. univ. dr. Tudorel Toader, rectorul Universității „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași, a trimis o serie de solicitări importante către Guvernul României. Este vorba despre scrisoarea trimisă Executivului de Consorțiul „Universitaria”, din care fac parte: Universitatea București (UB) – (rector prof. univ. dr. Marian Preda), „Babeș-Bolyai” (UBB) din Cluj (rector prof. univ. dr. Daniel David), Academia de Studii Economice (ASE) din București – (rector prof. univ. dr. Nicolae Istudor), Universitatea de „Vest” din Timișoara (UVT) – (rector prof. univ. dr. Gabriel Pîrtea) și „Cuza”. Principalele Propuneri ale Consorțiului sunt: revizuirea finanțării universităților, bani pentru cercetare, creație și sport, sistem mai bun de acreditare, clasificarea universităților după misiune și anvergură, monitorizarea parcursului profesional al absolvenților.

„Consorțiul” mai cere „redesenarea” hărții învățământului superior românesc, dar și crearea unui mecanism de monitorizare a parcursului profesional al absolvenților, cu ajutorul unor platforme interoperabile de gestiune

Mesajul Consorțiului „Universitaria” e legat de o reformă a învățământului superior și cercetării în România. Astfel, principalele obiective ale sistemului de învățământ superior sunt acelea de a genera cunoaștere, de a produce idei novatoare, soluții pentru problemele sociale și economice ale României (prin sistemul de cercetare), de a forma resursa umană de calitate (prin programele de educație și formare) care să implementeze aceste soluții în piața muncii, în societate și în economie, pentru a crea o calitate a vieții mai bună pentru toți românii.

„În cadrul acestor procese, rolul profesioniștilor, al elitelor profesionale este esențial pentru că acestea generează idei și soluții și astfel fac diferența în competiția globală, în societate și în economie bazate pe cunoaștere și inovație. De aceea, păstrând caracterul incluziv și echitabil, învățământul superior este bazat preponderent pe merit și pe performanță (evaluate pornind de la rezultatele individuale și colective)”, se arată în documentul semnat și de rectorul Toader.

Aceștia arată și că, fiind un domeniu de importanță națională finanțat în bună măsură din bani publici, domeniul cercetării și al educației terțiare trebuie să beneficieze de acces la resurse de finanțare distribuite pe baza de performanță și să justifice utilizarea resurselor prin raportare publică și prin evaluarea externă, imparțială, a rezultatelor obținute.

Reprezentarea echitabilă, proporțională cu numărul de studenți și cadre didactice, a tuturor universităților

De asemenea, se dorește finanțarea cercetării științifice, a creației universitare și a performanței sportive în universități. Reprezentarea echitabilă, proporțională cu numărul de studenți și cadre didactice, a tuturor universităților, tipurilor de universități și tuturor domeniilor de studii majore în toate structurile consultative și decizionale din domeniile învățământului superior și al cercetării. Procesele de selecție a conducerilor instituțiilor menționate anterior trebuie fundamentate pe principiul meritocrației și bazat pe programele lor manageriale, și nu pe apartenența (doar) la anumite domenii de studii, tipuri de universități sau grupuri de interese. Îmbunătățirea sistemului de acreditare a universităților și programelor de studii și de evaluare a calității în cercetare și în învățământul superior. Promovarea internaționalizării, dimensiunii globale a învățamântului superior românesc.

Revizuirea sistemului de finanțare a universităților

Revizuirea sistemului de indicatori și coeficienți de finanțare pe student a programelor de studii pe bază de analiză a costurilor realizată de experți independenți și de benchmarking cu sisteme de finanțare din alte țări europene. Lansarea unor proiecte punctuale de finanțare pe programe de studii strategice pentru interesele culturale și socio-economice ale României. Scoaterea veniturilor proprii ale universităților din calculul deficitului public național, permițând astfel universităților realizarea de investiții necesare pentru menținerea competitivității. Promovarea meritului și performanței, dar și a incluziunii și echității în rândul studenților, printr-un sistem coerent de suport. Întărirea autonomiei universitare, concomitent cu promovarea democrației academice și a culturii participării, printr-un set de principii și reguli ce vor promova, de la nivelul departamentelor și până la vârful universității, libertatea de gândire și de exprimare, votul democratic și evitarea abuzurilor, a nepotismului și a altor practici nedemocratice. Toate acestea sunt principalele solcitari ale Consorțiului „Universitaria”.

