Revista presei,14 septembrie 2020

„Creierele” tinerilor de la UAIC din Iași au câștigat 6 milioane lei, la nivel de România! Totul prin programe de cercetare într-o competiție de știință pentru echipe independente

Tinere „creiere” de 6 miloane lei, la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași! Concret, cercetătorii instituției au câștigat proiecte de cercetare în valoare de milioane de lei bune într-o competiție de știință pentru echipe independente pe acest plan. Acestea au fost acceptate pentru a primi finanțare în cadrul celei mai recente competiții naționale de finanțare a cercetării, organizată de Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI), în cadrul Programului P1 – Dezvoltarea sistemului național de Cercetare Dezvoltare, Subprogramul 1.1. Resurse Umane

Importantă sumă de 6 miloane lei, la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași! Aceasta a fost adusă de tinerii cercetători ai instituției care au câștigat proiecte într-o competiție de știință pentru echipe independente. Este vorba despre 16 proiecte de cercetare depuse de cercetătorii UAIC din Iași care au fost acceptate pentru a primi finanțare în cadrul celei mai recente competiții naționale de finanțare a cercetării. Aceasta a fost organizată de Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI), în cadrul Programului P1 – Dezvoltarea sistemului național de Cercetare Dezvoltare, Subprogramul 1.1. Resurse Umane.

Proiecte de 6 milioane lei, la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, pe cercetare, aduse printr-o competiție de știință a unor echipe independente

Astfel, 11 dintre aceste proiecte au fost câștigate în cadrul competiției „Proiecte de cercetare pentru stimularea tinerelor echipe independente TE 2019”. Aceasta are ca scop sprijinirea tinerilor cercetători, doctori în științe, pentru crearea sau consolidarea propriei echipe de cercetare și a unui program de cercetare independent. 5 dintre aceste proiecte s-au clasat pe primele 3 poziții pe țară în lista proiectelor aprobate pentru finanțare. Printre acestea se regăsesc: „O nouă paradigmă în proiectarea materialelor electroceramice: controlul defectelor de sarcină”, domeniul Științe inginerești, Facultatea de Fizică, director proiect Leontin Pădurariu. Contractul are valoare de 431.900 lei. Un alt proiect este „Explorarea condițiilor critice ca un nou instrument pentru creșterea proprietăților electrocalorice ale ceramicelor fără plumb pe bază de bariu”, domeniul Fizică, Facultatea de Fizică, director de proiect Lavinia-Petronela Curecheriu, în valoare de 431.900 lei.

Pe listă se află și „Calcul variațional și tehnici numerice în mecanica solidului”, domeniul Matematică, Facultatea de Matematică, director proiect Ionel-Dumitrel Ghiba, cu 431.900 lei. Urmează cercetarea intitulată „Detecția multiplă și ultra-senzitivă a fragmentelor scurte de acizi nucleici, utilizând nanoparticule de aur și nanopori proteici”, domeniul Biologie și ecologie, director proiect Loredana Mereuță, în valoare de 431.900 lei. Despre

„Producerea hidrogenului și tratarea avansată a apei utilizând fotocatalizatori inovativi cu heterostructuri 3D”, domeniul Știința materialelor, Facultatea de Chimie, director de proiect Adrian Iulian Borhan și în valoare de 431.900 lei este alt proiect. „Cum se realizează transformarea senzorial-motrică a informației tactile pentru acțiunile naturalistice cu un scop precis?”, domeniul Științe sociale, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, director de proiect Georgiana Juravle cu o valoare similară celui de mai sus este alt proiect. „Modele de amplasare a locuirilor și evoluția organizării așezărilor umane în cultura eneolitică Cucuteni din nord-estul României, domeniul Științe umaniste, ICI UAIC – ArheoInvest, director proiect Andrei Asăndulesei, 431.500 lei.

Valoarea totală a proiectelor câștigate de UAIC este de 5.921.749 lei

Mai departe, proiecte sunt „Integrarea istoriei universale în cultura românească prin traduceri de texte istorice din Limba germană la sfârșit de secolul al XVIII-lea și început de secolul al XIX-lea”, domeniul Științe umaniste, Facultatea de Litere, director proiect Alexandra Chirica, de 431.900 lei; „Cunoaștere, voință, libertate. Despre opacitatea epistemică a sufletului la Nicolas Malebranche și consecințele acesteia în perioada post-carteziană”, domeniul Științe umaniste, Facultate de Filosofie și Științe Social-Politice, director proiect Cristian Petruț Moisuc, 430.300 lei; „Războaie civile și propagandă aristocratică în Franța și Moldova în secolul al XVI-lea: o abordare comparativă”, domeniul Științe umaniste, ICI UAIC – DISU, director proiect Andrei Constantin Sălăvăstru, 389.900 lei; „Romanul de consum și subgenurile sale în literatura română din secolul al XIX-lea: editare digitală și analiză de corpus literar asistate de calculator”, domeniul Științe umaniste, ICI UAIC – DISU, director proiect Roxana Patraș, 416.900 lei.

