UAIC și TUIAȘI, în primele 100 de locuri din cea mai nouă ediție dintr-un clasament al universităților din Europa Emergentă și Asia Centrală, pentru 2021. Cum explică situația oficialii instituțiilor din Iași

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” și cea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași se regăsesc în cea mai nouă ediție dintr-un clasament al universităților din Europa Emergentă și Asia Centrală, pentru 2021. Topul QS EECA University Rankings este cel mai extins clasament pe care îl realizează pentru această regiune. România se numără printre țările cu o prezență considerabilă, ca număr de instituții, alături de Kazahstan, Polonia, Ucraina, Republica Cehă și Ungaria.

Atât Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC), cât și cea Tehnică (TUIAȘI) „Gheorghe Asachi” din Iași se regăsesc în cea mai nouă ediție dintr-un clasament al universităților din Europa Emergentă și Asia Centrală, pentru 2021. Topul QS EECA University Rankings este cel mai extins clasament pe care îl realizează pentru această regiune. România se numără printre țările cu o prezență considerabilă, ca număr de instituții, alături de Kazahstan, Polonia, Ucraina, Republica Cehă și Ungaria. Pe locul 81 este Universitatea „Cuza”, iar pe 93 Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi”.

„Acest clasament ne bucură. Din cele 400 de universități, noi ne aflăm pe locul al 81-lea. Asta având în vedere mărimea noastră, numărul de cadre didactice, cercetători și studenți. Vom face o analiză minuțioasă legat de toate acestea. Asta și pe număr de publicații apărute, ale cercetării. În toate ierarhiile internaționale, UAIC e foarte aproape de poziția 1.000, iar în țară, undeva între locurile 3-5. Să nu uităm că, în trecut, am fost și pe locul 1!”, a reliefat conf. univ. dr. Florin Brînză, prorector pentru programe de masterat, studii doctorale, managementul calității și Extensiunile UAIC.

Universitatea „Babeș-Bolyai”, susținere uriașă din partea autorităților. Universitatea Politehnică din București depășește „Cuza” la doar 3 din cei 8 indicatori

Mai departe, oficialul Universității „Cuza” aduce argumente importante pentru a arăta de ce instituția de învățământ superior pe care o reprezintă ocupă o asemenea poziție, prin comparație cu alte universități din România.

„Apoi, dacă este să vedem Universitatea «Babeș-Bolyai», bazinul de selecție din Transilvania, susținerea de care a beneficiat instituția, minoritățile care se află în acel areal, atunci putem explica de ce este în fața noastră. Apoi, nu trebuie uitat că Universitatea Politehnică din București ne depășește la doar 3 din cei 8 indicatori în baza cărora s-a făcut ultimul clasament. E clar că zona București-Ilfov este cea mai puternică economic și concentrează cele mai multe multinaționale, iar, având în vedere că Politehnica din București pregătește ingineri, aceștia sunt la mare căutare…

De asemenea, anul acesta, cu pandemia, noi am pierdut multe colaborări din perspectiva relațiilor cu rețeaua internațională de cercetare. În final, legat de clasamentul QS EECA, în fața noastră sunt două universități de Medicină, «Carol Davila» din București și «Iuliu Hațieganu» din Cluj, unde nu putem concura la numărul de studenți internaționali, dar facem eforturi să înființăm mai multe programe de licență în limbi străine”, a mai completat prorectorul – conf. univ. dr. Florin Brînză.

„Cuza” are doar 15 facultăți și sub 800 de cadre didactice și cercetători, în timp ce „Babeș Bolyai” din Cluj, 21 de facultăți, inclusiv cu specializări tehnice sau artistice, și aproximativ 1.700 cadre didactice

În acest context, având în vedere că UBB din Cluj este peste UAIC, trebuie precizat că universitatea „Cuza” are un număr de doar 15 facultăți și sub 800 de cadre didactice și cercetători, în timp ce „Babeș Bolyai” din Cluj, 21 de facultăți, inclusiv cu specializări tehnice sau artistice, și aproximativ 1.700 cadre didactice. De precizat că, în celebrul top internațional Times Higher Education 2021, UAIC din Iași este în primele 3 ca performanțe din România. Pe domenii, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca apare de 9 ori, Universitatea din București de 6 ori, iar „Alexandru Ioan Cuza” de 4 ori. Astfel, la Arte și științe umaniste, Universitatea „Cuza” este pe locul 500 plus, Afaceri și științe economice pe 601 plus, Științe fizice pe 1.001 plus, iar la Științe sociale pe 601 plus.

