Prof. univ. dr. Liviu George Maha, despre câştigarea alegerilor academice: „Vreau să fiu un rector care este colegul colegilor săi”

Prof. univ. dr. Liviu George Maha, noul rector al Universității „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași, vorbește despre câștigarea alegerilor academice și Consorţiul Universitaria, ce are loc la UAIC în perioada 18-21 aprilie 2024, la o săptămână după preluarea noului mandat.

Noul rector al UAIC vorbește despre câștigarea alegerilor academice

Amintim faptul că Ministerul Educației l-a confirmat pe prof. univ. dr. Liviu-George Maha în funcția de rector al Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, iar mandatul acestuia va începe pe 14 aprilie 2024.

Acesta vorbește despre câștigarea alegerilor academice, susținând că vrea să fie un rector deschis.

„Am fost catalogat ca fiind prea tânăr pentru această funcție, dar ce am spus până acum legat de activitatea mea a generat încrederea votantului. Eu am și spus că vreau să fiu un rector care este colegul colegilor săi, adică să nu mă schimb din această perspectivă. Prezența în școală și interacțiunea cu colegii m-a ajutat.

Am avut deja o întâlnire cu conducerea Primăriei Municipiului Iași, în care eu am confirmat toată deschiderea de a continua orice proiect și de a le dezvolta. Unii oameni au răspândit zvonul că eu voi opri toate proiectele și a trebuit să combat astfel de dezinformări. Imaginea universității are o componentă obiectivă, dar pot spune că, din punct de vedere obiect, universitatea și-a făcut treaba. Ceea ce oferim noi studenților, față de ceea ce oferă alte universități, nu este cu nimic inferior”, spune prof. univ. dr. Liviu George Maha.

În perioada alegerilor academice, au circulat anumite zvonuri ce rectorul UAIC a decis să le desființeze.

„S-a mai discutat faptul că eu o să desființez extensiile universității, dar nimeni nu își propune desființarea lor. Pe perioada mandatului meu, nu se va înființa nicio extensie, sunt facultăți care își doresc extensii și facultăți care nu își doresc aceste extensii. Am stat de vorbă cu colegi din toate facultățile și am colegi care merg cu bucurie chiar și la Chișinău, Botoșani, Focșani, dar sunt colegi care spun că ei nu sunt navetiști, pentru a face ore în alte orașe”, mai spune prof. univ. dr. Liviu George Maha.

Consorţiul Universitaria are loc la Iaşi, în perioada 18-21 aprilie 2024

Consorţiul Universitaria are loc de două ori pe an și s-a constituit prin colaborarea a cinci universități, respectiv Universitatea din Bucureşti, Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, Academia de Studii Economice din Bucureşti, Universitatea de Vest din Timişoara şi Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi.

Prin rotire, Consorțiul se desfășoară la fiecare dintre cele cinci instituții, iar în perioada 18-21 aprilie 2024 are loc la Iași.

„Consorțiul universitar are loc de două ori pe an, primăvara și toamna. O dată pe an este la o universitate fondatoare, la una dintre cele cinci, și acum este rândul Iașului. În general, era organizată în aprilie-mai, iar cea care urmează are loc chiar la o săptămână după ce voi prelua mandatul. Vom avea aproape 90 de colegi de la aceste opt universități, plus cea din Republica Moldova. Vor veni rectorii universităților, prorectori, secretari șefi și studenți reprezentanți. Programul va fi unul clasic, vineri va fi o deschidere în Aula Magna, va participa și ministrul Educației, Ligia Deca”, adaugă prof. univ. dr. Liviu George Maha.

Publicație: Bună Ziua Iași

În perioada 15-17 mai 2024, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași organizează un eveniment studențesc anual, cu participare internațională

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași organizează, în perioada 15-17 mai 2024, evenimentul studențesc anual al Alianței de Universități EC2U (European Campus of City-Universities). Astfel, instituția din Iași va găzdui studenții din toate cele 8 universități membre ale alianței, anume Coimbra, Iași, Jena, Linz, Pavia, Poitiers, Salamanca și Turku

Evenimentul este descris ca fiind unul unic, în care studenții vor avea ocazia să se întâlnească, să se conecteze, să facă schimb de idei, să dezbată diferite subiecte și să participe la diverse activități. Anul acestea, tema este „Shaping the Future through EU Elections”.

Evenimentul studențesc anual al Alianței de Universități se va desfășura la Iași

În cadrul evenimentului, vor fi dezbătute aspecte legate de implicarea cetățenilor în apartenența la Uniunea Europeană și la identitatea lor europeană. Studenții vor afla, de asemenea, despre procesul democratic al Uniunii Europene prin pregătirea unei dezbateri parlamentare în stil UE. Evenimentul include activități de team building, workshop-uri, mese rotunde cu experți și o simulare de dezbatere pe formatul celor din Parlamentul European.

