Acuzaţii: noua clasificare propusă de minister pare a fi o formă fără fond

Se împart iar universităţile în categorii, dar la bani nu mai vrea nimeni să umble

 Ministerul Educaţiei Naţionale a lansat de câteva săptămâni în dezbatere publică o metodologie propusă pentru a realiza o nouă clasificare a universităţilor din ţară. Un mecanism amplu, complex, care ar propune o diferenţiere concretă a instituţiilor de învăţământ superior după un număr foarte mare de criterii, ce pare să urmeze multe dintre exemplele de topuri şi clasamente funcţionale la nivel european, precum U-multirank sau U-map. 

Metodologia aflată în discuţie ridică şi o serie de întrebări la nivelul centrului academic ieşean: de ce nu este prevăzută şi o ierarhizare în această clasificare care să diferenţieze universităţile performante pe diferitele domenii propuse de actuala metodologie şi care să implice automat şi o finanţare diferenţiată? Mai mult, odată cu înlăturarea fostului ministru al Educaţiei, Liviu Pop, din Guvern, va mai fi susţinută clasificarea universităţilor pe baza aceloraşi indicatori?

Trei niveluri, şase dimensiuni şi 34 de indicatori

Metodologia propune o clasificare de tip fagure de miere, care să conţină o diferenţiere a tipului de universităţi şi apoi o serie de criterii care vizează activitatea acestora, totul fiind construit pe trei niveluri. Primul nivel presupune această diferenţiere a universităţilor după „orientarea predominantă“, un criteriu care implică determinarea numărului de studenţi înscrişi după programul de studii. De aici vor reieşi, anticipează reprezentanţii ministerului, nouă categorii de universităţi, care au fost convenite şi în prima parte a anului 2017 la o întâlnire de la Constanţa a Consiliului Naţional al Rectorilor, şi anume universităţi humboldtiene, de arte şi vocaţionale, complexe, politehnice, de medicină şi farmacie, de agronomie şi medicină veterinară, militare, de economie şi administraţie şi de teologie. Al doilea nivel presupune determinarea unor clase de universităţi, aşa cum prevede şi Legea Educaţiei 1/2011, pe baza concentrării activităţii lor pe educaţie cercetare şi/sau creaţie artistică. Ultimul nivel este şi cel mai complex şi vizează şase dimensiuni – educaţie, cercetare, internaţionalizare, implicare regională şi socială, transfer de cunoştinţe şi profilul studenţilor. Pe lângă acestea, metodologia mai propune 34 de indicatori pentru cele şase dimensiuni şi şase indicatori care să acopere descrierea de bază a universităţilor. Aceşti indicatori sunt grupaţi în jurul a trei aspecte – producţia, resursele şi comunicarea şi digitalizarea, care se aplică la nivelul fiecărei dimensiuni. Deşi este aparent supra-complicată, o astfel de clasificare ar putea să arate concret care este situaţia în România fie la nivel macro, pe tipuri de universităţi, de medicină, politehnici etc., dar şi la nivel micro – care dintre universităţile de medicină care desfăşoară activităţi de educaţie au cele mai mari venituri din educaţie ca procent din totalul veniturilor universităţii, ca să oferim doar un exemplu.

Clasificare fără ierarhizare

„Ziarul de Iaşi“ a ridicat problema clasificării la nivelul tuturor universităţilor din Iaşi şi, dincolo de o serie de declaraţii generale, care afirmau necesitatea unei clasificări, au fost ridicate şi o serie de probleme care au rămas însă neasumate, în urma faptului că, momentan, guvernul care a propus schimbarea nu mai este la putere, şi nu se ştie dacă ele vor rămâne în aceeaşi formă. „O dezbatere pe clasificare e imposibilă acum, cel puţin pe această metodologie, fiindcă cei care au propus-o s-ar putea să nu mai fie la guvernare. Mai mult, deşi e complexă şi ar putea avea succes, o astfel de clasificare presupune o muncă enormă din partea structurii administrative a universităţilor. La ultima clasificare pentru care s-au strâns date în 2011, au lucrat cu lunile secretarele şi corpul didactic, cot la cot, să strângă toate documentele necesare pentru auto-raportare. Şi atunci vorbeam de o clasificare cu mult mai puţini indicatori decât acum. Acum va dura, cât? Trei luni?“, a precizat un cercetător de la Facultatea de Fizică a Universităţii „Cuza“, membru în Senatul UAIC în 2011 când s-a discutat despre aplicarea ultimei metodologii.