TUIAȘI, a doua cea mai bună universitate tehnică din țară, conform clasamentului universitar QS EECA University Rankings 2021

Pe de altă parte, Universitatea Tehnică (TUIAȘI) „Gheorghe Asachi” din Iași se află pe poziția a 2-a la nivel național dintre toate instituțiile de învățământ superior cu profil tehnic în clasamentul QS „Emerging Europe & Central Asia” University Rankings 2021. Totodată, aceasta se clasează pe poziția a 5-a la nivel național în acest clasament și pe poziția 93 dintre toate universitățile luate în calcul în realizarea clasificării. TUIAȘI și-a păstrat o poziție constantă în ultimii ani în acest clasament, cel mai bun loc ocupat fiind 80 în ultimii 2 ani, însă anul acesta poziția este cu atât mai onorantă cu cât numărul de cadre didactice a scăzut față de anii anteriori, în urma mai multor pensionări.

Topul QS EECA University Rankings a apărut pentru prima dată în 2014 și include cele mai bune 400 de universități din zona emergentă a Europei și din Asia Centrală

Prof. univ. dr. ing. Carmen Loghin, prorector responsabil cu activitatea de cercetare, dezvoltare și inovare la TUIAȘI, a explicat că tocmai această situație întărește și mai puternic poziția universității în clasamentele internaționale.

„Este un nou exemplu prin care cercetarea științifică contribuie la creșterea vizibilității universității în clasamentele internaționale. Mai ales în contextul în care în ultimii ani remarcăm o scădere a numărului de cadre didactice, sunt mai multe ieșiri decât intrări în sistem. Dar comunitatea academică este din ce în ce mai conștientă de importanța clasificărilor internaționale, ne desfășurăm activitatea într-o societate globală, iar competitorii noștri nu mai sunt doar universitățile din România. Suntem bucuroși că tinerii noștri colegi și-au asumat de la intrarea în universitate rolul de membri responsabili ai comunității științifice contribuind în mod dinamic la creșterea numărului de publicații, atragerea de fonduri pentru cercetare și, în consecință, la vizibilitatea internațională a TUIAȘI”, a declarat prof. univ. dr. ing. Carmen Loghin.

Cel mai mare procent în evaluarea finală îl are reputația academică, 30 la sută

Pe prima poziție din țară se află Universitatea „Babeș-Bolyai” (UBB) din Cluj-Napoca, pe poziția a 2-a Universitatea din București (UB), pe a 3-a Universitatea Politehnică din București, urmată de Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași și de Universitatea Tehnică din Iași. Topul QS EECA University Rankings a apărut pentru prima dată în 2014 și include cele mai bune 400 de universități din zona emergentă a Europei și din Asia Centrală. Clasamentul folosește o metodologie adoptată după clasamentul general QS World University Rankings și ține cont de 10 factori în total, fiecare contribuind într-o anumită proporție la scorul general al instituției. Cel mai mare procent în evaluarea finală îl are reputația academică, 30 la sută, care este măsurată prin două sondaje internaționale în care utilizatorilor din domeniul universitar li se cere să identifice universitățile care sunt percepute ca fiind cele mai bune în domeniile în care se specializează.

Pe locul al doilea este reputația în ochii angajatorilor, cu 20 la sută, raportul număr de studenți/ cadru didactic contează în proporție de 10 la sută, la fel și numărul de lucrări științifice publicate în bazele de date internaționale

Pe locul al doilea este reputația în ochii angajatorilor, cu 20 la sută, raportul număr de studenți/ cadru didactic contează în proporție de 10 la sută, la fel și numărul de lucrări științifice publicate în bazele de date internaționale (reper fiind SCOPUS) raportat la numărul de cadre didactice din universitate. În continuare, gradul de deschidere internațională în contextul colaborării pe proiecte de cercetare este evaluat cu 10 la sută din nota finală, iar în proporție de câte 5 la sută contează prezența în on-line a universității, numărul de cadre didactice care au doctoratul luat și numărul de citări a lucrărilor științifice publicate. În final, evaluarea include în procente de câte 2,5 la sută numărul de cadre didactice și studenți care sunt membri ai comunității internaționale.