Publicație : Bună Ziua Iași

Ministrul Educației şi Cercetării a discutat despre cum va începe şcoala în semestrul al doilea, creşterea finanţării pentru educaţie şi necesitatea depolitizării sistemului public de învăţământ din România, în Studioul BZI LIVE

Vineri, 8 ianuarie 2021, începând cu ora 10.30 în Studioul BZI LIVE a fost programată o interesantă şi de maximă actualitate producţie media! Noul ministru al Educaţiei şi Cercetării (MEC) şi fostul preşedinte al Consiliului Naţional al Rectorilor (CNR), prof. univ. dr. Sorin Mihai Cîmpeanu a fost invitat, în exclusivitate, într-un dialog de interes şi actualitate (via Skype) pentru întreg mediul educaţional din România!

Alături de domnia sa au fost abordate cele mai fierbinţi şi importante probleme şi aspecte din învăţământul preuniversitar şi superior autohton, redeschiderea unităţilor educaţionale, vaccinare anti COVID-19, învăţământ on-line, realităţi şi schimbări din Educaţia publică, învăţământ în plină pandemie, proiecte şi măsuri pentru îmbunătăţirea Şcolii din România, finanţarea acestui domeniu! De asemenea, perspectivele şi planurile pregătite pentru învăţământul românesc, viziunea sa pe acest plan, relaţiile internaţionale au fost alte puncte abordate cu ministrul Educaţiei, prof. univ. dr. Sorin Mihai Cîmpeanu.

Prof. univ. dr. Sorin Mihai Cîmpeanu a fost președinte al Consiliului Național al Rectorilor din România și rector al Universității de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București

După absolvirea Factultății de Îmbunătățiri Funciare și Ingineria Mediului, Sorin Mihai Cîmpeanu a obținut diploma de doctor în agronomie, ocupând ulterior diferite poziții până la cea de profesor. În același timp s-a implicat în activități de cercetare științifică, prin participarea în cadrul unei serii de proiecte naționale și internaționale, în calitate de manager de proiect sau expert consultant. Ca urmare a vastei sale experiențe în domeniul educației, ocupă poziția de decan al Facultății de Îmbunătățiri Funciare și Ingineria Mediului și devine rector al Universității de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București în 2012.

În perioada 2000-2003 a ocupat poziția de expert coordinator la Centrul Național „Leonardo da Vinci”, iar între 2003 și 2004 a ocupat o poziție similară în cadrul Agenției Naționale pentru parteneriatul univesitatilor cu mediul economico-social (APART) din Ministerul Educației.

Sorin Mihai Cîmpeanu a mai ocupat portofoliu de Ministru al Educației și Cercetării Științifice, Prim-Ministru Interimar al Guvernului României și Ministru Interimar al Afacerilor Interne

Din 2016 este deputat, membru al Parlamentului României. Prof. univ. dr. Mihai Sorin Cîmpeanu a fost președinte al Consiliului Național al Rectorilor din România, la al doilea
mandat și deține titlul de Doctor Honoris Causa acordat de două universități din România.

Sorin Mihai Cîmpeanu a primit dinstincția „Year Personality for an European România” acordată de European House, a fost decorat de către Președintele României cu medalia „Meritul pentru Învățământ” în 2004 (Decretul nr. 1097/10 dec. 2004) și a primit premiul național „În Hoc Signo Vinces” acordat pentru activitatea de cercetare de către Consiliul Național al Cercetării Științifice. De asemenea, ministrul Educaţiei şi Cercetării, universitarul Câmpeanu a fost ales președinte al Agence Universitaire de la Francophonie (Francophone University Association) pentru un mandat, între anii 2017-2021. Aşadar, o editie-dialog ce nu trebuie ratata, de interes şi actualitate naţională!

Publicație : Bună Ziua Iași

Une rentrée chaotique à l’université

Les incidents se sont multipliés lors des examens à distance comme en présentiel. La mise en place des groupes de dix étudiants « prioritaires » sur les campus se fait attendre.