O a doua mare problemă e legată de lipsa unor efecte ale clasificării. În metodologie se specifică faptul că aceasta „nu urmăreşte să le ierarhizeze (n.r. – universităţile) într-o ordine verticală, ca în ordinea ierarhiilor, ci să le diferenţieze pe orizontală în funcţie de caracteristicile cheie şi comunităţile demografice“. Astfel, fără a se face o ierarhizare, nu se va putea face nicio finanţare diferenţiată pe baza indicatorilor pentru universităţile mai performante. „Şi dacă nu facem o ierarhizare, la ce mai muncim să clasificăm universităţile? Pentru rapoartele noastre interne? Multe astfel de date le are deja Consiliul Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Superior în baza de date, de ce să le raportăm din nou? Iarăşi vor primi universităţile de prestigiu aceeaşi bani precum cele nou înfiinţate şi cu  5.000 de studenţi?“, a precizat sursa citată. Dacă proiectul rămâne în vigoare, prima rundă de consultări publice  pe această metodologie se încheie pe 3 februarie.

Publicație : Ziarul de Iași

Expoziţie nouă la Grădina Botanică: plante exotice de o frumuseţe aparte

 De mâine vor fi expuse şi vor putea fi văzute specii şi soiuri de azalee şi camelii, dar şi mai multe exemplare de plante care provin din zone subtropicale şi tropicale.

Grădina Botanică „Anastasie Fătu“, a Universităţii „Alexandru Ioan Cuza“, organizează mâine, în compartimentele noi ale Com­plexului de sere, vernisajul unei expoziţii de plante exotice, care va putea fi vizitată zilnic. La aceasta vor fi expuse specii şi soiuri de azalee şi camelii, dar şi mai multe exemplare de plante care provin din zone subtropicale şi tropicale.

„În cadrul acestei ediţii, printre exemplarele de plante se vor remarca şi animale cu valoare simbolică, realizate cu multă imaginaţie de perso­nalul grădinii botanice, într-o formă de artă topiară reinterpretată. Astfel, printre aranjamentele florale se va remarca cocorul, considerat imagine fi­gurativă care dă viaţă hârtiei în formă origami“, au precizat reprezentanţii grădinii. Totodată, aceştia au mai precizat că vor fi observate specii de plante cu nume de inspiraţie avifaunistică – floarea cocor, flamingo, păun şi pasărea paradisului.

„Celelalte zooforme caracteristice zonelor biogeografice de origine pentru diferite specii de plante exotice au fost realizate din flori, fructe, seminţe, resturi de plante uscate sau din diferite esenţe de lemn. În zone subtropicale cu specii de crotoni, ferigi, palmieri, begonii şi orhidee vor fi fluturi, în zonele aride se vor găsi reptile printre plante suculente precum agave, aloe şi euforbii, iar broaştele ţestoase şi vulturii se vor remarca în zone de deşert cu variate forme de cactuşi“, au precizat reprezentanţii grădinii. La vernisaj vor fi expuse lucrări realizate de 46 de artişti din toată ţara, dar şi din Galway, Irlanda, iar poetul George Pîrîu va recita din creaţiile personale. Expoziţia va fi deschisă zilnic, între orele 9.00 şi 16.00, preţul unui bilet de intrare fiind de 5 lei, 3 lei pentru grupuri organizate, fotografiatul fiind permis fără taxe suplimentare.

 Publicație : Ziarul de Iași și Bună Ziua Iași

 

Prima decizie a ministrului Educaţiei calcă în picioare autonomia universitară?

Cursurile antiplagiat, criticate public de cea mai autorizată voce din Iaşi în domeniul pedagogiei

 Noul ministru al Educaţiei, Valentin Popa, pare să-şi fi schimbat oarecum poziţia susţinută în discursul din timpul audierilor parlamentare, când susţinea că plagiatul este prea mult în atenţia publică şi umbreşte reuşitele învăţă­mântului superior. El a anunţat prima măsură a sa ca ministru: instaurarea obligatorie de cursuri de etică şi integritate academică.

