Burse Fulbright pentru studentii Universitatii Cuza din Iasi

Comisia Fulbright Româno-Americana anunta deschiderea competitiei pentru bursele de vara oferite în cadrul programului Study of the U.S.- Statele Unite ale Americii (SUA) Institutes for European Student Leaders – Civic Engagement and Environmental Issues 2017.

„Bursa este pentru cinci saptamâni si se adreseaza studentilor înscrisi la studii de licenta, care nu se afla în ani terminali. Termenul limita pentru înscrieri este 6 februarie 2017. Detalii privind conditiile de eligibilitate, înscriere/ formular se gasesc aici http://www.uaic.ro/wp-content/uploads/2017/01/SUSI-2017_afis.pdf sau la adresa http://www.fulbright.ro/news/588-2017-study-of-the-u-s-institutes-for-european-student-leaders”, au anuntat reprezentantii Universitatii Alexandru Ioan Cuza (UAIC) din Iasi.

Publicație: Bună Ziua Iași și Evenimentul

 

Veste IMPORTANTA pentru masteranzii Facultatii de Economie si Administrarea Afacerilor de la Cuza

Interesant de stiut pentru masteranzii Facultatii de Economie si Administrarea Afacerilor (FEAA) de la Universitatea Alexandru Ioan Cuza (UAIC) din Iasi. Concret, masterul profesional ContabilitateExpertiza si Audit a primit acreditarea din partea prestigioasei Association of Chartered Certified Accountants (ACCA). De precizat este ca programul de masterat îsi propune sa ofere cursantilor o continuare si o aprofundare a cunostintelor de specialitate în domeniul contabilitatii întreprinderilor si a grupurilor de întreprinderi.
„In acelasi timp, programul ofera si deschideri necesare spre alte discipline care se refera la gestiunea întreprinderii si a caror parcurgere asigura o mai buna întelegere a aspectelor privind principiile contabile, tehnicile contabile, verificarea si certificarea situatiilor financiare si valorificarea informatiilor contabilitatii”, este descris oficial programul de studii.
De asemenea, obiectivele acestui program de masterat se pot sintetiza astfel: oferta educationala cauta sa acopere nevoile de specialisti în domeniul contabilitatii, auditului, expertizei contabile, analizei financiare; integrarea educatiei cu cercetarea de specialitate; întarirea legaturilor cu firmele, institutiile si comunitatile beneficiare ale absolventilor de masterat pentru a obtine informatii cu privire la nivelul de pregatire a absolventilor si opinii în legatura cu structura si continutul procesului didactic.

 Publicație: Bună Ziua Iași

 

Moment emotionant pentru Universitatea Cuza din Iasi. Un celebru profesor a murit chiar de 24 ianuarie

Astazi, 24 ianuarie, pe langa evenimentul istoric de celebrare a Unirii Principatelor Romane de la 1859, moment fundamental pentru crearea statului modern roman, un alt moment emotionant este legat de aceasta zi. In urma cu 11 ani, chiar de 24 ianuarie, reputatul si cunoscutul profesor universitar si membru al Academiei RomaneGheorghe Platon, de la Facultatea de Istorie a Universitatii Alexandru Ioan Cuza, a trecut la cele vesnice.
Acesta s-a nascut la 26 februarie 1926, in Buhusi, judetul Bacau. A predat, timp de peste un sfert de veac (1967 – 1991) la Universitatea „Al.I. Cuza” din Iasi, Catedra de Istoria Românilor. Concomitent, a fost cercetator în cadrul Institutului de Istorie si Arheologie „A.D. Xenopol”. A obtinut titlul de doctor în istorie la Universitatea din Cluj (1969). Activitatea sa stiintifica a fost concretizata în peste 270 de titluri, la care se adauga 250 de recenzii si articole, referitoare îndeosebi la istoria moderna a românilor, careia i-a consacrat, în 1985, o sinteza, prima de acest gen în istoriografia româna: „Introducere în istoria moderna a României”.
A elaborat studii consacrate împrejurarilor revolutionare din 1848 si framântarile premergatoare Unirii Principatelor Române etc. A fost distins cu titlul de Doctor honoris causa al Universitatii din Angers – Franta (1998). Academia Româna l-a ales membru corespondent (1990) si membru titular (1993).

Publicație: Bună Ziua Iași

 

POVESTEA fabuloasa jucata la Muzeul de Istorie Naturala din IASI pentru Unirea Principatelor Romane

Reprezentantii Societatii de Medici si Naturalisti (SMN) Iasi, prin prof. univ. dr. Aurel Ivan, fostul sef al Catedrei de Epidemiologie din cadrul Universitatii de Medicina si Farmacie (UMF) Grigore T. Popa din Iasi, trezorier al SMN, alaturi de alti reprezentanti ai comunitatii academice umefiste, au facut o evocare speciala legata de 24 ianuarie (astazi – n.r.), moment care a reprezentat Mica Unire de la 1859. Acestia scot in prim-plan rolul avut de Casa vornicului Costachi Sturza, actualul Muzeu de Istorie Naturala, pentru Unirea Principatelor Romane.

