16 noiembrie 2019

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași a încheiat un acord de colaborare cu Universitatea Suez din Egipt

Vineri, 15 noiembrie 2019, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC) a primit vizita unei delegații de la Universitatea Suez, din Egipt, formată din profesor El-Sayed Abdel-Azim El-Sharkawy, Președinte, și profesor Sherif Kharbish, decanul Facultății de Științe. Oaspeții au fost întâmpinați de prof. univ. dr. Tudorel TOADER, Rector al UAIC și prof. univ. dr. Henri LUCHIAN, Prorector pentru relaţii internaţionale şi parteneriate de studii şi cercetare.

În cadrul întâlnirii, cele două instituții au semnat un protocol de colaborare, prin care se urmărește consolidarea și promovarea colaborării dintre UAIC și Universitatea Suez. De asemenea, acordul presupune îmbunătățirea relațiilor academice și culturale dintre cele două universități. Acest lucru reprezintă baza pentru o cooperare eficientă, în special între facultățile și departamentele corespondente.  Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași are o colaborare activă cu instituții de învățământ superior din Egipt. În prezent are încheiate 3 acorduri bilaterale inter-instituționale Erasmus+ cu Universitatea din Cairo, Universitatea Ain Shams și Universitatea Suez. Acestea sunt dedicate schimburilor reciproce de studenți și personal academic și administrativ.

În perioada 2011-2019, cadre didactice și cercetători ai UAIC au efectuat 24 vizite academice la universități și alte instituții din Egipt. Acestea au constat în stagii de predare sau formare în cadrul programului Erasmus+, vizite de cercetare sau participări la diverse evenimente științifice. Universitatea Suez este una dintre cele mai vizibile instituții de învățământ superior din Egipt. În cadrul acesteia peste 12.ooo de studenți studiază la cele 12 facultăți.

Publicație : Bună Ziua Iași

Cea de-a XII-a ediție Iași Guitar Festival debutează astăzi la Casa de Cultură a Studenților

Casa de Cultură a Studenților din Iași organizează cea de-a XII-a ediție a „Iași Guitar Festival”. Asta prin Clubul de chitară clasică și electrică. El este coordonat de referentul Petran Paveliuc. Activitățile au loc în acest weekend, respectiv pe 16 și 17 noiembrie 2019.

Concursul Național de Chitară Electrică

Astfel, astăzi, de la ora 14:00, este programat Concursul Național de Chitară Electrică. Locul este Sala „Gaudeamus” a Casei de Cultură a Studenților. Concurenții vor avea vârstele cuprinse între 11 și 18 de ani. Concurenții care nu au împlinit încă 18 ani trebuie să fie însoțiți de un profesor coordonator, tutore legal sau părinte. În cazurile speciale, copiii pot participa și cu o cerere din partea părinților sau a tutorelui legal care să dovedească acordul acestora pentru participarea la concurs, act cu care se vor prezenta juriului/organizatorilor. Concurenții trebuie să cunoască noțiuni de bază din tehnicile cele mai folosite de chitariști. Premiile oferite de organizatori sunt: premiul I – Amplificator Handmade marca Viorel Firtat, premiul II – 300 lei și premiul III – 200 lei”, a transmis Paveliuc. Tot astăzi, de la ora 18:00, și în același loc, este programat concertul live blues-rock „Rareș Toatu”. Acesta a fost declarat „Cel mai bun chitarist al anului 1987” în România și „Cel mai bun chitarist al anului 1992” în Ungaria.

Gala Laureaților și FICS Pop Orchestra, concert 25 ani de jazz/pop la UNAGE

În încheiere va avea loc Gala Laureaților. Invitați speciali: Andrei Țăbârnă și Ștefan Măgirescu, câștigătorii concursului de chitară electrică ediția 2018. De asemenea, mâine, 17 noiembrie, ora 18:00 – FICS Pop Orchestra va avea un concert. Acesta este intitulat „25 ani de jazz/pop” la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași. Concertul aniversar va fi susținut studenții și absolvenții specializării „Compoziție Jazz și Muzică Ușoară” a Universității de Arte. Invitați speciali: compozitorul și profesorul Viorel Munteanu, prof. univ. dr. Romeo Cozma și Andrei Țăbârnă.