Des étudiants font la queue sur le campus de l’université Saint-Jerôme de Marseille, le 17 novembre 2020. NICOLAS TUCAT / AFP

C’est la rentrée de la confusion dans l’enseignement supérieur. Flou sur les dates de reprise des cours et retour en présentiel, sessions de partiels perturbées voire annulées… De nombreux dysfonctionnements ont émaillé la semaine alors qu’une dizaine d’organisations syndicales de l’enseignement supérieur a lancé, vendredi 8 janvier, un appel à la grève pour le 26 janvier notamment pour demander la réouverture des facultés.

Les établissements n’ont pas eu matériellement le temps et les moyens d’appliquer des consignes reçues au premier jour des vacances de Noël, le 19 décembre 2020. Des mesures prévoyant notamment l’instauration en présentiel de groupes de dix étudiants « en fragilité », une reprise des travaux dirigés (TD) en demi-jauge pour les premières années dès le 20 janvier, et un renforcement massif du tutorat avec la création de 20 000 emplois étudiants supplémentaires pour des missions de quatre mois.

Des universitaires, notamment parmi les juristes, s’inquiètent de ce que ces dispositifs n’aient pas encore fait l’objet d’un texte réglementaire, ce qui expliquerait le peu d’allant des universités à les mettre en pratique.

Sans modification d’un décret pris le 29 octobre pour cadrer notamment les conditions de l’enseignement à distance lors du reconfinement, la reprise en présentiel dans les amphis, prévue initialement en février, ne présente aucun caractère légal, souligne Clément Chauvet, responsable du département de droit de l’université d’Angers. « On se retrouve pris en tenaille entre la ministre qui nous dit de faire quelque chose d’actuellement illégal et ces mêmes annonces qui suscitent l’espoir de nos étudiants, explique-t-il. Que vais-je dire à mes premières années qui voudront reprendre leurs TD dans dix jours ? »

Publicație : Le Monde

« Le Conseil constitutionnel vide de sa substance le principe d’indépendance des enseignants-chercheurs »

TRIBUNE

Dominique Rousseau

Professeur de droit constitutionnel à l’université Paris-I Panthéon Sorbonne

Pierre-Yves Gahdoun

Professeur de droit public à l’université de Montpellier, membre du Conseil national des universités

Julien Bonnet

Professeur de droit public à l’université de Montpellier

En validant des dispositions contestées de la loi de programmation de la recherche, le Conseil constitutionnel rend possible d’accéder au corps des professeurs d’université sans qualification par une instance nationale, regrettent, dans une tribune au « Monde », les professeurs de droit Dominique Rousseau, Pierre-Yves Gahdoun et Julien Bonnet.

Tribune. En 1984, le Conseil constitutionnel consacrait un principe fondamental, reconnu par les lois de la République : celui de l’indépendance des professeurs d’université. Cette décision laissait présager, pour les années à venir, un contrôle serré des mesures législatives susceptibles de heurter cette indépendance.

Le Conseil, trente-sept ans après, semble le regretter. Dans sa décision du 21 décembre 2020, sans revenir officiellement en arrière, il s’applique à vider complètement de sa substance ce principe constitutionnel en validant des dispositions de la loi de programmation de la recherche dénoncées – chose rare – par la quasi-totalité du monde académique.

On pourra dire, bien entendu, que les auteurs de la présente tribune étant eux-mêmes des universitaires, et l’un d’entre eux siégeant au Conseil national des universités (CNU), l’appréciation ne saurait être totalement objective. Et l’argument serait valable. On pourra également soutenir que le travail de commentaire étant par définition plus ou moins critique, on trouvera toujours, ici ou là, une plume grincheuse pour voir dans la jurisprudence du Conseil matière à s’insurger.

Une protection bien illusoire

Tout cela est encore vrai. Mais tout de même : le Conseil rend, sur cette loi de programmation de la recherche pour les années 2021 à 2030, une décision vite rédigée, mal argumentée, et qui ne répond absolument pas aux différents griefs invoqués. Les requérants voyaient ainsi dans la nouvelle procédure de « tenure track », permettant aux établissements de recruter « en qualité d’agent contractuel de droit public une personne en vue de sa titularisation dans le corps des professeurs de l’enseignement supérieur », une porte ouverte au localisme le plus complet.