De asemenea, 5 proiecte au fost câștigate de cercetătorii UAIC în cadrul competiției „Proiecte de cercetare postdoctorală” (PD), care are ca scop sprijinirea tinerilor cercetători, doctori în științe, care doresc să își dezvolte o carieră profesională independentă de cercetare în instituții de cercetare din România, în vederea stimulării excelenței științifice în cercetarea românească. În cadrul acestei competiții, unul dintre aceste proiecte câștigate de Universitatea „Cuza” din Iași a reușit să ocupe a doua poziție din 4 pe țară în lista proiectelor aprobate pentru finanțare. Valoarea totală a proiectelor câștigate de UAIC este de 5.921.749 lei.

Publicație: Bună Ziua Iași

Cum se vor caza studenții în Campusul Studențesc „Tudor Vladmirescu”, unul dintre cele mai mari din România de la Universitatea Tehnică

Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași a decis graficul după care va avea loc reluarea cursurilor și cum se vor caza studenții într-unul dintre cele mai mari campusuri din România, „Tudor Vladimirescu”

Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași a decis graficul după care va avea loc reluarea cursurilor și cum se vor caza studenții într-unul dintre cele mai mari campusuri din România, „Tudor Vladmirescu”. Prin respectarea restricțiilor sanitare, în Campusul „Tudor Vladimirescu” se pot caza cel mult 5.400 de studenți. Statistic, numărul anual al solicitărilor este de 6.500-6.600, doar de la studenții politehniști. Anul acesta, TUIAȘI nu va mai putea primi în căminele din campus studenți de la celelalte universități din Iași, așa cum a făcut în anii anteriori

Universitatea Tehnică (TUIAȘI) „Gheorghe Asachi” din Iași a decis graficul după care va avea loc reluarea cursurilor și cum se vor caza studenții într-unul dintre cele mai mari campusuri din România, „Tudor Vladmirescu”. În primul semestru vin la cursuri studenții din anii I și II de la licență, I de la master și VI de la Facultatea de Arhitectură. Prin respectarea restricțiilor sanitare, în Campusul „Tudor Vladimirescu” se pot caza cel mult 5.400 de studenți. Statistic, numărul anual al solicitărilor este de 6.500-6.600, doar de la studenții politehniști. Anul acesta, TUIAȘI nu va mai putea primi în căminele din campus studenți de la celelalte universități din Iași, așa cum a făcut în anii anteriori.

Cazarea studenților în Campusul Studențesc „Tudor Vladmirescu”, unul dintre cele mai mari din România de la Universitatea Tehnică

În acest an, cazările în Campusul Studențesc „Tudor Vladimirescu”, unul dintre cele mai mari din România, se vor desfășura on-line, fară ca studenții să ia legătura fizic cu prodecanul facultății. Studenții vor primi prin e-mail căminul și camera în care vor locui în noul an universitar, respectiv data la care vor fi programați pentru a se prezenta la administrația căminului să ridice cheile camerei.

ADVERTISING

„Prin urmare, tinerii trebuie să completeze formularul publicat AICI: http://campus.tuiasi.ro/09/09/2020/informatii-importante-cu-privire-la-cazarea-studentilor-in-noul-an-universitar/, până cel târziu luni, 14.09.2020, prin care își manifestă intenția de cazare în cămin. Datele introduse vor fi confruntate cu cele de la secretariatele facultăților. În cazul în care nu veți completa formularul, vom considera că nu aveți nevoie de cazare în anul universitar 2020-2021. Facem precizarea că acest formular trebuie completat doar de studenții TUIAȘI care vor începe activitatea «on-site» în primul semestru: anul I licență; anul al II-lea licență; anul al VI-lea Arhitectură; anul I master; doctorat”, au precizat cei de la Direcția Servicii Studențești (DSS) de la TUIAȘI.

În Campusul „Tudor Vladimirescu” se pot caza cel mult 5.400 de studenți. Statistic, numărul anual al solicitărilor este de 6.500-6.600, doar de la studenții politehniști. De aceea, anul acesta, TUIAȘI nu va mai putea primi în căminele din campus studenți de la celelalte universități din Iași, așa cum a făcut în anii anteriori. Capacitatea scăzută de cazare e cauzată și de faptul că un cămin – T16 este rezervat pentru cazuri de izolare sau carantinare a studenților în eventualitatea în care situația epidemiologică o impune, în timp ce hotelul T20 este rezervat pentru solicitări similare, de izolare sau carantinare, a angajaților Universității care au situații deosebite în familie.

Graficul după care va avea loc reluarea cursurilor la Universitatea Tehnică din Iași: în semestrul al II-lea, studenții din anul al II-lea, de la licență, care au fost în primul semestru la Iași pentru a desfășura activități on-site, se vor muta cu activitatea în on-line

În semestrul al II-lea, studenții din anul al II-lea, de la licență, care au fost în primul semestru la Iași pentru a desfășura activități on-site, se vor muta cu activitatea în on-line. Totodată, la Iași vor veni și studenții din anii al III-lea și al IV-lea, cât și cei din anul al V-lea de la Facultatea de Arhitectură. Aceștia se vor alătura studenților din anul I și celor din anul al VI-lea de la Facultatea de Arhitectură „G.M. Cantacuzino” până la finalul anului universitar.

În ceea ce privește studiile de master, se va începe și aici în etape: în semestrul I vor învăța la Iași, on-site, în amfiteatrele și laboratoarele celor 11 facultăți, doar studenții înmatriculați în primul an al studiilor de masterat, în timp ce studenții din anul al II-lea vor studia în același regim din semestrul al II-lea. În primul semestru, studenții din anul al II-lea de master vor desfășura activități doar în sistem on-line.