Publicație : Bună Ziua Iași

 

Academy boss paid £550,000 calls for greater scrutiny of headteacher pay

Large salaries among school leaders should be looked at, highest-paid academy chain chief says

An academy chief who earns more than half a million pounds a year has called for more scrutiny over school leader pay.

Sir Dan Moynihan, who has a salary and benefits package of £550,000 for leading an academy chain, has said that large salaries of heads who run only one or two schools should be looked at.

But Sir Dan, chief executive of the Harris Federation, which runs 48 schools, said it was “different” when there is a large number of schools in an academy trust.

His comments come as executive pay has been in the spotlight with ministers calling on academy chains to justify paying their chief executives or headteachers more than £100,000.

Speaking to schools magazine Tes, Sir Dan said: “What matters is the outcomes for kids and if we’re managing our budgets efficiently and the kids are getting a good deal.

“If you’ve got very large salaries and it’s one school or two schools, that needs a closer look, I think.

“But it’s different when there is a large number of schools and [the trust] is doing well and disadvantaged kids are making progress.”

Financial accounts earlier this year revealed that the head of Holland Park School, an academy in Kensington in west London – once dubbed the “socialist Eton” – saw his pay rise to £260,000.

The single-school academy trust was among the chains that received a letter from the academies minister in February which called on trusts to work with the government on the „issue” of high pay.

A report from the Public Accounts Committee last year said academy trusts that pay their bosses “unjustifiably” high salaries could spend taxpayers’ money better on improving children’s education.

The official annual report and accounts for academies in England showed there were 102 instances where trustees were paid salaries in excess of £150,000.

Publicație : The Independent

As a university leader, I think we can afford a better pensions deal for striking staff

University staff are gearing up to strike in ten days over pensions. I disagree with other employers that we can’t offer them more

University lecturers are striking for the second over pensions at the end of the month. As a university vice-chancellor, I know that members of the University and College Union will not have voted for this lightly. Staff are deeply committed to their universities and the success of their students and the vote reflects the strength of feeling about the future of their pensions and working conditions. I too am disappointed that the pension scheme trustees have not struck the right balance between fairness and sustainability in determining the future of the scheme.

I believe that high-quality pension arrangements are an important part of the benefits available to university employees. I also believe that the trustees of the pension fund in question, the Universities Superannuation Scheme (USS), are being overly cautious in their calculations of what it will take to sustain it.

A better deal can be available for staff and as an employer, the University of Essex is willing to increase contributions to the scheme to sustain critical features of the USS, including defined benefits. We want our staff to continue to be able to plan with certainty for retirement, earning a reliable level of pension based both on their service and the level of contributions employers and employees have made.

It’s true that if we don’t agree on the future of the pension scheme, the financial sustainability of universities will be harmed – but it’s equally the case that a bad deal for staff means that we will struggle to recruit and retain talent in future.

I know these are inconvenient truths – as some senior figures in the sector have made clear. But undaunted, I continue to advocate for what I believe is right.

In 2018 we had a painful strike that dragged universities and their staff to the negotiating table. It’s a matter of enormous regret that we again find ourselves in a position in which the negotiators who represent us – both employers and employees – will not accept principled compromise. If neither side changes its position, the most likely outcome is that a solution will be forced on us by the pensions regulator. This will benefit nobody.

Our university council remains committed to paying more into USS to safeguard the best parts of a defined benefit pension scheme. But if the scheme is to remain unchanged, employees should also be willing to contribute more, reflecting a shared commitment to the scheme’s value.

That said, we are concerned that additional employee contributions could be unaffordable for some staff, which may force them to leave the scheme – making it more expensive for everyone else. Likewise, we recognise that this is a national scheme and if universities and colleges leave the USS because it is too costly on the employer side, this too undermines the viability of a national university pension scheme.