Mais le Conseil se contente à ce sujet de rappeler par une réserve d’interprétation que « le principe d’indépendance des enseignants-chercheurs s’oppose à ce que le chef d’établissement puisse refuser, pour des motifs étrangers à l’administration de l’université et, en particulier, des motifs liés à la qualification scientifique de l’intéressé, de proposer à la titularisation un candidat ayant reçu un avis favorable de la commission de titularisation ». Le Conseil ajoute que « le chef d’établissement ne saurait, non plus, quel qu’en soit le motif, proposer à la titularisation un candidat ayant fait l’objet d’un avis défavorable de cette commission ».

Protection bien illusoire puisque, dans les faits, la commission de titularisation de l’université reste toujours plus ou moins liée à la présidence, si bien que la décision de cette commission ne sera jamais officiellement désavouée. Mais le Conseil fait mine de ne rien voir et s’en remet aux modestes contraintes légales pour valider le mécanisme dans son ensemble.

Publicație : Le Monde

11 ianuarie 2021

Dialog, în Studioul BZI LIVE, despre egalitatea de gen, combaterea discriminării femeilor și stoparea violenței asupra acestora alături de Virgil Leițoiu, sociolog şi licenţiat al actualei Facultăţi de Filosofie şi Ştiinţe Social-Politice din cadrul Universităţii „Cuza” din Iaşi

Luni, 11 ianuarie 2021, începând cu ora 15.00 în lumina reflectoarelor Platoului BZI LIVE este programată o interesantă, actuală şi utilă editie-dialog despre una dintre cele mai sensibile şi grave probleme ale societăţii contemporane. Totul va avea în prim-plan abordări despre egalitatea de gen, combaterea discriminării femeilor și stoparea violenței asupra acestora alături de Virgil Leițoiu, sociolog şi licenţiat al actualei Facultăţi de Filosofie şi Ştiinţe Social-Politice (fosta Facultate de Istorie şi Filosofie) din cadrul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iaşi.

Om de radio, fost jurnalist, implicat în proiecte şi activităţi publice sau private, sociologul Virgil Leițoiu a fost profesor şi a dezvoltat activităţi şi a avut iniţiative în zona egalităţii de gen, combaterea discriminării femeilor și stoparea violenței asupra acestora.

„Măsura civilizației unui popor poate fi dată și de modul în care aceast își tratează femeile”, punctează Virgil Leițoiu  Astfel, emisiunea-dialog din Studioul BZI LIVE este un corect, echilibrat, profesionist şi interesant demers media pe aceasta tematică.

„Măsura civilizației unui popor poate fi dată și de modul în care aceast își tratează femeile. Discuția despre egalitatea de gen, combaterea discriminării femeilor și stoparea violenței asupra acestora este foarte veche. Din anii ’60 această preocupare pentru asigurarea respectării drepturilor fundamentale ale femeilor a devenit o preocupare sistematică la nivel mondial, iar din 2010 prin înființarea UN Women, a căpătat și un aspect instituțional important și necesar la nivelul cel mai înalt”, scoate în evidenţă Virgil Leițoiu.

„În general discuția despre agresiunea asupra femeii se oprește, din păcate, la nivelul violenței domestice și cel mai adesea restul de agresiuni sunt la fel de grave sunt cumva acoperite de o tăcere complice”, arata sociologul Leițoiu

Mai departe, sociologul Leițoiu evidenţiază: „Plata inegală, exploatarea tinerelor femei, agresiunea psihologică asupra femeilor la locul de muncă și în general în afara familiei și multe alte manifestări prin care femeilor le sunt practic restricționate drepturile fundamentale sunt mult prea frecvent chestiuni inabordabile”.

„În societatea actuală putem vorbi despre o agresiune a sistemului asupra femeilor, una foarte dură și foarte nocivă pentru noi toți”, avertizează Virgil Leițoiu
Sociologul continua şi arata ca femeile trebuie recunoscute ca parteneri, cu drepturi și obligații egale, ale bărbaților iar statutul de cetățean de mâna a două ar trebui să nu mai existe, dar din păcate sunt încă foarte multe de făcut pentru a putea ajunge în acel punct. „Pentru mulți obligativitatea de a permite accesul la funcții politice reprezentative sau în forurile de conducere la cel mai înal nivel din companiile private sau de stat, pare o discriminare pozitivă. Din păcate această reacție nefericită duce la neînțelegerea deplină a rolului acestor măsuri și chiar la o accentuare a discriminării față de femei. Măsurile legale prin care femeile reușesc să acceadă în poziții reprezentative sau de decizie au rolul de a crea acel cadru în care bărbații și femeile să devină oameni egali în drepturi și obligații și au fost luate tocmai pentru că fără acestea statul femeilor ar fi rămas în continuare acela de cetățeni de mâna a doua”, conchide Virgil Leițoiu.