Publicație : Bună Ziua Iași

De la democraţie la totalitarism, de-a lungul secolul al XX-lea, in Romania! Pericolul extremismului si a dictaturii pentru lumea contemporana, intr-un dialog aparte alaturi de conf. univ. dr. Ovidiu Buruiana, Facultatea de Istorie a UAIC Iasi

Vineri, 18 decembrie 2020, începând cu ora 15.00 în lumina reflectoarelor Studioului BZI LIVE continua şirul producţiilor media intersante şi proaspete ce au în prim-plan cercetători, istorici şi universitari cu o gândire deschisă şi cu o viziune nouă asupra relaţiei cu societatea, oameni care au o mentalitate ce pleacă de la premisa că e esenţială prezentarea muncii lor, a studiilor publicului!

De la democraţie la totalitarism, de-a lungul secolul al XX-lea, în România! Pericolul extremismului şi a dictaturii pentru lumea contemporană, într-un dialog aparte (via Skype) alături de conf. univ. dr. Ovidiu Buruiana, Departamentul Istorie respectiv Istorie contemporană a românilor şi universală din cadrul Facultăţii de Istorie a Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) Iaşi.

De la democraţie şi totalitarism în istoria românilor la modernizarea în discursul propagandistic comunist

Având în vedere preocupările didactice, ştiinţifice şi de cercetare, alături de distinsul universitar şi istoric Ovidiu Buruiana vor fi abordate aspecte ce pleacă de le la democraţie şi totalitarism în istoria românilor şi ajung până la modernizarea în discursul propagandistic comunist.

Adept a faptul că istoricul este cel care prezenta faptele trecutului aşa cum au fost, fără a maximiza sau scoate în relief ceva în detrimentul a altceva, ceea ce va prezenta istoricul în Studioul BZI LIVE este o reflectare a momentelor esenţiale şi care au marcat secolul XX având în vedere ceea ce se întâmplă în lumea contemporană şi tendinţele politice, sociale, culturale sau mentale spre extreme!

Liberalism, autoritarism şi totalitarism în România secolului XX

Având în vedere tema propusă în această ediţie BZI LIVE de precizat că universitarul preda aspecte precum: Liberalism, autoritarism şi totalitarism în România secolului XX, Antifascism şi naţionalism ca pretexte în strategia de comunizare a României (1944-
1948), dialogul va fi unul extrem de interesant, util şi actual! Acesta este preocupat de perioada istoriei contemporane, mai ales a evenimentelor interbelice ale ţării respectiv ale Iaşului precum: viaţa evreilor la Iaşi, Pogromul, mişcarea de extremă-dreapta, idei şi mentalităţi în spaţiul public local şi naţional, rolul UAIC în comunitate!

Desigur, profesorul Buruiana are o perspectivă asupra fenomenelor şi faptelor istorice care au marcat Iaşul interbelic, prin cercetările pe care le-a realizat şi care privesc urbea alături de elemente mai puţin cunoscute, dar extrem de interesante, din viaţa capitalei Moldovei în decenii extrem de intense, active şi presărate cu acţiuni care au avut o influenţă clară pentru Iaşi.

Istoria ideilor politice, Istoria politică şi socială interbelică, Cultura politică şi discursurile articulate în perioada interbelică, Istoria comunismului.

Ovidiu Buruiană este conferențiar universitar doctor la Facultatea de Istorie a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, având ca domenii de interes Istoria ideilor politice, Istoria politică şi socială interbelică, Cultura politică şi discursurile articulate în perioada interbelică, Istoria comunismului. Este autorul unor cărți și studii ce analizează evoluţia liberalismului românesc, istoria Iaşului între cele două războaie mondiale şi istoria comunităţii evreieşti din acest oraş.â

La începutul lunii decembrie 2015 a fost distins de Academia Română cu Premiul „Mihail Kogălniceanu” pe anul 2013, la secțiunea „Științe istorice și Arheologie” pentru lucrarea: Liberalii. Structuri şi sociabilităţi politice liberale în România interbelică”, desprinsă din munca de cercetare pentru teza sa de doctorat.