That’s why we would like to see the joint expert panel – which includes members appointed by both UCU representing employees and Universities UK, which represents employers – speed up its work and find where common ground might lie, before strike action takes place.

This might include, for example, differential contribution levels, so that USS members on lower salaries contribute a lower percentage of their pay to the scheme in a manner similar to the Teachers’ Pension Scheme. Or it might smooth contribution increases over a longer period. A report prior to the commencement of strike action is urgently needed.

The strikes will inevitably have a negative impact on our students. At Essex we have therefore taken the decision to make a mitigating payment to students who have lectures and classes cancelled – even though we know that refunds can’t fully offset the impact of strike action on our students’ university experience.

It’s for our staff and students’ sake that we need employer and employee representatives to return to the negotiating table immediately and with open minds. We need to recognise the value of principled compromise and discard win-lose strategies. There is so much at stake.

Publicație : The Guardian

Face au risque de mobilisation des étudiants, le gouvernement change de ton

Gabriel Attal, secrétaire d’Etat à la jeunesse, a reçu les organisations étudiantes, une semaine après la tentative de suicide d’un étudiant de l’université Lyon-II.

Il a fallu attendre une semaine, après la tentative de suicide d’Anas K., pour que le gouvernement tende la main aux étudiants. Depuis jeudi 14 novembre, leurs organisations représentatives sont reçues par un de ses représentants. C’est Gabriel Attal, secrétaire d’Etat au ministère de l’éducation, qui a échangé avec l’UNEF et la FAGE, sur la question de la précarité.

L’absence de Frédérique Vidal, la ministre de l’enseignement supérieur, a été remarquée.

Vendredi, c’est encore lui qui devait recevoir Solidaires étudiant-e-s, le syndicat auquel appartient l’étudiant lyonnais, toujours entre la vie et la mort après s’être immolé par le feu le 8 novembre, en laissant un message dénonçant ses difficultés financières. L’UNI et la FSE devaient suivre.

L’absence de Frédérique Vidal, la ministre de l’enseignement supérieur, a été remarquée. « C’est incroyable, tant de légèreté de la part de la ministre des étudiants, partie au pays des pingouins », souffle Pierre Ouzoulias, sénateur communiste des Hauts-de-Seine. Après une visite à Lyon, au lendemain du drame, Mme Vidal a quitté la France, dimanche 10 novembre, pour un déplacement dans les stations de recherche en Antarctique. Au ministère de l’enseignement supérieur, on défend un voyage de recherche programmé de longue date, avec un « enjeu scientifique important ». Le premier ministre, Edouard Philippe, a demandé à Gabriel Attal, chargé de la jeunesse et des associations au ministère de l’éducation, de pallier son absence.

Opération déminage

Le ministre de l’éducation, Jean-Michel Blanquer, est lui, apparu en retrait au début de l’affaire. S’il a communiqué sur Twitter, c’est pour dénoncer les dégradations intervenues dans certaines universités dans le sillage de rassemblements étudiants, mardi 12 novembre – ce même jour, les grilles du ministère de l’enseignement supérieur, à Paris, ont été forcées. Sur le fond, il a attendu vendredi 15 novembre pour prendre la parole. « On est conscients qu’il y a de très gros progrès à faire, ce drame nous le rappelle », a affirmé le ministre sur Franceinfo.

« Ce n’est pas à moi de dire [s’il y aura un geste financier], ce sera, le cas échéant, à Frédérique Vidal. » Jean-Michel Blanquer

L’occasion pour lui de mettre en avant les mesures déjà prises : augmentation des bourses de 1,1 % en cette rentrée, suppression de la cotisation de Sécurité sociale pour les étudiants d’environ 200 euros. Sans s’avancer sur ce qui pourrait être décidé en faveur des étudiants. « Ce n’est pas à moi de dire [s’il y aura un geste financier], ce sera, le cas échéant, à Frédérique Vidal […] Il y a tout un travail qui reste à faire », a-t-il concédé.

