Joi, 28 noiembrie 2018, în Aula Magna a UAIC a avut loc întâlnirea cu tutorii studenților din universitate. Activitatea de tutoriat are drept scop prevenirea efectelor negative create de dificultățile de adaptare la specificul și exigențele învățământului superior cu care se confruntă sau se pot confrunta studenții, dar și diminuarea procentului de nepromovare a examenelor și de abandon universitar.

Doamna Prof.univ.dr. Mihaela Onofrei, Ordonator de credite al UAIC, a evidențiat importanța acestei activități pentru studenții universității și pentru instituție, în ansamblul ei.

Vă mulțumesc pentru prezență și pentru faptul că ați acceptat să fiți tutori ai studenților! Este un rol frumos, generator de satisfacții.  Întâlnirea de astăzi reprezintă un pas esențial în derularea unui proiect strategic și de suflet al UAIC.  Ne dorim cu toții să avem un procent cât mai mic al abandonului școlar la nivelul universității noastre și pentru aceasta e nevoie de un efort complementar. Avem deja în implementare câteva proiecte ROSE, pe problematica reducerii abandonului: Centrul de Învățare al UAIC, proiectele de la facultățile de Geografie, Litere, Matematică, precum și Școala de Vară de la Facultățile de Psihologie și Filosofie. Împreună putem reuși și derula activități frumoase, care să vină în sprijinul studenților. A fost întocmit și aprobat Regulamentul activității de tutoriat, care va ajunge în câteva zile în facultăți. Vă doresc succes în această activitate, nu foarte ușoară, dar extrem de frumoasă, cum este nobila misiune de a face educație (și nu orice fel de educație, ci una de calitate), rațiunea noastră de a fi.

Prof. univ. dr. Mihaela ONOFREI, Ordonator de credite

Doamna Petronela Gheorghiu, Șef Birou Programe Didactice Universitare și Postuniversitare, a prezentat Regulamentul activității de tutoriat, aplicabil doar pentru forma de învățământ cu frecvență a studiilor universitare de licență și master. Pentru învățământul la distanță  și cu frecvență redusă, tutoriatul este reglementat prin alte acte normative: standardele ARACIS, Regulamentul privind organizarea, desfășurarea și normarea activităţilor didactice la formele de învăţământ la distanţă și cu frecvenţă redusă la nivelul UAIC etc. Regulamentul conține definirea noțiunii și tipurile de tutoriat, modalitatea de desemnare și activitățile tutorilor, evaluarea acestor activități, precum și alte aspecte organizatorice.

Domnul Lector dr. Bogdan Constantin Neculau, coordonatorul Centrului de Învățare al UAIC și Președinte al Comisiei pentru activități studențești și parteneriate cu mediul economic și sectorul public din Senatul Universităţii, a prezentat câteva aspecte legate de activitatea Centrului de Învățare, precum și de activitatea de tutoriat (semnificație, posibile responsabilități, limite).

Activitatea aceasta este deosebit de importantă pentru studenți, pentru universitate, pentru noi înșine în calitate de formatori, putând contribui semnificativ la calitatea întregului proces instructiv-educativ, la relația de comunicare studenți – cadre didactice – secretariat/administrație. Tutoriatul constă în oferirea de ajutor și consiliere în vederea alegerii celor mai potrivite opţiuni pe linie școlară și de carieră. De asemenea, este o activitate menită să crească încrederea studenţilor faţă de Universitate şi mediul academic. Studentul nu este și nu trebuie să se simtă singur în procesul de educație, ci să se regăsească în spațiul unei comunități închegate și primitoare, care să fie în total acord cu nevoile personale și sociale. Cuvintele cheie ale activității de tutoriat trebuie să fie „consiliere”, „informare”, „comunicare”, „performanță școlară”, „sprijin”, „implicare”, „suport”, „integrare și adaptare” etc. În cadrul întâlnirilor pe care le vom avea, pe grupuri mai mari sau mai mici, vor fi împărtășite exemple de bune practici, probleme, sugestii, dar vor fi și activități de formare, pentru a învăța unii de la alții și a identifica împreună cele mai bune soluții de îmbunătățire a activității. De asemenea, așa cum trebuie avute în vedere diverse forme de comunicare între tutore și studenți (inclusv tutoriatul electronic), vom stabili și o formă de comunicare între tutori pentru ca, dincolo de particularitățile fiecărui domeniu și de personalitatea fiecăruia dintre noi, să putem vorbi de o abordare unitară și integrată la nivel de universitate, în acord cu oportunitățile pe care le oferă. 

Lector dr. Bogdan Constantin Neculau

Au fost prezentate în cadrul întâlnirii și câteva așteptări ale studenților de la tutorii lor (să se realizeze o conexiune mai puternică între profesori și studenți; programul să preia din exemplul orelor de dirigenție; studenții să găsească în tutore un mentor, atât pentru partea de facultate, cât și un consilier pe partea de carieră profesională; tutorele să aibă întâlniri periodice cu studenții, să le explice principalele regulamente, să organizeze întâlniri cu reprezentanții studenților și să le prezinte diverse oportunități de cercetare, de carieră etc.).

Doamna dr. Carmen Cărare a vorbit despre serviciile medicale pe care le oferă Cabinetul Medical Studențesc, situat în căminul C 8. Conform Ordinului M.S.  653 / 2001, Cabinetul medical studenţesc asigură asistenţa medicală curativă studenţilor care învaţă în altă localitate decât cea în care domiciliază şi care prezintă afecţiuni acute; examinează studenţii anului II de studii (examenul medical de bilanț), în vederea aprecierii nivelului de dezvoltare fizică şi neuropsihică şi pentru depistarea precoce a unor eventuale afecţiuni; dispensarizează studenţii cu probleme de sănătate aflaţi în evidenţa specială (boli cronice) în scop recuperator.

În cea de-a doua parte a întâlnirii, au fost exprimate puncte de vedere din partea tutorilor, au fost oferite răspunsuri la întrebările formulate, concluzia generală fiind legată de încrederea în necesitatea și reușita acestui program.