Astăzi, Liviu-George Maha prezintă noua echipă managerială a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. Noul rector vine cu schimbări radicale

Astăzi, 15 aprilie 2024, Senatul Universității „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași are programată o ședință de maximă importanță! Rectorul Liviu-George Maha va prezenta noua echipă de prorectori, Metodologia de alegere a decanilor celor 15 facultăți și de concurs pentru un nou director al Grădinii Botanice „Anastasie Fătu”, respectiv a instituțiilor de cercetare de la „Cuza”.

Zi importantă pentru Senatul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași

Zi importantă pentru Senatul Universității „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași! Rectorul instituției, prof. univ. dr. Liviu-George Maha, va prezenta noua echipă de prorectori, Metodologia de alegere a decanilor celor 15 facultăți și de concurs pentru un nou director al Grădinii Botanice „Anastasie Fătu”, respectiv a instituțiilor de cercetare de la „Cuza”.

Surse ale reporterilor BZI spun că în noua echipă managerială nu se va regăsi niciun prorector care se află acum în funcție. Echipa actuală de prorectori este următoarea: prof. univ. dr. Corneliu Iațu – Prorector pentru managementul resurselor umane și evaluarea activității, prof. univ. dr. Ionel Mangalagiu – Prorector pentru programe de cercetare ştiinţifică şi transfer de cunoștințe, prof. univ. dr. Daniela Cojocaru – Prorector pentru relaţii internaţionale şi parteneriate de studii şi cercetare, conf. univ. dr. Florin Brînză – Prorector pentru studii doctorale, digitalizare, Filialele și Extensiunile UAIC, conf. univ. dr. Constantin-Iulian Damian – Prorector pentru programe de licenţă, masterat şi activităţi de formare a personalului didactic din învăţământul preuniversitar, lect. univ. dr. Sorin Mocanu – Prorector pentru managementul calității, strategie și dezvoltare instituțională.

UAIC intră în cea mai importantă fază a alegerilor academice, după cea a rectorului instituției

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași intră în cea mai importantă fază a alegerilor academice, după cea a rectorului instituției. După prezentarea Metodologiei de concurs în ședința de Senat a UAIC, rectorul Liviu-George Maha va demara procesul de selecție a viitorilor decani.

Actualii decani sunt: Facultatea de Biologie – prof. univ. dr. habil. Marius Ștefan, Facultatea de Chimie – prof. univ. dr. Aurel Pui, Facultatea de Drept – conf. univ. dr. Ioana Maria Costea, Facultatea de Economie şi Administrarea Afacerilor – prof. univ. dr. Teodora Cristina Roman, Facultatea de Educaţie Fizică şi Sport – prof. univ. dr. Beatrice Aurelia Abălașei, Facultatea de Filosofie şi Ştiinţe Social-Politice – prof. univ. dr. Conțiu Tiberiu Cristi Șoitu, Facultatea de Fizică – prof. univ. dr. habil. Cristian Enăchescu, Facultatea de Geografie şi Geologie – prof. univ. dr. Adrian Grozavu, Facultatea de Informatică – conf. univ. dr. Adrian Iftene, Facultatea de Istorie – prof. univ. dr. Lucrețiu Ion Bîrliba, Decan, Facultatea de Litere – prof. univ. dr. Alexandru Arnold Francisc Gafton, Facultatea de Matematică – prof. univ. dr. Răzvan-Dinu Lițcanu, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei – conf. univ. dr. Ștefan Boncu, Facultatea de Teologie Ortodoxă – prof.univ. dr. pr. Ion Vicovan și Facultatea de Teologie Romano-Catolică – conf. univ. dr. pr. Ștefan Lupu.

Publicație : Bună Ziua Iași

Spectaculos! Universitatea „Cuza” din Iași are un proiect și o investiție unicat, în valoare de 157.146.578,28 lei

Plan spectaculos pentru Universitatea „Cuza” din Iași, ce implică un proiect și o investiție de 157.146.578,28 lei! Instituția a semnat, luni, 8 aprilie 2024, la Ministerul Educației, contractul de finanțare pentru proiectul „Campus profesional integrat, liceal și universitar județul Vrancea”, finanțat în cadrul Programului Național de Redresare și Reziliență.