Publicație : Le Monde

Tentative d’immolation d’un étudiant à Lyon : « Nous avons de plus en plus d’étudiants dans des situations très difficiles »

Nathalie Dompnier, présidente de l’université Lyon-II, où Anas K. a tenté de s’immoler par le feu, déplore  la précarité grandissante des jeunes.

Nathalie Dompnier préside l’université Lyon-II, grande fac de sciences humaines de près de 30 000 étudiants. Anas K. est l’un d’entre eux. Près d’une semaine après que cet étudiant de 22 ans a tenté de s’immoler par le feu, le 8 novembre, en laissant un message dénonçant ses difficultés financières, la présidente revient sur ce drame.

Une semaine après la tentative de suicide d’Anas K., qui étudie en sciences politiques à l’université Lyon-II, quelle est la situation ?

L’émotion reste immense, chez les étudiants, les enseignants, les équipes administratives, qui sont sous le choc. Elle était palpable mardi, au retour sur les campus. Il est essentiel de se retrouver, d’échanger, de prendre en charge les personnes qui en ont besoin. Un accompagnement par une cellule psychologique a été mis en place mardi et un numéro vert sera accessible pendant un mois.

Des étudiants, réunis en assemblée générale mardi, ont voté le blocage. Ils ont bloqué l’un de nos campus, mercredi. Certaines personnes ont pénétré dans les bâtiments en fin de journée, nous avons sollicité l’intervention des forces de l’ordre pour une évacuation. Jeudi, les campus étaient rouverts, après une tentative de blocage d’une quarantaine d’étudiants. Il me semble essentiel que l’université puisse ouvrir dans ces circonstances difficiles. Il n’est pas possible que nos étudiants soient livrés à eux-mêmes. Quant aux dégradations commises dans nos locaux ces derniers jours, elles sont inacceptables.

Outre l’émotion, il y a une colère légitime des étudiants par rapport à la situation de précarité qui a pu contribuer à ce geste de désespoir. Cela interpelle tout le monde. Il faut ouvrir au plus vite un temps et des espaces de réflexion, pour améliorer les conditions d’étude.

Des responsables politiques ont refusé de voir dans ce geste un « acte politique », d’autres ont dénoncé une « instrumentalisation ». Qu’en pensez-vous ?

Il y a une dimension politique indéniable dans cet acte. Ce n’est pas possible d’éluder le message laissé par Anas. [Il y écrit notamment avoir perdu sa bourse, « et même quand j’en avais, 450 euros par mois, est-ce suffisant pour vivre ? »] Il n’est pas question de prétendre expliquer le fait qu’un étudiant s’immole et attente à ses jours. Cela relève d’une situation personnelle forcément complexe. Mais cela doit nous interroger sur les conditions de vie de nos étudiants.

L’université ne pourra pas tout. Le logement, les aides sociales, la restauration dépassent ses domaines de compétence.

Publicație : Le Monde

 

 

18 noiembrie 2019

Rectorul Universității „Cuza” din Iași, ales membru al Asociației Internaționale de Drept Penal

Săptămâna trecută a avut cel de-al XX-lea Congres Internațional de Drept Penal. Derulat la Roma – Italia, acesta a fost organizat de Asociația Internațională de Drept Penal. Cu acest prilej, rectorul Universității „Cuza” din Iași, prof. univ. dr. Tudorel Toader, a primit o importantă veste.

În cadrul lucrărilor Congresului a fost ales membru în Comitetul Director al valorosului for. Durata mandatului acestuia va fi până în anul 2024. Asociația a fost fondată în 1924 și are sediul la Paris – Franța. Asta în locul Uniunii Internaționale de Drept Penal, fondată în 1889 și desființată în anul 1914. Entitatea organizează periodic congrese internaționale. Este vorba și de colocvii și întâlniri între juriști. Sunt implicați cei care se ocupă cu studierea și aplicarea Dreptului penal. Sub egida sa funcționează Institutul Superior Internațional de Științe Criminale. Sediul acestuia este la Siracuza – Italia. Organul oficial al asociației este „Revue internationale de droit penal”. Entitatea funcționează și ca organ de specialitate consultativ al Organizației Națiunilor Unite.

