Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași a desemnat câștigătorii etapei universitare a Competiției internaționale ”3MT – Three Minute Thesis ”. Concursul presupune prezentarea tezei de doctorat în trei minute, într-o modalitate accesibilă publicului larg.
Elena Sabina Turnea, de la Școala Doctorală de Economie și Administrarea Afacerilor, a câștigat locul I cu o teză despre “Contribuții la dezvoltarea unui model de recompensare totală pentru practica organizațională” – ce îi determină pe candidați să accepte un job, iar pe angajați să continue să lucreze la aceeași firmă.
Pe locul al II-lea și câștigător al premiului de popularitate a fost Ioan Lucian RADU – Școala Doctorală de Teologie Ortodoxă, cu teza „Metafora căsătoriei lui Dumnezeu cu omul la Profetul Osea”.
Teza Sabinei Turnea și-a propus să abordeze într-o manieră științifică problematica salarizării din România. Întrebările care pot descrie rezultatele principale ale studiului sunt: „Ce recompense organizaționale doresc candidații la interviul de angajare pentru a fi atrași în companii?” respectiv „Ce recompense organizaționale doresc angajații de la locul de muncă pentru a fi menținuți în companii?”.
Cercetarea a relevat faptul că salariul nu este singurul stimulent, existând diferențe importante între diversele tipuri de candidați la interviuri. De exemplu, la interviul de angajare dar și post angajare, salariații din multinaționale pun accent pe siguranța locului de muncă, salariul lunar și oportunitățile de avansare, în timp ce salariații din firmele românești apreciază cel mai mult prestigiul și reputația firmei și oportunitățile de învățare, iar pentru a rămâne în companii, aceștia preferă oportunitățile de învățare și un salariu lunar mai mare. În studiu au fost implicați și studenți la master și doctoranzi în căutarea unui loc de muncă. Aceștia pun accent, la angajare, pe oportunitățile de avansare, siguranța locului de muncă și flexibilitatea programului. Post angajare, recompensele de top pentru aceștia sunt: salariul lunar, oportunitățile de avansare și flexibilitatea programului.
Pe lângă topul recompenselor organizaționale, cercetarea a condus și la un instrument de măsurare a preferințelor de recompensare, pentru atragerea și menținerea cu succes a angajaților în companii. Studiul este util investitorilor, persoanelor care doresc să se angajeze în viitor, angajaților, dar și altor persoane interesate de ceea ce reprezintă recompensa totală.
„Experiența 3MT te face să îți dai seama dacă teza ta este într-adevăr valoroasă pentru public. Te desprinzi de întreaga cercetare, de care ești atașat, și alături de care ai petrecut cel puțin trei ani de studii, și ești nevoit să privești totul pragmatic, punându-te în locul unei persoane care poate nici măcar nu a auzit despre subiectul tezei de doctorat.”, a declarat câștigătoarea concursului 3M, Sabina Turnea.
Câștigătorul premiului de popularitate 3M, Radu Ioan Lucian, și-a prezentat cercetarea astfel: „Cercetarea mea este despre o poveste de dragoste, dintre Dumnezeu și om, însă o poveste de dragoste trădată. Profetul Osea este trimis de Dumnezeu să ia în căsătorie o femeie de moravuri ușoare, care continuă să umble cu alți bărbați chiar și după căsătorie – cu toate beneficiile sentimentale și materiale care veneau din aceasta -, dar Osea continuă să o iubească și să facă orice pentru ca ea să se schimbe. Și reușește să facă acesta. Această căsătorie are rolul de a arăta, printr-o metaforă, că povestea de dragoste trădată este tocmai povestea relației lui Dumnezeu cu omul, povestea unei iubiri mereu trădate, dar mereu aceeași.”
Despre experiența de a prezenta un subiect complex de cercetare în formatul concursului, Radu Ioan Lucian mărturisește că „Cea mai dificilă parte în realizarea prezentării a fost încadrarea în cele trei minute, deoarece, practic, este vorba de expunerea unei munci de trei ani. Foarte utile în acest sens mi-au fost sfaturile celor care au înființat competiția, de la Universitatea din Queensland, și prezentările doctoranzilor de acolo, care m-au ajutat să ies din tiparele standard ale unei expuneri publice.”