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași are un plan special ce implică un proiect și o investiție de 157.146.578,28 lei. Instituția a semnat, luni, 8 aprilie 2024, la Ministerul Educației, contractul de finanțare pentru proiectul „Campus profesional integrat, liceal și universitar județul Vrancea”, finanțat în cadrul Programului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Acesta va fi gestionat de un consorțiu format din Consiliul Județean Vrancea, în calitate de lider, UAIC Iași și Universitatea București, trei colegii tehnice din Focșani (Colegiul Tehnic „Edmond Nicolau”, Colegiul Tehnic „Ion Mincu”, Colegiul Tehnic „Valeriu D. Cotea”) și Liceul „Simion Mehedinți” Vidra, Inspectoratul Școlar Județean Vrancea și trei companii locale, reprezentative în domeniul economic, în calitate de parteneri.

Universitatea „Cuza” din Iași are un proiect și o investiție unicat, în valoare de 157.146.578,28 lei

Printre obiectivele asumate de UAIC în cadrul acestui proiect se numără: asigurarea de servicii de informare, promovare, consiliere a ofertei de formare profesională axate pe dobândirea de competențe transversale, corelate cu necesitățile pieței muncii, instituirea și utilizarea unor pachete integrate de măsuri de asistență educațională și sprijin financiar, asigurarea de burse pentru studenți, organizarea competițiilor profesionale, concursurilor pe meserii, servicii de consiliere si orientare profesională pentru elevi si studenți.

De asemenea, se urmărește organizarea de programe de studii inovatoare, care să conducă la formarea de competențe relevante pentru piața muncii, verzi, digitale, dar și sprijinirea demersurilor de informare și promovare a ofertei de formare și măsuri de sprijinire a instituțiilor de învățământ implicate în consorțiu. Campusul școlar și universitar urmează să fie construit în Focșani, pe o suprafață de peste două hectare și va include 4 corpuri de clădire: un corp principal (cu săli de curs, amfiteatru, bibliotecă cu sală de lectură, ateliere digitale și laboratoare), un cămin studențesc, cantină și bază sportivă. De asemenea, va avea soluții de energie alternativă (panouri fotovoltaice și stații de încărcare electrică auto) și o parcare proprie.

Valoarea totală a proiectului este de 157.146.578,28 lei, din care valoarea eligibilă din PNRR 104.465.657,39 lei. Campusul va dispune de resurse educaționale, mobilier, ateliere de practică pentru elevi și studenți, precum și de ateliere digitale, pe baza unui concept de digitalizare adaptat profilului liceelor și  universităților tehnologice, asigurând infrastructura necesară pentru pregătirea profesională optimă a elevilor și a studenților și va asigura infrastructura socială pentru elevi și studenți. Proiectul este finanțat în cadrul Programului Național de Redresare și Reziliență, Pilonul IV: Politici pentru noua generație, Componenta C15: Educație, Reforma 4: Crearea unei rute profesionale complete pentru învățământul tehnic superior, Investiția 6: Dezvoltarea a minimum 10 consorții regionale și dezvoltarea și dotarea a minimum 10 campusuri profesionale integrate.

Plecând de la toate acestea, Universitatea „Cuza” din Iași are un proiect și o nouă investiție de anvergură.

Publicație : Bună Ziua Iași

Eveniment special, anul acesta, organizat la Academia Română din Iași

Academia Română Iași desfășoară un eveniment special anul acesta! Este vorba despre Simpozionul de Antrozoologie, ediția a VII-a, „Explorând conexiuni, ierarhii și transformări în lumi mai-mult-decât-umane”, ce are loc în luna noiembrie. Înscrierile sunt deschise până pe 30 mai 2024, pe site-ul https://anthrozoology.acadiasi.org/ sau la adresa de e-mail irina.anthrozoology@gmail.com

Academia Română Iași desfășoară un eveniment special anul acesta! Totul este legat de Simpozionul de Antrozoologie, ediția a VII-a, „Explorând conexiuni, ierarhii și transformări în lumi mai-mult-decât-umane”. Institutul de Cercetări Economice și Sociale „Gheorghe Zane” (Academia Română – Filiala Iași), Facultatea de Biologie (Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași), Facultatea de Zootehnie și Biotehnologii (Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară din Cluj-Napoca), Facultatea de Medicină Veterinară (Universitatea de Științele Vieții „Ion Ionescu de la Brad ” din Iași), Platforma RDRP, Organizația AEDC – „Anthrozoology Education Dogs Canines” și Muzeul de Istorie al Moldovei (Complexul Muzeal Național „Moldova”) sunt entitățile organizatorice.