Publicație : Bună Ziua Iași

 

Zilele Muzeului Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași

În perioada 21-22 noiembrie 2019, va avea loc a IX-a ediție a Zilelor Muzeului Universității „Cuza” din Iași. Cu acest prilej, Hans-Christian Maner (Johannes Gutenberg-Universität Mainz) va prezenta o conferință. Aceasta este intitulată „Vitrină a științei sau existență de cenușăreasă?”. Ea va cuprinde și „Colecții și muzee universitare germane. Concepte, funcții, sarcini, perspective”. De asemenea, Cristiana Oghina-Pavie (Temos-Université d’Angers) va conferinția. Tema va fi „Contradicții memoriale în știință. Comemorări, celebrări, omagii în biologie în România (1948-1970)”.

Ambele intervenții aduc cercetări de istorie universitară, de istorie a științei și de muzeologie. Astfel, în fața specialiștilor ieșeni vor fi prezentate informații documentare cu impact major. Asta nu doar pentru spațiul francez și german, ci și pentru cel românesc. Evenimentul este proiectat ca o dezbatere asupra modelelor de patrimonializare a trecutului. Și valorizarea domeniilor de cunoaștere/direcțiilor de cercetare vor fi abordate. Asta în spațiul universitar și academic.

 Publicație : Bună Ziua Iași

UAIC cheltuie sute de mii de euro pentru a preîntâmpina abandonul academic

Sute de studenţi înmatriculaţi în anul I la studii de licenţă, cu risc de insucces academic şi abandon, vor beneficia de programe speciale de optimizare a performanţei academice, de coaching şi dezvoltare personală, de îndrumare, de consiliere şi orientare profesională

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi (UAIC) a primit aprobarea unei finanţări de 300.000 de euro pentru crearea Centrului de Învăţare Learn & Connect, în cadrul Proiectului privind Învăţământul Secundar (ROSE).

Proiectul, de 1,41 milioane de lei, îşi propune să ofere studenţilor UAIC sprijin suplimentar pentru facilitarea adaptării la exigenţele vieţii academice, prin activităţi remediale de optimizare a performanţei academice, de coaching şi dezvoltare personală, de îndrumare, de consiliere şi orientare profesională. Vizaţi sunt studenţii înmatriculaţi în anul I la studii de licenţă, cu risc de insucces academic şi abandon.

Centrul de Învăţare Learn & Connect va funcţiona în campusul UAIC şi va dispune de amenajări flexibile ale spaţiilor de studiu. În cadrul centrului, studenţii vor beneficia de consiliere şi vor avea acces la un Laborator de învăţare interactivă ce va deservi toate facultăţile universităţii, unde vor fi disponibile resurse educaţionale care valorifică aportul tehnologiei la optimizarea contextelor didactice universitare, în perspectivă multidisciplinară. Grupul ţintă al proiectului va fi constituit din 875 de studenţi români şi străini din state UE şi non-UE, care vor participa în grupuri mixte la ateliere de lucru şi evenimente centrate pe sensibilizare interculturală.

Proiectul Centrului de Învăţare Learn & Connect a fost elaborat de o echipă coordonată de prof. univ. dr. Nicoleta Laura Popa, de la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, cu sprijinul membrilor Biroului Proiecte de Dezvoltare şi Direcţiei Tehnice din cadrul UAIC.

Publicație : Evenimentul

 

Caravana FEAA, în cele mai importante licee din regiunea Moldovei

Caravana Facultății de Economie și Administrarea Afacerilor este prezentă și în acest an în perioada 11 – 30 noiembrie 2019 în cele mai importante licee din orașele din regiunea Moldovei, dorind să aducă în prim-plan oportunitățile pe care le au potențialii candidați în urma absolvirii cursurilor instituției noastre.