25 de ani de progrese inegale: În ciuda îmbunătățirilor realizate în domeniul educației, lumea continuă să fie un loc în care fetele se confruntă cu violența și discriminarea
La două decenii și jumătate de la conferința istorică organizată la Beijing pe tema situației femeilor, violența împotriva femeilor și a fetelor rămâne un comportament răspândit și acceptat. UNICEF, la București şi pe 4 martie 2020 arata ca numărul fetelor care merg la școală și își continuă studiile este mai mare ca oricând la nivel global, însă progresele remarcabile înregistrate în domeniul educației au contribuit prea puțin la construirea unui mediu în care fetele au parte de mai multă egalitate și de mai puțină violență, au avertizat astăzi UNICEF, Plan Internaţional și UN Women într-un nou raport.

Conform raportului, emis înainte de cea de-a 64-a sesiune a Comisiei pentru Statutul Femeii, numărul fetelor aflate în afara sistemului de învățământ a scăzut cu 79 de milioane în ultimele două decenii.

În ultimul deceniu, raportul dintre feţele și băieții care frecventează învățământul secundar s-a modificat în favoarea fetelor

Cu toate acestea, violența împotriva femeilor și a fetelor rămâne un fenomen răspândit. În 2016, de exemplu, femeile și fetele au reprezentat 70 la sută dintre persoanele identificate ca victime ale traficului la nivel mondial, majoritatea dintre ele fiind victime ale exploatării sexuale. Uimitor este faptul că una din 20 de fete cu vârste cuprinse între 15 și 19 ani – în jur de 13 milioane – a fost victima unui viol în decursul vieții, aceasta fiind una dintre cele mai violente forme de abuz sexual la care sunt expuse femeile și fetele.

În urmă cu 25 de ani, guvernele lumii și-au luat un angajament față de femei și fete, însă și-au respectat promisiunea doar parțial. Deși, la nivel mondial, s-a obținut sprijin politic pentru școlarizarea cât mai multor fete, acestora nu li s-au oferit competențele și susținerea de care au nevoie nu doar pentru a-și construi propriul destin, ci și pentru a putea trăi în siguranță și demnitate”,declara directorul executiv al UNICEF, Henrietta Fore.

„Accesul la educație nu este suficient – trebuie să schimbăm și comportamentul și atitudinea oamenilor față de fete. Putem vorbi într-adevăr de egalitate doar în momentul în care toate fetele beneficiază de protecție împotriva violenței, își pot exercita drepturile în mod liber și se bucură de șanse egale în viață”
Raportul, A New Era for Girls: Taking stock on 25 years of progress „O nouă eră pentru fete: bilanțul a 25 de ani de progrese”, este publicat în contextul campaniei Generation Equality și marchează cea de-a 25-a aniversare a Declarației de la Beijing și a Platformei de Acțiune – planul istoric elaborat în scopul promovării drepturilor femeilor și ale fetelor.

„Este esențial să tragem la răspundere guvernele în legătură cu angajamentul pe care și l-au asumat prin istorica >, iar acest raport furnizează o imagine detaliată a lumii în care trăiesc fetele 25 de ani mai târziu”, a afirmat directorul general al Plan Internaţional, Anne-Birgitte Albrectsen. „Adolescentele, în mod special, se confruntă cu un nivel ridicat al discriminării pe criterii de vârstă și gen și continuă să fie ignorate în comunitățile lor și în forumurile decizionale, rămânând în mare parte invizibile la nivelul politicilor guvernamentale. Încurajarea și susținerea adolescentelor aduc un triplu beneficiu societății – pentru fetele de azi, adultele care vor deveni și viitoarea generație de copii. Dacă nu reușim să înțelegem acest lucru și nu punem capăt discriminării ce afectează fetele din întreaga lume, ne va fi foarte greu să atingem țelurile ce țin de egalitatea de gen stabilite în cadrul Agendei 2030”.