Publicație : Bună Ziua Iași

Universités: retour partiel des étudiants en présentiel début janvier

La ministre de l’Enseignement supérieur a fixé comme objectif jeudi une reprise en présentiel «dès le 4 janvier».

La ministre de l’Enseignement supérieur Frédérique Vidal a fixé jeudi comme objectif une reprise partielle des étudiants en présentiel dans les universités «dès le 4 janvier», pour les publics les plus fragiles tels que les premières années.

«L’objectif, on est en train d’y travailler, c’est qu’on puisse reprendre le présentiel dès la rentrée de janvier, donc ça dépend des établissements, c’est entre le 4 et le 11 janvier», a-t-elle dit, interrogée sur RMC.

Il ne s’agira pas d’une rentrée pour l’ensemble des étudiants. Ca ne sera «pas pour tout le monde et pas à 100% car il faut que l’on soit encore extrêmement vigilants» vis-à-vis de l’épidémie de Covid-19, a-t-elle précisé, soulignant la priorité donnée aux «publics les plus fragiles».

Retrouver le lien entre les étudiants et leurs professeurs

«Globalement, ces publics sont les étudiants en première année qui l’an dernier étaient en Terminale, et qui n’ont pas eu le deuxième semestre en présentiel et qui ont déjà du mal à rentrer dans l’Enseignement supérieur; les étudiants en situation de handicap et puis aussi les étudiants internationaux qui sont en risque de décrochage», a énuméré la ministre. Pour ces derniers, Frédérique Vidal a parlé de «double peine car non seulement ils sont loin de chez eux, de leur famille et en plus ils sont confinés en général dans de tout petits appartements».

Pour les autres étudiants, «on continue avec le format travaux pratiques (qui ont lieu en présentiel, NDLR) et on introduit à partir du 20 janvier, si tout va bien, de nouveau une jauge. Tout va dépendre de ce qui se passe dans les prochains jours (en termes d’évolution des chiffres des contaminations)», a-t-elle ajouté.

«Si on reste à ce niveau-là ça va, mais si on remonte après cette période de vacances et de retrouvailles familiales, alors il faudra de nouveau être extrêmement vigilants», a-t-elle expliqué. Pour la ministre, «l’objectif est vraiment que l’on puisse remettre du lien entre les étudiants et leurs professeurs, idéalement à tous les niveaux».

 Publicație : Le Figaro

 Partiels à distance à l’université: «C’est trop facile, tout le monde triche»

ENQUÊTE – A l’université, de nombreux étudiants avouent avoir recours à la triche pour obtenir de bons résultats. Et mettent en place de nombreuses tactiques pour ne pas se faire prendre.

Avant chaque partiel, Clément* prépare scrupuleusement ses antisèches. Rien n’est laissé au hasard. La veille, il élabore ses «fiches pratiques», avec tous les éléments qui pourraient l’aider au cours de l’examen: dates clés, repères historiques, anecdotes, exemples, etc. En fonction des cours et des modes d’évaluation, il s’adapte. Il y a quelques jours, par exemple, le jeune homme, étudiant en histoire, a dû passer un partiel à l’oral, sur Zoom. Là encore, il a trouvé la parade, et cela s’est très bien passé. «Tricher me demande presque autant d’efforts que réviser», concède-t-il dans un sourire en racontant ses différentes aventures.

Comme lui, de très nombreux étudiants avouent avoir recours à ce qu’ils appellent de «petites astuces» pour réussir leurs épreuves lors des partiels à distance, pour lesquels une grande partie des universités a opté en cette fin de premier semestre. Ils ne s’en cachent d’ailleurs pas, et en sont même parfois plutôt fiers. Certains s’amusent même à faire partager leur expérience sur les réseaux sociaux. «Je triche depuis le début de l’année, je n’ai aucune connaissance sur mon DUT», «Les partiels en distanciel c’est vraiment trop bien, j’ai jamais autant triché», peut-on par exemple lire sur Twitter.