Eveniment special, anul acesta, organizat la Academia Română din Iași

Cei implicați arată că: „Planeta noastră este o rețea vie, interconectată, plină de creaturi minunate care trăiesc aici și contribuie la această bogăție. Existența noastră în epoca antropocenului ridică întrebări, probleme și provocări pentru omenire dar și pentru semenii noștri non-umani care împart această planetă. Ne recunoaștem rolul de agenți ai schimbării, uneori remodelând lumea într-o măsură care are ca rezultat poluare, o atmosferă compromisă și încălzirea globală. Deși recunoaștem amploarea specifică a impactului nostru, nu suntem singurii care contribuie la schimbare. Fiecare locuitor al planetei își lasă amprenta asupra lumii și peisajului în această rețea extinsă de viață și interconexiuni”.

Pe de altă parte, în ediția din acest an a Simpozionului de Antrozoologie, vor fi explorate conexiunile, metamorfozele, ierarhiile și toate aceste transformări care animă colectivele cu mai multe specii și lumile multistratificate mai-mult-decât-umane.

Simpozionul va avea loc în perioada 7-9 noiembrie 2024, online

De asemenea, în descrierea acestui moment se arată că: „Înțelegerea – sau depunerea unui efort de a înțelege stranietate lumilor în care locuiesc alte ființe, ne amintește cât de dificil este să cunoaștem alte creaturi. Acest efort necesită smerenie, examinarea limitelor cunoștințelor noastre și luarea deciziei conștiente de a merge mai departe și de a învăța să ne confruntăm cu limitările, dar nu pe seama semenilor noștri”.

Simpozionul va avea loc în perioada 7-9 noiembrie 2024, online, iar înscrierile sunt deschise până pe 30 mai 2024, pe site-ul https://anthrozoology.acadiasi.org/ sau la adresa de e-mail irina.anthrozoology@gmail.com. Pe acest plan, la Iași, în organizarea Academiei Române este programat un nou eveniment interesant și aparte.

Publicație : Bună Ziua Iași

 Unde te vezi peste 10 ani? O întrebare care pune în dificultate orice student

„8.000 de tineri au făcut obiectul unui studiu la Johns Hopkins University din SUA. Întrebați care este cel mai important lucru pentru ei în prezent, doar 16% au spus: să fac mai mulți bani. 78% au spus că pentru ei este important să-și găsească un sens și un rost în viață”.

Asta a fost o parte din discursul pe care Alex Nedea, jurnalist Recorder, l-a avut în cadrul evenimentului TEDxAreni. Pe Youtube, acesta poate fi găsit tastând următoarele: „De ce să mai stăm în România?”.

Am făcut, la rându-mi, din prietenii mei studenți, un obiect de studiu. Întrebarea mea a fost, ce-i drept, clișeică (dar ce are toată lumea cu clișeele? De ce în viziunea majoritară un clișeu are conotație negativă?), și una dintre întrebările pe care generația mea le scria la început de pagină, pe mijloc, în caietul destinat a ceea ce noi numeam „Oracol”. Cei mai mulți dintre noi, cei care acum suntem studenți, am avut un oracol. Acum, a avea un jurnal (se pare că jurnalul este forma privată și modernizată a oracolului), este ceva clișeic.

„Unde te vezi peste „10 ani?”

Asta era întrebarea care nu cred să aibă termen limită de expirare. „Undeva într-un loc al meu, cu familia mea, având un job bun care să îmi placă, stând în liniște și fiind un om fericit”- astea sunt răspunsurile care la rândul lor nu au termen de expirare.

Din aceste răspunsuri reiese necesitatea studenților de stabilitate. Fie de ordin financiar, fie emoțional.

Studenților care studiază în Iași însă nu sunt de origine din acest loc le lipsește sentimentul de apartenență. Vor ca pe viitor să se simtă parte din ceva. Sau de undeva. România în 10 ani poate deveni pentru noi acel loc care să ne facă să simțim că facem parte dintr-un loc. Acolo vreau să fiu peste 10 ani…

Publicație : Ziarul de Iași

Cum te înțelegi cu studenții unei facultăți total diferite de a ta? Povestea faină a lui George de la Litere, ajuns împins de soartă în Tudor

 Ai trecut un pas important: ai scăpat de bac. Ai reușit să intri la o facultate și ești entuziasmat să vezi ce curs va urma viața ta de acum înainte. Oare ce lucruri voi învăța, ce decizii le voi regreta, ce legături se vor forma între mine și alți oameni în această perioadă?