Elevii claselor a XI-a și a XII-a din mai mult 50 de licee au oportunitatea de a participa la prezentarea programelor de studii susținută de către Departamentul Media al Facultății. Entuziasmată fiind de interesul manifestat de elevii de liceu, Caravana Facultății de Economie și Administrarea Afacerilor revine în Botoșani, Vaslui, Huși, Bacău, Moinești, Tg. Ocna, Piatra Neamț, Suceava, Fălticeni, Roman, Bârlad, Gura Humorului, Câmpulung Moldovenesc, Galați, Pașcani, Tg. Frumos, Hârlău, Focșani, Tecuci, Dorohoi, Rădăuți, Vatra Dornei, Adjud, Iași.

Studenți, însoțiți de cadre didactice ale facultății, îi informează într-un mod interactiv pe viitorii studenți despre procedura de admitere a facultății, viața de student, specializările pentru care pot opta, oportunitățile de voluntariat din cadrul campusului și informații despre posibilitățile de angajare.

Proiectul își propune să ofere elevilor, părinților și profesorilor din licee o perspectivă realistă asupra mediului academic. Aceasta este prima etapă a informării elevilor cu privire la oferta educațională a facultății. În etapa următoare, aceștia sunt invitați să ia parte la proiectul Zilele Porților Deschise.

Pentru mai multe detalii despre traseul Caravanei puteţi urmări pagină oficială de Facebook: https://www.facebook.com/FEAA.Iasi/

Publicație : Ziarul de Iași

 

Blind student dragged from Oxford Union chamber ‘by his ankles’

 Ghanaian postgraduate student left feeling ‘unwelcome in the union, Oxford and the country’

The Oxford Union has been heavily criticised after a blind student was reportedly “dragged by his ankles” out of a debating chamber, leading to calls for the union president to resign.

The incident, which was caught on video and described by the Oxford University Africa Society (OUAS) as “violent, unjust, inhumane and shameful”, left the student feeling “unwelcome in the union, Oxford and even the country”.

Ebenezer Azamati, 25, a postgraduate student from Ghana studying international relations, is said to have arrived early to attend a debate – about whether it was right to feel confident in the UK government – on 17 October in order to reserve an accessible seat, as he was concerned that there was no special provision for disabled people. He then left to eat dinner at his college.

When he returned before the start of the debate, Azamati was refused entry, but when a friend arrived to accompany him, he went inside and sat down. Shortly afterwards, security officials entered and manhandled him out of the building. His union card was confiscated and he was expelled from the union.

The Sunday Times reported that the union’s president, Brendan McGrath, subsequently called a disciplinary committee meeting, alleging that Azamati had behaved violently by thrusting an arm out and using aggressive hand gestures as he was being removed from his seat.

Azamati told the Sunday Times: “I felt that I was treated as not being human enough to deserve justice and fair treatment.”

An appeal hearing on Saturday heard evidence from fellow student Henry Hatwell, 21, who said: “Thirty seconds after he [Azamati] sat down, the security guard came in. Five seconds afterwards, he started touching Azamati, who was holding on to the bench. Thirty seconds later, they were dragging him by his ankles.”

On Saturday, the union and McGrath formally withdrew the charge of violent misconduct against Azamati and apologised “unreservedly” for the distress and damage caused.

The OUAS has launched a petition calling for McGrath to resign his position after he “personally lodged a complaint against Mr Azamati for violent behaviour”, which had more than 1,000 signatures at 10pm on Sunday night.

The petition also calls for:

  • An “unreserved” apology to Azamati from both the union and the president
  • The cancellation of Azamati’s ban and a reinstatement of his union membership
  • “Adequate” punishment of “the security personnel who assaulted” Azamati
  • Compensation for Azamati.

Nwamaka Ogbonna, OUAS president, said on Sunday that none of the demands had yet been met. “We have yet to see a public apology from the union or from Brendan McGrath,” she said. “There have been no details of how the union will be held to account, no details on compensation, and he [McGrath] is yet to resign.”

