Facultatea de Istorie din cadrul Universitatii „Cuza” Iasi organizeaza la Accademia di Romania din Roma – Italia o manifestare stiintifica internationala

Un nou eveniment stiintific de marca a comunitatii academice ieseane. Totul este legat de Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iasi, prin Facultatea de Istorie, care va organiza la Accademia di Romania din Roma – Italia o manifestare stiintifica internationala, impreuna cu Universitatea din Bucuresti.

„Tema este «Romanitatea orientala si Italia din Antichitate pana in secolul XX», fiind prezenti, alaturi de colegii de la Iasi si Bucuresti, si colegi italieni de la Sassari si Roma. De la noi participa patru persoane: lect. univ. dr. Roxana-Gabriela Curca, lect. univ. dr. Adrian-Bogdan Ceobanu, conf. univ. dr. Adrian Vitalaru si subsemnatul. Din Iasi participa si dr. Sorin Grigoruta, cercetator la Institutul de Istorie al Academiei Romane «A. D. Xenopol»”, a transmis prof. univ. dr. Lucretiu Birliba, prodecan al Facultatii de Istorie de la UAIC.

De precizat ca este vorba de un demers stiintific si istoric remarcabil pentru ceea ce inseamna acest segment, cu reverberatii internationale.

Publicație: Bună Ziua Iași

Adio Facultatea de Textile! Numele ei va fi „Design Industrial şi Managementul Afacerilor”

 Facultatea de Textile-Pielărie şi Management Industrial de la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iaşi (TUIASI) şi-a schimbat denumirea în Facultatea de Design Industrial şi Managementul Afacerilor. 

Solicitarea a fost înaintată de către conducerea TUIASI Ministerului Educaţiei Naţionale, organismul care a operat modificările legislative.„În cadrul Facultăţii de Textile-Pielărie şi Management Industrial s-a dezvoltat, de peste 60 de ani, un colectiv dedicat managementului şi administrării afacerilor. Astăzi, colegii noştri reprezintă un pol al educaţiei în managementul afacerilor, iar printre absolvenţii programelor universitare se numără leaderi sau acţionari ai marilor companii, reprezentanţi de marcă în diferitele sectoare economice din ţarăşi străinătate. În acest context, adăugarea explicită a acestor preocupări în denumirea facultăţii a devenit o cerinţă tot mai accentuată exprimată mai ales de absolvenţi. În plus, termenul de «textile» ascunde acum mult mai multe valenţe decât în trecut, facultatea dezvoltând direcţii de studiu didactic şi cercetare orientate spre design vestimentar, confecţii, echipamente, îmbrăcăminte smart etc. De aceea, consider atât inspirată, cât şi bine motivată noua denumire”, a declarat prof. univ. dr. ing. Dan Caşcaval, rectorul TUIASI.

Modificarea numelui este răspuns la faptul că cerinţele de pe piaţă au devenit altele, iar facultatea s-a adaptat la evoluţia tehnologică, explică decanul facultăţii, conf. univ. dr. ing. Mariana Ursache. „Am ţinut cont şi de necesitatea de a asigura o mai bună corelare a denumirii facultăţii cu situaţia şi tendinţele naţionale şi internaţionale, cu programele de studii pentru domeniile specifice şi sectoarele industriale cărora se adresează. Propunerea de schimbare a denumirii facultăţii este rezultatul unei succesiuni de activităţi, începând cu o serie de consultări cu firme relevante din domeniu în cadrul unor întâlniri organizate de facultate sau de către organizaţii partenere, discuţii individuale cu reprezentanţi din firme, consultarea de studii şi rapoarte privind evoluţia pieţei muncii”, a precizat decanul Facultăţii de Design Industrial şi Managementul Afacerilor.

Publicație: Ziarul de Iași

USAMV își deschide larg porțile pentru noii studenți: 670 de locuri la buget, la admitere

 Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” din Iaşi (USAMV Iaşi) va pune la dispoziţia absolvenţilor de liceu şi studii de licenţă peste 1.500 de locuri la admiterea din luna iulie a acestui an. 