Eu n-am știut, nici tu nu vei ști, și nici unul dintre noi nu va ști până ce nu va fi trecut prin așa ceva. Vă prezentăm azi un caz relevant, elocvent pentru realitatea că prietenii nu-i găsești acolo unde îi cauți: povestea unui student la Litere, George.

Nu-ți poți alege conștient prietenii

Alegerile noastre ne caracterizează ca indivizi; avem liberul arbitru, și optăm pentru ce considerăm că ni se potrivește în situațiile întâlnite. Vom avea momente de cumpănă, unele de disperare și neliniște, însă, de asemenea, vom avea și momente de pace, voie bună, întâmplări de tot felul, întâmplări care ne vor face să realizăm pe cine avem aproape, pe cine ne putem baza, pe cine putem numi prieten.

Poate crezi că te vei înțelege de minune cu alte persoane din facultatea ta. Până la urmă, sunteți la aceeași facultate, trebuie să aveți aceleași interese, nu? Treaba nu stă cam așa, și îți voi spune de ce. Indiferent din ce motiv ți-ai ales tu facultatea, fie că se aseamănă cu al celorlalți sau nu, caracterul tău va fi diferit față de cel al tuturor celor de acolo. Toți suntem speciali în felul nostru, avem propriile noastre vise, idei, reguli de moralitate, un amalgam de emoții care ne fac ceea ce suntem. Nu-ți poți alege conștient prietenii: ei apar în viața ta fără să-ți dai seama, vei fi prieten cu persoane la care nici nu te-ai fi gândit că ai putea fi prieten cu ei, și totuși, veți ajunge să împărtășiți o legătură care se va întinde la nesfârșit atât timp cât veți fi alături unul de celălalt.

Probleme cu găsirea unui loc în cămin

În cele ce urmează, îți voi prezenta experiența unui student care și-a găsit casa pentru cei trei ani de facultate în cel mai neașteptat loc. Este povestea lui George.

«Eram în primul an la Cuza, Facultatea de Litere, îmi amintesc că avusesem o problemă cu găsirea unui cămin. Făcusem cerere destul de târziu, iar secretariatul nu s-a grăbit să-mi răspundă. Am rămas să cred că nu mai au locuri în cămin, așa că mi-am găsit un apartament unde am împărțit chiria cu alți doi băieți. Am stat acolo un semestru, dar după, din cauza unor probleme, cei doi au plecat și am rămas singur cu o chirie pe care nu îmi permiteam s-o achit singur. Am avut totuși noroc: am auzit că un vechi prieten din gimnaziu e la Asachi, iar căminele din Tudor Vladimirescu cazează studenți străini. Am prins un loc la unul din căminele lor, iar de atunci nici c-am fost mai mulțumit. Am ajuns să cunosc oameni foarte faini, oameni care sunt pe același vibe cu mine, și am avut parte de multe experiențe ce nu pot fi uitate. Așa am ajuns să-l cunosc pe Tudor, un băiat care studiază la Asachi.

„Am făcut tot posibilul să mă integrez, și nu mi-a părut rău”

Datorită lui am aflat ce e o ligă de studenți, ce reprezintă și cu ce se ocupă. Am fost dezamăgit că facultatea mea nu are o ligă de studenți, dar am aflat că mă pot înscrie la oricare alta; ligile primesc studenți chiar dacă sunt de la facultăți diferite. Așa că m-am înscris la liga studenților electroniști, la facultatea din care fac parte majoritatea prietenilor mei. Chiar dacă eram de la o universitate diferită, am făcut tot posibilul să mă integrez, și nu mi-a părut rău.

Am participat la o grămadă de evenimente, party-uri de Dragobete, 8 Martie, 1 Mai, scene de Crăciun, strângeri de fonduri pentru familii nevoiașe etc. Datorită lor, viața mea socială a explodat, am ajuns să cunosc oameni faini din mai multe domenii și să fiu prezent la o mulțime de activități. Nu sunt sigur dacă aș fi avut parte de așa ceva dacă aș fi prins un loc în cămin la Cuza, dar de ceea ce sunt sigur e că sunt foarte mulțumit de cum au decurs lucrurile. Îmi amintesc că eram îngrijorat că nu voi prinde loc în cămin, că va trebui să mă descurc cu o chirie imposibilă, că nu mă voi integra printre studenții de la electronică… Și uite unde am ajuns acum: am o gașcă faină de prieteni, cu o grămadă de amintiri în spate ,și cu multe altele care așteaptă să fie create».