Numite de presa naţională „cursuri antiplagiat“, ele au fost promulgate prin ordin de ministru şi se vor aplica obligatoriu din anul universitar următor la nivel de master şi doctorat, la licenţă fiind doar opţionale. Chiar dacă ministrul a argumentat că este necesar un astfel de curs pentru stăpânirea cunoştinţelor necesare „în redactarea unei lucrări ştiinţifice“, există şi voci din mediul academic ieşean care nu sunt deloc de acord cu ministrul pe această speţă.

Prof.dr. Constantin Cucoş, directorul Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic de la Universitatea „Al.I. Cuza“, scoate în evidenţă redundanţa pe care o are un curs „antiplagiat“. Teoretic, în timpul anilor de licenţă, de master şi mai ales la doctorat, studenţii deprind foarte bine noţiunile care definesc un plagiat pentru a-l putea evita, fiindcă atât licenţa, cât şi masterul se finalizează prin redactarea unei lucrări de licenţă sau disertaţie, similare unui amplu articol de cercetare, ce nu pot fi realizate fără a şti ce care sunt regulile de etică şi deontologie în cercetare. Specialistul ieşean în educaţie a lansat pe Facebook o serie de întrebări care contestă această decizie.

„Astfel de competenţe nu trebuiau formate până la acest nivel (n.r. – de master)? Să nu furi, să ştii să faci o analiză, o sinteză, o interpretare, cum şi când să pui ghilimele etc.? De când impune ministerul o disciplină obligatorie pentru toate structurile academice de forma­re? Nu cumva se încalcă astfel autonomia universitară? Cine va preda această disciplină, avem persoane formate în acest sens? Pe când un curs obligatoriu de gramatică?“, a scris profesorul ieşean.

 Publicație : Ziarul de Iași

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iasi LANSEAZA concursul european „Copacul Anului”

Centrul de Analize Regionale in Turism, Mediu si Dezvoltare Durabila (CARTEDD), Facultatea de Geografie si Geologie din cadrul Universitatii „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iasi, Universitatea din Bucuresti (UB) organizeaza la nivel national concursul European„Tree of the Year”.

Anul acesta, arborele care reprezinta Romania este un stejar secular in varsta de aproximativ 750 de ani, din localitatea Cajvana, judetul Suceava. Acesta poate fi votat AICI: https://www.treeoftheyear.org/ETY-2018/Stromy/Dub-z-Cajvany.aspx, in perioada 1-28 februarie 2018.

In anul 2011, trofeul a fost atribuit Romaniei, pentru teiul secular din Leliceni, judetul Harghita. Mai multe informatii despre competitie sunt disponibile pe site-ul oficial: https://www.treeoftheyear.org/ETY-2018/Home.aspx.

Publicație : Bună Ziua Iași

Universitatea Tehnica, partener in cautarea de solutii pentru imbunatatirea securitatii organizatiilor

