Mobilităţi de studiu de lungă durată – dimensiunea internaţională 

Lumea este o carte, iar cei care nu călătoresc citesc doar o pagină. (Sf. Augustin)

CRITERII DE ELIGIBILITATE:

A. Generale:

Se pot înscrie la selecție:

  • studenții înmatriculați la zi/ învățământ la distanță/ învățământ cu frecvență redusă la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, cetățeni români, cetățeni ai altor state participante la Programul Erasmus+ sau cetățeni ai altor state decât cele participante la Programul Erasmus+;
  • studenții din anul I, anul II, respectiv anul III licență (la facultăți unde studiile de licență au o durată de 4 ani) și anul I master;
  • doctoranzii din anul I, II, III, inclusiv cei aflați în perioada de prelungire pentru mobilități desfășurate până la data susținerii publice a tezei de doctorat;
  • studenții și doctoranzii în ani terminali – numai la selecții pentru mobilități de studiu care se desfășoară în același an academic în care are loc selecția;
  • foști beneficiari ai unei mobilități de studiu sau de practică în generațiile anterioare de programe Socrates, LLP-Erasmus și/sau Erasmus+, numai dacă îndeplinesc criteriile sus-menționate și cu condiția ca durata totală a mobilităților (Socrates/LLP-Erasmus și Erasmus+) să nu depășească 12 luni/ciclu de studii.

Observații!

  • Studenții care doresc să candideze la selecție și au beneficiat anterior de o mobilitate de studiu pentru care notele la examene nu au fost trimise până la data selecției, vor prezenta rezultatele academice de dinaintea plecării în mobilitatea Erasmus.
  • Un student poate beneficia de mobilități de studiu și de practică Erasmus+ la fiecare nivel de studii (licență, master, doctorat), însumând maximum 12 luni de mobilitate (studiu + practică) per nivel.

B. Academice:

Pentru a fi eligibili pentru o mobilitate de studiu de lungă durată, studenții trebuie:

  • să aibă punctajul ECTS la momentul selecției de minimum 70% din punctajul maxim, cu excepția studenților din anul I,  sem. I (pentru care se va lua în considerare media de admitere – minimum 8 – la ciclul de studii la care sunt înmatriculați) și a studenților înmatriculați la programe de studii integrate (pentru care se va lua în considerare media de admitere la programul de studii respectiv, media minimă fiind aceeași cu media minimă de admitere stabilită în cadrul parteneriatului care organizează programul);
  • să obțină minimum nota 7 la interviul susținut în cadrul selecției desfășurate la facultate;
  • să ateste cunoașterea limbii de studiu din universitatea pentru care candidează printr-unul dintre următoarele documente:
  1. atestat de limbă[1];
  2. foaia matricolă din liceu (pentru candidații care au studiat o limbă străină în timpul anilor de liceu);
  3. certificat competențe lingvistice obținut la examenul de Bacalaureat;
  4. foaia matricolă aferentă studiilor universitare, în cazul studenților care au limba de studiu de la universitatea parteneră ca specializare/ ca limbă de predare în cadrul studiilor universitare;
  5. situația școlară aferentă studiilor universitare, conform opțiunii candidatului și în funcție de limba străină studiate, în cazuri excepționale și numai cu acordul comisiei de selecție.

Media aritmetică a notelor din liceu, media aferentă studiilor universitare ori punctajul minim acceptat (pentru nivel minim B1) trebuie să fie egal cu 80 % din nota sau punctajul maxim (ex: min. nota 8/10, 16/20 sau bine, în cazul calificativelor).

Excepție fac certificatele recunoscute internațional (tip DELF, DALF, Cambridge, TOEFL, IELTS, DELE, Goethe), obținute pentru un nivel minim B1, pentru care se acceptă orice punctaj.

Modalitatea de calcul a punctajului ECTS:

Pentru calcularea punctajului ECTS se iau în considerare rezultatele obținute de candidați în semestrele încheiate din ciclul de studii la care sunt înmatriculați la momentul selecției, iar calculul se face astfel: suma punctajelor ECTS pentru semestrele încheiate până în momentul selecției (A) raportate la punctajul ECTS maxim pentru perioada respectivă (B): Ax100/ B.