Contactés par Le Figaro, les fraudeurs n’hésitent d’ailleurs pas à expliciter leur démarche. «Lors du premier confinement, déjà, j’avais triché comme un malpropre. Ça avait bien marché, alors j’ai décidé de remettre ça», s’enorgueillit par exemple Vincent*, étudiant dans une université lyonnaise. «L’école virtuelle, c’est difficile. Nous n’avons pas de cadre, la motivation est en chute libre. Et la masse de travail est démultipliée. Alors oui, on se résout à tricher pour pouvoir maintenir un niveau de résultats similaires à ce qu’on avait avant», explicite Marine, étudiante dans une grande université parisienne.

Des fiches collées derrière l’ordinateur pour réussir les oraux

Pour réussir, tous les moyens sont bons. Pour les QCM (questionnaire à choix multiple), ce n’est pas compliqué. «C’est facile. On a tout sous la main. Sur nos cours, sur des fiches, sur Internet, et même, sur notre portable si l’université nous bloque l’accès à d’autres pages web. Il est hyper simple d’obtenir de bonnes notes», détaille Audrey, étudiante en langues étrangères appliquées dans une université d’Île-de-France.

« J’avais réglé ma caméra et l’angle de mon ordinateur pour mieux lire les réponses que j’avais affichées en gros sur mon mur. Je levais juste un peu la tête pour regarder »Audrey, une étudiante

Sur certains sujets, les étudiants s’organisent pour travailler en groupe. Grâce aux réseaux sociaux, ils sont tout à leur aise pour se partager les réponses. Souvent, ils font ça sur Messenger, le système de messagerie instantané de Facebook. «On se répartit les parties. Untel s’occupe de tel sujet, untel de l’autre. On s’échange ensuite nos réponses et on recopie ce que l’autre a mis en changeant les tournures de phrases pour ne pas se faire prendre», raconte Adrien, étudiant à l’université de Bourgogne.

Pour les oraux face caméra, beaucoup ont également trouvé la parade. «J’affiche les réponses derrière mon ordinateur, sur le mur, je n’ai qu’à lever la tête et faire mine de réfléchir pour voir les réponses», raconte Clément. Même technique pour Audrey, qui a également mis en place ce stratagème. «J’avais réglé ma caméra et l’angle de mon ordinateur pour mieux lire les réponses que j’avais affichées en gros sur mon mur. Je levais juste un peu la tête pour regarder et mon prof ne s’est rendu compte de rien», narre-t-elle fièrement.

Les établissements impuissants

Si certaines universités ont essayé de mettre en place des logiciels de vidéo-surveillance pour veiller à ce que leurs étudiants ne fraudent pas, beaucoup y ont renoncé, faute de budget. «Nous n’avons pas les moyens de mettre un surveillant derrière chaque étudiant. Nous essayons de limiter la triche mais nous savons que certains y parviennent tout de même, nous ne sommes pas naïfs», témoigne Yann Mercier Brunel, vice-président formation et vie universitaire à la fac d’Orléans. Dans son université, lors du premier confinement, certains cas de fraudes avérés ont été repérés. «Des étudiants ont notamment passé les oraux en se faisant souffler les réponses par d’autres jeunes, hors-champ. Dans ce genre de cas, ils passent systématiquement en commission disciplinaire pour fraude», prévient Yann Mercier Brunel.

« Nous devons prêter serment avant chaque début d’examen, promettant l’individualité de notre travail. Mais franchement, ce n’est pas bien dissuasif»Une étudiante parisienne

Beaucoup d’universités ayant constaté les excellentes notes de leurs étudiants aux QCM proposés lors du premier confinement, ont changé leur fusil d’épaule. «Nous avons compris que ce genre de tests pouvaient poser problème. Les équipes pédagogiques l’ont pris en compte et ont adapté les évaluations», explique par exemple Guillaume Gellé, le président de l’université de Reims. Même choix à l’université de Bordeaux. «Nous avons tiré les leçons des premières évaluations à distance et privilégions désormais les travaux de réflexion faits à la maison», exprime Sandrine Rui, la vice-présidente en charge de la formation. Et de préciser qu’il y a «un principe de confiance» et que les étudiants «s’engagent moralement au début des épreuves à composer de façon autonome».