Rectorul TUIAȘI, prof. univ. dr. ing. Dan Cașcaval: „Indiferent dacă studenții vor fi sau nu prezenți fizic în campusul didactic, cursurile, seminariile și proiectele se vor desfășura on-line, doar aplicațiile de laborator fiind prevăzute on-site pentru studenții prezenți”

Cum doctoratul prevede un registru special de activitate și nu presupune participarea în număr mare în spații închise a mai multor persoane, doctoranzii își vor desfășura activitatea la sediul facultăților, fizic, pe toată durata anului universitar.

„Indiferent dacă studenții vor fi sau nu prezenți fizic în campusul didactic, cursurile, seminariile și proiectele se vor desfășura on-line, doar aplicațiile de laborator fiind prevăzute on-site pentru studenții prezenți. Aș fi dorit să pun educația pe primul loc și să nu conteze nimic altceva, însă acum vorbim despre viață, la modul cel mai strict și concret, și nu cred că vreunul dintre noi se poate juca cu viața lui și a celor din jur”, a declarat prof. univ. dr. ing. Dan Cașcaval, rectorul TUIAȘI.

Au fost luate în calcul 8 scenarii pentru începerea noului an academic la Universitatea Tehnică din Iași

Rectorul, prof. univ. dr. ing. Dan Cașcaval a explicat că au fost luate în calcul 8 scenarii alături de Senatul TUIAȘI pentru începerea noului an universitar, inclusiv cel integral on-line și cel privind întoarcerea la activitatea de dinainte de pandemie, dar că varianta asupra căreia s-a convenit permite cel mai mult reluarea activității cât mai aproape de normalitate, minimizând pe cât posibil riscurile. Rectorul explică și faptul că au existat solicitări inclusiv din partea studenților ca activitățile să nu se mai desfășoare exclusiv on-line și să se reia cursurile, într-o formă sau alta, cu prezența lor la Iași.

„Suntem perfect conștienți de riscuri și încercăm să le ținem cât mai departe de noi, de tot ceea ce înseamnă Universitatea noastră. Din păcate, acel dom din cărțile lui Stephen King, care poate izola o comunitate de lumea exterioară și de timp, nu este decât o iluzie. Chiar și în aceste condiții, nu putem suspenda rolul Universității în formarea profesională a studenților noștri. Este esențial ca studenții să cunoască Universitatea în mod real, nu virtual (cei din anii I licență și master), pentru ca apoi să capete încredere în Universitate în ceilalți ani de studiu. Este esențial ca studenții noștri să simtă că suntem responsabili atunci când luăm o decizie și că dintre toate variantele posibile nu am ales-o pe cea mai comodă pentru noi, ci pe cea care respectă cât poate de mult acum viața și educația deopotrivă”, a completat prof. univ. dr. ing. Dan Cașcaval

Publicație: Bună Ziua Iași 

Nervous students return to Bristol University: ‘For the sake of my studies I need to’

While some are aware of risks, they think advantages of face-to-face teaching outweigh them

The students returning to Bristol University’s rambling city centre campus of Victorian villas, gothic towers and grand gardens this week have mixed feelings about going back to face-to-face teaching next month.

Jessica Choi, a third-year geography student who has been to the university gym, is keen to see her friends but knows that real risks come with in-person teaching and the descent of thousands of students on to the campus. “I’m excited to see everyone but I know it is probably very unsafe because there’ll be so many of us in such a tight space,” she says. “But for the sake of my studies I do need to go. Online teaching is hard to absorb. Everyone’s grades went down at the end of last year.”

Choi, 20, says there is some truth in the suggestion from ministers that young people have been flouting the rules, which has led to rising cases among the under-30s. “There’s loads of house parties going on here. The flat next to me had a party last night with a lot of people,” she says. “It’s really irresponsible. I know people who have been affected but a lot of people feel it’s a distant problem.”

Most of the students visiting the campus feel that they been have unfairly blamed for the government’s failings and mixed messages. Bella Smith, 20, a third-year history student, points out that the young were encouraged to go out and support local businesses over the summer: “It is ridiculous. We’ve been told to ‘eat out to help out’ and ‘please go to the pub’. Now we’re being vilified.”

She claims that students are just as likely to have picked up the virus from workplaces as from raves or parties. “Students are filling the jobs with face-to-face contact with the public,” she says. “Lots will be doing supermarket or bar work, and those are the jobs where you are more likely to get infected.”

Luke Topley, 20, a biology student, says that irresponsible people are found in all age-groups – not just the young. “It’s more to do with the type of person than the age. There are lots of young people who are very responsible and follow the rules better than adults,” he says.

The thousands of first years, who will start arriving in city’s many halls of residence this month, will have a very unusual introduction to university life. For the first two weeks they will be allowed to socialise only with a limited number of students in the same flat or floor in halls. Most of the freshers’ events are online, and marquees that the student union had planned to erect have been put on hold following the ban on gatherings of more than six people. “It is frustrating,” says Julio Mkok, the student union officer responsible for organising freshers.