[1] Dacă nu aveți deja un atestat de limbă, câteva posibilități pentru susținerea unui test în Iași sunt:

  • Institutul Cultural Francez Iași, Bd. Carol I, nr. 26 (franceză);
  • Centrul Cultural German Iași, Str. Lascăr Catargi, nr.38 (germană);
  • Centrul de Limbi Străine al Facultății de Litere;
  • EuroEd Iași, Str Florilor, nr. 1C (engleză, franceză, italiană, spaniolă).

Documente necesare la dosarul de candidatură:

Pentru evaluarea îndeplinirii condițiilor de mai sus, dosarul de candidatură va cuprinde:

  • Formular de candidatură – care va include
    • Motivația (opțiunile de mobilitate ale candidatului, lista de cursuri, motivele pentru participarea la selecția pentru o mobilitate de studiu într-o anumită universitate- obiectivele concrete urmărite de candidat și rezultatele așteptate);
    • Semestrul propus pentru mobilitate;
    • Declarație cu privire la numărul maxim de luni de mobilitate Erasmus+ de care un student poate beneficia pe durata ciclului de studii la care este înmatriculat la momentul candidaturii;
    • Notă de informare privind prelucrarea datelor cu caracter personal.
  • Curriculum Vitae (va rămâne la dosarul de selecție al studentului);
  • Recomandare din partea coordonatorului de doctorat, în cazul doctoranzilor;
  • Atestatul de limbă/ foaia matricolă din liceu/ certificatul de competențe lingvistice obținut la examenul de Bacalaureat/ situația școlară aferentă studiilor universitare la limba străină studiată sau la programul de studiu pentru cei care studiază într-o limbă străină (va rămâne în copie la dosarul de selecție al studentului);
  • Extrasul din foaia matricolă pentru ciclul de studii la care este înmatriculat candidatul la momentul selecției. Documentul nu va fi solicitat de către candidați, ci va fi eliberat de secretariatul facultății (numai cu semnătura facultății) și anexat la dosar de către coordonatorul Erasmus;

Documente suplimentare, pentru studenții care nu au cetățenia unui stat membru UE:

  • o copie a permisului de ședere – excepție de la această cerință fac studenții de cetățenie moldoveană înmatriculați la UAIC – Extensiunile Bălți și Chișinău.

Documentele vor fi redactate în limba română, cu excepția celui de la punctul (b), care va fi prezentat în limba de studiu a universității/ universităților pentru care optează candidatul.

Dosarele incomplete vor fi declarate respinse.

 Modalitatea de calcul a mediei de selecție:

  1. rezultatele academice – 50% din punctaj;
  2. competențele lingvistice – 30% din punctaj;
  3. interviul – 20% din punctaj.

Durata mobilității de studiu de lungă durată poate fi de minimum 2 luni (în cazul mobilităților doctoranzilor)/ un semestru/trimestru academic – inclusiv prima sesiune de examene – de la universitatea gazdă (pentru studenții nivel licență și master) și maximum un an academic/ 12 luni[1] de activitate în format fizic.

[1] Perioada mobilității se calculează conform regulilor Programului Erasmus+ stabilite de Comisia Europeană, care precizează că o lună de mobilitate Erasmus+ are 30 de zile, indiferent de numărul de zile calendaristice (28, 29, 30 sau 31 zile) ale lunii respective.

!!! Poți beneficia de mobilităţi de studiu şi de practică la fiecare nivel de studiu (licenţă, master, doctorat), însumând  maxim 12 luni de mobilităţi (studiu + practică) per nivel.