Cele 1.500 de locuri sunt atât pentru studiile de licenţă, dar şi pentru cele de masterat. Ministerul Educaţiei Naţionale a aprobat pentru USAMV 975 de locuri pentru studiile de licenţă, dintre acestea 670 de locuri fiind la buget, iar 305 de locurila taxă. Dintre cele 670 de lcuri la buget, 25 de locuri sunt destinate special absolvenţilor liceelor din mediul rural.

În cazul studiilor de masterat, absolvenţii de facultate au la dispoziţie 544 de locuri, dintre acestea majoritatea fiind la buget. Astfel, 430 de licenţiaţi vor putea să urmeze studiile la USAMV fără să plătească taxă de şcolarizare.

O noutate în acest an este că Facultatea de Horticultură de la USAMV Iaşi introduce o nouă specializare la studiile de licenţă, respectiv Biotehnologii agricole, pentru care au fost aprobate 25 de locuri de la buget şi 10 locuri la taxă. În cadrul acestei specializări, viitorii studenţi vor învăţa cum se realizează soiuri de plante mai rezistente care permit obţinerea de recolte ce se pot dezvolta pe soluri mai puţin prietenoase, sau chiar aride.

Candidaţii pentru locurile de la USAMV Iaşi îşi pot depune dosarele în perioada 15 – 26 iulie la domeniile Agronomie, Horticultură, Zootehnie, Inginerie şi management în agricultură şi dezvoltare rurală, Ingineria produselor alimentare, Ingineria mediului, Biotehnologii şi Biologie. Înscrierea candidaţilor la domeniul Medicină Veterinară va avea loc înperioada 15 – 25 iulie 2019, iar testul grilă se va desfăşura în data de 26 iulie 2019.

Cu excepţia candidaţilor de la Medicină Veterinară, admiterea la USAMV se face pe baza notelor obţinute la probele de Bacalaureat. Astfel, în proporţie de 50% contează nota de la proba scrisă de Limba şi literatura română, iar 50% nota obţinută la o probă scrisă la alegere din cadrul examenului de Bacalaureat. La Medicină Veterinară, rezultatul testului grilă contează în proporţie de 30%, iar 70% media de la Bacalaureat.

 Publicație: Ziarul de Iași

 Concurs Naţional Sportiv Studenţesc, la USAMV Iaşi

Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară din Iaşi, organizeazăcea de a treia ediţie a Concursului Naţional Sportiv Studenţesc „Fă pasul spre sport”, în perioada 14 – 15 iunie 2019. Competiţia se desfăşoară pe douăsecţiuni sportive: fotbal şi volei mixt şi participă aproximativ 200 de tineri de la 12 unităţi de învăţământ universitar şi preuniversitar din zona Moldovei şi Bucureşti. Astfel, printre participanţii din acest an amintim elevii de la Liceul „Petru Poni” din Iaşi, Colegiul Tehnic de Electronică şi Telecomunicaţii „G. Mârzescu” Iaşi, Liceul Tehnologic de Transport şi Construţii, Liceul Teoretic „Dimitrie Cantemir” Iaşi, Liceul Teoretic „Emil Racoviţă” din Vaslui şi studenţi de la Universitatea Tehnică „Gh. Asachi” Iaşi, Universitatea de Medicină şi Farmacie „Gr. T. Popa” Iaşi, Universitatea „A.I.Cuza” Iaşi şi USAMV Bucureşti.

Scopul concursului este de a îmbunătăţi starea generală de sănătate a studenţilor, controlul indicilor de mortalitate prin promovarea mişcării şi a educaţiei fizice prin sport. „Prin organizarea acestei competiţii urmărim creşterea gradului de participare activă a studenţilor şi elevilor la activităţi sportive cu caracter permanent, în interesul păstrării şi ridicării nivelului de sănătate fizică, mentală, emoţională, precum şi al ridicării nivelului de coeziune, integrare şi încredere socială”, a punctat prof. univ. dr. Vasile Stoleru, Prorector cu activităţi sociale, studenţeşti şi relaţii cu alumni.

Publicație: Evenimentul

Cum se luptă trei studente nevăzătoare să răzbească la examene la o universitate de stat: “Descurcaţi-vă, dacă aţi vrut la facultate”!