There are lots of young people who are responsible and follow the rules better than adults

Despite the new restrictions, many are just relieved to be on the campus again. Rhea Arora, 20, a medical student, says that she hasn’t had face-to-face contact with her tutors for over six months. “It’s not great, especially with medicine. It is nice to talk to lecturers afterwards,” she says. “It’s very difficult to watch a video of someone opening up a heart when there is no one to go to if you don’t understand. It has really affected my learning.”

Smith understands why many students are desperate to go back after an emotionally exhausting lockdown – but she fears that a rushed return could spread the virus: “It is risky. We are getting to the point where we will be reopening universities with more cases than we closed them.”

Publicație: The Guardian 

‘I suppose you’re stuck with these people’: the students facing an uncertain new term

Students are heading back to university over the coming fortnight, but the experience will be different to the one they expected in the summer

Starting university is, for most people, equal parts exciting and daunting. There are flatmates to meet, coursemates to bond with, new interests to explore and chaotic nights out to be had. But for students starting university next week, they have another emotion to add to the mix: uncertainty.

Hannah Tytko is starting a nutrition and dietetics course at the University of Surrey next week, and is unsure what to expect. “I’m going to be living in a flat with essentially six strangers so they’ll be seven of us in total. Luckily there are Facebook group chats so you can start to get a grasp of who you’re going to be living with. But I suppose under the new guidelines you’re stuck with these people,” she says.

Just days before the new term starts at most universities, the government has ushered in new rules aimed at preventing the spread of Covid-19. Among these is the “rule of six”, preventing groups of over six from socialising together. While educational institutions are exempt, the rules still apply to “private gatherings” among students. Tytko speculates that the rule could mean her flat of seven will be unable to socialise together.

Published on the same day, last minute guidance from the Department for Education warns that university campuses may be subject to local lockdowns that could see students confined to their halls of residence in the event of coronavirus outbreaks, along with restrictions on face-to-face teaching and socialising – though they encourage “Covid-secure” mingling.

The contradictory messages from government have left students feeling that there is a gulf between what they were promised in the summer and the reality this autumn, warns Larissa Kennedy, president of the National Union of Students.

I feel as though students have been lied to.

Larissa Kennedy, NUS president

“Students are incredibly worried that the government hasn’t considered their needs during this pandemic,” she says. “[The guidance] has come incredibly late, particularly since lots of students have already started moving. We’ve been asking for months for clear guidance on how students form new households safely. I feel as though students have been lied to for months about what’s possible and what’s safe.”

Advertisement

Many students are worried about the toll the restrictions could take on their mental health. “Halls for the most part are quite small, so they’re perfect to cater for a ‘drop in, drop out’ lifestyle,” says Tytko. “If you start to limit this, there’s potential for issues to arise.”

Moni Serneabat Ungar, who is entering her third year of a film and TV studies degree at the University of Glasgow, agrees. “If this had happened [in my first year], it could have been quite dangerous because I was really unhappy in my flat, and staying with my grandparents for a weekend was very important to me,” she says.

Jasmin Ly, a third-year chemistry student at Nottingham University, is concerned that Covid-19 could still easily spread on campus, even with the new measures. “If each person attends tutorials in groups of six, or someone plays a sport or leads a society in person, then the network of people involved is huge,” she says.

Meanwhile, universities are cancelling or shifting online their induction activities in response to the new guidance. While universities with large, leafy campuses such as Surrey are able to host some events outdoors, others are finding ways to socially distance events, for instance through silent discos and cinema trips. Others, such as the University of Sunderland, are trying to recreate the experience online, including through immersive digital campus replicas – some of which resemble life simulation video games such as The Sims.

Freshers was typically an opportunity for new starters to sign up to university societies, but some will struggle because of the new rules. Lauren Shireff, who edits the Oxford Student, says the newspaper will not be printed because opening the building is considered a “low priority” for the university. And Mary Jones, secretary of the squash and racketball club for Leeds University, wonders how she will recruit new paying members without taster sessions this year.

The new guidance will also affect how classes are delivered. While students were originally promised “blended” learning – combining online lectures with in-person seminars – some universities moving more in favour of online. An initial survey of 500 students by the Hype Collective marketing agency following the announcement suggested that 60% of students now think their degree will offer worse value than they had expected.

This is a concern for Gurpal Sahota, who is about to start a politics course at Cardiff University. “I knew that social distancing and online learning was always going to be a part of university when I arrived in September. However, the recent increase in cases has made me question what I’m going to get for my money if we have to move to full online learning or, if like in the US we get sent home due to rises in cases,” he says. “My university has given us very little information as to any socialising and the restrictions that will be in place.”

Universities are conscious of the need to honour their promises to students over the summer. The vice-chancellor of Birmingham City University, Philip Plowden, says he will achieve this by halving campus capacity to ensure face-to-face teaching can be socially distanced. “We gave them a pledge that the majority of their teaching this year would be delivered on campus and face-to-face, and the latest guidance from the government does not change this commitment,” he says.

But at Surrey, Tytko says she’s seen a change in plans for how courses will be delivered. “Especially over the last few days there’s been a trend to move a lot more activities online, and that might be a worry,” she says.

Martin Paul Eve, a professor at Birkbeck University who is leading on its shift to online learning, thinks that universities should have followed his institution’s example and planned for high quality online learning to ensure a consistent message for their students and protect the health of staff.