Pentru a putea participa, studenții trebuie să fie înmatriculați la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, să cunoască limba engleză la nivel minim B2, iar un alt criteriu este calitatea motivației prezentate în formularul de înscriere. Cei selectați trebuie să participe la toate sesiunile din cele 3 zile ale evenimentului. Termenul-limită pentru înscrieri este data de 15 aprilie 2024, ora 23:59.

Evenimentul este așteptat cu nerăbdare de studenți

În perioada 15-17 mai, studenții din cele 8 orașe și țări diferite se vor întâlni și vor învăța despre noi culturi și tradiții, vor lucra în echipă pentru pregătirea unei dezbateri parlamentare și vor învăța despre întrebările europene actuale de la experți din diferite discipline.

Astfel, evenimentul studențesc anual al Alianței de Universități, organizat de Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, este așteptat cu sufletul la gură de tinerii care sunt interesați de dezbaterile legate de conturarea viitorului prin alegerile UE.

Anul trecut, evenimentul s-a desfășurat la Universitatea din Coimbra, în Portugalia, unde au participat peste 100 de studenți din cele 8 universități membre ale alianței. Acesta a avut ca temă „Sharing Visions Together”. Studenții au avut ocazia de a lua parte la o mulțime de activități, împărtășind viziuni prin cultură, sport, dezbateri, tradiții, discuții.

Publicație: Bună Ziua Iași

„10.000 de lei pentru cursuri de 2 lei”. Ce s-a ales de protestul studenților UMF, la un an după: „Mai nimic: un gust amar”

 La aproape un an de la protest, studenții Universității de Medicină și Farmacie din Iași sunt în continuare nemulțumiți. „Nu suntem ascultați deloc”.

Anul trecut, pe 26 iunie, sute de studenți au protestat pe esplanada UMF, nemulțumiți de decizia conducerii de a majora taxele de cazare și școlarizare, de impunerea prezenței obligatorii la cursuri în contextul în care majoritatea profesorilor citesc din prezentări, de faptul că bibliografiile și materialele sunt învechite iar rezultatele evaluărilor cadrelor didactice de către studenți nu sunt luate în considerare.

Studenții au scandat: „10.000 de lei pentru cursuri de 2 lei”, „Pretenții mari pentru cursuri mediocre”, „Vreți amfiteatre pline? Alegeți profii bine!” „Vrem calitate, nu taxe majorate”, „Taxarea este furt” și „Toată lumea tre’ să știe că nu știți să faceți grile”. Acesta a fost considerat cel mai mare protest studențesc care a avut loc în Iași în ultimii 20 de ani, însă, la aproape un an distanță, studenții încă sunt nemulțumiți de aceleași probleme.

„Sinceră sa fiu, nu prea sunt schimbări”

„Sinceră sa fiu, nu prea sunt schimbări de anul trecut. Practic, protestul nici nu a fost considerat protest, ba mai mult, anumite mesaje s-au înțeles greșit. Noi nu am protestat împotriva cursurilor, noi am protestat împotriva prezenței obligatorii. Acum, prezența la curs este 70% obligatorie, în condițiile în care, nu toți, dar mulți profesori aleg să citească niște slide-uri pe care le putem citi și noi acasă. Oricât de mult ne-am duce la facultate, tot acasă e învățatul propriu-zis. Nu suntem ascultați deloc. În fiecare an avem evaluarea cadrelor didactice care teoretic este anonimă, practic nu este. Unii profesori ne-au spus să avem grijă ce scriem în acele evaluări, pentru că se poate afla foarte ușor prin secretariat, iar cei care-și spun opinia au de suferit mai târziu”, ne-a declarat o studentă, care ne-a cerut însă să rămână anonimă.

Bobocii, total descurajați

Bobocii de anul acesta s-au arătat descurajați de mesajele scandate de studenții mai mari la protestul de anul trecut. Mulți dintre ei declară că s-au gândit de două ori înainte să aplice la Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași, însă, spun ei, este greu să iei o astfel de decizie pe ultima sută de metri. „Sunt în primul an, iar anul trecut, când am auzit de protest, m-am gândit să schimb centrul. Pe lângă asta, am auzit că la alte centre ești tratat mult mai bine. Din păcate, este greu să-ți schimbi centrul pe ultima sută de metri. M-am chinuit să intru la facultate, și am realizat că tot ce au spus studenții la protestul de anul trecut e adevărat, iar profesorii, de fiecare dată când aduc vorba de acel protest, vorbesc cu dispreț. Asta în timp ce anul nostru își desfășoară orele în doar două săli, înghesuiți, și niciodată nu vedem la tablă. Am avut oportunitatea unui schimb de experiență la Timișoara, unde situația stă diferit. Am făcut o comparație, cum se predă, cum arată sălile, aparatura pe care o au: e o diferență foarte mare”, ne-a declarat un student în anul I.

