Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași urcă în clasamentul RankPro 2024 la nivel european și mondial

În cea mai recentă ediție a clasamentului RankPro TOP 1000, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC) înregistrează o evoluție la nivel european și mondial. Conform clasamentului, UAIC se menține pe locul al doilea la nivel național și se situează pe locul 263 în Europa și pe locul 608 în lume, în urcare cu 26 de poziții la nivel european și cu 19 poziții la nivel mondial față de ediția RankPro 2023. Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași este una dintre cele două universități românești care se regăsesc în clasamentul RankPro 2024.

Clasamentul RankPro TOP 1000 este realizat de Consiliul Internațional al Oamenilor de Știință prin programul Global World Communicator – Education and Science și ia în calcul următoarele 3 dimensiuni în clasificarea universităților: academic (50%), public ranking (25%) (alte clasamente internaționale în care instituția apare) și BC-index (25%) (transparența și volumul de informații publice din pagina de internet a UAIC).

Datele sunt colectate de experții RankPro din bazele de date publice specifice internaționale, dar se solicită și universităților o serie de informații.

Ierarhia completă poate fi consultată aici: https://www.cicerobook.com/en/rankpro

Publicație : Bună Ziua Iași și Ziarul de Iași

Două mari proiecte de la Universitatea de Științele Vieții „Ion Ionescu de la Brad” și Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” Iași au fost admise pentru finanțare

A fost publicată lista cu cele 20 de proiecte admise pentru finanțare din apelul „Construcția infrastructurii universitare pentru campusurile studențești ale viitorului”. Printre acestea se numără și cele ale Universității de Științele Vieții „Ion Ionescu de la Brad” Iași și Universității de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” Iași.

Au fost admise pentru finanțare două proiecte de la Universitatea de Științele Vieții „Ion Ionescu de la Brad” și Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” Iași

Ministerul Educației a publicat lista cu cele 20 de proiecte admise pentru finanțare din apelul „Construcția infrastructurii universitare pentru campusurile studențești ale viitorului”. Printre acestea se numără și cele ale Universității de Științele Vieții „Ion Ionescu de la Brad” Iași și Universității de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” Iași. Acestea sunt „Dezvoltarea infrastructurii Universității de Medicină și Farmacie «Grigore T. Popa» din Iași prin construire cantină și spațiu recreere cu eficiență energetică sporită” și „Construire infrastructură recreativă”.

Finanțarea se alocă în funcție de punctajul obținut, în limita bugetului disponibil. În cadrul acestui apel, se acordă granturi de câte 8 milioane de euro pentru construcția de noi spații de cazare, de cantină, de recreere și lectură din campusurile universitare, cu condiția ca cel puțin 40% din aceste locuri să fie rezervate studenților din medii defavorizate, conform apelului lansat de Ministerul Educației.

Cantina de la UMF Iași va avea două etaje

Obiectivul apelului îl reprezintă dezvoltarea rezilienței campusurilor universitare, prin asigurarea dimensiunii sociale/incluzive a învățământului superior printr-o infrastructură universitară adecvată.

Cantina Universității de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” Iași va avea 2 etaje, la parter va fi o sală de mese cu 132 de locuri, la etajul 1 vor fi 168 de locuri, iar la etajul 2 vor fi spații de recreere și lectură în bibliotecă virtuală (142 de locuri) alături de spații tehnice. Valoarea contractului se ridică la aproape 50 de milioane de lei.

Licitația care presupune construirea unui nou imobil ce va găzdui o cantină și spații de recreere în bibliotecă virtuală este în curs, iar firmele interesate pot depune oferte până în data de 13 mai 2024.

Publicație : Bună Ziua Iași

Unde ai alege să predai, după facultate: la țară sau la oraș? Câteva avantaje rurale la care poate nu te-ai gândit

 Studiul într-un oraș mare versus într-un mediu rural aduce cu sine diverse provocări și beneficii. Alegerea depinde de preferințele personale și de ce îți dorești să experimentezi în timpul studiilor tale. Sărăcia, lipsa oportunităților, a infrastructurii, accesul limitat la dispozitive pentru a face școala online au mărit, în pandemie, discrepanța dintre elevii din mediul rural și cei de la orașe.

