Performanță greu de atins în mediul academic – al cincilea titlu de Doctor Honoris Causa pentru profesorul Tudorel Toader!

La propunerea Facultății de Drept, Senatul Universității de Stat din Moldova va discuta, în ședința de marți, 20 februarie 2024, decernarea titlului de Doctor Honoris Causa (DHC) prof. univ. dr. Tudorel Toader, rectorul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, unul dintre cei mai apreciați profesori de Drept din România.

Propunerea vine la nici o lună după ce reputatul profesor ieșean a primit titlul de Doctor Honoris Causa din partea Academiei de Studii Economice din București, la inițiativa Facultății de Drept a acestei prestigioase instituții.

Prof univ, dr Tudorel Toader a mai primit titlul de Doctor Honoris Causa din partea Universității din Craiova – Facultatea de Drept (în anul 2017), pentru „Contribuţiile aduse la domeniile fundamentale de cercetare în ştiinţa dreptului, aducând contribuţii care au forţă sistematizatoare, imprimând soluţii de doctrina în succesiunea codurilor penale şi în evoluţia normativă în materie penală. În lucrările sale, dreptul penal este în mod constant supus unei analize prin filtre specifice: jurisprudenţa CEDO şi jurisprudenţa Curţii Constituţionale”, după cum menționau reprezentanţii Universităţii din Craiova.

Totodată, prof univ.dr Tudorel Toader a primit titlul de Doctor Honoris Causa din partea Universității „Bogdan Petriceicu Hașdeu” din Cahul – Republica Moldova (anul 2013) și Odessa National Economic University, Odesa – Ucraina (anul 2021).

A primit Ordinul Național „Steaua României” în grad de „Cavaler”, conferit de către Președintele României, prin Decretul nr. 401 din 5 iunie 2012, Ordinul „Sfinții Împărați Constantin și Elena”, conferit de către Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, în Reședința Patriarhală din București (anul 2012), alături de foarte multe alte premii pentru excelență academică din partea diferitor instituții din țară și din străinătate.

Unul dintre cei mai apreciați profesori de Drept din România, prof. univ. dr. Tudorel Toader a absolvit, ca șef de promoție, Facultatea de Drept a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, în anul 1986, și după o experiență de 4 ani ca procuror la Procuratura locală Panciu, județul Vrancea, a început o carieră didactică în Universitatea ieșeană.

A început ca asistent universitar, în anul 1990, ajungând, 12 ani mai târziu, profesor universitar, conducător de doctorat (din anul 2005), decan al Facultății de Drept (2004 – 2016), director al Școlii doctorale din cadrul Facultății de Drept a UAIC (2005 – 2016) și rector al Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (din 2016), funcție pe care o ocupă în prezent.

Tudorel Toader, fost ministru al Justiției în guvernele Grindeanu, Tudose și Dăncilă, a fost judecător al Curții Constituționale timp de două mandate consecutive între anii 2006 și 2016. Începând cu 2016, Toader deține funcția de rector la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, cu o suspendare a mandatului pe perioada exercitării funcției ministeriale.

Profesează ca avocat în Baroul Iași, din anul 1991 (suspendat în perioada 2006 – iulie 2020, în care a ocupat diverse funcții în stat), fiind unul dintre cei mai reprezentativi avocați din țară, a publicat peste 30 de cărți (autor principal sau în colaborare, dar și peste 100 de articole și studii în reviste din fluxul științific internațional).

Profesorul Tudorel Toader  candidează pentru un nou mandat de rector al primei universități moderne din țară, alegeri care vor avea loc luna viitoare

Publicație : Evenimentul

Copiii Liceului UAIC, voluntari de Ziua Mondială a Copilului Bolnav de Cancer

Iașul a prins viață astăzi într-un mod cu totul special – râsetele și veselele glasuri ale copiilor din câteva săli de clasă au acoperit zgomotul mașinilor și agitația cotidiană. Cinci clase de elevi din Iași au devenit epicentrul unei campanii care avea să atingă sufletele multora și să aducă o rază de lumină în viețile copiilor bolnavi de cancer. Cu inimile pline de compasiune și dorința de a face o schimbare, ei s-au alăturat unei inițiative extraordinare de strângere de mesaje de încurajare pentru cei care luptă cu boala grea.
Ideea a pornit din inima Fundației Zurli, care și-a propus ca, de Ziua Mondială a Copilului Bolnav de Cancer (15 februarie), să adune mesaje din toată țara, ce vor fi publicate în Marea Carte de Iubire, ce va fi lansată pe 1 iunie și va fi dăruită micuților cu care soarta nu a fost deloc blândă. La Iași, partener de campanie a fost Clinica Kinetera, căreia i s-au alăturat Clubul de Jurnalism și Public Speaking pentru Copii și Tineri, dar și elevi de la Liceul Universității „Alexandru Ioan Cuza” (prof. înv. Liliana Minea și Iuliana Penu), Școala „Carol I” (prof. înv. Monica Priceputu și Mimia Manolache), Școala „Ghe. I. Brătianu” (prof. înv. Olesia Danilov), Școala Gimnazială „Titu Maiorescu” și Școala Gimnazială „Otilia Cazimir” (prof. înv. Mihaela Sandu). Cu sprijinul dedicat al cadrelor didactice, ei au scris și au decorat mesaje de încurajare pentru copiii aflați în lupta cu cancerul. Ideea a fost simplă, dar puternică: să arate că nu sunt singuri și că întreaga comunitate îi susține în această bătălie dificilă.
Elevii Liceului UAIC au fost astăzi voluntari în campanie.