“Most staff had a really uncertain summer, where there’s been pressure from institutional management to offer face to face teaching even while the medical advice has predicted a catastrophic wave of reinfection in the autumn,” he says.

Despite the confusion, some students are relieved that their safety is now the priority. “The new government guidance makes me feel safer about going back to university,” says Stephi Bourliakas, who will study physics with astrophysics at Exeter University. “Living with family who are vulnerable and shielding during the holidays, I’m most worried about the spike in cases that will inevitably be caused by students from across the country returning to university. I hope this new rule will limit that.”

Publicație: The Guardian 

Coronavirus : soirées, apéros… Universités et grandes écoles comptent leurs premiers « clusters »

Alors que les établissements font leur rentrée, les uns après les autres, les premières contaminations groupées apparaissent, presque toutes à l’occasion de fêtes privées.

« Votre responsabilité est majeure. » Face à la centaine d’étudiants masqués de Sciences Po Lille réunis en amphithéâtre, vendredi 11 septembre, le médecin urgentiste Patrick Goldstein ne mâche pas ses mots, pour les appeler au strict respect des gestes barrières, alors que l’épidémie de Covid-19 reprend de la vigueur. Loin des habituelles personnalités politiques, la traditionnelle conférence inaugurale de rentrée des nouveaux arrivants accueille le patron des urgences et du SAMU du Nord.

L’ambiance est un peu spéciale dans la grande école lilloise : plusieurs cas d’étudiants touchés par le Covid-19 se sont déclarés, dès le 4 septembre. En quelques jours, sept étudiants positifs ont été comptabilisés.

La chaîne de contamination de ce premier cluster ? Des soirées intervenues sous la forme d’« appartathon », durant lesquels des étudiants sont passés d’un appartement à l’autre. A Sciences Po Lille comme ailleurs, si les événements festifs officiels, soirées et autres week-ends d’intégration ont été annulés, chacun reste libre de se réunir dans un cadre privé.

Risque de passer en téléformation

« Si on continue comme ça, dans un mois vous serez tous en téléformation », insiste l’urgentiste face aux jeunes recrues. « C’est un moment compliqué, qu’il faut traverser ensemble. » A la sortie de l’amphithéâtre, le message de sensibilisation a fait son effet. « Ça m’a bien refroidi », constate un étudiant.

L’école du Nord est tout sauf une exception : avec le retour des étudiants sur les bancs des facs, les universités sont confrontées à la gestion des cas de Covid-19 et aux premiers clusters (plus de trois cas positifs sur sept jours reliés entre eux). « Dans tous les établissements, il y a des cas déclarés », dit Gilles Roussel, à la tête de la conférence de présidents d’université.

Plus d’une dizaine de clusters ont été identifiés, a annoncé la ministre de l’enseignement supérieur, Frédérique Vidal, dimanche 13 septembre par communiqué, en évoquant des contaminations « majoritairement liées à des rassemblements privés (soirée étudiante, privatisation de bars…) ».

La vigilance des autorités est particulière dans ces lieux collectifs qui brassent des dizaines de milliers d’étudiants, alors que le rebond touche au premier rang les populations jeunes. En fin de semaine dernière, 99 cas positifs étaient recensés à l’université de Lille, une soixantaine à Aix-Marseille, une trentaine à Bordeaux, une vingtaine à Nice, une dizaine à l’université de Lorraine ou encore à Sorbonne Paris Nord… De premiers chiffres encore faibles au regard des effectifs (2,7 millions d’étudiants, dont 60 % à l’université), mais la rentrée universitaire s’échelonne tout au long du mois de septembre, et le gros des troupes n’est attendu que dans les jours qui viennent.

Publicație: Le Monde 

Revista presei,12 septembrie 2020

Concurenţă greu de imaginat pentru un loc bugetat la USAMV: 72 pe loc

Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” din Iaşi a înregistrat, pentru prima dată de când există o evidenţă concretă, o ocupare integrală a tuturor locurilor, atât buget, cât şi taxă – până la capacitatea maximă de şcolarizare

Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” din Iaşi a înregistrat, pentru prima dată de când există o evidenţă concretă, o ocupare integrală a tuturor locurilor, atât buget, cât şi taxă – până la capacitatea maximă de şcolarizare. În sesiunea de admitere din această toamnă au fost 441 de candidaţi în total pe 63 de locuri la buget şi 118 la taxă. Vine o concurenţă foarte mare – 7 pe loc bugetat şi o concurenţă de 2,43 pe toate locurile, buget sau taxă, scoase la concurs. La nivelul Facultăţii de Agricultură a fost o concurenţă de 3,5 pe toate locurile şi de 11 pe loc bugetat, fiind 177 de dosare pe 16 locuri la buget şi 35 la taxă.