Rezultatele învăţării mai slabe din mediul rural sunt însoţite de un nivel mai ridicat al fenomenului de părăsire a şcolii şi al ratei de abandon şcolar. Rata de cuprindere în şcolile urbane este mai mare decât cea din mediul rural, la toate nivelurile de învăţământ, decalajul fiind şi mai însemnat la nivelul liceului.

Natura și aerul curat pot conta

Într-un oraș mare, ai acces la o varietate de instituții de învățământ, cum ar fi universități de prestigiu și programe academice diverse. De asemenea, poți beneficia de oportunități de stagii și de networking extins în diverse domenii, ceea ce îți poate deschide uși în carieră. Pe de altă parte, mediul rurale oferă un ritm mai liniștit și o comunitate mai mică și mai unită, ceea ce poate crea un mediu mai relaxant și mai concentrat pentru studiu. De asemenea, te poți bucura de natura din jur și de aerul curat, ceea ce poate contribui la starea ta de bine și la concentrarea în timpul studiilor.

Dacă așa stau lucrurile în privința învățământului preuniversitar, cât privește cel universitar, aici nu exista alegere. În România, toate universitățile sunt localizate în mediul urban, orașe mari, de aceea studenții nu pot alege între sat sau oraș. Principalele centre universitare din România sunt Clujul, Timișoara, Bucureștiul și Iașul. Acestea sunt orașe bine dezvoltate, care, la pachet, le oferă studenților numeroase oportunități. Cele mai bune experiențe pe care ți le pot oferi universitățile din aceste orașe, pe lângă o frumoasă studenție, sunt mobilitățile ERASMUS, care de multe ori nu ajung în mediul rural.

În orașe, școlile sunt adesea mai mari și oferă o varietate mai mare de resurse educaționale și activități extracurriculare. Elevii au acces la facilități moderne, programe diverse și uneori chiar parteneriate cu instituții culturale sau de învățământ superior. De asemenea, elevii din școlile urbane pot interacționa cu o diversitate mai mare de colegi, venind din diferite medii sociale și culturale, ceea ce poate contribui la o experiență educațională mai amplă și la dezvoltarea abilităților de adaptare la diversitate.

Diferențe la calificarea cadrelor

În mediul rural, școlile sunt mai mici și oferă o atmosferă mai familială. Elevii pot beneficia de atenție mai personalizată din partea cadrelor didactice și pot dezvolta relații mai strânse cu colegii lor. Cu dezavantajul, însă, că aici cadrele didactice nu au întotdeauna calificarea bună a celor de la oraș, unde posturile sunt mai căutate. Tot ca un avantaj, uneori școlile din mediul rural pun un accent deosebit pe tradiții locale și pe implicarea comunității în educația copiilor. Este un mediu unde se poate simți o legătură mai puternică între elevi, profesori și comunitate.

Din punctul de vedere al liceelor și școlilor generale, toți copiii ar prefera să-și facă studiile în mediul urban, dacă ar avea posibilitatea, deoarece unele școli din orașe sunt bine mobilate și dotate cu noile tehnologii, au tot ce le trebuie pentru a avea un mediu bun pentru învățare. Cei din mediul rural, din păcate, nu au parte de un mediu prielnic pentru a studia. Multe școli nu au încălzire, apă, cărți sau chiar profesori specializați. Mai sunt și sate care nu au școli deloc și copiii sunt nevoiți să meargă pe jos până în satul vecin. Chiar dacă trăim în 2024, situația nu e atât de roz ,și e trist că încă sunt sate care nu au parte de școli moderne sau de școli, în general.

Publicație : Ziarul de Iași

Înscrieri la cursuri de spaniolă, organizate la Universitate. Tarife diferențiate, între 550 și 750 lei

 Centrul de Limbi Străine și Formare Continuă al Universității ”Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC) organizează înscrieri pentru formarea unei noi grupe de curs pentru Limba Spaniola – nivel A2.

Înscrierile se fac la biroul din cadrul Librăriei ”Orest Tafrali” – în Corpul A, de luni până vineri în intervalul orar: 10:00 – 16:00 sau online, trimițând o solicitare pe adresa de email: office@conventus.ro

Tarifele pentru cursul de Limba Spaniolă – Nivel A2 sunt următoarele: tarif redus (550 lei – liceeni, studenți, masteranzi, doctoranzi, angajați UAIC); tarif întreg (750 lei – salariați).

