„As-ul” spațiului ceresc studiază la UAIC și visează să pună umărul la dezvoltarea astronomiei ieșene

„Mă fascinează anumite comportamente ale unor corpuri din sistemul solar. De exemplu, în inelele planetei Saturn apar diferite goluri în anumitre momente și m-ar bucura să pot elucida acest mister”. Afirmația aparține unuia dintre cei mai aplicați studenți ai Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, un adevărat „as” al spațiului ceresc, pasionat până peste sensul acestui cuvânt de tot ceea ce reprezintă… mecanica cerească.

Alexandru Căliman este băcăuan, a terminat cursurile Facultății de Matematică a Universității „Alexandru Ioan Cuza”, iar acum studiază un Master în  Matematică didactică și de cercetare la aceeași facultate.

Dar nu asta îl face pe Alexandru „special”, ci faptul că a reușit să termine Facultatea de Matematică numai cu note de 10, obicei la care nu a renunțat nici în primul an al Masterului, unde, mai mult ca sigur, va termina, ca și în cazul studiilor de licență, ca șef de promoție.

„Urma să găsim cea mai rapidă formă de a identifica părintele corect al deșeurilor spațiale…”

Alexandru a intrat în vizorul presei după ce, în urmă cu câteva zile – alături de studenții doctoranzi Roberto Pauli (anul II) – coordonatorul echipei, și Ana Gabriela Azamfirei Nabadaică (anul I) – a câștigat competiția internațională de Astronomie „Andrea Milani Challenge”, secțiunea dedicată deșeurilor spațiale, eveniment la care au participat studenți și cercetători din întreaga lume, organizat de Agenția Spațială Europeană (ESA), în parteneriat cu rețeaua europeană STARDUST-Reloaded (an European Innovative Training Network).

„Concursul acesta a reprezentat o noutate absolută pentru mine, luând în calcul faptul că am avut șansa să intru în contact cu domenii de cercetare dintre cele mai noi, actuale. A fost o experiență frumoasă, o onoare să fiu lângă cei doi studenți doctoranzi de la UAIC, de la care am învățat foarte, foarte mult”, a menționat Alexandru Căliman.

Acesta își amintește că a avut de studiat câteva săptămâni bune pentru a fi „în formă” la competiția „Andrea Milani Challenge”, dar a făcut-o cu mare plăcere, astronomia fiind pasiunea vieții sale. „Enunțul problemei a venit la 1 iunie, iar datele de calcul pe 20 iunie. Ne-am întâlnit – membrii echipei – cel puțin o dată pe săptămână, de la sfârșitul lunii iunie până la data desfășurării competiției, pentru dezbateri pe această temă. Cadrul a fost simplu: ni s-au dat datele de observare pentru 100 de sateliți din ultimii 30 de ani și 100 de deșeuri, iar noi urma să identificăm satelitul din care s-a desprins deșeul respectiv. Urma să găsim cea mai bună, mai rapidă formă de a identifica părintele corect al celor 100 de deșeuri spațiale”, a precizat Alexandru, fericit că a putut pune umărul la prestigiul UAIC, prin acest loc I obținut.

De remarcat că locul al doilea a revenit echipei Space clean team, a Universității din Roma, iar poziția a treia echipei „Andrea Milani Challenge” a Academiei din Atena.

45 de note la Universitate, toate de 10!

Alexandru Căliman s-a îndrăgostit iremediabil de matematică în școala generală, la Bacău, datorită unui profesor remarcabil – Constantin Ciofu. „Totul a plecat de la acest profesor… Felul în care explica lucrurile, felul în care preda și relaționa cu elevii, totul a cântărit decisiv. În timp, lucrurile au devenit simple și captivante,  descoperind noi elemente, văzând cum se leagă, unde și spre ce se îndreaptă lucrurile”, spune Alexandru Căliman.

În mod firesc, acesta a venit, în urmă cu patru ani, să studieze Matematica la Iași, la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” și, privind înapoi, se simte foarte fericit pentru decizia luată la vremea respectivă.

A fost șef de promoție, în anul pandemiei – 2020, a reușit o performanță greu de egalat în mediul universitar – doar note de 10, și țintește – cum altfel? – spre o nouă nominalizare: șef de promoție la studiile de Master. În total, Alexandru a obținut, de la primul examen și până astăzi, nu mai puțin de 45 de note de 10 și va termina studiile – speră, deși e convins de acest lucru – cu încă cel puțin cinci note maxime! „Dacă a fost greu? Nu cred că greu este termenul cel mai potrivit. Tot secretul este să iei lucrurile pe rând, să nu lași nimic pe ultima sută de metri. Desigur, viața de student a însemnat și efort, dar nimic nu se poate obține fără efort. Acum, să nu credeți că toate notele mele au fost de 10 din start! Am avut și unele mai mici, dar am mers la mărire și am reglat lucrurile”, își amintește Alexandru Căliman.

În privința cadrelor didactice care l-au îndrumat în cadrul UAIC, Alexandru este cât se poate de categoric: „Oameni extraordinari, înainte de toate! Profesori dedicați, care m-au făcut să mă simt minunat încă din anul I”. „Am petrecut un semestru în Italia, la Universitatea din Sardinia, cu o bursă Erasmus. Nivel intelectual este același, dotările, cursurile, asemnătoare, doar că am avut senzația că studenții italieni depun mai mult efort, că au dorința de a face mai mult. Însă profesorii sunt la fel de deschiși ca la UAIC!”, susține Alexandru.

 

 

„În clasele primare nu mai sunt profesori care să explice…”

Acesta mărturisește că, în ciuda rezultatelor sale, nu a fost contactat de reprezentanții vreunei universități din străinătate. Nici măcar o simplă ofertă de muncă nu a primit, de nicăieri!

Întrebat despre viitorul care i se poate deschide după finalizarea studiilor, studentul  Căliman mărturisește, franc, un amănunt greu de înțeles: „Chiar nu știu ce voi face pe viitor! Nu am o idee clară în această direcție”.

Spune asta cu oarecare tristețe, deși, după câteva clipe de meditație, admite că ar putea rămâne în mediul universitar, să-i ajute pe alții să devină mai buni, sau în cercetare, chiar la Observatorul Astronomic din Iași.

„Tinerii se îndreaptă mai puțin, astăzi, către matematică. O explicație ar fi aceea că, în clasele primare, nu mai sunt prea mulți profesori care să explice. Pasiunea pentru matematică se dezvoltă mai greu pe cont propriu. Eu vreau să aprofundez în continuare mecanica cerească. În cazul meu s-au întâlnit două mari pasiuni – matematica și astronomia, iar rezultatul este reprezentat de mecanica cerească!”, spune studentul UAIC, care admite că studiază frecvent cerul, însă nu în căutarea vreunui nou corp ceresc. „Am un telescop cu care îmi place să ies seara în curte. Unul simplu, bun pentru începători!”, spune, râzând, Alexandru Căliman.