La Facultatea de Horticultură a fost o concurenţă de aproape 2 pe loc pe toate locurile scoase la concurs, în timp ce o situaţie aparte s-a înregistrat la Facultatea de Zootehnie. Aici a existat un singur loc la buget rămas liber în urma admiterii din vară, şi au fost 72 de dosare depuse pentru a-l ocupa, atât pe acesta, cât şi locurile de la taxă, fiind practic o concurenţă de 72 de candidaţi pe locul respectiv rămas liber. Şi la Facultatea de Medicină Veterinară s-au ocupat integral toate locurile – fiind 59 de candidaţi pe patru locuri la buget şi 15 la taxă, anul acesta fiind un număr record şi la linia de predare în engleză cu taxă în valută: 26 de candidaţi pe 29 de locuri, 39 în total care vor fi înmatriculaţi. „Admiterea de toamnă a fost foarte bună, cred că şi promovarea pe care am făcut-o ne-a ajutat foarte mult, dar şi contextul pandemiei a făcut să crească numărul de candidaţi la mai multe universităţi, nu doar la noi. Am afişat joi seara rezultatele, ieri au fost semnate contractele de studiu, fiind practic confirmările de locuri”, a declarat prof.dr. Gerard Jităreanu, rectorul USAMV Iaşi.

Pandemia a împins toate procedurile administrative până la limita calendarului anul acesta la USAMV: luni are loc şi deschiderea anului universitar. Anul acesta, în contextul pandemiei, deschiderea anului va avea loc pe terenul de sport din campus şi nu va fi o deschidere comună, ci fiecare facultate va avea propria festivitate. „Am evitat să facem o deschidere mare pentru a încerca să protejăm atât studenţii, cât şi cadrele didactice. Facem acest eveniment în aer liber, pe teren. Nu am avut niciun an în care să fie ocupate toate locurile şi la taxă, ele fiind puse la capacitatea maximă de şcolarizare. Este printre cei mai buni ani de admitere”, a completat prof.dr. Gerard Jităreanu.

Publicație: Ziarul de Iași și Bună Ziua Iași 

Noi facilități pentru studenți la călătoria cu trenul, în debutul noului an universitar

Studenţii îşi vor putea rezerva online biletele pentru călătoria cu trenul, astfel că se va reduce timpul de așteptare la casele de bilete, iar modalitatea de rezervare a locului va deveni mult mai facilă.

Conducerea CFR Călători a luat această decizie pentru a facilita studenţilor emiterea legitimaţiilor de călătorie online şi prin automatele de vânzare.

„Studenții reprezintă o categorie importantă printre călătorii noștri și din acest motiv am căutat împreună cu Ministerul Transporturilor o soluție care să le permită procurarea online a biletelor de tren. (…) Această măsură este doar una dintr-o serie mai lungă din cadrul Strategiei de Digitalizare a CFR Călători prin care ne dorim să schimbăm substanțial experiența călătoriei cu trenul. Vom reveni cu mai multe detalii interesante în perioada imediat următoare”, a declarat directorul general CFR Călători, Dan M. Costescu.

Compania și 3 organizații studențești reprezentative au încheiat, pe 10 septembrie, un protocol cu privire la procedura prin care studenții să aibă posibilitatea de a-și procura bilete online. Totodată, Ministerul Transporturilor Infrastructurii și Comunicațiilor (MTIC) și CFR Călători fac demersuri pentru promovarea unui proiect de hotărâre de guvern pentru modificarea și completarea Normelor metodologice privind acordarea facilităților de transport intern feroviar și cu metroul pentru elevi și studenți aprobate prin HG nr. 42/2017.

Pentru eliberarea online a biletelor de tren, studenţii vor fi nevoiţi să-şi creeze un profil de utilizator pe www.cfrcalatori.ro sau la casele de bilete CFR Călători  dotate cu sistem electronic de emitere pentru înscrierea datelor care atestă calitatea de student și dreptul la gratuitate. Intenția CFR Călători este ca măsura de emitere online a legitimațiilor de călătorie pentru studenți să poată fi aplicată la începerea anului universitar.

3 ani de așteptare

Dintre organizațiile studențești reprezentative invitate la discuții, la sediul CFR Călători, au fost prezente Uniunea Studenților din România (USR), Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) și Liga Studenților Români din Străinătate (LSRS). La discuții a participat și secretarul de stat responsabil de domeniul feroviar din cadrul MTIC, Adrian Dupu.

“Este inerent faptul că în actualul context de pandemie, situația, cu care din păcate ne-am obișnuit în ultimii 3 ani, nu mai putea continua astfel. Ne bucurăm că într-un final am identificat o alternativă care asigură studentului respectarea dreptului de a procura bilete online după 3 ani de demersuri ale federației către autoritățile competente”, a declarat Horia Onița, președinte ANOSR.

S-a discutat și cu studenții români din străinătate asupra condițiilor tehnice pentru a permite accesul gratuit cu trenul și a studenților români care studiază în străinătate. Urmează să fie stabilită procedura legală prin care acest lucru să devină posibil, anunță Româniatv.net.

 Publicație: Evenimentul Zilei 

Fears of ‘crazy’ freshers’ parties in UK as cooped up students return to campus

 Universities ask students to sign Covid pledges as residents’ groups fear new infection wave

 Universities in the UK have spent the summer struggling to create socially distanced timetables and make their campuses Covid-safe. But as many thousands of students start to arrive this month, vice-chancellors admit they now face a much bigger challenge: can they persuade young people who feel they have been “locked away” for too long not to party and to stick to the rules?

As Boris Johnson announced the new rule of six, which will make it illegal for more than six people to gather either indoors or out in England from 14 September, invitations to “crazy” unofficial freshers’ parties in towns and cities including London, Gloucester and Northampton, continued to circulate on social media. One Facebook invitation to a freshers’ house party next Friday, posted by a student at the University of the Arts London and given to the Guardian, said: “Everyone deserves a fucking crazy intro to the new study year,” and added: “If you’re uptight about social distancing/masks etc then don’t show an interest.”