Dracul nu-i niciodată prea negru

Din experiența lui George putem vedea clar că, atunci când ușa ți se închide în nas, nu dispera: ți se va arăta mereu o fereastră. Dracul nu-i niciodată prea negru, iar, indiferent de ce vei face cu viața ta, amintește-ți că multă lume se uită la prietenii tăi ca să vadă cine ești! Așa că ai grijă mereu cu cine te înconjori…

Publicație : Ziarul de Iași

Concurs puternic de matematică între studenți din 9 state, organizat la Iași. Punctajele problemelor sunt în funcție de numărul de rezolvitori

 Peste 80 de studenţi din 27 de universităţi din 9 țări se află în această perioadă la Iaşi pentru a participa la concursul ,,SEEMOUS 2024 – 18th South Eastern European Mathematical Olympiad for University Students”.

Cea de-a XVIII-a ediție a competiţiei de matematică din Europa de Sud-Est pentru studenţi cu participare internaţională se desfăşoară până pe 14 aprilie, la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași (TUIASI).

,,Anul acesta sunt implicate 27 de universități din 9 țări. Este a treia oară când noi suntem organizatorii acestei olimpiade internaționale, Iașul. Am început pregătirile încă din luna octombrie”, a declarat prof. Marcel Roman, directorul departamentului de Matematică de la TUIASI pentru ,,Ziarul de Iasi”.

Problemele matematice marca SEEMOUS, extrem de dificile

Olimpiada este una cu un nivel foarte ridicat, candidații fiind nevoiți să rezolve individual probleme dificile în cinci ore.

,,Proba constă în rezolvarea a patru probleme în 5 ore. Problemele sunt cu un grad de dificultate extraordinar de mare. Foarte grele. De la universitatea noastră sunt 6 participanți, 5 de la Automatică și Calculatoare (AC), și o fată de la Instalații. De la UAIC cred avem 4 tineri”, a adăugat profesorul.

Participarea echipei TUIASI la o astfel de olimpiadă vine în continuarea altor rezultate foarte bune obținute la etape naționale.

,,Studenții au fost pregătiți în cadrul Centrului de Pregătire de Performanță în Matematică (CPPM), de la universitatea noastră, unde au avut parte de ședințe de pregătire săptămânale sau chiar zilnice, în perioada premergătoare concursului. Ei au ajuns aici în urma unor competiții la nivel național. S-au calificat aici. Este un proces de selecție care urmează câteva etape, și în urma acestui proces de selecție, din numărul total de studenți care inițial se califică pentru acest Centru, se alege echipa universității”, a menționat profesorul.

În plus, un aspect inedit este că punctajul pentru aceste probleme nu este prestabilit, există un minim și un maxim la fiecare, acesta fiind stabilit prin împărțirea la numărul de studenți care reușesc să rezolve problema respectivă.

Astfel, nu se pune accent doar pe rezolvarea a cât mai multor probleme, ci și pe rezolvarea unor probleme pe care alții nu au reușit să le deslușească.

,,Cei mai mulți studenți provin din Turmekistan, Algeria, Macedonia de Nord, Grecia. Câștigătorii olimpiadei primesc medalii de aur, argint și bronz, bineînțeles, însoțite de diplomele aferente, iar anul acesta vor primi și premii în obiecte de la Amazon”, a conchis profesorul.

Publicație : Ziarul de Iași

Nicio universitate ieșeană în ultimul clasament ,,World University Rankings QS”

Nicio universitate din Iași nu apare în clasamentul internaţional pe domenii ,,World University Rankings QS”, publicat în această săptămână.

Universitatea ,,Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca (UBB) se situează pe poziția 392 dintr-un total de 688 de universități luate în considerare în cel mai nou clasament pentru Europa, la secțiunea ,,Arts and Humanities”. 

Anul trecut, Universitatea București ocupa poziția 375 și UBB 376.

Astfel, doar 4 universități din România au mai reușit să se clasese în top 500, la nivelul continentului: Universitatea ,,Babeș Bolyai” din Cluj – 392 , Universitatea din București – 501 (,,Arts and Humanities”), Universitatea Politehnică din București – 401 (secțiunea ,,Engineering and Technological”) și Universitatea de Medicină și Farmacie ,,Iuliu Hațeganu” din Cluj – 501 (secțiunea ,,Life Sciences and Medicine”).