Trei studente nevăzătoare care studiază la Universitatea Bucureşti luptă zilnic pentru a reuşi în pofida unui sistem care nu le oferă aproape nicio şansă sau, cel puţin, nu o alta decât aceea de a merge la cursuri, fiind invitate „să se descurce” la examene, fără posibilitatea, de multe ori, de a avea acces la cursuri audio sau de a susţine oral examene. Deputatul PNL Adriana Săftoiu le spune povestea.

Într-o postare pe Facebook, deputatul PNL povesteste că a stat de vorbă cu trei tinere nevăzătoare care studiază la Universitatea Bucureşti – două studente la Litere şi una la Limbi Străine – şi a aflat dificultăţile aproape de neînvins cu care se confruntă acestea pentru a putea învăţa, în lipsa unor minime facilităţi, de la accesul la cursuri înregistrate la formatul examenelor.

„Speră că le pot ajuta. Doar am o funcţie de demnitate în Stat!”, spune politicianul care denunţă sistemul abuziv din mediul universitar în ceea ce priveşte persoanele cu atare dizabilităţi.

“Descurcaţi-vă, dacă aţi vrut la facultate!”. Scurt şi dur, acesta e îndemnul pe care îl primesc trei studente nevăzătoare, care au avut curajul să creadă că se poate. Să creadă că trâmbiţata accesbilizare nu e un moft pentru instituţiile statului român.

Mariana, nevăzătoare, anul II, Universitatea din Bucuresti, Facultatea de Litere. Mădălina, nevăzătoare, “albinoasă”, anul II, Universitatea din Bucuresti, Facultatea de Litere. Maria, romă, nevăzătoare, Universitatea din Bucuresti, Facultatea de Limbi Străine. Am discutat cu toate trei, cu un sentiment acut de ruşine faţă de ceea ce li se întâmplă: dispreţ, discriminare, lipsă de umanitate.

Le e greu să ţină pasul la cursuri, fără minimum de facilităţi care, peste tot în lume, nu sunt o pomană, ci instrumente fireşti. Faptul că sunt oarbe are un amar avantaj: nu-şi pot vedea persecutorii.

Nu li se permite să înregistreze cursurile, ca să poată ulterior să le transcrie folosind tehnologia asistivă. Nu au suport electronic pentru cursuri, ca să le poată folosi pe laptopurile adaptate dizabilităţii lor. Cum nimeresc sala de curs? Nici o încăpere nu e marcată în sistem Braille. Bîjbîie pe holuri, sperând să găsească pe cineva care să nu facă mişto de ele. Sunt fericite când găsesc o secretară dispusă să le citească orarul de la avizier. Sunt fericite când găsesc un profesor dispus să le sprijine cu suport audio pentru cursuri. Examenele sunt dificile, pentru că nu li se acordă acea oră în plus: pentru ele timpul se măsoară diferit atunci când trebuie să înţeleagă cerinţa si să scrie lucrarea. Rar au posibilitatea să susţină oral examenele. Mult mai rar capătă un profesor de sprijin.

Maria a plecat de acasă – dintr-o familie cu 13 copii, cu o mamă care a fost încarcerată pentru aproximativ un an, crescuţi de sora cea mare – pentru că a vrut să înveţe, să aibă o meserie. Familia o acuză că s-a “românizat” alegând să termine liceul şi să meargă la facultate. Cu cei 1700 de ron pe care îi primeşte de la stat îşi plăteşte chiria, cărţile de care are nevoie si continuă să se ducă la cursuri, chiar dacă are momente când îi vine să renunţe la tot.

Mădălina, “albinoasa”, îmi mărturiseşte că a vrut să se facă actriţă. O doamnă profesoară i-a spus, când s-a prezentat la examen: “Tu nu vezi cât de sinistru arăţi?” În liceu, a stat singură în bancă. Nimeni nu şi-a dorit-o alături. Mama ei vrea să adauge câteva detalii, dar Mădălina o întrerupe. “Nici nu contează cum eram tratată, eram mulţumită că profesorii mă făceau să înţeleg materia”. În schimb, problemele cu care se confruntă ca studentă au adus-o într-o situaţie extrem de problematică. S-a înscris şi ea pe lista celor obligaţi să renunţe.