Mais ce contrat moral est rarement respecté. Cette étudiante parisienne peut d’ailleurs en témoigner. «Nous devons prêter serment avant chaque début d’examen, promettant l’individualité de notre travail. Mais franchement, ce n’est pas bien dissuasif. Je ne connais pas un étudiant de ma promotion qui n’a pas rompu ce serment», jure-t-elle.

Des diplômes dévalués?

Ces très nombreux cas de triche posent une nouvelle fois la question de la valeur de ces examens. Les diplômes obtenus par cette «génération Covid» seront-ils dévalués? Si les présidents d’universités jurent que la qualité de l’offre pédagogique est équivalente, ils avouent toutefois que la multiplication des cas de fraude ne plaide pas en leur faveur. «Ce n’est pas très malin de la part des étudiants, qui se pénalisent eux-mêmes en trichant et en le criant haut et fort», regrette un chef d’établissement.

«C’est vrai que notre comportement est un peu absurde en fait. Tout le monde triche, et tout le monde le fait pour ne pas avoir de moins bonnes notes que les autres. Les profs le savent et ne font rien pour nous en empêcher», explique Audrey. Avant de conclure: «Finalement, c’est vraiment entre nous et notre morale. Personnellement, je ne peux pas me permettre d’avoir des notes moyennes, je dois absolument être excellente partout pour pouvoir me réorienter. Alors, oui, je vais continuer de tricher, même si je m’en veux de le faire.»

Publicație : Le Figaro

La Conférence des présidents d’université cherche une boussole

La CPU assume difficilement la différenciation croissante entre les établissements qu’elle représente, incitant de grandes universités à s’émanciper.

Manuel Tunon de Lara, président de l’université de Bordeaux, en mars 2016. NICOLAS TUCAT / AFP

Porter la voix de toutes les universités est une mission plus délicate qu’il n’y paraît. Le nouveau bureau de la Conférence des présidents d’université (CPU), renouvelé jeudi 17 décembre pour une durée de deux ans, devra relever un défi de taille : promouvoir un enseignement supérieur morcelé, où nombre d’établissements tendent à élaborer leur propre stratégie en vue de s’inscrire dans la compétition mondiale lancée en 2003, avec la création, par un institut chinois, du classement de Shanghaï.

De Paris-Saclay à Avignon ou d’Aix-Marseille à Besançon, le trait d’union est de plus en plus ténu entre les universités. Et à l’évocation de sujets aussi sensibles que la sélection en licence, la fixation de frais d’inscription, le financement de la recherche ou encore la professionnalisation de certaines filières, l’absence de consensus empêche toute prise de position de la CPU. Ces dernières années, certains chefs d’établissement se sont détournés de la conférence, estimant qu’elle sert de l’eau tiède et non plus leurs intérêts.

A la tête de la seule liste candidate pour succéder au bureau sortant, Manuel Tunon de Lara, président de l’université de Bordeaux, l’une des plus grosses de France, s’est entouré de deux présidents d’établissement de taille plus modeste, Virginie Dupont (Bretagne-Sud) et Guillaume Gellé (Reims Champagne-Ardenne). « Ces dernières années, le paysage universitaire s’est beaucoup transformé, constate-t-il. Au moment des premières fusions d’établissements et de l’installation de projets financés par le programme d’investissement d’avenir [PIA], il y a eu des crispations. Aujourd’hui, nous sommes arrivés à une forme de maturité plus assumée et la CPU doit accompagner ce mouvement. »

« Foutoir organisationnel »

Tout le monde ne va « pas à la même vitesse », mais l’instance saura en tirer partie, « riche de sa diversité », promet le nouveau président : « Elle n’est en aucun cas la juxtaposition de l’Udice, de l’Auref et de je ne sais qui. » Ces deux acronymes désignent les principales forces centrifuges au sein de la CPU : d’un côté, le club des mastodontes, l’Udice, constitué de dix universités s’autodésignant « de recherche intensive », qui ont pris la suite en octobre de la Curif, une coordination plus large créée en 2008. De l’autre, l’Alliance des universités de recherche et de formation (Auref), qui a progressivement réuni depuis 2013 une trentaine d’établissements de villes moyennes, se décrivant comme « unis dans une approche autre des évolutions du paysage de l’enseignement supérieur, de la recherche et de l’innovation ».

Publicație : Le Monde