În clasamentul QS – Europa, Republica Cehă figurează cu o instituție de învățământ superior în top 100 și alte 2 în top 200, iar Polonia cu o universitate în top 100 și încă una în top 200. Estonia și Lituania au câte o universitate în top 200. Celelalte țări est-europene nu au prezență în top 200.

Clasamentul european este dominat de universități britanice.

Ediția din acest an, QS World University Ranking 2024, introduce modificări substanțiale în metodologie, luând în calcul 3 noi parametri – durabilitatea, rezultatele la angajare și participarea la rețele internaționale de cercetare. Potrivit autorilor, clasamentul se bazează pe analiza a peste 17 milioane de materiale academice și pe opiniile oferite de peste 240.000 de angajați și angajatori din mediul academic.

QS World University Rankings este o publicație anuală a clasificării mondiale a universităților. Constă în trei părți: clasificarea globală, clasificarea după subiecte (pentru 51 de subiecte și cinci domenii de specialitate), ca și cinci clasificări regionale independente (AsiaAmerica LatinăEuropa și Asia Centrală în dezvoltare, BRICS

Publicație : Ziarul de Iași

Șase proiecte propuse de UMF au primit finanțare de 1,9 milioane de lei din bani de la bugetul de stat

 Datorită competiției naționale FDI (Fondul de Dezvoltare Instituțională) 2024, Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași (UMF) a primit finanțare pentru șase din șapte proiecte depuse, obținând o sumă record: 1.920.000 de lei. 

„Fondul de Dezvoltare instituțională se adresează celor mai performante instituții de învățământ superior și se alocă după criterii competitive bazate pe standarde internaționale. Suntem bucuroși că Universitatea noastră a reușit să obțină, pentru șase din cele șapte proiecte depuse, 91% din suma solicitată, un progres important pentru Universitate, dacă ne uităm la sumele obținute în anii anteriori: în 2021 am obținut 1.509.000 (67%), în 2022 – 1.757.600 (70%), iar în 2023 – 1.736.000 (69%).”, a subliniat într-un comunicat prof. univ. dr. Viorel Scripcariu, rectorul UMF Iași.

FDI 2024 este coordonat de către Consiliul Național pentru Finanțarea Învățământului Superior (CNFIS), care a evaluat și selectat proiectele depuse de universitățile de stat.

Astfel, domeniile pentru care au putut fi depuse proiecte de dezvoltare instituțională, pentru anul 2024, au fost:

  • creşterea echității sociale, în vederea incluziunii sociale și sporirea accesului la învățământul superior, inclusiv susținerea participării și accesului studenților cu dizabilități la procesul educațional;
  • creșterea gradului de internaționalizare a învățământului superior din România;
  • asigurarea funcționării în bune condiții a grădinilor botanice universitare, a stațiunilor didactice, a bazelor de practică și a altor infrastructuri de susținere a activităților didactice, similare bazelor de practică, din cadrul instituțiilor de învățământ superior, folosite pentru instruirea studenților;
  • susținerea activităților societăților antreprenoriale studențești (SAS) din cadrul instituțiilor de învățământ superior;
  • îmbunătățirea calității activității didactice, inclusiv a respectării deontologiei și eticii academice;
  • dezvoltarea capacității instituționale pentru cercetare din instituțiile de învățământ superior;
  • corelarea ofertei educaţionale cu cererea pieţei muncii (inclusiv cele privitoare la consilierea și orientarea în carieră).

Publicație : Ziarul de Iași

Topul țărilor europene cu cei mai educați locuitori. Pe ce loc e România

Ponderea persoanelor cu studii superioare este mai mare în țările nordice și baltice, iar femeile sunt, în general, cele mai educate. România are cel mai mic procent din UE în ceea ce privește numărul de persoane cu studii superioare.

Datele disponibile arată că nivelul de educație variază considerabil în Europa. Aproape o treime dintre persoanele cu vârste între 25 și 74 de ani din Uniunea Europeană au o diplomă de învățământ superior, dar acest procent diferă în funcție de țară. Eurostat clasifică nivelurile educaționale în scăzut, mediu și înalt, iar în 2022, 31,8% dintre persoanele cu vârste între 25 și 74 de ani din UE aveau un nivel de educație superior, relatează Euronews.