Meanwhile, local residents’ groups are warning that house parties are happening even before term has started. And with the latest government statistics showing infection rates rising fastest among young people, some are demanding universities step up to police them.

Prof Steve West, vice-chancellor of the University of the West of England in Bristol, says: “Universities have worked hard to mitigate as many of the risks as we can, but in the end our biggest challenge is that human behaviour trumps everything. There has to be an element of trust – trusting students to do the right thing. But it will need regular reinforcement.”

Advertisement

West has launched a campaign to communicate the new social distancing rules – and why they matter – to students, parents and staff. UWE is also asking neighbours to contact the university if they see any student behaviour that worries them.

But he is under no illusion that this will be an easy message to sell to students and, he adds, “finger wagging won’t work”.

“If young people catch Covid they may have no symptoms or nothing worse than a cold. And many are saying ‘we want to get on with our lives, we’ve been locked away for too long’,” he says. “We’ve got to get them to see that if you are infected you might not know it and you might infect someone’s parent or grandparent. And how would you feel if that were your family?”

Students have already returned to university for the autumn term in the US, and videos of mass student gatherings in parks and streets outside student houses have sparked fury on social media. A number of higher education institutions are already dealing with coronavirus outbreaks on campus. On Monday Northeastern University in Boston announced it had dismissed 11 students for violating public health rules.

West says “young people are young people” and Britain is unlikely to be different from the US. But UWE has been clear it will take “immediate action” if students break the Covid rules, and will suspend or expel repeat offenders. “It is an extreme sanction and we hope we don’t have to use it, but we can’t put lives at risk,” West says. “We will also work with the police and local authorities to enforce the law on social distancing and the rule of six.”

This message is being repeated at universities across the country and the government said this week that it wanted students who don’t comply to be disciplined. Many universities, including OxfordCardiffStirlingBolton and Bath Spa, are asking students to sign up to a new Covid “community pledge” or “code of responsibility”.

Smita Jamdar, head of education at the law firm Shakespeare Martineau, says universities are mainly using these codes to help students avoid a disciplinary offence. “The idea of making them sign these agreements is more to secure a psychological commitment than a legally necessary step,” she says.

There is a limit to what universities can reasonably do to control behaviour, she says. “Just because a student becomes a member of a university doesn’t mean they forgo the freedoms we enjoy as individuals. Universities aren’t prisons and they can’t treat them like inmates.”

Jamdar worries that universities are being put in an “impossible position”, with competing pressures. “The government is pushing them to get on and open, and there is the brigade saying you must deliver exactly what you promised students or refund their fees. But at the same time, others are saying you shouldn’t open campuses full stop, and some local communities are feeling really anxious.”

A 20-year-old fashion student at the University of the Arts London, who asked not to be named, says she was angry when she saw the Facebook invitation and hopes universities will suspend those who break the rules. “Most of us are sensible, but there are still some students who are not, and it literally takes a few rogue students to spread the virus all over the place.”

A spokesperson for the university, which includes the London College of Fashion and Central Saint Martins art college, confirmed that the party had been shut down and the message removed from Facebook.

Elsewhere, news of a large unofficial freshers’ party on 23 October at an undisclosed venue in Gloucester is currently circulating on social media. The marketing for the party, called Demon Time Midlands, says it will involve students from 20 universities. A similar party, called Go Crazy Midlands, is planned in Northampton for the week before.

Kattie Kincaid, chair of the South East Fallowfield residents’ group in Manchester, says here have already been student house parties in her neighbourhood and local residents, many of whom are in high-risk groups, are feeling “very vulnerable”. “We understand that a lot of attention has been given to on-campus safety, but what about all the tens of thousands who live off campus in communities like ours? Are we regarded as acceptable collateral damage?”

Some residents are wondering whether they should shield indoors to protect themselves, and many are feeling exposed shopping in the local Sainsbury’s alongside some students who aren’t wearing masks, she says.

Jon Walklett, chair of the residents’ association in Cheltenham’s St Paul’s Road, a popular rental address for students from the University of Gloucester, says he has already had two complaints from neighbours about student parties but is reassured by the new national rules. “If you find there are lots of them there is always the option of the police now,” he says.

However, some experts are sure most students can be trusted to do the right thing. Dr Dominique Thompson, who spent 20 years as a GP at Bristol University and is now a student wellbeing consultant, says: “They aren’t the cavalier, selfish group they are sometimes painted as. This is a clued-up and compassionate generation. They are out leading the way on climate change and Black Lives Matter. And they are actually the most risk-averse generation for a long time.”

Thompson says that rather than using “apocalyptic approaches”, universities should remind students that this is about helping others and being kind. “That message will click with a cohort that volunteers, and that has signed up in record numbers in this crisis to do nursing degrees.”

Nick Hillman, director of the Higher Education Policy Institute thinktank, says some students have remained in university accommodation over the summer and all the evidence suggests they have behaved responsibly. “Saying to students ‘Look what’s happened when students didn’t follow the rules in the US’ is a very powerful message.”