„Sunt și profesori care își dau interesul”

Studenții au menționat în numeroase rânduri că își doresc să participe în mod natural la cursurile care sunt organizate și susținute de profesori dedicați, care pot transmite cunoștințe relevante și care știu să țină o prelegere și să deschidă mintea tinerilor. Aceștia refuză să participe la cursuri unde ore în șir profesorii citesc din prezentări de tip PowerPoint sau unde în locul profesorului vine un asistent sau un doctorand, adesea total nepregătit. „Sunt câțiva profesori care chiar își dau interesul, însă sunt și foarte mulți care și-au făcut un obicei din a citi de pe slide. La cei care își dau interesul m-aș duce indiferent de cât ar conta prezența, pentru că într-adevăr mă ajută în sesiune, dar la ceilalți nu mă ajută deloc. Tot singur trebuie să stau să învăț. Pe lângă asta, încă sunt profesori care au un comportament sfidător, ceea ce nu e deloc plăcut”, ne-a declarat un alt student.

„Conducerea nu vede o problemă când laboratoarele arată exact ca acum 30 de ani”

O altă studentă, de data acceasta în an terminal, povestește despre protestul de anul trecut ca ceva luat în „râs” de către profesori. Deși a fost implicată în eveniment și a încercat să atragă atenția asupra faptului că este nevoie de o schimbare, aceasta va termina facultatea cu un „gust amar”. „Nu înțeleg cum conducerea nu vede o problemă când laboratoarele arată exact ca acum 30 de ani. Cum am zis, sunt în an terminal, nu știu ce aș putea face pentru a mai rezolva ceva. Îmi pare rău pentru cei care abia au intrat la facultate, și sper ca măcar ei să poată face o schimbare”, a declarat studenta.

Încă de anul trecut, conducerea universității a respins solicitările principale legate de eliminarea obligativității cursurilor, de anularea majorării taxelor, de introducerea învățământului modular și aproape toate celelalte revendicări de care studenții se arată și în prezent nemulțumiți. Fiind contactat de Ziarul de Iași, prof.dr. Viorel Scripcariu, rectorul Universității de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași, a avut un răspuns scurt: „Nu comentez!”.

Publicație: Ziarul de Iași

Studenții folosesc tot mai mult ChatGPT. Profesor: La evaluare trebuie să insistăm mai mult pe gândire, pe logică

 ChatGPT, inovația din domeniul inteligenței artificiale care a captat atenția lumii online o dată cu lansarea sa, în urmă cu doi ani, creează controverse și în mediul academic ieșean.

Programul este deja folosit de studenți, indiferent că este vorba despre proiecte complexe sau nu.

,,Sigur că studenții utilizează ChatGPT, se folosesc de așa ceva.

Problema noastră e să punem întrebări și să vedem în ce măsură știu despre ceea ce este acolo”, a declarat prof. Vasile Manta din cadrul Facultății de Automatică și Calculatoare, Universitatea Tehnică ,,Gheorghe Asachi” din Iași (TUIASI).

Astfel, profesorii pot doar să verifice dacă ChatGPT este responsabil de o sarcină atribuită în mod normal studentului, respectiv dacă există efecte negative, având în vedere că poate genera texte întregi.

,,Până la urmă nu ai ce face, este un instrument și ca examinator trebuie doar să-l folosești în avantajul tău. Sigur că studenții vor face, vor lua, vrem să vedem dacă e optim, dacă înțeleg ce au luat, nu prea poți să îți dai seama de orice. Trebuie să ne schimbăm puțin modul de evaluare. Să insistăm mai mult pe gândire, pe logică. De ce au făcut așa și nu altfel? Nu cum e făcut. Și foarte multe companii încearcă să folosească ChatGPT. Caută persoane care utilizează aceste chatbot-uri pentru a le folosi, efectiv. Să crească eficiența”, a adăugat profesorul.

Totuși, în ceea ce privește lucrările de cercetare, lucrurile sunt mai complicate. Pot detecta sistemele de plagiat intervenția ChatGPT? Compania care a dezvoltat programul a mai lansat aplicația ,,Open AI Text Classifier“, care identifică cine a scris un text: omul sau inteligența artificială, dar nu este precisă.