Cuantumul bursei pentru mobilitățile de studiu de lungă durată a fost stabilit la nivel național de către Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP), în conformitate cu Ghidul Erasmus+, și se acordă în funcție de țara de destinație, astfel:

  • 700 Euro/lună: țările terţe care nu sunt asociate la Programul Erasmus+ din regiunile 1-12;
  • 674 Euro/lună: țările terţe care nu sunt asociate la Programul Erasmus+ din regiunile 13-14;
  • maximum 2 zile de sprijin individual suplimentar (în funcție de țara de destinație) pentru efectuarea călătoriei dus – întors (pentru o zi de transport înainte de activitate și o zi de transport după activitate);
  • Grant pentru transport, calculat conform calculatorului de distanță al Comisiei Europene. “Distanța de călătorie” reprezintă distanța dintre locul de origine și locul de desfășurare a activității, în timp ce „suma” reprezintă grantul pentru deplasarea atât înspre locul de desfășurare a activității, cât și retur:
 Distanța de călătorie Transport din categoria „green travel” – Suma per participant în euro Transport din categoria „non-green travel” – Suma per participant în euro
10 – 99 KM 56 28
100 – 499 KM 285 211
500 – 1 999 KM 417 309
2 000 – 2 999 KM 535 395
3 000 – 3 999 KM 785 580
4 000 – 7 999 KM 1 188 1 188
8 000 KM sau mai mult 1 735 1 735

 Suplimentarea cuantumului bursei Erasmus:

  • pentru studenții cu oportunități reduse, bursa Erasmus+ se suplimentează cu 250 Euro/lună; în conformitate cu prevederile Ghidului programului și Apelului național 2025, un participant cu oportunităţi reduse este cel care se încadrează într-una sau mai multe dintre următoarele categorii:
  1. student care beneficiază de bursă socială sau care se califică/întrunește condițiile pentru a beneficia de o bursă socială acordată de instituția de învățământ superior la care acesta este înmatriculat, conform Ordinului ME 6463/2023;
  2. student care este orfan de unul sau ambii părinți;
  3. student care provine dintr-o familie monoparentală (din motive de deces, dispariție, încarcerare a celuilalt părinte sau nerecunoaștere prin certificatul de naștere);
  4. student care intră în categoria „primului student din familie” (însemnând că nu deține deja o diplomă de licență, părinții săi nu au obținut o diplomă de studii universitare, dar poate avea frați/surori care sunt deja studenți la universitate / au absolvit deja o universitate);
  5. persoană cu dizabilitate (în care sunt incluse deficiențe fizice, mintale, intelectuale sau senzoriale) sau probleme de sănătate (în care sunt incluse boli grave, boli cronice sau orice altă situație legată de sănătatea fizică sau mintală care împiedică participarea unei persoane la program);
  6. persoană a cărei familie nu a realizat un venit lunar net mediu per membru de familie mai mare decât salariul de bază minim net pe economie în cele 12 luni înainte de depunerea documentelor justificative;
  7. persoană cu calitate de unic părinte (din motive de deces, dispariție, încarcerare a celuilalt părinte sau nerecunoaștere prin certificatul de naștere);
  8. persoană de etnie romă;
  9. persoană cu statut de refugiat.

Mai multe informații despre depunerea dosarelor și documentele necesare se găsesc la acest link: Programul Erasmus+ cu țările participante – mobilități de studiu  – Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași , in Secțiunea: Suplimentarea bursei Erasmus.

  • pentru studenții care utilizează mijloace de transport sustenabil – „green travel” (bicicletă, autobuz, autoturism utilizat în comun-„car-pooling” și tren), dacă acestea au fost utilizate pentru majoritatea călătoriei dus-întors (mai mult de 50% din distanța calculată conform calculatorului de distanțe al Comisiei Europene), bursa Erasmus+ se suplimentează astfel:
    • se acordă grantul de transport aferent categoriei de transport „green travel” (conform tabelului de mai sus)
    • se acordă cuantumul aferent a maximum 4 zile (în afara perioadei de mobilitate), dacă este cazul, pentru efectuarea călătoriei dus-întors.
  • pentru participanții cu nevoi speciale, a căror condiție fizică, mentală sau de sănătate este de așa natură încât participarea la mobilitate nu este posibilă fără sprijin suplimentar, care necesită efectuarea unei vizite pregătitoare în vederea participării la mobilitate, precum și în cazul în care necesită însoțitor pe durata mobilității, grantul Erasmus se suplimentează cu sume acordate pe principiul costurilor reale, în funcție de nevoi.

