Specializări noi la Universitatea Babeș-Bolyai: Inteligență arficială și Bioinformatică

Universitatea Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj va implementa două specializări noi: bioinformatică și Inteligență Artificială. Noile specializări fac parte din demersurile majore ale UBB, și anume UBBMed și InfoBioNano4Health.

UBB a inițiat și va începe din anul universitar 2023-2024 un nou program de master în bioinformatică.

Decanul Facultății de Biologie și Geologie, prof. univ. dr. Manuela Banciu, declară: „Bioinformatica este unul dintre domeniile interdisciplinare cele mai dinamice la nivel internațional, esențial pentru dezvoltarea cercetărilor în Științele Vieții, cu implicații directe în sănătate, agricultură, mediu și industrie. UBB va oferi pregătire în domeniul Bioinformaticii applicate atât în sănătatea omului, cât și a mediului. Acest program de master în limba engleză, realizat în colaborare cu Facultatea de Matematică și Informatică va ținti atât studenți din țară, cât și de la nivel internațional și va pregăti viitori specialiști în analiza informatică a datelor biologice asigurând dezvoltarea unui pol de excelență la noi în țară cât și în Europa de Est”.

Rectorul UBB, prof. univ. dr. Daniel David adaugă: „Noul program, face parte din demersurile majore ale UBB, și anume UBBMed și InfoBioNano4Health, angrenând UBB în cele mai moderne dezvoltări academice internaționale, în relație strânsă cu artificial intelligence/big data/data science/machine learning (zone deja bine reprezentate în UBB). Combinând performanța biologiei și a informaticii din UBB, pe fondul unor dotări de vârf cum este supercomputerul UBB, sunt convins că acest program de master va integra UBB în cele mai performante medii academice internaționale”.

Inteligență Artificială (AI) , nivel licență

La propunerea UBB, ARACIS a aprobat marți, 28 februarie 2023, standardele pentru implementarea specializării de “Inteligență Artificială” la nivel de licență (în domeniul “Informatică”). Așadar, în curând, la UBB, dar probabil și la alte universități din țară, vor funcționa programe de licență în Inteligența Artificială (AI).

„Urmând practicile internaționale, domeniul inteligenței artificiale a ajuns la o maturizare care îi permite să treacă de la nivelul cercetării, cu impact și asupra formării mai ales la nivel de master/doctorat/postdoctorat, la un nivel de profesionalizare larg răspândită, prin organizarea la nivel de licență. Este un demers care va ajuta mult studenții/absolvenții și mediul socio-economic. Mă bucur că ARACIS a înțeles aceste dezvoltări internaționale și nevoi ale pieței muncii și le-a susținut și în țară, la propunerea noastră, cea mai mare școală de informatică din România. Această specializare va permite alinierea învățământului universitar de informatică din România cu prioritățile de educație și de cercetare-dezvoltare-inovare ale Comisiei Europene„, daclară decanul Facultății de Matematică și Informatică din UBB, prof. univ. dr. Anca Andreica.

Rectorul UBB, prof. univ. dr. Daniel David adaugă că: „Era normal să inițiem noi acest demers. UBB este una dintre universitățile de referință din țară în zona „computer science” – ex. în Times Higher Education Ranking UBB este prima în țară și 601-800 internațional -, iar Institutul UBB de Inteligență Artificială, Robotică și Realitate Virtuală, având ca parteneri strategici Microsoft, SAS și UiPath, este un contributor major la dezvoltările în domeniu, nu doar prin aplicații inovative, dar și prin cercetare fundamentală, care împinge constant mai departe frontierele cunoașterii. Așadar, la UBB noi ne raportăm complet la cunoașterea asociată AI, generând-o prin cercetare avansată (în Institut), utilizând-o prin aplicații inovative (prin zeci de granturi și servicii către beneficiari) și diseminând-o prin educație de calitate, de acum nu doar postlicență (master/doctorat/postdoctorat/postuniversitar), ci și la nivel de licență.”

Publicație : Adevărul

 Elevii și studenții ar putea primi “stimulente financiare” dacă fac voluntariat, potrivit proiectelor legilor Educației

Noțiunea de voluntariat pentru care “elevii pot primi stimulente financiare” apare atât în proiectul legii Învățământului Preuniversitar cât și în proiectul legii Învățământului Superior, ambele puse în dezbatere publică din data de 27 februarie pe site-ul ministerului Educației. Potrivit documentelor, “elevii pot participa la acțiuni de voluntariat, pentru care pot primi stimulente financiare, finanțate de la bugetul de stat”. Voluntariatul este reglementat deja în România printr-o lege în care se menționează explicit, că activitatea de voluntariat nu se plătește.