,,Nu pot identifica, adică este greu de identificat cu un soft de plagiat. Nu știi dacă e scris de el sau de altcineva, dar de testat, urmărit și întrebat o poți face ca profesor. ChatGPT redactează referate destul de curate, discursuri foarte bune, însă anumite lucruri nu au logică, fiind antrenat pe cazuri generale. Când te axezi pe cazuri particulare, matematică, astronomie, nu te aștepți să-ți demonstreze o teoremă. Nu e conceput astfel. Tu trebuie să vezi cum se face”, a menționat profesorul.

De asemenea, utilizarea ChatGPT ar putea influența procesul de învățare al celor care în loc să caute singuri informații, să se documenteze și să le rețină, le primesc pur și simplu.

,,Examinarea relației dintre utilizarea inteligenței artificiale și sănătatea mintală este de o necesitate urgentă, deoarece agenții conversaționali precum ChatGPT devin foarte populari în ultima vreme. Chiar dacă acest domeniu de studiu este încă în fazele sale incipiente, câțiva factori cruciali evidențiază posibila conexiune. Unele situații care implică utilizarea ChatGPT, inclusiv următoarele, pot cauza probleme de sănătate mintală la indivizi. Inteligența artificială are capacitatea remarcabilă de a produce texte asemănătoare oamenilor. Cu toate acestea, folosirea acestuia ca înlocuitor pentru interacțiunea umană, comunicarea socială și implicarea puternică pot crește izolarea socială, care este cunoscută a fi un factor de risc pentru depresie. Această practică le poate afecta grav progresul educațional și productivitatea. Fundația sistemului educațional poate fi în pericol. Viitorul unui student poate fi sumbru dacă rămâne în urmă cu cunoștințele. Cercetările anterioare au constatat că dificultățile școlare sunt corelate cu tulburările mintale”, a declarat Eliza Cogian, psihoterapeut.

Încântați de Chat GPT

Ana, studentă în ultimul an la Marketing, în cadrul Universității ,,Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC), a menționat că ChatGPT o ajută să câștige timp.

,,Când ai atâtea de făcut, teme, proiecte, chiar ajută ChatGPT. Am colegi care folosesc și mai des decât mine. Timpul este limitat și dacă tot se poate să ne ușurăm sarcinile, de ce nu? Cred că este destul de greu să-ți dai seama că ChatGPT a scris un anumit text pentru că poate fi destul de explicit și corect dacă ești un pic isteț. Dacă îl recitești și intervii măcar puțin asupra lui”, a declarat aceasta.

Pe de altă parte, cei care au finalizat studiile sunt nostalgici în ceea ce privește ChatGPT.

,,Păcat că acum aproape 3 ani, când mi-am dat licența, abia auzeam de ChatGPT. Sau abia știam eu cât de cât să-l folosesc. Oricum, nu era nici atunci fizică cuantică. Cred că fiecare membru al generației Z ar trebui să folosească ChatGPT. Ajută mult. Poți reține informații și fără să te chinui să rescrii. Eu am muncit mult pentru licența mea, dar asta e”, a subliniat o altă studentă.

Lansat de OpenAI, ChatGPT este o aplicație web de tip LLM (large language model) optimizată pentru interacțiunea prin dialog cu utilizatorul, având rolul de chatbot. Acesta se bazează pe modelul de limbaj autoregresiv GPT-3.5, care utilizează concepte de „deep learning” pentru a genera text într-un stil cât mai uman posibil. Programul răspunde imediat sarcinilor primite. Oferă informații din orice domeniu, dar poate scrie și eseuri. Are o bază uriașă de date, însă mai și greșește.

La nivel internațional, mai multe universități vor să interzică folosirea acestui chat în scop educațional.

Publicație: Ziarul de Iași


Simpozion național limbi clasice, romanice și neogreacă dedicat profesorilor

 În perioada 12-13 aprilie 2024, Facultatea de Litere a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași organizează Simpozionul național dedicat profesorilor de limbi clasice, romanice și neogreacă din învățământul preuniversitar „Ianua Litterarum”, Ediția a II-a.

Evenimentul, organizat sub egida Facultății de Litere a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, își propune consolidarea patrimoniului cultural autohton prin valorificarea activităților de cercetare științifică desfășurate de către cadrele didactice din mediul preuniversitar.

Profilul general al simpozionului este umanist, accentul fiind pus pe domenii de studiu precum Filologia clasică (limbile greacă veche și latină), Limbile romanice și Limba neogreacă.

Profesorii din învățământul preuniversitar care activează în cadrul acestor discipline vor avea astfel ocazia de a-și mediatiza și, implicit, valorifica rezultatele lucrărilor metodico- științifice de grad sau ale altor activități de cercetare desfășurate în mediul didactic.

Publicație: Ziarul de Iași