Ce tip de scenarii vor să aplice, în noul an academic, cele 15 facultăți de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași

Conducerea de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași a primit scenariile, de la cele 15 facultăți, pentru începerea noului an academic și a stabilit cum va avea loc deschiderea oficială a cursurilor

Cele 15 facultăți de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași au înaintat conducerii instituției tipul de scenariu pe care vor să-l aplice privind reluarea cursurilor din noul an academic. Astfel, Facultatea de Teologie Romano-Catolică a propus varianta de cursuri față în față, iar Facultățile de Economie și Administrarea Afacerilor, Litere, Filosofie și Științe Social Politice, respectiv, exclusiv on-line. Pe de altă parte, celelalte 10 facultăți au propus o variantă mixtă (on-line și față în față). În plus, ceremonia oficială pentru deschiderea anului universitar este programată pe 30 septembrie, în Aula Magna „Mihai Eminescu”

La Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași, cele 15 facultăți au înaintat conducerii instituției tipul de scenariu pe care vor să-l aplice privind reluarea cursurilor din noul an academic. Concret, Facultatea de Teologie Romano-Catolică a propus varianta de cursuri față în față. Asta în condițiile în care aceasta are un număr scăzut de studenți. Dincolo de toate acestea, Facultățile de Economie și Administrarea Afacerilor (FEAA), Litere, Filosofie și Științe Social Politice, Informatică au optat pentru predarea exclusiv on-line.

La Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, dintre cele 15 facultăți, pentru începerea noului an academic cele mai multe au optat pentru o variantă mixtă (on-line și față în față)

Celelalte 10 facultăți au propus o variantă mixtă (on-line și față în față) pentru reluarea cursurilor cu studenții. Este vorba de Facultățile de Psihologie și Științe ale Educației, Teologie Ortodoxă, Biologie, Chimie, Drept, Istorie, Informatică, Educație Fizică și Sport, Fizică, Geografie și Geologie. De precizat că, astăzi, 24 septembrie, în ședința Senatului instituției se va decide modul oficial în care se vor relua cursurile la Universitatea „Cuza” din Iași. Mai departe, pe 30 septembrie va avea loc deschiderea anului academic, în Aula Magna „Mihai Eminescu”.

Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași a decis, deja, graficul după care va avea loc reluarea cursurilor

Universitatea Tehnică (TUIAȘI) „Gheorghe Asachi” din Iași a decis graficul după care va avea loc reluarea cursurilor. În primul semestru vin la cursuri studenții din anii I și II de la licență, I de la master și VI de la Facultatea de Arhitectură. În semestrul al II-lea, studenții din anul al II-lea, de la licență, care au fost în primul semestru la Iași pentru a desfășura activități on-site se vor muta cu activitatea în on-line. Totodată, la Iași vor veni și studenții din anii al III-lea și al IV-lea, cât și cei din anul al V-lea de la Facultatea de Arhitectură. Aceștia se vor alătura studenților din anul I și celor din anul al VI-lea de la Facultatea de Arhitectură „G.M. Cantacuzino” până la finalul anului universitar.

În ceea ce privește studiile de master, se va începe și aici în etape: în semestrul I vor învăța la Iași, on-site, în amfiteatrele și laboratoarele celor 11 facultăți, doar studenții înmatriculați în primul an al studiilor de masterat, în timp ce studenții din anul al II-lea vor studia în același regim din semestrul al II-lea. În primul semestru, studenții din anul al II-lea de master vor desfășura activități doar în sistem on-line.

Rectorul TUIAȘI, prof. univ. dr. ing. Dan Cașcaval: „Indiferent dacă studenții vor fi sau nu prezenți fizic în campusul didactic, cursurile, seminariile și proiectele se vor desfășura on-line, doar aplicațiile de laborator fiind prevăzute on-site pentru studenții prezenți”

Cum doctoratul prevede un registru special de activitate și nu presupune participarea în spații închise a mai multor persoane, doctoranzii își vor desfășura activitatea la sediul facultăților, fizic, pe toată durata anului universitar.

„Indiferent dacă studenții vor fi sau nu prezenți fizic în campusul didactic, cursurile, seminariile și proiectele se vor desfășura on-line, doar aplicațiile de laborator fiind prevăzute on-site pentru studenții prezenți. Aș fi dorit să pun educația pe primul loc și să nu conteze nimic altceva, însă acum vorbim despre viață, la modul cel mai strict și concret și nu cred că vreunul dintre noi se poate juca cu viața lui și cu a celor din jur”, a declarat prof. univ. dr. ing. Dan Cașcaval, rectorul TUIAȘI.