În proiectele legilor Educației, varianta pusă în dezbatere publică în 27 februarie, apare noțiunea de voluntariat pentru care elevii și studenții pot primi stimulente financiare. Condițiile vor fi stabilite prin ordin de ministru.

Din proiectul legii Învățământului Preuniversitar, se propune la Art. 102:

(7) Elevii pot participa la acțiuni de voluntariat, pentru care pot primi stimulente financiare, finanțate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației, în condițiile stabilite prin ordin al ministrului educației și în conformitate cu prevederile Legii nr. 78 din 24 iunie 2014.

Legea nr. 78 din 24 iunie 2014 reglementează activitatea de voluntariat din România, iar la art 3. lit a se precizează explicit că voluntariatul nu se plătește.

a)voluntariatul reprezintă participarea voluntarului persoană fizică la activități de interes public desfășurate în folosul altor persoane sau al societății, organizate de către persoane juridice de drept public sau de drept privat, fără remunerație, individual sau în grup;

La litera d) se precizează din nou că voluntariatul nu este plătit: “contractul de voluntariat reprezintă convenția încheiată între un voluntar și organizația-gazdă, în temeiul căreia prima parte se obligă să presteze o activitate de interes public, fără a fi remunerată, iar cea de-a doua se obligă să ofere o activitate adecvată solicitării sau pregătirii voluntarului”;

Iar la articolul 4 din aceeași lege care este acum în vigoare, se menționează din nou că nu este remunerație pentru voluntariat.

“Prezenta lege se fundamentează pe următoarele principii:

a)participarea ca voluntar, activitate de interes public, neremunerată și bazată pe o decizie liber consimțită a voluntarului;

b)implicarea activă a voluntarului în viața comunității;

c)desfășurarea voluntariatului cu excluderea remunerațieidin partea beneficiarului activității;

Mai mult, articolul 10 din actuala lege prevede că “este interzis, sub sancțiunea anulabilității, să se încheie contract de voluntariat în scopul de a evita încheierea unui contract individual de muncă sau, după caz, a unui contract civil de prestări de servicii ori a altui contract civil cu titlu oneros pentru efectuarea prestațiilor respective”.

De precizat, și în cazul studenților se introduce mențiunea că pot primi stimulente financiare în cazul voluntariatului. În prezent legea Educației permite ca aceștia să primească doar credite de studii.

(9) Studenții pot participa la acțiuni de voluntariat, pentru care pot primi un număr suplimentar de credite de studii transferabile, precum și stimulente financiare, în condițiile stabilite de carta universitară sau regulamentele specifice.

Ce activități de voluntariat apar menționate în proiectele legilor

În actualul proiect al Legii Învățământului Preuniversitar sunt prevăzute tipuri de activități de voluntariat în diverse programe: activități extrașcolare, Școală după Școală sau școala din spital.

Art. 29

(6) Activitățile educaționale extrașcolare desfășurate în unitățile de învățământ pot fi: culturale, civice, artistice, tehnice, științifice, recreative, turistice, ecologice, sportive, jurnalistice, de robotică, de voluntariat, de educație rutieră, financiară, juridică, antreprenorială, pentru sănătate și alte categorii specifice.

Art. 70

(14) În cadrul școlilor din spital pot fi desfășurate, cu aprobarea medicului șef de secție din spital, și în regim de voluntariat, activități educative și orice alte activități extradidactice la solicitarea părinților/reprezentantului legal.

Art. 72

(6) Activitățile derulate în cadrul programului „Școala după școală” pot fi realizate de personal didactic de predare angajat al unității de învățământ care organizează programul și, în regim de voluntariat, de către persoane cu pregătire în domeniul pedagogic, în situația în care unitatea de învățământ desfășoară programul în parteneriat cu o organizație non-guvernamentală sau cu un cult religios, recunoscut în România.

Art. 140

(4) Proiectele de educație extrașcolară organizate la nivel național și internațional primesc finanțare de la Ministerul Educației, în urma evaluării acestora, conform unui regulament specific. Proiectele de educație extrașcolară pot fi organizate sub formă de: concursuri, festivaluri, campionate, proiecte sociale, de voluntariat sau caritabile, spectacole, expoziții, simpozioane, concerte, turnee, tabere de profil și alte categorii de activități specifice.

Publicație : Edupedu