Optimizarea politicilor publice în învățământul superior: o rampă spre împuternicire

Elevating Higher Education public policies: an empowering SPRIngboard

♦Abstract:

O serie de inițiative europene recente atrag atenția asupra rolului critic al universităților în dezvoltarea economiei verzi și digitale, iar dezvoltarea competențelor digitale este deosebit de relevantă în acest context. Alături de alfabetizarea digitală, competențele digitale sunt considerate fundamentul cetățeniei digitale, care a pătruns în discursul academic și de politici educaționale privind învățământul superior în accepțiunea de utilizare competentă, încrezătoare și responsabilă a tehnologiei, bazată pe respectul pentru celălalt și pentru valorile democratice. În acest cadru conceptual, proiectul vizează investigarea unor factori (demografici, psihologici și educaționali) care determină abilitățile de cetățenie digitală ale studenților și explorarea politicilor și practicilor din învățământul superior european privind dezvoltarea acestora.

A number of recent European initiatives draw attention to the critical role of universities in the development of the green and digital economy, and the development of digital skills is particularly relevant in this context. Along with digital literacy, digital skills are considered the foundation of digital citizenship, which has entered the academic and educational policy discourse on higher education in the sense of competent, confident and responsible use of technology, based on respect for the other and for democratic values. Within this conceptual framework, the project aims to investigate factors (demographic, psychological and educational) that determine students’ digital citizenship skills, and explore policies and practices in European higher education regarding the their development.

♦ Contextul și problema de cercetare. Complementaritate în raport cu proiectul european HESPRI

Proiectul Elevating Higher Education public policies: an empowering SPRIngboard – HESPRI,  finanțat în cadrul competiției Orizont Europa – Marie Skłodowska Curie Staff Exchange din anul 2021 (https://www.hespriproject.eu/), este fundamentat pe o analiză critică a politicilor publice privind învățământul superior la nivel global. Pachetele centrale ale proiectului HESPRI propun colectarea de evidențe empirice care să permită o abordare comparativă articulată privind contextul valoric reflectat în practicile de guvernanță (WP1), redefinirea calității în învățământul superior și propunerea de indicatori inovatori de evaluare a calității (WP2), conectarea vocilor cercetătorilor la politicile privind învățământul superior prin intervenții pilotate cu atenție pentru dimensiunea interdisciplinară și (inter)culturală (WP3) și investigarea tendințelor privind infuzarea tehnologiei în învățământul superior în jurul a trei piloni conceptuali – digitalizare, metavers și știință deschisă (WP4). Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași (UAIC) coordonează proiectul HESPRI, dar și pachetul de lucru 4, iar problematica vizată în proiectul finanțat PNCDI IV adăugă o direcție complementară de cercetare în același univers tematic, și anume premise, politici și practici privind cetățenia digitală în învățământul superior.

The context and the research problem. Complementarity with the European Project HESPRI

The project Elevating Higher Education public policies: an empowering SPRIngboard – HESPRI, funded under the Horizon Europe – Marie Skłodowska Curie Staff Exchange competition in 2021 (https://www.hespriproject.eu/), is based on a critical analysis of public policies on higher education at global level. The core Work packages of the HESPRI project propose the collection of empirical evidence to enable an articulated comparative approach on values orientations reflected in governance practices (WP1), the redefinition of quality in higher education and the proposal of innovative quality assessment indicators (WP2), the connection of researchers’ voices to higher education policies through carefully piloted interventions in terms of interdisciplinary and (inter)cultural dimensions (WP3), and investigating trends of infusing technology in higher education around three conceptual pillars – digitalisation, metaverse and open science (WP4). Alexandru Ioan Cuza University of Iași (UAIC) coordinates the HESPRI project, but also the Work package 4, and the issue addressed in the PNCDI IV funded project adds a complementary research direction in the same thematic vein, namely premises, policies and practices regarding digital citizenship in higher education.

♦ Obiectivul proiectului/The main project aim: 

  • Explorarea unor factori determinanți ai abilității de cetățenie digitală (demografici, psihologi și educaționali) în rândul studenților, prin raportare la politicile și practicile din învățământul superior european

Exploring determinants of digital citizenship skills (demographic, psychological and educational) among students, with reference to European higher education policies and practices

Activități/Activities:

  • Realizarea studiilor empirice privind o serie de determinanți (demografici, psihologici, educaționali) ai abilităților de cetățenie digitală ale studenților
  • Analiza integrată a datelor
  • Comunicarea și diseminarea rezultatelor cercetării

• Conducting empirical studies on determinants (demographical, psychological, educational) of digital citizenship skills among university students
• Integrated data analysis
• Communication and dissemination of research results

Rezultate/Results:

Articole științifice/Scientific articles 

  • Popa, Nicoleta Laura, & Assante, Gabriela Monica (2024). Explanatory factors of digital citizenship among university students. A cross-national dataset. Data in Brief, 57: 111011. https://doi.org/10.1016/j.dib.2024.111011.
  • Popa, Nicoleta Laura, & Assante, Gabriela Monica (2024). Subjective social status as a mediator between self-enhancement values and digital skills for digital citizenship: compensatory effects of mothers’ educational level. Under review.

Comunicări la conferințe naționale și internaționale/  Papers presented at national and international conferences

Atelier tematic (național)/ Workshop (national)

Finanțare prin/Funded by: PNCDI IV 2020-2027-5.8. Programul Cooperare europeană și internațională; 5.8.1. Subprogramul Orizont Europa, Premiere Orizont Europa – Instituții

COD: PN-IV-P8-8.1-PRE-HE-ORG-2023-0087

Contract: 30PHE/2024

Implementare/Implementation period: 15 luni

Valoare totală grant/ Contract value: 134,400.00 lei

Beneficiar proiect/Beneficiary: Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași

Director proiect/Project Manager: Prof. univ. dr. Nicoleta Laura Popa

Echipa proiectului/ Project Team:

  • Lect. univ. dr. Magda-Elena Samoilă
  • Lect. univ. dr. Gabriela-Monica Assante