Publicație : Evenimentul

Concurs organizat de Facultatea de Istorie pentru elevii de liceu

 Facultatea de Istorie şi Liga Studenţilor de la Istorie organizează concursul Istoria în licee “N. Iorga”, ediția 2024. Concursul se adresează elevilor din ciclul liceal, iar tema propusă în acest an este „Stat, societate și ideologii în România secolului XX”.

Individual sau în echipă, elevii care doresc să participe trebuie să trimită o lucrare realizată sub coordonarea unui profesor până 31 martie 2024, urmând ca anunţarea finaliştilor să aibă loc pe data de 13 aprilie printr-o transmisie online. Finala va avea loc pe 20 aprilie la Iași. Cu acest prilej, echipele ajunse în ultima etapă a competiţiei vor prezenta lucrarea în faţa unei comisii formată din profesori ai Facultăţii de Istorie.

La redactarea eseurilor poate fi abordată una din temele următoare (care sunt orientative, nu obligatorii):

  • Unirea din 1918 și crearea României întregite;
  • Monarhia românească în secolului XX;
  • România în cele două războaie mondiale (1914-1918, 1939-1945);
  • Politică, diplomație și acțiuni militare;
  • Viața cotidiană în vreme de război. Istorie și memorie;
  • Partide și personalități politice în perioada interbelică;
  • Petrecerea timpului liber în societatea românească dintre cele două războaie mondiale;
  • Comunismul românesc. Regimul politic al partidului-stat;
  • Stat și cultură în comunismul românesc. Etape și forme de expresie
  • Viață cotidiană în timpul regimului comunist;
  • Minoritățile etnice și confesionale în România interbelică și în perioada comunistă;
  • Istoria locală în spațiul românesc la intersecția dintre privat și „marea istorie” în România secolului XX.

 Publicație : Ziarul de Iași

Program de formare în domeniul inteligenţei artificiale

 Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi (UAIC), Universitatea din Bucureşti (UB) şi Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) lansează un program de formare în domeniul inteligenţei artificiale, dedicat pedagogiei digitale. Programul se adresează cadrelor didactice din învăţământul superior şi cuprinde trei cursuri online, desfăşurate în format hibrid (sincron şi asincron), care vor aborda teme precum: utilizarea inteligenţei artificială în educaţie, metode de predare online, soft skills şi comunicare în educaţia digitală.

Aceste sesiuni de formare sunt gratuite şi urmăresc familiarizarea cadrelor didactice cu aspectele pedagogice, tehnice şi etice ale utilizării IA în educaţie.

„În Universitatea din Bucureşti, acest amplu exerciţiu de formare colegială se desfăşoară încă din 2021 şi este un succes din mai multe perspective, atât la nivel individual – profesional, personal şi social – cât şi la nivel instituţional. Favorizează transferul de expertiză în cadrul universităţii, între facultăţi şi domenii, în situaţii fireşti, într-o atmosferă mai puţin formală, deschisă întrebărilor. Este o modalitate de formare, de intercunoaştere, de calibrare a unui climat favorabil învăţării şi, astfel, de dezvoltare instituţională sustenabilă.” afirmă prof. univ. dr. Lucian Ciolan, prorector al Universităţii din Bucureşti şi coordonatorul programului UB Peer-learning.

Anul trecut, s-au derulat 38 de ateliere de lucru şi sesiuni de formare, la care au participat peste 450 de cadre didactice, cercetători, doctoranzi şi personal auxiliar din UB. Sesiunile din 2024 sunt deja mai nuanţate şi includ mai multe teme din aria pedagogiilor inovative. Dintre acestea, cursul „Inteligenţa artificială în educaţie” este deschis şi pentru cadre didactice din alte universităţi, fiind de altminteri dezvoltat în colaborare de cadre didactice din UB, SNSPA şi UAIC.

Conf. univ. dr. Olimpius Istrate, autor de curs şi formator, completează: „Sunt două faţete de la care pornim şi pe care le abordăm pragmatic şi aplicat: Tehnologia şi inteligenţa artificială ne împiedică, adeseori, să ne construim în lumina a ceea ce numim (sau numeam) «uman». Tehnologia şi inteligenţa artificială ne ajută să ne privim într-o oglindă specială, prin care ne redefinim valoric şi identitar. Iar provocarea pe care o lansăm cadrelor didactice este să participe la acest demers de transformare, să reflectăm împreună la «confruntările» în care se regăsesc astăzi studenţii noştri şi să găsim idei pentru a le sprijini devenirea consistentă, autentică, creativă.”

„Inteligenţa artificială în educaţie” este un curs introductiv ce urmăreşte familiarizarea cadrelor didactice cu aspectele pedagogice, tehnice şi etice ale utilizării IA în educaţie. Pe parcursul formării, participanţii sunt implicaţi în dezbateri asupra valorii IA pentru activităţi didactice, de cercetare şi de dezvoltare profesională. Sunt invitaţi să exerseze variate instrumente cu IA, pentru a-şi susţine demersurile de cercetare, pentru a proiecta parcursuri de învăţare, pentru a dezvolta materiale suport pentru predare, pentru a construi situaţii educative relevante, actuale, eficiente.

Durata formării este de 27 de ore (din care 6 ore în cele 3 întâlniri sincron online): conţinut (teorie şi tutoriale), exerciţii şi aplicaţii practice, sarcini de lucru pentru evaluare continuă, testul final.

Înscrierile se pot face online, până la data de 16 februarie (inclusiv), completând un formular disponibil în pagina https://pedagogie-digitala.ro/curs

 Publicație : Ziarul de Iași