Toate tipurile de suplimentare descrise mai sus se aplică și în cazul participanților de altă naționalitate decât cea română care sunt selectați pentru a participa la mobilitate.

Valoarea bursei va fi calculată de către responsabilul administrativ de la Compartimentul Erasmus+ la momentul prezentării studentului cu documentele de deplasare. În mod normal, procedura este următoarea:

Se verifică perioada mobilității menționată în calendarul academic de pe site-ul universității gazdă.

Start date corespunde cu data de început a mobilității. Aceasta poate fi: (1) prima zi a cursurilor, (2) prima zi a sesiunii informative pentru studenții cu dizabilități sau a sesiunii de bun-venit sau (3) prima zi a unui curs de limbă organizat de universitatea gazdă sau de o altă instituție din țara primitoare.

End date corespunde cu data de încheiere a mobilității, adică cu ultima zi în care studentul trebuie să fie prezent la universitatea gazdă, de exemplu, ultima zi a sesiunii obligatorii de examinare. Nu se finanțează sesiunea de restanțe.

Se completează valoarea bursei totale pe cererea de deplasare.

1. Participă la întâlnirea informativă de preselecţie organizată de facultatea ta (de consultat avizierul și website-ul facultății și pagina de Facebook aferentă).

2. Consultă lista de universități cu care facultatea ta are încheiate parteneriate și alege o posibilă destinație. Îți recomandăm să consulți programa academică a respectivei/ respectivelor universități, prin accesarea secțiunii Incoming students de pe website-ul/-urile acesteia/acestora.

3. Întocmește dosarul de candidatură. Acesta cuprinde obligatoriu următoarele documente:

  • Formular de candidatură – care va include
    • Motivația (opțiunile de mobilitate ale candidatului, lista de cursuri, motivele pentru participarea la selecția pentru o mobilitate de studiu într-o anumită universitate- obiectivele concrete urmărite de candidat și rezultatele așteptate);
    • Semestrul propus pentru mobilitate;
    • Declarație cu privire la numărul maxim de luni de mobilitate Erasmus+ de care un student poate beneficia pe durata ciclului de studii la care este înmatriculat la momentul candidaturii;
    • Notă de informare privind prelucrarea datelor cu caracter personal.
  • Curriculum Vitae (va rămâne la dosarul de selecție al studentului);
  • Recomandare din partea coordonatorului de doctorat, în cazul doctoranzilor;
  • Atestatul de limbă/ foaia matricolă din liceu/ certificatul de competențe lingvistice obținut la examenul de Bacalaureat/ situația școlară aferentă studiilor universitare la limba străină studiată sau la programul de studiu pentru cei care studiază într-o limbă străină (va rămâne în copie la dosarul de selecție al studentului);
  • Extrasul din foaia matricolă pentru ciclul de studii la care este înmatriculat candidatul la momentul selecției. Documentul nu va fi solicitat de către candidați, ci va fi eliberat de secretariatul facultății (numai cu semnătura facultății) și anexat la dosar de către coordonatorul Erasmus;

Documente suplimentare, pentru studenții care nu au cetățenia unui stat membru UE:

(e) o copie a permisului de ședere – excepție de la această cerință fac studenții de cetățenie moldoveană înmatriculați la UAIC – Extensiunile Bălți și Chișinău.

Toate documentele vor fi redactate în limba română, iar documentele de la punctele (a) și (b) vor fi prezentate și în limba de studiu a universității/ universităților pentru care optează candidatul. Dosarele incomplete vor fi declarate respinse.

4. Contactează coordonatorul Erasmus UAIC pe facultate pentru mobilitățile de studiu pentru mai multe detalii cu privire la organizarea selecției și/sau întocmirea dosarului de candidatură.

5. Participă la întâlnirea informativă post-selecție organizată de Compartimentul Erasmus+.

Modalitatea de calcul a mediei de selecție:  

  1. rezultatele academice – 50% din punctaj;
  2. competențele lingvistice – 30% din punctaj;
  3. interviul – 20% din punctaj.