„După 1995, an în care, la Beijing, s-a manifestat pentru prima dată interes față de problemele cu care se confruntă fetele, am văzut tot mai multe fete revendicându-și drepturile și trăgându-ne la răspundere. Însă lumea nu a reușit să răspundă așteptărilor lor privind gestionarea responsabilă a planetei, o viață fără violență și speranța unei independențe economice”, a afirmat directorul executiv al UN Women, Phumzile Mlambo-Ngcuka. „În condițiile în care femeile și fetele trebuie să aloce de trei ori mai mult timp și energie decât bărbații treburilor gospodărești, fetele nu au cum să beneficieze de șanse egale pentru a putea face tranziția de la școală la locuri de muncă decente, în medii profesionale sigure. Pentru binele tuturor, este esențial ca acest lucru să se schimbe, asigurându-ne totodată că abilitățile pe care le dobândesc fetele în școală sunt potrivite pentru locurile de muncă ale viitorului din zona digitală și tehnologică și că se elimină violența împotriva lor”.

În prezent, fetele sunt expuse unui risc crescut de violență în orice mediu – atât în spațiul online, cât și la școală, acasă și în comunitate – consecințele acesteia fiind de ordin fizic, psihologic și social. Raportul notează faptul că o serie de practici negative, precum căsătoriile timpurii și mutilarea genitală a femeilor (MGF), continuă să perturbe și să pericliteze viața, probabil, a milioane de fete din întreaga lume. În fiecare an, 12 milioane de fete se căsătoresc la vârste fragede, iar 4 milioane sunt expuse riscului de MGF. La nivel global, probabilitatea ca fetele de 15-19 ani să justifice violența împotriva femeilor în spațiul conjugal este la fel de mare ca în rândul băieților de aceeași vârstă.

Raportul evidențiază, în cazul fetelor, și tendințe negative îngrijorătoare în domeniul nutriției și al sănătății, multe dintre ele de neimaginat în urmă cu 25 de ani. De exemplu, globalizarea, trecerea de la o alimentație tradițională la alimente procesate nesănătoase și expansiunea rapidă a marketingului agresiv ce vizează copiii au condus la creșterea consumului de alimente nesănătoase și de băuturi zaharoase. Aceasta a contribuit la răspândirea supraponderabilității și a obezității în rândul copiilor și al adolescenților. Între 1995 și 2016, prevalența supraponderabilității aproape s-a dublat în cazul fetelor de 5-19 ani, de la 9 la sută la 17 la sută, numărul actual al fetelor supraponderale (155 de milioane) dublându-se față de cel înregistrat în 1995 (75 de milioane).

În România, potrivit unui studiu publicat în 2017 de Centrul Național de Evaluare și Promovare a Stării de Sănătate, la fetele de 8 ani, prevalența obezității este de 9 last sută, mai mică față de prevalența obezității la băieți (13.50 la).

Datele Institutului de Statistică al UNESCO arată că, în 2017, 170.718 fete din învățământul primar, gimnazial și secundar se aflau în afara sistemului de educație din România, în creștere față de 162.669 în 2016 și față de 143.311 în 2015.

La nivel global, în ultimii 25 de ani, au apărut, de asemenea, tot mai multe preocupări cu privire la deteriorarea sănătății mintale, datorată parțial și utilizării excesive a tehnologiilor digitale. Raportul notează faptul că suicidul reprezintă, în momentul de față, a doua cauză de deces în cazul adolescentelor de 15-19 ani, fiind depășit doar de patologiile materne. Fetele prezintă în continuare un risc crescut de contractare a unor infecții cu transmitere sexuală, inclusiv HIV, acesta din urmă afectând în prezent 970.000 de adolescente în vârstă de 10-19 ani, față de 740.000 în 1995. Adolescentele de 10-19 ani reprezintă în continuare aproape 3 din 4 cazuri de noi infecții detectate la nivelul adolescenților din întreaga lume.
Raportul îndeamnă la acțiune în următoarele domenii:

Valorificarea și multiplicarea oportunităților oferite fetelor, indiferent de mediul de proveniență, apartenența etnică și statutul socioeconomic, pentru ca acestea să poată deveni agenți ai schimbării îndrăzneți și ambițioși și să identifice soluții, implicându-se activ – prin vocile, opiniile și ideile lor – în diverse dialoguri, platforme și procese privind organismele, comunitățile, educația și viitorul lor.