Publicație: The Guardian

Coronavirus: Sciences Po Reims ferme, une vingtaine d’étudiants ont été contaminés

Le campus sera fermé du vendredi jusqu’au 19 septembre inclus. Au moins 23 élèves ont été testés positifs au Covid-19.

Le campus de Sciences Po à Reims sera fermé de vendredi jusqu’au 19 septembre inclus après que 23 étudiants ont été testés positifs au Covid-19, a annoncé jeudi la préfecture, précisant que les 1.300 étudiants pourront «bénéficier d’un enseignement à distance».

«En lien avec Tilman Turpin, directeur de Science Po Reims et après avis de la rectrice de Reims et du délégué territorial de l’Agence régionale de santé, le préfet de la Marne, Pierre N’Gahane, suspend à compter du vendredi 11 septembre et jusqu’au 19 septembre inclus l’accueil des étudiants sur le campus de Science Po Reims», indique la préfecture de la Marne dans un communiqué.

«Cette mesure est rendue nécessaire par l’annonce de la contamination par le Covid-19 de 23 étudiants révélés positifs par des tests PCR. Des tests proposés aux autres étudiants permettront de mesurer l’ampleur de la contamination au sein de l’établissement», ajoute-t-elle. Selon la direction de l’établissement, «l’ARS Grand Est va mettre en place la campagne de dépistage et les étudiants identifiés comme cas contact seront prioritaires».

Les lieux «susceptibles d’avoir été fréquentés par des étudiants porteurs du Covid seront désinfectés»

«Ce sont les étudiants positifs eux-mêmes qui se sont signalés à la direction parce qu’ils présentaient des symptômes», rapporte-t-elle, affirmant que «les étudiants testés positifs ont été contaminés lors de contacts privés» et que cela n’aurait rien à voir avec la semaine d’intégration. La rentrée, prévue lundi 14 septembre, ne se fera pas sur place mais par des cours à distance.

D’après la direction, «les équipes administratives avaient anticipé en permettant la continuité pédagogique à distance». Le site ne sera désormais accessible qu’aux personnels chargés d’assurer «la continuité administrative et pédagogique de l’établissement», afin d’«enrayer le plus rapidement possible la chaîne de transmission du virus», selon la préfecture.

Les lieux ouverts au public et «susceptibles d’avoir été fréquentés par des étudiants porteurs du Covid seront désinfectés». La préfecture assure que les étudiants, «instamment invités à éviter la participation à toute réunion ou rassemblement pendant cette période», «pourront continuer à bénéficier d’un enseignement à distance». Lundi, le ministre de l’Éducation Jean-Michel Blanquer avait indiqué que 28 établissements scolaires ainsi que 262 classes étaient fermés en France en raison de cas de coronavirus.

Publicație: Le Figaro 

Trois bonnes raisons de partir apprendre l’anglais au Canada

 INTERVIEW – Gonzalo Peralta est directeur de l’organisme Langues Canada, dont l’objectif de promouvoir l’apprentissage de l’anglais sur le territoire canadien.

Les jeunes français sont de plus en plus nombreux à choisir le Canada comme territoire d’études en raison de son excellente pédagogie. Mais pour apprendre l’anglais dans les meilleures conditions, mieux vaut s’installer dans une des régions anglophones du pays, moins plébiscitées par les étudiants français.

LE FIGARO. – Pourquoi est-ce bénéfique pour un jeune Français d’apprendre l’anglais au Canada?

Gonzalo PERALTA. – Beaucoup de Français choisissent de venir étudier à Montréal et au Québec, puisqu’on y parle français. Par sa culture, le Canada rappelle à la fois l’Europe et le nouveau monde. Mais pour une meilleure immersion anglophone, je pense qu’il vaut mieux venir en Colombie-Britannique, par exemple. À Vancouver, les jeunes n’ont pas le choix: ils doivent parler anglais. Cette région a également des avantages géographiques, puisqu’elle est à mi-chemin entre l’Europe et l’Asie. Ce qui peut offrir une réelle opportunité professionnelle pour l’avenir.

Pourquoi les Français ne pensent pas spontanément au Canada pour apprendre l’anglais?

Les Français ont l’image d’Hollywood et sont à quelques kilomètres de la Grande-Bretagne. Je crois que les jeunes ne pensent qu’au Québec, et pas au reste du pays. Les autres régions canadiennes ne sont pas bien connues des Français. Elles manquent de bouche-à-oreille. À l’inverse des Brésiliens. Pour eux, leur premier choix de destination pour apprendre l’anglais est le Canada.

En quoi la pédagogie canadienne est elle mieux adaptée pour apprendre l’anglais qu’une autre ailleurs dans le monde?

Le Canada est exigeant d’un certain niveau d’anglais. C’est ce qui fait la différence. Le niveau de performance académique se base sur le niveau de performance linguistique. Il est impossible d’avoir un niveau académique élevé sans savoir bien parler anglais. Il y a d’excellents cours de langues ailleurs qu’au Canada. Nous échangeons et partageons beaucoup autour de la pédagogie avec nos confrères des États-Unis, du Royaume-Uni ou même de la France. Aussi, notre diversité culturelle est un atout. Les étudiants viennent de divers pays, avec des niveaux différents, et ils ne se jugent pas à l’école. Ici, on n’est une personne, pas une nationalité.

Publicație: Le Figaro