SELECȚIA PENTRU MOBILITĂȚI ÎN ȚĂRI NON-UE, CARE SUNT ASOCIATE LA PROGRAMUL ERASMUS+ (”DIMENSIUNEA INTERNAȚIONALĂ”)

  • Dosarele de candidatură se depun la coordonatorul Erasmus+ al facultății/secretariatul facultății, pe măsură ce candidații le întocmesc sau conform calendarului stabilit și publicat la nivelul facultății;
  • Comisia de selecție pentru mobilități de studiu de la nivelul facultății verifică eligibilitatea și evaluează candidatura conform criteriilor de selecție din prezentul apel la candidaturi;
  • Coordonatorul Erasmus+ afișează rezultatele privind eligibilitatea și evaluarea candidaţilor, pe pagina web a facultății, în secțiunea dedicată Programului Erasmus+, în maximum 3 zile lucrătoare după susținerea interviului;
  • Coordonatorul Erasmus+ transmite procesul-verbal de eligibilitate la Serviciul Relaţii Internaţionale în maximum 3 zile lucrătoare de la stabilirea rezultatelor privind eligibilitatea candidaţilor. Procesul-verbal de eligibilitate (împreună cu dosarele de candidatură) este transmis la Serviciul Relaţii Internaţionale şi în format electronic;
  • Comisia de titularizare la nivelul UAIC se întrunește în maximum 5 zile lucrătoare de la primirea procesului-verbal de eligibilitate, în vederea selecţiei şi titularizării candidaţilor şi întocmirii proceselor-verbale de titularizare;
  • Rezultatele selecției sunt comunicate candidaților de către Serviciul Relații Internaționale și afișate pe pagina web a universității, în secțiunea dedicată Programului Erasmus+.

Afișarea rezultatelor se va face în acord cu opțiunea candidaților pentru afișarea datelor personale.

Coordonatori Erasmus pe facultăți (dă click aici)

La selecţia pentru mobilitățile studenţeşti de studiu din cadrul Programului ERASMUS+ pot participa studenţii acelor facultăţi care au încheiat acorduri bilaterale ERASMUS cu universităţi din țările participante la Programul ERASMUS+.

Selecțiile se desfășoară la nivel de facultate și au loc în:

  • lunile februariemartie pentru mobilitățile de studiu efectuate în anul academic următor, atât în semestrul Icât și în semestrul II.
  • în cazul în care mai există fonduri disponibile, în lunile octombrie-noiembrie se organizează o nouă etapă de selecții doar pentru mobilitățile desfășurate în al 2-lea semestru.

Programul Erasmus+ încurajează participarea studenților și a personalului universitar cu nevoi speciale. Dacă unul dintre participanții selectați are o dizabilitate de natură fizică, mentală sau alte probleme de sănătate care îl împiedică să ia parte la mobilitate fără să-i fie pus la dispoziție un sprijin financiar suplimentar, universitatea poate solicita Agenției Naționale o suplimentare a grantului pentru nevoi speciale pentru a putea acoperi costurile suplimentare necesare. Participanții care doresc să solicite sprijin financiar suplimentar pentru nevoie speciale, trebuie să discute cu reprezentanții Compartimentului Erasmus+ despre aceste aspecte în momentul pregătirii documentelor de mobilitate.

Documentele necesare pentru a solicita suplimentarea pentru nevoi speciale sunt:

– cerere adresată instituției de origine în care se menționează detaliile cu privire la mobilitate, solicitarea de suplimentare a grantului cu suma totală necesară, explicând natura nevoilor, tipurile de cheltuieli prevăzute și sumele aferente;

– copie a certificatului de încadrare în grad de handicap al participantului valabil pentru perioada de desfășurare a mobilității și emis de o instituție autorizată;

– pot fi anexate și copii ale altor documente care sprijină cererea participantului (de exemplu: dacă este vorba de acoperirea unor costuri de tratamente, se va anexa și o trimitere sau scrisoare medicală din partea unui doctor din care să reiasă nevoia pentru tratament pe durata mobilității);

Universitatea va redacta o adresă oficială către Agenția Națională în care să fie incluse detalii cu privire la proiectul pentru care se solicită suplimentarea pentru nevoi speciale, detalii despre mobilitatea participantului și solicitarea de a suplimenta grantul cu suma totală necesară.