Publicație : Bună Ziua Iași și Evenimentul

 

Universitatea „Cuza” din Iași investește jumătate de milion de lei într-o celebră clădire turn realizată la insistențele Mareșalului Ion Antonescu

O nouă investiție de aproximativ jumătate de milion lei făcută de Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași într-o celebră clădire turn aflată la malul Mării Negre și ridicată în timpul Mareșalului Ion Antonescu

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași a început reabilitarea unei clădiri turn de la Stațiunea Biologică Marină „Prof. Dr. Ioan Borcea” din Agigea. Aici au loc lucrări de reabilitare termică și refuncționalizare, în vederea modernizării imobilului și a extinderii capacității de cazare. Valoarea investiției se ridică la suma de 432.828,51 lei cu TVA, termenul de execuție a lucrărilor fiind de 90 de zile

O nouă investiție de aproximativ jumătate de milion de lei făcută de Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași, într-o celebră clădire turn aflată la malul Mării Negre. Este vorba de lucrări de reabilitare termică și refuncționalizare, în vederea modernizării imobilului și a extinderii capacității de cazare. Investiția se ridică la suma de 432.828,51 lei cu TVA, termenul de execuție a lucrărilor fiind de 90 de zile.

„Stațiunile de cercetare și practică studențească sunt o prioritate pentru echipa de conducere executivă a UAIC, deoarece acestea reprezintă resurse valoroase pentru creșterea capacității Universității de a genera mai multă valoare adăugată, prin activitatea de cercetare științifică. Ne bucurăm că au început lucrările de reabilitare la Stațiunea de la Agigea, vom continua să modernizăm toate celelalte stațiuni din patrimoniul UAIC”, a punctat prof. univ. dr. Tudorel Toader, rector al Universității „Cuza” din Iași.

Clădirea turn în care investește Universitatea „Cuza” din Iași a fost realizată, la Malul Mării, la insistențele Mareșalului Ion Antonescu

Reabilitarea clădirii turn din cadrul Stațiunii de la Agigea presupune lucrări la instalațiile sanitare și electrice, dar și lucrări de arhitectură, inclusiv reparații la fațadele exterioare și termoizolație. Clădirea turn din cadrul Stațiunii de la Agigea a fost construită în perioada Celui de-al Doilea Război Mondial pentru a veghea bateria de coastă „Elisabeta”, menită să facă față unor eventuale atacuri ale trupelor aliate. Aceasta a fost parte integrată a Divizionului de Artilerie de Coastă, construit la insistențele Mareșalului Ion Antonescu, împreună cu Generalul Alexandru Ioanitu. Fiind un imobil construit cu rol militar, acesta include și un sistem impresionant de galerii subterane.

Înființată în anul 1926 de eminentul zoolog, prof. dr. Ioan Borcea, Stațiunea Biologică Marină a devenit, în timp, una dintre cele mai active și dezvoltate stațiuni de la Marea Neagră și o școală pentru biologia românească

Înființată în anul 1926 de eminentul zoolog, prof. dr. Ioan Borcea, Stațiunea Biologică Marină a devenit, în timp, una dintre cele mai active și dezvoltate stațiuni de la Marea Neagră și o școală pentru biologia românească. În cadrul stațiunii s-au desfășurat numeroase proiecte de cercetare asupra dezvoltării fiziologiei, morfologiei și taxonomiei organismelor marine, contribuind, astfel, la cunoașterea viețuitoarelor din Marea Neagră. Împreună cu fondatorul al cărui nume îl poartă, stațiunea a pus bazele oceanografiei în România, fiind recunoscută la nivel internațional și încheind colaborări cu 137 de instituții de cercetare din 47 de țări. În prezent, Stațiunea de la Agigea desfășoară, cu precădere, proiecte în domeniul biodiversității, deține prima și singura stație cu activitate permanentă pentru studiul migrației păsărilor de la Marea Neagră și își propune repornirea proiectelor de cercetare marină.

 Publicație : Bună Ziua Iași

 UK universities recruit record numbers of international students

 Ucas says institutions have seen a 9% increase, as 44,300 students are set to start studies

UK universities are on course to recruit record numbers of international students during the global pandemic, defying predictions of financial disaster, the latest admissions figures reveal.

The Universities and Colleges Admissions Service (Ucas) said UK universities enjoyed a 9% increase in the number of undergraduate students from outside the UK and the EU starting their studies this autumn, rising to a new record total of 44,300.