Astfel, conform unui material realizat de news.umfiasi.ro: „Intr-o noapte furtunoasa de ianuarie, in urma cu 158 de ani, in casa vornicului Costachi Sturza, de pe actualul bulevard al Independentei, deputatii Partidei Unioniste au hotarat ca Alexandru Ioan Cuza sa fie candidatul la tronul Moldovei. Istorici, scriitori sau chiar actorii principali ai Micii Uniri au descris acea noapte in care s-a hotarat destinul tarii, iar variantele difera, insa un lucru este cert: alegerea a avut loc aici, in Cabinetul Elefantului (cunoscuta ca Sala Dublei Alegeri – n.r.) al Muzeului de Istorie Naturala, infiintat de Societatea de Medici si Naturalisti Iasi – prima societate stiintifica de tip european din Tarile Romane si care isi continua activitatea si astazi, sub conducerea prof. univ. dr. Viorel Scripcariu, rectorul Universitatii de Medicina si Farmacie Grigore T. Popa Iasi”.
Mai departe, profesorul Ivan arata ca:”nu intamplator alegerea a fost facuta aici, la Muzeul Societatii de Medici si Naturalisti Iasi. Societatea avea in conducerea sa oameni de valoare – Alecsandri sau Kogalniceanu, care erau in Partidul Unionist. De aceea, intrunirile lor, in care promovau ideile Unirii, aveau loc la sediul SMN„, evoca prof. univ. dr. Aurel Ivan.

Publicație: Bună Ziua Iași

 

Studenţii de la „Asachi” dezbat problemele tehnologiilor verzi în Vietnam

Studenţii Universităţii Tehnice au oportunitatea de a participa la unul dintre cele mai mari workshop-uri pe teme de sustenabilitate şi tehnologii verzi

 Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iaşi (TU Iaşi) anunţă organizarea celui de-al doilea workshop internaţional ce tratează sustenabilitatea şi tehnologiile verzi (2nd International Workshop on Sustainability and Green Technologies), care va avea loc în cadrul celei de-a treia întâlniri în proiectul Erasmus Mundus, în perioada 6 – 8 martie la Danang, Vietnam. „Scopul acestuia este de a adresa preocupările crescânde din ultimii ani din domeniul cercetării în vederea dezvoltării tehnologiilor şi sistemelor verzi, ce pun accentul pe componente ecologice, menite să contureze societăţile viitorului, care vor fi bazate pe tehnologii inteligente. Trebuie identificate soluţii avansate şi performante în ceea ce priveşte abordările, sistemele şi aplicaţiile din societăţile de astăzi şi cele viitoare, din domenii precum energie, chimie, construcţii şi oraşe, dezvoltarea computerelor şi a comunicaţiilor, dar şi a achiziţiilor prietenoase cu mediul înconjurător”, au explicat organizatorii.

Forum special pentru invitaţi

Workshopul, ca de altfel întreg proiectul, încurajează cercetarea multidisciplinară şi convergenţa acestora cu educaţia, cercetătorii fiind invitaţi să contribuie la acest subiect. Totodată, organizatorii încurajează crearea unui forum pentru invitaţii din mediul universitar şi cei din industrie, astfel încât aceştia să îşi poată prezenta şi dezbate ultimele rezultate în cercetare şi pentru a lega noi relaţii de colaborare.

În cadrul evenimentului vor fi dezbătute lucrările care abordează subiecte precum: Sisteme sustenabile de energie verde, Monitorizarea, Măsurarea şi analiza energiei, Case inteligente, Spaţii urbane cu tehnologii verzi, Noua generaţie a sistemelor de iluminare cu consum redus de energie, Interoperabilitatea, Stocarea inteligentă a energiei verzi sau Internetul lucrurilor.

Vor fi luate în considerare doar lucrările care nu au mai fost publicate sau trimise spre publicare în altă parte, inclusiv online. Toate înscrierile vor fi făcute în format electronic, o lucrare putând avea maximum patru pagini. De asemenea, toate lucrările vor fi revizuite de cel puţin doi evaluatori independenţi, urmând ca, ulterior, o parte dintre acestea să fie publicate în „Vietnam Journal of Science”.

Cei interesaţi să participe la acest workshop îşi pot trimite rezumatele până mâine, 25 ianuarie, termenul limită pentru predarea lucrării integrale fiind 20 februarie.

 Publicație: Evenimentul

 

 Studenți, hai să începem sesiunea cu dreptul!