Cursul va începe din data de 22 aprilie 2024 și va avea următorul program: de luni de la ora 14:30 până la 16:00 și de miercuri de la 14:30 până la ora 16:00.

Publicație : Ziarul de Iași

Școala de vară INGENIUM, alianță a zece universități, a deschis sesiunea de înscrieri la Iași. Învățare axată pe inovare, antreprenoriat, imprimare 3D

 Universitatea Tehnică ,,Gheorghe Asachi” din Iași (TUIASI) a anunțat înscrierile pentru Școala de vară ,,INGENIUM”, o experiență de învățare axată pe inovare, antreprenoriat și imprimare 3D. 

,,INGENIUM” reprezintă o alianță a 10 universități care lucrează împreună pe mai multe fronturi (învățare, cercetare, incluziune, multiculturalitate, dezvoltare durabilă, antreprenoriat etc.). De asemenea, școala de vară INGENIUM este o oportunitate pentru studenţii din programele de licență (domenii diferite) de a beneficia de o experiență de învățare multiculturală, care combină instruirea online și față în față, oportunități de relaționare cu alți participanți din alianţa INGENIUM, inclusiv instructori internaţionali.

Şcoala de vară de anul acesta pentru studenții de licență se va desfășura în perioada 20 – 24 mai  și se va finaliza cu un certificat de absolvire, asociat cu 3 credite (ECTS) suplimentare. Activitatea  desfășurată în cadrul școlii se va concentra pe dezvoltarea creativității prin explorare de tip design thinking, construirea abilităților antre/intra – prenoriale și strategii de marketing eficient.

Scopul acestei experiențe, așa cum au descris organizatorii într-un comunicat, este de a oferi o abordare interdisciplinară a tuturor inițiativelor care vizează dezvoltarea unei vieți studențești prin produse utile campusurilor, lucrând la elaborarea acestora prin proiecte inovative, rezistente și durabile pentru campusurile ,,INGENIUM”.

În plus, absențele școlare din perioada școlii de vară vor fi motivate printr-o adeverință eliberată de secretariatul ,,INGENIUM” TUIASI. În ceea ce privește eligibilitatea candidaților, aceștia trebuie să fie studenți la licență înmatriculați în TUIASI şi să vorbească fluent limba engleză. La dosarul de înscriere se va anexa un certificat lingvistic pentru limba engleză, cu nivel minim B2, și o adeverință de student.

Criterii de selecție

În conformitate cu obiectivele proiectului ,,INGENIUM”, participarea este deschisă candidaților din orice domeniu de studiu din TUIASI. Nivelul de finanțare acoperă participarea la activitățile Școlii de Vară, kit-ul INGENIUM oferit participanților, pauzele de cafea și mesele de prânz pentru eveniment, precum și toate celelalte activități culturale din program. Data limită de primire a dosarului de înscriere este marți, 9 aprilie, ora 16. În urma evaluării dosarelor se va organiza un interviu online cu candidații selectați, Vineri, 12 aprilie, începând cu ora 14.

Formarea alianței ,,INGENIUM” a fost sprijinită financiar încă din 2020 de către Regiunea Normandia, prin „Rin Actions Sup’”, Ministerul Învățământului Superior și Cercetării din Franța și DAAD – Biroul German de Schimburi Universitare prin inițiativa națională „European University Networks”.

Publicație : Ziarul de Iași

Studenții, profesorii și personalul administrativ al TUIASI vor planta 150 de arbori în Campusul „Tudor Vladimirescu”

Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași (TUIASI) va demara anul acesta un proiect amplu de stimulare a reciclării în rândul studenților, de ecologizare a Campusului „Tudor Vladimirescu” și de încurajare a unei atitudini „eco” în rândul viitorilor ingineri și arhitecți, potrivit unui comunicat de presă remis de instituție. Primul pas în proiectul „Tudorul, campionul reciclării” va avea loc sâmbătă, pe 6 aprilie, de la ora 09.30, când studenții universității vor planta, alături de primarul Mihai Chirica, 150 de arbori în spațiile verzi din campus.

Totodată, în aceeași zi de sâmbătă, se va demara și o acțiune de ecologizare a întregului campus în care studenții, profesorii și personalul administrativ al universității vor lucra ca o echipă: vor curăța aleile și parcurile și vor vărui arborii existenți.