Mariana, nevăzătoare din naştere, tonică şi decisă să confrunte sistemul care le sfidează. Anul trecut a fost împinsă pe scări şi a căzut de la etajul întâi. Nu durerea fizică, ci rănile sufleteşti au ţinut-o în casă o lună. A avut puterea să se întoarcă la facultate. Mi-a prezentat cu încredere şi optimism soluţiile care le-ar ajuta pe ele, nevăzătoare, să facă faţă cerinţelor. Speră că le pot ajuta. Doar am o funcţie de demnitate în Stat! Nu ştie şi nu-i spun că doar azi am primit un aviz negativ de la Guvern pentru o lege care vizează persoanele cu deficienţe de auz. Ce să-i spun Marianei? Că personaje în funcţii de decizie, plătite din bani publici, n-au nici timp, nici chef să se aplece asupra suferinţelor lor, să le ofere ceea ce li se cuvine? Să le spun că ele, “văzătoarele” abuzurilor la care sunt zilnic supuse, trăiesc într-o ţară de orbi…”, a scris Adriana Săftoiu pe Facebook

Publicație: Adevărul

Universities urged to hire staff to investigate sexual harassment

Report commissioned by Office for Students also calls for hate crimes to receive greater focus

Universities should hire specialist staff to investigate hate crimes and sexual harassment against their students, according to a report commissioned by the higher education regulator for England.

The institutions were also urged to encourage greater levels of reporting of such incidents, and hold sessions on consent for undergraduates and postgraduates, along with “bystander training” for students and staff to encourage prevention.

The report by Advance HE evaluated more than 100 pilot schemes funded by the Office for Students (OfS) and designed to tackle hate-crime incidents and sexual violence and harassment at 84 universities and colleges, which concluded universities needed to do much more in terms of staffing, leadership and resources to safeguard students.

Alison Johns, Advance HE’s chief executive, said: “There is a clear need for continued senior leadership and governance to protect students and tackle this unacceptable antisocial behaviour both within higher education institutions and the sector as a whole.”

The evaluation called on institutions to be more active in helping students feel safe on campus. Many universities and colleges do little to collect or analyse reports of incidents outside the pilot schemes, while black and minority ethnic students were less confident than white students in using complaints procedures.

In response, the OfS said “practices to tackle and prevent hate crime, sexual harassment and online harassment need to be fully embedded into the day-to-day running” of England’s colleges and universities.

The report concluded governing bodies needed to hold vice-chancellors and senior executives to account over the prevalence of incidents, and called on the national body representing university chairs and chancellors to adopt a framework for tackling hate crimes as well as sexual misconduct.

In several examples, the report found students’ willingness to disclose sexual misconduct – ranging from rape and sexual assault to cyberstalking – increased as a result of awareness campaigns on campus as well as the provision of support.

“It is especially important for higher education providers to plan for the rise in reporting levels to ensure that support and investigations may be put in place,” the report concluded, adding that one full-time staff member for every 10,000 students was a “basic requirement”.

Many universities in England have no dedicated staff to investigate hate crimes or sexual misconduct, despite recent evidence that a substantial proportion of students experience attacks or harassment.

Yvonne Hawkins, the director of student experience at the OfS, said: “Students should be able to concentrate on their studies and enjoy their higher education experience free from the fear of harassment or assault.

“Shocking statistics show that, while many students have a positive experience of higher education, others are experiencing incidents of harassment or assault. This is simply unacceptable.”

The report also called for a cultural change in universities’ approach to investigations, away from “criminal justice levels of evidence” that require charges to be proved beyond reasonable doubt, and towards a “balance of probabilities” similar to that used in civil courts.

Publicație: The Guardian

When does proofreading become plagiarism?

Experts say rules are too unclear in light of rise of online commercial checking services

Getting someone else to write an essay is clearly cheating, but what if a student has another person proofread their work? Pointing out a missed comma seems fairly innocent, but what if the proofreader rewrote whole sentences or even paragraphs? And what if the student had paid them to do so?

Who is permitted to proofread and revise an essay is a tricky subject, one made even more so since the proliferation of proofreading services that charge for their work available over the internet.