 Studenții trebuie să cunoască faptul că, în conformitate cu Ordinul Ministrului Educației nr. 3666, din 30 martie 2012, benefi ciază de mai multe facilități, cuprinse, cu precădere, în Codul drepturilor și obligațiilor, act normativ adoptat la inițiativa Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR), de la care am primit informațiile pe care vi le prezentăm.

Cum vă aflați în sesiune, iată care sunt cele mai importante drepturi valabile pentru toate universitățile:

1 Ai dreptul la suport de curs gratuit, în format fizic sau electronic și acces la toate materialele didactice, în bibliotecile universitare sau pe site- ul facultăţii.

2 Poți beneficia de o evaluare obiec tivă și nediscriminatorie a com petențelor dobândite după parcurgerea unui curs, cu respectarea programei și dreptul de a cunoaște baremul după care ai fost evaluat.

3 Dacă suferi de o dizabilitate temporară sau permanentă, certificată medical, care face imposibilă prezentarea cunoștințelor învățate în maniera prestabilită de către cadrul didactic titular de curs, ai dreptul la examinarea printr-o metodă alternativă.

4 După ce afli rezultatele examinărilor, nu uita că, dacă te consideri nedreptățit, ai dreptul de a contesta notele obținute la examenele scrise, conform regulamentelor interne ale universității. Soluționarea contestației va fi făcută de o comisie din care nu fac parte cadrele didactice care au evaluat inițial lucrarea ta, iar, în cazul în care soliciți acest lucru, poate avea loc în prezența ta.

5 Știai că ai dreptul de a fi informat, în primele două săptămâni de la începerea semestrului, cu privire la fișa disciplinei, structura și obiectivele cursului, competențele generate de acesta, precum și cu privire la modalitățile de evaluare și examinare? Orice modificare ulterioară poate fi făcută doar cu acordul tău!

6 Bineînțeles, ai dreptul de acces la regulamente, hotărâri, decizii, procese-verbale și alte documente ale instituției la care studiezi! Astfel, nimeni nu poate să îți ascundă regulamentele după care se face evaluarea ta în sesiune.

7 Nu uita că ai și dreptul de a-ți fi înregistrate toate cererile scrise și semnate sau transmise la adresele oficiale de e-mail ale universității, precum și dreptul de a primi răspuns scris, respectiv prin mijloace electronice la aceste cereri.

Dacă ești victima sau martorul unui abuz, reacționează!

important de reținut faptul că ai dreptul de a sesiza abuzuri și nereguli și de a cere verificarea și evaluarea acestor sesizări de către organisme specializate prevăzute de legislația în vigoare, precum și dreptul la protecția celor care sesizează (conform Legii nr. 571/2004, privind protecția personalului din autoritățile publice, instituțiile publice și din alte unități care semnalează încălcări ale legii). Depune o plângere, formulează o petiție, nu sta indiferent și nu lăsa să-ți fie încălcate drepturile.

Trebuie să ți se respecte drepturile de autor

În cazul în care ai desfășurat activități de cercetare-dezvoltare, creație artistică și inovare, ai drepturi de autor și de proprietate intelectuală asupra articolelor/referatelor/ lucrărilor/creațiilor tale, conform legislației în vigoare, a Cartei Universitare și a eventualelor contracte între părți. Astfel, dacă pentru examenele din această sesiune a trebuit să pregătești un articol, un referat, un proiect, o lucrare sau o creație artistică, drepturile de autor și de proprietate intelectuală asupra acestora rămân ale tale, nu sunt ale cadrelor didactice sau ale universității.

Publicație: Evenimentul Zilei

 

Perspective in favoarea tinerilor pentru activitatea Parlamentului European, dezvoltate de Universitatea Cuza din Iasi

Ideea de Model European Union (MEU) a aparut din dorinta de a contura mai bine perspectivele tinerilor asupra a ceea ce presupune activitatea Parlamentului European (PE) si a Consiliului Uniunii Europene (CSE) si, implicit, activitatea de dezbatere si legiferare a directivelor si regulamentelor adoptate de institutiile Uniunii Europene (UE).
Astfel, MEU Iasi este o oportunitate de a dobândi sau valorifica cunostintele legate de procedurile institutiilor europene si de a îmbunatati aptitudinile de dezbatere, negociere, precum si sustinerea discursurilor si punctelor de vedere în limba engleza. Proiectul se afla în partea finala a perioadei de înscrieri, aceasta încheindu-se pe 31 ianuarie 2017.