„Noi vă așteptăm în parcul dintre căminele T9-T11 cu răcoritoare și toate uneltele necesare pentru plantarea pomilor și pentru acțiunea de ecologizare a spațiilor verzi din campus. Muzica antrenantă o aducem tot noi, dar zâmbetele și voia bună rămân în sarcina voastră! În cadrul proiectului «Tudorul, campionul reciclării», TUIASI își dorește să crească cât mai mult gradul de conștientizare cu privire la situația climatică actuală și să determinăm cât mai mulți membri ai comunității studențești să recicleze activ deșeurile pe care le produc”, au transmis organizatorii în mesajul adresat studenților.

Tinerii care participă la eveniment s-au înscris pe baza unui formular publicat pe pagina de internet a Direcției Servicii Studențești. Conducerea universității estimează că va demara campania destinată exclusiv reciclării începând cu luna mai, scopul acesteia fiind de a crește gradul colectării selective a deșeurilor, cât și nivelul de conștientizare a importanței unui astfel de demers în rândul tinerilor.

Pentru plantarea celor 150 de arbori, Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași a primit sprijin din partea Primăriei Municipiului Iași.

Publicație : Ziarul de Iași

Conferință națională despre „scriitură și experiență” la Casa Universitarilor, sâmbătă

Sâmbătă, 6 aprilie 2024, în Sala Vespasian Pella de la Casa Universitarilor din Iași, Bulevardul Carol I, nr. 9, începând cu ora 10, va avea loc Conferința Națională ,,Scriitură și experiență spirituală în spațiul românesc”.

Manifestarea este organizată de Institutul pentru Studiul Valorilor și Spiritualității, Departamentul de Filosofie al Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași și Facultatea de Filosofie a Universității din București.

Organizatorii evenimentului sunt Dan Chițoiu și Corina Domnari, din partea Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, iar din partea Universității din București, Savu Totu și Marian Vild.

Publicație : Ziarul de Iași

Noul clasament „oficial” al universităților românești, făcut pe repede înainte. Metodologia e în consultare publică până pe 14 aprilie, pe 15 aprilie metarankingul trebuie finalizat

Ministerul Educației a pus în consultare proiectul de Metodologie pentru un nou metaranking național (ediția pentru anul 2023), clasament anual al universităților românești, folosit în finanțarea cercetării în aceste instituții. Proiectul de Ordin pentru aprobarea metodologiei a fost pus în transparență cu o întârziere considerabilă față de anul precedent, anume pe 4 aprilie, iar el stă în dezbatere 10 zile calendaristice, până pe 14 aprilie. Echipa care realizează metarankingul trebuie să îl finalizeze până pe 15 aprilie, având, tehnic, cel mult o zi pentru a încheia procedurile, în cazul în care el este aprobat imediat după finalizarea consultărilor.
  • Metarankingul este o ierarhie a universităților bazată pe rezultatele acestora în diverse rankinguri internaționale. El este realizat atât la cererea Ministerului Educației – cel pentru care a fost pus acum în dezbatere proiectul de metodologie – cât și separat, de un grup independent de experți din mai multe instituții de învățământ superior (vezi ultima lor raportare aici).

Metodologia pusă în consultare este similară celor folosite în anii anteriori, singura diferență notabilă, față de cea de acum un an, fiind că sunt luate în calcul doar opt rankinguri internaționale, în loc de nouă. Lipsește cel realizat de US-News – World’s Best Universities Rankings, care a produs unele întârzieri și în cazul metarankingului realizat independent și care a luat, în cele din urmă, în calcul ediția 2022-2023 a acestui Ranking..

Noul metaranking, ce acoperă anul 2023, trebuie stablit până pe 15 aprilie, conform proiectului de metodologie, iar raportul final trebuie să fie elaborat până pe 30 aprilie 2024. El este pregătit, astfel, cu o întârziere considerabilă față de anul trecut, când metarankingul de atunci a trebuit să fie elaborat până pe 31 martie. Și așa, cel de acum un an a fost făcut public cu o întârziere considerabilă (mijlocul lunii mai).

Clasamentele internaţionale folosite pentru Metarankingul universităților – 2023, conform proiectului de Metodologie:

 Publicație : Edupedu