Universitatea Tehnica Gheorghe Asachi” din Iasi (TUIASI) a fost partener in organizarea si desfasurarea conferintei „STABRIS – Managementul securitatii organizatiei”, care a avut loc marti, 30 ianuarie 2018, in sala de conferinte a Tehnopolis Iasi, de la ora 15.00. Organizatorii, compania STABRIS Iasi, au dorit sa aduca la aceeasi masa mediul academic iesean cu mediul de afaceri pentru a identifica solutii de implementare a cursurilor de management integrat al securitatii. „Scopul evenimentului a fost acela de a crea la Iasi o zona de comunicare intre specialistii in securitate din mediile universitar si privat si beneficiarii serviciilor de securitate, in vederea identificarii unor solutii pentru asigurarea unei eficiente sporite a masurilor de protejare a intereselor organizatiilor. Noi am inceput sa sustinem cursuri de manageri de securitate si de acolo a rezultat ideea acestei conferinte – am remarcat ca exista o lipsa foarte mare pe aceasta zona a educatiei managementului integrat al securitatii”, a declarat Cristian Obreja, manager al STABRIS.
La eveniment au participat si au sustinut prezentari mai multi reprezentanti ai mediului academic iesean, atat de la Universitatea Tehnica „Gheorghe Asachi”, cat si de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, profesori si cercetatori de la facultatile de profil. Prezentarile acestora au avut un caracter aplicat si s-au referit la probleme ce pot fi individualizate cu usurinta atunci cand se discuta despre securitatea unei organizatii. Au fost interventii pe teme precum Securitatea Sistemelor Informatice si de Comunicatii – INFOSEC, necesitatea dezvoltarii educatiei de securitate a personalului, masurile prin care firmele se pot proteja de riscurile generate de fosti si actuali angajati, modalitati de securizare a intereselor companiilor fata de activitatile de intelligence concurential desfasurate de adversari/parteneri ce provin din tari cu traditie in domeniu.
Manifestarea a fost deschisa printr-o sesiune introductiva la care au luat cuvantul managerul STABRIS, Cristian Obrejarectorul TUIASI, prof. univ. dr. ing. Dan Cascaval, prof. univ. dr. Cornel Istrate, prodecan al Facultatii de Economie si Administrarea Afacerilor de la UAIC si Florin Constantin Serbescu, director general al Parcului Stiintific si Tehnologic Tehnopolis din Iasi. Rectorul Politehnicii iesene a subliniat in discursul sau faptul ca securitatea la nivel macro impune si o necesitate de asigurarea securitatii la nivel micro, al entitatilor care alcatuiesc un sistem sau o tara, subliniind astfel importanta conferintelor de acest gen, care identifica „riscurile la care sunt supuse organizatiile din diferite domenii de activitate”.
„Trebuie sa mentionez faptul ca multe dintre masurile de securitate luate in ultimii ani, la diferite niveluri, au fost in principal tehnice si au fost realizate de oameni cu pregatire universitara tehnica. Deci este evident ca investitia in educatia tehnica este si o investitie in securitate. Universitatea Tehnica «Gheorghe Asachi» din Iasi este una dintre cele mai vechi institutii de profil si este custodele unei importante traditii in educatia inginereasca. In mod firesc, in pas cu evolutia societatii omenesti, Universitatea si-a adaptat si modernizat curricula universitara la noile cerinte de pe piata muncii, inclusiv cele legate de zona de securitate”, a declarat rectorul. Acesta a mai adaugat si faptul ca absolventii TUIASI sunt pregatiti in domenii tehnice conexe problematicii de securitate, in principal in ceea ce priveste securitatea informationala si cea organizationala.
„In acest sens, avem trei facultati ale caror absolventi pot fi inclusi in activitatile de realizare a securitatii cibernetice, problematica relevanta atat in planul securitatii nationale, cat si in planul securitatii organizatiilor publice sau private (si aceste facultati sunt cele de Automatica si Calculatoare; Electronica, Telecomunicatii, si Tehnologia Informatiei; Inginerie Electrica, Energetica si Informatica Aplicata). In acelasi timp, oricare dintre celelalte facultati de profil tehnic, inclusiv cea de Arhitectura, poate oferi specialisti in alte domenii de securitate fizica, sub toate aspectele sale”, a precizat prof. univ. dr. Dan Cascaval.
Unul dintre punctele de vedere cele mai sensibile care au fost scoase in dezbatere la aceasta conferinta, dupa cum explica si Cristian Obreja, managerul STABRIS, este faptul ca foarte multe companii au acordat o atentie scazuta factorilor de risc care pot fi generati de proprii angajati, chiar daca acestea au implementat masurile de securitate fizica prevazuta de legislatia in vigoare in Romania. „Un element de noutate a fost prezentarea metodelor specifice Competitive Intelligence-ului de culegere, prin mijloace legale, a informatiilor concurentiale. A fost evidentiat faptul ca, in contextul in care firmele straine concurente utilizeaza Competitive Intelligence pentru a-si optimiza eficienta in piata, este necesar ca si firmele romanesti sa se adapteze, inclusiv prin crearea capabilitatilor de protejare fata de activitatile de acest tip desfasurate de companiile concurente”, a specificat Cristian Obreja.
El a mai precizat ca dezbaterile din aceasta conferinta au fost doar un prim pas catre o corecta intelegere a conceptului de securitate integrata a organizatiei si ca isi doreste ca, prin astfel de discutii, pe viitor sa se identifice unele solutii de consolidare a culturii de securitate in cadrul companiilor, la care sa contribuie atat universitatile, cat si firmele specializate in domeniu.

Publicație : Bună Ziua Iași