In 2011, the scandal over alleged plagiarism by and excessive assistance given to Saif al-Islam Gaddafi during his doctoral studies at the London School of Economics thrust the issue into the spotlight in the UK.

Since then, many universities in the country have developed guidelines on the subject. However, experts now warn that a lack of uniformity across the sector risks unfairly penalising students or creating loopholes that allow cheaters to escape sanction. Guidelines vary by institution, but all insist that a student must unambiguously be the author of work they present as their own.

The University of Leeds’ policy says responsibility for proofreading work before submission rests with the individual student. Although students are permitted to “peer-review”, the reviewer may only comment on the work, not directly amend it.

The University of Reading encourages students to seek guidance from their school, but adds that any third-party editing must be acknowledged in a written statement. Coventry University’s regulations do not bar proofreaders, but do state that the use of one must “not compromise the authorship of the submitted work”.

Michael Draper, dean of regulations and student cases at Swansea University and director of the Swansea Academy for Inclusivity and Learner Success, said the issue has gone under the radar for some time.

“The key question is: at what point do changes made by a proofreader become so extensive that the work can no longer be fairly said to be that of the student, so as to impact on the assessment of learning outcomes?” he said.

Some assessments award marks for accurate spelling and grammar, so even proofreading to this extent can be a problem, although this is normally acceptable. Proofing code formulae and equations in science and mathematics subjects is a particular issue, Professor Draper said.

Thomas Lancaster, a senior teaching fellow at Imperial College London, said the use of proofreaders was “a grey area in higher education right now”, noting that the main concern in assessment was whether the tutor was marking the work of the student, not that of a third party.

“There are many legitimate proofreaders out there, but also a lot that are fronts for contract cheating services. The way they advertise, it’s hard for students to know the difference,” he said.

This is backed up by the Quality Assurance Agency’s guidelines on cheating, which warn that “such services can be a gateway to full-scale contract cheating”.

Allowing the use of these services also raised a question of fairness, said Professor Draper, because students who could afford to pay for such assistance would enjoy an advantage over those who could not. “Any policy must be made having regard to that context,” he said.

Adam Harvey, chief executive of Proofed, a proofreading business, said he supported – and was looking to develop – a uniform set of proofreading and editing guidelines across universities. This “will ensure that students don’t inadvertently plagiarise. It will also provide transparency in the academic process and allow proofreading companies to standardise their service according to an agreed-upon policy,” he said.

For Irene Glendinning, academic manager for student experience at Coventry, proofreading is “a legitimate stage in the process of writing. It is difficult for an author to objectively proofread their own work, for many reasons.

“I was surprised to hear that proofreading is not allowed in some HEIs. This seems to be a very excessive response to what should be a manageable issue,” she said.

“Employing someone else – paid or otherwise – to help find the typos and point out areas that need attention is nothing to do with plagiarism,” she said. “The proofreader needs to be constrained by the guidelines in what they are permitted to change, and they need to be competent and proficient, ideally trained and professional in their approach, with some endorsement or certification.”

Guidelines should specify that if assessed work is proofread, the student must keep copies of their originals to demonstrate exactly what changes have been made by the proofreader, said Dr Glendinning, to counter any fears of unfair assistance.

Dr Lancaster agreed. “The student should have a copy of their work before and after proofreading and should acknowledge the use of a proofreader on their submission,” he said. “If there are any factual changes or the argument the student has put forward has been rewritten, the proofreader has gone too far.”

Publicație: The Times

Augar warns against unpicking post-18 review recommendations

After fears that government could seek to cut fees without replacement funding, review chair stresses plans are interconnected

Philip Augar has stressed that his panel’s report on English post-18 education “needs to be seen as an integrated piece”, after a former universities minister expressed fears that the government could seek to implement the recommended fee cut without full replacement funding.

The independent panel report to the government’s review of post-18 education, chaired by Dr Augar, recommended that tuition fees should be cut from £9,250 to £7,500. But it said that the government “should replace in full the lost fee income by increasing the teaching grant”, leaving the average unit of funding “unchanged”.

However, Lord Willetts, the former universities minister, told Times Higher Education that there was a risk the government could make the fee cut without introducing full replacement funding. The Treasury is thought to be opposed to the panel’s plan to increase direct public spending on universities.