MEU Iasi 2017 se va desfasura intre 24 si 26 februarie 2017, în cadrul Universitatii Alexandru Ioan Cuza (UAIC) din Iasi, taxa de participare fiind de 70 lei si include: materialele pentru conferinta si simulare si alte materiale, doua nopti de cazare si patru mese. De asemenea, transportul este gratuit prin CFR Calatori. Eligibili pentru a participa sunt tineri cu vârsta cuprinsa între 18 si 26 de ani din România si Republica Moldova, inclusiv studentii straini/Erasmus veniti în aceste doua tari. Înscrierile pentru a fi reprezentant în Parlamentul si Consiliului Uniunii Europene se fac la adresa: www.asd-uaic.ro/registration-meu/. Mai multe informatii despre conceptul de MEU pot fi gasite la adresa: www.asd-uaic.ro/model-european-union-iasi/. Pentru detalii si întrebari ne puteti contacta pe: www.facebook.com/MEUIasi/ sau meuiasi2017•gmail.com”, au transmis oficialii UAIC.

Publicație: Bună Ziua Iași

 

Cel mai titrat pedagog ieşean: Programul pe Educație „a fost scris de nişte ageamii“

 Prof.dr. Constantin Cucoş, doctor in pedagogie şi director al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic, susţine că persoanele care au întocmit programul guvernamental pe Educaţie nu au nici măcar proprietatea termenilor sau conceptelor uzitate.

Legea Educaţiei a suferit nenu­mărate modificări în ultimii ani, fiecare guvernare venind cu pro­puneri mai mult sau mai puţin realizabile, mai mult sau mai puţin fanteziste, mai bine sau mai puţin bine prezentate. Programul actualului guvern în ceea ce priveşte educaţia, conform specialiştilor, lasă însă mult de dorit, atât prin modul în care este formulat, dar şi în ceea ce priveşte principiile pedagogice sau de organizare, unele dintre acestea nefiind prezente în niciun manual de pedagogie.

Con­stantin Cucoş, profesor universitar, doctor in pedagogie şi director al Departamentului pentru Pregă­tirea Personalului Didactic (DPPD) din cadrul Universităţii „Al.I. Cuza“, prezintă, punctual, neajunsurile acestui program pe care guvernul PSD îl propune pentru educaţie.

Profesorul spune des­pre maniera în care a fost redactat documentul că „a fost scris de nişte ageamii, de persoane care nu au proprietatea conceptelor u­zi­tate în educaţie“, făcând referire la limbajul folosit în document, clişeistic şi lemnos. De asemenea, cu privire la pasajul din program care spune că „lumea este modelată de inteligenţa mamă prin ideile dezvoltate prin cultură, prin creaţia ştiinţifică şi tehnică, prin capacitatea umană de a înţelege, interpreta şi crea lumea în care trăim“, directorul DPPD spune că „nu am auzit şi nu-mi dau seama în ce constă inteligenţa mamă, cu toate că de peste treizeci de ani mă preocupă problemele legate de educaţie“.

Specialiştii PSD, inovatori ai psihopedagogiei?

Inovaţii ale psihopedagogiei apar şi atunci când programul face un inventar al principiilor de oganizare a educaţiei, astfel încât do­cumentul spune că „Educaţia trebuie să fie: captivantă, continuă şi coerentă“. Chiar dacă ultimele două îşi au răspunsul în manualele de pedagogie, caracteristica de a fi captivată este prezentată, în termeni rigizi, ca fiind o punte de legătură între lumea reală, centrată pe „a face“, şi cea teoretică, centrată pe „a şti“, deşi sensul căutat ar fi, de fapt, o prezentare a pro­gra­mei şcolare într-un mod „mai prietenos“ sau „mai atrăgător“.

Constantin Cucoş critică şi faptul că documentul redactat de actualul guvern „supralicitează dimensiunea social-asistenţială“.

„Cam toată partea anticipativ-prospectivă a programului vizează componenta de asistare, încurajare, dezvoltare a educaţiei pe axa ac­cesibilităţii, incluziunii, susţinerii financiar-materiale a beneficia­rilor educaţiei. E o perspectivă socialistă, cum era de aşteptat. Nimic despre viziune, mod de abordare, strategii inovative. E firească această preocupare, neglijată în deceniile din urmă, numai că ea nu poate suplini lipsa unei viziuni cu privire la «nucleul dur» al educaţiei la scară naţională“, a precizat profesorul universitar.

O altă critică este adusă atunci când vine vorba de formarea profesorilor, despre care documentul face puţine menţiuni.

„Nu se spune nimic, de pildă, despre perspectivele privind formarea şi perfecţionarea corpului profesoral, o axă principală a generării calităţii“, spune directorul DPPD, în încheiere menţio­nând şi că „din perspectivă deci­zio­nală, semne bune anul n-are, având în vedere precaritatea programului, antecedente ale protagoniştilor principali, ministrul şi secretarul de stat deja desemnaţi, dar şi gesticulaţii de ultimă oră“.

Publicație: Ziarul de Iași