The increase marks a remarkable turnaround from earlier this year, when vice-chancellors feared there would be a collapse in international student numbers and warned that a sector-wide financial crisis was likely to follow.

Universities redoubled their efforts to recruit students from overseas, and may have been helped by negative sentiment towards the US, where the virus remains unchecked in parts of the country, and while potential rivals in New Zealand and Australia remain closed to international students.

Ucas’s figures usually include fewer than half of the more than 100,000 international undergraduates coming to the UK, with the remainder and postgraduates applying directly to individual universities rather than through the admissions service.

Admissions officers have also been celebrating record numbers of first-year students coming from disadvantaged areas in the UK, with 22.5% of students from areas with the lowest educational attainment now continuing on into higher education.

The overall proportion of the UK’s 18-year-olds entering higher education will reach 36%, itself a new record. That will also come as a relief to many in higher education, after the bungled efforts to assess entry grades using statistical models to replace exams. In most cases the grades were replaced with school assessments, meaning more students are likely to have met entry requirements.

“Overall demand for higher education has increased during the coronavirus pandemic, and there are currently a record 515,650 students with a confirmed place, up 4% on last year,” Ucas said, noting that the increase followed three years of falling enrolments.

But the figures also show a drop in acceptances from new EU undergraduates, down 2% compared with 2019-20, to just under 30,000.

Nick Hillman, director of the Higher Education Policy Institute, said: “The data clearly tell a very positive story. It was always clear that domestic demand would be up, despite the reduction in 18-year olds, because the alternatives to more education are so poor this year.

“It was also always likely that EU numbers would be down, given the Brexit uncertainties and shenanigans. No one predicted such a big increase in non-EU international students and we have to wait to see if they will all actually arrive and then stay the course.

“But it is a great testament to the underlying strength of our higher education sector, as well as a reflection of the improved migration regime and rising geopolitical tensions between China and the US, that so many people still want to come and study at our fantastic institutions.”

Fears that a significant proportion of students would defer entry because of campus restrictions on socialising have not been borne out: the figures showed only a slight uptick in the proportion of deferrals, 5.7% compared with 5.4% in 2019.

Separately, the Student Loans Company said it had processed and distributed more than £1bn in maintenance loans to 414,877 students by this week, marking its biggest single payment date.

Publicație : The Guardian

Amphis bondés, couloirs encombrés: les étudiants de Sorbonne Université excédés par la rentrée

Au Figaro, des élèves de l’université parisienne racontent leurs difficiles premiers jours de cours.

Certains parlent d’une rentrée en «démerdentiel». Couloirs encombrés, amphithéâtres surchargés… Les images de la rentrée des élèves de Sorbonne Université, l’une des dix universités les plus demandées sur Parcoursup, ont fait le tour des réseaux sociaux. «Devoir se serrer ou s’asseoir par terre, avoir son ordinateur sur les genoux et le dos en compote, cela fait partie de notre quotidien», raconte Lola*, étudiante en deuxième année de Sciences du Langage à Sorbonne Université, sur le campus de Malesherbes (XVIIe arrondissement).

«En amphi, renchérit Élise, étudiante en première année de double-licence, le mètre de distance est impossible à respecter. Nous sommes les uns contre les autres.» Certains sont même obligés de suivre le cours au niveau de la porte et jusque dans le couloir.

Les salles bondées, rien d’inhabituel, affirme Manon. C’est le cas tous les ans. «Mais le contexte sanitaire nous angoisse. J’ai eu un cours dans une classe prévue pour 30 étudiants et nous étions 50. Les professeurs aèrent cinq minutes entre chaque cours mais les fenêtres ont un dispositif d’anti-suicide: elles sont très peu ouvertes.» L’étudiante en deuxième année de licence d’histoire, s’interroge : «Je ne suis pas sûre qu’une fenêtre ouverte 5 minutes est suffisante pour un amphithéâtre de 300 personnes». Charles*, en troisième année de double licence d’histoire et de langue arabe, raconte: «Il y a des profs qui ironisent: ‘‘nous avons un cluster ici!’’. Mais ils se plaignent aussi».

«Nous manquons tragiquement de mètres carrés», se désole Alain Tallon, doyen de la Faculté de Lettres de Sorbonne Université. «Notre demande régulière d’une baisse de capacité d’accueil en raison du manque de place est systématiquement rejetée par le rectorat. Cela fait des années qu’il n’y a pas eu un centime investi dans l’immobilier universitaire. On en paie le prix aujourd’hui.»