Ogbonna said OUAS hoped to work with other university institutions to pressure the union.

“It should be a safe and inclusive space for everyone,” she said. “They can’t just declare him not guilty and expect this to go away. This is far from being closed – there must be wider institutional change.”

More than 100 people attended a protest on Friday that repeated the demands of the petition.

The incident has also caught the attention of several high-profile figures, including Labour politician David Lammy, who described “the indignity [Azamati] suffered” as “beyond comprehension”, saying he deserves “far more than an apology”.

The Guardian has contacted the Oxford Union for comment.

Publicație : The Guardian

 

Sup de co option fourneaux : la restauration séduit des diplômés d’écoles de commerce

HEC vient de lancer un parcours qui permet aux étudiants de préparer, en même temps que leur cursus de gestion, un CAP. Une possibilité qui répond à l’intérêt croissant des jeunes pour le secteur.

Jongler avec les saveurs et travailler les textures, fouetter, cuire puis disposer pour donner du plaisir. C’est un savoir-faire, et c’est pour le maîtriser qu’Alix Truelle, 22 ans, a décidé de passer un certificat d’aptitude professionnelle (CAP). Ce cursus semble inattendu pour cette étudiante passée par le très sélect lycée parisien Saint-Louis-de-Gonzague, entrée à HEC après trois années de classe préparatoire – « au bout de deux ans, je n’avais obtenu que l’Edhec, alors j’ai cubé [redoublé] », explique-t-elle. Depuis la rentrée 2019, Alix suit le premier double diplôme qui couple les matières traditionnelles de l’école de management avec un CAP de pâtisserie. Son goût pour les desserts n’est pas né derrière les portes de son école de Jouy-en-Josas (Yvelines), mais au collège. « Mon frère m’avait offert un livre de cuisine de Christophe Michalak. J’ai découvert la pâtisserie de luxe, j’ai été impressionnée », explique Alix Truelle.

L’école de management souhaite, avec ces formations à des métiers de bouche, répondre à « l’intérêt croissant des étudiants » pour les secteurs liés à la restauration. Plusieurs succès d’anciens de grandes écoles témoignent de cette nouvelle appétence pour le secteur du « food business ». On peut citer Frichti, entreprise de livraison à domicile de plats cuisinés cofondée par Julia Bijaoui, diplômée d’HEC en 2012, et Quentin Vacher, passé par les bancs de l’université de Paris Dauphine ; Big Mamma, spécialiste de la restauration italienne, dont les deux patrons, Victor Lugger et Tigrane Seydoux, ont aussi été formés à HEC. Ou encore les restaurants Canard Street, fondés par Grégoire de Scorbiac et Nicolas Drouault, jeunes diplômés de l’Edhec…

« C’est un mouvement de fond. Beaucoup d’étudiants d’école de commerce se lancent dans la “food” avec des projets de restauration, constate Vincent Muraire, diplômé 2015 d’HEC et cofondateur du Chocolat des Français, qui revendique 3 millions d’euros de chiffre d’affaires en 2018. Même si nous avons fait des études dans des écoles traditionnelles, il y a une envie de travailler sur des produits tangibles. » A savoir, d’être dans le concret de la création d’un produit qui donne du plaisir. Et de sortir de l’abstraction du monde des grandes entreprises de services.

Apprenez, comprenez, mémorisez — Offrez-vous dix minutes par jour de plaisir cérébral et approfondissez vos connaissances.

CAP pâtisserie en ligne

Ces jeunes diplômés apportent leur vision particulière à ce secteur. « Il est certain qu’ils ne font plus les brasseries du siècle dernier. Ils lancent des concepts dotés d’un marketing fort, pour bien se positionner sur le marché. Pour que cela fonctionne, il faut maîtriser la vente, se doter d’un financement solide et une bonne gestion des ressources humaines », expose Nicolas Bergerault, patron d’une école de cuisine, l’Atelier des chefs.

Publicație : Le Monde