Creșterea investițiilor în politici și programe în vederea promovării unor modele promițătoare care să permită accelerarea progreselor cu și pentru adolescente, în ton cu realitatea actuală a lumii, inclusiv dezvoltarea competențelor de care au nevoie acestea pentru cea de-a patra revoluție industrială și pentru o mișcare generațională care să pună capăt violenței de gen, căsătoriilor timpurii și MGF. Intensificarea investițiilor pentru producerea, analizarea și utilizarea datelor și a studiilor de înaltă calitate, dezagregate în funcție de vârstă și gen, în domenii în care nivelul de cunoștințe este unul limitat, precum violența de gen, dobândirea de competențe adecvate pentru secolul XXI, nutriția și sănătatea mintală a adolescenților.

Publicație : Bună  Ziua Iași

Tristețe în mediul universitar din Iași. A murit Constantin Rezachevici, valoros istoric și cercetător născut în capitala Moldovei

Moment trist pentru mediul universitar din Iași. Născut la Iași, la 26 ianuarie 1943, valorosul istoric Constantin Rezachevici a murit. A urmat cursurile Facultății de Istorie a Universității din București, absolvite în 1965. A lucrat apoi, neîntrerupt, timp de 41 de ani, la Institutul de Istorie „Nicolae Iorga” al Academiei Române

Început trist de 2021 pentru membrii din mediul universitar din Iași. La 77 ani, născut la Iași, la 26 ianuarie 1943, valorosul istoric Constantin Rezachevici a murit. A urmat cursurile Facultății de Istorie a Universității din București, absolvite în 1965. A lucrat apoi, neîntrerupt, timp de 41 de ani, la Institutul de Istorie „Nicolae Iorga” al Academiei Române. Din 2007 și-a continuat activitatea în calitate de cercetător științific I la Centrul pentru Patrimoniul Românesc din cadrul Institutului de Istoria Artei „George Oprescu” al Academiei Române.

Doctor în Științe istorice, Constantin Rezachevici era specializat în Istorie medievală

Doctor în Științe istorice cu teza „Radu Șerban și epoca sa” (1978), laureat al Premiului „Nicolae Bălcescu” al Academiei Române pe anul 1978, Constantin Rezachevici era specializat în Istorie medievală. A publicat mai multe volume (între care «Istoria popoarelor vecine și neamul românesc în Evul Mediu», 1998; «Rolul românilor în apărarea Europei de expansiunea otomană. Secolele XIV-XV», «Evoluția unui concept în contextul vremii», 2001; «Cronologia critică a domnilor din Țara Românească și Moldova. 1324-1881, I, Secolele XIV-XVI», 2001) și peste 300 de studii consacrate acestei perioade, a participat la elaborarea unor fundamentale volume colective (între care vol. V al Tratatului academic de «Istoria românilor», 2003), contribuțiile sale impunându-se prin bogăția surselor (interne și externe), rigoarea și meticulozitatea documentării. A fost, de asemenea, editorul multor documente interne și externe («Cronica Moldovei de la Cracovia. Secolul XIII – începutul secolului XVII», 2006 etc.).

Una dintre figurile de marcă ale istoricilor din România

Istoricul Constantin Rezachevici este una dintre figurile de marcă ale istoricilor din România. Chiar dacă a plecat din Iași, pentru a studia la București, acesta a păstrat legătura cu universitarii și cercetătorii din capitala Moldovei. Astfel, colegii care activează pe zona Istoriei medievale la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași, Facultatea de Istorie sau cercetători au anunțat, cu regret și durere, moartea acestuia. Lucrări precum „Istoria popoarelor vecine și neamul românesc în Evul Mediu”, 1998; „Rolul românilor în apărarea Europei de expansiunea otomană. Secolele XIV-XV” sau „Evoluția unui concept în contextul vremii”, 2001 sunt repere științifice pentru analiză istorică și documentară dedicată acestei epoci. Dumnezeu să-l odihnească în pace!

Publicație : Bună  Ziua Iași