Lola, elle, a le sentiment qu’aucune «mesure n’a été prise» pour respecter les conditions sanitaires. «Dans le hall, il y a deux minuscules distributeurs de gel hydroalcoolique et des affiches ‘‘masque obligatoire au sein de l’université’’». De nombreux étudiants se croisent dans les couloirs mais aussi, dans l’escalier ou à la cafétéria, alors qu’ils font la queue pour déjeuner. «Il y a à disposition quelques gels désinfectants pour les mains dans les couloirs mais la moitié sont souvent vides», affirme Charles qui a cours dans le bâtiment de la Sorbonne mère.

«Nous avons davantage d’étudiants cette année»

Le constat de Manon est sans appel: «C’est une belle catastrophe. Les universités ont fermé leurs portes pendant six mois: j’estime qu’ils avaient le temps de réfléchir à une solution plutôt que de laisser plus de 5000 élèves se croiser chaque jour dans un petit couloir», proteste-t-elle. Le doyen de la faculté de lettres se défend: «Nous ne savions pas avant la rentrée combien d’étudiants nous allions avoir puisque, par ce qu’on appelle la procédure complémentaire, le rectorat nous affecte des élèves supplémentaires».

D’autre part, argue-t-il, «on nous oblige à faire du surbooking en première année. On nous répète que les étudiants ne viendront pas tous». Mais cette année aura été exceptionnelle. Les données ont changé. Lycéens et étudiants ont été «livrés à eux-mêmes» pendant des mois alors qu’éclatait au printemps dernier la crise sanitaire. «Ils ont envie de retrouver leurs enseignants», affirme Alain Tallon.

D’autant qu’en raison de l’annulation des épreuves écrites, le nombre de bacheliers a fortement augmenté cette année (pour rappel, le taux de réussite a grimpé à 95, 7% après rattrapage, un record depuis 1995). «Nous avons davantage de primo-entrants cette année. Nous n’avons pas encore les chiffres précis mais rien que sur la faculté de lettres, il y en a au minimum 700 étudiants de plus», confirme Alain Tallon.

Les enseignants avaient des listes d’étudiants incomplètes

Autre difficulté qui a bouleversé la rentrée de Sorbonne Université: un bug informatique de l’ENT, l’espace de travail interne qui permet aux élèves de s’inscrire en ligne aux différents TD. «Plusieurs universités ont décidé de faire une mise à jour de ce système interne», raconte un professeur. «La Sorbonne l’a fait juste avant la rentrée et ça a planté. Cela signifie que les enseignants avaient des listes d’étudiants incomplètes. On pouvait par exemple avoir une liste de 50 élèves et en voir 100 débarquer.»

En attendant de résoudre ce problème informatique, l’administration a encouragé les élèves à aller en cours. «Il vous est demandé de faire preuve de souplesse en les acceptant en TD», peut-on lire dans l’un des courriels envoyés aux professeurs par la direction générale.

«La règle, c’est le présentiel»

Lola regrette que l’université n’ait divulgué «aucune information de tout l’ét黫Deux semaines avant la rentrée, nous ne savions toujours pas si les cours auraient lieu en présentiel ou non. Il y avait beaucoup de solutions», se désole-t-elle. Par exemple, note-t-elle, répartir les étudiants en plusieurs groupes, organiser des cours magistraux à distance. «Nous avons l’impression d’être complètement abandonnés. Certains d’entre nous vivent avec nos parents qui sont parfois fragiles. Nous avons peur de transmettre le virus à nos familles», conclut-elle.

«La règle, souligne Alain Tallon, c’est le présentiel pour tout le monde mais avec de la souplesse. S’il est impossible pour l’ensemble des étudiants inscrits de suivre un cours ou un TD dans de bonnes conditions, il faut réfléchir à d’autres solutions. Mais le présentiel doit rester la norme, il n’est pas question de rebasculer vers un enseignement généralisé à distance qui est un enseignement dégradé.»

«Le masque est une sécurité suffisamment importante»

Et lorsque la distanciation est impossible à respecter? «Dans les amphis surchargés, ce n’est pas idéal c’est évident. Mais on ne va pas refouler les étudiants qui viennent en cours. Je pense que dans aucune institution d’enseignement, on respecte la distanciation sociale.»

Le doyen de la faculté de lettres conclut: «Nous restons très vigilants quant au respect du port du masque. Nous sommes en contact régulier avec nos collègues de la faculté de médecine et les spécialistes d’épidémiologie qui nous disent que le masque est une sécurité suffisamment importante pour qu’on puisse, lorsque c’est impossible, ne pas respecter la distanciation.»

Publicație : Le Figaro