Asked about the interconnected nature of the recommendations and Lord Willetts’ warning, Dr Augar told THE: “Our job, our brief…was to produce an impartial, evidence-based report and we have – and we’ve delivered that to government.”

The former banker added that “all parts [of the recommendations] do link together; unpicking any one part could potentially have knock-on consequences for the rest and it needs to be seen as an integrated piece”.

Damian Hinds, the education secretary, adopted a similar position when he told the House of Commons on 4 June that “the panel’s recommendations on student finance are detailed and interrelated, and cannot be considered each in isolation”.

Dr Augar refused to be drawn on the politics around the report or its potential future in the absence of its political parent, Theresa May, who is soon to step down as prime minister.

He said of the panel’s general approach: “We were surprised really at the depth of the decline in further education [funding] and the relative underinvestment in that sector compared with those who are experiencing higher education.

“So we’re talking here about what we call ‘the other 50 per cent’ and the vast majority of adults out there in the population who don’t have a degree and who may want to go back into further education later in their life. That was the group we focused on initially.

“When we came to look at higher education we then started to think of ways [in which] the two parts of the sector might work together. But the thrust of the report was on the other 50 per cent.”

Publicație: The Times

Brest Business School sous pavillon chinois

Rachetée par Weidong en 2017, l’école de commerce bretonne veut mettre le cap sur l’Afrique.

« Les études sont un voyage ! », proclame l’école sur son site Web. C’est en effet un étonnant périple que propose Brest Business School (BBS) à ses étudiants et ses enseignants. Un voyage au long cours, pourrait-on dire dans cette ville de marins. Unique en France à ce jour.

Depuis bientôt deux ans, l’école de commerce de la ville est chinoise. Plus précisément, sa propriétaire (et fondatrice en 1962), la Chambre de commerce et d’industrie métropolitaine Bretagne Ouest (Ccimbo), en a cédé le contrôle au groupe Weidong Cloud Education (WCE), un géant chinois de l’enseignement à distance et de la formation professionnelle.

La Ccimbo s’est réservé une « minorité de participation à la gouvernance » de 30 %, l’équivalent d’une minorité de blocage, sous le statut associatif dont relève toujours BBS. Une minorité qui permet aussi aux responsables brestois de garder un œil – et la main – sur le contenu des programmes de leur école. « Leur mission est de “diffuser et partager le savoir”. Nous, nous apportons notre savoir-faire, c’est-à-dire notre corps enseignant et nos diplômes reconnus par l’Etat », tient à préciser d’emblée Luc Pontet, directeur délégué de l’école brestoise, trente ans de maison cette année.

« Soft Power »

Car le groupe de Qingdao, ville portuaire jumelée avec Brest, ne fait pas mystère de ses ambitions. Son président et fondateur, Duanrui Wang, ayant fait fortune dans le BTP, l’immobilier et l’hôtellerie, a décidé d’investir dans l’enseignement.

Sa filiale WCE s’est vu assigner pour mission de « réduire l’écart en termes d’éducation entre les différents pays et régions, et de vulgariser les technologies de l’éducation dans le monde entier ». Associé avec Microsoft China et l’Unesco, WCE a lancé une plate-forme d’e-learning qui diffuse les contenus… du ministère chinois de l’éducation. Une diversification en droite ligne du « soft power » cher au président Xi Jinping.

Pour la mettre en place, « M. Wang », comme tout le monde appelle ici le patron du groupe Weidong, a choisi un homme de la génération Tiananmen, Daï Shen. En 1988, ce natif de Pékin a rejoint ses parents, professeurs de français installés dans l’Hexagone, pour faire ses études. Il a pris depuis la nationalité française.

Son parcours fait de lui un pur produit de l’élite chinoise mondialisée : études à Paris (Essec, HEC), mais aussi à Londres (London School of Economics) et à New York (NYU Stern School of Business). Côté grandes écoles, l’homme sait de quoi il parle. Après avoir fait ses classes chez Demos, dont il fera le numéro deux français de la formation continue, il est passé par Neoma et EM Lyon, deux écoles qu’il a dotées, l’une d’un incubateur franco-chinois, l’autre d’un campus à Shanghaï.

Publicație: Le Monde