Fotocopiile documentelor depuse de un/o participant(ă) și adresa oficială se transmit de către universitate în format electronic, prin e-mail, către expertul responsabil de proiect din cadrul Agenției Naționale. În urma primirii lor, Agenția Națională va analiza cazul și va transmite universității un răspuns oficial. În cazul aprobării solicitării, Agenția Națională va emite un act adițional de suplimentare a fondurilor pentru proiectul în cauză.

Fondurile suplimentare sunt alocate participantului în baza acordului financiar semnat de universitate si participant. La finalizarea mobilității, participantul va prezenta dovezi ale cheltuielilor efectuate sub forma de bonuri, facturi, bilete etc. 

Inainte de inceperea mobilitatii, fiecare student completează un contract de studii – Learning Agreement for studies (LA)

Programul Erasmus+ urmărește să sprijine dezvoltarea educațională, profesională și personală a studenților și absolvenților participanți.

El urmărește, de asemenea, să promoveze, în toate acțiunile sale, egalitatea de șanse și de acces, incluziunea, diversitatea și echitatea. De asemenea, programul contribuie la realizarea obiectivelor UE legate de transformarea digitală, dezvoltarea durabilă și cetățenia activă.

Carta studentului Erasmus reflectă valorile și prioritățile menționate mai sus, având rolul de a informa participanții în mod adecvat cu privire la drepturile și obligațiile lor și de a asigura punerea în aplicare cu succes a mobilității lor și poate fi consultată accesând acest link: https://erasmus-plus.ec.europa.eu/ro/resources-and-tools/erasmus-student-charter-0 

        Persoană de contact: Otilia MATEI         

E-mail: otilia.matei@uaic.ro
Telefon: 0232 20 1784      

Compartiment Erasmus+

Serviciul Relații Internaționale

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași

Bulevardul Carol I nr. 11

700506 IASI, ROMANIA

 

Program de lucru cu publicul: luni – joi, orele 10:00 – 12.30

PAȘI DE URMAT LA REVENIREA DIN MOBILITATEA DE STUDIU ERASMUS+

 În termen de 10 zile lucrătoare de la data încheierii mobilității, trebuie să depui la Serviciul Relații Internaționale (Compartimentul Erasmus+) al Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași următoarele documente:

  • Acordul de formare profesională („Learning Agreement – Student Mobility for Studies”) – modificări Learning Agreement semnat de tine și reprezentanții celor două universități, în cazul modificării disciplinelor inițial aprobate prin Learning Agreement – copie. Modificările se pot efectua în termen de 5 săptămâni de la începerea semestrului.
  • Certificate of stay (Certificatul de ședere) emis de organizația gazdă la finalul mobilității de studiu care să confirme îndeplinirea programului de studiu și durata sa– în original sau semnat digital cu o semnătură electronică certificată/autorizată. Documentele care prezintă modificări, ștersături sau mâzgălituri vor fi considerate invalide si se vor solicita din nou documentele in original. NU sunt acceptate certificate scanate și trimise ulterior pe email.

ATENȚIE!!!!! Perioada care va fi completată de către reprezentanții universității gazdă în certificatul de ședere corespunde cu perioada mobilității la universitatea gazdă. Documentul nu va fi completat cu datele călătoriei, ci strict cu perioada în care studentul va fi prezent fizic la universitatea gazdă. OBLIGATORIU va conține dată de emitere (date of issuance se completează la finalul mobilității).

Regulament recunoaștere și echivalare ERASMUS studiu și practică

Anexe:

Anexa 2 -Grila de echivalare a notelor

În termen de maxim 30 de zile calendaristice de la data de finalizare a mobilității de studiu vei depune la dosar Situația școlară Transcript of Records (emisă și datată de universitatea gazdă privind rezultatele academice aferente mobilității Erasmus+) original sau copie;

În termen de maxim 30 de zile calendaristice de la primirea pe email a invitației de completare, trebuie să completezi și să transmiți on-line chestionarul UE (feedback-ul în limba engleză).