Însă, doar 17,4% dintre români aveau studii superioare în 2022, potrivit Eurostat. Irlanda are în schimb aproape jumătate din populație cu studii superioare.

Concret, în România 17,4% dintre adulții cu vârste cuprinse între 25 și 74 de ani aveau studii superioare, puțin peste 60% aveau studii medii, iar aproape 22% nu aveau nici măcar studii liceale.

Nivelurile educaționale sunt definite ca fiind scăzute (mai puțin de liceu), medii (liceu) sau înalte (studii universitare).

Cei mai educați europeni 

În țările nordice și baltice, procentul absolvenților de învățământ superior a fost peste media UE. Suedia și Norvegia au avut peste 45% absolvenți de învățământ superior, iar în Letonia procentul a fost de 44%. Alte țări din regiune au avut, de asemenea, procente mai mari decât media UE în ceea ce privește absolvenții de învățământ superior.

În Regatul Unit, 43,5% dintre persoanele cu vârste cuprinse între 25 și 74 de ani aveau studii superioare, un procent mai ridicat decât cel al celor „patru mari” țări din UE. Franța a avut cea mai mare pondere dintre acestea, cu 38,2%, urmată de Spania, cu 38%.

Pe de altă parte, după România, Italia a înregistrat cea mai mică pondere a absolvenților de învățământ superior, cu doar 18,5%. Germania a avut, de asemenea, un procent ușor sub media UE, de 31,5%.

În patru țări din UE, peste 40% dintre locuitori aveau doar studii inferioare. În timp ce ponderea populației cu studii superioare a fost semnificativ mai mică în țările candidate la UE. Turcia a avut de departe cea mai mare pondere a populației cu un nivel de educație scăzut, unde două treimi (61,8%) aveau un nivel de educație mai mic decât cel secundar.

Această cifră a fost, de asemenea, sub 40% în patru țări UE, și anume Portugalia, Italia, Malta și Spania.

Speranța vine de la adulții tineri 

Datele Eurostat subliniază că ponderea absolvenților de învățământ terțiar în rândul tinerilor din Europa crește semnificativ. În 2022, peste două cincimi din populația UE cu vârste între 25 și 34 de ani aveau o diplomă de învățământ superior, cu variații notabile între țări.

În 2022, 42% din populația UE cu vârste cuprinse între 25 și 34 de ani avea o diplomă de învățământ superior. Acesta a variat de la 24,7% în România la 62,3% în Irlanda.

În UE, ponderea persoanelor cu vârste cuprinse între 25 și 74 de ani cu studii superioare a fost în continuă dezvoltare. Aceasta a crescut de la 19,1% în 2004 la 31,8% în 2022.

Femeile, mai educate decât bărbații 

În cele 35 de țări europene cu date disponibile, femeile în vârstă de 25-34 de ani au avut o proporție mai mare de absolvenți de învățământ superior decât bărbații.

În 2022, media femeilor cu studii superioare a fost de 47,6%, comparativ cu 36,5% pentru bărbați. Diferența de gen a fost mai accentuată în țările nordice și baltice, cu excepția Finlandei, unde Islanda, Slovenia și Slovacia au avut cele mai mari discrepanțe. În contrast, Turcia, Elveția și Germania au înregistrat cel mai mic decalaj între sexe, indicând proporții apropiate de absolvenți de învățământ superior pentru femei și bărbați.

În țara noastră, 28,4% dintre femeile cu vârste cuprinse între 25 și 34 de ani aveau studii universitare, în timp ce doar 21% dintre bărbații din această grupă de vârstă aveau studii superioare.

Educarea adulților 

Învățarea pe tot parcursul vieții este esențială pentru actualizarea competențelor și cunoștințelor. Potrivit Eurostat, aceasta acoperă toate formele de educație și formare, indiferent dacă sunt formale, non-formale sau informale, cu scopul de a îmbunătăți aptitudinile participanților.

În 2022, 11,9% dintre persoanele cu vârste cuprinse între 25 și 64 de ani din UE au participat la activități de educație sau formare în ultimele 4 săptămâni, cifra variind de la 1,7% în Bulgaria la 36,2% în Suedia. Deși învățarea adulților a fost mai răspândită în țările nordice, țările din Balcani au înregistrat proporții mai mici în comparație cu media UE.

În România, doar 5,4% dintre adulți au participat la cursuri de formare, arată datele Eurostat din 2022.

Publicație : Adevărul